Středa 15. prosince 1976

Růst celkových peněžních příjmů v příštím roce o 12,5 mld Kčs, tj. o více než 4 %, umožní obyvatelstvu nakoupit více zboží a služeb a zvýšit i jeho úsporné vklady. Stav těchto vkladů má ke konci příštího roku činit asi 135 mld Kčs, což představuje na 1 obyvatele v průměru 9 tis. Kčs. Rostou též půjčky, které občanům poskytuje státní spořitelna především na bytovou výstavbu a pro mladá manželství na nákup některých druhů zboží. Jejich stav na konci příštího roku dosáhne 26,7 mld Kčs, což představuje zhruba 20 % celkového stavu vkladů obyvatelstva. V příštím roce se dále zvýší objem služeb, které poskytují občanům naše státní pojišťovny. Myslím, soudružky a soudruzi, že všechny uvedené údaje naprosto jasně svědčí o tom, že i v dalším roce dojde nejen k zachování, ale k dalšímu zvýšení životní úrovně našich občanů. O to více je třeba tento pozitivní trend naší hospodářské politiky spojovat s každodenním úsilím o zvýšení výkonnosti celého hospodářství na každém pracovišti, u každého z nás.

Soudružky a soudruzi, předložený návrh státního rozpočtu je vypracován v dosud platných velkoobchodních cenách a návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace ukládá vládě zajistit vyjádření finančních údajů rozpočtu ve velkoobchodních cenách, které vstupují v platnost od 1. 1. 1977.

V současné době dokončujeme práce na tomto přepočtu, aby jej vláda mohla před koncem tohoto roku projednat. Přestavba velkoobchodních cen představuje významné ekonomické opatření směřující ke zdokonalení soustavy cen a cenových relací, aby reálněji vyjadřovaly hodnotové vztahy v národním hospodářství a účinněji podněcovaly růst společenské produktivity práce a efektivnost reprodukčního procesu. Nové ceny zároveň reagují na současné podmínky na světových trzích.

Přepočtem státního plánu a státního rozpočtu na nové velkoobchodní ceny se nemění věcné úkoly a záměry hospodářského a sociálního rozvoje na příští rok. Dochází k jejich vyjádření v nových velkoobchodních cenách. Přestavba těchto cen se nedotkne maloobchodních cen.

Jak přestavba velkoobchodních cen, tak i přepočet plánu a rozpočtu znamenaly složitou akci, při které bylo třeba respektovat řadu ekonomických hledisek. Při přepočtu státního rozpočtu a finančního plánu jde zejména o to, aby jejich vyrovnanost byla zachována, aby nedošlo k oslabení centrálních financí a aby úkoly v růstu efektivnosti nebyly změkčeny. Úkolem všech orgánů bude sledovat výsledky cenové přestavby a operativně řešit odchylky od plánovaných předpokladů včetně postihu případné snahy získat z cenové přestavby neoprávněné výhody.

Cenová přestavba si vyžádá úpravu některých finančně ekonomických nástrojů. Z těchto úprav dnes předkládáme ke schválení návrh zákona o úpravě sazeb příspěvku na sociální zabezpečení, který bezprostředně souvisí s konstrukcí nových velkoobchodních cen. Úprava spočívá v zásadě ve snížení obecně platné sazby příspěvku na sociální zabezpečení z 25 % na 20 % z objemu mzdových prostředků. V některých případech, kde platila nižší 10 % sazba naopak dojde ke zvýšení příspěvku na novou obecnou sazbu 20 %.

V souvislosti s cenovou přestavbou bude třeba v průběhu příštího roku připravit návrhy změn sazeb odvodů podniků do státního rozpočtu. K této úpravě přikročíme po ověření skutečného vlivu cenové přestavby na jednotlivá hospodářská odvětví.

Vážené soudružky a soudruzi, úkoly a cíle hospodářského a sociálního rozvoje na příští rok jako další krok v realizaci programu XV. sjezdu KSČ jsou stanoveny. Těžiště práce se nyní přesouvá do jejich konkrétního naplňování a zabezpečování.

Jde o to, aby hospodářská politika naší strany byla dovedena do zcela adresných a plně kontrolovatelných úkolů každého ministerstva, VHJ, podniku, každé organizace, která hospodaří se společenskými prostředky. Správný a zdůvodněný rozpis úkolů je však pouze prvním krokem. Rozhodující je jejich důsledná realizace opírající se o konkrétní věcná a organizační opatření, o politickou práci, která podněcuje aktivitu, inicativu a tvůrčí přístup při plnění hospodářských záměrů.

Zajištění plánovaného rozvoje národního hospodářství a růstu životní úrovně obyvatelstva v příštím roce představuje mimořádně závažný, náročný, avšak reálný hospodářský a politický úkol. Jak zdůraznil v závěrečném slově na pátém zasedání ÚV KSČ soudruh Gustáv Husák, plán na příští rok "sleduje v souladu s programem XV. sjezdu KSČ hlavní cíl - zabezpečovat a dále zlepšovat vysokou životní úroveň, které jsme dosáhli. Tento cíl je významným podnětem k tomu, abychom na všech úsecích rozvinuli doslova velký zápas za splnění všech úkolů plánu".

Při projednávání návrhů státních rozpočtů, které předkládala vláda Federálního shromáždění v uplynulém volebním období, se nám společnými silami podařilo podstatně zvýšit úroveň naší spolupráce. Z řad poslanců a orgánů Federálního shromáždění v uplynulém volebním období, se nám společnými silami podařilo podstatně zvýšit úroveň naší spolupráce. Z řad poslanců a orgánů Federálního shromáždění vzešlo mnoho iniciativních návrhů a připomínek, které byly cenným podnětem pro práci vlády a centrálních orgánů. Vláda ráda konstatuje, že v tomto duchu proběhlo také projednávání návrhu státního rozpočtu na příští rok a je přesvědčena, že tuto spolupráci budeme dále upevňovat a rozvíjet.

Soudružky a soudruzi, jménem vlády ČSSR navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1977 a návrh zákona o úpravě sazeb příspěvku na sociální zabezpečení. Děkuji za pozornost. (Potlesk)

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji ministru s. Lérovi.

Oba návrhy byly předsednictvy sněmoven přikázány k projednání výborům ústavně právním a pro plán a rozpočet.

Za výbory Sněmovny národů byla přednesením společné zpravodajské zprávy pověřena poslankyně Magdaléna Vojteková. Prosím, aby se ujala slova.

Zpravodajka poslankyně SN ing. M. Vojteková: Vážené súdružky, vážení súdruhovia poslanci! Podľa ústavného zákona o československej federácii sa jej finančné hospodárstvo riadi štátnym rozpočtom, ktorého schvaľovanie formou rozpočtového zákona je významným aktom právomoci nášho zastupiteľského orgánu.

Prerokúvanie návrhu štátneho rozpočtu československej federácie na rok 1977 bolo na základe v minulosti osvedčenej praxe rozdelené do dvoch etáp.

Najprv boli v poverených výboroch oboch snemovní posudzované rozpočtové kapitoly ústredných orgánov štátnej správy federácie. V ďalšej etape, s prihliadnutím na informatívny súhrn rozpočtových príjmov a výdavkov všetkých troch štátnych rozpočtov ČSSR a rozpočtov národných výborov, bolo prerokované súhrnné znenie návrhu štátneho rozpočtu federácie a jeho základných finančných údajov a vzťahov, premietnutých do návrhu rozpočtového zákona na budúci rok. Rokovanie výborov boli v obidvoch etapách uskutočnené na spoločne organizovaných schôdzkach rovnakých výborov oboch snemovní. Dovoľte mi preto, aby som sa vo svojej správe zaoberala predovšetkým výsledkami posudzovania rozpočtových kapitol ústredných orgánov štátnej správy federácie.

Všetky výbory, ktoré boli poverené posudzovaním kapitol, venovali jednotlivým druhom plánovaných príjmov a účelových výdavkov ústredných orgánov, ako aj finančným vzťahom hospodárskych, rozpočtových a príspevkových organizácií riadených týmito orgánmi a napojených na ich rozpočet, patričnú pozornosť. Výbory predovšetkým ocenili aktívny a iniciatívny prístup týchto orgánov k zabezpečeniu politicko-hospodárskych úloh budúceho roku. Mohli predovšetkým konštatovať, že tieto úlohy premietnuté do návrhu kapitoly a rozpočtovo vyjadrované či zabezpečované, vychádzajú zo záverov XV. zjazdu KSČ a sú v súlade so závermi 6. päťročnice, ako boli rozpracované na podmienky rezortov a nimi plánované na prípravu, prípadne realizáciu v roku 1977.

Výbory mohli ďalej konštatovať, že v úlohách kapitol boli dodržané požiadavky efektívnosti a hospodárnosti a zaistené v rade prípadov uzavretými záväzkami, prípadne internými opatreniami orgánu v korunovej i devízovej sfére. Pri posudzovaní jednotlivých rozpočtových príjmov a výdavkov každej kapitoly a pri hodnotení ich ukazovateľov prihliadali jednotlivé výbory k očakávanému plneniu rozpočtových úloh orgánov v tomto roku ako k porovnateľnej východiskovej základni a zameriavali sa na zmeny vo výške novoplánovaných príjmov a výdavkov každého orgánu či organizácie napojenej na rozpočet a na ich charakteristiku a bližšie zdôvodnenie. Podľa odvetvovej či rezortnej problematiky venovali pritom pozornosť hlavne tým úlohám, ktoré nutno považovať v činnosti a hospodárení toho ktorého orgánu či organizácie za rozhodujúce, resp. ktoré z hľadiska potrieb ďalšieho rozvoja budú v roku 1977 predstavovať úlohy mimoriadne závažného a veľmi náročného charakteru.

Zaoberali sa preto pri tzv. hospodárskych rezortoch hlavne zaistením potrieb rozvoja zodpovedajúceho zdroju palív a energie a využitím všetkých reálnych možností vyššej ťažby, resp. výroby týchto zdrojov a ich hospodárnou spotrebou. Zamerali sa pritom aj na rezervy hospodárenia s týmito zdrojmi a na predpoklady ich urýchleného využitia a na potrebu zvýšenia odberateľskej disciplíny veľkých i drobných spotrebiteľov.

Obdobne zamerali svoju pozornosť na závažnú úlohu obnovy dynamiky rozvoja poľnohospodárskej výroby a na predpoklady jej materiálneho a technického zabezpečenia, ako aj na dosiahnutie žiadúceho, kvalitatívne vyššieho využívania vlastných rezerv a výrobných možností poľnohospodárskych závodov.

Nie menšiu pozornosť venovali príslušné výbory aj potrebe dosiahnutia a zabezpečenia vyššieho podielu rozvojových nosných programov na priemyselnej výrobe, a to hlavne programom strojárskej výroby a zvlášť rastu úloh vybraných obrábacích, tvarovacích a špičkových textilných strojov, stavebných a cestných mechanizmov, výpočtovej, regulačnej a meracej techniky, techniky potrebnej na spracovanie gumy, plastických hmôt a na zabezpečenie výroby zariadenia pre jadrovú energetiku. Mimoriadnu pozornosť pritom venovali zvlášť nezastupiteľným úlohám strojárskeho vývozu a potrebám jeho zabezpečenia po stránke kvalitatívnej, sortimentnej a časovej.

Značnú pozornosť venovali výbory zabezpečeniu investičných úloh ústredných orgánov tak vo sfére výroby, ako aj v nevýrobnej sfére, osobitne potom akciám s rozpočtovými nákladmi nad 2 mil Kčs a s vyžadovanou dôslednejšou prípravou a zaisteniu lehôt výstavby, resp. dodržaniu plánovaných termínov na uvedenie novovybudovaných objektov a kapacít do plnej a pritom aj spoľahlivej prevádzky.

Za ďalší dôležitý proces výbory považovali aj potrebu dosiahnuť plánované rozmiestnenie prírastku pracovných síl a profesnej štruktúry zamestnaností, a to hlavne na zaistenie prijatých rozvojových programov, na zabezpečenie potrieb stabilizácie síl na železnici a na dosiahnutie racionálneho využívania novovybudovaných kapacít.

Pritom sa nezabudlo ani na problematiku doterajšieho vývoja podielu riadiaceho a správneho aparátu na celkovom počte pracovníkov, ani na potrebu prísne dodržiavať v budúcom roku vzťah medzi rastom priemerných miezd a rastom produktivity práce v jednotlivých odvetviach, a hlavne zabezpečiť, aby vyplácané mzdy plne zodpovedali pracovným zásluhám.

Pri všetkých kapitolách sa výbory zaoberali aj posudzovaním opatrení charakterizujúcich ďalší postup ústredných orgánov vo zvyšovaní efektívnosti, prehlbovaní hospodárnosti a zvyšovaní kvality ich práce. V tejto súvislosti sa hlavne zaujímali o celkový efekt prínosu každého z týchto orgánov na dosiahnutie efektívnejšej tvorby zdrojov, či na mobilizáciu rezerv produktivity práce a zhospodárňovanie činnosti, ďalej o výsledný podiel týchto orgánov na zabezpečovaní celkovej finančnej a rozpočtovej rovnováhy v budúcom roku. Prerokúvanie rozpočtovej kapitoly toho ktorého orgánu využili príslušné výbory na objasnenie aktuálnych otázok, s ktorými sa ich členovia stretávajú vo svojich volebných obvodoch, prípadne na získanie potrebných informácií o možnostiach či spôsobe alebo časovej vhodnosti riešenia niektorých problémov, o ktoré sa zvlášť zaujímajú.

Podľa svojho uváženia, motivovaného záujmom o to, aby sa v budúcom roku pozornosť ústredných orgánov sústavne zamerala na dôsledné a zodpovedné riešenie a zabezpečenie zvlášť významných požiadaviek štátnej hospodárskej politiky, vyjadrili niektoré výbory vo svojich stanoviskách k prerokúvaným kapitolám aj svoje odporúčania cieľom bližšej orientácie týchto orgánov a koncentrácie ich pozornosti na takto zdôraznené požiadavky. K ich naplňovaniu sa budú výbory v priebehu budúceho roka pri plnení svojich úloh a zvlášť pri hodnotení výsledkov dosahovaných vo vývoji ekonomiky a v plnení štátneho plánu a štátneho rozpočtu za rok 1977 vracať.

Po obsahovej stránke sa tieto odporúčania orientujú na podmienky súvisiace s dosiahnutím vyššej účinnosti riadiacej činnosti a efektívnosti výroby a najväčšiu plynulosť výrobného procesu a rast kvality a exportných schopností výroby. Ďalej sa orientujú na spevnenie plánovacej a finančnej disciplíny a na využívanie ekonomickej propagandy a hodnotových vzťahov, finančných a cenových nástrojov na podporu kvalitatívnych činiteľov v tvorbe a užití zdrojov a menovite na docielenie lepšieho vývoja zásob, účinnejšieho využívania licencií, žiadúceho tempa inovačných procesov, zlepšenia projektovej prípravy a skvalitňovania služieb.

Niektoré výbory využili výsledky rozpravy, prípadne bližšieho zoznámenia s programom činnosti ústredných orgánov federácie aj na vyžiadanie informácií o výsledku splnenia pracovných zámerov ústredných orgánov, ktoré ich svojím obsahovým zámerom zaujímajú.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP