Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1973

II. v. o.

26

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1973

o poskytování půjček se státním příspěvkem mladým manželům

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1
Základní ustanovení

(1) Mladým manželům mohou být poskytovány
zvýhodněné půjčky (dále jen "půjčky")

a) na úhradu členského podílu v družstevní by-
tové výstavbě a na výdaje spojené s výstavbou
nebo koupí rodinného domku, s výstavbou do-
mu s byty v osobním vlastnictví, s koupi bytu
v osobním vlastnictví, se zřízením bytu z ne-
bytových prostor, přístavbou nebo přestavbou
(dále jen "půjčka na pořizení bytu"),

b) na nákup bytového zařízení (dále jen "půjčka
na zařízení bytu").

(2) K úhradě půjček se poskytuje státní pří-
spěvek.

Půjčky

§ 2

(1) Půjčky mohou být poskytnuty manželům,
kteří vedou řádný život pracujícího člověka, jest-
liže splňuji tyto další podmínky:
a) oba manželé mají trvalé bydliště v Českoslo-

venské socialistické republice a alespoň jeden

z nich je občanem Československé socialistická

republiky,


2

b) manželé uzavřeli manželství za účinnosti to-
ho ta zákona nebo v době tří let přede dnem
nabytí jeho účinnosti,

c) v roce podání návrhu na poskytnutí půjčky
jsou manželé mladší třiceti let nebo tohoto
věku v roce podání návrhu na poskytnutí půjč
ky dosáhli,

d) součet průměrných měsíčních čistých příjmů
obou manželů z pracovního poměru nebo po-
měru obdobného tomuto poměru, z jiné výdě
léčné činnosti pravidelně konané, z pracovní
činnosti v jednotném zemědělském družstvu,
peněžitých dávek nemocenského pojištění na-
hrazujících mzdu, invalidních a částečných
invalidních důchodů a studentských stipendii
nepřekročil v kalendářním roce předcházejí
cím před uzavřením smlouvy o půjčce 5000 Kčs

(2) Půjčky mohou být poskytnuty též občanu
Československé socialistické republiky, i když ne-
žije v manželství, pokud má v přímém zaopatření
alespoň jedno vlastní nebo osvojené dítě, které
v den nabytí účinnosti zákona nepřesáhlo věk tří
let; občan však musí splňovat podmínky stanovené
pro manžele v odst. 1 s výjimkou ustanovení pod
písm. b).

(3) Půjčka nemusí být poskytnuta zejména
tehdy, nejsou-li předpoklady, že bude řádně
splacena.

§ 3

M Půjčky lze poskytovat nejvýše do částky
30 000, - Kčs; úhrn půjček manželům nebo občanu
(§ 2 odst. 2) na pořízení bytu a na zařízení bytu
nesmí tuto částku převyšovat.

(2) Roční úroková sazba z půjčky na pořízení
bytu činí 1 %, z půjčky na zařízení bytu 2, 5 %.

(3) Doba splatnosti půjček činí nejvýše deset
let. Státní spořitelna, která poskytla půjčky (půjč-
ku), může na žádost manželů (občana) při naro-
zení každého dítěte, k němuž došlo po uzavření
smlouvy o půjčku, povolit odklad splácení až na
dobu jednoho roku, a to i když se tím prodlouží
desetiletá doba splatnosti.

Státní příspěvek

§ 4
(1) Státní příspěvek se poskytuje

a) k úhradě půjček manželů, kterým se po uza-
vření smlouvy o půjčce narodilo dítě,

b) k úhradě půjček občana (§ 2 odst. 2), kterému
se narodilo dítě po nabytí účinnosti zákona
a dožilo se jednoho roku po uzavření smlouvy
o půjčce.


3

(2) Nárok na státní příspěvek vzniká dnem,
kdy se dítě dožilo jednoho roku, a to i když man-
želství manželů, jimž byla půjčka poskytnuta, v té
době již netrvalo.

[3] Státní příspěvek činí 2000 Kčs u prvního
dítěte, 4000 Kčs u druhého a dalšího dítěte. Pro
určení, zda jde o první, druhé nebo další dítě, je
rozhodující počet žijících dětí, které má zavázaný
ze smlouvy o půjčce v den vzniku nároku na státní
příspěvek; přitom musí jít o vlastni nebo osvojené
děti ve věku do skončení povinné školní docházky.

(4) Nedosahují-li v den uplatnění nároku na
státní příspěvek nesplacené půjčky výše příspěvku,
náleží státní příspěvek pouze ve výši zbytku půj-
ček. Na totéž dítě se poskytuje státní příspěvek
pouze jednou.

(5) Státní příspěvek se neposkytne, pokud
některé z dětí z důvodu nedostatečné péče bylo
rozhodnutím soudu svěřeno do výchovy jiného
občana nebo do ústavní výchovy.

§ 5

(1) Státní příspěvek se použije jako mimořád-
ná splátka na půjčky, přednostně na půjčku na
zařízení bytu.

(2) Nárok na státní příspěvek musí uplatnit
zavázaný ze smlouvy o půjčce vůči státní spoři-
telně, která poskytla půjčku, do tří let od jeho
vzniku; jinak nárok zaniká. Případné spory rozho-
duje soud.

Obecná a závěrečná ustanoveni

§ 6

(1) Půjčky poskytuje Česká státní spořitelna
manželům (občanu) s trvalým bydlištěm na území
České socialistické republiky, Slovenská státní spo-
řitelna manželům (občanu) s trvalým bydlištěm na
území Slovenské socialistické republiky; nemají-li
oba manželé trvalé bydliště v téže republice, může
jim poskytnout půjčku jen jedna ze státních spo
řitelen.

(2) Státní příspěvek uhrazuje České státní spo-
řitelně ministerstvo financí České socialistické republiky,

Slovenské státní spořitelně ministerstvo
financi Slovenské socialistické republiky.

§ 7

Vláda Československé socialistické republiky
může v případě potřeby podmínky pro poskytování
půjček stanovené v § 2 odst. 1 písm. c) a d) a v § 3
a podmínku pro poskytování státního příspěvku
stanovenou v § 4 odst. 1 upravit pro manžele
(občana) výhodněji.


4

§ 8

Zrušuje se zákon č. 56/1948 Sb., o státní podpoře
novomanželům; právní vztahy vzniklé před dnem
1. dubna 1973 se však posuzují podle dosud plat-
ných předpisů.

§ 9

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna
1973.

Důvodová zpráva

.

Všeobecná část

XIV. sjezd Komunistické strany Československa
rozhodl položit v sociální politice na přední místo
zejména opatření ke zvýšení společenské podpory
rodin s dětmi a mladých manželství.

V souladu s tímto záměrem se předkládá návrh
na zavedení půjček se státním příspěvkem pro
mladá manželství. Účelem půjček se státním pří-
spěvkem je především usnadnit finanční situaci
mladých manželství při zakládání rodiny, dále si-
tuaci osamělých rodičů a podpora populace. Mladí
snoubenci mají zpravidla slušné příjmy, avšak při-
měřené materiální podmínky pro založení rodiny
má omezený okruh snoubenců. Je tomu kromě ji-
ného i proto, že sňatek uzavírají většinou již
v poměrně mladém věku. Mladí lidé. potom odklá-
dají narození dítěte na pozdější dobu a tím se
snižuje i počet dětí v rodinách.

V současné době jsou sice poskytovány tzv.
novomanželské půjčky se státním příspěvkem, avšak
jejich výhod může využít pouze velmi omezený
okruh novomanželů. Podle zákona č. 56/1948 Sb.,

o státní podpoře novomanželům, a jeho prováděcích
předpisů, mohou novomanželé získat půjčku; ta
je však poskytována jen na zařízení bytu a maxi-
málně do výše 7200 Kčs. Státní příspěvek podle
cit. zákona spočívá v tom, že při narození dítěte
převezme stát placení úroků z půjčky a po dožití

1 roku dítěte se odepisuje na vrub státu jedna
šestina půjčky. Odpis jedné šestiny půjčky se po-
skytuje na každé dítě, které se narodí manželům
po vyplacení půjčky a dožije se jednoho roku. Jed-
nou ze základních podmínek pro poskytnutí novo-
manželské půjčky je, že společný čistý příjem
manželů nepřesahuje 1800 Kčs měsíčně. Osamělým
rodičům pak podle zákona č. 56/1948 Sb. nelze
půjčky se státním příspěvkem vůbec poskytnout.

Také forma finanční pomoci novomanželům
již neodpovídá současným podmínkám. Nerespek-
tuje zvýšené náklady na zařízení bytu, ani skuteč-
nost, že převažující formou získání bytu se stává
družstevní a individuální výstavba, což klade na
manžele daleko vyšší finanční nároky. Hranice
1800 Kčs pro společný čistý příjem manželů, roz-
hodná pro poskytnutí novomanželské půjčky, vy-
lučuje většinu manželů z přiznání státní pomoci,
protože jejich společný příjem je zpravidla vyšší.
V posledních letech byly proto novomanželské
půjčky poskytovány ročně jen ve dvou tisících pří-
padech, zatímco sňatků bylo ročně uzavíráno cca
120 tisíc.

To jsou hlavní důvody, proč je třeba dnešní
nedostatečnou pomoc státu poskytovanou mladým
manželstvím podle zákona č. 56/1948 Sb., nahradit
novou pomoci, podstatně širší a odpovídající dneš
ním podmínkám a potřebám.

Tyto požadavky splňuje předkládaný návrh na
zavedení půjček se státním příspěvkem. Půjčky
jsou určeny jak na pořízení bytu, tak i na jeho
zařízení. Proti běžným půjčkám, poskytovaným
obyvatelstvu, budou nově zavedené půjčky výhod-
nější, a to jak jejich celkovou výší úrokové sazby,
tak i délkou doby splatnosti. Mimořádnou výhodou
je poskytování státního příspěvku k částečné úhra-
dě půjček při narození dětí.

U svobodných, rozvedených a ovdovělých osob,
pokud mají v přímém zaopatření alespoň jedno
vlastní nebo osvojené dítě, které v den nabytí účin-
nosti zákona nepřesáhlo věk tří let, bude možno
finanční pomoc řešit rovněž formou půjček se
státním příspěvkem za stejných podmínek.

Zavedení nových výhodných půjček se státním
příspěvkem si vyžádá poměrně značných finanč-
ních prostředků; zároveň se zvýší tlak na bytovou
výstavbu a na fondy zboží. Proto zavedení těchto


5

půjček by mělo být provázeno i zvýšenou výstav-
bou bytů a vyššími dodávkami bytového zařízení,
zejména nábytku, průmyslového zboží atd.

Za reálné se považuje počítat s tím, že výhod
půjček se státním příspěvkem budou využívat nej-
méně dvě třetiny nově uzavřených manželství. Před-
pokládá se tedy, že cca třetina nově uzavíraných
manželství čerpat půjčku nebude, a to jednak
z objektivních důvodů (nesplní některou ze sta-
novených podmínek, např. věkovou či příjmovou
hranici atd.), jednak ze subjektivních důvodů (ne-
budou mít o půjčku zájem). Obdobnou situaci lze
předpokládat i při čerpání půjček u tzv. neúplných
rodin. Z tohoto předpokladu je i odvozen očeká
vaný náklad státního rozpočtu na státní příspěvek
ve výši 400-500 mil. Kčs ročně.

Pokud jde o úrokovou ztrátu z titulu nižších
úroků z půjček proti obvyklým sazbám, předpo-
kládá se, že bude v prvém roce činit cca 40 mil.
Kčs a postupně bude narůstat; odhadujeme až na
cca 100 mil. Kčs ročně.

Podmínky, za kterých se poskytují půjčky a
státní příspěvek, stanoví zákon.

Na poskytnutí půjčky není právní nárok. Spo-
řitelna odmítne poskytnutí půjčky především tehdy,
nebudou-li splněny podmínky zákona a nejsou-li
dány předpoklady, že půjčka bude řádně splacena.

Pro poskytování půjček - pokud tento zákon
neobsahuje zvláštní úpravu - platí občanský zá-
kon.

Navrhovaný zákon - s ohledem na svůj obsah
- patří do zákonodárné působnosti Českosloven-
ské socialistické republiky. Navrhovaná úprava je
totiž sociálně politickým opatřením, které se rea-
lizuje ve sféře úvěrové politiky. (Článek 14 a 22
ústavního zákona o čs. federaci. )

Režim poskytování půjček bude blíže interné
upraven ve Směrnicích pro státní spořitelny. Směr-
nice budou především obsahovat:

a) úpravu postupu při sjednávání půjček; bu-
de zvlášť stanoveno, jaké náležitosti má obsahovat
návrh na poskytnutí půjčky,

b) způsob úhrady poskytnutých půjček a sta-
novení výše splátek. Zvlášť bude upraveno, zda a
v kterých případech mohou spořitelny vyžadovat
záruky,

c) způsob čerpání a splácení půjček. Zásadně
budou půjčky realizovány bez hotovosti, tj. přede-
vším placením předložených faktur,

d) pravidla pro sjednávání lhůt, ve kterých
musí být půjčka-čerpána,

e) způsob, jakým budou občané prokazovat
nároky na přiznání státního příspěvku.

II.
Zvláštní část

K § 1

V tomto paragrafu se stanoví druhy půjček
a jejich použití. Dále se stanoví, že k úhradě půj-
ček se poskytuje státní příspěvek. Tento příspěvek
se poskytuje za podmínek blíže vymezených v § 4.
Z formulace použití v odst. 1 vyplývá, že na po-
skytnutí půjček není právní nárok ("mohou být
poskytovány"). Naproti tomu, byla-li poskytnuta
půjčka a byly-li splněny zákonem stanovené pod-
mínky, je právní nárok na poskytnutí státního pří-
spěvku; výjimku tvoří případy, kdy dítě bylo roz-
hodnutím soudu svěřeno do výchovy jiného občana
nebo do ústavní výchovy tehdy, kdy rodiče nedo
statečně pečovali o své dítě.

Za úhradu členského podílu nelze pokládat
založení vkladu vinkulovaného v souvislosti s druž-
stevní bytovou výstavbou na souhlas družstva.

K § 2

V tomto paragrafu jsou vymezeny podmínky,
za kterých mohou být půjčky poskytovány.

Podmínka "vedou řádný život pracujícího člo
věka" má zabránit tomu, aby půjčky nebyly posky-
továny osobám s nízkou pracovní morálkou, fluk-
tuantům apod.

Možnost získat půjčku mají rovněž manželé,
kteří uzavřeli sňatek tři roky před účinností tohoto
zákona. K omezení bylo nutno přikročit především
z ekonomických důvodů. Ke dni účinnosti bude
cca 800 tisíc manželství, z nichž většina by splňo-
vala ostatní podmínky stanovené zákonem a jsou
mladší 30 let.

Zrušení omezení třemi lety by kladlo mimořád-
né nároky na bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva
a mohlo by vyvolat obtíže na vnitřním trhu. Vy-
chází se také z toho, že manželství trvající déle
než tři roky v podstatě již vyřešila své základní
potřeby spojené se vznikem rodiny.

Věková hraníce obou manželů 30 let je dosta-
tečná, protože do tohoto věku se uzavírá většina
manželství. Účelem půjček se státním příspěvkem
je podpora právě mladých rodin. Aby nevznikaly
komplikace a případy tvrdosti, je věková hranice
stanovena rokem podání návrhu na poskytnutí
půjčky.

Čistý příjem byl volen proto, že u některých
kategorií pracujících neexistuje hrubý příjem,
takže by pro ně bylo nutno volit odlišnou, často
zbytečně náročnou úpravu. (Členové JZD, stipen-
disté apod. )


Do součtu měsíčních čistých příjmů manželů
se budou zahrnovat příjmy z pracovního poměru
nebo poměru obdobného tomuto poměru, z jiné
výdělečné činnosti pravidelně konané, z pracovní
činnosti v jednotném zemědělském družstvu, pe-
něžitých dávek nemocenského pojištění nahrazu-
jících mzdu invalidních a částečně invalidních dů-
chodů a studentských stipendií; do pojmu "student-
ských stipendií" se nezahrnují tzv. prospěchová
stipendia studentů.

Půjčku lze rovněž poskytnout neúplné rodině,
tj. svobodným, rozvedeným a ovdovělým, pokud má
v přímém zaopatření alespoň jedno vlastní nebo
osvojené dítě, které v den nabytí účinnosti zákona
nepřesáhlo věk tří let. Omezení věku dítěte do tří
let bylo voleno proto, aby neúplné rodiny nebyly
neodůvodněně zvýhodněny oproti mladým manže-
lům.

jinak podmínky pro poskytování půjček ne-
úplným rodinám jsou prakticky totožné s podmín-
kami pro poskytování půjček mladým manželům.

Směrnice státních spořitelen pro poskytování
půjček umožní žadatelům, kteří budou jinak splňo-
vat podmínky zákona, ale v době žádosti o půjčku
budou mít malý nebo žádný příjem (studenti, vo-
jáci v základní službě), získat půjčku např. tak,
že se zaručí za půjčku rodiče nebo jiné osoby.
Přitom ovšem musí být splněny předpoklady, že
půjčka bude řádně splacena.

K § 3

Výše půjčky byla stanovena v závislosti na fi-
nančních možnostech státu a zároveň s přihlédnu-
tím k nákladům na získání bytu v družstevní by-
tové výstavbě a k nákladům na zakoupení nejnut-
nějšího bytového zařízení. Půjčka může být čerpá-
na buď na pořízení nebo zařízení bytu, nebo pouze
na jeden z uvedených účelů. Přitom úhrn obou
půjček nesmí převýšit částku 30000 Kčs.

Úroková sazba z půjček je nižší než obvyklá.
Např. úrokové sazby na předměty dlouhodobě spo-
třeby jsou 5-6 %; stavební půjčky jsou převážně
úročeny sazbou 2, 7 °/o.

Doba splatnosti půjček do 10 let je přiměřená
zejména s ohledem na finanční možnosti rodin.
Půjčka může být samozřejmě sjednána i na kratší
dobu. Zákon umožňuje, aby na žádost manželů

(občana ) byl povolen při narození každého dítěte
odklad splácení až na dobu 1 roku, i kdyby se
tím prodloužila desetiletá doba splatnosti. Tato
možnost prodloužení má ulehčit dlužníkům jejich
finanční situaci po narození dětí, které znamená
zvýšené výdaje.

K § 4 a 5

Státní příspěvek znamená pro rodiče význam-
nou pomoc.

Poskytuje se jako mimořádná splátka k úhradě
poskytnutých půjček. Nárok na státní příspěvek
vzniká dnem, kdy se dítě dožilo jednoho roku. Pod-
mínkou pro vznik nároku je existence půjčky.

Pro stanovení výše státního příspěvku je roz-
hodující počet dětí žijících v rodině ke dni vzniku
nároku na státní příspěvek.

Poněvadž zákon umožňuje poskytování půjček
i neúplným rodinám, je třeba vyjádřit, kdy a za
jakých podmínek se přiznává státní příspěvek na
děti v těchto neúplných rodinách narozené. Pod-
mínkou i v těchto případech je, že dítě se narodí
po nabytí účinnosti zákona a dožije se věku jed-
noho roku: rozdíl oproti manželství je v tom, že
nemusí být splněna podmínka poskytnutí půjčky
již před narozením dítěte; je samozřejmé, že se
může jednat jen o první dítě.

Státní příspěvek lze poskytnout jen takovým
rodinám, které řádně pečují o své děti; bylo proto
nutno vyloučit případy, kdy v rodinách (i neúpl-
ných) není o dítě řádně pečováno a dítě je odňato
rozhodnutím soudu z trvalé péče.

Aby bylo možno státní příspěvek poskytnout,
je třeba, aby dlužník prokázal spořitelnám skuteč-
nosti rozhodné pro jeho poskytnutí. Nebude-li prů-
kaz proveden do tří let, nárok na státní příspěvek
zanikne. Vzniknou-li mimořádně o nárok na státní
příspěvek spory, rozhodne o nich soud.

K § 6

Způsob poskytnutí státního příspěvku formou
úhrady mimořádné splátky státem se považuje za
nejvhodnější jak z hlediska vztahů mezi dlužníky
a státem, tak i pokud jde o možnost jednoduchého
administrativního postupu při úhradě státních pří-
spěvků státním spořitelnám státem ministerstvy
financí republik).

V Praze dne 8. února 1973

Ministr financí ČSSR:
doc. Ing. Rohlíček, CSc. v. r.

Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrongal v. r.

StT l - 36743-73


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP