V souvislosti s investiční výstavbou chtěl
bych se zmínit o některých problémech
Prahy a Bratislavy.
Pokud jde o Prahu, představuje dnes jedno velké
staveniště s největší koncentrací
investic. V této pětiletce se jejich objem proti
letům 1966 - 1970 téměř zdvojnásobí.
To vytváří dobré podmínky pro
perspektivu Prahy, ale zároveň klade velké
nároky na úroveň organizátorské
činnosti stranických i státních orgánů
města i samotných účastníků
investičních prací. Realizace velkých
projektů zasahuje do života každého občana
a působí řadu obtíží a
mnoho nepříjemností v denním životě.
Daří se soustřeďovat kapacity, částečně
se zlepšila územní a projektová příprava
a postupně jsou uváděny do provozu soubory
staveb, které budou ovlivňovat tvář
města v příštím období.
Máme na mysli most Klementa Gottwalda, část
Severojižní magistrály, pokračuje přestavba
železničního uzlu a za několik dnů
budou zahájeny zkoušky na prvním provozním
úseku trasy C metra. Do tempa se dostává
i výstavba trasy A. Pokračuje rekonstrukce sítě
obchodu a služeb, včetně tří
velkých obchodních jednotek, obchodních domů
budovaných v centru Prahy.
Nelze ovšem nevidět, že vedle kladů, trvají
problémy ve vybavení sídlišť, v
údržbě a modernizaci domovního a bytového
fondu, v městské dopravě, v čistotě
města, v obchodě a ve službách. Tyto
nedostatky nesouvisí vždy jen s výstavbou města,
i když zde je základní příčina,
ale velmi často vyplývají ze špatné
organizace, malé náročnosti a důslednosti
řídící práce, z nedodržování
kázně a přehlížení nepořádků
i narušování socialistických vztahů
mezi lidmi.
K tomu, aby Praha mohla lépe než dosud plnit všechny
funkce hlavního města, musíme v dalším
období zlepšovat věkovou i sociální
strukturu obyvatel a zmírnit kritický nedostatek
pracovních sil. To bude vyžadovat postupně
přisunovat do Prahy v průběhu 3 pětiletek
další pracovníky a vytvářet pro
ně podmínky v ubytování i službách.
Současně musíme postupně uzpůsobovat
výrobní strukturu a všestrannou racionalizací
a modernizací dosáhnout výrazných
úspor pracovních sil.
Při řešení problémů rozvoje
hlavního města Prahy je třeba se soustředit
na urychlené dopracování urbanistické
koncepce, která bude základní orientací
pro jeho výstavbu. Totéž uložilo předsednictvo
ústředního výboru strany. V souladu
s ní chceme přikročit v nejbližších
obdobích také k novému vymezení hranic
hlavního města, aby se vytvořily podmínky
pro jednotné a všestranné řízení
jeho výstavby a rozvoje.
Pokud jde o Bratislavu, hlavní město Slovenské
socialistické republiky, tam se dnes problémy zauzlují,
především kolem přesunu stavebních
kapacit a stavebních sil z celého Slovenska, bez
nichž se nemůže realizace náročného
plánu výstavby města v příštích
pětiletkách obejít. Zvláště
naléhavým úkolem v Bratislavě je překonat
kritický stav v zásobování obyvatel
nezávadnou pitnou vodou.
To vyžaduje, aby příslušné orgány
Slovenské socialistické republiky i Národní
výbor hlavního města Bratislavy pro tyto
přesuny, pro realizaci komplexní bytové výstavby
a řešení složitých problémů
dopravy vytvářely včas a systematicky předpoklady.
V minulých letech jsme dosáhli nemalých úspěchů
v zemědělství, zvláště
v produkci obilí i v celé živočišné
výrobě. Nemůžeme však být
spokojeni s tím, že rostlinná výroba,
která je a zůstává rozhodujícím
článkem rozvoje celé zemědělské
výroby, ve svém úhrnu ve svém plánovaném
rozsahu plánované úkoly neplní. Jestliže
zdůrazňujeme, že na prvém místě
je vyřešení obilního problému
včetně racionálního využití
obilí, pak to nikterak neznamená, že se chceme
a můžeme smiřovat s dosavadní neuspokojivou
úrovní ve výrobě objemových
krmiv, brambor, cukrovky, zeleniny a ovoce.
Proto i nadále je třeba usilovat, aby při
maximálním využití každého
hektaru půdy byla při přednostním
růstu produkce obilí trvale zvyšována
i produkce ostatních plodin, a to především
intenzifikací jejich výroby. Měla by se projevit
v růstu hektarových výnosů, v poklesu
potřeby společenské práce na každou
jednotku produkce.
Zároveň je ovšem zapotřebí v
zájmu efektivního využití práce
u moderních výrobních prostředků,
pokračovat v koncentraci a specializaci zemědělské
výroby, jako základu pro její povznesení
na úroveň průmyslu. Protože jde zároveň
o investičně náročný dlouhodobý
proces, musíme jeho realizaci přísně
podřídit možnostem celého národního
hospodářství. Tato v pravdě mohutná
přestavba zemědělství na moderní,
velkovýrobní základnu může být
uskutečňována jen plánovitě,
postupně a po všestranném zvážení.
V hospodářské politice vystupují stále
naléhavěji do popředí vnější
ekonomické vztahy. Abychom vytvořili potřebnou
základnu pro uplatňování jednotné
státní politiky v této oblasti na všech
stupních řízení, přistoupila
vláda k vypracování ucelené koncepce
zapojení naší ekonomiky do mezinárodní
socialistické ekonomické integrace a koncepce rozvoje
zahraničního obchodu s kapitalistickými a
rozvojovými zeměmi. Přitom vychází
z toho, že určujícím rysem ve vývoji
vnějších ekonomických vztahů
je naše účast na plnění Komplexního
programu socialistické ekonomické integrace.
Není třeba zdůrazňovat, proč
je pro nás účast na integračních
opatřeních životní nutností.
Již dnes nelze ani jeden zásadní problém
ekonomického vývoje řešit bez spolupráce
s ostatními členskými státy RVHP a
zejména pak bez spolupráce se Sovětským
svazem, Přitom vzhledem k dosažené úrovni
stává se řešení těchto
problémů stále složitější
a náročnější jak na prostředky,
tak i na čas.
Společné principy, cíle a úkoly vyhlášené
v Komplexním programu, vytvářejí jen
rámec a příznivé podmínky pro
těsnější propojování a
sbližování ekonomik, ale vždy bude záležet
na naší iniciativě, na naší vůli
a na našem rozhodnutí opřeném o všestranné
ekonomické propočty, jak tyto možnosti využijeme
ve prospěch naší země i celého
společenství.
Dnes, po 3 letech realizace Komplexního programu, je možno
konstatovat, že dosažené výsledky představují
pro čs. ekonomiku pozitivní přínos.
Uzavřené a připravované dohody o specializaci
a kooperaci ve strojírenství a chemii tvoří
východisko pro strukturální politiku v rozhodujících
odvětvích zpracovatelského průmyslu.
Dohody o účasti na výstavbě dodatečných
kapacit na těžbu a výrobu paliv, energie, surovin
a materiálu na území SSSR vytvářejí
dlouhodobou a stálou základnu pro budoucí
rozvoj naší ekonomiky. Neméně významné
jsou i nové formy přímé spolupráce
mezi vědeckovýzkumnými institucemi a mezi
výrobními podniky formou zřizování
mezinárodních sdružení, které
dotvářejí soustavu integračního
propojení mezi socialistickými státy.
Proces rozvoje ekonomické integrace tak postupně
zasahuje další stupně hospodářského
organismu, což přináší nové
nároky na řízení jednotlivých
odvětví a oborů, na práci jednotlivých
závodů a vědeckovýzkumných
institucí.
Obdobně jako ostatní členské státy
RVHP přikládáme mimořádný
význam prohloubení plánovitosti a dlouhodobosti
vnějších ekonomických vztahů.
Proto usilujeme o včasnou koordinaci pětiletých
plánů na období r. 1976 - 1980, která
by vyústila v pětiletý plán mnohostranných
integračních opatření, propojený
s národními plány členských
států.
Přestože rozhodující část
základních potřeb pro rozvoj národního
hospodářství zabezpečujeme ze socialistických
zemí, především ze Sovětského
svazu, je pro nás i obchod s kapitalistickými zeměmi
důležitý. Kryjeme z těchto zemí
totiž asi jednu třetinu celkových dovozních
surovin a pokud jde o chemické produkty, dokonce jednu
polovinu. Pro zemědělství dovážíme
převážné množství bílkovinných
krmiv z těchto krajin a důležitý je
i dovoz technologického zařízení pro
některá hospodářská odvětví.
S ohledem na strukturu zahraničního obchodu s kapitalistickými
státy stojíme v současné době
před úkolem, řešit nepříznivé
vlivy, které vyplývají z mimořádně
prudkého růstu cen paliv a surovin na kapitalistických
trzích. Jde zejména o vlnu, kůži, bavlnu,
fosforečné suroviny, chemické produkty, dále
pokrutiny, živočišné moučky, olejnatá
semena, ale zvyšují se i ceny dovážených
strojů a technologií.
U řady významných surovin se ceny na kapitalistických
trzích ve srovnání s úrovní
r. 1972 zvýšily dvojnásobně až
čtyřnásobně, v některých
případech i více. Pro platební bilanci
a státní rozpočet to znamená, jak
už řekl včera s. Rohlíček, řešit
problémy v rozsahu několika miliard Kčs,
což pochopitelně při konstrukci pětiletky
nemohlo být předvídáno.
Vedle toho je třeba také brát v úvahu,
že současné krizové jevy v ekonomice
kapitalistických států mohou vést
ke stagnaci nebo i poklesu jejich výroby a ztížit
podmínky i pro náš vývoz do těchto
zemí. Tyto okolnosti vyžadují, aby hospodářské
orgány znásobily úsilí při
inovaci výroby, včas reagovaly na měnící
se vnější podmínky, tvůrčím
způsobem tyto koncepční změny propracovávaly,
energičtěji prosazovaly hledisko efektivnosti a
pomáhaly tak zmírňovat důsledky těchto
negativních vlivů.
Soudružky a soudruzi, charakteristickým rysem činnosti
strany i vlády je trvalá péče o vytváření
podmínek pro další růst životní
úrovně obyvatelstva a upevňování
jeho sociálních jistot.
Dosažený stupeň hmotné a kulturní
úrovně vede k výraznější
diferenciaci potřeb a jejich uspokojování
je stále složitější. Tento proces
je logickým důsledkem kvalitativně vyššího
uspokojování zájmů a nároků
lidí a bude mít neustále větší
význam.
Růst koupěschopnosti našeho obyvatelstva bude
pokračovat i v příštím roce,
kdy při celkové stabilitě cenové hladiny
se reálné příjmy zvýší
o více než 5 %. Proto s takovým důrazem
požadujeme, aby se výroba a obchod pružněji
přizpůsobovaly měnícím se potřebám
a měly na paměti, že růst životní
úrovně přináší jejich
novou strukturu a vyšší nároky na technickou
úroveň, kvalitu a především estetické
vlastnosti zboží.
Vybavenost průmyslovým zbožím i předměty
dlouhodobé spotřeby je u nás značně
vysoká - vždyť například v roce
1974 bude mít pračku již téměř
92 % domácností, chladničku 76 %, televizor
95 % a každá čtvrtá rodina bude mít
osobní automobil. Nemá-li dojít ke stagnaci
prodeje průmyslového zboží, musí
výrobci i obchod zajišťovat daleko pestřejší
výběr a sortiment tohoto zboží, a to
nejen u předmětů dlouhodobé spotřeby,
ale i u textilního zboží, obuvi a módních
doplňků.
Mnohem odpovědněji musí pracovníci
obchodu zkoumat poptávku obyvatelstva a včas v předstihu
rozeznávat, o které zboží je zájem,
lépe rozmisťovat fondy zboží a pohotově
je přesunovat. Jsme stále svědky toho, že
zatímco někde určité zboží
chybí, jinde leží na skladech.
Jestliže hovoříme o životní úrovni,
musíme podtrhnout, že klíčovým
momentem pro vývoj reálných příjmů
obyvatelstva je hladina a pohyb maloobchodních cen, Víte
sami, že již v roce 1970 jsme zastavili jejich živelný
vývoj, který byl důsledkem krizových
let. Dobře se jistě pamatujete, že byly tehdy
vyslovovány zásadní pochybnosti, zda se podaří
taková opatření prosadit do života.
Dnes po čtyřech letech můžeme právem
konstatovat, že cíle, které jsme si tehdy vytyčili,
se podařilo naplnit. V průběhu uplynulých
dvou let se index maloobchodních cen dokonce mírně
snížil.
Přitom pochopitelně nejde o mechanické prosazování
stability. Snažíme se cenové nástroje
aktivně používat k podněcování
pozornosti výroby na takové zboží, o
které má společnost největší
zájem. Chceme působit cenou i na zvyšování
jakosti, obměnu sortimentu, na posilování
technického rozvoje a zejména na vyšší
hospodárnost ve výrobě i oběhu.
Proto jsme v letošním roce pokračovali v nastoupené
cestě, tak odlišné od inflačního
vývoje v kapitalistickém světě. Jak
bylo již řečeno na listopadovém plénu
ÚV KSČ, budeme i nadále uplatňovat
politiku stability hladiny maloobchodních cen.
Příznivě pokračujeme v řešení
bytového problému. V příštím
roce předpokládáme dokončit téměř
120 tisíc bytů, což je více, než
bylo uvažováno v pětiletce. Kromě toho
budou v rozsahu asi 5 miliard zahájeny nové investice
podmiňující bytovou výstavbu v příštím
období, Jde především o investice vodohospodářské
a o investice pro výrobu a rozvod tepla.
Rozvoj výrobních sil značně závisí
na tom, jak v praxi uplatňujeme socialistické zásady
odměňování podle práce.
Úkolem státních a hospodářských
orgánů je zajistit takový vývoj pracovních
příjmů, který posílí
vliv hmotné zainteresovanosti. To je také smyslem
racionalizace mzdových soustav, kterou chceme postupně
uskutečnit v hlavních výrobních odvětvích.
Přitom jde nejenom o společensky a ekonomicky odůvodněnou
diferenciaci mezi jednotlivými odvětvími
a obory, ale především o výraznější
rozdíl v odměňování kvalifikované
a méně náročné práce.
Dále o to, aby odměna vyjadřovala fyzickou
namáhavost a vlivy, které práci ztěžují,
aby všestranně podněcovala výkonnost,
hospodárnost a činnosti důležité
pro společenský a vědeckotechnický
pokrok.
Bylo by ovšem nesprávné se domnívat,
že pořádek v odměňování
a zejména technicky zdůvodněné výkonové
normy a správné prémiování
má být jenom tam, kde se na zavedení nové
soustavy připravují. Je to nezbytné všude,
v každém podniku a závodě. Na každém
pracovišti musí platit zásada, aby vyplacené
mzdě odpovídala odvedená práce. Proto
v příštím roce budeme pokračovat
v důsledné regulaci příjmů
a trvat na dodržování jejich plánovaných
proporcí.
Při růstu životní úrovně
hraje významnou úlohu rozvoj společenské
spotřeby obyvatelstva, která v příštím
roce stoupne, jak je zakotveno ve státním rozpočtu,
téměř o 7 % a umožní lépe
krýt potřeby společnosti též
ve zdravotnictví a školství. Jen na péči
o matku a dítě a na pomoc rodinám s dětmi
vynaložíme 14 miliard Kčs, což je o 6,6
% více než v letošním roce.
Skutečnost, že naše ekonomika se vyvíjí
příznivě, nikterak neznamená, že
naše možnosti jsou neomezené a že můžeme
předbíhat vývojové etapy. Naopak i
pro oblast společenské spotřeby plně
plat zásada co nejpřísnější
hospodárnosti, co nejúčelnějšího
využívání všech prostředků.
Nemůže být sporu o tom, že příští
rok bude náročný nejen z hlediska řešení
těchto a dalších problémů, ale
i proto, že vstupujeme do důležité fáze
přípravy směrnic pro šestou pětiletku.
A zde chceme, aby se podle direktiv ústředního
výboru strany na nich široce podílely nejen
centrální, ale i nižší stranické,
státní, územní, hospodářské
a celospolečenské orgány a organizace.
Soudružky a soudruzi poslanci,
na základě usnesení XIV. sjezdu KSČ
pokračovala federální vláda v řešení
problémů mladé generace a školství.
Podle závěrů červencového pléna
ÚV KSČ se spolu s národními vládami
soustřeďuje na tři základní úkoly:
na zkvalitnění výchovně vzdělávací
práce školy, které můžeme uskutečnit
ještě do XV. sjezdu, dále na přípravu
jednotného komplexního systému komunistické
výchovy mládeže a konečně na
přípravu projektu perspektivního rozvoje
naší školské soustavy.
Velkou pozornost věnujeme přípravě
mládeže pro dělnická povolání,
podstatnému zlepšení úrovně všeobecného
vzdělání, odborné výuky a ideově
politické výchovy dělnického dorostu.
Pro některá náročnější
povolání chceme zavést čtyřletou
přípravu ukončenou maturitou.
V letošním roce byly v některých krajích
zřízeny internátní střední
školy pro pracující, které umožní
mladým dělníkům a rolníkům
vstup na vysokou školu. Tento typ školy chceme postupně
rozšiřovat.
Jistého pokroku jsme dosáhli také ve zdravotnictví.
Za prvé tři roky pětiletky se počet
lékařů zvýšil o 4 tisíce,
investiční výstavbou jsme získali
dalších 1200 lůžek v nemocnicích
a 1500 v lázeňských ústavech. Vývoj
pracovní neschopnosti pro nemoc a úrazy je i nadále
příznivý a ve III. čtvrtletí
tohoto roku činil jen necelých 3,5 %, což je
nejnižší hodnota nemocnosti a úrazovosti
za posledních 10 let, Zásluhu na tom mají
jak naši zdravotníci, tak přece jen pomalu
zlepšující se pracovní prostředí,
hygiena a kultura práce.