Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1972.

II. v. o.

5

Stanovisko vlády ČSSR

k úmluvám a doporučením přijatým na 55. Mezinárodní
konferenci práce

Na 55. zasedání Mezinárodní konference práce, které
se konalo v říjnu 1970 v Ženevě, byly přijaty tyto úmluvy
a doporučení:

I. Ubytovaní posádek na lodích
A. Stručná charakteristika

1. Úmluva č. 133

Úmluva se vztahuje na námořní lodi s tonáží přes
1000 tun, jejichž stavba byla zahájena v den nebo po dni,
kdy úmluva nabude pro ten který členský stát účinnosti, pokud
slouží živnostensky prováděné dopravě zboží nebo cestujících
a jsou zapsány na území, pro něž je v účinnosti tato úmluva
(čl. 1). Ta v části I dále stanoví, na které lodi se úmluva
nevztahuje a za jakých podmínek se může vybavení lodí odchy-
lovat od ustanovení úmluvy.

část II (čl. 5 až 12) obsahuje podrobné předpisy o uby-
tovaní posádky, stanovíc mimo jiné rozměry, a vybavení kajut
pro mužstvo a důstojníky, jídelen, místností pro rekreaci mužstva,
sanitárních zařízení a jiných prostor na lodi.

V části m (čl. 13) je stanoveno, jak se bude úmluva
provádět na lodích, jež byly postaveny před tím, než úmluva
nabyla pro ten který stát účinnosti,

Úmluva nabude účinnosti teprve tehdy, až ji ratifikuje
dvanáct států s obchodním loďstvem přes 1 milión tun, přičemž
nejméně čtyři z nich musí mít loďstvo s tonáží přes 2 milióny
tun.


- 2 -

2. Doporučení č. 140 o klimatizaci v prostorách pro ubytová-

ní posádky a v_některých jiných prostorách na lodích a

3. Doporučení č. 141 o potíraní zdraví škodlivého hluku v
ubytovnách posádek a na pracovištích na lodích.

Tyto mezinárodní instrumenty doporučuj, aby na ná-
mořních lodích jednak bylo zavedeno klimatizační zařízení, jed-
nak byla učiněna opatření, jež by pokud možno snížila míru
hluku, který vzniká při chodu strojů. Toho má být dosaženo
zejména tím, že ubytovací prostory pro posádku jsou co nejví-
ce vzdáleny od místa, kde vzniká hluk, a poskytováním indi-
viduálních pomůcek tlumících hluk námořníkům, kteří jsou jím
ohorožení.

B. Porovnání s vnitrostátními předpisy a praxi

1. Úmluva

Ustanovení úmluvy nejsou provedena v československých
právních předpisech, Československé námořní lodi v mnoha smě-
rech rovněž nevyhovují požadavkům úmluvy.

2. Doporučení č. 140

Právní povinnost zavést klimatizaci na námořních lodích
lze vyvodit ze směrnic ministerstva zdravotnictví o hygienic-
kých podmínkách pro výstavbu průmyslových podniků (Hygienické
předpisy svazek 3/1954 č. 5 ve znění doplňku z roku 1958).
Stav klimatizace na Československých námořních lodích odpovídá
požadavkům doporučení s výjimkou dvou říčně námořních lodí pa-
třících Československé plavbě dunajské v Břetislave.

3. Doporučení. 141

Povinnost organisací vytvářet podmínky pro bezpečnou
a zdravotně nezávadnou práci a pro předcházení onemocněním
vznikajícím vlivem pracovního prostředí (tedy i následkům nadměrné-
ho hluku) vyplývá z ustanovení zákoníku práce (zejména § 133


- 3 -

a násl. ) a zákona č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu vyhláš-
ky ministerstva zdravotnictví č. 45/1966 Sb., o vytváření a
ochraně zdravých životních podmínek (zvláště § 35 a násl. ), a ze
směrnic ministerstva zdravotnictví čj. HE - 340. 7 - 23. 12. 66 o
ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku (Hygienické před-
pisy, svazek 28, 1967, č. 32)

Pracovníci na československých námořních lodích jsou
chráněni proti nadměrnému hluku především individuálními ochran-
nými prostředky tlumícími hluk.

Po stavební stránce Československé námořní lodi v někte-
rých případech nevyhovují zásadám doporučení, československé
podniky provozující námořní plavbu však usilují, pokud je to
v jejich možnostech, o postupné zjednání nápravy. To ostatně
vyžadují i výše uvedené směrnice ministerstva zdravotnictví,

C. Stanovisko
1. Úmluva

Nedoporučuje se ratifikovat úmluva. Její účinnost je os-
tatně závislá na ratifikaci 12 států s vysokou tonáží námořního
obchodního loďstva a není proto pravděpodobné, že by k ní
došlo v dohledné době.

2. Doporučení č. 140

Požadavky doporučení sa v podstatě plní. Dalších opatře-
ní není třeba.

3. Doporučení č. 141

Československá právní ochrana proti škodlivému hluku
odpovídá požadavkům doporučení. Další právní úpravy nejsou nutné
nutné.

II. Předcházení pracovním úrazům námořníků.

A. Stručná charakteristika.
1. Úmluva č. 134

Úmluva stanoví, že všechny úrazy námořníků mají být
hlášeny a statisticky vyhodnoceny. Pokud jde o smrtelné a těžké


- 4 -

úrazy, mají být přešetřeny jejich příčiny a okolnosti, za nichž
k nim došlo (čl. 2 a 3).

Pravidla pre předcházení pracovním úrazům mají být

stanovena, zákony směrnicami a pod. které mají určovat, jak před-
chádzet úrazům vznikajícím ze zaměstnání na moři. Jinak mohou
odkazovat na předpisy o bezpečnosti při práci (čl. 4 ).

Předpisy musí stanovit povinnosti rejdařů a námorníků,
přitom povinností rejdařů je poskytnout pracovníkům ochranné
pomůcky a zařízení, ti pak jsou povinni ich užívat (čl. 5).
Provádění preventivních opatření má být zajištěno inspekcí nebo
podobně. Na lodi je třeba ustanovit kvalifikovanou osobu nebo
ustavit výbor ze členů posádky, které odpovídají za předcházení
úrazům (čl. 7).

Programy úrazové prevence mají být vypracovány ve spo-
lupráci s organizacemi rejdařů a námorníků. Do učebního progra-

mu středisek odborné výchovy pro námořníky má být zařazeno
školení o bezpečnosti práce (čl. 8 a 9).

Jednotlivé státy mají spolupracovat při sjednocování
předpisů a předcházení pracovním úrazům (čl. 10).

2. Doporučení č. 142.

Doporučení rozvádí ustanovení úmluvy, zejména pokud
jde o otázky, jimž je třeba věnovat pozornost při prošetřování
úrazů (bod 3 ), a o úkoly, jenž by měli být obsaženy v programech

úrazové prevence (bod 6/1), jakož i pokud jde o programy ško-
lení o předcházení úrazům (bod7 ).

v

Doporučujeme aby stáry prohlížely mezinárodnímu systé-
mu registtrace pracovních úrazů (bod. 2) a k vzorovým bezpečnost-
ním předpisům vydaným Medzinárodní organizací práce (bod 9),
k ustanovením úmluvy a doporučení o ochraně strojů z roku 1963
a aby prováděly protiúrazovou propagandu, a to formami uvede-
nými příkladmo v doporučení (bod 8).


- 5 -

B. Porovnání s vnitrostátními předpisy

. 1. Úmluva č. 134

Ustanovení úmluvy jsou provedena v československém
právním řádu, zejména v zákoníku práce (§ 73 a násl., § 132
a násl, § 191 a 218), v zákoně č. 174/1968 Sb. o státním
odborném dozoru nad bezpečností práce, ve vyhláškách České-
ho úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 152/
1969 Sb. a Slovenského úřadu bezpečnosti práce a Slovenské
ho báňského úřadu č. 182/1969 Sb., o evidenci a registraci
pracovních úrazů a o hlášení provozních nehod (havárií) a po-
ruch technických zařízený v zákoně č. 21/1971 Sb" o Jednot-
né soustavě sociálně ekonomických informací, v bezpečnostních
předpisech pro československé námořní lodě, vydaných Česko-
slovenskou námořní plavbou, mezinárodní akciovou společností,
Praha, v Řádu pro službu na československých námořních
lodích (výnos ministerstva dopravy ze dne 4. července 1955
čj. 05 2657/1955) a v generální instrukci Československé
námořní plavby č. 55 o ochranných oděvech a pomůckách.

Přesto však některá ustanovení úmluvy nejsou v česko
slovenském právu provedena způsobem jí odpovídajícím. Tak
tomu je např. u čl. 8. který aj vyžaduje, aby byly ustaveny
národní nebo místní smíšené komise pro předcházení pracovním
úrazům nebo zvláštní pracovní skupiny, v nichž budou zastoup-
ny organizace rejdařů a námořníku.

2. Doporučení č. 142

Československé právní předpisy a praxe většinou
vyhovují požadavkům doporučení. Tak tomu však není zejména
u těch ustanovení doporučení, která navalují na ty články
úmluvy č. 134 jež nejsou v Československém právu prove-
deny v souladu s úmluvou (zejména ustavení smíšených komisí
pro předcházení pracovním úrazům).


- 6 -

C. Stanovisko
1. Úmluva

Vzhledem k tomu, že československý právní řád není
v úplném souladu s ustanoveními úmluvy č. 134, nedoporučuje
se ji ratifikovat,

2. Doporučení

Některé zásady doporučení č. 142 nejsou v českosloven-
ském právu důsledně provedeny. Jsou to zejména zásady nava-
zující na ty články Úmluvy, pro něž se nedoporučuje ratifikovat
tuto úmluvu. Proto není možné v současné době přijímat ani
opatření k provedení doporučení.

III. Odborná příprava námořníků

A. Charakteristika doporučení č. 137

Doporučení se vztahuje na odbornou přípravu osob zaměst-
naných prací na námořních lodích s výjimkou rybářů. Jejím cílem
má být mj. zlepšit předpoklady a způsobilost námořníků při do-
pravě, osob a zboží na moři, tak aby mohla být zaváděna nová
technika na lodích, zmenšeno nebezpečí úrazovosti a námořníkům
umožněno dosáhnout co nejvyšší kvalifikace odpovídající jejich
schopnostem. Země provozující námořní dopravu mají vypracovat,
a to popřípadě ve spolupráci s jinými zeměmi, zásady odborné
přípravy námořníků, které by zajistily koordinaci programů pro
odbornou přípravu, prováděnou jednotlivými organizacemi. Stát by
měl, pokud je to třeba, přispívat na provádění odborné přípravy;
ta by měla být pro námořníky bezplatná, zejména slouží - li jejich

přeškolení.

Doporučení dále uvádí, které předměty by měla odborná
příprava zahrnout, a zvlášť' zdůrazňuje co by měla obsahovat
příprava mladých lidí, kteří na moři dosud nepracovali, a pokra-
čovací kursy, zaměřené zejména na postupující automatizaci na
lodích. Zmiňuje se rovněž o metodách odborné přípravy.


- 7 -

B. Porovnání s vnútostátními předpisy a praxí

Požadavky doporučení jsou ve značné míře promítnuty do
československých předpisů, zejména ve směrnici Federálního
výboru pro dopravu o odborné způsobilosti a oprávnění k výkonu
funkce členů lodních posádek československých námořních lodí
ze dne 17. června 1969 a v instrukcích mezinárodní akciové
společnosti Československá námořní plavba. Současná praxe
v podstatě vyhovuje ustanovením odporučení, pouze předchozí
příprava námořníků na námořních lodích sa neprovádí vzhledem
k vnitrozemské poloze ČSSR dosti důsledné.

C. Stanovisko

Požadavky doporučení č. 137 jsou platnými vnitrostátní-
mi předpisy ve všech podstatných otázkách zajištěny a v praxi
uplatňovány. Proto není třeba přijímat žádná další opatření.

IV. Sociální poznámky pobytu námořníků na moři a v přístavech
A. Charakteristika doporučení č. 138

Doporučení vychází z poznatku, že je třeba zabezpečit
jak v přístavech, tak na lodích sociální zařízení, aby tak bylo
dosaženo zlepšení pracovních podmínek námořníků. Doporučuje
proto, aby byly vytvořeny sociální výbory, složené ze zástupců
rejdařů a námořníků, státních orgánů a sociálních organizací,
jež by podporovaly a koordinovaly sociální služby.

Pro námořníky by měly být ve větších přístavech zřízeny
hotely nebo domovy, kde by se mohli námořníci a jejich rodiny
ubytovat za přiměřenou cenou. Na lodích by měly být prostředky
k využití volného času, jako filmy, noviny, sportovní nářadí
apod. Doprava pošty pro námořníky by měla probíhat co nej-
rychleji. Námořníkům by mělo být umožněno vystoupit v přísta-
vech na pevninu, popřípadě přijmout své známé na lodi. V přísta-
vech by měla být zřízena zařízení pro odpočinek a rekreaci
námořníků. Námořníci by měli dostat informace o dopravních
prostředcích a sociálních a kulturních zařízení v přístavech.


- 8 -

B. Porovnání s vnitrostátními předpisy a praxí

Většina ustanovení doporučení, pokud se týkají pobytu
námořníků na lodích, se v praxi provádí. Tam, kde doporučení po-
jednává o zlepšení sociálních podmínek v přístavech, jsou tato
jeho ustanovení pro ČSSR, která není přímořským státem, neprak-
tická.

C, Stanovisko

Zásady doporučení č. 138, jež jsou pro ČSSR praktické,
jsou na československých námořních lodích prováděny. Z toho
důvodu není nutno přijímat žádná další opatření.

V. Otázky, které plynou z technického vývoje na lodích
A. Charakteristika doporučení č. 139

Vzhledem k rychlému technickému vývoji a měnící se potře-
bě pracovních sil na lodích by měl každý stát, který provozuje
námořní plavbu, v rámci své politiky zaměstnanosti vypracovat ná-
rodní plán pracovních sil pro tuto plavbu. Plán by měl zajistit
a zlepšit postavení námořníků, zabezpečit dostatek pracovních
sil pro námořní dopravu a umožnit, aby technický pokrok přinesl
co největší prospěch.

Doporučení se zabývá otázkami náboru pracovních sil
pro námořní dopravu, zprostředkováním práce, odbornou přípravou,
přeškolováním a opatřeními, jež mají zajistit námořníkům stálost
zaměstnání a výdělků. Posléze doporučuje mezinárodní spolupráci
při přizpůsobování poctu námořníků měnícím se potřebám práce na
moři, aby tak byly zmírněny účinky relativního nadbytku pracov-
ních síl.

B. Porovnání s vnitrostátními předpisy

Pro ČSSR, která není námořním státem a má jen velmi malý
počet námořních lodí, doporučení má jen omezený význam. Přesto
však na základě dohody uzavřené měšci podniky československá
námořní plavba, československá plavba labsko-oderská a českoslo-
venská plavba dunajská se pracovníkům československé námořní
plavby, pokud chtějí být zaměstnáni ve vnitrozemské plavbě,
umožňuje přejít do pracovního poměru u říčního podniku.


- 9 -

C. Stanovisko

Zásady doporučení, pokud jsou pre ČSSR praktické, se v
praxi provádějí. V současné době není nutné přijímat další opatření.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP