Toto řešení má přispívat
větší měrou než dosud k úsporám
pracovních sil, energie a surovin, ke zvýšení
výroby pro vývoz a k omezení dovozu v některých
směrech. Znamená to tedy, že těžiště
investování se bude přesouvat do výroby
a dodávek techniky progresivních strojů a
zařízení pří poklesu stavebních
prací.
Jestliže hovoříme o zvýšení
úlohy modernizace a rekonstrukce, nemáme na mysli
jen výrobu. Stejné principy hodláme prosadit
i v nevýrobní sféře. V bytové
výstavbě například počítáme
s nižším počtem nových bytů
v příští pětiletce a se značným
rozšířením podílu modernizovaných
bytových jednotek. Když mluvíme o investicích
v terciární sféře, v celé infrastruktuře,
je třeba se zmínit o kvalitě a životnosti
toho, co budujeme. Nesmíme si, soudružky a soudruzi,
zakrývat daný stav. Stavíme mnoho kvalitních
bytů, mnoho objektů a různých zařízení,
ale přece jen některé jevy, které
se stále opakují, nelze přecházet.
Jak vypadají některé nové byty, celé
bytové komplexy, ačkoliv byly různými
orgány kolaudovány a převzaty do užívání?
Netěsnost oken, nekvalitně zabudovaná bytová
jádra, nefungující různé tzv.
maličkosti. Jak spolehlivé jsou teplovody, inženýrské
sítě, jakou kvalitu mají některé
úseky nově budovaných silnic, včetně
některých tras dálničního typu
- prostě, jak kvalitně stavíme a jak kvalitně
investujeme.
Mnohé, co bylo opraveno před několika lety,
dnes opravujeme znovu, nebo bychom měli opravovat znovu.
To, co mělo mít životnost několik desítek
let, vydrží jen několik roků. Takovéto
nekvalitní investování nás pochopitelně
stojí mnoho prostředků, to ubírá
kapacity, je to mrhání prostředky a živou
prací. I zde musíme vidět, kde jsou základní
příčiny této nekvalitní, lajdácké
práce. Jsou jak v nedostatečné odpovědnosti
investora, tak i dodavatele, jsou jak v systému, v ekonomických
pravidlech, která takováto jednání
umožňují, tak i v organizaci řídící
práce. A proto je třeba systém i praktická
jednání zdokonalovat a postupně měnit.
V souvislosti se snižováním růstu investiční
výstavby jsme a budeme nuceni upustit od některých
záměrů, se kterými jsme v dřívějších
úvahách nepočítali. A ono není
vždy snadné, hledat nové, úspornější,
efektivnější řešení, a to
jak ve výrobní sféře, tak i v nevýrobní
sféře. Není vždy populární
vysvětlovat, že to či ono se v daném
místě, v daném závodě stavět
nebude. Ale nepochopení a někdy i odpor překonávat
musíme. Řadu takovýchto otázek týkajících
se zvláště investování musíme
pochopitelně rozhodnout ve vládách, ale mnohé
jsou v kompetenci národních výborů
a dalších podnikových i nadpodnikových
orgánů a nevýrobních institucí.
Dovolte mi ještě jednu poznámku. Jsme země,
která má velké množství historických
památných budov a objektů. Je to velké
dědictví minulosti, na které jsme všichni
hrdí, které zdobí tuto zemi a je uznáváno
v celém světě. Na údržbu a rekonstrukci
těchto památek věnujeme nemálo sil
a prostředků a přesto, upřímně
řečeno, na všechno nestačíme.
Mnohé jsme opravili, ale řada objektů dále
chátrá a na celé komplexy - vezměme
jen historickou část Starého Města
pražského - nemáme prostě dostatek sil
a kapacit.
Není vůbec mým úmyslem pozornost k
této oblasti oslabovat, ale přece jen bychom se
měli nad některými otázkami zamyslet.
Nepřehánějí poněkud příslušné
instituce památkové péče výběr
a počet objektů, které jsou jako památkově
chráněny? Nevládne zde přílišný
subjektivismus, který s ochranou historických památek
nemá nic společného? Máme v památkové
péči správně stanoveny priority?
Nemůžeme zde dávat na celý komplex uvedených
otázek definitivní odpověď, ale přece
jen je třeba vzít v úvahu naše celkové
národohospodářské možnosti. Musíme
zúžit frontu našeho zaměření
v oblasti ochrany, rekonstrukce nejdůležitějších
historických památek a soustředit síly
na to hlavní. Jistě, historické a umělecké
aspekty jsou při tomto rozhodování důležité,
ale ani reálná ekonomická hlediska nemůžeme
vůbec opomíjet.
Soudružky a soudruzi, požadavek vyšší
efektivnosti, který přirozeně neplatí
jen pro výrobní sféru, ale týká
se jakékoliv společenské činnosti,
zahrnuje v sobě i úsilí o maximální
hospodárnost. Dovolte mi pár slov i k této
otázce.
V poslední době je oprávněně
kritizován růst neproduktivních činností
a zvyšování počtu pracovníků
v této sféře. Například v průmyslu
a stavebnictví se za období 1970-1978 zvýšil
počet dělníků o 3 %, avšak technickohospodářských
pracovníků o 13 %. Také v ústředních
orgánech státní správy vzrostl za
stejné období počet pracovníků
o 15 %, a v aparátech národních výborů
o 18 %, což celkem v oblasti národních výborů
a centrální správy představuje zhruba
10 tis. osob. I když v některých případech
jde o růst potřebný, často je naopak
výrazem nákladného úřadování,
které nemá nic společného s efektivností.
Hlavní příčinou tohoto nedobrého
stavu je nízká úroveň v organizátorské
a řídící práci, smířlivost
s podprůměrnými výkony i nedostatek
vědecky podložených normativů spotřeby
práce. Značné slabiny jsou i v racionalizaci
i neuspokojivém využívání výpočetní
techniky v oblasti řízení. Zabývali
jsme se těmito skutečnostmi a již letos počítáme
s diferencovaným snížením počtu
pracovníků u nedělnických profesí,
a to od 2 % do 10 % ve státní správě
a hospodářských organizacích. Vláda
zároveň uložila ministrům a vedoucím
ústředních orgánů, aby soustavně
zabezpečovali zvyšování výkonnosti
a kvalifikace pracovníků, zjednodušování
administrativy, a to i cestou odstranění nadbytečných
mezičlánků, racionalizaci pracovních
procesů i vytvářením účelnějších
organizačních celků.
V této souvislosti jsou připravovány zásady
systemizace funkčních a pracovních míst
a mzdových prostředků a zároveň
je připravována hlubší analýza
příčin vysoké administrativní
náročnosti s cílem nalézt účinné
nástroje k jejímu dalšímu postupnému
snižování v jednotlivých letech 7. pětiletky
a tím i regulaci celkové redukce počtu neproduktivních
pracovníků.
Chceme dále snižovat i jiné neproduktivní
náklady a například již pro letošní
rok budou zhruba o 1/3 menší výdaje na pohoštění
a dary, omezeny prostředky na propagaci a o 10 % sníženy
celkové limity na cestovné. Proti roku 1979 snižujeme
též plánované ztráty v podnicích
bytového hospodářství, a to o 10 %,
aniž by se to ovšem mělo projevit ve zhoršení
údržby bytového fondu.
V souvislostí s nutností snížit spotřebu
paliv přijala vláda již v roce 1978 opatření
ke zhospodárnění autoprovozu. Ve srovnání
s rokem 1975 se již v minulém roce snížila
spotřeba benzinu v socialistickém sektoru o 8,4
% a letos počítáme s dalším 20
% snížením.
Pokud jde o vnější ekonomické vztahy,
potřebujeme rychleji reagovat na změny, ke kterým
došlo a dochází na světových
trzích.
Máme ekonomiku zpracovatelského typu, odkázanou
převážně na dovoz nákladných
surovin a materiálů, které platíme
hotovými výrobky. Musíme-li platit za dovoz
- a to například i strojů - podstatně
vyšší ceny, musíme vyšších
cen dosahovat i u výrobků, které na zahraničních
trzích prodáváme. Východisko je jediné
- pokud možno rychle a účinně zvyšovat
kvalitativní stránky exportní aktivity. Výsledky
uplynulých 4 let ukazují, že jsme sice celkový
vývoz zvýšili o 64 %, ale přesto nám
nestačil pokrýt dovoz základních potřeb.
Z toho plyne jednoznačný závěr. Musíme
vyvážet nejenom více, ale především
takovou produkci, kterou na světových trzích
dobře prodáváme. Tedy výrobky, které
mají vysokou technickou úroveň, kvalitu i
provozní spolehlivost, které jsme s to co nejrychleji
dodat a zabezpečit i pohotový servis. Tomu musí
napomáhat i podstatně lepší činnost
pracovníků zahraničního obchodu.
Těžiště našich vnějších
vztahů spatřujeme i nadále v rozvoji spolupráce
se zeměmi RVHP a zejména pak se Sovětským
svazem. V uplynulém období jsme značně
pokročili ve dvou základních směrech,
které pokládáme za rozhodující
a perspektivní. V prvé řadě jde o
naši spoluúčast na rozvoji kapacit v členských
státech RVHP, která nám zabezpečuje
suroviny, paliva a energii pro zpracovatelský průmysl,
a za druhé pak jde o další výrazné
prohloubení specializace a kooperace ve všech odvětvích
národního hospodářství, zejména
ve strojírenství a chemii.
Počítáme s tím, že k dnešním
91 dohodám o mnohostranné specializaci ve strojírenství
přibudou další a dosavadní budou výrazně
prohloubeny. Tady jsou ještě značné
rezervy. Myslím v tom, že specializace je převážně
výrobková, založená na běžném
sortimentu a zahrnuje jen malý podíl špičkových
strojů a zařízení. Nedostatečně
je rozvinuta specializace ve výrobě uzlů,
součástí a kompletačních komponentů.
Letos v březnu jsme podepsali společně se
sovětskými soudruhy "Dlouhodobý program
rozvoje specializace a kooperace výroby mezi Československem
a Sovětským svazem. Je výrazem úsilí
obou zemí spojit materiální zdroje, vědeckotechnický
a výrobní potenciál ke společnému
řešení velkých národohospodářských
úkolů, rozložených na dlouhodobou perspektivu.
Přikládáme tomuto dokumentu mimořádný
význam, protože posiluje stabilitu rozvoje našeho
národního hospodářství a vytváří
základní předpoklady k účelnému
sepětí obou ekonomik.
Jsme si vědomi, soudružky a soudruzi poslanci, že
výsledný efekt naší výroby a
vůbec celého reprodukčního procesu
musí mít odpovídající vyjádření
v zásobování vnitřního trhu.
Proto klademe tak veliký důraz na včasné
a plynulé zajištění dodávek průmyslového
i potravinářského zboží. Jsme
si vědomi, že dnešní stav není
plně uspokojivý a že tu existují úzká
místa. Víme, že v jednotlivých sortimentních
skupinách je situace značně rozdílná.
Příčina spočívá především
v tom, že se nám zcela nedaří plnit
původní záměry šesté pětiletky
ve struktuře průmyslové výroby, ani
plánované úkoly v zemědělství.
Nákup jatečných zvířat nebyl
v loňském roce splněn téměř
o 36 tis. tun a výpadek v mléce činil 2,5
%. Bohužel ani nákup na začátku letošního
roku není příznivý. Přirozeně
se to odrazilo zvláště v plynulosti zásobování
masem a masnými výrobky.
Přitom všichni víme, že podstata problému
v zásobování potravinami u nás nespočívá
jen v množství, které dodáváme
na vnitřní trh, ale především
v jeho sortimentu a kvalitě.
Při dnešní vysoké úrovni spotřeby
masa na obyvatele není reálné počítat
s takovými tempy, jako tomu bylo v páté pětiletce
a prvních dvou letech pětiletky šesté.
Proto je nutné výrazněji všemi prostředky
usměrňovat spotřebu jednotlivých druhů
masa a masných výrobků.
Jsme si vědomi, že přes řadu opatření,
která vláda přijala, existují problémy
i v zásobování zejména předmětů
dlouhodobé spotřeby, ale také některých
drobných výrobků. Provádějí
se některá opatření, která
mají napjatost snížit a případné
nedostatky již v roce 1980 odstranit.
Soudružky a soudruzi poslanci, nedávno byl publikován
dokument předsednictva ÚV KSČ a federální
vlády o změnách v soustavě řízení,
připravených pro příští
pětiletku.
Současná úroveň řízení
včetně některých prvků dosavadní
soustavy již neodpovídá dnešním,
natož pak budoucím nárokům a potřebám.
Poměrně značný vliv objemových
ukazatelů, který podněcuje využívání
zejména extenzívních činitelů
hospodářského růstu, se čím
dál tím více dostává do rozporu
s požadavky vysoce efektivního rozvoje naší
ekonomiky. A do stejného rozporu se dostala i úroveň
řídící práce na mnohých
úsecích státního a hospodářského
aparátu.
Náš hospodářský rozvoj nemůže
být spojován s větší měrnou
spotřebou energie, surovin a materiálů, se
zapojováním dalších pracovních
sil do reprodukčního procesu a s vyšší
mírou investování. Základním
zdrojem hospodářského pohybu jsou v nových
podmínkách zejména tyto faktory: široké
a pohotové uplatňování vědeckotechnického
pokroku, podstatně vyšší zhodnocování
a hospodárné využívání
všech výrobních činitelů, intenzívnější
zapojování našeho hospodářství
do mezinárodní dělby práce a zejména
do procesu socialistické ekonomické integrace. A
samozřejmě i soustavné rozvíjení
a všestranné využívání tvůrčí
aktivity pracujících.
Změny v řízení, k nimž v současné
době přistupujeme, směřují
jednoznačně k tomu, abychom tyto činitele
v zájmu rychlého zvyšování efektivnosti
a výkonnosti národního hospodářství
lépe než dosud využívali. Podstata změn
tedy spočívá v tom, že se výrazně
zvyšuje úloha kvalitativních ukazatelů,
neboť právě ony vyjadřují efektivnost
a kvalitu uspokojování potřeb společnosti:
technickou a ekonomickou úroveň výroby, produktivitu
práce, míru využívání
energie, surovin, základních prostředků.
A především podle těchto ukazatelů
se budou hodnotit výsledky činností organizací
i jednotlivců, na ně vážeme vytváření
a využívání fondů ekonomického
stimulování. Mnohem důsledněji chceme
uplatnit princip ekonomického i morálního
hodnocení pracovních kolektivů i jednotlivců
podle konkrétních výsledků jejich
práce. Je tedy pochopitelné, že významnou
úlohu mezi ukazateli hrají právě ty,
které bezprostředně ovlivňují
tvorbu prostředků na mzdy. A zde dochází
k zásadní změně. Namísto dosavadního
ukazatele hrubé výroby, který - jak známo
- často přímo vybízel k materiálově
náročné výrobě a k neúčelným
kooperacím, zavádíme ukazatel vlastních
výkonů. Je důležitý proto, že
lépe vyjadřuje podíl vlastní práce
na finálním výrobku. My přirozeně
ani u tohoto ukazatele nepřeceňujeme jeho význam
a možnosti, nicméně ho považujeme za dobrý
krok k racionálnímu hospodaření se
společenskými prostředky a k objektivnějšímu
hodnocení podniků a kolektivů podle jejich
vlastního přínosu pro společnost.
V souladu s těmito hlavními principy klademe důraz
na zkvalitnění plánu a posílení
jeho dlouhodobosti. Závažnými se stávají
úkoly, limity a ukazatele pětiletého plánu,
z nichž budou odvozovány roční úkoly.
To umožní lépe plánovat a realizovat
záměry technického rozvoje, investiční
výstavby a mezinárodní dělby práce,
protože je lze efektivně řešit pouze v
rámci dalšího časového horizontu.
Mělo by také vést k větší
hospodárnosti při využívání
prostředků a k jejich soustřeďování
na rozhodující akce. Současně by mělo
posílit zájem na přijímání
náročnějších úkolů
a přispět k tomu, aby roční plány
účinněji než dosud pomáhaly zabezpečovat
dlouhodobější dynamicky se rozvíjející
cíle.
Zvýšením kvality plánu chceme zároveň
dosáhnout, aby pravidla hospodaření vedla
k maximální efektivnosti práce. Prostě
řečeno jde o to, aby na tom byl lépe ten,
kdo dobře využívá suroviny i techniku,
kdo zvyšuje produktivitu práce, uplatňuje technický
pokrok a odvádí dobrou práci. Proto budeme
uplatňovat ekonomické nástroje jako prvky
ekonomické kalkulace. Potřebujeme totiž, aby
zřetelněji ukázaly, jak se využívají
výrobní prostředky, s jakými náklady
se vyrábí a s jakým efektem se investuje.
V hospodaření VHJ a podniků i organizací
národních výborů výrazně
posilujeme působení chozrasčotních
zásad. Na rozdíl od dnešní praxe si
tyto organizace v souladu s pětiletým plánem
budou muset samy vytvářet zdroje na úhradu
svých potřeb, a to zpravidla i na rozšířenou
reprodukci svých základních fondů.
Do jejich hospodaření se více než dosud
budou promítat jak dobré, tak i nepříznivé
výsledky jejich vlastní práce.
Je pochopitelné, že tyto zásady se musí
uplatnit i v odměňování pracujících
v jednotlivých podnicích. Také zde je nutno
mnohem důsledněji prosadit diferenciaci příjmů
podle zásluhy. To vyžaduje vysoké kvalitní
výkony hodnotit výrazně lépe, než
výkony průměrné nebo podprůměrné.
To bude jistě velmi náročný úkol
a musíme předpokládat, že narazí
na odpor u těch, kteří si navykli žít
na úkor jiných. Jsme vsak přesvědčeni,
že ho uvítají a podpoří všichni
schopní a výkonní pracovníci, pro
něž bude tato změna výhodná,
protože spravedlivěji ocení jejich aktivitu
a odbornou práci.
Soubor opatření musí vést také
ke zdokonalování mechanismů řízení
hospodářských komplexů a jejich jednotek,
k vytváření racionální organizační
struktury, dělby pravomoci a odpovědnosti mezi jednotlivými
stupni řízení. Učinili jsme první
kroky k tomu, aby výrobní hospodářské
jednotky byly základními články řízení
v podnikové hospodářské sféře,
aby mohly účinněji rozvíjet svěřené
obory a lépe zabezpečovat potřeby národního
hospodářství. Je třeba říci,
že současná opatření v tomto
směru jsou jen počátkem. Další
rozvoj řízení resortů, výrobních
hospodářských jednotek a podniků bude
pokračovat na základě komplexních
programů, které budou k tomu účelu
vypracovány.
Spolu s tím se ovšem musíme vážně
zamýšlet i nad otázkami struktury naší
ekonomiky. Je všeobecně známo, že její
dnešní podoba má svůj základ
v padesátých letech. Nové skutečnosti
ve vnitřních i vnějších podmínkách
hovoří pro to, abychom si položili základní
otázku, jak postupovat dál v tomto směru.
Není to samozřejmě záležitost
jedné pětiletky. Jde o procesy, jejichž realizace
si bude vyžadovat několik desetiletí. Ale tím
spíš je nutné, abychom na otázky struktury
měli odpověď co nejdříve.
Efektivně organizovat společenskou práci
je veliký úkol, kterému musí věnovat
pozornost především vedoucí pracovníci.
Současné podmínky vyžadují, aby
každý člen kolektivu měl jasnou představu
o svém místě v pracovním procesu,
aby věděl, co má dělat a proč
to má dělat, aby si byl vědom významu
svého podílu na společné práci.
To jsou předpoklady opravdu účinného
využívání těch velkých
možností, které má socialistická
společnost v tvůrčích schopnostech
a iniciativě pracujících.