Je to jedna z cest, jak stimulovat nadané studenty k intenzifikaci
tvořivé aktivity. Pokud jde o externí aspirantury,
i zde je žádoucí uplatňovat objektivní
společenská kritéria výběru.
Nečekat, aby se zájemci přihlašovali,
ale ve výzkumných ústavech i v podnikové
sféře s určitým předstihem
vybírat schopné uchazeče, vytvářet
optimální podmínky a využívat
všechny objektivní formy přípravy pro
vědeckou aspiranturu. Málo se využívá
tzv. účelové aspirantury, která je
v podstatě kombinací interní a externí
aspirantury a umožňuje vysílat na určitou
dobu schopné pracovníky z oblasti výroby
a vývoje na pracoviště vysokých skol
a akademií na experimentální čas disertační
práce.
Samotná vědecká příprava není
vždy cílevědomá. Často je zdlouhavá,
a přitom relativně vysoký věkový
průměr kandidátů i doktorů
věd snižuje efektivnost této výchovy.
Dalším nedostatkem současné koncepce
výchovy vědeckých pracovníků
je skutečnost, že obsahové zaměření
výchovy nemá dostatečnou návaznost
na hlavní směry výzkumné činnosti
a věcné zaměření řešených
úloh. Tyto problémy byly vyvolány tím,
že se v minulosti oslabilo koncepční centrální
řízení výchovy vědeckých
a odborných pracovníků v celém národním
hospodářství. Na pracovištích
vědeckovýzkumné základny, popř.
i na řídících hospodářských
funkcích působí velmi nízký
počet vědeckých pracovníků.
Toto rozložení není příznivé,
neboť v oblasti aplikovaného výzkumu a vývoje
i hospodářské a řídící
sféře je nedostatečný počet
kandidátů věd. Je proto třeba vytvořit
podmínky pro přechod vědeckých pracovníků
ze základního výzkumu v období jejich
plných tvůrčích sil do výzkumu
aplikovaného, popř. na odpovídající
funkce ve společenské praxi.
Koncepční řízení rozvoje vědeckých
kádrů a celková modernizace jejich přípravy
se musí stát středem pozornosti příslušných
ústředních orgánů Československé
akademie věd a vysokých škol. Za základní
formu výchovy vědeckých pracovníků
je nutno i nadále považovat vědeckou aspiranturu,
současně však hledat a využívat
i jiné formy vědecké přípravy
nových pracovníků.
Zvýšenou pozornost nutno věnovat přípravě
doktorů věd, kde prakticky doposud to byla zejména
iniciativa jednotlivce a jeho osobní ambicióznost.
Zatím neexistuje praktický systém výběru
a metodická příprava v oblasti této
nejvyšší vědecké hodnosti.
Během vědecké přípravy nutno
důsledněji spojovat teoretickou přípravu
s pracovním zaměřením. Studium marxismu-leninismu
má vytvářet podmínky pro tvůrčí
osvojování marxistické metodologie v daném
vědním oboru. Obsah odborné výchovy
má být teoretickou přípravou orientovanou
na tématiku disertační práce a zvládnutí
metodiky tvůrčí výzkumné činnosti.
Vzájemné vazby mezi teoretickou přípravou
a praktickou aplikací mají odrážet vývojové
tendence světové vědy příslušné
disciplíny a stav přenášení vědeckých
výsledků do společenské praxe. Tomuto
zaměření vědecké přípravy
musí odpovídat činnost školitelů,
vybavenost školících pracovišť, systém
studijních pobytů a stáží. Je
zapotřebí dopracovat systém průběžného
hodnocení aspirantských zkoušek, zlepšit
činnost recenzentů a úroveň obhajob.
V souvislosti s integračními tendencemi ve vědě
v rámci zemí Rady vzájemné hospodářské
pomoci začíná se organizovaně rozvíjet
i integrace a kooperace v oblasti výchovy vědeckých
pracovníků. RVHP vytvořila stálou
pracovní skupinu pro výchovu vědeckých
pracovníků, kde bude potřebné, aby
se zejména vysoké školy aktivně podílely,
vytipovaly obory a hlavní pracoviště, která
by mohla zajišťovat i přípravu zahraničních
aspirantů v Československu.
Nutno počítat s tím, že celkový
počet aspirantů našich i zahraničních
poroste a proto bude žádoucí v této
oblasti úspěšně zvládnout náročné
úkoly vysokých škol. Nutno rozlišovat
výběrovou základnu vědecké
přípravy, zlepšit spolupráci školících
pracovišť, vysokých škol a akademií,
zvýšit angažovanost resortů při
výběru aspirantů, témat, práce
i oblasti distribuce vědeckých pracovníků.
Zastoupení vědních oborů a disciplín
ve vědecké přípravě musí
lépe odpovídat dlouhodobým prognózám
rozvoje jednotlivých úseků společenské
praxe.
Podíl průmyslu na spolupráci s vysokými
školami by se měl podstatně zlepšit, zejména
dosáhnout větší angažovanosti průmyslu
při kritickém hodnocení profilu i obsahu
inženýrského studia v souvislosti s obsahovou
přestavbou.
Dále rozvinout větší aktivitu průmyslu
v propagaci inženýrského studia mezi středoškolskou
mládeží.
Umožnit přímo v průmyslových
organizacích větší podíl studentů
zapojených do studentské vědecké a
odborné činnosti na vědeckovýzkumné
a projektové činnosti, společné výzkumné
pracoviště - závod dodá zařízení,
škola výsledky.
Zlepšit spolupráci školy a průmyslu při
přechodu absolventa do praxe, jeho zaškolení,
adaptace na nové pracovní podmínky i jeho
plán dalšího individuálního odborného
růstu i jeho osobní perspektivy a využívání
vysokoškolské kvalifikace.
Doporučujeme další rozšíření
materiálně technické pomoci vysokým
školám ze strany průmyslu, zejména v
přístrojovém vybavení.
Věříme, že k naší dnešní
projednávané problematice výbor kulturní
Sněmovny lidu přinesl řadu poznatků
k odstranění některých nežádoucích
bariér mezi vědou a výrobou. Děkuji
za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Skácelové.
Slovo má poslanec Riško.
Poslanec J. Riško: Vážený súdruh
predseda, súdružky a súdruhovia poslanci, vynález
parného stroja a nadväzujúce objavy dali vzniknúť
zhruba pred 150 rokmi továrenskej priemyselnej veľkovýrobe,
fenoménu, ktorý historici nazvali priemyselnou revolúciou.
Súčasná vedeckotechnická revolúcia,
na prahu ktorej sa nachádzame, je založená
na objave nukleárnej energie, na kybernetike a chemizácii,
umožňujúcich automatizovať takmer všetky
technologické procesy.
Zatiaľ čo industrializácia umožnená
priemyselnou revolúciou zmenila tvár základných
odvetví priemyslu, vedeckotechnická revolúcia
od počiatku postihuje nie iba priemysel, ale všetky
sféry civilizácie, ľudskej činnosti,
celého života.
Priemyselná civilizácia, alebo industriálny
výrobný systém, ktorý spočíval
na masovom vynakladaní jednoduchej pracovnej sily, potreboval
hotového človeka, danú pracovnú silu,
ktorá prišla pred brány fabriky každý
deň v rovnakom stave. Predpokladom pre jej opätovné
použitie bola prostá reprodukcia, nezávislá
na ustavičnom rozvoji ľudských schopností.
Vedeckotechnická revolúcia naopak vyžaduje
všeobecný rozvoj človeka, kultiváciu
všetkých jeho tvorivých síl v kontinuálnom
a nepretržitom procese ako podmienku výrobného
pokroku. Je nesporné, že z toho vyplýva kľúčové
postavenie vzdelania v celom procese vedeckotechnickej revolúcie.
Vedci tvrdia, že spoločnosť s najlepšou
vedeckou, vzdelávacou a vôbec kultúrnou sústavou
zaujme v budúcnosti vo svete také postavenie, ako
kedysi štát s najväčším prírodným
bohatstvom a potom s najväčším priemyselným
potenciálom.
Ani najlepšia školská sústava však
nebude schopná riešiť v plnom rozsahu problém
celoživotného sebavzdelávania a sebazdokonaľovania.
V období vedeckotechnickej revolúcie je sebavýchova
človeka podmienkou skutočnej realizácie a
jedným zo spôsobov ľudskej existencie. Schopnosti
možno rozvíjať bez obmedzenia, faktické
vedomosti však nie. Preto aj poslaním moderného
vzdelania nebude snaha poskytnúť hotový systém
vedomostí, teda čo najširšiu sumu znalostí,
ale úsilie poskytnúť každému členovi
spoločnosti metódu vlastnej sebavýchovy.
V tomto smere socialistická spoločnosť stojí
v istom zmysle pred akousi revolúciou v oblasti vzdelávania
a výchovy. Tradičná škola s čiernou
tabuľou a kriedou nebude jediným miestom, kde sa bude
tento proces odohrávať.
Vedeckotechnická revolúcia už vo svojej najranejšej
etape túto potrebu nielen vyvoláva k životu,
ale prináša i prostriedky umožňujúce
jej riešenie: dala vzniknúť elektronickým
komunikačným prostriedkom, ako sú rozhlas
a televízia, a od nich odvodené ďalšie
oznamovacie a didaktické techniky, ktoré sa môžu
veľmi účinne zapojiť do efektívneho
riešenia tejto úlohy.
Dnes v týchto moderných médiách prevažujú
funkcie informačné a zábavné, hoci
bezvýznamné nie sú ani ich funkcie výchovné
a vzdelávacie. Tu sme však ešte iba na začiatku
cesty, ktorá v budúcnosti umožní vymaniť
vzdelávací proces z múrov škôl
a zo školských lavíc a preniesť ho do
domáceho prostredia alebo na pracoviská.
Zatiaľ sa nám zdá, že všetky imperatívy
vedeckotechnickej revolúcie sú ešte príliš
vzdialené, že sú to požiadavky iba budúcich
desaťročí. Hoci v budúcnosti budeme
samozrejme hľadať a nachádzať cesty ich
riešenia, už dnešná etapa vedeckotechnickej
revolúcie nemohla nenájsť odraz v masovokomunikačných
prostriedkoch, ktoré sa stali dôležitými
nositeľmi vedeckotechnických informácií,
stále aktívnejšími popularizátormi
vedeckotechnického pokroku a tým súčasne
dôležitým pomocníkom straníckych
a štátnych orgánov, nástrojom rastu
kvalifikácie kádrov a tribúnou verejnej mienky
o aktuálnych otázkach rozvoja vedy a techniky. Tým
súčasne podporujú tvorbu novátorského
ducha a vytvárajú tvorivú spoločenskú
klímu v pracovných kolektívoch.
Na zasadnutí Ústredného výboru Komunistickej
strany Československa v roku 1974 sa na adresu masovokomunikačných
prostriedkov povedalo, že ich úlohou je realizovať
široký vzdelávací a výchovný
program na urýchlenie vedeckotechnického rozvoja,
popularizovať výsledky vedy a techniky, osvetľovať
spôsoby ich dosahovanie, podnecovať a pomáhať
ich rozširovaniu. Priblížiť verejnosti našich
vynikajúcich vedcov, vynálezcov, zlepšovateľov,
novátorov a organizátorov výroby ako odborne
a politicky angažované osobnosti.
Po prekonaní krízového obdobia, zvlášť
po XIV. zjazde Komunistickej strany Československa sa pozornosť,
venovaná československými oznamovacími
prostriedkami problematike vedeckotechnického rozvoja,
postupne zvyšovala. Výrazné zvýšenie
kvality a účinnosti tejto publicistiky potom nastáva
najmä po zasadnutí ÚV KSČ v máji
1974, ktoré bolo venované tejto problematike.
Dnes možno konštatovať, že vo svojom celku
tlač, rozhlas a televízia venujú danej problematike
trvalú, stále rastúcu, pozornosť. Vo
veľkých oznamovacích prostriedkoch, ako sú
rozhlas a televízia vznikli špeciálne redakcie
vedy a techniky, v menších redakciách aspoň
rubriky, alebo boli vyčlenení špecializovaní
redaktori. Pracovníkmi týchto redakcií a
rubrík sú obvykle novinári s ukončeným
vysokoškolským vzdelaním technického,
prírodovedeckého alebo poľnohospodárskeho
zamerania. Pre široký okruh problematiky sa však
každý z novinárov tohto zamerania musí
venovať viacerým vedným okruhom, ak nie vôbec
vedeckotechnickej problematike v celom jej komplexe.
Český i slovenský novinársky zväz
vytvorili kluby vedy a techniky, ktoré registrujú
zhruba 260 novinárov píšucich o tejto problematike,
medzi nimi je dosť značné percento novinárov
mladých a začínajúcich. Nemusím
tu nijako zvlášť zdôrazňovať,
aké vysoké nároky kladie súčasná
etapa na kvalifikáciu týchto špecializovaných
novinárov, pričom systém výuky na
Fakulte žurnalistiky Univerzity Karlovej (obdobne na Katedre
žurnalistiky Komenského univerzity) prípravu
týchto kádrov nerieši, ani zodpovedne riešiť
nemôže.
Napriek celkovému zlepšeniu vedeckotechnickej publicistiky
v našich oznamovacích prostriedkoch v posledných
rokoch nie je dnešný stav na úrovni súčasných
potrieb formulovaných zasadnutím ÚV KSČ
z roku 1974 a XV. zjazdom KSČ.
Jej základným nedostatkom je prežívajúci
povrchný niekedy až živelný prístup
k tematike vedy a techniky. Je zapríčinená
skutočnosťou, že niektorí novinári
sa venujú tejto problematike nesústavne a kampaňovite,
lebo ináč sa vedeckotechnickou problematikou nezaoberajú.
Okrem toho existujú ešte redakcie, kde doteraz nemajú
ani špecializovaného redaktora, ktorý by sa
venoval výhradne a komplexne vede a technike. Významná
musí byť najmä organizátorská úloha
týchto redaktorov, spočívajúca v získavaní
píšucich odborníkov a využívaní
publicistických skúseností a popularizačných
schopností pracovníkov vedy a techniky, lebo nie
je a nikdy nebude v silách ani možnostiach redakcií
pokrývať túto problematiku len vlastnými
materiálmi špecializovaných redaktorov.
Každopádne sa však treba pozerať na činnosť
novinárov píšucich o vedeckotechnickej problematike
ako na vysoko špecializovanú a náročnú
prácu. Potreba zlepšenia celkového stavu na
tomto úseku je očividná. Skutočne
účinných materiálov vedeckotechnickej
propagandy máme rozhodne menej, ako by si zasluhoval význam
a dôležitosť obdobia, ktorému hovoríme
nástup vedeckotechnickej revolúcie.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Riškovi.
Jeho vystoupením je vyčerpán seznam poslanců
přihlášených do rozpravy. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.)
Nikdo. Rozprava je tedy skončena.
Soudružky a soudruzi, o slovo se přihlásil
ministr ČSSR pro technický a investiční
rozvoj s. Šupka, který odpoví na otázku
poslance Chlada. Dávám mu slovo.
Ministr ČSSR pro technický a investiční
rozvoj L. Šupka: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
předtím, než se pokusím odpovědět
na otázku poslance Chlada, dovolte mi říci,
že jak toto dnešní jednání, tak
celá jeho příprava ukázaly, jakou
pozornost věnujete oblasti, jejíž význam
stále stoupá, přičemž zejména
v posledních letech se stává uplatnění
poznatků vědy a techniky a technický pokrok
rozhodujícím faktorem nejen ekonomického,
ale i společenského rozvoje republiky. Proto jsem
vděčen za všechny vaše náměty
a připomínky - včetně těch
kritických, jsou výrazem vaší starostlivosti,
péče a úsilí o zdárný
rozvoj naší socialistické vlasti. Na to ukazuje
také skutečnost, s jakou zasvěceností,
s jakým poznáním této složité
problematiky jste k jednotlivým otázkám hovořili.
Pro nás, kteří se musíme plánovitým
řízením vědeckotechnického
rozvoje denně zabývat, je to pomoc a podpora.
Zásada vyslovená na XV. sjezdu KSČ, podle
níž se má stát plán vědeckotechnického
rozvoje osou celého národohospodářského
plánu, vystupuje stále naléhavěji
do popředí, přičemž je nutno
respektovat vnější i vnitřní
podmínky, které vyžadují - tak jako
vždy a v každé ekonomice - soustavný a
důsledný postup v nastoupené cestě,
avšak samozřejmě bez náhlých
zlomů. Abych tak řekl, vývoj ekonomiky lze
urychlovat, ale nelze jej lámat přes koleno. Nejde
o nějaký bezkonfliktní proces, naopak jde
o velmi složitý proces, který je nutno usměrňovat
s velkou odvahou, ale současně i s nezbytnou rozvahou
- v souladu s možným rozvojem materiálně
výrobní základny, která je konec konců
vždy jedním z určujících faktorů
i faktorů určujících reálná
tempa technického pokroku v jednotlivých odvětvích.
Proto vítáme vaši pomoc, ať již ve
formě námětů nebo kritických
připomínek, neboť přichází
od členů nejvyššího zákonodárného
sboru ČSSR, kteří jsou na jedné straně
v přímém styku s pracujícími
a znají jejich potřeby, a na druhé straně
mají fundovaný přehled o vývoji celého
národního hospodářství a celé
společnosti.
Jistě se ode mne neočekává, a bylo
by to také nevhodné, kdybych se již nyní
pokoušel říci svůj názor, byť
pouze k některým vybraným z množství
připomínek a námětů, které
zde dnes odezněly. Mohu vás však ujistit, že
společně s vedením příslušných
resortů všechny připomínky a náměty
zodpovědně posoudíme, a u těch návrhů,
které to budou vyžadovat, provedeme i potřebné
propočty jak z hlediska jejich přínosů,
tak z hlediska nároků na zdroje a možnosti
jejich postupného zabezpečení podle pořadí
ekonomické efektivnosti a přínosu pro národní
hospodářství. Takto zpracovaná stanoviska
vám budeme předávat postupně, jak
je bude možno připravit.