Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1971
II. v. o.
4-P
Vládní návrh
Zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
ze dne ........... prosince 1971
o změně podřízenosti Pohraniční stráže
Předsednictvo Federálního shromáždění se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb., na tomto zákonném opatření:
§ 1
(1) Pohraniční stráž se převádí z podřízenosti ministra národní obrany ČSSR do podřízenosti ministra vnitra ČSSR.
(2) Součinnost Pohraniční stráže s Československou lidovou armádou při obraně Československé socialistické republiky upraví ministr vnitra ČSSR v dohodě s ministrem národní obrany ČSSR.
§ 2
Zrušují se zákonné opatření předsednictva Národního shromážděni č. 138/1965 Sb., o změně podřízenosti Pohraniční stráže.
§ 3
Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1972.
Důvodová zpráva
Podle rozhodnutí předsednictva ÚV KSČ ze dne 15. 12. 1971 byla Pohraniční stráž převedena dnem 1. 1. 1972 z podřízenosti ministra národní obrany ČSSR do podřízeností ministra vnitra ČSSR.
Rozhodnutí o převedení Pohraniční stráže vychází z hodnocení současného vývoje mezinárodní i vojensko-politické situace, které vede ke zvýraznění bezpečnostního charakteru a významu ochrany státních hranic s kapitalistickými státy jak z hlediska upevňování vnitřní bezpečnosti našeho státu tak i jejího významu v rámci obranného společenství států - účastníků Varšavské smlouvy.
Vlastní praxe a zkušenosti s ochranou státních hranic, potvrzené zkušenostmi ostatních socialistických států, zejména pak SSSR, hovoří jednoznačně pro jednotný systém ochrany státních hranic celého státu řízený z jednoho centra, avšak vnitřně diferencovaný co do sil a způsobu této ochrany. Vzhledem k tomu, že ochrana státních hranic je především významným článkem zajišťování bezpečnosti státu proti vnějšímu i vnitřnímu nepříteli již v míru, patří svým posláním do soustavy bezpečnostních orgánů.
Zabezpečování mírové ochrany státních hranic ČSSR s kapitalistickými státy přesahuje rámec státních zájmů republiky a dotýká se též státobezpečnostních zájmů sousedních socialistických států. Proto také spolehlivá ochrana vyžaduje jednotný a koordinovaný postup všech zainteresovaných socialistických států při řešení problémů rozvoje a zdokonalování ochrany státních hranic.
Přitom všem se bude Pohraniční stráž i nadále spolupodílet na úkolech obrany státu za války.
Změnou podřízenosti Pohraniční stráže není dotčeno ustanovení zákona č. 69/1951 Sb., o ochraně státních hranic, podle kterého odpovědnost za ochranu státních hranic Československé socialistické republiky zůstává nadále federálnímu ministerstvu vnitra.
Dohody mezi ministrem vnitra ČSSR a ministrem národní obrany ČSSR a jejich rozkazy zajišťují bezporuchový přechod Pohraniční stráže do podřízenosti ministra vnitra ČSSR. Tímto opatřením je zajištěno, že v období předávání nebude snížena bojeschopnost a obranyschopnost vojsk Pohraniční stráže jak z hlediska plnění hlavního úkolu, tj. přímé ochrany státních hranic Československé socialistické republiky tak i příprava k plnění úkolů v období branné pohotovosti státu.
Vzhledem ke změně podřízenosti vojsk Pohraniční stráže je třeba zrušit zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění č. 138/1965 Sb., které bylo vyhlášeno v souvislosti se změnou podřízenosti Pohraniční stráže ministru národní obrany v roce 1965.
V Praze dne 17. prosince 1971
Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrongal v. r.
Ministr vnitra ČSSR:
Ing. Kaska, CSc. v. r.