Do zdravotnických zařízení nastoupilo
2380 nových lékařů a 5460 středních
zdravotnických pracovníků. Jestliže
v roce 1975 připadal v naší republice 1 lékař
na 430 obyvatel, loni se tento počet dále snížil
na 342 obyvatel; tím předstihujeme i řadu
bohatších zemí. l přitom si však
musíme stavět naléhavou otázku, jak
efektivně těchto lékařů využíváme.
Soustavně zlepšujeme také péči
o ženu a dítě. Pod lékařským
dohledem jsou prakticky všechny těhotné ženy,
rozšiřuje se dispenzární péče
o děti předškolního a školního
věku. Úspěšně pokračujeme
ve snižování kojenecké úmrtnosti
i rozsahu dětských infekčních onemocnění.
Zároveň začínáme uskutečňovat
celospolečensky významné zdravotnické
programy, z nichž některé jsou již ve
stadiu provádění. Například
první zkušeností s takzvaným kardiovaskulárním
programem ukazují, že důsledným uplatněním
navržených postupů léčby a rehabilitace
lze již dnes snížit úmrtnost na infarkt
myokardu o více než 20 %. Přitom se téměř
3/4 pacientů po ukončení léčby
vrací ke své práci, většina z
nich dokonce už během půl roku po onemocnění.
Prohloubení zdravotní péče a opatření,
přijatá federální vládou a
národními vládami, se v uplynulém
období projevily i v příznivém vývoji
pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz. Jestliže
v roce 1970 činilo průměrné procento
pracovní neschopnosti 5,13, pohybuje se v současné
době kolem 4 %. To je pochopitelně nezanedbatelný
přínos národnímu hospodářství.
Součástí naší péče
o zdokonalování zdravotnictví musí
být i důslednější postup proti
dosud přetrvávajícím negativním
jevům, odporujícím zásadám
socialistické etiky, jako je necitlivý přístup
k nemocným, různé formy byrokratismu a neodpovědnosti
ve zdravotnických službách.
Vysoké náklady na rozvoj zdravotnictví nás
však také musí vést k tomu, abychom
lépe hospodařili s léky, přístroji,
odbornou pracovní silou, abychom věnovali větší
pozornost výchově a odpovědnosti občanů
k jejich vyšší péči o své
zdraví, usilovali o důslednější
postup proti úrazovosti, která zejména v
mimopracovní době extrémně v naší
zemi narůstá.
Soudružky a soudruzi poslanci, politika upevňování
a prohlubování spojeneckých svazků
se Sovětským svazem a ostatními zeměmi
socialistického společenství, spolu s politikou
uvolnění a spolupráce zemí rozdílného
společenského zřízení patří
k prioritám, k hlavním zásadám zahraniční
aktivity vlády ČSSR.
Uvědomujeme si, že v procesu uvolňování
a rozšiřování spolupráce států
s rozdílným společenským zřízením
máme v současné době co činit
s dvěma protikladnými tendencemi. Především
je tu snaha pokračovat v uvolňování,
i když se ji vždy nedaří prosazovat přímočaře
a bez komplikací. Nositelem této tendence je Sovětský
svaz, naše země a ostatní státy socialistického
společenství, rovněž i realisticky smýšlející
vedoucí kruhy některých západoevropských
států. Má podporu miliónových
mas pokrokových lidí celého světa,
které si hluboce uvědomují, že k této
politice neexistuje žádná jiná rozumná
alternativa.
Proti těmto záměrům však stojí
v protikladu nebezpečné pokusy, které zvyšují
napětí ve světě, brzdí mírová
jednání a vyvolávají závody
ve zbrojení. Vývoj a výroba nových
typů a systémů zbraní zákonitě
rozšiřují ohniska krizí. Zároveň
slouží jako nástroj neomaleného politického
nátlaku proti silám demokracie a socialismu. Proto
docházíme k jednoznačnému závěru,
že to nejdůležitější, čeho
je nyní třeba dosáhnout, je rozšířit
politické uvolnění do vojenské oblasti.
Spolu s našimi spojenci usilujeme, aby se tento princip již
v nejbližší době prosadil jako všeobecný
jev politiky. Není sporu, že horečné
zbrojení a hromadění nových ničivých
systémů se staly nejvážnější
hrozbou života lidstva, které odčerpává
ohromné materiální a lidské zdroje,
tak potřebné pro jiné, ušlechtilejší
cíle.
Obtíže odzbrojovacích jednání
a záměry některých zemí vynutit
si jednostranné výhody, především
při výrobě a zavádění
dalších ničivých zbraní, mají
společného původce ve vojenskoprůmyslových
komplexech USA a dalších států Severoatlantického
paktu. Příklad vyděračské kampaně
kolem neutronové bomby je nejmarkantnější.
Vzdor skutečnosti, že tento nový americký
pokus o rozšíření nebezpečí
nukleární katastrofy vyvolává rozhořčení
národů i západních států,
přesto, že pokrokoví lidé ve světě
uvítali sovětský návrh na odmítnutí
této zbraně, nová americká administrativa
se intenzívně připravuje k jejímu
prosazení.
Máme za to, že cestu ze slepé uličky
při odzbrojovacích jednáních ve Vídni
a Ženevě nejlépe ukazují návrhy
socialistických zemí, které mají plnou
podporu i vlády Československé socialistické
republiky. Proto při všech bilaterálních
jednáních i na blízkém mimořádném
zasedání Organizace spojených národů
budeme prosazovat všechny odzbrojovací návrhy
všeobecného zájmu, zvláště
ty, které by vedly k zákazu jaderných zbraní
včetně jejich zkoušek. Právě
tuto oblast zahraničně politické činnosti
považujeme dnes za klíčovou.
Letos v létě uplynou tři roky od konference
v Helsinkách. Potřeba spolupráce zemí
rozdílného společenského zřízení
se stále více prosazuje jako norma mezinárodních
vztahů. Neuspěly pokusy o zbrzdění
této kritiky, ani intriky, jichž jsme byli svědky
mimo jiné i na bělehradském setkání.
Naopak se plně potvrdil duch i litera dohod z Helsinek,
jejich aktuálnost a platnost pro budoucnost.
Helsinský akt jsme v Československu přijali
plně za svůj, a to nejen slovy. Vždyť
odpovídá potřebám našeho mírového
budování a je proto v zájmu socialismu vůbec.
Přitom jej chápeme jako ucelený návod
k jednání. Vždy budeme postupovat tak, aby
při jeho plnění nedocházelo k nadřazování
některých části dokumentu nad druhými,
aby všechny jeho základní myšlenky byly
postupně prosazeny do života. Přitom je samozřejmé,
že si jako suverénní stát nedáme
vnucovat podmínky, které slouží zcela
jiným cílům než spolupráci a
porozumění mezi lidmi a národy.
V minulém období se podařilo vyřešit
řadu vážných otázek s našimi
nejbližšími sousedy. Spolupráce s Rakouskou
republikou se rozvíjí ve všech oblastech. Nadcházející
návštěva prezidenta republiky s. Husáka
v Německé spolkové republice nepochybně
dá nové impulsy pro rozvoj styků s naším
západním sousedem.
Československo má zájem, aby spolupráce
na zásadách vzájemné výhodnosti
a respektování byla co nejširší.
V minulosti se ovšem vytvořil na Západě
celý systém diskriminačních zábran,
které se staví do cesty přirozenému
vývoji, brzdí obchod a celkovou spolupráci,
a tak škodí nejen nám, ale i našim partnerům.
V příštím období budeme proto
usilovat o překonání tohoto nepříznivého
stavu. Přitom míníme dávat přednost
spolupráci s těmi zeměmi, které zásady
rovnoprávnosti přijmou za nesporný princip,
a to nejen ve všeobecných prohlášeních
na mezinárodních konferencích, ale i v praktické
politice všedního dne.
Zřetelný pokrok jsme zaznamenali i v jednání
s Vatikánem. Letos zveřejněné dohody
o uznání souladu státních hranic s
hranicemi církevní správy, o které
mimochodem marně usilovala diplomacie buržoazní
republiky, jsou důkazem, že ani tady nic nestojí
v cestě porozumění. Proto jsme i přivítali
obsazení pražského arcibiskupského stolce
kardinálem Tomáškem.
Růst autority naší země ve světě
se v uplynulých dvou letech projevil nejen v mnoha rozhovorech
na úrovni prezidenta republiky, ale také v desítkách
jednání na vládní úrovni, při
podpisu stovek smluv a dohod se státy všech kontinentů,
na mezinárodních konferencích a při
zasedáních Organizace spojených národů.
Podařilo se obnovit duch spolupráce s našimi
jižními a západními sousedy, a to v
době, kdy proti nám byly rozpoutávány
zlovolné kampaně, jejichž cílem bylo
obklopit nás krunýřem izolace.
Pěstujeme rovněž vzájemně výhodné
hospodářské, kulturní a politické
styky se stále větším počtem
zemí rozvojového světa. Jednání
na nejvyšší úrovni s Iránem z doby
nedávno minulé i řada jednání
s ostatními zeměmi rozvojového světa
na nižší úrovni to plně potvrzují.
Díky nezištné pomoci jsme v rozvojovém
světě získali řadu přátel.
To platí zejména o státech, které
boj s kolonialismem a jeho pozůstatky rozšířily
na zápas za hluboké sociální přeměny
a dnes jdou cestou socialistické orientace. V tomto úsilí
budeme v rámci našich možností pokračovat.
Chceme pomáhat všude tam, kde to bude zapotřebí.
Zároveň rozhodně odmítáme pokusy
o uzavření separátního míru
na Blízkém východě bez stažení
izraelských vojsk ze všech okupovaných arabských
území a dokonce na účet palestinského
národa. Soudíme, že takové řešení
je nepřijatelné a vůbec by neobnovilo mír
v této oblasti.
Minulé období vydalo celou řadu svědectví,
že Československo jako pevný článek
socialistického společenství je všeobecně
uznávaným státem nejen v Evropě, ale
i jinde ve světě.
Významná aktiva v zahraniční politice
můžeme vykazovat proto, že jsme vždy postupovali
v těsné koordinaci se Sovětským svazem
a dalšími bratrskými zeměmi socialistického
společenství.
Společné cíle, totožnost zájmů
a věrnost zásadám socialistického
internacionalismu určují obsah naší
spolupráce i pro budoucnost. Přitom bereme v úvahu
hluboké změny v rozvoji naší společnosti,
které mění i úroveň styků
ve všech oblastech. Prosazuje se nový typ spolupráce,
který napomáhá historickému procesu
sbližování lidu socialistických zemí.
To platí zejména pro hospodářskou
spolupráci. Tak chápeme komplexní program
socialistické ekonomické integrace, který
nám poskytuje ucelenou základnu dlouhodobé
a výhodné hospodářské spolupráce
s bratrskými zeměmi. Bez účelné
kooperace a specializace výroby se Sovětským
svazem a ostatními členskými státy
RVHP nejsme schopni mnohá naše odvětví
rozvíjet dlouhodobě s vysokou efektivností
a v potřebném tempu. Proto i v příštím
období budeme usilovat o to, abychom v tomto směru
postoupili kupředu.
Používám této příležitosti,
soudružky a soudruzi poslanci, abych ještě jednou
poděkoval ústřednímu výboru
KSSS a sovětské vládě, že nám
umožnily vyslat do vesmíru prvního československého
kosmonauta. (Potlesk.) Vždyť, řečeno slovy
generálního tajemníka ÚV KSČ
a prezidenta ČSSR soudruha Gustáva Husáka,
jde o "událost, která překračuje
hranice našich zemí. Je současně jedním
z příkladů nejužší a stále
se prohlubující bratrské spolupráce
Československa a Sovětského svazu, mezi národy
socialistických zemí v nejrůznějších
oblastech lidské činnosti".
V zájmu socialistického společenství
i v duchu programu míru považujeme za zcela nezbytné
upevňovat organizaci Varšavské smlouvy, která
je nejen zárukou obrany našich životních
jistot, ale i zdrojem významných mírových
iniciativ, jež mohou v budoucnu vést k proměně
politického uvolnění v uvolnění
vojenské. Proto považujeme za nadále platné
návrhy bukurešťského zasedání
Politického poradního výboru států
Varšavské smlouvy, jejichž záměrem
je omezit nebezpečí jaderného konfliktu v
Evropě a připravovat podmínky pro postupné
odzbrojení až po event. rozpuštění
vojenských bloků.
To je směr našeho všestranného usilování
v příštím období. Realita věcí
je však dnes taková, že současně
s tím musíme myslet i na naši obranu. Rada
obrany ČSSR v čele se soudruhem Husákem i
federální vláda dbají o to, aby v
rámci našich ekonomických možností
byly československé ozbrojené síly
vybavovány nejmodernější vojenskou technikou,
aby kádrový a morálně politický
stav vojsk odpovídal potřebám doby.
S ohledem na to, že státy Severoatlantického
paktu zvyšují své výdaje na zbrojení,
urychlují zbrojní cyklus svých armád,
zavádějí nové zbraně s podstatně
vyššími parametry, musíme i my zajišťovat
spolehlivou ochranu naší země a uzpůsobovat
obranyschopnost země nově vznikajícím
podmínkám. V každém případě
budeme nadále dbát o to, aby naše ozbrojené
síly byly účinnou součástí
bratrských armád členských států
Varšavské smlouvy.
V poslední době jsme vyvinuli úsilí
k normalizaci státních vztahů s Čínskou
lidovou republikou. Bohužel naše snaha obnovit spolupráci
na zásadách rovnoprávnosti a nezasahování
do vnitřních záležitostí se zatím
nesetkala s porozuměním čínské
vlády. Naopak, jsme svědky dalších a
dalších nepřátelských a protisocialistických
aktů, které nahrávají silám
imperialismu a války ve světě. Tímto
duchem je neseno i nedávné čínské
odmítnutí iniciativy prezidia Nejvyššího
sovětu SSSR, které sledovalo cíl: normalizovat
státní vztahy podle zásad mírového
soužití, na principech rovnoprávnosti, respektování
svrchovanosti a územní celistvosti, vzájemného
nevměšování a nepoužití
síly mezi SSSR a ČLR. Tento odmítavý
krok čínské strany nemůžeme přijmout
a zásadně jej odsuzujeme. Ani dnes se však
neuzavíráme možnosti normalizovat naše
styky po státní linii, pokud taková snaha
bude i na čínské straně a pokud nebude
provázena úsilím o diskriminaci jiných
bratrských socialistických zemí.
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte, abych vám v závěru
upřímně poděkovat za podporu a pomoc,
kterou Federální shromáždění,
jeho orgány a Vy osobně poskytujete vládě
republiky v její práci, v úsilí důsledně
naplňovat závěry XV. sjezdu KSČ.
Jsme téměř v polovině šesté
pětiletky a mnohé naše základní
záměry se úspěšně daří
uskutečňovat zásluhou dobré práce
našich občanů a jejich iniciativy. Vláda
si je však vědoma, že ten větší
a mnohem obtížnější a náročnější
kus práce je stále ještě před
námi.
Se zbývajícími úkoly se chceme zdárně
vypořádat, abychom zabezpečili to, co je
základním cílem politiky Komunistické
strany Československa a programu Národní
fronty - spokojený a klidný život našich
občanů, všestranný rozvoj naší
země, socialistického Československa.
Věřím, vážení soudruzi
poslanci, že v této práci bude mít vláda
tak jako dosud vaši plnou podporu. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Štrougalovi
za zprávu vlády Československé socialistické
republiky o plnění jejího programového
prohlášení.
Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictva obou
sněmoven doporučují, aby k vypracování
návrhu usnesení k tomuto bodu pořadu byla
zvolena návrhová komise v tomto složení:
- za Sněmovnu lidu poslanci: Alois Hůla, Rudolf
Chlad, Václava Kuželová, Jaroslav Linhart,
Jozef Škula a Richard Tichý,
- za Sněmovnu národů poslanci: Martin Fabík,
Libuše Kvasnicová, Vladimír Mařík,
Jozef Polák, Vladimír Vedra a Magdaléna Vojteková.
Jsou k těmto návrhům obou předsednictev
nějaké připomínky? (Nebyly.) Není
tomu tak.
Můžeme tedy o návrhu na složení
návrhové komise hlasovat.
V této chvíli jsou v zasedací síni
přítomni 182 poslanci Sněmovny lidu a ze
Sněmovny národů 66 poslanců zvolených
v České socialistické republice a 68 poslanců
zvolených ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou tedy schopny se usnášet.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
svého předsednictva na složení návrhové
komise? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím o vyjádření poslance
Sněmovny národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s předloženým návrhem svého předsednictva
na složení návrhové komise? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
l Sněmovna národů hlasovala jednomyslně.
Komise pro vypracování návrhu usnesení
byla tedy oběma sněmovnami schválena.
Prosím členy komise, aby během polední
přestávky se shromáždili v místnosti
č. 030 v přizemí a zahájili svou práci.
Soudružky a soudruzi poslanci, nyní prosím
předsedu volební komise, aby podal zprávu
o výsledku volby člena předsednictva Federálního
shromáždění.