Považuji za nutné v této souvislosti říci,
že v praxi na mnohých podnicích jsou vážné
obavy o reálnost zajištění rozepsaných
náročných úkolů. Tyto obavy
mohou být dle mého názoru oprávněné
jen tam a v tom případě, kde se spoléhají
jen byt na důležité faktory a činitele,
to je předně neobvyklá a zvýšená
pracovní iniciativa a aktivita převážné
části pracujících, která jak
víme sehrála dosud rozhodující úlohu
v dosažených ekonomických úspěších.
Dále jde o využívání nahromaděných
rezerv. Přitom nebyla dostatečná péče
a příprava věnována ostatním
faktorům a činitelům, jez musí sehrát
v následujícím období při zajišťování
těchto náročných úkolů
rozhodující roli, jako je plné uplatnění
a využití vědeckotechnické základny
a jejího existujícího potenciálu v
praxi.
Jistě i nadále bude nutno věnovat prvořadou
pozornost při organizování, prohlubování
a rozvíjení socialistické pracovní
iniciativy a odkrývání a využívání
rezerv. Bylo by však chybou a nebezpečné spoléhat
jen na tyto důležité činitele, neboť
i ony mají určitou hranici a omezení a nebude
možno dle mého názoru stejným tempem
a nárůstem počítat do budoucna.
Ještě horší je situace v realizaci strukturálních
změn, uplatnění a rozšíření
specializace a kooperace, kde jsme teprve v začátcích.
Zde usnesení a závěry XIV. sjezdu jsou z
větší části jen ve zpracovaných
dokumentech i proklamacích.
Vycházeje z této skutečnosti, považuji
proto za nutné hlavní úsilí v následujícím
období zaměřit a věnovat širšímu
a plnému uplatnění vědeckotechnického
rozvoje v praxi, postupně a energicky začít
s řešením strukturálních změn,
včetně zapojení naší ekonomiky
do socialistické ekonomické integrace v rámci
RVHP. Jedině výraznými strukturálními
změnami v reálném čase s cílem
posílit progresívní a efektivní obory,
můžeme podstatnou měrou napomoci dynamickému
rozvoji naší ekonomiky.
Vážené soudružky a soudruzi, jistě
mnohý z vás si řekne, že neříkám
v této oblasti nic nového. Připouštím,
neboť tyto zásady plně specifikoval a do svých
závěrů promítl i XIV. sjezd KSČ.
Mnohé z nich byly rovněž uvedeny v předneseném
vládním prohlášení předsedou
vlády dr. Štrougalem. Považoval jsem přesto
za nutné se o tom zmínit a tím podpořit
ty stati ve vládním prohlášení,
které o tom hovoří a dále ze dvou
následujících důvodů: proto,
že v praxi řady podniků i VHJ je všeobecný
souhlas s nutností provádění strukturálních
změn a zapojení se do mezinárodní
specializace a kooperace, avšak dojde-li ke konkrétnímu
řešení, vznikají mnohdy vážné
potíže a bariéry. Tento svůj názor
chci podpořit příkladem z praxe: s iniciativním
přístupem k řešení strukturálních
změn ve strojírenství přistoupil Severomoravský
kraj, a to již na jaře t. r. Po konzultacích
s příslušnými rezorty i zástupci
centrálních orgánů, zde zvlášť
je třeba ocenit účinnou pomoc ministerstva
hutnictví a strojírenství, určil prioritní
podniky s osmým rozvojovým programem v souladu se
záměry centrálních orgánů.
Dále vytypoval podniky, které by postupně
měly kooperovat a uvolňovat nevyužitý
výrobní potenciál ve prospěch podniků
s efektivním výrobním programem. S odstupem
několika měsíců přes pozitivní
výsledky v řadě podniků se také
ukázalo, že ne všechny podniky a hospodářské
vedení plně docenily účelnost a nutnost,
a co víc tím, že nebylo v potřebné
míře a hloubce projednáno a zabezpečeno
politické a ekonomické zdůvodnění
pracujícím, nastaly vážné potíže
a problémy. V čem? Především
v tom, že kooperace či uvolňování
nevyužitých výrobních kapacit je často
pracovníky podniků chápáno jako zárodek
ztráty podnikové samostatnosti a tím i ztráty
společenského postavení. Mnozí pracující
v tom viděli i neoprávněnou možnost
snížení výdělků, omezení
dalšího ekonomického vývoje a mnozí
toto přirozeně obhajovali z lokálně
patriotických hledisek.
S takovou poměrně složitou problematikou je
nutno při strukturálních změnách,
jak se ukazuje v praxi, počítat. Doporučuji
proto, aby při řešení strukturálních
změn včetně rozšiřování
specializace a kooperace uvnitř i vně našeho
státu bylo přistupováno komplexně,
avšak energicky v úzké shodě a spolupráci
resortních a krajských případně
okresních orgánů a organizací za účasti
příslušného podniku, jehož se to
týká.
Jsem toho názoru, že jedině takto jednotným
postupem je možno zamezit možným nedostatkům
i disproporcím, jež by také mohly vzniknout
při výrobě v množství a sortimentu.
Považuji za nutné ještě podtrhnout, že
nutnost urychlení řešení strukturálních
změn, specializace a kooperace vyplývá také
z toho, že stále některé podniky či
závody vyrábějí ještě
na sklad. Např. Tesla radia a televizory, Romo Fulnek i
další podniky domácí pracky apod., nebo
jsou podniky s neujasněnou případně
špatně stanovenou koncepcí. O těchto
nedostatcích bylo také hovořeno na XIV. sjezdu
strany. Tím pochopitelně není plně
využit výrobní potenciál těchto
podniků, zatímco na druhé straně jsou
podniky, které nestačí náročné
úkoly i pro export zvládnout. Abych byl konkrétní,
je to Tatra Kopřivnice, Autopal Nový Jičín,
Zbrojovka Vsetín, která vyrábí velmi
efektivní výrobní program - textilní
stroje.
Složitá problematika při řešení
tohoto náročného úkolu, která
se navíc bude dotýkat přímo pracujících
ve výrobě, si nutně vyžaduje rychlého
dopracování potřebných koncepcí
nejen na příslušných resortech, ale
hlavně v rámci výrobních hospodářských
jednotek a na podnicích. Při jejím řešení
pak mohou a musí sehrát důležitou úlohu
poslanci všech stupňů. Předně
však poslanci nejvyšších orgánů,
neboť oni postupně získávají
ucelenější a komplexnější
přehled o nutnosti a potřebě strukturálních
změn, které vyžaduje rozvoj naší
ekonomiky.
Objektivnost tohoto postupu je dána i soustavou plánovitého
rozvíjení naší ekonomiky, kde podniky
a jejich výrobní programy se musí rozvíjet
jako součást celého hospodářského
organismu. Socialistický systém nutně předpokládá
a potřebuje neustálý dialog mezi nižšími
a vyššími složkami. Jsem pevně přesvědčen,
že jedině v této úzké spolupráci
je záruka jak v krátkém časovém
úseku překonat nejen ještě dosud trvající
nedostatky, jak o nich hovořil předseda vlády
ČSSR, ale co hlavně, úspěšně
vyřešit a uvést do života klíčové
záměry, především v oblasti ekonomiky.
Jsem si plně vědom, že i řešení
ostatních oblastí bude neméně složité
a náročné, avšak důraz je třeba
klást především na ta odvětví,
resorty a podniky, které zabezpečují potřebný
růst národního důchodu a tím
vytvářejí podmínky pro zajištění
postupného zvyšování životní
úrovně tak, jak je vytyčil ve svých
závěrech XIV. sjezd KSČ a na které
navazuje i dnešní prohlášení vlády
ČSSR.
Proto souhlasím s předneseným návrhem
vládního prohlášení a doporučuji
vám, soudružky a soudruzi poslanci, vyslovit souhlas
s prohlášením vlády ČSSR.
Závěrem bych chtěl jménem poslanců
výboru Sněmovny lidu pro průmysl, dopravu
a obchod ubezpečit ústřední výbor
Komunistické strany Československa a předsednictvo
Federálního shromáždění,
že svou práci budeme vykonávat tak, abychom
napomáhali aktivně k zajišťování
vytyčených úkolů pro další
rozvoj naší socialistické společnosti.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem
poslancovi Billovi. Slovo má poslanec Ľudovít
Hanúsek, pripraví sa poslankyňa Anna Mamráková.
Místopředseda FS L. Hanúsek: Vážený
súdruh prezident, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
pre všetkých čestných občanov
našej drahej socialistickej vlasti je radostný a povznášajúci
pocit zoznámiť sa s perspektívami ďalšieho
všestranného rozvoja, ďalšieho rastu blahobytu,
s ďalšími predpokladmi víťazstva
na našej ceste pokojnej socialistickej budúcnosti.
Tieto perspektívy však nutne predpokladajú
spoluúčasť všetkých pracujúcich
a všetkých zložiek Národného frontu.
Vstupujeme do druhého roku 5. päťročného
plánu, ako to zdôraznil predseda vlády s.
dr. Štrougal. Práve toto obdobie náročnosťou
svojich úloh si vyžiada zodpovedný, uvedomelý
a nadšený prístup nás všetkých
k riešeniu vytýčených cieľov.
Nikto nemôže pochybovať o tom, že vedúca
sila našej spoločnosti - Komunistická strana
Československa, vláda a celý Národný
front vidia svoj ciel a svoju hlavnú úlohu v uskutočňovaní
politicko-ekonomických úloh zameraných na
rozvoj našej vlasti pre blaho a dobro dnešných
i budúcich generácií.
Úloh je mnoho. Zostáva ešte vyriešiť
dosť problémov, ale všetky sú splniteľné
a riešiteľné. Je to vec angažovanosti všetkého
nášho ľudu, jeho umu a srdca, lebo len tak môžeme
dosiahnuť konečný úspech. Vyžaduje
to vyspelý a uvedomelý prístup všetkého
nášho ľudu k realizácii programu vytýčeného
na XIV. zjazde KSČ.
5. päťročný plán rozvoja národného
hospodárstva je prísľubom takého plného,
blahobytného a kultúrneho života, aký
naši pracujúci nikdy v minulosti nepoznali. Tento
program, to nie sú púhe sľuby alebo prázdne
slová, ale je to skalopevná istota, ktorú
nám všetkým garantuje naša Komunistická
strana Československa, vedúca sila Národného
frontu, naše nerozborné priateľstvo a spolupráca
so Sovietskym zväzom a s celým táborom socializmu,
mieru a pokroku.
Dobre vieme, že v krízovom pojanuárovom období
sa domácim i zahraničným nepriateľom
nášho socialistického zriadenia podarilo zasiahnuť
práve tú najcitlivejšiu oblasť - oblasť
ekonomickú. Keď pracujúci nemajú dosť
potravín, oblečenia, obuvi a bytov, strácajú
dôveru, a to je vždy to najhoršie. Vedela to i
kontrarevolúcia, ktorá sa v prvom rade zamerala
na ekonomickú oblasť, aby potom v ovzduší
neistoty a nespokojnosti zhubne pôsobila v oblasti ideologickej.
Práve preto za obrovský úspech považujeme
konsolidáciu a možnosti ďalšieho rozletu
na tomto úseku. Mohli sme zodpovedne zvýšiť
starobné dôchodky, príspevky pre matky, platy
zdravotníkov a vysokoškolských učiteľov
a súdruh predseda vlády Lubomír Štrougal
vo vládnom programovom vyhlásení mohol zodpovedne
prisľúbiť ďalšie opatrenia v prospech
našich pracujúcich. Je to možné len za
predpokladu, že sa svojou prácou a svojím podielom
pri vytváraní nových hodnôt o to všetci
pričiníme.
Stále a ešte viac platí heslo: Ako budeme dnes
pracovať, tak budeme zajtra žiť! Veď sme sami
kováčmi svojho osudu. A naši pracujúci
pod vedením Komunistickej strany Československa
majú možnosť ukovať naozaj blahobytnú
a pokojnú vlasť. Kto nie je slepý alebo vyslovene
nepriateľský zameraný, musí uznať,
že sa nám všetkým žije lepšie,
kultúrnejšie, bez strachu z nezamestnanosti, choroby
a staroby.
Úsilie vlády smeruje k plnému zabezpečeniu
päťročného plánu rozvoja národného
hospodárstva na roky 1971-1975, ktorý zabezpečí
dôsledné a všestranné zvyšovanie
efektívnosti rozvoja národného hospodárstva,
založené na plnom uplatnení intenzívnych
faktorov rastu, na upevňovaní socialistických
výrobných vzťahov pri prehlbovaní medzinárodnej
socialistickej spolupráce a integrácie, ktorých
hlavným cieľom je ďalší rast hmotnej
a kultúrnej úrovne nášho ľudu.
Vážené Federálne zhromaždenie,
dovoľte, aby som sa z cieľov a úloh, ktoré
sa nám predkladajú vo vládnom vyhlásení,
stručne dotkol oblasti, v ktorej poslanci, členovia
a funkcionári Strany slobody chcú nájsť
najužitočnejšiu oblasť svojho uplatnenia.
Je to spolupráca s národnými výbormi,
ktoré budú riešiť mnohé čiastkové,
ale v konečnom dosahu veľmi dôležité
problémy. Som veľmi rád, že až na
nepatrné výnimky sa poslanci a funkcionári
Strany slobody nedali zviesť z priamej cesty, že vždy
stáli na pôde Národného frontu a uznávali
vedúcu úlohu KSČ. Mnohí z nich sa
osvedčili práve v národných výboroch
pri organizovaní dobrovoľných brigád,
účasťou na akciách skrášľovania
miest a obcí i celého životného prostredia.
Získali potrebné skúsenosti, o ktoré
sa teraz budú ochotne deliť s novými poslancami
národných výborov, pre ktorých je
táto cesta, ako povedal s. predseda vlády, vstupom
do verejného a celospoločenského diania.
Prišli sem mladí ľudia s veľkým elánom,
ktorí sa budú učiť viest a rozhodovať
v budúcich rokoch. Treba im byt oporou a príkladom,
najmä v uvedomelom plnení všetkých budovateľských
úloh. Môžem zodpovedne sľúbi t,
že všetci funkcionári organizácie a členovia
Strany slobody sa budeme usilovať skutkami dokázať,
že sme oddanými pracovníkmi a bojovníkmi
za vec socializmu a mieru, za ničím nerušené
priateľstvo a spojenectvo s naším mocným
priateľom a ochrancom Sovietskym zväzom.
Dovoľte, aby som v mene poslancov Strany slobody privítal
náročný, ale krásny program našej
vlády a vyslovil nielen bezpodmienečný súhlas
s týmto programom, ale aby som aj sľúbil, že
v rámci svojej pôsobnosti a možnosti prispejeme
k jeho splneniu a novým víťazstvom všetkých
našich pracujúcich k posilneniu našej drahej
vlasti, a tým i k posilneniu celosvetového tábora
socializmu a mieru. Som presvedčený, že vláda
pri plnení svojich náročných úloh
sa môže oprieť o ľud našej drahej vlasti.
Vieme, že náš ľud dokumentoval v nedávnych
voľbách svoju snahu pracovať v duchu KSČ
a Národného frontu pre mier a socializmus, pre šťastnú
budúcnosť národov a národností
ČSSR.
S týmto pevným odhodlaním chceme vstúpiť
do nového roku a dovoľte mi zaželať našej
spoločnej práci mnoho úspechov a nakoniec
radosti z úspešne vykonaného diela. /Potlesk./
I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem.
Dávam slovo poslankyni Mamrákovej. Pripraví
sa poslanec Imrich Janec.
Poslankyně A. Mamráková: Vážený
súdruh prezident, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
ako členka výboru pre sociálnu politiku by
som sa rada dotkla úseku hmotného zabezpečenia
niektorých skupín obyvateľstva, ako o tom v
celkovom rámci pojednáva vládne vyhlásenie.
Všetci sme v uplynulých mesiacoch s uspokojením
pozorovali priaznivý ohlas v našej verejnosti pri
prerokovávaní a realizácii nového
zákona o rozšírení materského
príspevku a predpisov o zvýšení podpory
pri narodení dieťaťa, ktoré sú
prvým skutkom mimoriadnej starostlivosti, ktorú
XIV. zjazd KSČ venoval riešeniu problémov našej
populácie a aj hmotnému postaveniu rodín
s väčším počtom detí. Na
realizácii týchto opatrení sa iste nemalou
mierou zúčastnili i výbory pre sociálnu
politiku oboch snemovní Federálneho zhromaždenia.
Som presvedčená, že táto starostlivosť
o populáciu a rodiny s deťmi sa s rozvojom nášho
národného hospodárstva bude ďalej rozvíjať
a snáď ešte v 5. päťročnici
bude možné pripraviť a posúdiť ešte
ďalšie návrhy a opatrenia vlády pri realizácii
zámerov XIV. zjazdu KSČ.
Naša verejnosť podobne s uspokojením prijala
opatrenia na zvýšenie dôchodkov starodôchodcov.
Pretože podľa štatistických údajov
v dôsledku dobrej zdravotnej starostlivosti sa predlžuje
vek a rastie priemerný počet občanov nad
65 rokov veku, zamýšľajú vládne
orgány venovať a rozširovať sústavnú
starostlivosť o starých občanov pomocou sociálnych
pracovníčiek, čím sa odstránia
niektoré príčiny sociálne nepriaznivých
situácií, hlavne u osamelých starých
občanov, ktorí sa bez pomoci spoločnosti
nemôžu zaobísť. Bude potrebné tiež
venovať zvýšenú pozornosť rozvíjaniu
ošetrovateľskej služby a možnostiam zaopatrenia
v domovoch dôchodcov a zabezpečovať kultúrny
a spoločenský život starých občanov
v kluboch dôchodcov, vybavených moderným zariadením,
ako je televízia čiernobiela a farebná, rozhlas,
úzky film, hudba, spoločenské besedy a pod.,
ktoré týmto občanom pri relatívne
nízkych dôchodkoch a pri ich osamelosti dajú
pocit spoločenskej spolupatričnosti. To isté
platí i o hygienických a ošetrovateľských
službách. Pritom samozrejme musíme mat na zreteli
naše ekonomické možnosti, ktoré vyplývajú
z vývoja nášho národného hospodárstva.
Súdružky a súdruhovia, vo svojom diskusnom
príspevku som sa dotkla len malej časti hmotného
a kultúrneho zabezpečovania rodín s deťmi,
hlavne matiek s väčším počtom detí
a aj dôchodcov. Myslím, že naše výbory
pre sociálnu politiku i jednotliví poslanci majú
dobré predpoklady, aby sa v spolupráci hlavne s
Federálnym ministerstvom práce a sociálnych
vecí iniciatívne zapojili do plnenia vládnych
úloh, aby sme tak podporili úsilie vlády.
Vládne vyhlásenie v oblasti sociálnej politiky
vychádza z rozboru súčasného stavu
a uplatňuje zásady XIV. zjazdu KSČ. Pritom
nadväzuje na možnosti nasej ekonomiky. Plne sa pripájame
k vládnemu vyhláseniu, ktoré predniesol predseda
vlády, a odporúčame jeho schválenie.
Ďakujem za pozornosť. /Potlesk./
I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem.
Dávam slovo poslancovi Imrichovi Jancovi, pripraví
sa poslanec Juraj Varholík.