Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1974

II. v. o.

59

Vládní návrh,

kterým se předkládá Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky

k souhlasu Úmluva o řešení občanskoprávních sporů vznikajících ze vztahů

hospodářské a vědeckotechnické spolupráce v rozhodčím řízení,

podepsaná v Moskvě dne 26. května 1972

Návrh schvalovacího usnesení:

Federální shromáždění Československé socialis-
tické republiky souhlasí s Úmluvou o řešení ob-
čanskoprávních sporů vznikajících ze vztahů hos-
podářské a vědeckotechnické spolupráce v rozhod-
čím řízení, podepsanou v Moskvě dne 26. května
1972.


2

Důvodová zpráva

k vládnímu návrhu, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění

Československé socialistické republiky

Úmluva o řešení občanskoprávních sporů vznikajících za vztahu hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce v rozhodčím řízení, podepsaná v Moskvě dne 26. května 1972

Komplexním programem dalšího prohlubování
a zdokonalování spolupráce a rozvoje socialistické
ekonomické Integrace členských států RVHP bylo
uloženo členským státům provádět dohodnutá opa-
tření k dalšímu zdokonalování činnosti jejich za-
hraničně obchodních arbitrážních orgánů a v sou-
vislosti s tím zajistit rozšíření kompetence národ-
ních zahraničně obchodních arbitrážních soudů tak,
aby do jejich působnosti příslušelo rozhodování též
občanskoprávních sporů mezi hospodářskými orga-
nizacemi vyplývajících ze všech dohod o hospo-
dářské a vědeckotechnické spolupráci mezi člen-
skými státy RVHP. Dosavadní obligatorní pravomoc
rozhodčích soudů, zakotvená v § 90 Všeobecných
dodacích podmínek RVHP z r. 1968 se omezovala
toliko na spory, vznikající mezi organizacemi člen-
ských států RVHP v souvislosti s dodávkami zboží.

Rozšíření obligatorní pravomoci rozhodčích
soudů k rozhodování sporů, vznikajících mezi hos-
podářskými organizacemi členských států RVHP
v procesu hospodářské a vědeckotechnické spolu-
práce má být podle doporučení orgánů RVHP za-
jištěno uzavřením mnohostranné úmluvy mezi člen-
skými státy RVHP. Tato úmluva vypracovaná
příslušnými orgány RVHP byla již schválena Vý-
konným výborem RVHP a dne 27. května 1972 po-
depsána stálými představiteli všech členských
států RVHP.

Úmluva o řešení občanskoprávních sporů vzni-
kajících ze vztahů hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce v rozhodčím řízení upravuje obligatorní
pravomoc rozhodčích soudů při Obchodních komo-
rách k řešení všech občanskoprávních sporů, vzni-
kajících mezi hospodářskými organizacemi člen-
ských států RVHP ze vztahů, vyplývajících z pro-
vádění hospodářské a vědeckotechnické spoluprá-
ce. Pravomoc obecných soudů pro řešení sporů
tohoto druhu je vyloučena. Pokud ovšem pro řešení
některých druhů těchto sporů existuje ve smluvních
státech specializovaný rozhodčí soud, mohou strany
dohodou přenést rozhodování takových sporů na
specializovaný rozhodčí soud. Takovým soudem je
např. Arbitrážní komise námořní v SSSR, Meziná-
rodní rozhodčí soud pro námořní a vnitrozemskou
plavbu ve Gdyni, Bavlnářská arbitráž ve Gdyni, atd.

Pravomoc rozhodčích soudů při Obchodních
komorách se ovšem nevztahuje na spory, týkající

se nároků na uzavření smlouvy nebo spory, které
se týkají přijetí jednotlivých podmínek smlouvy
(tzv. spory předsmluvní). Vychází se přitom z toho,
že výrokem rozhodčího soudu nemůže být vytvo-
řena smlouva nebo změněn či doplněn její obsah.

Úmluva stanoví, že rozhodnutí rozhodčích sou-
dů jsou konečná a závazná a není proti nim dána
možnost řádného opravného prostředku. Tato roz-
hodnutí se považují za uznaná bez jakéhokoliv dal-
šího řízení. Pokud jde o výkon, tj. nucený výkon
rozhodnutí, zajišťuje Úmluva možnost výkonu v kte-
rémkoliv smluvním státě a podrobuje rozhodnuti
témuž režimu, jako pravomocné soudní rozsudky
státu, v němž má být rozhodnutí vykonáno. Pro-
mlčecí lhůta pro nároky přiznané rozhodnutím
rozhodčích soudů se stanoví jednotně pro všechny
členské státy na dva roky.

Výkon rozhodnutí rozhodčích soudů může být
odepřen státním soudem z. důvodu porušení před-
pisů o pravomoci podle Úmluvy, porušení zásady
rovného postavení obou sporných stran a v případě
zrušení rozhodnutí nebo pozastavení výkonu, které
se stalo ve státě, kde bylo rozhodnutí vydáno podle
tamních právních předpisů. Strana, které byl výkon
rozhodčího nálezu odepřen, může na stejném zá-
kladě podat ve lhůtě tří měsíců novou žalobu.

Úmluva dále stanoví, že ve vztazích mezi smluv-
ními státy je vyloučeno použití těchto mnohostran-
ných úmluv, jimiž je ČSSR vázána:

- Úmluva o uznání a výkonu cizích rozhodčích
nálezů uzavřená dne 10. června 1958 v New
Yorku (č. 74/1959 Sb. )

(podepsaná a ratifikovaná všemi smluvními
státy mimo NDR a MoLR);

- Evropská úmluva o mezinárodní obchodní ar-
bitráži (č. 176/1964 Sb. )

(podepsaná a ratifikovaná rovněž všemi smluv-
ními státy s výjimkou NDR a MoLR);

- Úmluva o vykonatelnosti cizích rozhodčích vý-
roků sjednaná v Ženevě dne 26. 9. 1927 (č.
192/1931 Sb. )

- Protokol o doložkách o rozsudím ze dne
23. září 1923 (č. 191/1931 Sb. ), a to v poměru
k NDR, neboť ve vztazích s ostatními smluv-
ními státy je její platnost vyloučena Úmluvou
Newyorskou.


3

- U dvoustranných níže uvedených smluv vylu-
čuje Úmluva aplikaci ustanovení o výkonu rozhod-
čích nálezů a smírů, uzavřených před rozhodci.
Jde o tato mezinárodně smluvní ustanoveni:

- Smlouva ČSSR - BLR č. 57/1954 Sb. čl. 49
- Smlouva ČSSR - NDR č. 38/1957 Sb. čl. 50

- Smlouva ČSSR - MLR č. 91/1962 Sb. čl. 47,

51

- Smlouva ČSSR - RSR č. 180/1964 Sb. čl. 13

- Smlouva ČSSR - PLR č. 66/1962 Sb. čl. 48

Naproti tomu není dotčena platnost těch mezi-
státních úmluv, které svěřují určité kategorie sporů
do výlučné pravomoci určitých orgánů; k těmto
mezistátním úmluvám patří např.

- Dohoda o přepravě zboží po železnicích v pří-
mém mezinárodním styku (MGS) č. 81/1951 Sb.

- Dohoda o mezinárodní železniční přepravě
zboží (SMGS).

Úmluva se dále nepoužije na ty občansko-
právní spory, u nichž je stanovena výlučná pravo-
moc soudních nebo jiných státních orgánů podle
těch vnitrostátních právních předpisů, které měly
platnost ke dni podpisu Úmluvy. Podle informací,
které si podle usnesení Výkonného výboru RVHP
členské státy vyměnily, budou z aplikace Úmluvy
v jednotlivých členských státech vyjmuty tyto
spory:

Bulharská lidová republika:

- spory ohledně práv k nemovitostem ležícím na
území BLR;

- spory ohledně vzniku, přerušení, zániku nebo
anulování registrace patentů, autorských osvěd-
čení, ochranných známek a průmyslových
vzorů, které byly vydány nebo registrovány
v BLR;

- spory o vrácení přeplatku dopravního tarifu
na železnicích.

Maďarská lidová republika:

- spory ohledně autorství, vzniku, zániku a pře-
rušení vynálezů, patentů, ochranných známek
a průmyslových vzorů a jejich nucené využití,
jakož i spory ohledně náhrady za vynálezy vy-
tvořené v rámci služební činnosti;

- spory o vlastnictví k zemědělské půdě;

- spory o výkon správy majetku;

- řešení otázek týkajících se registrace obchod-
ních firem.

Mongolská lidová republika:

- spory o přepravě nákladů a osob po mongolské
železnici, pokud takové spory mají vznik na
území MoLR.

Německá demokratická republika:

- patentové spory;

- spory ohledně ochranných známek;

- spory ohledně vzorů zaregistrovaných v NDR.

Polská lidová republika:

- spory týkající se nehmotných práv;

- spory týkající se nemovitostí ležících na úze-
mí PLR;

- spory ohledně patentů a práv na registraci uži-
tých vzorů a původských osvědčení;

- spory ohledně registrace ochranných známek;

- spory týkající se náhrad v souvislosti s důlními
škodami;

- spory týkající se náhrad v souvislosti s geo-
logickými Škodami.

Rumunská socialistická republika:

- spory týkající se nemovitostí ležících na úze-
mí RSR;

- spory týkající se společností až do jejich fak-
tické likvidace;

- spory ohledně vynálezů, novátorských a zlep-
šovacích návrhů, které jsou vedeny na území
RSR;

- spory ohledně továrních a obchodních známek
a známek služeb vedených na území RSR.

Svaz sovětských socialistických republik:

- spory o zřízení a přerušení právní ochrany vy-
nálezů, zlepšovacích návrhů a průmyslových
vzorů, o autorství k vynálezům a průmyslovým
vzorům, o výplatě odměn za vynálezy a zlep-
šovací návrhy, o právo na využití vynálezu, na
který byl vydán patent a o prvenství ke zlep-
šovacím návrhům;

- spory ze smluv o přepravě nákladů v přímé
mezinárodní železniční a letecké dopravě;

- spory o náhradě škod způsobených při havárii
v námořní dopravě;

- spory týkající se využití půdy a vod.


4

Československá socialistická republika:

- čs. právní řád nestanoví výlučnou příslušnost
čs. soudních nebo jiných státních orgánů ve
sporech mezi čs. a zahraničními subjekty
ze smluvních nebo jiných občanskoprávních
vztahů.

Úmluva o řešení občanskoprávních sporů vzni-
kajících ze vztahů hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce v rozhodčím řízení má vztah toliko k zá-
konu o rozhodčím řízení v mezinárodním obchod-
ním styku a o výkonu rozhodčích nálezů č. 98/1963

Sb. V tomto zákone je v § 35 ustanovení, které
umožňuje, aby byla uzavřena mezinárodni úmluva,
obsahující úpravu odchylující se od ustanovení to-
hoto zákona. Podpisem a ratifikací této Úmluvy
stává se úprava v této Úmluvě obsažená součástí
československého právního řádu a není v rozporu
s ustanoveními tohoto zákona.

Protože Úmluvou má být ze zákonem stanovené
působnosti řádných soudů vyjmuta řada sporů.
Úmluva se před ratifikací předkládá k vyslovení
souhlasu Federálnímu shromáždění podle článku
36 odst. 3 ústavního zákona o československé fede-
raci č. 143/1968 Sb.

V Praze dne 29. prosince 1973

Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrougal v. r.

Ministr zahraničních věcí ČSSR:
Ing. Chňoupek v. r.


5

ÚMLUVA

o řešení občanskoprávních sporů vznikajících ze vztahů hospodářské a vědeckotechnické

spolupráce v rozhodčím řízení

Vlády Bulharské lidové republiky, Maďarské
lidové republiky, Německé demokratické republiky,
Mongolské lidové republiky, Polské lidové repub-
liky, Rumunské socialistické republiky, Svazu so-
větských socialistických republik a Československé
socialistické republiky,

vedeny snahou zabezpečit příznivé právní pod-
mínky pro další prohloubení a zdokonalení vzá-
jemné hospodářské a vědeckotechnické spolupráce,

vycházejíce z toho, že náležité řešení sporných
otázek vznikajících v průběhu uskutečňování této
spolupráce napomáhá jejímu úspěšnému rozvoji,

berouce v úvahu, že rozhodčí soudy v jejich
státech se v praxi osvědčily jako účinný nástroj
pro rozhodování sporů souvisejících se zahraničně
obchodními operacemi, a

usilujíce o ještě širší využití těchto rozhodčích
soudů jejich pověřením k projednávaní občansko-
právních sporů vznikajících ze vztahů ohledně
všech druhů hospodářské a vědeckotechnické spo-
lupráce,

dohodly se na tomto:

Článek I.

(1) Všechny spory mezi hospodářskými orga-
nizacemi vyplývající ze smluvních a jiných občan-
skoprávních vztahů, vznikajících mezi nimi v prů-
běhu hospodářské a vědeckotechnické spolupráce
smluvních států této úmluvy, budou rozhodovány
v rozhodčím řízení s vyloučením pravomoci stát-
ních soudů v těchto sporech.

(2) Za vztahy uvedené v odstavci 1 se považují
vztahy z kupních smluv, ze smluv o specializaci
a kooperaci výroby, ze smluv o dílo, ze smluv o pro-
vedení stavebních, montážních, projekčních, vý-
zkumných, vědeckobadatelských, projekčně-kon-
struktérských a experimentálních prací, ze smluv
o poskytování přepravních, zasilatelských a jiných
služeb, jakož i jiné občanskoprávní vztahy, vzni-
kající v průběhu hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce mezi smluvními státy této úmluvy.

(3) Za hospodářské organizace ve smyslu této
úmluvy se považují podniky, trusty, sdružení, kom-
bináty, hlavní správy hospodařící podle chozra-
sčotu, jakož i vědeckovýzkumné ústavy, projekčně
konstrukční kanceláře a jiné organizace podobného
druhu, které jsou subjekty občanského práva a
mají sídlo v různých smluvních státech této
úmluvy.

Článek II.

(1) Spory uvedené v článku I budou projed-
návány u rozhodčího soudu zřízeného při obchodní
komoře ve státě žalované strany nebo - podle
ujednání stran - v třetím smluvním státu této
úmluvy.

(2) V těch případech, kdy ve smluvních státech
této úmluvy působí pro projednávání určitých ka-
tegorií sporů specializované rozhodčí soudy, budou
se projednávat takové spory na základě vzájemné
dohody stran těmito rozhodčími soudy.

(3) Vzájemná žaloba a nárok uplatněný k za-
počtení, které vyplývají z téhož právního vztahu
jako hlavní žaloba, podléhají projednání u rozhod-
čího soudu, u něhož se projednává základní žaloba.

Článek III.

(1) Rozhodčí soudy, nemají pravomoc projed-
návat nároky na uzavření smlouvy nebo na přijetí
jednotlivých smluvních podmínek.

(2) Ustanovení odst. 1 se netýká pravomoci
rozhodčího soudu, pokud jde o projednávání ná-
roků poškozené strany na zaplacení penále stano-
veného za porušení smlouvy o uzavření budoucí
smlouvy, nebo na náhradu škod způsobených ta-
kovým porušením.

Článek IV.

(1) Rozhodnutí rozhodčích soudů uvedených
v článku II odst. 1 jsou konečná a závazná. Strany
je plní dobrovolně.

(2) Tato rozhodnutí se považují za uznaná bez
dalšího řízení a budou vykonána v kterémkoli
smluvním státu této úmluvy týmž způsobem jako
pravomocná rozhodnutí státních soudů státu,
v němž má být rozhodnutí vykonáno.

(3) Pokud jde o smíry, potvrzené rozhodčím
soudem, použije se přiměřeně ustanovení odstavců
1 a 2 tohoto Článku.

(4) Ustanovení odstavců 1 a 2 tohoto článku
se týkají i rozhodnutí specializovaných rozhodčích
soudů uvedených v článku II odst. 2 této úmluvy,
jakož i smírů potvrzených specializovaným rozhod-
čím soudem, pokud se nepředvídá něco jiného
v právním řádu státu, kde má sídlo takový rozhodčí
soud.

(5) Rozhodnutí rozhodčích soudů uvedených
v článku II a smíry potvrzené těmito soudy, ne-
splněné dobrovolně, mohou být předloženy k nu-


6

cenému výkonu v průběhu dvouleté lhůty. Tato
promlčecí lhůta se počítá ode dne doručení roz-
hodčího nálezu straně žádající o výkon a při za-
slání nálezu poštou - od data razítka poštovního
úřadu o přijetí doporučeného dopisu k odeslání.
V případě smíru se uvedená lhůta počítá ode dne
uzavření smíru.

Článek V.

(1) Výkon rozhodnutí rozhodčího soudu může
být odepřen státním soudem země výkonu jedině
v případě:

a) jestliže rozhodnutí bylo vydáno s porušením
předpisů o pravomoci, stanovených touto úmlu-
vou, nebo

b) jestliže strana, proti které bylo rozhodnutí
vydáno, dokáže, že byla zbavena možnosti há-
jit svá práva v důsledku porušení pravidel
rozhodčího řízení nebo v důsledku jiných okol-
ností, které nemohla odvrátit a které jí brá-
nily účastnit se jednání rozhodčího soudu a
uvědomit rozhodčí soud o těchto okolnostech,
nebo

c) jestliže strana, proti níž bylo vydáno rozhod-
nutí rozhodčího soudu, dokáže, že rozhodnutí
bylo zrušeno nebo jeho výkon pozastaven na
základě vnitrostátních předpisů státu, v němž
bylo vydáno.

(2] v případě odepření výkonu rozhodnutí roz-
hodčího soudu z důvodů uvedených v bodech a)
a b) odstavce 1 tohoto článku, je strana, v jejíž
prospěch bylo rozhodnutí vydáno, oprávněna před-
ložit novou žalobu z téhož důvodu u příslušného
orgánu v tříměsíční lhůtě, počítané ode dne, kdy
usnesení o odepření nabylo právní moci.

Článek VI.

(1) Na otázky upravené touto úmluvou se ne-
použije ve vztazích mezi jejími smluvními státy
ustanovení dvoustranných a mnohostranných
úmluv, jimi dříve uzavřených, s výjimkou úmluv,
podle kterých určité kategorie občanskoprávních
sporů patří do výlučné pravomoci určitých orgánů.

(2) Této úmluvy se rovněž nepoužije na občan-
skoprávní spory, které patří podle vnitrostátního
zákona platného v době podepsání úmluvy do vý-
lučné pravomoci soudních orgánů nebo jiných
státních orgánů.

Článek VII.

Tato úmluva se netýká případů, které se pro-
jednávají ke dni, kdy úmluva vstoupí v platnost.

Článek VIII.

(1) Tato úmluva bude ratifikována státy, které
ji podepsaly. Ratifikační listiny se předávají do

úschovy sekretariátu Rady vzájemné hospodářské
pomoci, který je depozitářem této úmluvy.

(2) Tato úmluva vstoupl v platnost devadesátý
den počítáno ode dne, kdy byla předána depozitáři
pátá ratifikační listina.

(3) Pro státy, jejichž ratifikační listiny budou
předány do úschovy depozitáři po vstupu úmluvy
v platnost, vstoupí úmluva v platnost devadesátý
den ode dne, kdy byly předány ratifikační listiny
depozitáři.

Článek IX.

(1) Se souhlasem smluvních stran této úmluvy
mohou k této úmluvě po jejím vstupu v platnost
přistoupit jiné státy tím způsobem, že předají de-
pozitáři listinu o přístupu. Přístup se považuje za
platný po uplynutí devadesáti dní ode dne, kdy
depozitář obdrží poslední zprávu o souhlasu s pří-
stupem.

(2) Stát, který přistoupí k této úmluvě, uvě-
domí depozitáře o tom, který rozhodčí soud v jeho
státě, odpovídající rozhodčímu soudu uvedenému
v článku II odst. 1, bude projednávat spory uve-
dené v článku I této úmluvy.

Článek X.

Každý smluvní stát této úmluvy může úmluvu
vypovědět tím, že o tom uvědomí depozitáře. Vý-
pověď nabývá účinnosti po 12 měsících ode dne,
kdy depozitář obdržel toto oznámení. Vystoupení
státu z úmluvy se nedotýká případů, které se pro-
jednávají podle této úmluvy ke dni, kdy výpověď
nabude účinnosti.

Článek XI.

Depozitář vyrozumí neodkladně všechny státy,
které tuto úmluvu podepsaly a které k ní přistou-
pily, o datu předání každé ratifikační listiny nebo
každé listiny o přístupu do úschovy, o datu vstupu
úmluvy v platnost, jakož i o jiných oznámeních
podle této úmluvy.

Článek XII.

Depozitář této úmluvy učiní příslušná opa-
tření k registraci této úmluvy v sekretariátě Orga-
nizace spojených národů v souladu s její Chartou.

Článek XIII.

Tato úmluva se předává do úschovy depozitáři,
který rozešle náležitě ověřené opisy úmluvy stá-
tům, které úmluvu podepsaly a které k ní při-
stoupily.

Sepsáno v Moskvě dne 26. května 1972 v jed-
nom vyhotovení v ruském jazyce.

StT l - 37010-74


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP