Pátek 17. prosince 1971

Považuji za nutné v této souvislosti říci, že v praxi na mnohých podnicích jsou vážné obavy o reálnost zajištění rozepsaných náročných úkolů. Tyto obavy mohou být dle mého názoru oprávněné jen tam a v tom případě, kde se spoléhají jen byt na důležité faktory a činitele, to je předně neobvyklá a zvýšená pracovní iniciativa a aktivita převážné části pracujících, která jak víme sehrála dosud rozhodující úlohu v dosažených ekonomických úspěších. Dále jde o využívání nahromaděných rezerv. Přitom nebyla dostatečná péče a příprava věnována ostatním faktorům a činitelům, jez musí sehrát v následujícím období při zajišťování těchto náročných úkolů rozhodující roli, jako je plné uplatnění a využití vědeckotechnické základny a jejího existujícího potenciálu v praxi.

Jistě i nadále bude nutno věnovat prvořadou pozornost při organizování, prohlubování a rozvíjení socialistické pracovní iniciativy a odkrývání a využívání rezerv. Bylo by však chybou a nebezpečné spoléhat jen na tyto důležité činitele, neboť i ony mají určitou hranici a omezení a nebude možno dle mého názoru stejným tempem a nárůstem počítat do budoucna.

Ještě horší je situace v realizaci strukturálních změn, uplatnění a rozšíření specializace a kooperace, kde jsme teprve v začátcích. Zde usnesení a závěry XIV. sjezdu jsou z větší části jen ve zpracovaných dokumentech i proklamacích.

Vycházeje z této skutečnosti, považuji proto za nutné hlavní úsilí v následujícím období zaměřit a věnovat širšímu a plnému uplatnění vědeckotechnického rozvoje v praxi, postupně a energicky začít s řešením strukturálních změn, včetně zapojení naší ekonomiky do socialistické ekonomické integrace v rámci RVHP. Jedině výraznými strukturálními změnami v reálném čase s cílem posílit progresívní a efektivní obory, můžeme podstatnou měrou napomoci dynamickému rozvoji naší ekonomiky.

Vážené soudružky a soudruzi, jistě mnohý z vás si řekne, že neříkám v této oblasti nic nového. Připouštím, neboť tyto zásady plně specifikoval a do svých závěrů promítl i XIV. sjezd KSČ. Mnohé z nich byly rovněž uvedeny v předneseném vládním prohlášení předsedou vlády dr. Štrougalem. Považoval jsem přesto za nutné se o tom zmínit a tím podpořit ty stati ve vládním prohlášení, které o tom hovoří a dále ze dvou následujících důvodů: proto, že v praxi řady podniků i VHJ je všeobecný souhlas s nutností provádění strukturálních změn a zapojení se do mezinárodní specializace a kooperace, avšak dojde-li ke konkrétnímu řešení, vznikají mnohdy vážné potíže a bariéry. Tento svůj názor chci podpořit příkladem z praxe: s iniciativním přístupem k řešení strukturálních změn ve strojírenství přistoupil Severomoravský kraj, a to již na jaře t. r. Po konzultacích s příslušnými rezorty i zástupci centrálních orgánů, zde zvlášť je třeba ocenit účinnou pomoc ministerstva hutnictví a strojírenství, určil prioritní podniky s osmým rozvojovým programem v souladu se záměry centrálních orgánů. Dále vytypoval podniky, které by postupně měly kooperovat a uvolňovat nevyužitý výrobní potenciál ve prospěch podniků s efektivním výrobním programem. S odstupem několika měsíců přes pozitivní výsledky v řadě podniků se také ukázalo, že ne všechny podniky a hospodářské vedení plně docenily účelnost a nutnost, a co víc tím, že nebylo v potřebné míře a hloubce projednáno a zabezpečeno politické a ekonomické zdůvodnění pracujícím, nastaly vážné potíže a problémy. V čem? Především v tom, že kooperace či uvolňování nevyužitých výrobních kapacit je často pracovníky podniků chápáno jako zárodek ztráty podnikové samostatnosti a tím i ztráty společenského postavení. Mnozí pracující v tom viděli i neoprávněnou možnost snížení výdělků, omezení dalšího ekonomického vývoje a mnozí toto přirozeně obhajovali z lokálně patriotických hledisek.

S takovou poměrně složitou problematikou je nutno při strukturálních změnách, jak se ukazuje v praxi, počítat. Doporučuji proto, aby při řešení strukturálních změn včetně rozšiřování specializace a kooperace uvnitř i vně našeho státu bylo přistupováno komplexně, avšak energicky v úzké shodě a spolupráci resortních a krajských případně okresních orgánů a organizací za účasti příslušného podniku, jehož se to týká.

Jsem toho názoru, že jedině takto jednotným postupem je možno zamezit možným nedostatkům i disproporcím, jež by také mohly vzniknout při výrobě v množství a sortimentu.

Považuji za nutné ještě podtrhnout, že nutnost urychlení řešení strukturálních změn, specializace a kooperace vyplývá také z toho, že stále některé podniky či závody vyrábějí ještě na sklad. Např. Tesla radia a televizory, Romo Fulnek i další podniky domácí pracky apod., nebo jsou podniky s neujasněnou případně špatně stanovenou koncepcí. O těchto nedostatcích bylo také hovořeno na XIV. sjezdu strany. Tím pochopitelně není plně využit výrobní potenciál těchto podniků, zatímco na druhé straně jsou podniky, které nestačí náročné úkoly i pro export zvládnout. Abych byl konkrétní, je to Tatra Kopřivnice, Autopal Nový Jičín, Zbrojovka Vsetín, která vyrábí velmi efektivní výrobní program - textilní stroje.

Složitá problematika při řešení tohoto náročného úkolu, která se navíc bude dotýkat přímo pracujících ve výrobě, si nutně vyžaduje rychlého dopracování potřebných koncepcí nejen na příslušných resortech, ale hlavně v rámci výrobních hospodářských jednotek a na podnicích. Při jejím řešení pak mohou a musí sehrát důležitou úlohu poslanci všech stupňů. Předně však poslanci nejvyšších orgánů, neboť oni postupně získávají ucelenější a komplexnější přehled o nutnosti a potřebě strukturálních změn, které vyžaduje rozvoj naší ekonomiky.

Objektivnost tohoto postupu je dána i soustavou plánovitého rozvíjení naší ekonomiky, kde podniky a jejich výrobní programy se musí rozvíjet jako součást celého hospodářského organismu. Socialistický systém nutně předpokládá a potřebuje neustálý dialog mezi nižšími a vyššími složkami. Jsem pevně přesvědčen, že jedině v této úzké spolupráci je záruka jak v krátkém časovém úseku překonat nejen ještě dosud trvající nedostatky, jak o nich hovořil předseda vlády ČSSR, ale co hlavně, úspěšně vyřešit a uvést do života klíčové záměry, především v oblasti ekonomiky.

Jsem si plně vědom, že i řešení ostatních oblastí bude neméně složité a náročné, avšak důraz je třeba klást především na ta odvětví, resorty a podniky, které zabezpečují potřebný růst národního důchodu a tím vytvářejí podmínky pro zajištění postupného zvyšování životní úrovně tak, jak je vytyčil ve svých závěrech XIV. sjezd KSČ a na které navazuje i dnešní prohlášení vlády ČSSR.

Proto souhlasím s předneseným návrhem vládního prohlášení a doporučuji vám, soudružky a soudruzi poslanci, vyslovit souhlas s prohlášením vlády ČSSR.

Závěrem bych chtěl jménem poslanců výboru Sněmovny lidu pro průmysl, dopravu a obchod ubezpečit ústřední výbor Komunistické strany Československa a předsednictvo Federálního shromáždění, že svou práci budeme vykonávat tak, abychom napomáhali aktivně k zajišťování vytyčených úkolů pro další rozvoj naší socialistické společnosti. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Billovi. Slovo má poslanec Ľudovít Hanúsek, pripraví sa poslankyňa Anna Mamráková.

Místopředseda FS L. Hanúsek: Vážený súdruh prezident, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, pre všetkých čestných občanov našej drahej socialistickej vlasti je radostný a povznášajúci pocit zoznámiť sa s perspektívami ďalšieho všestranného rozvoja, ďalšieho rastu blahobytu, s ďalšími predpokladmi víťazstva na našej ceste pokojnej socialistickej budúcnosti. Tieto perspektívy však nutne predpokladajú spoluúčasť všetkých pracujúcich a všetkých zložiek Národného frontu. Vstupujeme do druhého roku 5. päťročného plánu, ako to zdôraznil predseda vlády s. dr. Štrougal. Práve toto obdobie náročnosťou svojich úloh si vyžiada zodpovedný, uvedomelý a nadšený prístup nás všetkých k riešeniu vytýčených cieľov.

Nikto nemôže pochybovať o tom, že vedúca sila našej spoločnosti - Komunistická strana Československa, vláda a celý Národný front vidia svoj ciel a svoju hlavnú úlohu v uskutočňovaní politicko-ekonomických úloh zameraných na rozvoj našej vlasti pre blaho a dobro dnešných i budúcich generácií.

Úloh je mnoho. Zostáva ešte vyriešiť dosť problémov, ale všetky sú splniteľné a riešiteľné. Je to vec angažovanosti všetkého nášho ľudu, jeho umu a srdca, lebo len tak môžeme dosiahnuť konečný úspech. Vyžaduje to vyspelý a uvedomelý prístup všetkého nášho ľudu k realizácii programu vytýčeného na XIV. zjazde KSČ.

5. päťročný plán rozvoja národného hospodárstva je prísľubom takého plného, blahobytného a kultúrneho života, aký naši pracujúci nikdy v minulosti nepoznali. Tento program, to nie sú púhe sľuby alebo prázdne slová, ale je to skalopevná istota, ktorú nám všetkým garantuje naša Komunistická strana Československa, vedúca sila Národného frontu, naše nerozborné priateľstvo a spolupráca so Sovietskym zväzom a s celým táborom socializmu, mieru a pokroku.

Dobre vieme, že v krízovom pojanuárovom období sa domácim i zahraničným nepriateľom nášho socialistického zriadenia podarilo zasiahnuť práve tú najcitlivejšiu oblasť - oblasť ekonomickú. Keď pracujúci nemajú dosť potravín, oblečenia, obuvi a bytov, strácajú dôveru, a to je vždy to najhoršie. Vedela to i kontrarevolúcia, ktorá sa v prvom rade zamerala na ekonomickú oblasť, aby potom v ovzduší neistoty a nespokojnosti zhubne pôsobila v oblasti ideologickej.

Práve preto za obrovský úspech považujeme konsolidáciu a možnosti ďalšieho rozletu na tomto úseku. Mohli sme zodpovedne zvýšiť starobné dôchodky, príspevky pre matky, platy zdravotníkov a vysokoškolských učiteľov a súdruh predseda vlády Lubomír Štrougal vo vládnom programovom vyhlásení mohol zodpovedne prisľúbiť ďalšie opatrenia v prospech našich pracujúcich. Je to možné len za predpokladu, že sa svojou prácou a svojím podielom pri vytváraní nových hodnôt o to všetci pričiníme.

Stále a ešte viac platí heslo: Ako budeme dnes pracovať, tak budeme zajtra žiť! Veď sme sami kováčmi svojho osudu. A naši pracujúci pod vedením Komunistickej strany Československa majú možnosť ukovať naozaj blahobytnú a pokojnú vlasť. Kto nie je slepý alebo vyslovene nepriateľský zameraný, musí uznať, že sa nám všetkým žije lepšie, kultúrnejšie, bez strachu z nezamestnanosti, choroby a staroby.

Úsilie vlády smeruje k plnému zabezpečeniu päťročného plánu rozvoja národného hospodárstva na roky 1971-1975, ktorý zabezpečí dôsledné a všestranné zvyšovanie efektívnosti rozvoja národného hospodárstva, založené na plnom uplatnení intenzívnych faktorov rastu, na upevňovaní socialistických výrobných vzťahov pri prehlbovaní medzinárodnej socialistickej spolupráce a integrácie, ktorých hlavným cieľom je ďalší rast hmotnej a kultúrnej úrovne nášho ľudu.

Vážené Federálne zhromaždenie, dovoľte, aby som sa z cieľov a úloh, ktoré sa nám predkladajú vo vládnom vyhlásení, stručne dotkol oblasti, v ktorej poslanci, členovia a funkcionári Strany slobody chcú nájsť najužitočnejšiu oblasť svojho uplatnenia. Je to spolupráca s národnými výbormi, ktoré budú riešiť mnohé čiastkové, ale v konečnom dosahu veľmi dôležité problémy. Som veľmi rád, že až na nepatrné výnimky sa poslanci a funkcionári Strany slobody nedali zviesť z priamej cesty, že vždy stáli na pôde Národného frontu a uznávali vedúcu úlohu KSČ. Mnohí z nich sa osvedčili práve v národných výboroch pri organizovaní dobrovoľných brigád, účasťou na akciách skrášľovania miest a obcí i celého životného prostredia.

Získali potrebné skúsenosti, o ktoré sa teraz budú ochotne deliť s novými poslancami národných výborov, pre ktorých je táto cesta, ako povedal s. predseda vlády, vstupom do verejného a celospoločenského diania. Prišli sem mladí ľudia s veľkým elánom, ktorí sa budú učiť viest a rozhodovať v budúcich rokoch. Treba im byt oporou a príkladom, najmä v uvedomelom plnení všetkých budovateľských úloh. Môžem zodpovedne sľúbi t, že všetci funkcionári organizácie a členovia Strany slobody sa budeme usilovať skutkami dokázať, že sme oddanými pracovníkmi a bojovníkmi za vec socializmu a mieru, za ničím nerušené priateľstvo a spojenectvo s naším mocným priateľom a ochrancom Sovietskym zväzom.

Dovoľte, aby som v mene poslancov Strany slobody privítal náročný, ale krásny program našej vlády a vyslovil nielen bezpodmienečný súhlas s týmto programom, ale aby som aj sľúbil, že v rámci svojej pôsobnosti a možnosti prispejeme k jeho splneniu a novým víťazstvom všetkých našich pracujúcich k posilneniu našej drahej vlasti, a tým i k posilneniu celosvetového tábora socializmu a mieru. Som presvedčený, že vláda pri plnení svojich náročných úloh sa môže oprieť o ľud našej drahej vlasti. Vieme, že náš ľud dokumentoval v nedávnych voľbách svoju snahu pracovať v duchu KSČ a Národného frontu pre mier a socializmus, pre šťastnú budúcnosť národov a národností ČSSR.

S týmto pevným odhodlaním chceme vstúpiť do nového roku a dovoľte mi zaželať našej spoločnej práci mnoho úspechov a nakoniec radosti z úspešne vykonaného diela. /Potlesk./

I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem. Dávam slovo poslankyni Mamrákovej. Pripraví sa poslanec Imrich Janec.

Poslankyně A. Mamráková: Vážený súdruh prezident, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, ako členka výboru pre sociálnu politiku by som sa rada dotkla úseku hmotného zabezpečenia niektorých skupín obyvateľstva, ako o tom v celkovom rámci pojednáva vládne vyhlásenie.

Všetci sme v uplynulých mesiacoch s uspokojením pozorovali priaznivý ohlas v našej verejnosti pri prerokovávaní a realizácii nového zákona o rozšírení materského príspevku a predpisov o zvýšení podpory pri narodení dieťaťa, ktoré sú prvým skutkom mimoriadnej starostlivosti, ktorú XIV. zjazd KSČ venoval riešeniu problémov našej populácie a aj hmotnému postaveniu rodín s väčším počtom detí. Na realizácii týchto opatrení sa iste nemalou mierou zúčastnili i výbory pre sociálnu politiku oboch snemovní Federálneho zhromaždenia. Som presvedčená, že táto starostlivosť o populáciu a rodiny s deťmi sa s rozvojom nášho národného hospodárstva bude ďalej rozvíjať a snáď ešte v 5. päťročnici bude možné pripraviť a posúdiť ešte ďalšie návrhy a opatrenia vlády pri realizácii zámerov XIV. zjazdu KSČ.

Naša verejnosť podobne s uspokojením prijala opatrenia na zvýšenie dôchodkov starodôchodcov. Pretože podľa štatistických údajov v dôsledku dobrej zdravotnej starostlivosti sa predlžuje vek a rastie priemerný počet občanov nad 65 rokov veku, zamýšľajú vládne orgány venovať a rozširovať sústavnú starostlivosť o starých občanov pomocou sociálnych pracovníčiek, čím sa odstránia niektoré príčiny sociálne nepriaznivých situácií, hlavne u osamelých starých občanov, ktorí sa bez pomoci spoločnosti nemôžu zaobísť. Bude potrebné tiež venovať zvýšenú pozornosť rozvíjaniu ošetrovateľskej služby a možnostiam zaopatrenia v domovoch dôchodcov a zabezpečovať kultúrny a spoločenský život starých občanov v kluboch dôchodcov, vybavených moderným zariadením, ako je televízia čiernobiela a farebná, rozhlas, úzky film, hudba, spoločenské besedy a pod., ktoré týmto občanom pri relatívne nízkych dôchodkoch a pri ich osamelosti dajú pocit spoločenskej spolupatričnosti. To isté platí i o hygienických a ošetrovateľských službách. Pritom samozrejme musíme mat na zreteli naše ekonomické možnosti, ktoré vyplývajú z vývoja nášho národného hospodárstva.

Súdružky a súdruhovia, vo svojom diskusnom príspevku som sa dotkla len malej časti hmotného a kultúrneho zabezpečovania rodín s deťmi, hlavne matiek s väčším počtom detí a aj dôchodcov. Myslím, že naše výbory pre sociálnu politiku i jednotliví poslanci majú dobré predpoklady, aby sa v spolupráci hlavne s Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí iniciatívne zapojili do plnenia vládnych úloh, aby sme tak podporili úsilie vlády.

Vládne vyhlásenie v oblasti sociálnej politiky vychádza z rozboru súčasného stavu a uplatňuje zásady XIV. zjazdu KSČ. Pritom nadväzuje na možnosti nasej ekonomiky. Plne sa pripájame k vládnemu vyhláseniu, ktoré predniesol predseda vlády, a odporúčame jeho schválenie. Ďakujem za pozornosť. /Potlesk./

I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem. Dávam slovo poslancovi Imrichovi Jancovi, pripraví sa poslanec Juraj Varholík.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP