Růst celkových peněžních příjmů
v příštím roce o 12,5 mld Kčs,
tj. o více než 4 %, umožní obyvatelstvu
nakoupit více zboží a služeb a zvýšit
i jeho úsporné vklady. Stav těchto vkladů
má ke konci příštího roku činit
asi 135 mld Kčs, což představuje na 1 obyvatele
v průměru 9 tis. Kčs. Rostou též
půjčky, které občanům poskytuje
státní spořitelna především
na bytovou výstavbu a pro mladá manželství
na nákup některých druhů zboží.
Jejich stav na konci příštího roku dosáhne
26,7 mld Kčs, což představuje zhruba 20 % celkového
stavu vkladů obyvatelstva. V příštím
roce se dále zvýší objem služeb,
které poskytují občanům naše
státní pojišťovny. Myslím, soudružky
a soudruzi, že všechny uvedené údaje naprosto
jasně svědčí o tom, že i v dalším
roce dojde nejen k zachování, ale k dalšímu
zvýšení životní úrovně
našich občanů. O to více je třeba
tento pozitivní trend naší hospodářské
politiky spojovat s každodenním úsilím
o zvýšení výkonnosti celého hospodářství
na každém pracovišti, u každého z
nás.
Soudružky a soudruzi, předložený návrh
státního rozpočtu je vypracován v
dosud platných velkoobchodních cenách a návrh
zákona o státním rozpočtu čs.
federace ukládá vládě zajistit vyjádření
finančních údajů rozpočtu ve
velkoobchodních cenách, které vstupují
v platnost od 1. 1. 1977.
V současné době dokončujeme práce
na tomto přepočtu, aby jej vláda mohla před
koncem tohoto roku projednat. Přestavba velkoobchodních
cen představuje významné ekonomické
opatření směřující ke
zdokonalení soustavy cen a cenových relací,
aby reálněji vyjadřovaly hodnotové
vztahy v národním hospodářství
a účinněji podněcovaly růst
společenské produktivity práce a efektivnost
reprodukčního procesu. Nové ceny zároveň
reagují na současné podmínky na světových
trzích.
Přepočtem státního plánu a
státního rozpočtu na nové velkoobchodní
ceny se nemění věcné úkoly
a záměry hospodářského a sociálního
rozvoje na příští rok. Dochází
k jejich vyjádření v nových velkoobchodních
cenách. Přestavba těchto cen se nedotkne
maloobchodních cen.
Jak přestavba velkoobchodních cen, tak i přepočet
plánu a rozpočtu znamenaly složitou akci, při
které bylo třeba respektovat řadu ekonomických
hledisek. Při přepočtu státního
rozpočtu a finančního plánu jde zejména
o to, aby jejich vyrovnanost byla zachována, aby nedošlo
k oslabení centrálních financí a aby
úkoly v růstu efektivnosti nebyly změkčeny.
Úkolem všech orgánů bude sledovat výsledky
cenové přestavby a operativně řešit
odchylky od plánovaných předpokladů
včetně postihu případné snahy
získat z cenové přestavby neoprávněné
výhody.
Cenová přestavba si vyžádá úpravu
některých finančně ekonomických
nástrojů. Z těchto úprav dnes předkládáme
ke schválení návrh zákona o úpravě
sazeb příspěvku na sociální
zabezpečení, který bezprostředně
souvisí s konstrukcí nových velkoobchodních
cen. Úprava spočívá v zásadě
ve snížení obecně platné sazby
příspěvku na sociální zabezpečení
z 25 % na 20 % z objemu mzdových prostředků.
V některých případech, kde platila
nižší 10 % sazba naopak dojde ke zvýšení
příspěvku na novou obecnou sazbu 20 %.
V souvislosti s cenovou přestavbou bude třeba v
průběhu příštího roku
připravit návrhy změn sazeb odvodů
podniků do státního rozpočtu. K této
úpravě přikročíme po ověření
skutečného vlivu cenové přestavby
na jednotlivá hospodářská odvětví.
Vážené soudružky a soudruzi, úkoly
a cíle hospodářského a sociálního
rozvoje na příští rok jako další
krok v realizaci programu XV. sjezdu KSČ jsou stanoveny.
Těžiště práce se nyní přesouvá
do jejich konkrétního naplňování
a zabezpečování.
Jde o to, aby hospodářská politika naší
strany byla dovedena do zcela adresných a plně kontrolovatelných
úkolů každého ministerstva, VHJ, podniku,
každé organizace, která hospodaří
se společenskými prostředky. Správný
a zdůvodněný rozpis úkolů je
však pouze prvním krokem. Rozhodující
je jejich důsledná realizace opírající
se o konkrétní věcná a organizační
opatření, o politickou práci, která
podněcuje aktivitu, inicativu a tvůrčí
přístup při plnění hospodářských
záměrů.
Zajištění plánovaného rozvoje
národního hospodářství a růstu
životní úrovně obyvatelstva v příštím
roce představuje mimořádně závažný,
náročný, avšak reálný
hospodářský a politický úkol.
Jak zdůraznil v závěrečném
slově na pátém zasedání ÚV
KSČ soudruh Gustáv Husák, plán na
příští rok "sleduje v souladu s
programem XV. sjezdu KSČ hlavní cíl - zabezpečovat
a dále zlepšovat vysokou životní úroveň,
které jsme dosáhli. Tento cíl je významným
podnětem k tomu, abychom na všech úsecích
rozvinuli doslova velký zápas za splnění
všech úkolů plánu".
Při projednávání návrhů
státních rozpočtů, které předkládala
vláda Federálního shromáždění
v uplynulém volebním období, se nám
společnými silami podařilo podstatně
zvýšit úroveň naší spolupráce.
Z řad poslanců a orgánů Federálního
shromáždění v uplynulém volebním
období, se nám společnými silami podařilo
podstatně zvýšit úroveň naší
spolupráce. Z řad poslanců a orgánů
Federálního shromáždění
vzešlo mnoho iniciativních návrhů a
připomínek, které byly cenným podnětem
pro práci vlády a centrálních orgánů.
Vláda ráda konstatuje, že v tomto duchu proběhlo
také projednávání návrhu státního
rozpočtu na příští rok a je přesvědčena,
že tuto spolupráci budeme dále upevňovat
a rozvíjet.
Soudružky a soudruzi, jménem vlády ČSSR
navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo návrh zákona o státním
rozpočtu čs. federace na rok 1977 a návrh
zákona o úpravě sazeb příspěvku
na sociální zabezpečení. Děkuji
za pozornost. (Potlesk)
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji ministru s. Lérovi.
Oba návrhy byly předsednictvy sněmoven přikázány
k projednání výborům ústavně
právním a pro plán a rozpočet.
Za výbory Sněmovny národů byla přednesením
společné zpravodajské zprávy pověřena
poslankyně Magdaléna Vojteková. Prosím,
aby se ujala slova.
Zpravodajka poslankyně SN ing. M. Vojteková:
Vážené súdružky, vážení
súdruhovia poslanci! Podľa ústavného
zákona o československej federácii sa jej
finančné hospodárstvo riadi štátnym
rozpočtom, ktorého schvaľovanie formou rozpočtového
zákona je významným aktom právomoci
nášho zastupiteľského orgánu.
Prerokúvanie návrhu štátneho rozpočtu
československej federácie na rok 1977 bolo na základe
v minulosti osvedčenej praxe rozdelené do dvoch
etáp.
Najprv boli v poverených výboroch oboch snemovní
posudzované rozpočtové kapitoly ústredných
orgánov štátnej správy federácie.
V ďalšej etape, s prihliadnutím na informatívny
súhrn rozpočtových príjmov a výdavkov
všetkých troch štátnych rozpočtov
ČSSR a rozpočtov národných výborov,
bolo prerokované súhrnné znenie návrhu
štátneho rozpočtu federácie a jeho základných
finančných údajov a vzťahov, premietnutých
do návrhu rozpočtového zákona na budúci
rok. Rokovanie výborov boli v obidvoch etapách uskutočnené
na spoločne organizovaných schôdzkach rovnakých
výborov oboch snemovní. Dovoľte mi preto, aby
som sa vo svojej správe zaoberala predovšetkým
výsledkami posudzovania rozpočtových kapitol
ústredných orgánov štátnej správy
federácie.
Všetky výbory, ktoré boli poverené posudzovaním
kapitol, venovali jednotlivým druhom plánovaných
príjmov a účelových výdavkov
ústredných orgánov, ako aj finančným
vzťahom hospodárskych, rozpočtových
a príspevkových organizácií riadených
týmito orgánmi a napojených na ich rozpočet,
patričnú pozornosť. Výbory predovšetkým
ocenili aktívny a iniciatívny prístup týchto
orgánov k zabezpečeniu politicko-hospodárskych
úloh budúceho roku. Mohli predovšetkým
konštatovať, že tieto úlohy premietnuté
do návrhu kapitoly a rozpočtovo vyjadrované
či zabezpečované, vychádzajú
zo záverov XV. zjazdu KSČ a sú v súlade
so závermi 6. päťročnice, ako boli rozpracované
na podmienky rezortov a nimi plánované na prípravu,
prípadne realizáciu v roku 1977.
Výbory mohli ďalej konštatovať, že
v úlohách kapitol boli dodržané požiadavky
efektívnosti a hospodárnosti a zaistené v
rade prípadov uzavretými záväzkami,
prípadne internými opatreniami orgánu v korunovej
i devízovej sfére. Pri posudzovaní jednotlivých
rozpočtových príjmov a výdavkov každej
kapitoly a pri hodnotení ich ukazovateľov prihliadali
jednotlivé výbory k očakávanému
plneniu rozpočtových úloh orgánov
v tomto roku ako k porovnateľnej východiskovej základni
a zameriavali sa na zmeny vo výške novoplánovaných
príjmov a výdavkov každého orgánu
či organizácie napojenej na rozpočet a na
ich charakteristiku a bližšie zdôvodnenie. Podľa
odvetvovej či rezortnej problematiky venovali pritom pozornosť
hlavne tým úlohám, ktoré nutno považovať
v činnosti a hospodárení toho ktorého
orgánu či organizácie za rozhodujúce,
resp. ktoré z hľadiska potrieb ďalšieho
rozvoja budú v roku 1977 predstavovať úlohy
mimoriadne závažného a veľmi náročného
charakteru.
Zaoberali sa preto pri tzv. hospodárskych rezortoch hlavne
zaistením potrieb rozvoja zodpovedajúceho zdroju
palív a energie a využitím všetkých
reálnych možností vyššej ťažby,
resp. výroby týchto zdrojov a ich hospodárnou
spotrebou. Zamerali sa pritom aj na rezervy hospodárenia
s týmito zdrojmi a na predpoklady ich urýchleného
využitia a na potrebu zvýšenia odberateľskej
disciplíny veľkých i drobných spotrebiteľov.
Obdobne zamerali svoju pozornosť na závažnú
úlohu obnovy dynamiky rozvoja poľnohospodárskej
výroby a na predpoklady jej materiálneho a technického
zabezpečenia, ako aj na dosiahnutie žiadúceho,
kvalitatívne vyššieho využívania
vlastných rezerv a výrobných možností
poľnohospodárskych závodov.
Nie menšiu pozornosť venovali príslušné
výbory aj potrebe dosiahnutia a zabezpečenia vyššieho
podielu rozvojových nosných programov na priemyselnej
výrobe, a to hlavne programom strojárskej výroby
a zvlášť rastu úloh vybraných obrábacích,
tvarovacích a špičkových textilných
strojov, stavebných a cestných mechanizmov, výpočtovej,
regulačnej a meracej techniky, techniky potrebnej na spracovanie
gumy, plastických hmôt a na zabezpečenie výroby
zariadenia pre jadrovú energetiku. Mimoriadnu pozornosť
pritom venovali zvlášť nezastupiteľným
úlohám strojárskeho vývozu a potrebám
jeho zabezpečenia po stránke kvalitatívnej,
sortimentnej a časovej.
Značnú pozornosť venovali výbory zabezpečeniu
investičných úloh ústredných
orgánov tak vo sfére výroby, ako aj v nevýrobnej
sfére, osobitne potom akciám s rozpočtovými
nákladmi nad 2 mil Kčs a s vyžadovanou dôslednejšou
prípravou a zaisteniu lehôt výstavby, resp.
dodržaniu plánovaných termínov na uvedenie
novovybudovaných objektov a kapacít do plnej a pritom
aj spoľahlivej prevádzky.
Za ďalší dôležitý proces výbory
považovali aj potrebu dosiahnuť plánované
rozmiestnenie prírastku pracovných síl a
profesnej štruktúry zamestnaností, a to hlavne
na zaistenie prijatých rozvojových programov, na
zabezpečenie potrieb stabilizácie síl na
železnici a na dosiahnutie racionálneho využívania
novovybudovaných kapacít.
Pritom sa nezabudlo ani na problematiku doterajšieho vývoja
podielu riadiaceho a správneho aparátu na celkovom
počte pracovníkov, ani na potrebu prísne
dodržiavať v budúcom roku vzťah medzi rastom
priemerných miezd a rastom produktivity práce v
jednotlivých odvetviach, a hlavne zabezpečiť,
aby vyplácané mzdy plne zodpovedali pracovným
zásluhám.
Pri všetkých kapitolách sa výbory zaoberali
aj posudzovaním opatrení charakterizujúcich
ďalší postup ústredných orgánov
vo zvyšovaní efektívnosti, prehlbovaní
hospodárnosti a zvyšovaní kvality ich práce.
V tejto súvislosti sa hlavne zaujímali o celkový
efekt prínosu každého z týchto orgánov
na dosiahnutie efektívnejšej tvorby zdrojov, či
na mobilizáciu rezerv produktivity práce a zhospodárňovanie
činnosti, ďalej o výsledný podiel týchto
orgánov na zabezpečovaní celkovej finančnej
a rozpočtovej rovnováhy v budúcom roku. Prerokúvanie
rozpočtovej kapitoly toho ktorého orgánu
využili príslušné výbory na objasnenie
aktuálnych otázok, s ktorými sa ich členovia
stretávajú vo svojich volebných obvodoch,
prípadne na získanie potrebných informácií
o možnostiach či spôsobe alebo časovej
vhodnosti riešenia niektorých problémov, o
ktoré sa zvlášť zaujímajú.
Podľa svojho uváženia, motivovaného záujmom
o to, aby sa v budúcom roku pozornosť ústredných
orgánov sústavne zamerala na dôsledné
a zodpovedné riešenie a zabezpečenie zvlášť
významných požiadaviek štátnej
hospodárskej politiky, vyjadrili niektoré výbory
vo svojich stanoviskách k prerokúvaným kapitolám
aj svoje odporúčania cieľom bližšej
orientácie týchto orgánov a koncentrácie
ich pozornosti na takto zdôraznené požiadavky.
K ich naplňovaniu sa budú výbory v priebehu
budúceho roka pri plnení svojich úloh a zvlášť
pri hodnotení výsledkov dosahovaných vo vývoji
ekonomiky a v plnení štátneho plánu
a štátneho rozpočtu za rok 1977 vracať.
Po obsahovej stránke sa tieto odporúčania
orientujú na podmienky súvisiace s dosiahnutím
vyššej účinnosti riadiacej činnosti
a efektívnosti výroby a najväčšiu
plynulosť výrobného procesu a rast kvality
a exportných schopností výroby. Ďalej
sa orientujú na spevnenie plánovacej a finančnej
disciplíny a na využívanie ekonomickej propagandy
a hodnotových vzťahov, finančných a
cenových nástrojov na podporu kvalitatívnych
činiteľov v tvorbe a užití zdrojov a menovite
na docielenie lepšieho vývoja zásob, účinnejšieho
využívania licencií, žiadúceho
tempa inovačných procesov, zlepšenia projektovej
prípravy a skvalitňovania služieb.
Niektoré výbory využili výsledky rozpravy,
prípadne bližšieho zoznámenia s programom
činnosti ústredných orgánov federácie
aj na vyžiadanie informácií o výsledku
splnenia pracovných zámerov ústredných
orgánov, ktoré ich svojím obsahovým
zámerom zaujímajú.