FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1971

II. v. o.

2

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1971
o státním rozpustu československé federace na rok 1972

Federální shromáždění Československé socialistické re-
publiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

1. Celkové příjmy státního rozpočtu federace (déle jen
státní rozrpočet se stanoví

částkou.......... 118 669 721 000 Kčs

celkové výdaje státního roz-

počtu se stanoví částkou,. 115 352 877 000 Kčs

celostátní rozpočtový přeby-

tek činí.......... 3 316 844 000 Kčs

2. Z celkových výdajů státního rozpočtu činí:

A. Účelové dotace do státních rozpočtů republik

- České socialistické republice

celkem......... 10 980 936 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-

publice celkem..... 5 734 797 000 Kčs

z toho


- 2 -

- 2 -

a) dotace na vybrané investiční akce
s dosahem pro celou federaci a
další rozvoj republik

- České socialistické re-

publice

903 1. 00 000 Kčs

- Slovenské socialistické...
republice

961 000 000 Kčs

b) neinvestiční dotace na státní
programy technického rozvoje



- České socialistické re-
publice

356 136 000 Kčs

- Slovenské socialistické
republice

258 497 000 Kčs

c) vybrané druhy cenových dotací
a intervencí

-

- České socialistické re-


8 323 500 000 Kčs

- Slovenské socialistické
republice

4, 025 700 000 Kčs

d) cenové přirážky a srážky v za-
hraničním obchodě

 

- České socialistické re-

publice

769 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické

republice........

213 900 000 Kčs

e) dotace na potřeby branné po-
vahy včetně výzkumných a vý-
vojových úkolů

s

- České socialistické re-

629 200 000 Kčs

- Slovenské socialistické
republice

275 700 000 Kčs


- 3 -

B. Globální dotace

- České socialistické republice 27 493 746 000 Kčs

- Slovenská socialistické re-

publice 25 841 571 000 Kčs

§ 2

Vláda Československé socialistické republiky upraví
závazné ukazatele a limity státního., rozpočtu federace zej-
ména v souladu se změnami státního plánu, změnami organizač-
ními-a při uvolňování prostředků z vládní rozpočtové rezer-
vy, pokud tím nebude dotčena výše přebytku státního rozpoč-
tu v odstavci 1 uvedená.

§ 3
Odvody z motorových vozidel

Státní hospodářské organizace provádějí odvody,, z moto-
rových vozidel a nákladních přívěsů do státního rozpočtu
federace.

Závěrečné ustanovení
§ 4

Zrušuje se ustanovení § 2 odst. 1 zákona 6. 8/1968 Sb.
o státním rozpočtu na rok 1968 a o některých dalších fi-
nančních opatřeních.

* 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.



D ů v o d o v á z p r á v a

Návrh zákona o státním rozpočtu federace se opírá

o ustanovení 51. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs.
federaci ve znění ústavního zákona č. 1125/1970 Sb. a o usta-
novení § 10 zákona č. 134/1970 Sb. o pravidlech státního
rozpočtu čs. federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik
(rozpočtová pravidla).

Vzhledem k tomu, že zákon o rozpočtových pravidlech
upravuje komplexně zásady hospodaření a rozpočtovými pro-
středky, jsou tímto rozpočtovým zákonem stanoveny v podsta-
tě jen číselné objemy státního rozpočtu federace.

Návrh státního rozpočtu čs. federace na rok 1972 vychá-
zí z koncepce hospodářské politiky KSČ vytyčené jejím XIV.
sjezdem. Společně se státními rozpočty ČSR a SSR finančně
zabezpečuje úkoly 5. pětiletého plánu rozvoje národního hos-
podářství a je sestaven v návaznosti na státní prováděcí
plán na rok 1972.

počínaje rokem 1972 se stávají příjmem rozpočtu federace

i odvody z motorových vozidel státních hospodářských organi-
zací, sloužící k financování výstavby a údržby dálnic. Sprá-
va dálnic již od 1. 1. 1971 přešla na základě zákona č. 125/1979
Sb. do kompetence federálního ministerstva dopravy. Částky,
které jsou v rozpočtech republik na rok 1971-1975 zapracovány

ze silničních fondů na vybranou silniční síť, zabezpečí fe-
derální ministerstvo financí no jejich upřesnění v ročních
rozpočtech.

Státní rozpočet čs. federace soustřeďuje 61, 2% celko-
vých příjmů státních rozpočtů ČSSR, což je jejich převáž-
ná část. To umožňuje nejenom centralizovat rozhodující množ-
ství státních příjmů, ale i výrazně ovlivňovat důchodovou
situaci výrobní sféry tím, že jsou podnikům odčerpávány zdro-
je v rozsahu, který umožňuje jejich dalším přerozdělením pro-
sazovat záměry státního plánu rozvoje národního hospodářství,
zejména v prosazování plánovaných strukturálních změn a po-
stupného sbližování ekonomické úrovně obou republik.


- 2 -

Státní rozpočet federace na rok 1972 je přebytkový
částkou 3, 32 mld Kčs při vyrovnanosti státních rozpočtů re-
nublik. Rozpočtový přebytek v uvedené výši se nedařilo vy-
tvořit uplatněním principů přísné Hospodárnosti a optimální
efektivnosti při sestavování všech tří státních rozpočtů,
tj. federace, ČSR a SSR,.

Rozpočtového přebytku má být použito především k částeč-
nému splácení závazků státu u SBČS, které vznikly v důsledku
schodků státních rozpočtů v minulých letech a z částečného
Splacení dlouhodobých investičních úvěrů podniků a dále k ne-
zbytnému posílení státních finančních rezerv.

V Praze dne 7. prosince 1971

Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.

Ministr financí ČSSR:
doc. ing. Rohlíček, CSc. v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP