Středa 24. března 1971

V odvětví živočišné výroby se příznivě projevila opatření přijatá v roce 1969 zvýšením stavu všech druhů hospodářských zvířat, kromě krav. Zvýšila se užitkovost, zvlášť výrazného růstu výroby bylo dosaženo ve výrobě jatečných prasat, jatečné drůbeže a vajec.

Pokud jde o výsledky dosažené v nákupu zemědělských výrobků, je třeba ocenit splnění plánovaných úkolů u všech rozhodujících výrobků, a to i u těch výrobků, kde plán nákupu na rok 1970 nebyl splněn /mléko, brambory/, avšak oproti roku 1969 bylo nakoupeno více.

Nižší sklizeň obilovin a brambor nepříznivě ovlivňují krmivovou základnu v letošním roce, kde je sice pokryta spotřeba objemových krmiv, ale dochází ke značné napjatosti v bilanci jadrných krmiv pro rok 1971. V plnění úkolů výroby a nákupu mléka se stále citelněji projevují problémy v zabezpečování pracovních sil pro ošetřování dojnic. Celostátně během roku došlo oproti skutečnosti roku 1969 k dalšímu poklesu stavu krav o 3000 kusů. Zejména v některých oblastech ČSR disproporce mezi úbytkem pracovních sil a tempem modernizace objektů a rozšiřování velkovýrobních technologií s vysokou produktivitou práce, jsou vážnou příčinou nedostatků na tomto úseku.

S růstem zemědělské výroby se zvýšily materiálové a jiné náklady o 2,5 %.

Vývoj zemědělské výroby ovlivnila i úroveň produktivity práce, kde došlo ke zvýšení objemu hrubé zemědělské výroby na jednoho pracovníka o 2,4 % v roce 1970 oproti roku 1969.

Dobrých výsledků ve výrobě a zpracování zemědělských výrobků bylo především dosaženo obětavou prací všech pracujících v odvětví zemědělství a výživy, za což jim patří upřímné poděkování. Dík patří i všem těm, kteří našim zemědělcům a pracujícím v potravinářském průmyslu pomáhali zvládnout sezónní práce, zejména naší mládeži ze škol, pracovníkům z průmyslu a příslušníkům naší i Sovětské armády. Významnou měrou přispěla také socialistická soutěž na počest 25. výročí osvobození ČSSR Sovětskou armádou. Díky uvedeným skutečnostem bylo možno ve srovnaní s rokem 1969 zvýšit spotřebu základních druhů potravin na jednoho obyvatele dle očekávané skutečnosti v roce 1970 u masa celkem o 2,4 %, másla o 1,4 %, mléka a mléčných výrobků o 2 %, vajec o 3,6 %, brambor o 4,8 %, zeleniny o 4,5 %. Na druhé straně došlo k žádanému snížení spotřeby mouky o 5,1 % a cukru o 3,7 %.

Můžeme tedy říci, že výsledky výroby a rozvoj výrobní základny ukazují, že zemědělství Plní a zabezpečuje koncepci vytýčenou zejména XIII. sjezdem Komunistické strany Československa.

Na druhé straně je třeba s veškerou vážností připomenout, že na některých výrobních úsecích zůstává řada otevřených problémů, jejichž neřešení by mohlo nepříznivě ovlivnit další rozvoj celého odvětví a plynulé zásobování obyvatelstva základními potravinami.

Jde především o celou oblast materiálně technického zabezpečení potřeb zemědělské a potravinářské výroby a o investiční výstavbu.

Přestože došlo, hlavně v minulém roce, k určitému zlepšení zejména v objemu dodávek průmyslových hnojiv a chemických prostředků, kde je třeba ocenit zvýšení vlivu státu na plnění plánovaných dodávek pro zemědělství, byl a je neuspokojivý stav v krytí dodávek strojů a zejména náhradních dílů pro zemědělství a obalových materiálů, v kapacitním zajištění skladovacích chladírenských a mrazírenských prostor, v uvádění nových investičních celků do provozu apod.

Zcela právem se domníváme, že dodavatelé těchto materiálně technických prostředků a investic pro odvětví zemědělství a výživy stále ještě plně nedoceňují svou politickou a společenskou odpovědnost vůči tomuto odvětví.

Není třeba dodávat, že tyto nedostatky znesnadňují práci lidem ve výrobě a kladou mimořádné nároky na jejich obětavost a pracovní úsilí. Mimo to, a to je zvláště závažné, řada těchto nevyřešených problémů oslabuje výchozí předpoklady pro splnění úkolů plánu roku 1971, které jsou velmi náročné.

Výsledky zabezpečení úkolů na rok 1971 stanovených rozpisem v hospodářských plánech podniků a organizací zemědělského komplexu nelze v současné době ještě hlouběji zhodnotit, neboť potřebné údaje bude možno získat až na základě dokončení uzavírání odběratelsko-dodavatelských smluv. Přestože toto jednání a uzavírání smluv v současné době není ješte uzavřeno, je nutno upozornit na některé tendence, které bylo možno vytypovat na základě dílčích zpráv a poznatků, zejména průzkumu provedeného poslanci výborů pro zemědělství a výživu Sněmovny lidu, České a Slovenské národní rady ve vybraných okresech a zemědělských a potravinářských podnicích.

V rostlinné výrobě se ukazují problémy v zabezpečení potřebného množství žita, brambor /zejména průmyslových/, cukrovky, luštěnin a některých druhů zeleniny. V živočišné výrobě se ukazují obtíže v kontraktaci dodávek masa, mléka a stavu krav. Výraznější napjatost lze očekávat v plnění úkolů nákupu mléka, kde i přes veškerou pozornost, která je věnována tomuto úseku, trvají obtíže jak již bylo řečeno zejména z důvodů nedostatku pracovních sil pro chov dojnic a lokálně i zhoršené situace jadrných krmiv v krmivové základně a cenové relace.

I když tyto dílčí poznatky nelze ještě zobecňovat je nutné, aby zejména krajské a okresní články řízení zemědělství a výživy vyvinuly maximální úsilí o důsledné naplnění požadavků státního plánu na letošní rok.

Nejvíce problémů při zajišťování rozepsaných úkolů státního plánu se v podnikové sféře koncentruje do oblasti materiálně technického zabezpečení výroby. Dochází k tomu jednak proto, že zemědělské podniky v etapě přebírání úkolů státního plánu neměly a dosud nemají k dispozici v potřebném rozsahu informace o úrovni dodávek materiálně technických prostředků a služeb a jednak proto, že řešení některých problémů MTZ z věcného hlediska v současné době není s konečnou platností uzavřeno ani v centru.

Přesto, že oproti roku 1970 dochází zejména v důsledku uplatnění nové plánovací metodiky závazných limitů a užší spoluprácí centrálních orgánů resortu s dodavatelskými organizacemi všech stupňů k určitému zlepšení, situace v MTZ /např. v objemu dodávek průmyslových hnojiv, ve výrobě krmných směsí, v obalových materiálech/ zůstávají nevyrovnané zdroje a potřeby materiálně technického zajištění zejména v těchto směrech:

- dovozem kvalitních komponentů k lepšímu využití vlastních krmiv pro výrobu masa a mléka,

- nejsou pokryty požadavky v zemědělské technice a náhradních dílech i přes uplatnění centrálního bilancování. Tak například procento krytí potřeby příslibem u traktorů je 77 %, přestože v posledním období došlo ke značnému zvýšení těchto dodávek pro zemědělské podniky, u přívěsů a návěsů na 63 %, u sklízečů a třídiček brambor 79 %, u vyorávačů cukrovky 70 %, u ořezávačů cukrovky 67 % a u traktorových pluhů 72 %,

- v dodávkách průmyslových hnojiv, přestože oproti roku 1970 dochází ke zvýšení cca o 10 - 12 kg č.ž. NPK na 1 ha zemědělské půdy, což je třeba kladně hodnotit, trvají nedostatky ve struktuře, kvalitě a časovém rozložení dodávaných hnojiv,

- vážný nedostatek trvá v krytí dodávek vápenatých hnojiv. Situace i přes několikeré připomínky poslanců se v podstatě nezlepšuje a je nutné počítat s jejím nepříznivým dopadem na využití základních průmyslových hnojiv /NPK/.

- přes veškerá opatření resortu vyplývající z usnesení vlády ČSSR trvají disproporce v dodávkách pneumatik pro závodovou dopravu v zemědělských a potravinářských podnicích, která je jedním z největších úseků dopravy našeho národního hospodářství. Pro rok 1971 nejsou pokryty v některých položkách požadavky ani na úrovni roku 1970, které byly oproti předchozím letům podstatně nižší,

- na úseku investiční výstavby je nutné ocenit přijatá usnesení k výstavbě skladovacích prostor /sil/ a areálu posklizňové úpravy, která v plné míře podporují záměry plánu na rok 1971. Půjde nyní o zabezpečení jejich důsledné realizace, především ze strany dodavatelů zajišťujících výstavbu a technologické vybavení,

- rozepsané limity objemu investičních prací a dodávek pro potravinářský průmysl dávají předpoklad k určitému zlepšení situace rovněž za podmínky důsledné realizace plánu. I přesto však lze očekávat obtížnou situaci vyplývající z nedostatků v obalových materiálech a v nedostatečné mrazírenské a chladírenské kapacitě a z důsledků zaostalosti značné části výrobních fondů.

Výbor je toho názoru, že ministerstvo zemědělství a výživy by mělo působit na urychlené dokončení kontraktace nákupu v České socialistické republice a ve Slovenské socialistické republice.

Výbor je dále toho názoru, aby aktivnějším přístupem všech stupňů řízení počínaje ministerstvem zemědělství a výživy byla věnována větší pozornost ekonomicky slabším zemědělským podnikům, zejména jednotným zemědělským družstvům. V této aktivizaci vidí jednu z důležitých cest co nejvyššího využití okamžitých rezerv výrobně technické základny a všech intenzifikačních faktorů pro splnění náročného plánu zemědělské výroby v roce 1971.

Mám za to, že všechny resorty zabezpečující dodávky materiálně technických prostředků pro odvětví zemědělství a výživy by měly dbát o důsledné a včasné plnění dohodnutých a plánem stanovených dodávek a tím přispěly k jejich maximální účinnosti v rozvoji zemědělství a potravinářského průmyslu v roce 1971.

Při odstraňování nedostatků operativního charakteru nesmíme opomenout ani koncepční otázky rozvoje zemědělství. Zkušenosti předsedy JZD mě opravňují k tomu, že k řešení zásadních otázek týkajících se dalšího rozvoje zemědělské výroby a její rentabilnosti, efektivnosti bude zapotřebí urychleně vypracovat zásady koncentrace, specializace, kooperace a integrace. Návrh by měl být co nejrychleji zpracován tak, aby byl podkladem k řízení technické a investiční politiky ve státě.

Zkušenosti též ukazují, že vyřešením těchto zásadních směrů v řízení zemědělského rozvoje by byly vytvořeny podmínky pro odstranění nerentabilnosti u některých zemědělských výrobků, jako je chov skotu, výroba mléka.

I když současný stav vyžaduje urychleného řešení, chtěl bych zvláště zdůraznit nutnost uvážlivého, předem řádně připraveného, promyšleného a diferencovaného přístupu k realizaci a konkretizaci těchto záměrů pro jednotlivé oblasti naší republiky.

Jestliže zemědělství a výživa má zabezpečit rostoucí spotřebu potravin, vynucuje si tyto úkoly zavádění rychlého vědeckotechnického pokroku do řízení celé zemědělské výroby. Bylo by málo účinné zavádět do zemědělské výroby technicko-organizační a ekonomické směry, kdyby tato koncepce nebyla v souladu s koncepcí centra a jiných odvětví národního hospodářství.

Z těchto důvodů je třeba, aby se této koncepce ujalo ministerstvo zemědělství a výživy a Státní plánovací komise.

Považujeme za nutné orientovat rozvoj iniciativy pracujících v odvětví zemědělství a výživy k maximálnímu úsilí o zabezpečení náročných úkolů plánu na rok 1971, zejména rozhodným postupem v odhalování a mobilizaci vnitřních výrobních rezerv.

V součinnosti jednotlivých stupňů hospodářského řízení využít v tomto směru závazkového hnutí k 50. výročí Komunistické strany Československa v každém zemědělském a potravinářském podniku.

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Děkuji poslanci Andrlíkovi. Diskutovat bude poslanec Houser.

Poslanec V. Houser: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, projednávání plánu ve Sněmovně lidu není novinkou. Pamatuji toto projednávání řadu let. Dnes hovoříme o zajištění plánu na rok 1971 v období, kdy plán znovu výrazně vystupuje jako nástroj socialistické ekonomiky. Atmosféra projednávání plánu na rok 1971 ve výborech mne vede také k tomu, že jsem se přihlásil o slovo.

Předně bych chtěl vyjádřit uspokojení nad poměrně značným rozsahem informací, jichž se nám dostalo v otázkách čs. ekonomiky. Bylo jich hodně a je na nás, abychom je uměli správně aplikovat. Zejména prosincové plénum ÚV KSČ ukazuje, jak se orientovat v ekonomických otázkách.

V přípravě projednávání plánu roku 1971 bylo cennou informací expozé ministra zahraničního obchodu s. ing. Barčáka, CSc. na společné schůzi výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů, které se zabývalo hodnocením plnění hospodářských smluv mezi námi a SSSR. K tomuto výkladu zaujaly průmyslové výbory SL a SN stanoviska, zejména ke komplexnímu zajišťování dodávek do SSSR ve stanoveném množství, kvalitě a čase, s důsledným promítnutím převzatých závazků do plánů výrobní sféry a ministerstva zahraničního obchodu. Z materiálů Státní plánovací komise se mj. dovídáme, že v resortu ministerstva hutnictví a strojírenství se problémy v zajišťování úkolů na podnicích koncentrují na zabezpečení vývozu do socialistických zemí, avšak že na tomto úseku není zatím zajištěn do těchto zemí vývoz v rozsahu zhruba 1,5 mld Kčs.

Chtěl bych dnes proto hovořit o zabezpečování plánu roku 1971 s pohledem i na další léta v jednom konkrétním podniku, kde pracuji, a to ve Zbrojovce Vsetín, kde se vyrábějí mimo jiné výrobky, především špičkové pneumatické tryskové stavy a velkoprůměrové okrouhlé pletací stroje. Tyto výrobky v současné době vyvážíme do 25 kapitalistických zemí, včetně vyspělých, jako jsou USA, Velká Británie, NSR atd., a do všech socialistických zemí, převážně však do SSSR.

Úkoly roku 1970 jsme splnili za podstatně nižších nákladů a s nižším počtem pracovníků. Podíl na tomto úspěšném plnění plánu roku 1970 v tomto podniku má kromě organizace práce a přípravy výroby, která je příznačná právě pro podniky tohoto charakteru, především důsledně prováděný proces politické a hospodářské konsolidace, který byl nekompromisně uskutečněn jako realizace politiky Komunistické strany Československa. To dokazuje, že jsme v našem závodě nejen pochopili záměry politiky strany, ale také ji svými činy realizujeme.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP