Úterý 14. prosince 1976

Starostlivosť u nás je zameraná na občanov v dôchodku rovnako ako na mladú, nastupujúcu generáciu. Dobré ekonomické výsledky nám umožnili zvýšiť starobné dôchodky, výdatne podporujeme rodiny s deťmi a mladé manželstvá. To sa veľmi pozitívne prejavuje v narastajúcej populácii a tento priaznivý trend bude v zmysle politiky KSČ, vlády a Národného frontu v budúcich rokoch pokračovať.

Politika stability hladiny maloobchodných cien tovaru, uspokojujúceho základné životné potreby, ostane nielen nezmenená, ale bude sa prehlbovať. Zvýšia sa nároky na rozširovanie a kvalitu sortimentu tovaru, či už priemyselného alebo potravín. Chceme, aby sa rovnako zvýšila úroveň služieb, zlepšili životné a pracovné podmienky obyvateľov, ďalej sa rozvíjalo zdravotníctvo, školstvo, kultúrne a sociálne zariadenia, jedným slovom všetko, čo obohatí a skrášli náš život. Ale všetci si musíme uvedomiť, že k splneniu týchto pekných cieľov musíme priložiť ruky všetci, aby účtovné kapitoly "dostal" a "dal" boli v rovnováhe.

Preto úsilie politiky Komunistickej strany Československa a vlády Národného frontu budeme podporovať a jej smernice presadzovať v každodennom živote.

Vážené Federálne zhromaždenie! Naozaj len v kocke som spomenul niektoré faktory diania, ktorého sme spoluúčastníkmi. Dovoľte mi, aby som v mene Strany slobody, v mene jej klubu poslancov, vyslovil pevné odhodlanie, že za týmto programom budeme neochvejne kráčať a všetkými silami, srdcom, umom aj rukami napomáhať jeho realizáciu. Vysoko si ceníme slová uznania, ktoré aj nám adresoval na XV. zjazde Komunistickej strany Československa generálny tajomník ÚV KSČ a prezident republiky s. Husák, a ubezpečujem aj vás všetkých, že svoje povinnosti ako zložka Národného frontu splníme a nikdy sa neodchýlime z cesty vedúcej do ešte krajšieho mierového života. (Potlesk.)

Předsedající I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem. Slovo má poslanec Jaroslav Srb a pripraví sa poslanec Jozef Polák.

Místopředseda FS JUDr. J. Srb: Vážený soudruhu předsedo vlády, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, Směrnice pro hospodářský a sociální rozvoj Československé socialistické republiky v letech 1976 - 1980, schválená XV. sjezdem Komunistické strany Československa, ukládá rozvíjet a dále zdokonalovat řízení národního hospodářství. Je to jeden z hlavních úkolů, z něhož plyne i zdokonalování právní úpravy hospodářské činnosti tak, aby účinněji pomáhala k řešení stanovených cílů a lépe chránila celospolečenské zájmy. Jde také o splnění požadavku zvýšit účinnost a autoritu hospodářského práva. Stejně naléhavé úkoly si stanoví dnes naše nová vláda ve svém programovém prohlášení, předneseném předsedou vlády ČSSR soudruhem dr. Štrougalem.

Vládě Československé socialistické republiky, ke které všichni chováme právem plnou důvěru, jsme připraveni pomáhat jako dosud při plnění jejího náročného programu. Vždyť nám i našemu pracujícímu lidu leží na srdci rozvoj naší společnosti a trvalý vzestup životní úrovně všech. Uvědomujeme si, že k dosažení těchto cílů je třeba realizovat plně závěry XV. sjezdu Komunistické strany Československa.

V současné etapě budování rozvinuté socialistické společnosti neustále vzrůstá ekonomická úloha socialistického státu, prohlubuje se přetvářecí vliv ekonomické politiky, rozšiřuje se a sílí hospodářskoorganizátorská činnost státu. Dochází k hlubokým kvalitativním změnám ve fungování nadstavby, kterou zrodila ekonomická základna socialismu. Naše společnost by nemohla uvědoměle plánovat a řídit rozvoj ekonomiky bez vědy, politiky a právního regulování.

Náš platný právní řád na úseku hospodářského práva tvoří solidní základ a dává dostatek účinných nástrojů vedoucím hospodářským pracovníkům na všech stupních řízení a dostatek prostředků k realizaci hospodářské politiky KSČ. Jak se rozvíjí ekonomická základna, bude se rozvíjet a zdokonalovat i hospodářské právo, a to předně ve směru jednotné právní úpravy všech hospodářských vztahů socialistických organizací. Trvalým úkolem je prohlubovat v právní regulaci dialektickou jednotu vertikálních i horizontálních vztahů a nalézání vazeb mezi centrálním řízením ekonomiky a hospodářskou činností socialistických organizací v celém komplexu a v souladu s dalším dynamickým rozvojem našeho národního hospodářství. Tak bude zabezpečováno, aby základní ekonomické vztahy, vznikající při plánovitém řízení podniků v plánovacím procesu, reguloval v budoucnu zákon a aby je nejen stabilizoval, ale i účinně rozvíjel.

Hospodářské právo bude zaujímat stále významnější místo i při vytváření mezinárodních ekonomických vztahů nového socialistického typu. Pozitivní normy hospodářského práva budou stále více ovlivňovat další rozvoj socialistické ekonomické integrace. Součástí integračního programu zemí RVHP stal se také program právní.

Splnění těchto úkolů se neobejde bez úzké spolupráce s vědou hospodářského práva. Vědecký výzkum v této oblasti by měl být komplexnější a měl by být prováděn v úzké součinnosti s ostatními vědními obory, zejména s ekonomickými vědami.

V minulých letech bylo vydáno několik normativních aktů, které zdůraznily úlohu práva ve státních hospodářských organizacích. Jsou to především Zásady, schválené usnesením vlády ČSSR a uveřejněné pod č. 117/1973 Sb., jimiž se upravuje organizace, postavení a úkoly právních útvarů ve státních hospodářských organizacích zahraničního obchodu. Úprava přinesla nesporně pozitivní výsledky. Zdůraznila nezbytnost respektování základních postupů a pravidel při výkonu právní služby uvnitř organizací, zvýraznila také význam činnosti podnikových právníků. Využívání právních předpisů a jejich dodržování bylo postaveno na adekvátní úroveň se všemi ostatními povinnostmi vedoucích řídících pracovníků. V Zásadách je také uveden nový prvek - právní prevence. Seznamování pracovníků s právními předpisy, provádění opatření omezujících možnosti porušování právních norem a poskytování účinné odborné pomoci již ve stadiu zakládání právních vztahů či závazků, je účinnou cestou k posílení práva v hospodářské sféře.

V roce 1974 vstoupilo v platnost nařízení vlády ČSSR č. 91 o organizaci výrobně hospodářských jednotek a o jejich statutech. V loňském roce byla vydána vyhláška č. 33/1975 Sb., o projednávání dodavatelskoodběratelských vztahů v plánovacím procesu. V témže roce došlo k výrazné právní úpravě novou vyhláškou na úseku zahraničního obchodu. Touto vyhláškou se výrazně posilují předpoklady pro realizaci hospodářské kooperace se zahraničím, zejména v rámci RVHP.

Je připravován nový předpis o dovozu investičních celků, který má stimulovat organizace a orgány k zabezpečování maximální efektivnosti při těchto dovozech a včasnému uvádění kapacit do provozu.

Mohl jsem vyjmenovat jenom několik norem, abych tím poukázal na soustavnou péči vlády Československé socialistické republiky a ústředních orgánů o zdokonalování hospodářského práva, o dodržování socialistické zákonnosti a zkvalitňování veškeré řídící práce.

Orgány státní arbitráže, soudy, orgány prokuratury a výborů lidové kontroly prováděly v nedávné době šetření a v nich se dokumentuje, že dodržování socialistické zákonnosti v hospodářské sféře není vždy na žádoucí úrovni. Bylo odhaleno dost případů, dokazujících nerespektování právních předpisů. Stále některé organizace realizují svou produkci formou bezesmluvních dodávek. I když hospodářský zákoník takový způsob spolupráce nedovoluje, vyskytly se dodavatelé i odběratelé, zejména pokud jde o dodávky úzkoprofilových výrobků, kteří dodávají a odebírají výrobky podle momentálních výsledků výrobního procesu a neupravují vzájemné vztahy smluvní cestou. Stále dochází k případům, že dodavatelé podmiňují splnění svých povinností poskytováním protislužeb, neplní se uzavřené smlouvy, rozšiřují se intervence a projevují se i další nešvary, které jsou v rozporu se socialistickou morálkou a někdy i se zákonem.

Obdobně v oblasti projednávání hospodářských závazků v plánovacím procesu, při stavbě plánu dodavatelských i odběratelských organizací.

Je nesporné, že právě neuzavíráním hospodářských smluv je narušována stabilita dodavatelskoodběratelských vztahů a vyvolávána nejistota u odběratelů. Jen včasné uzavření hospodářské smlouvy znamená jistotu pro obě smluvní strany.

Značné nedostatky ve využívání funkce hospodářského práva se vyskytují při převodech výrobních programů, omezování a změnách výroby. Nedodržování právních předpisů má nepříznivé důsledky jak v zásobování obyvatelstva potřebným a požadovaným zbožím, tak také poruchy ve výrobní spotřebě. A právě převody a směny výrobních programů budou (v souladu s komplexním programem socialistické ekonomické spolupráce a dělbou práce mezi zeměmi RVHP) stále častějším zjevem.

Také v zajišťování investiční výstavby byly zjištěny nedostatky s využíváním a dodržováním právních norem. Zvláště v případech, kdy smluvní vztahy navazují na organizační a technické předpoklady při provádění staveb i ve vytváření dodavatelských systému k realizaci staveb, jsou stále výjimky a ujednání, která neodpovídají příslušným právním předpisům. Na tomto úseku bude nutno zamezit i tomu, aby byly zahajovány stavby nedostatečně projektově a dodavatelsky připravené.

Je nutno připomenout, že ve II. volebním období také ústavně právní výbory obou sněmoven provedly poslanecké průzkumy v právních útvarech několika hospodářských organizací. Výbory např. zjistily, a potvrzují to i šetření ostatních státních orgánů, že v právních službách na podnicích jsou postupně plněny Zásady i přes některé nedostatky a ne zcela plné obsazení právních útvarů a že lepšího plnění bude možno dosáhnout po zlepšení personálních vybavení právních útvarů.

Ze zpráv a šetření vyplynulo, že podceňování úlohy práva vede ke zbytečným rozporům, soudním i arbitrážním jednáním. Právní služba a posílení práva v hospodářských organizacích může účinně přispět k dosažení kvalitativně vyšší úrovně jen za předpokladu, že všichni pracovníci podniků, od nejnižšího řídícího stupně až po nejvyšší představitele hospodářského subjektu budou vždy respektovat právní normy a v souladu s nimi tvůrčím způsobem vykonávat svou řídící funkci. Bylo by např. účelné, kdyby při komplexních rozborech hospodaření byl proveden též rozbor plnění smluvních vztahů a celkové smluvní morálky. Víme, že nekázeň ve smluvních vztazích vede kromě jiného ke zvyšování počtu direktivně určených úkolů, a to i těch, které nemají prvořadou důležitost.

Úkoly šestého pětiletého plánu kladou vysoké nároky na všestranné zkvalitňování práce na všech úsecích a ve všech článcích našeho národního hospodářství. Hospodářské právo je jedním z nástrojů, který musí působit na dosahování hospodárnosti ve všech směrech. Aby tento nástroj působil účinně, je nezbytné, aby základní principy právních úprav soustavně pronikaly do vědomí hospodářských pracovníků na všech stupních řízení. V zájmu efektivního rozvoje celého našeho národního hospodářství je nutné, aby se vždy v praxi postupovalo v souladu s ustanovením a duchem právních předpisů. Je třeba stále prohlubovat tolik potřebné socialistické právní vědomí. K uplatňování právního řádu nestačí jen jeho znalost. Ta musí být podložena hlubokým přesvědčením, že právě to řešení, které je v právním řádu obsaženo, je řešení z hlediska celospolečenského optimální.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi na závěr, abych vás jménem Klubu poslanců - členů Československé strany lidové ujistil, že program vlády Československé socialistické republiky tak jak byl předložen, jednoznačně podporujeme. Odpovídá potřebám našeho lidu i naší drahé vlasti, jejíž mírový rozvoj je v našich rukách. Celá naše strana bude pracovat pro splnění všech náročných úkolů u vědomí mravní spoluodpovědnosti za zdar společného díla. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Srbovi; ako posledný v rozprave vystúpi poslanec Jozef Polák.

Poslanec SN J. Polák: Vážený súdruh predseda vlády, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia! Programové vyhlásenie, ktorým vláda ČSSR predstúpila pred Federálne zhromaždenie, obsahuje i opatrenia na zvyšovanie a rast akosti výroby a výrobkov i kvality všetkej práce, v súlade s potrebami československého národného hospodárstva, v súlade s vytýčeným programom rozvoja našej socialistickej spoločnosti.

Dovoľte mi vo svojom vystúpení zdôrazniť a podtrhnúť význam kvality výrobkov ako dôležitého kritéria efektívnosti vynaloženej práce.

Nesmierne množstvo nových skúseností a objavov vedy a techniky umožňuje pokrývať stále rastúce požiadavky na úžitkové vlastnosti výrobkov. Vedeckotechnická revolúcia si tento rast akosti vynútila a pri urýchlenom technickom rozvoji jej význam stále porastie. Bez dokonalejšieho zariadenia by totiž nebolo možné automatizovať výrobu, vyrábať zložité a presné prístroje a zariadenia, ani ďalej prehlbovať výskum a pod. Tiež rast deľby práce a vzájomnej spolupráce tak v národnom, ako aj v medzinárodnom meradle, rastúca súťaž na medzinárodných trhoch i oprávnená, stále stúpajúca náročnosť spotrebiteľov si objektívne vynucujú vyššiu akosť výrobkov.

Kvalita výrobkov sa tak stala významným ukazovateľom efektívnosti vedy a techniky a veľkou rezervou pre rast efektívnosti spoločenskej práce. Stala sa dôležitým prvkom efektívnosti štátnych ekonomík všetkých priemyslovo vyspelých krajín bez ohľadu na ich spoločenský systém. Akosť výrobkov sa stala tiež dôležitým faktorom ekonomickej súťaže medzi socialistickou a kapitalistickou sústavou. Výstižne charakterizoval túto skutočnosť predseda Rady ministrov ZSSR Alexej Kosygin už v roku 1971, keď konštatoval: "... Všemožné zlepšenie akosti produkcie sa javí v súčasnej etape jednou z najdôležitejších úloh, do riešenia ktorej závisí do značnej miery zvýšenie efektívnosti spoločenskej výroby..."

V Sovietskom zväze venujú už mnoho rokov kvalite výroby a výrobkov veľkú pozornosť a v súčasnej dobe sa na základe doterajších skúseností buduje centrálny systém hodnotenia a riadenia akosti výrobkov.

I v západných štátov venujú otázkam akosti - najmä po druhej svetovej vojne - značnú pozornosť. V USA je celý rad inštitúcií, ktoré majú právo udeľovať značky akosti na základe preskúšania a overenia výrobkov. V Japonsku existuje značka akosti, ktorej použitie je viazané na povolenie ministerstva. Pri výrobkoch na export je kontrola akosti prísne riadená Radou pre kontrolu exportu. Aj v ostatných západných štátoch sú významné formy štátneho riadenia akosti výrobkov.

V ČSSR už zakrátko po znárodnení priemyslu bola akosť výrobkov usmerňovaná najmä štátnymi normami. Dôležitým medzníkom bolo uznesenie ÚV KSČ z roku 1963; na jeho plnenie prijala vláda postupne niekoľko uznesení, z ktorých najvýznamnejšie je uznesenie o jednotnom riadení starostlivosti o akosť výrobkov a uznesenie o povinnom skúšaní a hodnotení výrobkov. Centrálne riadenie akosti bolo zakotvené v zákone č. 30/1968 Zb. V sústave federálnych orgánov štátu je riadením akosti poverený Úrad pre normalizáciu a meranie, ktorý je pre svoju funkciu vybavený zákonnými právomocami. Treba povedať, že jeho činnosť najmä v normalizácii a hodnotení výrobkov sa postupne presadzuje. Dobrým pomocníkom pri riadení akosti je vyhláška Federálneho cenového úradu č. 137/1937 Zb., ktorá cenove zvýhodňuje výrobky výbornej akosti až o 15 %. Treba, aby sa tento hmotný stimul viac využíval v súvislosti s hodnotením výrobkov.

Taktiež priamo v podnikovej sfére máme vytvorené základné predpoklady. V podnikoch i VHJ sú to útvary technickej kontroly, pod ktoré patrí i kontrola akosti; prevažne je stanovená zodpovednosť jednotlivých stupňov riadenia, počínajúc riaditeľom a končiac bezprostredným kontrolórom vo výrobe. Pre ďalšie zdokonaľovanie riadenia a kontroly kvality výroby a výrobkov niektoré podniky začali uplatňovať metódy samokontroly vo svojich závodoch v rámci brigád socialistickej práce. Napriek tomu vývoj akosti výrobkov nie je taký, aké sú možnosti a potreby nášho národného hospodárstva. Som toho názoru, že to vyžaduje väčšiu zodpovednosť a náročnosť riadiacich pracovníkov všetkých stupňov na jednej strane, ale tiež plnú spoločenskú podporu náročným vedúcim pracovníkom.

Druhým - podľa môjho názoru - málo využitým zdrojom zvyšovania kvality výrobkov a vôbec kvality všetkej práce je aktivita a iniciatíva pracujúcich. Je to najmä známe saratovské hnutie, ktoré predstavuje komplex vzájomne súvisiacich inžiniersko-technických, ekonomických a organizačných opatrení, ktorých výsledkom je práca bez závad. Vychádza sa z poznatku, že ani najskúsenejší kontrolór nemôže objaviť všetky závady, či už v dokumentácii alebo priamo vo výrobe. Môže ich však objaviť a odstrániť bezprostredne zúčastnený pracovník. Záleží na jeho pomere k práci i na jeho kvalifikácii. Preto o úspechu saratovského programu rozhoduje starostlivá politicko-ideologická a technicko-organizačná príprava. Záleží na nás všetkých, aby sme pomohli usmerniť a ďalej rozvinúť iniciatívu a aktivitu všetkých pracujúcich pri zvyšovaní kvality výrobkov a kvality všetkej práce využívaním saratovského hnutia či ľvovského programu komplexného riadenia akosti, ktoré nachádzaj ú uplatnenie aj u nás. prípadne u ich ďalších našich foriem, ako je mladoboleslavská výzva a pod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP