Svoji hlavní pozornost věnovalo plnění
sociálně ekonomického programu XV. sjezdu
strany. To v plné míře odpovídá
tomu, co v hodnoceném období představovalo
páteř obsahového zaměření
činnosti strany, společenských organizací,
všech státních orgánů, tedy i
federální vlády.
Co ukazuje rozbor plnění tohoto programu v uplynulých
dvou letech?
Stanovené úkoly vcelku úspěšně
plníme, národní hospodářství
se rozvíjí dynamicky. I v letech 1976-1977 pokračoval
růst národního důchodu a dosáhl
36 % objemu plánovaného na celou šestou pětiletku.
Dobrou základnu našeho rozvoje vytvářel
růst výroby, zejména v průmyslu, kde
za obě léta byla produkce o 2,5 mld Kčs vyšší,
než počítal plán.
V zemědělství, po přechodném
poklesu v roce 1976, jsme v loňském roce obnovili
růst výroby a zvýšili ji zhruba o 7,5
%. Spolu s mimořádnými dovozy zrnin a krmiv
se tak dařilo zabezpečovat plynulé zásobování
vnitřního trhu základními potravinami
i poměrně vysokou úroveň jejich spotřeby.
Cílevědomě zajišťujeme vyvážený
a všestranný růst hmotné a kulturní
úrovně, na němž se podílejí
všechny skupiny obyvatelstva ve městech i na venkově,
pracovníci v aktivním věku i starší,
kteří pobírají důchod. U jednotlivých
stránek životní úrovně máme
stále na zřeteli i jejich zpětné působení
na výrobní síly, na soulad osobních
a společenských zájmů.
Pracovní příjmy stouply za léta 1976
a 1977 o 8,1 % a sociální příjmy,
především v důsledku úpravy důchodů,
o 12,7 %.
Rozvíjela se rovněž společenská
spotřeba, zvláště její důležité
složky, jako je školství a zdravotnictví.
Velké prostředky byly věnovány na
utváření příznivějších
životních podmínek lidí, zvláště
na výstavbu měst, bytů i celkového
prostředí.
Vzrostl celkově výrobní potenciál
naší ekonomiky. Jen za poslední dva roky bylo
uvedeno do provozu za 246 mld Kčs nových základních
prostředků a jejich celková hodnota přesáhla
tak 2 bilióny Kčs.
Tyto ve zkratce vyjádřené výsledky
uplynulých dvou let jsou nesporným důkazem
zatím ne vždy plně doceňované
skutečnosti, že naše ekonomika se postupně
přizpůsobuje nové, mimořádně
náročné situaci. Máme tu na mysli
zejména působení vnějších
podmínek, které svým rozsahem, hloubkou a
intenzitou vlivu nemají v historii našeho národního
hospodářství obdoby. Navíc pak dosažené
výsledky jsou o to cennější, že
proces adaptace se neděje, jako je tomu v kapitalistických
státech, na úkor pracujících, ale
naopak při dalším růstu jejich hmotné
a kulturní úrovně.
Abychom zajistili plynulost a dynamičnost hospodářského
rozvoje v těchto podmínkách, mobilizovali
jsme v prvé řadě naše vnitřní
zdroje a přistoupili k některým nezbytným
regulačním opatřením v oblasti výrobní
i nevýrobní spotřeby.
Výsledky dvou let hospodaření - a takový
je i výhled na rok 1978 - vytvořily a vytvářejí
předpoklady pro vyrovnaný státní rozpočet.
Subjektivní slabiny v naší činnosti
i některé objektivní potíže způsobily,
že ne na všech úsecích se podařilo
zvládnout plánované záměry
beze zbytku. O to náročnější
a složitější jsou úkoly, které
musíme splnit ve zbývajících letech
této pětiletky.
Jak to zdůraznil na březnovém zasedání
ÚV KSČ generální tajemník a
prezident republiky soudruh Husák, naše nejbližší
potřeby i kontinuita hospodářského
a sociálního vývoje v období po roce
1980 nezbytně vyžadují, abychom nyní
hlavní pozornost soustředili na řešení
těch uzlových problémů a úzkých
míst, které dosud brání důslednějšímu
naplňování závěrů XV.
sjezdu strany. I když v řadě úseků
dochází k postupnému zlepšování
vývoje základních kvalitativních vztahů,
záměry šesté pětiletky ve zvyšování
efektivnosti jsou zabezpečovány nerovnoměrně.
Svědčí o tom i okolnost, že při
celkovém postupném snižování
nákladů jsme v prvých dvou letech plánovaného
úkolu nedosáhli, a to v rozsahu zhruba 7 mld Kčs.
Spotřeba některých surovin a materiálů,
jako jsou například kovy, se vyvíjela o něco
příznivěji, než počítal
plán. Zcela naopak tomu bylo u většiny druhů
paliv a energie. Tato skutečnost je o to závaznější,
že jejich získávání z dovozu
i z vlastních zdrojů je stále dražší.
Například úplné vlastní náklady
na 1 tunu černého uhlí stouply za poslední
čtyři roky téměř o 11 % a u
hnědého uhlí téměř o
12 %.
Zvýšená pozornost rychlejšímu rozvoji
vlastní těžby paliv přináší
první výsledky. V loňském roce byla
těžba uhlí o 6,8 mil. tun vyšší
než v roce 1975.
Spolu s úsilím o optimální zabezpečení
našich potřeb paliv a energie v této i dalších
pětiletkách musíme značně zvýšit
i ekonomický tlak na podniky a závody, abychom dosáhli
podstatně větší hospodárnosti.
I v ostatních oblastech bude vláda v příštím
období energičtěji dbát o větší
šetrnost, úspornost a ekonomii a orientovat všechny
stupně řízení k tomu, aby pečlivě
vážily každý výdaj a výrazněji
snižovaly náklady všeho druhu.
Pro zvyšování efektivnosti má podstatný
význam především růst technické
úrovně a kvality výrobků, soustavné
inovace výrobního sortimentu a pružnější
přizpůsobování výroby požadavkům
domácích i zahraničních spotřebitelů.
V tom je také jeden z významných zdrojů
pro rychlejší zvyšování produktivity
práce, neboť pouhý vzestup fyzického
objemu produkce na pracovníka bez ohledu na užitné
vlastnosti pochopitelně nepostačuje.
Těmto záměrům musí mnohem více
než dosud napomáhat všechny stupně řízení
promyšlenými a důkladně prováděnými
změnami výroby. Záměna zaostalých
a neperspektivních výrob za efektivní postupuje
prozatím velmi pomalu. I když například
rozvoj nosných programů byl v obou posledních
letech rychlejší než celé průmyslové
výroby, jejich podíl na celkové výrobě
je stále ještě nízký. Přitom
se s ohledem na změny ve světě ukazuje nezbytným
prověřit, zda dosavadní výběr
těchto programů odpovídá všem
kritériím efektivnosti, náročnosti
a konkurenční schopnosti na zahraničních
trzích.
Je třeba stále vycházet z toho, že se
ve světě rychle mění technologie a
užitné vlastnosti výrobků. Jsme prostě
státem, který většinu surovin a materiálů
dováží. Podíl zahraniční
směny na národním důchodu prudce vzrůstá.
Jestliže v padesátých letech činit 10
% a dnes činí zhruba 30 %, pak v dalším
období se bude pohybovat kolem 50 %, možná
i více. Proto nemůžeme měřit
naše výsledky jen svýma vlastníma očima,
ale především musíme používat
ta kritéria jakosti a produktivity práce, která
platí v nejvyspělejších zemích
a která přes intenzívní mezinárodní
směnu podstatně ovlivňují dosahované
naše vlastní hospodářské výsledky.
Pokračující zvyšování
cen, zvláště surovin a materiálů
a zostřená konkurence na světových
trzích vyžadují rychlejší strukturální
a inovační změny ve výrobě,
neboť jen tak je možno zvládnout stále
se zvyšující tempa našeho exportu.
Všestranné srovnávání se světovou
konkurencí nám všem, resortům, výrobním
hospodářským jednotkám, podnikům,
výzkumným kolektivům, průkazně
zobrazuje úroveň naší vlastní
práce. Právě porovnání hodnotových,
technických a ostatních ukazatelů v mezinárodní
směně ukazuje naše přednosti i odhaluje
velmi konkrétně naše slabiny. Z toho je třeba
na všech stupních řízení vyvozovat
konkrétní závěry s cílem posílit
váhu a pozici naší ekonomiky na světových
trzích a v součinnosti výroby a zahraničního
obchodu lépe zhodnocovat vynaloženou národní
práci.
Ve vztahu k socialistickým zemím rostl náš
vývoz i dovoz rychleji, než jsme plánovali,
takže ke konci roku 1977 je naše celková bilance
aktivní.
Ve vztahu k nesocialistickým zemím - i když
jsme v minulém roce dosáhli mimořádně
vysokého vývozu - zvýšení o 15
% - se nám v souhrnu dvou let nepodařilo plánovaný
vývoz do těchto zemí v plném rozsahu
realizovat. Na druhé straně jsme z těchto
teritorií museli uskutečnit poměrně
velký rozsah mimořádných dovozů,
zvláště v souvislosti se zemědělstvím.
V rámci RVHP se dobře vyrovnáváme
s úkoly, které pro nás vyplývají
z dohodnutých společných akcí. Realizujeme
také řadu dohod o specializaci a kooperaci. Předpokládáme,
že do roku 1980 uzavřeme další významné
dohody, které vyplynou z prací na dlouhodobých
cílových programech. V této souvislosti musíme
důsledněji rozpracovávat v součinnosti
s dalšími členskými státy RVHP
i některá systémová účinná
opatření k vyššímu vlivu mezinárodní
specializace a kooperace, k dalšímu prohloubení
integračních procesů.
Právě na pokroku, kterého v uvedených
směrech dosáhneme, záleží i míra
uspokojování hmotných a kulturních
potřeb našich pracujících. A to je bezprostředně
spjato i s dobře zásobeným vnitřním
trhem, s jeho pestrostí a bohatostí.
Pokračujeme v realizaci opatření, která
v souladu se závěry ústředního
výboru směřují k upevnění
stability vnitřního trhu. Soustavnou pozornost věnujeme
zásobování trhu potravinami i průmyslovým
zbožím. V současné době jsou
připravována koncepční opatření
na zlepšení zásobování trhu nábytkem,
stavebninami, oděvním zbožím, potřebami
pro sport a turistiku. Ještě v I. pololetí
t. r. se budeme zabývat též výrobou
strojírenského spotřebního zboží
a opatřeními k důslednějším
inovacím a využívání licencí
v jeho výrobě.
Problémy a úzká místa, na které
ukazuje analýza národohospodářské
činnosti, mají svůj základ nejen v
objektivních příčinách, ve
vnějších vlivech a v intenzitě jejich
působení, ale především ve slabinách
řídící práce všech stupňů,
včetně vládních orgánů
a všech centrálních orgánů. Březnové
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa na ně
poukázalo velmi otevřeně. Nedostatky v odpovědnosti,
organizaci, kontrole, metodách a vůbec stylu konkrétní
řídící práce se souhrnně
projevují v tom, že naše úsilí
o výrazný růst efektivnosti a kvality práce
nepřináší zatím výsledky,
jaké potřebujeme.
Důkazem toho je nerovnoměrné plnění
plánu v řadě podniků, nedostatečná
pozornost ke kvalitativním ukazatelům výroby,
neplnění hospodářských smluv
a vůbec problémy v dodavatelsko-odběratelských
vztazích. Podle hodnocení výsledků
ústředně řízeného průmyslu
nesplnilo za poslední dva roky 57 % podniků jeden
či více ze sedmi ukazatelů, které
charakterizují objem, strukturu a kvalitu produkce.
Vím, že zejména dodavatelsko-odběratelské
vztahy jsou předmětem oprávněné
kritiky. Jejich poruchy brzdí plynulost výroby,
snižují efektivnost reprodukčního procesu
a negativně ovlivňují iniciativu lidí.
Jsme si také vědomi, že zčásti
to padá na vrub ústředních orgánů,
jak o tom svědčí i nedostatečná
propracovanost a skloubenost plánů, které
přicházejí z centra na výrobní
hospodářské jednotky a podniky.
Řadu těchto otázek jsme již řešili.
Rozhodli jsme rozšířit počet hmotných
bilancí a zvýšit význam a závaznost
hospodářských smluv. V další
etapě hodláme zdokonalit celý systém
potřebných rezerv - materiálových,
kapacitních i finančních, zracionalizovat
cestu zboží od výroby ke spotřebiteli
a nově posoudit i úlohu odbytových organizací.
Mnoho záleží též na důsledném
plnění těch opatření, která
mají posílit kompletační obory a odstranit
tak všeobecný nedostatek řady výrobků,
zvláště ve strojírenství, kde
v daných oborech máme skutečně omezené
kapacitní možnosti.
Takový je náš záměr. Budovaný
systém dodavatelsko-odběratelských vztahů
vytváří potřebné možnosti
pro jejich lepší fungování.
Ovšem úloha podniků a výrobních
hospodářských jednotek je v celém
tomto systému nezastupitelná. Zvláště
zde je třeba upevnit kázeň a odpovědnost.
To však předpokládá, že vedoucí
hospodářští pracovníci dokonale
znají problémy a na základě toho včas
rozhodují o nevyjasněných otázkách
s přihlédnutím ke společenské
důležitosti daného úkolu.
Přes všechna dosud provedená opatření
některé podniky a závody nevěnují
v řídící činnosti dostatek
pozornosti těm ukazatelům, které umožňují
soustavně sledovat investiční, materiálovou,
energetickou a pracovní náročnost výroby.
S normami a normativy, ve kterých jsou promítnuty
požadavky na technnickoekonomickou úroveň výrobků,
se soustavně nepracuje. Ba někdy ani nejsou ujasněny
a stanoveny. A tak nejen při operativním plnění
ptánu, ale i při tvorbě řady koncepcí,
plánovaných výhledů, investičních
záměrů jsou opomíjeny tyto základní,
kvalitativní stránky reprodukčního
procesu. Vždyť nám nejde přece o výrobu
pro výrobu, ale cílem naší hospodářské
činosti je přinášet optimální
efekty pro společnost, uspokojovat domácí
i vnější potřeby, prostě zabezpečovat
zdroje pro stále bohatší a plnější
život lidu. Proto nám nemůže být
jedno, za kolik a na jaké úrovni vyrábíme.
Nemůžeme nechat bez povšimnutí ani účinnost
práce vlastního řídícího
aparátu odshora až dolů, odkud přicházejí
stále nové a nové nároky na jeho rozšíření,
nové nároky na další pracovní
síly, většinou ne plně zdůvodněné.
A přitom právě tuto řídící
sféru vybavujeme nákladnou výpočetní
technikou, která má proces řízení
přece zkvalitnit a zracionalizovat a odstranit tak z naší
práce vše, co neplní účel a nepřináší
efekt.
Úroveň řízení i podmínky
jsou v jednotlivých závodech, podnicích i
výrobních hospodářských jednotkách
odlišné. Záleží na vedoucích
pracovnících, aby si osvojili nejúčinnější
metody organizace i řízení práce a
výroby v dané jednotce. Zde svou úlohu musí
splnit lépe než dosud příslušné
odvětvové a oborové projektové a výzkumné
ústavy i zvlášť pro to zřízené
účelové organizace, od nichž očekáváme,
že budou účinněji napomáhat zvláště
racionalizaci výrobních procesů.
Považujeme za správné, aby ruku v ruce se zvyšováním
úrovně konkrétní řídící
a organizátorské práce se soustavně
prohluboval a zdokonaloval i celkový mechanismus řízení.
Takové práce probíhají a orientujeme
je tak, abychom potřebné změny mohli uplatnit
v celé šíři již od počátku
sedmé pětiletky. Spolu s teoretickou frontou se
zamyslíme nad tím, jaká opatření
přijmout, abychom ještě účinněji
podněcovali zájem podniků a závodů
o větší a rychlejší uplatňování
výsledků vědy a techniky, o pružnější
inovaci výrobků a o materiálové úspory
a hospodárnost vůbec - prostě řečeno,
o rychlejší růst efektivnosti a kvality.
Řadu těchto opatření v současné
době ověřujeme, protože chceme před
jejich všeobecným zavedením lépe poznat
jejich ekonomickou účinnost, působení
na myšlení lidí i jejich vliv na konkrétní
řídící práci. Cílem
těchto změn ovšem také je, aby podněcovaly
změny v myšlení, změny směřující
k tomu, aby kritériem jednání všech
stupňů řízení i jednotlivých
vedoucích bylo optimální uspokojování
společenských potřeb. Počítáme
samozřejmě s tím, že budou využity
velké zkušenosti našich pracujících
k tomu, aby ověřovaná opatření
byla zdokonalena a případně navržena
nová, účinnější.
Připravujeme také řadu opatření
ke zlepšení řízení některých
oblastí národního hospodářství,
zejména pak investičního procesu a zavádění
vědeckotechnických poznatků do praxe. Víme
o tom, že jedním z vážných důvodů
dosavadní nedostatečné účinnosti
řízení investičního procesu
a zejména jeho neuspokojivé efektivnosti je to,
že při rozhodování nejsou v žádoucí
míře respektovány národohospodářské
souvislosti.
Současná míra investování v
Československu činí zhruba 1/3
národního důchodu a je tedy jednou z největších
v průmyslově vyspělých zemích.
Přesto trvá tlak na její další
růst. Přitom již dnes klesá směnnost
a ve využívání základních
fondů a také v rozestavěnosti máme,
jak známo, značné rezervy.
Proto považujeme za nezbytné dosavadní způsoby
řízení reprodukce základních
prostředků zdokonalit a dopracovat je do uceleného
systému, který by výrazněji působil
na změnu současné praxe. V této souvislosti
chci informovat, že připravujeme návrhy na
hmotnou stimulaci lepšího využívání
základních fondů a na dokonalejší
společenské i hmotné ocenění
pracovníků trvale činných ve vícesměnných
provozech.
Jednotlivé ústřední orgány
chystají rovněž opatření na úseku
organizace výrobně technické základny
a zvláště režimů řízení,
takže v této souvislosti usilujeme i o účinnější
sepětí organizací výroby se zahraničním
a vnitřním obchodem.
V souladu se závěry XV. sjezdu i březnového
zasedání ústředního výboru
klademe ovšem hlavní důraz na zdokonalení
celého procesu plánování, na posílení
jeho komplexnosti, vyváženosti a perspektivnosti.
Celá dosavadní historie plánovitého
řízení socialistické ekonomiky prokázala,
že obsahové pojetí plánu má pro
něj určující úlohu. Proto především
v něm, v plánu, musí být zakotveny
konkrétní úkoly pro dosahování
vyšší efektivnosti výroby. Kvalitativní
ukazatele plánu nemohou být v podstatě ničím
jiným nahrazeny a je proto třeba usilovat, aby i
konstrukce nástrojů hmotné zainteresovanosti
byla z nich odvozena a byla s nimi v plném souladu.