Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1972
II. v. o.
19
Vládní návrh
Zákon
ze dne prosince 1972
o státním rozpočtu československé federace na rok 1973
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
1. Celkové příjmy státního rozpočtu federace se
stanoví částkou 122 601 902 000 Kčs
celkové výdaje státního rozpočtu federace se
stanoví částkou 120 497 752 000 Kčs
rozpočtový přebytek činí 2 104 150 000 Kčs;
2. Z celkových výdajů státního rozpočtu federace činí:
A. Účelové dotace do státních rozpočtů republik
- České socialistické republice
celkem ve výši 13 646 704 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice
celkem ve výši 8 012 607 000 Kčs
z toho
a/ dotace na vybrané investiční akce s dosahem
pro celou federaci a další rozvoj republik
- České socialistické republice ve výši 1 212 900 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice ve výši 1 460 700 000 Kčs
b/ neinvestiční dotace na státní
programy technického rozvoje
- České socialistické republice ve výši 448 904 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice ve výši 313 807 000 Kčs
c/ vybrané druhy cenových dotací
a intervencí
- České socialistické republice ve výši 10 231 800 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice ve výši 5 271 300 000 Kčs
d/ cenové přirážky a srážky v zahra-
ničním obchodě
- České socialistické republice ve výši 988 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice ve výši 601 000 000 Kčs
e/ dotace na potřeby branné povahy včetně
výzkumných a vývojových úkolů
- České socialistické republice ve výši 765 100 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice ve výši 365 800 000 Kčs
B. Globální dotace
- České socialistické republice ve výši 26 343 296 000 Kčs
- Slovenské socialistické republice ve výši 25 597 393 000 Kčs.
§2
Vláda Československé socialistické republiky nebo na základe je-
jího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity stát-
ního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního plánu,
změnami organizačními a při uvolňování prostředků z vládní rozpočtové
rezervy, pokud tím nebude dotčena výše přebytku státního rozpočtu fe-
derace uvedená v § 1.
§3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1973.
2
Důvodová zpráva
Návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace se opírá o ustano-
vení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci ve zně-
ní ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a o ustanovení § 10 zákona
č. 143/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu čs. federace a o zá-
sadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státních rozpočtů fede-
race a republik /rozpočtová pravidla/.
Vzhledem k tomu, že zákon o rozpočtových pravidlech upravuje
komplexně zásady hospodaření s rozpočtovými prostředky, jsou tímto
rozpočtovým zákonem stanoveny jen základní číselné objemy státního
rozpočtu federace.
Návrh státního rozpočtu federace vychází z koncepce hospodář-
ské politiky KSČ vytyčené jejím XIV. sjezdem a pozdějšími zasedáními
ÚV KSČ, zejména únorovým zasedáním v roce 1972 k další realizaci zá-
voru XIV. sjezdu v ekonomické oblasti.
Jeho ekonomickými východisky jsou především 5. pětiletý plán
rozvoje národního hospodářství a prováděcí státní plán na rok 1973
a dále rozpočtový výhled na léta 1971-1975 a vládou ČSSR schvále-
ný rozpočtový projekt na rok 1973.
Ve státním rozpočtu federace je soustředěno 60, 2 % celkových
příjmu státních rozpočtu ČSSR, což v souladu s politickou a ekonomie-
kou úlohou federace a se záměry prováděcího státního plánu umožňuje
působit na hospodářský rozvoj republik a současně zabezpečovat roz-
voj klíčových odvětví řízených federálními orgány a financovat společ-
né úkoly z hlediska federativního státu nezbytné.
Uplatněním principu přísné hospodárnosti a optimální efektivnos-
ti při sestavování všech tří státních rozpočtu se podařilo vytvořit
celostátní přebytek ve státním rozpočtu čs. federace 2, 10 mld Kčs při
vyrovnanosti státních rozpočtů republik, a tak dodržet přebytkový cha-
rakter státního rozpočtu, jak stanoví zákon o pátém pětiletém plánu.
Rozpočtovým přebytkem jsou zároveň vytvářeny předpoklady k dalšímu
splácení závazků státu Státní bance československé, které vznikly
v důsledku schodků státních rozpočtů v minulých letech a dále k částeč-
nému splácení dlouhodobých investičních úvěrů podniků a k nezbytnému
posílení státních finančních rezerv.
V Praze dne 23. listopadu 1972
Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.
Ministr financí ČSSR:
doc. ing. Rohlíček, CSc. v. r.
2