S povděkem je namístě konstatovat, že
poslancům byly pro projednávání vládního
návrhu zákona o vysokých školách
dány k dispozici též návrhy většiny
prováděcích předpisů, takže
jsme mohli posoudit problematiku chystané právní
úpravy jako celek. To nesporně přispělo
ke kvalitnějšímu a důkladnějšímu
posouzení vládního návrhu. Není
přitom bez významu, že zmíněné
prováděcí předpisy se počátkem
své účinnosti budou krýt s počátkem
účinností samotného zákona
o vysokých školách. To nepochybně přispěje
k náležitému uplatňování
nového vysokoškolského zákona již
od samého začátku.
Na základě toho, co jsem uvedl, doporučuji
jako společný zpravodaj výborů, jež
vládní návrh projednaly, Sněmovně
lidu, aby vládní návrh zákona o vysokých
školách (tisk 80), schválila, a to ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právních, zahraničních, branných
a bezpečnostních, pro plán a rozpočet,
pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství
a výživu, výborů kulturních a
výborů pro sociální politiku Sněmovny
lidu.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov
Snemovne ľudu poslancovi Češkovi. Udeľujem
slovo spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne národov
poslankyni Lefflerovej.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů poslankyně N. Lefflerová:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, mimoriadne
náročné úlohy, vyplývajúce
pre vysoké školy z realizácie ďalšieho
rozvoja československej výchovno-vzdelávacej
sústavy, nie je možné riadne zabezpečovať
bez náležitej právnej úpravy. Budovanie
rozvinutej socialistickej spoločnosti, rýchly rozvoj
vedy a techniky, stále sa zvyšujúci záujem
o vysokoškolské štúdium a prehlbujúca
sa ideovo-politická výchova, kladú kvalitatívne
nové požiadavky na prípravu vysokoškolských
odborníkov, ako aj na výchovu vedeckého dorastu.
Túto skutočnosť znova plne potvrdilo aj posledné
15. plenárne zasadanie ÚV KSČ, ktoré
sa zapodievalo otázkami ideologickej práce a práve
na tieto požiadavky položilo mimoriadny dôraz.
Doterajšia právna úprava zákonom č.
19/1966 Zb. s ohľadom na tieto úlohy a potreby, s
jeho mnohými ustanoveniami je už prekonaná
a nedovoľuje nové zámery plne realizovať.
Z toho dôvodu je potrebné vydanie nového zákona
o vysokých školách uvítať.
Nová pripravovaná právna úprava kladie
požiadavky na celú spoločnosť, aby sa
vo všetkých oblastiach nášho života
usilovala o zvyšovanie účinnosti socialistickej
výchovy a vzdelávania.
Význačným prínosom navrhovaného
zákona je to, že uzákoňuje zásadu
demokratického centralizmu v riadení vysokých
škôl ministerstvami školstva. Zvýšené
nároky kladené na vysoké školy, vyplývajúce
z budovania rozvinutej socialistickej spoločnosti, bude
možné zabezpečiť tým, že centrálne
budú určené zásady rozvoja vysokých
škôl, základné úlohy vo výchovno-vzdelávacej,
vedeckej, odbornej, výskumnej a inej činnosti, organizácia
vysokých škôl, učebné osnovy,
edičné plány, ako aj riadenie kádrovej
a personálnej práce a podobne. Okrem toho nová
právna úprava posilňuje kontrolu ústredného
orgánu pri zabezpečovaní plnenia úloh
vo výchovno-vzdelávacej činnosti.
Prínosom právnej úpravy je, že v súvislosti
s optimalizáciou dĺžky vysokoškolského
štúdia uzákoňuje štvorročné
štúdium.
Pripravovaný nový zákon o vysokých
školách vychádza z doterajšieho delenia
vysokých škôl, čo považujeme za
správne.
V porovnaní s doterajším zákonom, návrh
nového zákona má odlišnú štruktúru.
Návrh zákona komplexne upravuje systém vysokých
škôl v ČSSR. Takýmto spôsobom sa
značne podporuje integrácia v organizáciách
zabezpečujúcich vedecký potenciál.
Systém vysokých škôl dopĺňa
právna úprava účelových zariadení
podľa potrieb vysokej školy ako ich súčasť.
Medzi novosti pripravovaného zákona patrí
menovanie funkcionárov vysokých škôl
s tým, že ich funkčné obdobie sa stanovuje
na dobu 5 rokov. Zároveň sa posilňuje zodpovednosť
rektora (dekana) za činnosť vysokej školy (fakulty).
Ďalšou odlišnosťou pripravovaného návrhu
zákona je, že sa bližšie určuje a
konkretizuje obsah práce vedúceho katedry, pričom
je daná jeho konkrétna zodpovednosť za plnenie
výchovno-vzdelávacích úloh a jeho
rozhodujúci význam pre rozvoj daného vedného
odboru vyučovaného katedrou, čím je
zaradený do kategórie funkcionárov vysokej
školy.
K zmene dochádza tiež pri určení začiatku
a ukončenia školského roku, čím
sa vytvoria podmienky pre lepšie rozloženie štúdia
v jednotlivých semestroch. Dĺžka štúdia
sa stanovuje v zmysle novej právnej úpravy pri riadnom
štúdiu na 4 až 6 rokov, pričom v štúdiu
popri zamestnaní sa vo všeobecnosti počíta
s predĺžením dĺžky štúdia
o 1 rok, čo v doterajšej právnej úprave
nebolo stanovené.
Na rozdiel od doterajšej právnej úpravy bude
sústava študijných odborov a tým aj
obsah štúdia na jednotlivých vysokých
školách stanovená vládou Československej
socialistickej republiky nariadením. Novosťou je aj
zavedenie mimoriadneho opravného prostriedku pri prijímaní
na štúdium na vysoké školy.
Z právneho hľadiska považujeme za významnú
zmenu, že študentom sa stáva uchádzač
o štúdium na základe rozhodnutia o prijatí
na vysokú školu a nie zápisom na fakulte, čím
sa odstránia problémy, ktoré sa vyskytovali
v tejto súvislosti v praxi (obzvlášť sociálneho
a zdravotného zabezpečenia študentov napr.
počas letnej aktivity).
Pripravovaným novým zákonom sa posilňuje
výchovný účinok školy zavedením
ďalších dvoch stupňov výchovných
opatrení, a to napomenutie a podmienečné
vylúčenie zo štúdia, pričom je
stanovená subjektívna a objektívna lehota
pre ich uloženie.
V navrhovanom zákone sa upúšťa od doterajšieho
označovania "riadny profesor" a "mimoriadny
profesor" - čo nebolo opodstatnené.
Z kategórie učiteľov sa vypúšťajú
odborní inštruktori, nakoľko ide o prácu
totožnú s odbornými a technickými pracovníkmi.
Navrhovaná právna úprava vzhľadom na
uvedené zmeny je prínosom tak v oblasti právnej,
ako aj v oblasti vysokých škôl tým, že
prináša nové prvky a vzťahy, ktoré
posilňujú poslanie a skvalitňovanie výchovno-vzdelávacieho
procesu, vedeckej práce a celkový rozvoj nášho
vysokého školstva.
Súdružky a súdruhovia poslanci, vládny
návrh zákona o vysokých školách,
ktorý dnes máme schváliť, prerokovali
postupne všetky výbory Snemovne národov.
Všetky výbory Snemovne národov prijatie návrhu
zákona odporučili a pripomienky, ktoré boli
uplatnené, sa netýkali jeho podstaty, ale smerovali
iba k odstráneniu niektorých vecných nejasností,
k spresneniu formulácií a lepšej zrozumiteľnosti
nového zákona. Sú obsiahnuté v spoločnej
správe, ktorá je výsledkom rokovania výborov
a ktorú ste všetci dostali.
Preto ako spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov odporúčam dnešnej spoločnej
schôdzi snemovní Federálneho zhromaždenia
schváliť vládny návrh zákona
o vysokých školách (tlač 80) v znení
spoločnej správy.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne
národov poslankyni Lefflerovej.
Nasleduje rozprava. Do rozpravy sa písomne prihlásili
títo poslanci: Jaroslav Kožešník, Dezider
Zagiba, Anna Rozsypalová a Anton Blažej.
Ako prvému v poradí rozpravy udeľujem slovo
poslancovi Jaroslavovi Kožešníkovi, pripraví
sa poslanec Dezider Zagiba.
Poslanec SL J. Kožešník: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, Komunistická strana Československa
věnuje mimořádnou pozornost výchově
a vzdělávání na vysokých školách.
Nejvýznamnějšími stranickými
dokumenty v oblasti školství po XV. sjezdu byly dokumenty
předsednictva ÚV KSČ, v nichž se zvláště
kladou kvalitativní požadavky na výchovu vysokoškolsky
vzdělaných odborníků a na výchovu
vědeckého dorostu.
15. zasedání ÚV KSČ znovu zdůraznilo
vysoké poslání školy, která spolu
s rodinou ovlivňuje a formuje mladého člověka
na celý život, dává mu základní
poznatky o světě a společnosti a vytváří
návyky trvale se učit. Proto musí naše
škola ještě intenzívněji podněcovat
touhu po vzdělání a snahu dávat společnosti
maximum sil a tvořivých schopností a na všech
stupních školské soustavy upřesňovat
moderní světonázor mladých lidí
a komunistické přesvědčení.
V základních ustanoveních zákona se
uvádí, že vysoké školy jsou nejvyšším
stupněm čsl. výchovně vzdělávací
soustavy a vědeckými i kulturními institucemi,
které pod vedením KSČ spojují veškerou
svou činností vědu, výchovu a vzdělání
v jeden celek a tak se podílejí na budování
socialistické společnosti. To je vysoké ocenění
a zároveň závazek. Mají tedy vysoké
školy tři základní funkce: výchovně
vzdělávací, vědeckou a uměleckou,
pomoc a spolupráci praxi.
Navrhovaný zákon o vysokých školách
se dotýká jejich veškeré činnosti.
Z hlediska Československé akademie věd je
s povděkem přijímáno, že hned
v prvním paragrafu základních ustanovení
se na předním místě hovoří
o vytváření podmínek pro vědeckou
činnost vysokých škol. To proto, že vysoké
školy jsou pro Československou akademii věd,
která je ve smyslu zákona garantem státního
plánu základního výzkumu, významným
partnerem jak při plánování, koordinaci
a kontrole tohoto plánu, tak i při celkové
spolupráci v oblasti vědy a při jejím
institucionálním zabezpečení.
Československá akademie věd uvítala,
že účast vysokoškolských pracovišť
ve státním plánu stále stoupá.
Jestliže ještě v šedesátých
letech tvořily podstatnou část vědeckovýzkumné
činnosti vysokých škol jen fakultní
úkoly, pak v současné době klesly
na pouhých 7 % a účast na nejvyšší
kategorii ptánu, tj. státních programech
základního výzkumu, překročila
již 50 % celkové vědecké kapacity vysokých
škol. V nynější pětiletce z 356
hlavních úkolů státního plánu
základního výzkumu řeší
pracoviště, která jsou v kompetenci ministerstev
školství ČSR a SSR 104 hlavní úkoly,
což představuje 35 % úhrnné kapacity
věnované plnění státního
plánu základního výzkumu.
Tento vysoký podíl dokumentuje, že vědeckovýzkumná
činnost vysokých škol reprezentuje významnou
sílu, přestože vysoké školy v systému
naší vědecké a vývojové
základny mají a budou mít i nadále
specifické postavení, vycházející
z jednoty vzdělávacího procesu a vlastni
vědeckovýzkumné práce. Věda
se tu pochopitelně bude vždy rozvíjet především
v těch oborech a směrech, které souvisejí
s pedagogickým posláním školy. Ale i
tak jsou vysoké školy po pracovištích
Akademie druhým největším řešitelem
státního plánu základního výzkumu,
který se osvědčil jako účinný
nástroj k soustřeďování vědeckovýzkumných
sil na řešení nejdůležitějších
problémů, které vyplývají z
potřeb socialistické výstavby. I zde jsou
však ještě některé rezervy, zejména
na vysokoškolských pracovištích společenských
věd.
Důležitá je také účast
vysokých škol na institucionálním zabezpečení
státního plánu základního výzkumu,
kde se významně podílejí na práci
jeho orgánů.
Z celkového počtu členů rad státního
programu je 41 pracovníků z resortu ministerstev
školství ČSR a SSR, tj. více než
čtvrtina. V řadách stěžejních
úkolů pracuje 246 zástupců, což
je více než třetina z celkového počtu.
Funkcí předsedů rad stěžejních
úkolů z 55 rad zastává 16 pracovníků
vysokých škol. Všichni tito zástupci ministerstva
školství nebo vysokých škol tu mohou v
orgánech státního plánu uplatňovat
stanoviska svého resortu nebo pracoviště a
naopak přenášet požadavky státního
plánu na svá pracoviště. Tento přímý
kontakt pomáhá operativně řešit
různé problémy, protože spolupráce
mezi vysokými školami a Akademií se nerozvíjí
pouze v rámci státního plánu základního
výzkumu, nýbrž v řadě oblastí
a v různých formách.
Opírá se o vzájemné personální
propojení vědeckých a odborných orgánů,
které je výrazně vyjádřeno
ve složení Valného shromáždění
členů ČSAV, jejího prezídia
a vědeckých kategorií, ve vědeckých
společnostech, národních komitétech
mezinárodních nevládních organizací
i dalších orgánech zřizovaných
při ČSAV. Vědecko-pedagogičtí
pracovníci vysokých škol tvoří
40 % členů Akademie a významnou měrou
se uplatňují v celém systému jejího
řízení. Akademie i vysoké školy
mají rozsáhlou spolupráci s resortními
výzkumnými ústavy, generálními
ředitelstvími a výrobní praxí,
což podstatně zkracuje inovační cyklus.
Nejdůležitější oblastí vzájemné
spolupráce je ovšem vlastní vědecká
činnost, a to jak prognostická pří
vypracování dlouhodobých závěrů,
tak v rámci státního plánu základního
výzkumu, společných vědeckých
týmů apod.
Neméně významná je spolupráce
v pedagogickém procesu, pří výchově
vědeckých pracovníků, v oblasti ediční,
při koordinaci zahraničních styků
a zabezpečení a využití materiálně
technických prostředků, zejména unikátní
přístrojové techniky.
V současné době se podílí na
činnosti vysokých škol okolo 600 vědeckých
pracovníků Československé akademie
věd. Skoro 400 jich působí přímo
v pedagogickém procesu; z nich získalo 75 vědeckopedagogickou
hodnost profesora a 161 vědeckopedagogickou hodnost docenta.
Počet vědeckých pracovníků
Československé akademie věd zúčastňujících
se pedagogického procesu i výzkumné činnosti
na vysokých školách všech oborů
se neustále zvyšuje.
Důležitou úlohu hraje vytváření
společných vědeckých pracovišť
ČSAV a vysokých škol. Příkladem
takového pracoviště je Společná
laboratoř pro chemii a technologii silikátů
ČSAV a Vysoké školy chemicko-technologické,
která byla zřízena již v roce 1962.
Tato laboratoř dosáhla velmi dobrých výsledků,
z nichž mnohé byly aplikovány v praxi.
Pokud jde o účast vysokých škol na státním
plánu základního výzkumu na sedmou
pětiletku, ukazují předběžné
údaje, že jejich podíl bude opět představovat
minimálně 35 % celkové výzkumné
kapacity státního plánu. Sestavení
návrhu nového státního plánu,
podobně jako v minulých letech, probíhá
v úzké spolupráci s vysokými školami.
Dne 17. 7. 1979 byla uzavřena významná "Dohoda
o vzájemné spolupráci ministerstva školství
České socialistické republiky a Československé
akademie věd při realizaci dalšího rozvoje
československé vzdělávací soustavy".
Podle této dohody budou obě instituce společně
zajišťovat multidisciplinární výzkum
teoretických otázek zvyšování
efektivnosti celoživotní komunistické výchovy
a budou spolupracovat při ověřování
a realizaci výsledků základního výzkumu
v uvedené oblasti na příslušných
typech škol České socialistické republiky.
Náplň této dohody se tak stane součástí
státního plánu základního výzkumu
na 7. pětiletku.
K zabezpečení žádoucí komplexnosti
výstupů základního výzkumu
do technického rozvoje a k zajištěni věcných
vazeb a časového souladu s úkoly státního
plánu technického rozvoje přistoupila ČSAV
ke konstituování komplexních cílových
projektů státního plánu základního
výzkumu. Tyto projekty mají být v relativně
krátké době mimořádným
přínosem zejména k řešení
úzkých míst naší ekonomiky.
Z těchto plánovaných cílových
projektů základního výzkumu jsou dva,
jejichž řešení je zajišťováno
vysokými školami. Jde o projekt "Komplexní
využití lignocelulózových surovin",
jehož garantem je rektor Slovenské vysoké školy
technické člen korespondent A. Blažej, a dále
projekt "Řízená reprodukce Hospodářských
zvířat", garantovaný prof. dr. J. Lazarem
z Vysoké školy veterinární v Košicích.
Úspěšné plnění také
těchto projektů základního výzkumu
bude znamenat významnou pomoc našemu hospodářství.
Jestliže výrazným rysem příštího
pětiletého plánu základního
výzkumu je snaha o řešení nejzávažnějších
úkolů naší společenské
praxe, pak je možno konstatovat, že vysokoškolský
vědecký výzkum se na tomto žádoucím
trendu podílí významným způsobem.
Z uvedených faktů vyplývá, že
vysoké školy mají v badatelské práci
své pevné, tradicí ověřené
místo, jsou pro Československou akademii věd
při řešení úkolů státního
základního výzkumu a pří celkovém
rozvíjení vědeckovýzkumné činnosti
nejvýznamnějším partnerem.