Keď hovoríme o formách a metódach práce,
treba povedať, že federatívne usporiadanie je
postavené na zásade tvorivej spolupráce orgánov
a organizácií celého štátu, že
zásada spolupráce je priamo vlastná socialistickému
federatívnemu usporiadaniu. Prežívajúce
centralistické metódy podporujú niektoré
tendencie v časti našich orgánov a organizácií
v národných republikách uzatvárať
sa do vlastných národných škrupín.
Zároveň treba podčiarknuť, že správne
metódy federatívneho zriadenia môžu veľmi
účinne využiť schopnosti riadiacich národných
orgánov republík a im podriadených zložiek
pri zabezpečovaní funkcií nášho
socialistického štátu.
Československé socialistické federatívne
usporiadanie má vo svojom základe nielen myšlienku
rovnoprávnosti národov, ako o tom hovoril aj predseda
vlády s. Štrougal, ale aj ich triednu spolupatričnosť,
spoločné triedne záujmy - proletársky
internacionalizmus. A práve federatívne usporiadanie
myšlienku proletárskeho internacionalizmu nielen proklamuje,
ale vytvára pre ňu možnosti plne sa uplatniť
v praxi.
Proletársky internacionalizmus - triedne bratstvo Čechov
a Slovákov, triedne bratstvo s našimi občanmi
maďarskej, ukrajinskej, poľskej a nemeckej národnosti
je práve školou internacionálneho myslenia
a konania voči všetkým našim triednym
bratom vo svete, najmä v socialistických krajinách
a hlavne voči nášmu veľkému bratovi,
priateľovi a spojencovi - Sovietskemu zväzu.
Aj keď sa na fórach vedúcej sily nášho
štátu - Komunistickej strany Československa
otvorene o týchto otázkach často hovorí,
myslím, že neurobím chybu, keď pred záverom
k tomu, čo som v predchádzajúcej časti
povedala, ešte dodám: dokiaľ bola u nás
národnostná otázka deformovaná, nedoceňovaná,
dokiaľ sa nevytvárali podmienky pre jej dôsledné
uplatňovanie, bolo nutné a zákonité,
že sa v myslení a konaní mnohých našich
občanov, ale aj v činnosti niektorých orgánov,
organizácií a inštitúcií nemohol
uplatňovať skutočný proletársky
internacionalizmus.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, zástupca vlády, jej podpredseda Laco,
spravodajcovia Ústavnoprávnych výborov Snemovne
ľudu a Snemovne národov všestranne zdôvodnili
nutnosť zmien, ku ktorým z hľadiska dobrého
fungovania nášho federatívneho zriadenia novelizáciou
ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o
československej federácii dochádza. Súhlasím
s týmito zmenami a budem za ne hlasovať.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes: 
Ďakujem poslankyni s. Litvajovej. Ďalej sa do rozpravy
prihlásil poslanec dr. Alois Neuman. Prosím, aby
sa ujal slova.
Poslanec dr. A. Neuman: 
Vážený soudruhu presidente, vážené
Federální shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci! Jestliže přistupujeme
v dnešní rozpravě k projednání
vládního návrhu na doplnění
ústavního zákona o čs. federaci, činíme
tak další závažný krok na cestě
k upevňování společného socialistického
státu Čechů a Slováků.
Považuji za nutné prohlásit dnes na samém
začátku svého vystoupení - jménem
Československé strany socialistické, z pověření
jejíhož předsednictva se ujímám
slova - že naše strana vždy aktivně vystupovala
na podporu federativního uspořádání,
které podle našich představ nejlépe
odpovídá reálným potřebám
našeho státu.
Považovali jsme od samého začátku a
pochopitelně považujeme i dosud toto státoprávní
řešení národnostní otázky
v našem státě za věc principiální,
ve svém dosahu hluboce politickou, která v duchu
zásad proletářského internacionalismu
a rovnoprávnosti obou našich bratrských národů,
postavila pevné a trvalé základy naší
společné státnosti a našeho dalšího
soužití v socialistickém státě
Jsme si, soudružky a soudruzi, vědomi toho, že
projednáváme-li na půdě nejvyššího
zákonodárného sboru ČSSR vládou
předložený návrh na změnu tohoto
ústavního zákona o čs. federaci, rozhodně
nečiníme tak proto, že bychom chtěli
ustoupit od principů naší socialistické
federace, které v praxi osvědčily svou životnost.
Naopak. Chceme z nich i nadále důsledně vycházet,
neboť federativní uspořádání,
vzešlé z vůle obou našich národů,
vytváří nejen onen základní
a nezbytný rámec pro fungující státní
ústrojí, ale splňuje současně
i požadavky a podmínky pro další rozvoj
ve všech oblastech našeho života.
Vládou navrhované dílčí úpravy
na doplnění ústavního zákona
o čs. federaci vycházejí z objektivního
zhodnocení dosavadních zkušeností tohoto
státoprávního uspořádání,
které život prověřil, i z aktuálních
požadavků a potřeb dále upevnit funkci
socialistického státu jako takového. Podle
našeho přesvědčení směřuje
celý soubor navrhovaných opatření
ve svém organicky i funkčně podmíněném
celku k posílení zdravých zásad čs.
federace, k jednotě národních a celostátních
zájmů, cestou upevňování autority
všech jejich orgánů, a to jak na úrovni
federace, tak i na úrovni obou národních
republik. Chtěl bych v této souvislosti dlouhodobou
usilovnou a tvůrčí práci, kterou v
tomto směru vláda i její legislativní
rada vykonaly, plně ocenit.
Jsme si vědomi i toho, že činnost jak federálních,
tak i národních republikových orgánů
byla od doby uvedení ústavního zákona
o čs. federaci do života, zatížena nedostatky
vyplývajícími z přežitých
forem práce minulosti. V práci federálních
orgánů to byly především mnohde
přežívající tendence z předchozího
období existence unitárního státu,
národní orgány pak podléhaly do určité
míry živelnosti a projevovaly snahy uzavřít
se samy do sebe. Je zbytečné si zakrývat,
že ani nově konstituovaná Česká
národní rada se ve své činnosti nemohla
opírat o tradice a dlouholeté zkušenosti z
předchozí samostatné práce, jak mohla
Slovenská národní rada. 
Ovšem to základní, co spatřujeme v navrhovaných
změnách, je posílení integrující
úlohy federace ve vztahu k socialistické ekonomice,
vyjádřené v ideovém východisku
návrhu, že hospodářství ČSSR
je jednotné. Současný vysoký rozvoj
výrobních sil v našem státě spolu
s životem nabytými a prověřenými
zkušenostmi o nezbytnosti vyzdvihnout a zvýraznit
koncepční a koordinující funkci federálních
orgánů a uplatnit tak všechny výhody
plynoucí z plánovitosti ekonomického rozvoje
a komplexnosti hospodářských opatření
socialistického státu, si tato opatření
doslova vynucují. Společným zájmem
obou našich národů je posílit autoritu
a váhu socialistického státu a dokázat
tak v neposlední řadě i úspěšným
rozvojem ekonomiky přednosti socialistického zřízení.
Nesmíme za žádných okolností
připustit, aby jakékoliv místní, podnikové
či regionální zájmy byly vykládány
jako projev protichůdnosti zájmů národních
republik. Hospodářský rozkvět socialistické
vlasti je společným cílem obou našich
národů a předcházející
jednání v obou národních radách
republik k navrhovaným změnám ústavního
zákona tuto skutečnost plně potvrdila.
Posílení pravomoci federace v ekonomické
oblasti významnou měrou přispěje i
k dalšímu prohloubení naší hospodářské
spolupráce s ostatními socialistickými státy
sdruženými v RVHP, která v souvislosti s uplatňováním
programu socialistické mezinárodní hospodářské
integrace se stává pro náš další
úspěšný ekonomický rozvoj přímo
nezbytností.
Podporujeme proto plně všechna navrhovaná opatření
na úseku národohospodářského
plánování, zahraničního obchodu,
měny i daňového systému a jednotné
dopravní a spojové soustavy a jsme pevně
přesvědčeni, že jejich realizace našemu
hospodářství výrazně prospěje.
Velmi významné je i navrhované převedení
některých odvětví výrobní
technické základny - paliv a energetiky, hutnictví,
strojírenství, těžby a zpracování
rud - do přímého řízení
na federální úrovni.
Všechny navrhované změny v tomto smyslu umožní
lepší a účinnější
dělbu práce orgánů vládní
výkonné moci a ani zdaleka neznamenají, že
by národní republiky měly být méně
zainteresované na činnosti a rozvoji těchto
odvětví.
Plně se ztotožňujeme s myšlenkou obsaženou
v důvodové zprávě, že kontrola
je nejen důležitou součástí řízení,
ale i samostatným specifickým úsekem činnosti
socialistického státu. Navrhovaná opatření,
zařazující kontrolu do společné
působnosti federace a obou národních republik,
respektují výrazně tu skutečnost,
že bez účinné kontroly se nelze obejít
při žádné řídící
a rozhodovací činnosti a že i problematiku
kontroly je třeba důsledně řešit
v souladu s principy federativního státoprávního
uspořádání.
Již v době, kdy jsme přijímali ústavní
zákon o čs. federaci, bylo oproti jiným federativním
socialistickým státům nezvyklé to,
že československá státní příslušnost
byla odvozována z republikové státní
příslušnosti. Ve svých důsledcích
to v praxi přinášelo nemálo problémů.
V tomto smyslu vítáme navrhované jednotné
státní občanství Československé
socialistické republiky, které je primární
a je tedy tím základním institutem, z něhož
je odvozeno republikové občanství, jako významný
krok na cestě k upevnění principů
federativního uspořádání socialistického
státu a posílení významu československé
státnosti.
Navrhovaných pozitivních opatření
je v předloženém vládním návrhu
ovšem více. Všechny v podstatě směřují
k racionalizaci řídící práce
jak ve federálních orgánech, tak i v orgánech
národních republik. A po všech zkušenostech
z minulosti si myslím všichni dobře uvědomujeme,
že v kontrastu s různými extrémními
a romantickými představami bylo to vždy jen
přísné racionální uvažování,
které nás vedlo k úspěchům
ve všech oblastech našeho společenského
života.
Vážené Federální shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci. Při zpětném
pohledu na to, co bylo v otázce federace v našem státě
již vykonáno, rozhodně se nemáme za
co stydět. Principy federativního uspořádání
se v praxi plně osvědčily a není třeba
na nich nic podstatného měnit. Federativní
uspořádání samo o sobě vytvořilo
záruky, že je možno průběžně
přizpůsobovat mechanismus fungování
státní moci podmínkám a potřebám
rozvoje ekonomiky a života společnosti. A právě
v tom vidíme tu hlavní podstatu dnešního
jednání a vládou navržených opatření,
která v plné míře a v celém
rozsahu doporučujeme k přijetí, jsouce přesvědčeni,
že mluvíme nejen jménem příslušníků
Čs. strany socialistické, ale i jménem všech
poctivě smýšlejících občanů
- Čechů i Slováků - naší
společné socialistické vlasti.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes: 
Ďakujem poslancovi Neumanovi.
Ďalej sa do rozpravy prihlásil poslanec Jaroslav Srb.
Poslanec Jaroslav Srb: 
Vážený soudruhu presidente, vážení
hosté, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci.
Základem socialistické federace je dobrovolné
sjednocení rovnoprávných národů.
Ústava Československé republiky z roku 1920
byla naproti tomu založena na nesprávné teorii
o jednotném československém národě.
Teprve v Košickém vládním programu se
stává náš stát republikou dvou
rovnoprávných bratrských národů,
Slovensko je neodlučitelně článkem
jednotné Československé socialistické
republiky, v níž oba národy žijí
a pracují svobodně a dobrovolně. Ovšem
tzv. asimetrické uspořádání
státu nemohlo vyřešit všechny otázky,
zákonitosti vývoje a jejich důsledky pro
oba národy uspokojivě. Teprve federativní
uspořádání Československé
socialistické republiky podle ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., řeší otázky
státoprávní a národnostní důsledně
v leninském pojetí socialistického státu;
státu silného, který nechce přehlížet
problémy života, ale aktivně je řeší.
Ovšem v roce 1968 nebyl žádný vzor v socialistickém
společenství pro naši mladou federaci, kterou
tvoří jen dvě národní republiky.
Přesto však, hodnotíme-li dnes po dvou letech
federativní státoprávní uspořádání,
musíme konstatovat, že se osvědčilo
a že se právě v uplynulém období
projevilo jako významný konsolidační
faktor. Nejenže odstranilo mnohé zdroje vnitropolitického
napětí, ale stalo se důležitým
činitelem spojujícím oba národy.
Zároveň však dosavadní zkušenosti
z uplatňování zákona o čs.
federaci ukazují, že je třeba provést
některé dílčí korektury, které
ovšem nic nemění na samotných principech
federace, jsou však nutné pro vytvoření
pevného ústavního podkladu pro koordinovanou
spolupráci federálních i republikových
orgánů.
Plně souhlasím s posílením integrující
úlohy federace v ekonomice i na ostatních úsecích
státní správy. To odpovídá
pojetí řídící soustavy vyspělého
socialistického státu i potřebám dalšího
budování naší společnosti. Posílení
integrační funkce federace se v oblasti ekonomiky
projeví především v posílení
koncepční a plánující funkce
federace a dále v převedení některých
výrobních odvětví, dopravy a spojů
do přímého řízení federace.
To přispěje k dalšímu zdokonalení
našeho federativního uspořádání,
k lepšímu uplatňování funkce
socialistického státu i k urychlení konsolidačního
procesu v našem hospodářství.
Dnes, po prosincovém zasedání ÚV KSČ,
kdy ve svém projevu předseda vlády ČSSR
s. dr. Štrougal precizně zdůvodnil, že
se jeví potřebnými upevnit a rozvíjet
integrující úlohu federace, zvláště
v oblastech celostátních zájmů a potřeb
všeho lidu, jak v oblasti politiky, tak ekonomiky, není
o tom třeba dále už přesvědčovat.
Vždyť sám ÚV KSČ v usnesení
přijatém na nedávném zasedání
vzal se souhlasem na vědomí návrhy změn
zákonů Federálního shromáždění
o dílčích úpravách čs.
federace. Jen mi dovolte připomenout, abychom všichni
měli v budoucí práci na mysli, že novela
ústavního zákona s dalším komplexem
norem tvoří organický celek, který
zpevňuje federaci, její ekonomiku a posiluje funkci
socialistického státu. To vše odpovídá
zájmům obou našich národů. Proto
budeme pro zákony hlasovat, proto je budeme pomáhat
uvádět v život.

