FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1973
II. v. o.
53
Vládní návrh
Zákon
ze dne prosince 1973
o státním rozpočtu československé federace na rok 1974
Federální shromáždění Československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
1. Celkové příjmy státního rozpočtu fede-
race se stanoví částkou 129 258 583 000 Kčs
celkové výdaje státního rozpočtu fede-
race se stanoví částkou 127 962 869 000 Kčs
rozpočtový přebytek činí
(příloha) 1 295 714 000 Kčs;
2. Z celkových výdajů státního rozpočtu
federace činí:
A, Účelové dotace do státních rozpočtů
republik
- České socialistické republice
celkem ve výši 14 523 751 000 Kčs
- Slovenské socialistické repub-
lice celkem ve výši 8 891 167 000 Kčs
- 2 -
z toho:
a) dotace na vybrané investiční akce
s dosahem pro celou federaci a
další rozvoj republik
- České socialistické republice
ve výši 850 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 1 867 600 000 Kčs
b) neinvestiční dotace na státní
programy technického rozvoje
- České socialistické republice
ve výši 453 803 000 Kčs
- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 295 487 000 Kčs
c) vybrané druhy cenových dotací
a intervencí
- České socialistické republice
ve výši 11 124 800 000 Kčs
- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 5 716 700 000 Kčs
d) cenové přirážky a srážky v za-
hraničním obchodě
- České socialistické republice
ve výši 1 263 000 000 Kčs
- Slovenské socialistické repub-
lice ve výši 642 000 000 Kčs
e) dotace na potřeby branné povahy,
včetně výzkumných a vývojových
úkolů
- České socialistické republice
ve výši 832 148 000 Kčs
- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 369 380 000 Kčs:
- 3 -
B. Globální dotace
- České socialistické republi-
ce ve výši 24 526 249 000 Kčs
- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 25 928 833 000 Kčs.
§ 2
Vláda Československé s socialistické republiky nebo
na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit
závazné úkoly a limity státního rozpočtu federace, zej-
ména v souladu se změnami státního plánu, změnami orga-
nizačními a při uvolňování prostředků z vládní rozpoč-
tové rezervy, pokud tím nebude dotčena výše přebytku
státního rozpočtu federace uvedená v § 1.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1974
Příloha
k zákonu o státním rozpočtu
československé federace na
rok 1974
CELKOVÍ PŘEHLED STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKOSLOVENSKÉ FEDERACE
Příjmy |
(v tisících Kčs) |
Příjmy ze socialistického |
|
Ostatní příjmy |
838 892 |
Úhrnem |
129 258 583 |
Výdaje |
  |
hospodářství |
34 210 756 |
kulturní a sociální opatření |
3 871 015 |
obranu a bezpečnost |
14 738 000 |
správu |
1 258 140 |
soudy, prokuratury a arbitráž |
14 958 |
Celkem |
54 092 869 |
Dotace ze státního rozpočtu |
  |
republik celkem |
73 870 000 |
Úhrnem |
127 962 869 |
Přebytek |
1 295 714 |
Důvodová zpráva
Návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace se opírá
o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs.
federaci, ve znění ústavního zákona
č. 125/1970 Sb. a usta-
novení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního
rozpočtu čs. federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik (roz-
počtová pravidla).
Vzhledem k tomu, že zákon o rozpočtových pravidlech
upravuje komplexně zásady hospodaření s rozpočtovými pro-
středky, jsou tímto rozpočtovým zákonem stanoveny jen zá-
kladní Číselné objemy státního rozpočtu federace.
Návrh státního rozpočtu federace vychází z koncepce
hospodářské politiky KSČ vytyčené jejím XIV. sjezdem a po-
zdějšími zasedáními ÚV KSČ, zejména k další realizaci zá-
věrů XIV. sjezdu KSČ v ekonomické oblasti.
Jeho ekonomickými východisky jsou především 5. pěti-
letý plán rozvoje národního hospodářství a prováděcí stát-
ní plán na rok 1974 a dále rozpočtový výhled na léta
1971 - 1975.
Ve státním rozpočtu federace je soustředěno 59. 6 %
celkových příjmů státních rozpočtů ČSSR, což v souladu
s politickou a ekonomickou úlohou federace a se záměry
prováděcího státního plánu umožňuje působit na hospo-
dářský rozvoj republik a současně zabezpečovat rozvoj
klíčových odvětví řízených federálními orgány a finan-
covat společné úkoly z hlediska federativního státu
nezbytné.
Uplatněním principů přísné hospodárnosti a opti-
mální efektivnosti při sestavování všech tří státních
- 2 -
rozpočtů je vytvořen celostátní přebytek ve státním roz-
počtu čs. federace 1, 30 mld Kčs při vyrovnanosti státních
rozpočtů republik, čímž se dodržuje přebytkový charakter
státního rozpočtu, jak stanoví zákon o pátém pětiletém
plénu.
V Praze dne 22. listopadu 1973
Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.
Ministr financí ČSSR:
doc. ing. Rohlíček, CSc. v. r.