Středa 12. prosince 1979

Středa 12. prosince 1979

(Začátek schůze v 10 hodin)


Přítomno:194 poslanců Sněmovny lidu
68 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
67 poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské socialistické republice

Omluveni poslanci

Sněmovny lidu:

Gahurová, Harciniková, Pitra, Rozsypalová, Švestka, Tesař

Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:

Auersperg, Čermáková H., Kovalčík, Krauskopf, Mevald, Půček, Šimon

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:

Janík, Kodaj, Kožík, Mihálik, Sabolčík, Šarišská, Šepeľa, Turošík

Předseda FS A. Indra: Vážené Federální shromáždění, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, zahajuji 14. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů III. volebního období Federálního shromáždění Československé socialistické republiky.

Jménem všech přítomných vítám upřímně především generálního tajemníka ústředního výboru Komunistické strany Československa, prezidenta republiky soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)

Vítám i ostatní vedoucí funkcionáře ústředních orgánů komunistické strany, představitele orgánů a organizací Národní fronty, ostatních politických stran. Vítám členy federální vlády vedené jejím předsedou soudruhem Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)

Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhla na svých schůzích 27. listopadu konat společnou schůzi sněmoven s programem, který jste obdrželi písemně. Mezitím, už po schůzích obou předsednictev, zaslal předseda vlády další dva naléhavé návrhy k projednání, a sice:

- vládní návrh ústavního zákona o zřízení federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu;

- vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev.

Zmíněné návrhy projednaly na společné schůzi výbory ústavně právní a výbory pro průmysl, dopravu a obchod obou sněmoven. Vzhledem k tomu vás prosím, soudružky a soudruzi, abyste souhlasili se změnou pořadu našeho jednání.

Doporučujeme vám, abychom dodatečně došlé vládní návrhy projednali jako druhý a třetí bod pořadu naší schůze a pokračovali pak projednáváním bodů uvedených na pozvánce. Materiály ke všem navrhovaným bodům pořadu schůze vám byly doručeny.

Má někdo z poslanců připomínku nebo doplňující návrh? (Nebyly.) Není tomu tak.

V zasedací síni je v této chvíli přítomno 187 poslanců Sněmovny lidu a ze Sněmovny národů 65 poslanců zvolených v České socialistické republice a 65 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou tedy schopny se usnášet.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny lidu na konání společné schůze sněmoven s navrženým pořadem včetně doplňků? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Prosím nyní, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva na konání společné schůze sněmoven s navrženým a doplněným pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

I Sněmovna národů hlasovala jednomyslně.

Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle čl. 34 odst. 2 ústavního zákona o československé federaci na konání společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů a schválily její pořad.

Nyní projednáme první bod schváleného pořadu schůze, kterým je

I

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace

na rok 1980 (tisk 74).

Prosím ministra financí ČSSR s. Léra, aby návrh jménem federální vlády zdůvodnil.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu generální tajemníku ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezidente Československé socialistické republiky, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předkládá Federálnímu shromáždění návrh státního rozpočtu na závěrečný rok 6. pětiletky. Státní rozpočet je vypracován v souladu s náročnými úkoly státního plánu a spolu s měnovým plánem a finančními plány jednotlivých článků řízení si klade za cíl, účinněji mobilizovat vnitřní zdroje a rezervy národního hospodářství, nastolovat stále náročnější ekonomické klima a důsledněji prosazovat hospodárnost na každém úseku. Tyto významné dokumenty hospodářské politiky vyjadřují úsilí vlády, státních a hospodářských orgánů pod vedením strany aktivně řešit aktuální problémy a v maximální míře naplnit úkoly hospodářského a sociálního rozvoje vytyčené XV. sjezdem KSČ.

Zpráva předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa na 14. zasedání ÚV KSČ přesvědčivě ukázala, že čs. ekonomika se trvale rozvíjí v souladu s hlavním zaměřením 6. pětiletky a že na tomto základě postupně roste i životní úroveň našeho obyvatelstva. I když v důsledku složitějších vnitřních i vnějších podmínek dynamika rozvoje nedosahuje plně plánovaných temp, výstavba rozvinuté socialistické společnosti v naší republice neustále postupuje vpřed. To je třeba ocenit zejména při dnešní ekonomické situaci ve světě, s níž je naše hospodářství spojeno mnoha svazky, vyplývajícími z mezinárodní dělby práce.

Příslušnost k socialistické soustavě, členství v RVHP a zejména těsná ekonomická spolupráce se Sovětským svazem jsou pro nás pevnou zárukou a trvalým základem dalšího ekonomického rozvoje, neznamenají však úplnou imunitu vůči vývoji probíhajícímu ve světě, zejména v kapitalistické hospodářské soustavě.

Soudružky a soudruzi, nejdříve mi dovolte říci několik slov k výsledkům hospodaření v roce 1979.

Letošní hospodářský rok byl zatím nejsložitějším obdobím 6. pětiletky. Kumulace několika nepříznivých vlivů, na nichž se podílejí i subjektivní činitelé, se ve svých důsledcích odrazila v relativně nižším tempu rozvoje společenské výroby i užití národního důchodu a ve zvýšených nárocích na dovoz.

Palivoenergetické problémy na počátku roku vedly v prvních měsících tohoto roku k výpadku průmyslové výroby převyšujícímu 6 mld Kčs, což představovalo zhruba třídenní výrobu. Toto zpoždění řada podniků a VHJ v průběhu roku dohnala především díky úsilí pracujících, jejich obětavosti a iniciativě, takže ke konci listopadu činilo toto zpoždění již jen jednu pětinu jednoho pracovního dne. Očekáváme, že může být dosaženo celkového plánovaného objemu výroby, když do toho nepočítáme potravinářský průmysl. Struktura výroby a odbytu podle hlavních směrů jejich určení se však odchýlila od plánu. Zatímco dodávky průmyslu pro investice budou v celkovém objemu splněny, nevyrovnají se stavební organizace se svými úkoly v investiční výstavbě. Nebudou splněny dodávky pro vnitřní trh a vývoz. Složitá situace v zahraničním obchodu byla dále ztížena dalším růstem dovozních cen. V důsledku nižší sklizně obilovin bylo třeba zajistit nad úroveň plánu jejich mimořádné dovozy, což zhoršilo obchodní i platební bilanci ve vztahu k zahraničí. Uvedené vlivy působící na vývoj hospodářství v průběhu roku se přímo i nepřímo odrazí ve finančním hospodaření podniků i státu.

Státní rozpočet na rok 1979 jsme předložili Federálnímu shromáždění jako vyrovnaný. Přitom jsme zdůraznili, že tato vyrovnanost je podmíněna vyšší efektivností a hospodárností, rychlou dynamikou vývoje tvorby finančních zdrojů, zpevněním proporce mezi vývojem zdrojů a potřeb hospodářské sféry, mobilizací disponibilních finančních zdrojů podniků a jejich nadřízených orgánů a zajištěním optimální struktury financování plánovaných potřeb z jednotlivých zdrojů.

Ne všechny tyto předpoklady se podařilo splnit. Navíc pak bylo třeba během letošního roku uhradit některé nové, původním plánem nepředvídané výdaje ze státního rozpočtu. Z nich největší váhu měla úprava plánu zahraničního obchodu reagující především na cenový vývoj a nutnost uhradit vyšší dovoz obilí. Dále bylo nutno mimo plán zabezpečit některé další potřeby v palivo-energetickém komplexu i v jiných odvětvích. Na druhé straně vláda přijala řadu opatření, která ve svých důsledcích snížila negativní dopady na rovnováhu státního rozpočtu.

Ačkoliv finanční hospodaření letošního roku není ještě uzavřeno, můžeme na základě dosažených výsledků za 10 měsíců vcelku reálně předpokládat, že letošní státní rozpočet bude stejně jako v předchozích letech vyrovnaný. To je vzhledem k existujícím podmínkám příznivý výsledek. Při jeho hodnocení máme však na zřeteli, že rozpočtovou rovnováhu nezabezpečíme na té kvalitativní úrovni, s níž jsme původně počítali. I v letošním roce nebudou plně využity plánované investiční dotace zejména vlivem neplnění věcných úkolů jak v oblasti výstavby některých důležitých výrobních kapacit, tak i v nevýrobní sféře.

Na druhé straně se v rozpočtových příjmech promítne předpokládané nesplnění zisku, zejména v důsledku nižšího zisku organizací hospodařících v rámci agrokomplexu a stavebnictví.

Rozpočtovaný výnos daně z obratu je nepříznivě ovlivněn nesplněním dodávek zboží pro vnitřní trh. Přesto však daň z obratu v důsledku provedených cenových úprav z loňska i letoška bude překročena.

Objektivní pohled na realitu ekonomických podmínek ve světě a u nás i zkušenosti z letošního roku nás stále více přesvědčují o tom, že uspokojování rostoucích potřeb hospodářství a obyvatelstva je plně závislé na zdrojích, které vytvoříme. Tuto logiku ekonomických zákonitostí musíme respektovat, přizpůsobit dynamiku rozvoje našim reálným možnostem a zejména v nejvyšší míře mobilizovat zdroje hospodářství k naplnění cílů, které jsme si vytyčili.

K tomu směřují i základní úkoly hospodářské a sociální politiky na rok 1980, které projednalo a stanovilo 14. zasedání ÚV KSČ.

Zkušenosti z letošního, v mnoha směrech netypického roku ukázaly v ostřejším světle některé nedostatky v naší práci. Současně však ukázaly i to, kolik rezerv se dá využít rozvinutím pracovní iniciativy a pružnou reakcí v řízení na nové skutečnosti.

Za této situace nabývají mimořádného významu komplexní rozbory hospodaření za tento rok. Hluboká analýza příčin úspěšného zvládnutí úkolů i přetrvávání některých nedostatků se musí stát účinným východiskem naprosto konkrétního a adresného zajištění úkolů na rok 1980 na každém pracovišti.

Rok 1980 je posledním rokem 6. pětiletky, ale současně i prahem pro vstup do pětiletky sedmé. Zabezpečení plánovaných úkolů na příští rok má proto mimořádný politický i ekonomický význam. Úroveň jejich splnění může být v rozhodující míře ovlivněna rozvinutím široké iniciativy pracujících na počest 35. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.

Hlavní cíle, které si vytyčujeme, znamenají proti letošnímu roku určité zrychlení dynamiky společenské výroby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP