Uvědomujeme si, že zákonodárství
má vytvářet trvalé hodnoty a že
má být významným prvkem stabilizace
společenských vztahů. Proto se chceme vyvarovat
uspěchanosti, připravovat návrhy uváženě
a po důkladném hledání optimálního
řešení. Zároveň jsme si však
plně vědomi toho, že v řadě oblastí
společenského života uzrála již
naléhavě potřeba řešit věci
novou zákonodárnou úpravou, na kterou veřejnost
čeká. Zbytečné odklady by ničemu
neprospěly. S řešením většiny
těchto otázek počítala programová
prohlášení předchozí vlády
z loňského roku. Zde bude moci vláda navázat
na dosavadní přípravné práce.
Jde především o to, posílit v zákonodárství
záruky občanských práv, socialistické
zákonnosti i právní ochrany zájmů
společnosti. Zákony samy musí poskytovat
záruky proti možné libovůli a zneužití
moci, dát každému jistotu o jeho právech
i o jeho povinnostech, musí zajistit co nejobjektivnější
řešení sporů o právo.
Druhým hlavním a aktuálním zaměřením
práce v oblasti zákonodárství je příprava
dalších zákonů, předvídaných
ústavním zákonem o československé
federaci.
Jeden z prvních návrhů, který vláda
v této oblasti předloží Federálnímu
shromáždění, bude návrh zákona
o působnosti federálních ministerstev a federálních
výborů.
V úzké spolupráci s vládami České
i Slovenské socialistické republiky bude vláda
ČSSR pracovat na přípravě ústavního
zákona o soudech a prokuratuře. Při přípravě
tohoto návrhu usilujeme o to, abychom spojili řešení
organizace soudů a prokuratury v podmínkách
federativního uspořádání státu
s provedením zásadních úprav ústavního
charakteru, směřujících v souladu
s programovým prohlášením vlády
z dubna 1968 k vytvoření moderního systému
právních záruk zákonnosti v socialistickém
státě. Má být posílena úloha
soudů v trestním přípravném
řízení, řešena otázka
správního soudnictví a vytvoření
soudů hospodářských. Zároveň
je třeba posílit záruky nezávislosti
soudců a nově vymezit úkoly prokuratury jako
samostatného článku soustavy státních
orgánů, který hájí zájmy
státu v oblasti zákonnosti.
Důležitou úlohou zákonodárství
republik i federace je realizovat práva, která dává
ústavní zákon o postavení národností
v ČSSR národnostem maďarské, německé,
polské a ukrajinské v zájmu jejich všestranného
rozvoje v našem společném státě.
Vláda ČSSR připisuje velký význam
reálnému uplatnění občanských
práv jako součásti podmínek rozvoje
socialistické společnosti. Naváže proto
ve spolupráci s vládami obou republik a s orgány
Federálního shromáždění
na práce, které byly vykonány při
přípravě návrhů nové
zákonodárné úpravy práva spolčovacího
a shromažďovacího, práva tiskového,
ochrany osobnosti i úpravy vydávání
cestovních dokladů. Vláda bude též
pokračovat v přípravě návrhu
zákonné úpravy, jež je nutná
k provedení mimosoudní rehabilitace.
Vláda bude dbát o to, aby zákony tohoto státu
byly dodržovány a důsledně prováděny.
Bude pamatovat na systém účinných
sankcí a právních záruk zákonnosti
a ve spolupráci s vládami obou republik usilovat
o to, aby zákony byly jednotně vykládány.
Tam, kde se to ukáže po prověrce dosavadních
předpisů nutným, připraví vláda
návrhy úprav, kterými bude zabezpečena
ochrana konkrétních zájmů a potřeb
socialistické společnosti.
V oblasti církevní politiky bude federální
vláda zejména koordinovat posuzování
zásadních otázek celostátního
významu v obou republikách a zabezpečovat
projednávání této problematiky na
mezinárodní úrovni. V oblasti školství
účastní se federální vláda
prací na přípravě zásad zákona
o vysokých školách.
Vycházejíce z principů Národní
fronty, budeme dále cílevědomě a soustavně
vytvářet předpoklady k budování
a upevňování takového politického
systému, v němž se lid aktivně a iniciativně
účastní na utváření
socialistické společnosti. Máme na mysli
takové uspořádání mechanismu
naší společnosti, ve které se občané
účastní tvorby, realizace i kontroly politiky
v měřítku celého státu i v
místech a podnicích, a to organizačními
formami a metodami demokraticky utvářenými.
Rozvoj a záruky občanských práv a
svobod jsou v socialistické společnosti podmíněny
právním vymezením a uplatňováním
povinností občana vůči občanovi,
vůči socialistickému státu a naopak.
Vláda ČSSR bude soustavně a pozorně
dbát o upevňování vnitřní
bezpečnosti státu, jeho státního zřízení
a ochranu socialistického společenského řádu.
Při upevňování vnitřní
bezpečnosti československého státu
mají významnou úlohu bezpečnostní
sbory federace i obou republik, jejichž základní
poslání je chránit socialistické společenské
a státní zřízení, bezpečnost
státu, vnitřní pořádek země,
jakož i práva a oprávněné zájmy
občanů a chránit společnost před
asociálními a kriminálními živly.
Významný aktuální úkol připadá
bezpečnostním sborům v úsilí
o udržení veřejného klidu a pořádku.
Vláda ČSSR jim v této činnosti vyslovila
ve svém usnesení z 23. a 24. ledna 1969 důvěru
a plnou podporu. Pokládáme za nutné vždy
chránit bezpečnost občanů, zabránit
jakýmkoliv výtržnostem a nezákonným
akcím a postihovat je podle zákona. Platí
to i o ilegálním osočování
a pomlouvání funkcionářů socialistického
státu v anonymních tiskovinách, letácích
apod. V tomto ohledu bude vláda energicky postupovat.
Vláda si klade za jeden ze svých nejbližších
úkolů provést organizační rozdělení
dosavadního jednotného Sboru národní
bezpečnosti na dva na sobě nezávislé
sbory - Veřejnou bezpečnost a Státní
bezpečnost - a zároveň doporučit organizační
přestavbu bezpečnostního aparátu v
jeho federální a republikové složky.
V návrhu nové úpravy postavení bezpečnostních
sborů, který předložíme Federálnímu
shromáždění, budou nově formulovány
úkoly bezpečnostního aparátu, a to
tak, aby nemohl být jakkoliv zneužit a aby sám
nemohl zasahovat do jiných oblastí než do těch,
ve kterých má podle zákona působit.
Této zásadě musí odpovídat
i nové zákonné vymezení prostředků
a metod práce bezpečnostních složek,
zvláště jde-li o prostředky, jimiž
se zasahuje do sféry občanských práv
a svobod.
Považujeme za jeden z nezbytných předpokladů
plné konsolidace našich vnitřních poměrů
důsledné prosazování zákonnosti
u všech státních orgánů a jejich
nekompromisní postoj v otázkách zákonnosti
a právní jistoty občanů. Prohlašujeme
proto jasně, že nepřipustíme žádné
zásahy proti občanům, kteří
jednají v souladu s našimi zákony a neporušili
právní řád. Chceme utvrdit u našich
občanů jistotu, že v našem státě
nebude kdokoli vystaven nebezpečí postihu za své
politické názory, je-li jeho činnost z hlediska
našich zákonů nezávadná.
Vláda je rozhodnuta dále rozvíjet pozitivní
stránky naší socialistické společnosti,
její demokratičnost a humánnost. Chceme důsledně
odstraňovat důsledky minulosti a nadále zabezpečovat
vše potřebné k plné realizaci zákona
o soudní rehabilitaci.
Vyžadujeme ovšem od každého, aby ctil naše
zákony a řídil se jimi. Jsme si vědomi
odpovědnosti za vytváření podmínek
pro klidnou, tvůrčí práci občanů
a pro jejich plné uplatnění ve společnosti.
Soudružky a soudruzi!
Při řešení naléhavých
problémů národního hospodářství
bude vláda vycházet z linie sledované předchozí
vládou a vyjádřené v prohlášení
z dubna a září minulého roku.
V duchu jednání a závěrů pléna
ÚV KSČ z prosince 1968 bude vláda cílevědomě
usilovat o postupnou přeměnu našeho hospodářství
v moderní ekonomiku s vhodnou, našim podmínkám
odpovídající strukturou. Ozdravění
naší ekonomiky si vyžádá určitý
čas. Vláda se vynasnaží udělat
vše, co je v jejích silách, pro uskutečnění
vytyčené cesty.
Federální vláda spolu s národními
vládami nese odpovědnost za hospodářský
a společenský rozvoj celé Československé
socialistické republiky. Ve smyslu ústavního
zákona o federaci soustředí vláda
svoji pozornost na přípravu zásadních
opatření směřujících
k prosperitě celé ekonomiky a zvyšování
životní úrovně obyvatelstva.
Federální vláda vychází z toho,
že se čs. národní hospodářství
rozvíjí v podmínkách jednotného
trhu, jednotné měny, jednotné soustavy řízení
a na jednotných zásadách hospodářské
politiky. Bude proto - při plném respektování
práv obou národních orgánů
- orientovat hospodářskou politiku na vytvoření
komplexního souboru jednotných ekonomických
podmínek. Především jde o zásadní
opatření v daňové politice, v devizové
a měnové politice, o opatření v oblasti
vnějších ekonomických vztahů,
ve vývoji cen, v mzdové a investiční
politice a v politice dotací a subvencí z federálního
rozpočtu. V této činnosti bude vláda
dbát na postupné vytváření
podmínek pro ekonomické a sociální
vyrovnání obou republik.
Federální vláda bude ve spolupráci
s vládami ČSR a SSR podporovat rozvoj vědy
a pečovat o to, aby se technická úroveň
naší výrobní základny dále
zvýšila. Bude uplatňovat jednotnou státní
technickou a licenční politiku a dbát o účelné
využívání naší vědecké,
výzkumné a vývojové základny.
Základním úkolem vlády bude příprava
nových právních norem, zejména zákonů,
které budou v hospodářské oblasti
kodifikovat nové poměry, vyplývající
zejména z ústavního zákona o federaci.
Formou zákona bude nezbytné upravit:
- soustavu národohospodářských plánů,
jejich strukturu, jakož i zásady tvorby plánů
federace,
- způsob zabezpečení příjmů
státního rozpočtu federace, vztahy mezi státním
rozpočtem federace a státními rozpočty
obou republik, jakož i zásady rozpočtového
hospodaření,
- daňovou soustavu,
- postavení bank, jejich vztahy a činnost,
- devizové hospodaření,
- postavení socialistických podniků a podnikatelskou
činnost,
- postavení družstev a jejich organizací,
- drobné osobní podnikání,
- určování cen surovin, výrobků
a služeb kromě dalších závažných
otázek celostátního významu.
Veřejnost volá v současné době
po urychleném řešení hospodářských
potíží, které jsou všeobecně
známy. Vláda hodlá těmto otázkám
věnovat maximální úsilí. Je
ovšem třeba vidět, že stojíme před
komplikovaným problémem, jehož řešení
nebude ani snadné, ani rychlé. Příčin
je několik.
V roce 1968 jsme byli svědky rychlého hospodářského
vývoje, který značně překročil
původní předpoklady. Všeobecně
jsou známa fakta o značném vzestupu národního
důchodu, o mimořádně rychlém
růstu příjmů obyvatelstva, ale i o
neobvyklém zvýšení dodávek spotřebního
zboží. Na druhé straně byl rychlý
vzestup příjmů obyvatel doprovázen
několika vlnami nákupní horečky, a
tak ke konci minulého roku došlo ke značným
obtížím v zásobování a
k prohloubení ekonomické nerovnováhy. Vážné
problémy trvaly rovněž v investiční
výstavbě a v některých oblastech zahraničního
obchodu. Všechny tyto skutečnosti komplikují
situaci. Přitom jde o problémy, které se
v naší ekonomice hromadily dlouhou řadu let.
Uvědomujeme si, že složitost naší
hospodářské současnosti nemůže
být proto řešena opatřením jediným
a že žádné rozhodnutí nemůže
plně odpovídat zájmu všech skupin obyvatelstva.
Vláda bude spolupracovat s orgány odborových
a zájmových svazů, organizací průmyslu
i zemědělství, s představiteli vědy
i praxe. Bude se o tyto svazy a instituce opírat a využívat
jejich poznatků. Na řešení zvlášť
závažných problémů našeho
hospodářského života hodlá bezprostředně
zainteresovat nejširší vrstvy občanů.
Zájem nás všech přes všechny zájmové
odlišnosti upíná se nepochybně k programu
prosperující ekonomiky, k růstu materiálního
bohatství nás všech. Cesta k tomuto cíli
vede prostřednictvím produkce, která by byla
s to naplnit naše potřeby a životní zájmy.
Proto vláda pokládá další rozvíjení
ekonomické reformy za svůj prvořadý
úkol.
Vláda chce být ve své politice důsledně
realistická. Nemůžeme slibovat jednotlivým
skupinám pracujících žádné
zvýhodnění, které by nebylo podloženo
zvýšením efektu jejich práce.
Říkám vám, soudružky a soudruzi,
i našemu lidu otevřeně: V této zemi
je třeba více, lépe a kvalitněji pracovat.
To je jediná možná cesta k prosperujícímu
hospodářství, k lepšímu uplatnění
československého zboží na světových
trzích a k vyšší životní úrovni
československého lidu.
Je také samozřejmé, že každému
zvýšení výdajů státu do
nevýrobní oblasti musí předcházet
zvýšení efektivnosti výroby. Je nezbytné
stupňovat ekonomický tlak podporující
efektivní a potlačující neefektivní
výrobní programy. Jsme přesvědčeni,
že to je jediná cesta, která odpovídá
dlouhodobému zájmu spotřebitelů.
Vláda hodlá v roce 1969 usilovat o další
rozvíjení ekonomické reformy v těchto
oblastech:

