Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1971

I. v. o.

84

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1971

o státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky

na léta 1971 - 1975
(zákon o pátém pětiletém plánu)

Vycházejíc z dosažených výsledků rozvoje ná-
rodního hospodářství a ze Směrnic XIV. sjezdu
Komunistické strany Československa k pátému pě-
tiletému plánu rozvoje národního hospodářství na
léta 1971-1975

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Tento zákon stanoví základní cíle a směry stát-
ního plánu rozvoje národního hospodářství Česko-
slovenské socialistické republiky na léta 1971-1975
(dále jen "pátý pětiletý plán") a podmínky pro
jeho realizaci, které jsou závaznou směrnicí pro
řídící činnost vlády Československé socialistické
republiky, vlád republik, ústředních a jiných orgá-
nů Československé socialistické republiky a repu-
blik a pro hospodářskou činnost socialistických
organizací.


2

Část první
Základní cíle a směry pátého pětiletého plánu

§ 2

(1) Hlavním cílem pátého pětiletého plánu
je zajistit v souladu se socialistickým způsobem
života vyšší uspokojování potřeb a další upevnění
životních jistot obyvatelstva při současném posilo-
vání socialistického státu a jeho obranyschopnosti.

(2) Hlavní cestou a podmínkou plánovitého
rozvoje československého národního hospodářství,
zaměřeného na dosažení vytyčeného cíle, je ne-
ustálé zvyšování národohospodářské efektivnosti.
Budou především posilovány všechny činitele hos-
podářského růstu, využívány nashromážděné rezer-
vy, zvýšena úroveň řízení a všestranně využí-
vány přírodní a ekonomické podmínky obou re-
publik. Orgány všech článků hospodářského řízení
a socialistické organizace jsou proto povinny za-
bezpečovat účinnější využívání výrobní základny a
schopností i kvalifikace pracujících, podporovat a
využívat další rozvoj vědy a techniky jako jeden
ze základních činitelů rozvoje národního hospodář-
ství, pokračovat v koncentraci a specializaci výro-
by a progresivně měnit její strukturu a intenzivněji
rozvíjet mezinárodní socialistickou ekonomickou
integraci, především se Svazem sovětských socia-
listických republik.

(3) Ekonomický rozvoj Československé socia-
listické republiky se zaměřuje na další rozšíření
materiálně technické základny socialismu a upev-
nění socialistických výrobních vztahů. Rozhodující
metodou plánovitého odhalování a mobilizace re-
zerv je komplexní socialistická racionalizace jako
nedílná součást tvorby a realizace národohospodář-
ských plánů.

(4/ Rozvoj jednotlivých odvětví národního
hospodářství bude orientován tak, aby se do roku
1975 zajistil růst národního důchodu o 28 % a aby
nejméně 95 % tohoto přírůstku se dosáhlo růstem
společenské produktivity práce.

(5) Realizace cílů a směrů pátého pětiletého
plánu podstatně přispěje k dalšímu vyrovnání hos-
podářských a sociálních rozdílů mezi Českou so-
cialistickou republikou a Slovenskou socialistickou
republikou; přitom podíl Slovenské socialistické
republiky na vytvořeném společenském produktu
Československé socialistické republiky se zvýší
z 26 % v roce 1970 nejméně na 28 % v roce 1975.

§ 3

(1) Objem průmyslové výroby se do roku
1975 zvýší nejméně o 34 %, z toho v české socia-
listické republice o 27 % a ve Slovenské socia-
listické republice o 55 %. Vzestupu výroby bude
dosaženo především růstem produktivity práce ne-
jméně o 30%.


3

(2) V jednotlivých průmyslových odvětvích
se do roku 1975 zabezpečí nejméně tento rozvoj
(vyjádřený zvýšením objemu hrubé výroby )

a) v těžbě a zušlechtování uhlí

o 13 %.

b) ve výrobě tepla a elektřiny

o 43%,

c) v hutnictví železných
a neželezných kovů

o 27 %,

d) ve strojírenské výrobě

o 45 %,

e) v chemické výrobě

o 55%,

f) ve výrobě spotřebního průmyslu

o 30 %,

g) ve výrobe stavebních hmot
a dílců

o 47 %,

h) ve výrobe potravinářského
průmyslu

o 16 %

(3) V roce 1975 se vyrobí nejméně 62 mld
kWh elektřiny, 14 mil. tun oceli, 500 tis. tun plas-
tických hmot, 1 mil. tun čistých živin průmyslových
hnojiv a 9, 9 mil. tun cementu.

(4) Ve strojírenství se budou v přednostním
pořadí uskutečňovat rozvojové nosná programy;
tím budou vytvářeny podmínky pro zlepšení struk-
tury strojírenské výroby.

§ 4

(1) Hrubá zemědělská výroba se zvýší do
roku 1975 zhruba o 14 %, z toho v České socialistic-
ké republice o 13 % a ve Slovenské socialistické
republice o 16 %. Za období pátého pětiletého plánu
se vyrobí nejméně 41 mil. tun obilovin a nákup
jatečných zvířat dosáhne v roce 1975 výše nejméně
1260 tis. tun.

(2) Celkový objem přepravy zboží se zvýší za
období pátého pětiletého plánu nejméně o 20 % a
celková veřejná přeprava osob zhruba o 6 %.

(3) Ve spojích se zvýší podíl automatizace
meziměstského telefonního provozu do roku 1975
na 45 % a bude pokračovat výstavba sítě druhého
televizního programu a barevné televize; za období
pátého pětiletého plánu se odevzdá do užívání dal-
ších asi 430 tis. telefonních stanic.

(4) Objem stavebních prací cd dodavatel-
ských stavebních organizací se do roku 1975 zvýší
zhruba o 38 %, z toho v české socialistické re-
publice o 37 % a ve Slovenské socialistické re-
publice o 40 %.

§ 5

(1) Celkový obrat zahraničního obchodu se
bude do roku 1975 rozvíjet vyšším tempem než
národní důchod, přičemž obrat se socialistickými
státy poroste rychleji než celkový obrat česko-
slovenského zahraničního obchodu.


4

(2) Rozvoj československých vnějších ekono-
mických vztahů se bude opírat především o efek-
tivní rozvoj mezinárodní socialistické ekonomické
integrace se Svazem sovětských socialistických re-
publik a ostatními členskými státy Rady vzájemné
hospodářské pomoci.

(3) Vyhnaná zboží s kapitalistickými státy se
bude dále rozšiřovat na základě vzájemné rovnosti
a výhodnosti.

§ 6

Rozsah investiční výstavby se zvýší proti období
čtvrtého pětiletého plánu nejméně o 35 %, z toho
stavebních prací zhruba o 33 % a strojů zhruba
o 37 %.

§ 7

(1) V souladu s růstem národního důchodu a
s tvorbou hmotných zdrojů se bude rozvíjet osobni
a společenská spotřeba obyvatelstva. Budou se
dále zvyšovat reálné příjmy pracujících, posilovat
socialistické principy v odměňování, zejména zá-
vislost mezi vykonanou prací a výdělkem, upevňo-
vat sociální jistoty obyvatelstva. Rychleji se bude
řešit bytový praném a rozvoj základních prostřed-
ků nevýrobní sféry pro vytváření podmínek k zlep-
šování životního prostředí.

(2) Růst reálných peněžních příjmů obyvatel-
stva bude zabezpečován zhruba o 5 % průměrně
ročně Zhruba stejným tempem se bude zvyšovat
maloobchodní obrat a objem služeb placených oby-
vatelstvem. Bude zajišťována stabilizace vnitřního
trhu a budou postupně prosazovány změny ve
struktuře spotřeby.

(3) Ve všech formách výstavby se postaví
v období pátého pětiletého plánu nejméně 500 tis.
bytů, z toho v České socialistické republice 325
tis. a ve Slovenské socialistické republice 175
tis.

(4) Bude dobudován ucelený systém zdravot-
ní péče o obyvatelstvo, zkráceny objednací a čekací
doby na vyšetření a ošetření a zlepšeno zásobo-
vání obyvatelstva léčivy. Budou vytvářeny podmín-
ky pro další růst vzdělanosti, pro materiální za
jištění a modernizaci školství a pro prohloubeni
péče o mladou generaci.

(5) Zvýší se důchody starodůchodců a zdo-
konalí se soustava důchodového zabezpečení a sou-
stava opatření ke zlepšení populačního vývoje a
zvýšení podpory rodinám s dětmi a mladým man-
želstvím.

Část druhá
Podmínky pro realizaci pátého pětiletého plánu

§ 8

Realizace základních cílů a směrů pátého pě-
tiletého plánu bude zajišťována zejména:


5

a) upevněním a prohloubením funkce státního
plánu rozvoje národního hospodářství česko-
slovenské socialistická republiky jako závaz-
ného základu pro hospodářskou a řídící čin-
nost všech orgánů a socialistických organizací,
vyjadřujícího též zásady státní vědecko-tech-
nické a hospodářské politiky a vymezujícího
využívání soustavy plánovitého řízení a jejích
nástrojů,

b) posílením úlohy státního rozpočtu federace
jako základního finančního plánu českosloven-
ské federace, upravujícího hlavní finanční vzta-
hy v celé federaci, plnícího rozhodující funkce
při redistribuci společenských finančních zdro-
jů v souladu s cíli, směry a úkoly státního
plánu Československé socialistické republiky a
sledujícího účelnou hospodárnost při vynaklá-
dání společenských prostředků,

c) posílením úlohy měnového plánu Českosloven-
ská socialistická republiky jako základního
nástroje tvorby a rozdělování úvěrových zdro-
jů a emise peněz a tvorby a rozdělování de-
vizových zdrojů v souladu s cíli a úkoly stát-
ního plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky,

d) cílevědomou regulací mzdového vývoje, sledu-
jící upevnění zásady socialistického odměňová-
ní práce a zvyšování společenské produktivity
práce, i regulací rozmisťování pracovních sil,
mzdoví politika bude plánovitě řízena na zá-
kladě jednotné koncepce mzdového vývoje
s cílem zajistit vývoj mezd podle proporcí sta-
novených státním plánem rozvoje národního
hospodářství a podpořit působením mzdových
systémů hospodářský rozvoj,

e) vytvářením soustavy cen lépe vyjadřujících
společensky nutné množství práce vynakláda-
né na výrobu; tato soustava bude zaměřena
na stabilizaci celkové hladiny velkoobchodních
cen a uplatní se v ní tendence k jejich sní-
žování; při důsledné regulaci cenového vývoje
se bude ceny užívat k prosazení hospodárnosti,
ke stimulaci technického rozvoje, zvyšování ja-
kosti a efektivní obměně sortimentu výroby
v souladu se státními plány rozvoje národního
hospodářství; zároveň bude zajištována stabili-
ta maloobchodních cen.

f) zabezpečováním rovnováhy mezi peněžní a
hmotnou stránkou reprodukčního procesu, ze-
jména při vypracování státních plánů a stano-
vení a využívání finančně ekonomických pod-
mínek upravujících zejména finanční vztahy
mezi socialistickými organizacemi a státním
rozpočtem a vycházejících z jejich úkolů a
potřeb vyplývajících ze státního plánu rozvoje
národního hospodářství.


6

g) upevněním plánovitého řízení investiční
výstavby, vedoucím ke zvýšení efektivnosti a
odpovědnosti na tomto úseku, ke zkracování
doby výstavby a k dodržování rozpočtových
nákladů staveb,

h) upevněním plánovitého řízení rozvoje vědy a
techniky, v němž se spojují jednotlivé etapy
výzkumné a vývojové činnosti a realizace je-
jich výsledků ve výrobní a ostatní společenské
praxi,

i) prohlubováním a zdokonalováním spolupráce
a rozvoje socialistické ekonomické integrace
členských států Rady vzájemné hospodářské
pomoci,

j) důsledným využíváním a zdokonalováním sou-
stavy hospodářských právních předpisů v sou-
ladu s požadavkem rozvíjení soustavy pláno-
vitého řízení národního hospodářství, upevňo-
váním zákonnosti na všech stupních řízení a
posilováním úlohy hospodářských smluv,

k) účinným zapojováním pracujících a společen-
ských organizací, zejména Revolučního odboro-
vého hnutí, do tvorby, zajišťování, uskutečňo-
vání a kontroly plnění národohospodářských
plánů, jakož i do řízení a kontroly hospodář-
ských procesů.

§ 9

(1) Vztahy mezi státním rozpočtem federace
a státními rozpočty republik na období pátého pě-
tiletého plánu budou vycházet ze základních cílů,
směrů a úkolů pátého pětiletého plánu a pětiletých
plánů republik.

(2) Státní rozpočet federace je zásadně pře-
bytkový.

(3) Dotace a subvence ze státního rozpočtu
federace se budou poskytovat státním rozpočtům
republik v jednotlivých letech pátého pětiletého
plánu v rozsahu, který zajistí jejich vyrovnanost
v návaznosti na základní cíle, směry a úkoly pro-
váděcích státních plánů, a na jiné úkoly stanovené
orgány federace v jejich působnosti.

§ 10

(1) Ukazatele pátého pětiletého plánu, stát-
ních plánů rozvoje národního hospodářství repu-
blik na léta 1971-1975 a prováděcích státních
plánů, které nebudou mít povahu úkolů státního
plánu, budou rozepisovány na nižší stupně řízení
způsobem, který urči Státní plánovací komise.
Hodnocení odchylek od těchto ukazatelů a jejich
rozpisu je součástí kontroly plnění národohospo-
dářských plánů. Orgány hospodářského řízení jsou
povinny při kontrole plnění plánu tyto odchylky
sledovat.


7

(2) Vláda Československé socialistické re-
publiky a vlády republik zajistí, že plnění základ-
ních cílů a směrů stanovených tímto zákonem bude
sledováno a vyhodnocováno a že v návrzích prová-
děcích státních plánů a prováděcích hospodář-
ských plánů bude vyjádřen stupeň zabezpečení
základních cílů a směrů úkolů zákonem stanove-
ných. Státní plánovací komise, popřípadě pláno-
vací komise republik, stanoví způsob ověřování jak
hospodářské plány zabezpečují cíle, úkoly a jiné
ukazatele státních plánů rozvoje národního hospo-
dářství.

§ 11

(1) Vláda Československé socialistické re-
publiky může upravit zřizování, právní formu, jakož
i způsob řízení, plánování, financování a hospoda-
ření organizací s mezinárodní účastí (mezinárod-
ních hospodářských organizací) tak, aby tyto
úpravy umožňovaly provádět příslušné dohody a
opatření k rozvoji socialistické ekonomické inte-
gracs členských států Rady vzájemné hospodářské
pomoci.

(2) Vláda Československé socialistické re-
publiky, popřípadě na základě jejího zmocnění vlá-
dy republik, mohou povolit (pro účely experimen-
tálního ověřování nových prvků rozvíjení soustavy
plánovitého řízení národního hospodářství výjimky
z ustanovení zákonů upravujících řízení národního
hospodářství za předpokladu, že experiment bude
mít omezený rozsah, bude trvat nejdéle tři roky a
že v této době se provede komplexní zhodnocení
výsledků experimentu se závěry pro další postup.

Část třetí
Závěrečná ustanovení

§ 12

(1) Rozvoj národního hospodářství, který má
být dosažen do konce roku 1975, je v tomto záko-
ně vyjádřen porovnáním s úrovní dosaženou v roce
1970.

(2) Prováděcí státní plán Československé so-
cialistické republiky na rok 1971 stanovený na
základě části I zákona č. 135/1970 Sb., o cílech
a hlavních úkolech státního plánu rozvoje Česko-
slovenské socialistické republiky a o státním
rozpočtu Československé federace na rok 1971, je
prováděcím státním plánem Československé socia-
listické republiky k pátému pětiletému plánu.

§ 13
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.


8

Důvodová zpráva

Část obecná

Pátým pětiletým plánem vstupuje českosloven-
ské národní hospodářství do další důležitě etapy
rozvoje, v niž se mají podstatně rozšířit materiální
zdroje společnosti, konsolidovat a upevnit ekono-
mické vztahy a realizovat významné projekty do-
týkající se práce, životní úrovně a stylu života
pracujících. Realizace pátého pětiletého plánu
bude doprovázena prohlubujícím se procesem hos-
podářské integrace členských států sdružených
v Radě vzájemné hospodářské pomoci.

Budování socialistického hospodářství bylo
v uplynulých lotech doprovázeno závažnými chy-
bami a nedostatky, které se zejména v šedesátých
letech začaly projevovat vážnými poruchami a měly
odraz ve znehodnocování výsledků společenské
práce. Tyto nepříznivé tendence se ještě více pro-
hloubily v letech 1968 a 1969, kdy působením pra-
vice a antisocialistických sil byla likvidována
vedoucí úloha strany v ekonomice, rozrušeny prin-
cipy centrálního plánovitého řízení národního hos-
podářství a prosazeno revizionistické pojetí ekono-
mická reformy. Národní hospodářství se tak dosta-
lo na pokraj úpadku. Čtvrtý pětiletý plán vyhlá-
šený zákonem č. 83/1966 Sb. nebyl respektován
jako základ řízení národního hospodářství.

K zásadnímu obratu došlo io květnovém plénu
ÚV KSČ v roce 1969. Pozitivní výsledky hospo-
dářského vývoje, které byly dosaženy od tohoto
zasedání, se staly významným krokem v konsolida-
ci hospodářství podle realizační směrnice ÚV
KSČ. Zásadní direktivy pro hospodářskou konsoli-
daci pak dalo lednové plénum ÚV KSČ v roce 1970.
V poměrně krátké době - v posledním roce čtvrté
pětiletky - se znovu upevnilo plánovité řízení
národního hospodářství. Byla obnovena jednota ří-
zení ekonomiky, závaznost státního plánu jako
(hlavního nástroje řízení a kontrola jeho plnění.

Výsledky ekonomického vývoje v roce 1970 po
tvrdily, že bylo dosaženo základních cílů hospo-
dářské politiky vytyčených lednovým plenárním
zasedáním ÚV KSČ. Inflační vývoj se zastavil,
vnitřní trh se stabilizoval, vývoj mezd byl uveden
do souladu s růstem produktivity práce, zlepšila se
situace ve vnitřním obchodě a podařilo se zastavit
nepříznivé tendence v investiční výstavbě. Poměrně
rychlou tvorbou 'hmotných zdrojů byly vytvořeny
hlavní předpoklady pro další rozvoj národního hos-
podářství a postupné obnovování jeho proporcio-
nality.

Pátý pětiletý plán je třeba chápat jako výraz
celospolečenských zájmů a potřeb, k jehož reali-
zaci bude třeba vytvářet podmínky pro intenzívní

využívání schopností a iniciativy pracujících a eko-
nomických zdrojů. Náročnost cílů a úkolů pátého
pětiletého plánu je o to větší, že rozvrat systému
řízení, způsobený v uplynulých letech pravicovými
a protisocialistickými silami, vedl ke ztrátě času
v přípravě dlouhodobějšího programu státní hos-
podářské politiky. Pátý pětiletý plán musí respek-
tovat uvedené okolnosti a výchozí stav národního
hospodářství a vytyčovat cíle a úkoly, která by
nepředbíhaly možnosti národního hospodářství, ale
ani nebrzdily možný rozvoj výrobních síl. V tom je
třeba vidět základ pro vytváření předpokladů ke
sjednocení úsilí širokých vrstev společnosti, ke
splnění hospodářského programu a k překonání
vlivu nesprávných ekonomických koncepcí.

Uskutečnění vytyčených cílů a úkolů vyžadu-
je navazovat na opatření konsolidačního charakte-
ru opatřeními k zajištění dlouhodobého hospodář-
ského rozvoje a zabezpečit plynulé vyústění pro-
cesu hospodářská konsolidace do proudu výstavby
technicky vyspělého socialistického hospodářství
a tím aktivně ovlivnit celý společenský vývoj.

V souladu s hlavními směry hospodářské po-
litiky vytyčenými XIV. sjezdem Komunistické
strany Československa je možno obecně vyjádřit
základní cíle a směry rozvoje národního hospodář-
ství v období pátého pětiletého plánu takto:

1. posílit ústřední řízení národního hospodář-
ství závazným státním plánem a důsledným obno-
vením. plánovací a kontrolní činnosti na všech stup-
ních řízení;

2. obnovit proporcionální rozvoj ekonomiky cí-
levědomým odhalováním a využíváním nahroma-
děných rezerv hmotných a duševních zdrojů
společnosti na základě racionalizace práce, výroby,
řízení a správy, jako trvalé metody přípravy plánu
a jeho zabezpečení na všech stupních a úsecích
národního hospodářství;

3. postupně prosazovat strukturální změny
v ekonomice, vedoucí k dosažení celkově vyššího
stupně technické úrovně produkce a ke zvýšení
efektivnosti tvorby zdrojů, zejména rekonstrukcí
a modernizací výrobní základny, realizací nosných
rozvojových programů, zvyšováním úlohy ušlech-
tilých forem energie v palivo-energetické bilanci,
racionalizací spotřeb, zejména paliv a energie, in-
tenzifikací zemědělské výroby a rozvojem materiá-
lové základny pro stavebnictví;

4. zvyšovat společenskou produktivitu práce
jako prakticky jediného možného zdroje ekono-
mického růstu, dosahované zvyšováním technické
úrovně práce a zlepšením organizace práce;


9

5. zvyšovat stupeň uspokojování potřeb obyva-
telstva změnou struktury spotřeby charakterizova-
nou rychlejším rozvojem prodeje průmyslového
zboží, především dlouhodobého charakteru, i zkva-
litňováním výživy a zlepšováním životního prostře-
dí, zejména výstavbou bytů;

6. pokračovat na základě principů národnost-
ní politiky Komunistické strany Československa ve
vyrovnávám hospodářských a sociálních rozdílů
mezi Slovenskou socialistickou republikou a Čes-
kou socialistickou republikou zaměřením na opti-
mální využívání zdrojů ve prospěch jednotné čes-
koslovenské ekonomiky;

7. zabezpečovat všestranný rozvoj hlavního
města ČSSR Prahy, jako významného celospole-
čenského centra celé země;

8. uskutečňovat intenzívní zapojení českoslo-
venské ekonomiky do mezinárodní dělby práce,
především cestou rozvíjení socialistické ekonomic-
ké integrace s členskými státy RVHP, a vytvářet
podmínky pro účinnější využívání výsledků světo-
vého technického vývoje;

9. soustavně rozvíjet a zdokonalovat soustavu
plánovitého řízení národního hospodářství na pod-
kladě předností socialistického výrobního způsobu
a využívat přitom zkušeností s pokrokovými způ-
soby řízení v ostatních socialistických státech;

10. usilovat o nejvyšší možnou stabilitu a ply-
nulost hospodářského vývoje a tím i upevnění po-
citu životní jistoty obyvatelstva

Základní cíle a směry pátého pětiletého plánu
jsou v souladu se směrnicí XIV. sjezdu Komunis-
tické strany Československa k pátému pětiletému
plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971
-1975 a s rezolucí XIV. sjezdu. Tyto zákonem
stanovené cíle, směry a zásady státní hospodář-
ské politiky představuji v letech 1971-1975 zá-
vazný základ pro řídící hospodářskou činnost
všech státních orgánů a hospodářskou činnost orga-
nizaci. V souladu s nimi přijmou ve smyslu čl. 10
odst. 5 ústavního zákona č. 143/968 Sb., o česko-
slovenské federaci, ve znění ústavního zákona č.
125/1970 Sb., zákony o státních plánech rozvoje
národního hospodářství republik národní rady.
Na tomto podkladě rozvine hospodářsko-organizá-
torskou činnost vláda Československé socialistické
republiky a vlády republik.

Zvláštní pozornost byla po zkušenostech z mi-
nulých let věnována realitě navržených cílů, temp
a úkolů, zejména pak v prvých letech pětiletého
plánu.

Část zvláštní
K § 1

V souladu s čl. 10 ústavního zákona č. 143
1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústav-
ního zákona č. 125/1970 Sb., uvozuje § 1 zákon

o pátém pětiletém plánu rozvoje národního hospo-
dářství ČSSR jako základ řízení národního hospo-
dářství v období let 1971-1975. Dále pak se vyme-
zuje rámcový obsah zákona, a to

a) jednak jako základní cíle a směry pátého
pětiletého plánu, které v podstatě vymezují rámec
řídící činnosti vlády ČSSR a vlád republik i ná-
rodních rad (čl. 10 odst. 5 cit. úst. zákona) a jsou
tedy závaznou direktivou určující v potřebném roz-
sahu po stránce kvantitativní a kvalitativní kon-
cepci hospodářského rozvoje v daném časovém
období,

b) jednak jako podmínky a předpoklady, jakož

i některá opatření k zabezpečení pátého pětiletého
plánu.

Část první (§ 2 až 7) návrhu zákona stanoví
základní cíle a směry pátého pětiletého plánu, a to
jednak ve formě přírůstků za období celé pětiletky
(tj. úroveň roku 1975 proti výchozímu roku 1970)
u hlavních odvětví, jednak formou cílové úrovně
(v roce 1975) výroby klíčových výrobků, které
reprezentují ekonomický potenciál ČSSR. Proto se
cílové údaje nečlení na ČSR a SSR.

Do návrhu zákona byly převzaty jenom některé
školy (direktivy) Směrnice XIV. sjezdu KSČ, a to
především globálního koncepčního charakteru;
ostatní úkoly bude vláda ČSSR zabezpečovat sta-
novením úkolů pětiletého a prováděcích státních
plánů, jakož i svou hospodářskou politikou. Naproti
tomu některé ukazatele byly doplněny pro potřeb-
nou komplexnost z návrhu pátého pětiletého plá-
nu a nejsou obsaženy ve Směrnici, ani v Rezoluci
XIV. sjezdu KSČ, i když z nich vyplývají.

K § 2

Vytyčuje se hlavní cíl pátého pětiletého plánu
- zajistit vyšší uspokojování potřeb obyvatelstva
a další upevnění životních jistot pracujících, avšak
v souladu se socialistickým způsobem života. Nejde
tedy o přechod ke spotřebnímu typu společnosti,
ani o vytváření prostoru pro "podnikatelské" ten-
dence. Přitom se zdůrazňuje nutnost současného
posilování obranyschopnosti státu jako záruky
klidného mírového budování.

Návrh zákona dále stanoví hlavní cestu (způ-
sob) a zároveň předpoklad k dosažení tohoto hlav-
ního cíle, a to celkové zvýšení efektivnosti, a uvádí
hlavní zdroje (prostředky) zvýšení efektivností
i posilování hospodářského rozvoje státu.

V odstavci 5 návrh zákona stanoví základní
směry i trend ve vyrovnávání hospodářských a
sociálních rozdílů mezi českou socialistickou re-
publikou a Slovenskou socialistickou republikou,
a to v syntetickém ukazateli vytvořeného spole-
čenského produktu.


10

Základní cíl je konkretizován v § 3 až 7 do
dílčích cílů jednotlivých odvětví a úseku ekono-
miky tak, aby se zajistil růst národního důchodu
o 28 %, a to převážně růstem společenské produk-
tivity práce.

K § 3

Další rozvoj národního hospodářství ČSSR zá-
visí především na zvyšování efektivnosti průmyslo-
vé výroby. Proto i návrh zákona věnuje zvýšenou
pozornost průmyslovým odvětvím, a to nejprve
průmyslu jako celku (odstavec 1) a pak jeho hlav-
ním nosným odvětvím.

V každém odvětví (oboru) se stanoví v souladu
se směrnicí XIV. sjezdu KSČ nejdůležitější direk-
tivy, které charakterizují jeho přínos pro cíle a
záměry pátého pětiletého plánu.

K § 4

Dalším rozhodujícím odvětvím, zejména pro
vývoj životní úrovně, je zemědělství. Kromě celko-
vých cílů se stanoví zvlášť zaměření pro rostlinnou
výrobu a pro živočišnou výrobu.

Hlavní cíle a směry rozvoje se dáte stanoví pro
dopravu, spoje a stavební práce.

K § 5

Zvláštní pozornost se věnuje rozvoji zahranič-
ního obchodu (odstavec 1) a mezinárodní socialis-
tické ekonomické integraci (odstavec 2). Tyto
oblasti se stávají důležitým činitelem hospodář-
ského růstu.

K § 6

Pátý pětiletý plán stabilizuje podíl investic na
národním důchodu. Úkoly v investiční výstavbě se
srovnávají se čtvrtým pětiletým plánem, a to cel-
kově i za stavební práce a stroje.

K § 7

Vzhledem k hlavnímu cíli pátého pětiletého
plánu věnuje návrh zákona mimořádnou pozornost
rozvoji životní úrovně obyvatelstva ve všech jejích
stránkách. V tomto paragrafu dostává tento hlavní
cíl konkrétní vyjádření, a to jak v komplexní po-
době (růst reálných peněžních příjmů, růst osobní
spotřeby obyvatelstva), tak v dílčích složkách
(byty, zdravotnictví, školství, sociální politiky).

Část druhá (§8 až 11) návrhu zákona určuje
rámcové politicko-ekonomické podmínky, za nichž
bude pátý pětiletý plán uskutečňován, upravuje
vztahy mezi státním rozpočtem federace a státními
rozpočty republik a obsahuje nezbytná zmocnění
pro vládu ČSSR (pro experimentování a pro re-
žim organizací s mezinárodní účastí).

K § 8

Pátý pětiletý plán staví na dovršeném procesu
konsolidačních opatření a na plném rozvinutí stá-
vajících činitelů růstu. V tomto paragrafu se cha-
rakterizují základní podmínky a předpoklady (a
to buď dané nebo teprve vytvářené) na všech úse-
cích státní hospodářské politiky.

Na rozdíl od zákona o čtvrtém pětiletém
plánu neupravuje navržený zákon o pátém pětile-
tém plánu odvody státních hospodářských organi-
zací. Dosud platná ustanovení zákona č. 83/1966
Sb., o čtvrtém pětiletém plánu, týkající se těchto
odvodů, budou nahrazena novou úpravou, kterou
provede návrh zákona předpokládaný usneseními
vlády ČSSR č. 204/1971.

K § 9

Podle § 2 odst. 2 zákona č. 134/1970 Sb.,
o pravidlech státního rozpočtu československé fe-
derace a o zásadách hospodaření s rozpočtovými
prostředky státních rozpočtů federace a republik
(rozpočtová pravidla) má zákon o střednědobém
plánu (rozumí se ČSSR) stanovit na základě
střednědobého rozpočtového výhledu zásady a úda-
je, z kterých vycházejí vztahy ročních státních
rozpočtů federace a republik.

K § 10

Ustanovení zde uvedená obsahují některá opa-
tření zabezpečující realizaci pátého pětiletého plá-
nu:

a) zmocnění Státní plánovací komise k úpra-
vě rozpisu ukazatelů státních plánů, které nebu-
dou mít povahu úkolů; jde zejména o tzv. orien-
tační ukazatele,

b) úkol pro vládu ČSSR a vlády republik za-
jistit sledování a vyhodnocování, jak se plní zá-
kladní cíle a směry podle zákona o pátém pětile-
tém plánu a jak se zabezpečují v návrzích prová-
děcích plánů,

c) zmocnění pro Státní plánovací komisi
(popř. plánovací komise republik) stanovit způ-
sob ověřování, jak jsou cíle, úkoly a jiné ukaza-
tele státních plánů zabezpečeny hospodářskými
plány.


11

K § 11

Vládě ČSSR se udělují tato zmocnění:

a) upravit zřizování a hospodaření organizací
s mezinárodní účastí, a to podle příslušných dohod
a opatření k rozvoji socialistické ekonomické in-
tegrace členských států RVHP,

b) povolovat výjimky ze zákonů upravujících
řízení národního hospodářství pro účely ekonomic-
kých expertů, avšak jen za určitých předpokladů
(omezení). Toto zmocnění má zcela výjimečný cha-
rakter, protože se předpokládá, že většinou postačí
již stávající zmocnění vlády, popř. ústředních orgá-
nů, potřebné výjimky stanovit.

Část třetí (§ 12 a 13) - závěrečná ustanovení
K § 12

Státní plán ČSSR na rok 1971 se prohlašuje
za prováděcí státní plán k pátému pětiletému plá-
nu, což je obvyklý postup v případech, kdy dojde
k vyhlášení střednědobého plánu až v průběhu
příslušného plánovacího období. Podle § 13 nabude
totiž zákon účinnosti až ve 2. polovině roku 1971.

* * *

Provedení zákona o patám pětiletém plánu
rozvoje národního hospodářství Československá so-
cialistické republiky si nevyžádá žádného zvýšení
finančních nákladů. Naopak realizace pátého pěti-
letého plánu přinese zdroje potřebné pro další
rozvoj národního hospodářství.

V Praze dne 9. září 1971

Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.

Místopředseda vlády ČSSR

a předseda Státní plánovací komise:

Ing. Hůla v. r

StT l - 86225-71


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP