My odboráři dobře víme, k jakým
důsledkům to vede, když v kterékoliv
oblasti nejsou dodržovány platné zákony.
Dokladem toho je řešení stovek stížností
našich pracujících na nesprávné
uplatňování zákonů, ať
už to plyne z neznalosti nebo z vědomě nesprávného
postupu.
Také v oblasti vynálezecké a zlepšovatelské
činnosti celá řada stížností
a soudních sporů jsou dokladem toho, že se
již stalo zvykem, že dosud platný zákon
není respektován a důsledně plněn
s odůvodněním, že je zastaralý
a že se připravuje nový zákon. Tento
stav neprospívá, ale škodí a právě
v zájmu upevnění socialistických principů
ve všech oblastech činnosti naší společnosti
je nanejvýš nutné uzavřít i tuto
etapu anarchie v oblasti hnutí vynálezů a
zlepšovacích návrhů a schválit
předložený návrh.
Zákon, který je nám předložen
ke schválení, vychází z perspektivních
potřeb naší socialistické společnosti
a požadavků socialistické integrace a unifikace.
Předložený návrh sleduje zejména:
1. Vytvořit předpoklady pro masový plánovitý
rozvoj tvůrčí technické iniciativy
vynálezců a zlepšovatelů.
2. Řešit vztahy tvůrců nových
objevů, vynálezů, průmyslových
vzorů a zlepšovacích návrhů ke
společnosti a státu spolu s využíváním
tvůrčích řešení socialistickou
společností na socialistických principech
autorského osvědčení.
3. Vysoce společensky, hmotně a morálně
ocenit práva tvůrců objevů, vynálezů,
zlepšovacích návrhů a průmyslových
vzorů a vytvářet tak předpoklady pro
rychlou realizaci výsledků jejich tvůrčí
činnosti.
4. Zabezpečit důslednou unifikaci právní
základny se socialistickými zeměmi, zejména
se Sovětským svazem. Tím vytvořit
předpoklady pro rozvoj socialistické integrace v
oblasti tvorby a využívání objevů,
vynálezů, zlepšovacích návrhů
a průmyslových vzorů.
My odboráři po zkušenostech z předchozích
let vskutku vítáme skutečnost, že práce
na přípravě nového zákona je
v konečné fázi a že nový návrh
zákona skýtá záruku dalšího
rozvoje vynálezecké a zlepšovatelské
činnosti. Tím uzavřeme etapu určitého
přešlapování na jednom místě
v této oblasti. Zákon jednoznačně
určuje práva a povinnosti autorů, hospodářských
orgánů i společenských organizací.
Skutečnost, že odborům se znovu potvrzuje organizátorská
spoluúčast na rozvoji tohoto hnutí, funkce
kontrolní i funkce řešení sporu v oblasti
odměn je zárukou toho, že hlavní zásady
zákona budou uplatňovány ve prospěch
našeho lidu a celé socialistické společnosti.
Již dnes odborové orgány přistupují
k dalším opatřením ke zlepšení
celkové organizátorské práce v této
oblasti. Ústřední rada odborů vydá
nové zásady pro smírčí řízení.
Podepsání dohody spolupráce Ústřední
rady odborů a ÚR ČSVTS, zásady pro
činnost komisí vynálezů a zlepšovacích
návrhů, jakož i usnesení jednotlivých
orgánů jsou toho dokladem.
Na postupnou aktivizaci odborů v této oblasti odpovídají
samotní zlepšovatelé jednak zapojováním
do různých druhů soutěží
a uzavíráním konkrétních závazků.
Nejlepším dokladem toho je příklad iniciativy
kováků Jihomoravského kraje za uzavírání
socialistických účtů vynálezců
a zlepšovatelů. Jejich příkladu by měla
následovat všechna další odvětví,
kraje i jednotlivé orgány a konkrétními
činy pomáhat rozvoji vynálezů a zlepšovacích
návrhů.
My v našem odborovém svazu horníků a
energetiků považujeme současný návrh
zákona za správný, vynaložíme
maximální úsilí na jeho správné
uplatňování, protože jsme přesvědčeni,
že jde o zákon socialistického charakteru,
který hnutí vynálezů a zlepšovacích
návrhů pomůže. Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci Gavendovi.
Soudružky a soudruzi, nyní uděláme 20minutovou
přestávku. Přerušuji tedy jednání
do 10.50 hod.
/Jednání přerušeno v 10.30 hod./
/Jednání opět zahájeno v 10.57 hod./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Soudružky a soudruzi, budeme
pokračovat v přerušené schůzi.
Do rozpravy je dále přihlášen poslanec
Blažej, připraví se poslanec Paruza. Dávám
slovo poslanci Blažejovi.
Poslanec SN prof. ing. A. Blažej, DrSc.: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia, k prerokúvanému návrhu
zákona bolo už veľa povedané. Chcel by
som sa stručne vyjadriť k dvom problémom. Jednak
k otázke tvorivej iniciatívy pracujúcich
a k otázke ekonomického prínosu z titulu
zlepšovacích návrhov a vynálezcovského
hnutia.
Nový zákon má okrem iného aktivizovať
tvorivú iniciatívu pracujúcich. Bez rozvoja
tvorivej iniciatívy pracujúcich nebolo by možné
úspešne plniť náročné úlohy
našej ekonomiky. Ak chceme úspešne rozvíjať
iniciatívu pracujúcich, treba vytvárať
podmienky pre túto iniciatívu, sústavne ju
rozvíjať, cieľavedome usmerňovať
a hlavne efektívne využívať. A práve
vynálezcovské a zlepšovateľské
hnutie je konkrétnym a najvýraznejším
prejavom iniciatívy a angažovanosti pracujúcich.
Bolo konštatované, že sa v posledných
rokoch znížila aktivita vynálezcov a zlepšovateľov.
Rád by som to dokumentoval niektorými celoštátnymi
číslami, ktoré ukazujú tento pokles.
V oblasti vynálezov za posledných 10 rokov môžeme
pozorovať stagnáciu. V rokoch 1965-1971 bolo podané
v Československu v priemere 8 000-9 000 prihlášok
a patentov bolo udelené v priemere 3 200-3 800.
Na druhej strane v týchto rokoch bol výrazný
vzostup vedeckovýskumnej základne. Budovanie vedeckovýskumnej
základne sa neprejavilo aktívne v počte prihlášok,
resp. udelených patentov. Ďalej nastalo podstatné
zníženie podaných zlepšovacích
návrhov, a to v roku 1961 bolo podaných 343 883
a v roku 1969 len 87 266 zlepšovacích návrhov.
V roku 1971, ako uviedol minister Šupka, 152 000.
Analogický pokles bol i pokiaľ sa týka vypísaných
tematických úloh priamo hospodárskymi organizáciami.
V roku 1965 bolo vypísaných 4 000 tematických
úloh, v roku 1970-2 000.
Tieto údaje sú celkom v rozpore s tendenciami vedeckotechnickej
revolúcie a so zámermi technického rozvoja,
keď veda a technika sa stáva hlavnou výrobnou
silou.
Preto prerokúvaný návrh zákona by
mal vytvoriť predpoklady pre plánovitý masový
rozvoj tvorivej iniciatívy pracujúcich.
Zákon z roku 1957 nezodpovedá potrebám ekonomického
rozvoja nášho štátu. Nedostatočne
zabezpečuje vzťahy medzi autorom a štátom
a ich hmotnú a morálnu zainteresovanosť na
tvorbe a rozpracovaní vynálezu a zlepšovacieho
návrhu.
Nezodpovedá ani z hľadiska hmotnej starostlivosti
štátu o rozvoj a využívanie výsledkov
technickej tvorivej činnosti. Je pomerne malá zainteresovanosť
a angažovanosť výrobnej sféry na využívaní
vynálezov a zlepšovacích návrhov.
Na druhej strane vynálezcovská a zlepšovateľská
činnosť je veľmi efektívna. Keď to
vyjadríme v korunách, tak prínos úspor
na jednu vynaloženú korunu sa pohybuje za obdobie
po roku 1970 od 13 do 24 Kčs. V priemere okolo 16 Kčs.
Prínos úspor na jednu vynaloženú korunu
v roku 1971 predstavuje 19,4 Kčs a je zatiaľ najvyšší.
Dosiaľ používaný ukazovateľ efektívnosti,
tj. korunové vyjadrenie úspor dosiahnutých
organizáciami v prvom roku využívania vynálezu
alebo zlepšovacieho návrhu neposkytuje úplný
obraz skutočnej spoločenskej efektívnosti
vynálezcovstva a zlepšovateľstva. Tieto čísla
sú veľmi zaujímavé.
Prijatie nového zákona a jeho prerokúvanie
v podnikovej sfére i vedeckovýskumnej základni
by malo byť impulzom na zlepšenie starostlivosti o plánovitý
rozvoj vynálezcovského a zlepšovateľského
hnutia a na jeho usmerňovanie na riešenie súčasných
i perspektívnych problémov národného
hospodárstva.
Ďalej bude treba cieľavedome a organicky včleniť
výsledky tvorby vynálezcov a zlepšovateľov
do sústavy podnikových plánov realizácie
novej techniky.
Ďalej treba venovať pozornosť systematickému
školeniu zlepšovateľov a vynálezcov a výchove
patentoprávnych odborníkov, a to tak v základnom
vysokoškolskom štúdiu, ako i v postgraduálnom
štúdiu. Podobne treba venovať systematickú
pozornosť v rámci ROH, VTS a ZSM v súvislosti
s oživením klubov zlepšovateľov a vynálezcov,
zakladaním nových klubov, organizovaním burzy
nápadov a námetov, vypisovaním tematických
úloh na konkrétne riešenie aktuálnych
problémov techniky v danom priemyslovom odvetví.
Na väčších závodoch vytvárať
zlepšovateľské dielne, prípadne zlepšovateľské
ateliéry, kde by bola umožnená odborná
konzultácia, prípadne technická pomoc, prístrojová
technika, pomoc pri zhotovovaní prototypov a ich overovaní.
Verím, že nový zákon bude znamenať
kvalitatívne nový prístup vo využívaní
technickej tvorivej činnosti našich pracujúcich.
a preto odporúčam návrh zákona schváliť.
/Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci Blažejovi.
Slovo má poslanec Paruza.
Poslanec SL M. Paruza: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, po více než
deseti letech práce a usilovného snažení
orgánů a hlavně velkého okruhu vynálezců
a zlepšovatelů se dostáváme ke konečnému
schvalování zákona o objevech, vynálezech,
zlepšovacích návrzích a průmyslových
vzorech.
Zákon je jedním z mnoha opatření,
podporujících tvůrčí činnost
pracujících a umožňujících
její plánovité využívání
v národním hospodářství.
Přípravě znění zákona
se věnovalo hodně úsilí a s připomínkami
vás seznámili společní zpravodajové.
Chtěl bych proto podtrhnout pouze několik skutečností,
které v minulosti bývaly příčinou
častých nedorozumění.
Staré právní předpisy zaostávaly
za obdobnými v ostatních zemích a přístup
k vyřizování vynálezů a zlepšovacích
návrhů byl hlavně ze strany vedení
podniku nedostatečný. V mnoha případech
rozhodovala o realizaci vynálezů a zlepšovacích
návrhů pohodlnost kompetentních technických
složek na závodech při zavádění
zlepšovacích návrhů a vynálezů
do výroby.
Širokým, a na mnohých závodech nepochopitelným
pojmem, byl národohospodářský význam
zlepšovacích návrhů a vynálezů,
kde byl podceňován jejich společenský
prospěch. Většina ekonomických rozborů
v oblasti společenského prospěchu neměla
úroveň a byla podbarvena závistí.
Při určování odměn se neoprávněně
operovalo tvrzením o nedostatku prostředků
ve mzdových fondech.
Paragrafy připravovaného zákona 61. 115,
116, vysvětlují společenský prospěch.
Vedle vzniku práv na odměnu jako soudně uplatnitelné
pohledávky, osnova zákona výslovně
stanoví, že společenský prospěch
je základním ukazatelem pro výpočet
výše odměny. Tím odstraňuje připravovaný
zákon část potíží v dosavadní
právní úpravě odměňování,
které se k této otázce dosud neopíralo
o normu zákonné právní síly.
Výše odměny již nebude předmětem
dohadování stran.
Konečně v § 130 a 133 dává zákon
určitým orgánům potřebné
oprávnění k opatřením sankční
povahy.
Návrh nové úpravy vytváří
podmínky pro zvýšení hmotné zainteresovanosti
autorů, neboť jejich odměny podle dosud platného
zákona ve srovnání s jejich skutečně
vynaloženým úsilím a v důsledku
růstu mezd v posledních letech neodpovídaly
často plně principům odměny podle
zásluhy. Ve srovnání s jinými socialistickými
zeměmi byly sazby odměn u nás nižší.
Přitom se nejedná o peníze lehkomyslně
vydávané zlepšovatelům a novátorům.
Celkový efekt z využití vynálezů
a zlepšovacích návrhů dosahuje ročně
více než 2 mld korun. Je však třeba brát
v úvahu výsledky za tříleté
využívání, takže skutečný
efekt je nejméně trojnásobný a činí
přibližně 6 mld korun ročně.
Oč nám jde v této době? Vysvětlit
všem pracujícím, a to v krátkém
čase, jaký je rozdíl mezi starými
předpisy a novým zákonem, podpořit
chuť do další novátorské práce,
podpořit práci novátorských kolektivů
a brigád socialistické práce jak v předvýrobních
úsecích, tak v dílnách a nepřejít
celou záležitost vydáním dlouho očekávaného
zákona pouze konstatováním, že nový
zákon konečně vyšel.
Mimo tisk a televizi by měly sehrát svou úlohu
v seznamování s novým zákonem hlavně
orgány ROH a ČSVTS. Zákon, jak už zde
bylo řečeno, má vejít v platnost k
prvnímu lednu, a to je krátká doba. Je třeba
urychleně vydat jasné doplňující
prováděcí předpisy, tak jak zde už
bylo zmíněno, a formou školení seznámit
s těmito předpisy ty pracovníky, kteří
na úseku zlepšovacích návrhů
a vynálezů pracují. A nejen pracovníky
ze závodů. Dosud je známo, že celé
řadě senátů a soudů je tato
problematika, vyrůstající z výrobní
atmosféry závodů a dílen, poněkud
cizí, a nebylo by na škodu i zde zainteresované
pracovníky informovat více než dodáním
tištěného zákona.
Vyzývám proto všechny pracující,
aby se s novým zákonem seznámili, aby našli
v nově vydaném zákonu o vynálezech
a zlepšovacích návrzích dobrého
pomocníka, který podpoří jejich novátorskou
činnost jak v předvýrobních úsecích
výroby, tak v dílnách, aby tento dlouho očekávaný
zákon byl vzpruhou v jejich další tvůrčí
práci. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci Paruzovi.
Vystoupením poslance Paruzy je také vyčerpán
seznam přihlášených řečníků.
Žádá ještě někdo z poslanců
o slovo? /Nikdo se nehlásil./ Nikdo. Prohlašuji proto
rozpravu za ukončenou.
Přeje si s. ministr Šupka závěrečné
slovo? /Ministr ing. Šupka: Děkuji./
Přeje si závěrečné slovo společný
zpravodaj výborů Sněmovny národů
poslanec Mindoš? /Zpravodaj poslanec Mindoš: Děkuji./
Přeje si slovo společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec Kosorín? /Zpravodaj poslanec
Kosorín: Děkuji./
Přistoupíme tedy k hlasování. Podle
zjištění je v zasedacím sále
přítomno celkem 139 poslanců Sněmovny
lidu, 60 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a 54 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Nejdřív budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s vládním návrhem zákona o objevech,
vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech ve znění společné
zprávy výborů ústavně právního,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod a kulturního Sněmovny národů
a se změnami, na kterých se usnesl ústavně
právní výbor na včerejší
schůzi a které přednesli ústně
zpravodajové, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.