FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1973

II. v. o.

53

Vládní návrh
Zákon

ze dne prosince 1973
o státním rozpočtu československé federace na rok 1974

Federální shromáždění Československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

1. Celkové příjmy státního rozpočtu fede-
race se stanoví částkou 129 258 583 000 Kčs

celkové výdaje státního rozpočtu fede-
race se stanoví částkou 127 962 869 000 Kčs

rozpočtový přebytek činí

(příloha) 1 295 714 000 Kčs;

2. Z celkových výdajů státního rozpočtu
federace činí:

A, Účelové dotace do státních rozpočtů
republik

- České socialistické republice

celkem ve výši 14 523 751 000 Kčs

- Slovenské socialistické repub-
lice celkem ve výši 8 891 167 000 Kčs


- 2 -

z toho:

a) dotace na vybrané investiční akce
s dosahem pro celou federaci a
další rozvoj republik

- České socialistické republice

ve výši 850 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 1 867 600 000 Kčs

b) neinvestiční dotace na státní
programy technického rozvoje

- České socialistické republice

ve výši 453 803 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 295 487 000 Kčs

c) vybrané druhy cenových dotací
a intervencí

- České socialistické republice

ve výši 11 124 800 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 5 716 700 000 Kčs

d) cenové přirážky a srážky v za-
hraničním obchodě

- České socialistické republice

ve výši 1 263 000 000 Kčs

- Slovenské socialistické repub-
lice ve výši 642 000 000 Kčs

e) dotace na potřeby branné povahy,
včetně výzkumných a vývojových
úkolů

- České socialistické republice

ve výši 832 148 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 369 380 000 Kčs:


- 3 -

B. Globální dotace

- České socialistické republi-
ce ve výši 24 526 249 000 Kčs

- Slovenské socialistické re-
publice ve výši 25 928 833 000 Kčs.

§ 2

Vláda Československé s socialistické republiky nebo
na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit
závazné úkoly a limity státního rozpočtu federace, zej-
ména v souladu se změnami státního plánu, změnami orga-
nizačními a při uvolňování prostředků z vládní rozpoč-
tové rezervy, pokud tím nebude dotčena výše přebytku
státního rozpočtu federace uvedená v § 1.

§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1974


Příloha

k zákonu o státním rozpočtu
československé federace na
rok 1974

CELKOVÍ PŘEHLED STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKOSLOVENSKÉ FEDERACE

Příjmy

 (v tisících Kčs)

Příjmy ze socialistického
hospodářství


128 419 691

Ostatní příjmy

838 892

Úhrnem

129 258 583

Výdaje
Výdaje federálních organizací na:

 

hospodářství

34 210 756

kulturní a sociální opatření

3 871 015

obranu a bezpečnost

14 738 000

správu

1 258 140

soudy, prokuratury a arbitráž

14 958

Celkem

54 092 869

Dotace ze státního rozpočtu
federace do státních rozpočtů

 

republik celkem

73 870 000

Úhrnem

127 962 869

Přebytek

1 295 714


Důvodová zpráva

Návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace se opírá
o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs.
federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a usta-
novení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního
rozpočtu čs. federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik (roz-
počtová pravidla).

Vzhledem k tomu, že zákon o rozpočtových pravidlech
upravuje komplexně zásady hospodaření s rozpočtovými pro-
středky, jsou tímto rozpočtovým zákonem stanoveny jen zá-
kladní Číselné objemy státního rozpočtu federace.

Návrh státního rozpočtu federace vychází z koncepce
hospodářské politiky KSČ vytyčené jejím XIV. sjezdem a po-
zdějšími zasedáními ÚV KSČ, zejména k další realizaci zá-
věrů XIV. sjezdu KSČ v ekonomické oblasti.

Jeho ekonomickými východisky jsou především 5. pěti-
letý plán rozvoje národního hospodářství a prováděcí stát-
ní plán na rok 1974 a dále rozpočtový výhled na léta
1971 - 1975.

Ve státním rozpočtu federace je soustředěno 59. 6 %
celkových příjmů státních rozpočtů ČSSR, což v souladu
s politickou a ekonomickou úlohou federace a se záměry
prováděcího státního plánu umožňuje působit na hospo-
dářský rozvoj republik a současně zabezpečovat rozvoj
klíčových odvětví řízených federálními orgány a finan-
covat společné úkoly z hlediska federativního státu
nezbytné.

Uplatněním principů přísné hospodárnosti a opti-
mální efektivnosti při sestavování všech tří státních


- 2 -

rozpočtů je vytvořen celostátní přebytek ve státním roz-
počtu čs. federace 1, 30 mld Kčs při vyrovnanosti státních
rozpočtů republik, čímž se dodržuje přebytkový charakter
státního rozpočtu, jak stanoví zákon o pátém pětiletém
plénu.

V Praze dne 22. listopadu 1973

Předseda vlády ČSSR:
Dr. Štrougal v. r.

Ministr financí ČSSR:
doc. ing. Rohlíček, CSc. v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP