Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1976

II. v. o.

131
Vládní návrh

Zákon.

ze dne 1976

o státním plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na léta 1976 - 1980
/zákon o šestém pětiletém plánu/

Vycházejíc z dosažených výsledků rozvoje národního hospo-
dářství a ze Směrnice XV. sjezdu Komunistické strany Česko-
slovenska pro hospodářský a sociální rozvoj Československé so-
cialistické republiky v letech 1976 - 1980 usneslo se Federální

shromáždění Československé socialistické republiky na tomto
zákoně:

§ 1

Tento zákon stanoví základní cíl a hlavní úkoly státního
plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistic-
ké republiky na léta 1976 - 1980 /dále jen ,,šestý pětiletý plán"/
a podmínky pro jeho realizaci, které jsou závaznou směrnicí
pro řídící činnost vlády Československé socialistické republi-
ky, vlád republik, ústředních a jiných orgánů Československé
socialistické republiky a republik a pro hospodářskou činnost
socialistických organizací.


- 2 -

Část první.
Základní cíl a hlavní úkoly šestého pětiletého plánu

§ 2

Základním cílem šestého pětiletého plánu, vycházejícím
z hospodářské a sociální politiky Komunistické strany Česko-
slovenska, je zajistit v souladu s prohlubováním socialistic-
kého způsobu života uspokojování rostoucích hmotných a duchov-
ních potřeb - obyvatelstva a další upevňování jeho životních
a sociálních jistot na základě trvalého rozvoje a vysoké efek-
tivnosti společenské výroby a kvality veškeré práce.

§ 3

K dosažení tohoto cíle a k posílení socialistického státu
se stanoví tyto hlavní úkoly:

a/ zabezpečit plynulý a proporcionální růst společenské
výroby, umožňující krýt rostoucí potřeby společnosti především
soustavným posilováním úlohy průmyslu, rozvojem zemědělské vý-
roby a vzestupem stavební výroby a do roku 1980 zvýšit vytvo-
řený národní důchod o více než 21 %,

b/ zabezpečovat rozvoj národního hospodářství Českoslo-
venské socialistické republiky též jeho vyšším zapojením do
mezinárodní socialistické ekonomické integrace,

c/ zabezpečovat ve všech odvětvích národního hospodářství
efektivní růst výroby, a výkonů především růstem produktivity
práce, zlepšováním kvality práce, účinnějším hospodařením a
zhodnocováním všech druhů paliv a energie, materiálů a surovin,

6659


- 3 -

krmiv a potravin a rychlejším uplatňováním výsledků vědy a
techniky v praxi; přírůstek národního důchodu krýt zhruba
z 91 % růstem společenské produktivity práce,

d/ využívat intenzivněji přírodní bohatství a zemědělský
půdní fond, zvyšovat jeho úrodnost a jeho ochranu; zajistit
rozvoj vodních zdrojů,

e/ věnovat trvalou péči životnímu prostředí, zejména
ochraně přírody a ochraně vodních toků a ovzduší před zne-
čištěním,

f/ podstatně lépe využívat výrobně technickou základnu,
zvýšit kvalitu, technickou úroveň a užitné vlastnosti produkce
a zajistit vysoce účelné vynakládání prostředků na investiční
činnost,

g/ dosahovat předstihu tempa růstu obratu zahraničního ob-
chodu před růstem národního důchodu a předstihu vývozu před
dovozem,

h/ zaměřit vědeckotechnický rozvoj a aplikaci výsledků
vědy a techniky k řešení rozhodujících rozvojových záměrů,

i/ orientovat hospodářský rozvoj České socialistické re-
publiky a Slovenské socialistické republiky na řešení klíčových
problémů dalšího proporcionálního rozvoje jednotné československé
ekonomiky a růstu její efektivnosti; zabezpečit, aby do roku 1987
bylo dosaženo zvýšení vytvořeného společenského produktu v České
socialistické republice o 25 % a ve Slovenské socialistické re-
publice o 35 %,

j/ rozvíjet a dále zdokonalovat řízení národního hospodář-
ství tak, aby účinněji napomáhalo zvýšení efektivnosti rozvoje,
aby k tomu mobilizovalo rezervy, podněcovalo růst produktivity
práce, zvyšování kvality výroby, tvořivé síly a iniciativu pra-
cujících.

6660


- 4 -

§ 4

V rozvoji průmyslové výroby se stanoví:

a/ zvýšit na základe využívání všech výrobních činitelů,
především vybudované výrobně technické základny a pracovních
sil, objem průmyslové výroby do roku 1980 nejméně o 33%,
a to v České socialistické republice o 29 % a ve Slovenské
socialistické republice o více než 43%,

b/ zabezpečit v jednotlivých průmyslových odvětvích
do roku 1980 růst vyjádřený zvýšením objemu hrubé, výroby:

v palivech a energetice o 20 %

v hutnictví o 21 %

ve strojírenství o 50 %

v chemickém průmyslu o 37 %

ve spotřebním průmyslu o 24 %

ve výrobě stavebních hmot o 43 %

v potravinářském průmyslu o 20 %,

c/ prosazovat progresivní změny ve výrobě, a to hlavně
cestou realizace rozvojových programů průmyslu; dále posílit
úlohu strojírenství a chemie jako hlavních nositelů technic-
kého pokroku a rozvíjet výrobu špičkových strojů a zařízení,

d/ dále rozvíjet těžbu a zpracování surovin domácího pů-
vodu a využívání druhotných surovinových zdrojů.

§ 5

/1/ V rozvoji zemědělské výroby se stanoví zabezpečit
vzestup celkové zemědělské výroby ve srovnání s obdobím 1971 -
1975 o více než 14 %, a to v České socialistické republice
o téměř 13 % a ve Slovenské socialistické republice o více
než 18 %, s cílem postupně dosáhnout soběstačnosti ve výrobě
zrnin.

6661


- 5 -

/2/ V rozvoji lesního hospodářství se stanoví zvýšit
těžbu dřeva do roku 1980 o zhruba 6 %, pokračovat v raciona-
lizaci celého výrobního procesu a zlepšit komplexní využití
dřevní hmoty.

§ 6

/1/ V rozvoji dopravy se stanoví zvýšit do roku 1980 pře-
pravu zboží o 23 % a počet přepravených osob o více než 11 %,
zajistit koordinovaný rozvoj jednotlivých druhů dopravy a komu-
nikační sítě lepším využíváním dopravních prostředků a další
rozvoj kontejnerového dopravního systému; v osobní dopravě zvy-
šovat bezpečnost a kulturu cestování.

/2/ Ve spojích se stanoví pokračovat v automatizaci mezi-
městského telefonního provozu na celém území Československé so-
cialistické republiky, uvést do provozu 470 tis. nových tele-
fonních stanic a rozšiřovat vysílací a přenosovou sít druhého
televizního programu.

§ 7

/1/ Celkový rozsah investování se stanoví tak, aby podíl
investic na užitém národním důchodu nepřekročil 33 %; přitom
soustřeďovat kapacity stavebních organizací a dodávky technolo-
gického zařízení v požadované struktuře na stavby, aby zejména
u rozhodujících investičních akcí bylo dosaženo plnění plánova-
ných úkolů v dokončování staveb a v uvádění- kapacit do provozu
ve stanovených termínech.

/2/ Ve stavební výrobě se stanoví zvýšit objem stavebních
prací do roku 1980 o 36 %, přitom v České socialistické repub-
lice o 33 % a ve Slovenské socialistické republice o 41 %.

6662


- 6 -

§ 8
Ve vnějších ekonomických vztazích se stanoví:

a) zvýšit celkový obrat zahraničního obchodu o 33 %

a zajistit, aby hlavním nositelem dynamiky vývozu byl vývoz
strojů a zařízení,

b) intenzivněji zapojovat Československou ekonomiku do
mezinárodní dělby práce, zejména do mezinárodní socialistické
ekonomické integrace a rozvíjet všestrannou hospodářskou a
vědeckotechnickou spolupráci se socialistickými zeměmi, přede-
vším se Svazem sovětských socialistických republik,

c) dále rozšiřovat vzájemně výhodné hospodářské vztahy
s vyspělými kapitalistickými státy na dlouhodobém základě;
přitom využívat výrobní a vědeckotechnické kooperace,

d) věnovat zvýšené úsilí rozšiřování dlouhodobých, sta-
bilních a vzájemně výhodných hospodářských a vědeckotechnických
vztahů s rozvojovými zeměmi.

§ 9

V rozvoji životní úrovně se stanoví:

a) dále všestranně rozvíjet dosažený stupeň hmotné spotře-
by obyvatelstva, zlepšovat její skladbu a zvyšovat pohotovost

a kvalitu služeb,

b) posilovat význam a vliv odměňování za práci jako zá-
kladního principu rozdělování v socialistické společnosti; zvýšit
reálné příjmy obyvatelstva zhruba o 25 %,

c) soustavně zlepšovat životní a pracovní prostředí a pra-
covní podmínky, především na základě komplexních programů péče

o pracovníky,

6663


- 7 -

d) postupně v souladu s dosaženými výsledky rozvoje
hospodářství dále rozvíjet péči o rodiny s dětmi a o zabezpe-
čení obyvatelstva ve stáří a nemoci,

e) v období let 1976 - 1980 vystavět ve všech formách
výstavby 640 tis. bytů, a to v České socialistické republice
410 tis. a ve Slovenské socialistické republice 230 tis.;
přitom zabezpečit komplexnost budovaných sídlišť výstavbou
objektů technické a občanské vybavenosti,

f) ve zdravotnictví dále rozvíjet dosažený vysoký stupeň
péče o zdraví obyvatelstva a vytvářet podmínky pro další zlep-
šování léčebné preventivní péče,

g) ve školství vytvářet předpoklady pro další zvyšování
úrovně vzdělání a pro zdokonalování přípravy kvalifikováných
pracovníků,

h) zabezpečovat soustavný růst kulturní úrovně pracujících
a zvyšovat úlohu kultury a umění při uspokojování duchovních
potřeb obyvatelstva.

Část druhá

Podmínky pro realizaci šestého pětiletého plánu.

§ 10

/1/ Vláda Československé socialistické republiky, vlády
republik a všechny ústřední orgány státní správy odpovídají za
zvýšení kvality a autority národohospodářských plánů jako zá-
kladního nástroje řízení a za úroveň řídící a organizátorské
práce na všech stupních řízení.

6664


- 8 -

/2/ Materiálně technické zásobování a dodavatelsko-
odběratelské vztahy budou zdokonalovány prohloubením pláno-
vání, zvýšením odpovědnosti odvětvových ústředních orgánů
a výrobních hospodářských jednotek za plynulé zásobování
národního hospodářství výrobky svěřených oborů, stanovením
zdůvodněných a neustále obnovovaných norem spotřeby a norem
zásob, posilováním úlohy smluv k zabezpečení stabilizace
dodavatelsko-odběratelských vztahů a racionalizací zásobo-
vacích a odbytových cest.

/3/ Orgány hospodářského řízení jsou povinny účinněji
využívat mzdové, finanční a cenové nástroje v souladu, se záměry
státních plánů rozvoje národního hospodářství při prosazování
nejefektivnějších cest jejich realizace a orientovat je ke
zvyšování množství a kvality společensky žádoucí produkce, na
posilování kvalitativních stránek výroby a snižování její ener-
getické a materiálové náročnosti, na rychlé rozšiřování poznat-
ků vědeckotechnického pokroku, na rozvoj tvorby a realizace
vynálezů a zlepšovacích návrhů, na dokonalejší využívání zá-
kladních prostředků a zásob, na zvyšování efektivnosti zahra-
ničního obchodu a ke stabilizaci pracovních sil; v jednotě
s těmito nástroji, uplatnit morální stimuly.

/4/ Na všech stupních řízení bude důsledněji uplatňována
kontrola plnění plánu.

§ 11

/1/ K plnění cílů a úkolů šestého pětiletého plánu, k za-
jištění trvalého růstu efektivnosti národního hospodářství,
jakož i k zabezpečování finanční, rozpočtové a měnové rovnováhy
stanoví se povinnost účinněji působit na zajištění potřebné
úrovně finančních zdrojů' a prosazovat hospodárnost při vyna-
kládání finančních a devizových prostředků.

6665


- 9 -

/2/ Státní rozpočty československé federace a státní
rozpočty republik vycházejí ze základních cílů a úkolů šesté-
ho pětiletého plánu a pětiletých plánů republik, z rozpočtového
výhledu Československé socialistické republiky a rozpočtových
výhledů republik na léta 1976 - 1980 a ze záměrů finanční
politiky stanovených vládou Československé socialistické re-
publiky.

/3/ Státní rozpočty československé federace a státní, roz-
počty republik jsou v zásadě vyrovnané.

/4/ K zajištění vyrovnanosti státních rozpočtů republik
se poskytují ze státního rozpočtu federace v návaznosti na
úkoly prováděcích, státních plánů Československé socialistic-
ké republiky a. v souladu se zásadou hospodárnosti účelové a-
globální dotace do státních rozpočtů republik,

§ 12

Dosažení základního cíle a plnění úkolů šestého pěti-
letého plánu bude cílevědomě podporováno rozvojem tvořivých
schopností lidí, jejich společenskou angažovaností, vysokou
aktivitou, iniciativou a odpovědností v práci a organizováním
dalšího rozmachu socialistického soutěžení v jeho nejrůzněj-
ších formách. Účast pracujících na tvorbě, realizaci a kontrole
plnění hospodářských plánů a na řídící a kontrolní činnosti
se dále prohloubí.

6666


- 10 -

Část třetí
Závěrečná ustanovení

§ 13

/1/ Vláda Československé socialistické republiky zajistí
vyjádření údajů stanovených tímto zákonem v nových velkoob-
chodních cenách vyhlášených k 1. ledna 1977.

/2/ Vláda Československé socialistické republiky, popří-
padě na základě jejího zmocnění vlády republik, mohou pro
účely experimentálního ověřování nových prvků plánovitého ří-
zení národního hospodářství povolit výjimky z ustanovení zá-
konů, upravujících řízení národního hospodářství.

§ 14

/1/ Pokud není uvedeno jinak, jsou údaje o rozvoji národ-
ního hospodářství v tomto zákoně vyjádřeny porovnáním s úrovní
dosaženou v roce 1975.

/2/ Prováděcí státní plán Československé socialistické
republiky na rok 1976, stanovený na základě zákona č. 141/1975
Sb., o státním plánu rozvoje národního hospodářství Českoslo-
venské socialistické republiky na rok 1976, je prováděcím stát-
ním plánem k šestému pětiletému plánu.

§ 15
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

6667


- 11 -

Důvodová zpráva

Část obecná

Šestý pětiletý plán navazuje na celkově úspěšně splněnou
pátou pětiletku, která patří v období po XIV. sjezdu KSČ mezi
nejúspěšnější etapy rozvoje naší ekonomiky. Základní záměry
hospodářské politiky strany, vytyčené XIV. sjezdem KSČ a vyjá-
dřené v cílech, směrech a úkolech 5. pětiletého plánu rozvoje
národního hospodářství, byly splněny a vytvořily příznivé pod-
mínky pro budoucí ekonomický rozvoj.

Šestý pětiletý plán se musel vyrovnat s některými obtížný-
mi vnitřními a vnějšími problémy, jejichž překonání vyžaduje
nejen zvýšené úsilí, ale též zdokonalení forem a metod řízení.
Z vnitřních problémů jde o omezené zdroje pracovních sil a do-
mácích surovin a o vyšší investiční náročnost ekonomického roz-
voje. Ztížené vnější podmínky jsou charakterizovány především
celkovým nedostatkem surovin a energie ve svatě a obtížnějšími
podmínkami jejich získávání a dále zostřením krizové situace
na kapitalistických trzích, která produkuje inflační vývoj
kapitalistických ekonomik, rozkolísanost cen a znesnadnění odby-
tu výrobků.

Uvedené ztížené podmínky vyžadují aktivní opatření ve vý-
robě, investiční výstavbě a zahraničním obchodě, urychlení vě-
deckotochnickaho rozvoje, rozhodné zvyšování efektivnosti národ-
ního hospodářství a kvality výroby a těsnější spolupráci se
SSSR a ostatními socialistickými státy. Rozhodující silou však
je růst angažovanosti, aktivity a iniciativy pracujících a
další rozmach socialistického soutěžení, jakož i takové roz-
víjení a zdokonalování plánovitého řízení národního hospo-
dářství, které by zmobilizovalo všechny potenciální rezervy
při maximální úspornosti a účinnosti. To jsou hlavní cesty

6863


- 12 -

a způsoby, jimiž se cíle a úkoly šestého pětiletého plánu bu-
dou zajištovat. Přitom se dbá na realitu vytyčených cílů, temp
a úkolů.

Program dalšího všestranného sociálně ekonomického rozvo-
je, vyjádřený v šestém pětiletém plánu, je pokračováním reálné,
i když náročné hospodářské politiky strany a státu v podmínkách
výstavby rozvinuté socialistické společnosti. V souladu s hlav-
ními směry hospodářské politiky strany vytečenými XV. sjezdem
KSČ se tímto zákonem formuje a konkretizuje hospodářská politi-
ka státu na léta 1976 - 1980. Cíle, cesty, prostředky i směry
řešení navazují na koncepci pátého pětiletého plénu, jde ovšem
o zabezpečování rozvoje národního hospodářství na vyšší úrovni,
ve vyšší kvalitě a při větší, náročnosti.

Směrnice XV. sjezdu KSČ charakterizuje šestý pětiletý plán
takto: "Uskutečňování hospodářského a sociálního rozvoje konkre-
tizovaného v 6. pětiletém plánu, založeném zejména na rychlém
růstu efektivnosti a společenské produktivity práce, významně
přispěje ke vzestupu výrobních sil, ke zvyšování životní úrovně
a k dalšímu úspěšnému budování rozvinuté socialistické společ-
nosti v ČSSR a tím k posílení celého socialistického společenství.

Zákonem stanovené cíle, směry, zásady a úkoly státní hos-
podářská politiky představují závazný základ pro řídící činnost
všech státních orgánů a pro hospodářskou činnost všech organiza-
cí v letech 1976 - 1980. V souladu s nimi přijmou ve smyslu
čl. 10 odst. 5 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o českosloven-
ské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb., národ-
ní rady zákony o státních plánech rozvoje národního hospodářství
republik. Na tomto základě rozvine hospodářsko-organizátorskou
činnost vláda Československá socialistické republiky a vlády
republik.

6854


- 13 -
Část zvlástní

K § 1

Tento paragraf uvozuje zákon o šestém pětiletém plánu
jako základ řízení národního hospodářství /závaznou směrnici/
v období let 1976 až 1980, a to v souladu s čl. 10 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
ústavního zákona č. 125/1970 Sb. Dále se rámcově vymezuje obsah
zákona jako stanovení:

a/ základního cíle státního plánu ČSSR na léta 1976-1980
a hlavních úkolů rozvoje národního hospodářství,

b/ podmínek pro zajištění jeho realizace.

První část /§ 2 až 9/ návrhu zákona stanoví především
základní cíl šestého pětiletého plánu a k jeho dosažení hlavní
úkoly šestého pětiletého plánu, jakož i cesty /tj. formy a způ-
soby/ a prostředky /předpoklady/. Hlavní úkoly se stanoví pro
všechna hlavní odvětví a pro rozvoj životní úrovně. Toto stano-
vení se převážné děje jednak formou přírůstku za období celé
pětiletky /tj. úroveň roku 1980 proti výchozímu roku 1975/, jed-

nak formou cílové úrovně /v roce 1980/ nebo průměrná roční úrov-
ně.

Do návrhu zákona byly převzaty jenom některé úkoly /di-
rektivy/ -Směrnice XV. sjezdu KŠČ, a to především celkového kon-
cepčního charakteru. Ostatní úkoly bude vláda ČSSR zabezpečovat
stanovením úkolů pětiletého a prováděcích státních plánů, jakož
i svou hospodářskou politikou. Naproti tomu některé ukazatele
byly pro potřebnou komplexnost doplněny z návrhu šestého pěti-
letého plánu a nejsou ani ve Směrnici XV. sjezdu KSČ obsaženy,
i když z ní vyplývají.

6603


- 14 -

K § 2

Nejprve se vytyčuje základní cíl šestého pětiletého plánu,
a to zajistit v souladu s prohlubováním socialistického způsobu
života uspokojování rostoucích hmotných a duchovních potřeb
obyvatelstva a další upevňování jeho životních a sociálních jis-
tot. Tento základní cíl je organickým pokračováním základního
cíle pátého pětiletého plánu ,,zajistit v souladu se socialis-
tickým způsobem života vyšší uspokojování potřeb a další zpev-
nění životních jistot obyvatelstva při současném posilování so-
cialistického státu a jeho obranyschopnosti".

Za hlavní cestu a prostředek k dosažení základního cíle
se určuje vysoká efektivnost společenské výroby a kvalita veš-
keré práce a konkretizuje se do několika skupin úkolů /směrů/
v § 3.

K § 3

Formou hlavních úkolů se stanoví růst národního důchodu
a krytí jeho přírůstku růstem společenské produktivity práce.
Zvláštní pozornost se věnuje zejména orientaci na vědeckotech-
nický rozvoj, na lepší využívání a rozšiřování výrobně technic-
ke základny, na posilování dalších činitelů hospodářského růstu
o na zvýšení úrovně řízení.

Ukládá se zabezpečit růst vytvořeného národního důchodu
o více než 27 %, což se v § 4 až 8 konkretizuje do dílčích úkolů
jednotlivých odvětví. Konečně se stanoví základní proporce me-
zi růstem společenského produktu v České socialistické republice
a ve Slovenské socialistické republice při jejich orientaci na
řešení klíčových problémů rozvoje jednotné československé eko-
nomiky.

6604


- 15 -

K § 4

Hlavní úkoly na úseku průmyslové výroby se stanoví jednak
celkově a v proporci na obě republiky, jednak pro jednotlivá
odvětví. Stanovené úkoly představují v souladu se Směrnicí XV.
sjezdu KSČ nejdůležitější direktivy, které charakterizují, přínos
příslušného odvětví /oboru/ pro cíle šestého pětiletého plánu.

K § 5

Zemědělské výrobě se především ukládá zvýšené péče o země-
dělský půdní fond jako základní výrobní prostředek a široké
uplatňování výsledků vědy a techniky. Sleduje se další posílení
soběstačnosti v potravinách. Tento cíl se promítá i do celko-
vých úkolů /trendů/ v zemědělské výrobě.

Úkoly se stanoví též pro lesní hospodářství.

K § 6

Další odvětvové úkoly se stanoví v oblasti přepravy zboží
a osob a v oblasti spojů.

K § 7

Stanoví se zvýšení celkového rozsahu investiční výstavby
5. pětiletému plánu k zabezpečení potřeb rozvoje národního hospo-
dářství. Stanoví 33 rovněž hlavní zásady pro usměrňování a zefek-
tívnění investiční výstavby.

Pro stavebnictví se stanoví jednak celkové zvýšení objemu
stavebních prací, jednak zvýšení tohoto objemu v obou republi-
kách, čímž se určuje též významná uzemní proporce.

6605


- 16 -

K § 8

Zvláštní pozornost se věnuje rozvoji zahraničního obchodu
a mezinárodní socialistické ekonomické integrace, jakožto důle-
žitým činitelům hospodářského růstu. Tempo růstu obratu zahra-
ničníno obchodu převýší růst národního důchodu i průmyslové vý-

roby; přitom se zajišťuje předstih vývozu před dovozem.

Jak o tom svědčí průběh i závěry XXV. sjezdu KSSS, dojde
během let 1976 - 1980 k podstatnému prohloubení i rozvoji mezi-
národní socialistické ekonomické integrace, a to jak pokud jde

o rozsah, tak i o formy a metody.

K § 9

Vzhledem k základnímu cíli šestého pětiletého plánu se vě-
nuje mimořádné pozornost všem stránkám rozvoje životní úrovně.
Tím se tento cíl konkretizuje jednak v celkovém vyjádření /růst
reálných příjmů /, jednak v dílčích úkolech / výstavba bytů, zlep-
šování pracovního prostředí, zdravotnická péče, školství a kultu-
ra/.

Druhá část /§ 10 a 11/ návrhu zákona stanoví podmínky, popř.
předpoklady potřebné pro realizaci šestého pětiletého plánu.
Především se vymezuje úloha a zaměření systému řízení národního
hospodářství a jeho jednotlivých složek, stanoví se odpovědnost
odvětvových ústředních orgánů za výsledky řízení jimi spravova-
ných odvětví / oborů /, upevňuje se postavení státního plánu, pro-
sazuje se normování a správné používání stimulů a předpokládá se
cílevědomé formování socialistického člověka a způsobu jeho života

i práce. Dále se formuluje úloha státních rozpočtů / federace a re-
publik/ a měnového plánu.

K § 10 a 12

Prohlubování kvality a vědecká zdůvodněnost se vytyčuje jako
cesta k posilování významu a autority státního plánu.

6668


- 17 -

Přiměřená pozornost se věnuje i zdokonalování materiálně
technického zásobování a dodavatelsko-odběratelských vztahů a
způsobům tohoto zdokonalování /zodpovědnost. VHJ, normování,
smlouvy, racionalizace zásobovacích a odbytových cest/.

K podpoře realizace cílů a úkolů šestého pětiletého plá-
nu, jak jsou uvedeny v § 3, budou zaměřeny i mzdové, finanční
a cenové nástroje a souběžně i morální stimuly.

Hlavní podmínkou realizace šestého pětiletého plánu je
však cílevědomé utváření socialistického způsobu života a práce
a rozvíjení nových vlastností socialistických výrobců /pracují-
cích/, zejména tvůrčí aktivity, iniciativy, odpovědnosti, anga-
žovanosti a kázně. Stale účinnější zapojování pracujících do ří-
zení a kontroly národního hospodářství představuje významného
činitele rozvoje společnosti.

K § 11

Podle § 2 odst. 2 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech
státního rozpočtu československé federace a o zásadách hospoda-
ření s rozpočtovými prostředky státních rozpočtů federace a
republik /rozpočtová pravidla/ má zákon o střednědobém plánu
ČSSR stanovit na základe střednědobého rozpočtového výhledu
zásady a údaje, z nichž vycházejí vztahy ročních státních roz-
počtů federace a republik.

Vzhledem k náročnosti základních úkolů finančního vývoje,
zejména v oblasti vnějších ekonomických vztahů a v oblasti so-
ciálního zabezpečení, je rozpočtový výhled ČSSR koncipován na
základě vyrovnanosti státních rozpočtů. Tato koncepce rozpočto-
vého výhledu vyžaduje důsledně uplatňovat zásady přísné hospo-
dárnosti a efektivnosti v celém národním hospodářství.

6607


- 18 -

Zásady finanční politiky na léta 1976 - 1980, které jsou
součástí rozpočtového výhledu ČSSR, stanoví úkoly a směry další-
ho růstu efektivnosti a hospodárnosti.

Třetí část /§ 13 až 15/ návrhu zákona obsahuje některé
úkoly a zmocnění vlády ČSSR, popř. vlád republik a některá vy-
světlení.

K § 13

Tento paragraf obsahuje zmocnění pro vládu ČSSR:

a/ převést údaje zákona o šestém pětiletém plánu na
nové velkoobchodní ceny platné od 1. ledna 1977, aby nebylo
nutné přepočet projednávat jako změnu zákona,

b/ povolit výjimky i ze zákonných předpisů pro účely
experimentování nových forem a metod řízení národního hospo-
dářství, popř. zmocnit k povolení výjimek vlády republik; to-
to výjimečné zmocnění se prakticky přejímá ze zákona o pátém
pětiletém plánu.

K § 14

Nejprve se uvádí vysvětlení, že přírůstkové údaje /ne-
ní-li uvedeno jinak/ se počítají proti úrovni dosažené v ro-
ce 1975, tedy proti skutečnosti tohoto roku.

Státní plán ČSSR na rok 1976 se prohlašuje za prováděcí
státní plán k šestému pětiletému plánu, což je obvyklý postup
v případech, kdy dojde k vyhlášení střednědobého plánu až v prů-
běhu příslušného plánovacího období. Podle § 15 nabude totiž
zákon účinnosti až ve 2. polovině roku 1976.

6669


- 19 -

K § 15

I když zákon nabude účinnosti až dnem vyhlášení /tj. ve
2. polovině roku 1976/, vztahuje se prakticky na celé období
let 1976 - 1980, jak vyplývá z § 14 odst. 2.

xxx

Provedení zákona o šestém pětiletém plánu si nevyžádá
žádného zvýšení finančních nákladů. Naopak, jeho realizace při-
nese zdroje potřebné pro další rozvoj národního hospodářství.

V Praze dne 28. května 1976

Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrougal v. r.

Místopředseda vlády ČSSR a předseda Státní plánovací komise:

ing. Hůla v. r.

6670


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP