Čtvrtek 25. března 1971

Systémový prístup k jednotnej integrovanej sústave sociálno-ekonomických informácií, ktorý je zakotvený v návrhu zákona, zodpovedá požiadavkám modernej doby. Informačné systémy nadobudajú tým väčší význam, čím rozvinutejšiu podobu nadobúdajú sociálno-ekonomické vzťahy, čím viacej stúpa intenzita a rýchlosť technického a ekonomického rozvoja a čím náročnejšie úlohy a ciele si vytyčuje naša spoločnosť v rozvoji socializmu.

Pravda, zákon vymedzuje len základné rámce a dáva oporné body pre všestranný rozvoj cieľavedomej činnosti na tomto úseku, kde máme dnes množstvo otvorených problémov, množstvo nedostatkov i značne uvoľnenú disciplínu. To sa najvýraznejšie prejavuje pri príprave štátnych plánov rozvoja národného hospodárstva a pri kontrole ich plnenia. Nielen príprava a plnenie plánu na rok 1970, ale i plánu na rok 1971 a príprava päťročného plánu silne utrpela trvajúcimi nedostatkami v dnešnom systéme sociálno-ekonomických informácií. Stále narážame na nedokonalosť poznania skutočného vývoja národného hospodárstva a najhoršie sme na tom v poznaní takých významných úsekov, ako je skutočný priebeh procesu investičnej výstavby, ako je otázka dovozu a vývozu, ktorými sa vytvárajú vonkajšie ekonomické vzťahy atď. Prejavujú sa vážne nedostatky v sledovaní takej priority, ako je bytová výstavba. Trvajú značné neporiadky v štatistike základných fondov a ich využívaní.

Moderné systémové prístupy a technika zberu spracovania, prenosu a uchovávania dát si len ťažko razí cestu vpred, postupujeme tu pomaly vzhľadom na naše možnosti. I v prípadoch, kde boli pokusy využiť dostupnú modelovú a výpočtovú techniku, narážame na mnoho chýb vo východiskových údajoch, ktoré modelová technika a moderná výpočtová technika neúprosne odhaľujú. Navrhovaný zákon dáva predpoklady pre prekonanie uvedených nedostatkov, dáva predpoklady pre to, aby sa tento stav v krátkej dobe prekonal a aby sme na tomto významnom úseku urobili ďalší kvalitatívny krok vpred a vyrovnali sa tak s omnoho náročnejšími podmienkami v rozvoji národného hospodárstva a spoločnosti, do ktorých vstupujeme v tomto desaťročí, a konkrétne s piatym päťročným plánom na roky 1971 - 1975.

Vychádzajúc zo záverov výborov, ktoré prerokovali predložený návrh zákona o sociálno-ekonomických informáciách, odporúčam Federálnemu zhromaždeniu, aby predložený návrh zákona schválilo.

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Děkuji poslanci Feriancovi. Žádám, aby zpravodajskou zprávu za výbory Sněmovny lidu, kterým byl vládní návrh přikázán k projednání, přednesl jejich společný zpravodaj poslanec Josef Katolický.

Zpravodaj poslanec J. Katolický: Soudružky a soudruzi poslanci.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu pro plán a rozpočet pro průmysl, obchod a dopravu, pro zemědělství a výživu a ústavně právního výboru soudím, že je třeba uvítat, že dochází k zásadní legislativní úpravě na úseku statistiky, účetnictví a ostatních oborů sociálně ekonomických informací.

Dosavadní právní stav, opírající se o zákon č. 23/1963 Sb., o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci, je již vývojem překonán a v podmínkách nového státoprávního uspořádání přestává prakticky plnit svou společenskou funkci. Přitom v moderní společnosti potřeba informací objektivně vzrůstá, a to kvalitativně i kvantitativně.

Není jistě třeba zdůrazňovat důležitost informací pro řízení a rozhodování, zejména v souvislosti s upevňováním jednotného řízení ekonomiky a s obnovením úlohy národohospodářského plánu, jako základního nástroje cílevědomého řízení ekonomických procesů.

Nové právní úpravy je zapotřebí i se zřetelem k probíhající vědecko- technické revoluci, která rozhodujícím způsobem ovlivňuje technologii informačního procesu a vede k stále soustředěnějšímu provádění prací hromadné povahy, k účelnému využití vysoce výkonných prostředků přenosové, výpočetní a reprodukční techniky, zejména samočinných počítačů.

V souladu s tímto vývojem integrují se, podle navrhovaného zákona, veškeré sociálně ekonomické informace v Československé socialistické republice do jediného systému, který zahrnuje tradiční obory jako statistiku, účetnictví, kalkulaci, rozpočetnictví a operativní evidenci, tak i nově vytvářené okruhy a formy informací, jakými jsou jednotně organizované registry, pasporty a evidence, např. jiné informace, které nelze podle jednotlivých kritérií kategorizovat. Vlivem automatizace statistických prací i víceúčelového využívání týchž informací se mohou hranice mezi obory a okruhy informační soustavy postupně stírat. Proto bude důležité hledět na tuto soustavu jako na homogenní celek a na zdroj informací, sloužících pro více účelů a více míst.

Předložený návrh zákona řeší složitou otázku dělby působnosti mezi Federálním statistickým úřadem a statistickými orgány republik v souladu s ústavním zákonem o československé federaci. Pokud jde o republikové orgány, osnova zákona vymezuje jejich funkci při plnění úkolů pro potřeby federace rámcově. Kromě ústředních statistických orgánů republik budou v České i Slovenské socialistické republice působit oblastní statistické orgány. Tím se zajišťuje vícestupňová organizace státních statistických orgánů, potřebná zejména pro udržování kontaktů s podniky a jinými organizacemi. Všechny ostatní otázky, týkající se zejména konkrétní organizace a působnosti statistických orgánů republik, budou upraveny zákony národních rad.

Návrh zákona pamatuje i na to, že z racionalizačních důvodů mohou být některé činnosti vykonávány společně pro všechny tři ústřední statistické orgány. Federální statistický úřad se opravňuje, popř. pověřuje, organizovat společný výkon takových činností v dohodě s ústředními statistickými orgány republik. Půjde zejména o technické práce hromadné povahy, zvláště činnost zpracovatelskou, apod.

V návrhu zákona se dále řeší problém dělby práce mezi Federálním statistickým úřadem na jedné straně a federálním ministerstvem financí na straně druhé. Bez újmy jednotnosti informační soustavy z věcného a metodického hlediska svěřuje se metodické řízení účetnictví včetně účetního výkaznictví, dále kalkulace a rozpočetnictví a dohled nad touto oblastí federálnímu ministerstvu financí. K zabezpečení systémové jednotnosti informační soustavy je v osnově zákona zakotven princip, že federální ministerstvo financí bude uvedené obory metodicky řídit v dohodě s Federálním statistickým úřadem. Tato dělba působnosti se nedotýká otázky jednotnosti a celistvosti informačních soustav jednotlivých organizací, jež mají být podle ustanovení § 15 návrhu, budovány zásadně jako jeden organický celek. /Podrobněji se tato otázka bude řešit až v prováděcím nařízení vlády ČSSR o informační soustavě organizací, které bude vydáno na základě § 35 odst. 1 návrhu zákona o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací./

Negativním jevem poslední doby, na který bylo poukazováno v předsednictvu vlády Československé socialistické republiky v únoru 1970, v souvislosti s projednáváním systému kontroly plnění plánu, je pokles kázně ve statistickém výkaznictví organizací a nedodržování směrnic pro sestavování podnikových výkazů, nedodržování stanovených lhůt a pokles kvality vykazovaných údajů. Návrh zákona o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací vytváří tedy po mém soudu potřebné záruky vyšší statistické disciplíny, a to jak v oblasti prevence, tak v oblasti represe. Činí tak zejména tím, že ukládá ústředním orgánům a orgánům ústředního článku řízení, dohled nad stavem informační soustavy podřízených organizací a nad plněním ostatních úkolů v oblasti sociálně ekonomických informací; dále tím, že opravňuje orgány státní statistiky vytvářet aktivy dobrovolných spolupracovníků, jež jim budou nápomocny při provádění prověrek u organizací a při výkonu poradenské činnosti a že umožňuje různé druhy postihu proti osobám, odpovědným za porušování povinností, a ukládání ekonomických sankcí organizacím samým, které podle dosavadních předpisů možné nebylo.

Vedle těchto zásadních otázek, na jejichž podstatu jsem považoval za účelné šířeji poukázat, řeší návrh zákona další problémy, které dřívější předpisy buď vůbec neupravovaly nebo jimž nebyla věnována dostatečná pozornost. Tak se např. v osnově formuluje zásada "oficiálnosti" informací vydaných, nebo ověřených příslušným orgánem státní statistiky, a to v případech, kdy by o týchž skutečnostech byly různými orgány vydány různé informace. Za určitých předpokladů se přiznává zpravodajská povinnost i zjišťováním prováděným jinými orgány než orgány státní statistiky, zavádí se ochrana tzv. statistického tajemství, jejíž podstata záleží v tom, že individuální statistické údaje, sdělené jednotlivými osobami, nesmějí být zveřejňovány, ani komukoli sdělovány. Posilují se též záruky občanů proti neodůvodněným statistickým zjišťováním tím, že ke všem zjišťováním, při nichž vzniká občanům zpravodajská povinnost, je zapotřebí souhlasu vlády, atd.

To jsou po mém soudu hlavní otázky, na které se v diskusi výborů Sněmovny lidu zaměřovala pozornost poslanců. O řadě dalších otázek, sloužících posouzení návrhu zákona se zmínil soudruh poslanec Ferianc a já se s nimi ztotožňuji.

Z toho důvodu vám, poslancům Sněmovny lidu, doporučuji přijetí návrhu zákona o soustavě sociálně ekonomických informací ve znění uvedeném jako tisk 69, se změnami obsaženými ve společné zprávě výborů ústavně právního, pro plán a rozpočet, pro průmysl, obchod a dopravu a pro zemědělství a výživu, které jsou uvedeny v tisku 51/SL.

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Děkuji poslanci Katolickému za zpravodajskou zprávu.

Soudružky a soudruzi poslanci, nemáme písemných přihlášek do diskuse. Hlásí se ještě někdo o slovo? /Nikdo se nehlásil./

Přeje si místopředseda federální vlády soudruh Laco slovo? /Ne./ Děkuji.

Soudruzi zpravodajové, přejí si slovo? /Ne./

Můžeme přistoupit k hlasování podle ustanovení čl. 40 odst. 3 ústavního zákona o čs. federaci. Podle zjištění je přítomno 97 poslanců Sněmovny národů a 158 poslanců Sněmovny lidu.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji.

Vzhledem k tomu, že pro zákon hlasovali všichni přítomní poslanci Sněmovny národů, Sněmovna národů zákona přijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

Kdo z jejích poslanců souhlasí s návrhem zákona o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění společné zpráv výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji.

Pro návrh hlasovali všichni přítomní poslanci Sněmovny lidu, která tím zákon přijala.

Poněvadž usnesení Sněmovny národů a Sněmovny lidu jsou souhIasná, konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací.

Soudružky a soudruzi poslanci, tím je vyčerpán pořad 7. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

Chtěla bych vám sdělit jedno upozornění pro poslance, kteří se přihlásili na zvláštní let do Bratislavy, Ostravy a Košic. Autobusy budou přistaveny na Hradčanském náměstí ve 13.30 hod. Netýká se to poslanců, kteří poletí normálními linkami ČSA.

Dále upozorňuji členy předsednictva Federálního shromáždění, že ihned po skončení společné schůze sněmoven se bude konat v Obrazárně u Španělského sálu krátká schůze předsednictva Federálního shromáždění k vyhlášení schválených zákonů.

Prohlašuji společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů za

skončenou.

/Schůze skončena ve 12.28 hod./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP