Úterý 10. června 1980

Plnění celkových odvodů a dotací hospodářství se v souhrnu promítlo v tom, že aktivní saldo hospodářských organizací ve vztahu k rozpočtu bylo téměř o jednu miliardu Kčs nižší, než se plánovalo. Projevila se v tom zejména nižší efektivnost naší zahraniční směny, která se v posledních letech stále zhoršuje. Skutečnost, že naše vývozní ceny rostou pomaleji než ceny dovozní, není jenom důsledkem rychlejšího zvyšování cen surovin než hotových výrobků, ale je též projevem nedostatků v činnosti výrobních podniků, zahraničního obchodu a v jejich spolupráci.

Na růst světových cen, obtíže spojené se získáváním surovin, materiálů a paliv, na zostření konkurenčního boje, opatření diskriminačního charakteru a na krizové a inflační faktory zatím jednotlivé řídící stupně nereagovaly odpovídajícím způsobem.

Jsme státem, jehož ekonomicky rozvoj je závislý na rozvoji mezinárodní dělby práce a na její efektivnosti. Proto musíme více než dosud prosazovat kritéria světového trhu i do naší výroby. Efektivně vyrábět a vyvážet, to v našich podmínkách znamená držet krok se světovou konkurencí nejen v technicko-ekonomické úrovni našich výrobků, ale i v nákladech na jejich výrobu. Jedině na tomto základě lze výhodněji prodávat a snáze zabezpečovat odbyt do zahraničí, což v současné době patří ke klíčovým otázkám naší ekonomiky. Proto musíme od našich vědeckých a výzkumných pracovníků, projektantů, konstruktérů, technologů, návrhářů a dalších pracovníků, kteří rozhodují o technicko-ekonomické úrovni výroby, vyžadovat, aby konkrétní výsledky jejich činnosti se projevily v efektivnosti vývozu, aby soustavně rostl podíl špičkových výrobků srovnatelných s nejlepšími světovými výrobci. Stejným směrem je třeba prohloubit i činnost brigád socialistické práce, hnutí zlepšovatelů a jiné progresivní formy rozvoje iniciativy pracujících.

Naše výroba i zahraniční obchod musí více a lépe využívat všech možností, které přináší mezinárodní dělba práce a mezinárodní specializace a kooperace výroby. Musíme též více zaktivizovat naší licenční politiku. Současně je nutno daleko pružněji než dosud reagovat na měnící se podmínky světových trhů, více oceňovat podnikavost, tvůrčí invenci, nápaditost a progresívní technická, ekonomická a estetická řešení ve výrobě. V neposlední řadě pak mnoho záleží i na zlepšení vlastní komerční práce podniků zahraničního obchodu.

Aktivní zapojení Československa do procesu mezinárodní socialistické ekonomické integrace je životní nezbytností našeho hospodářského rozvoje. Zde se skrývají velké potenciální možnosti a rezervy, jejichž využití je příkazem příštích dnů. Páteří našich vnějších ekonomických vztahů je hospodářská a vědeckotechnická spolupráce se Sovětským svazem. Nejde jen o suroviny, bez nichž by se kola průmyslu zastavila - stále větší význam nabývající kvalitativně vyšší formy hospodářské spolupráce. V březnu t. r. jsme na vládní úrovni podepsali významný politický a ekonomický dokument - Dlouhodobý program specializace a kooperace výroby mezi ČSSR a SSSR do roku 1990, který stanoví cíle, formy a hlavní úkoly spolupráce v oblasti materiální výroby, vědy a techniky a rovněž v oblasti materiálně technické základny výroby, včetně směrů zajištění hlavních druhů paliv a surovin.

Dalším důležitým úsekem, do kterého se koncentrují problémy rozvoje naší ekonomiky, jsou investice. V předchozích letech rostly relativně rychlým tempem, rychleji než užití národního důchodu, což vytvářelo napětí v hospodářství. Na rok 1979 přijala vláda řadu opatření, na jejich základě mělo dojít ke stabilizaci míry investic, k omezení tempa jejich růstu. Tento záměr se podařilo v podstatě realizovat - investice ve stálých cenách se zvýšily v roce 1979 o 1,8 %, zatímco v letech 1976 až 1978 průměrný roční růst činil 4,7 %. Přes toto omezení dynamiky investic však i nadále přetrvávají v této oblasti věcné problémy, jejichž řešení probíhá přes celou řadu přijatých opatření pomaleji, než potřebujeme. Týká se to jak etapy jejich přípravy, tak vlastní realizace.

Prověrky stále prokazují, že dochází k opožďování projektové přípravy, růstu rozpočtových nákladů, prodlužování doby výstavby, opožděnému uvádění kapacit do provozu, nedosahování projektovaných parametrů. Investorské orgány často nedoceňují kvalitativní stránku investiční činnosti.

Ze státních rozpočtů a rozpočtů národních výborů bylo v uplynulém roce vynaloženo na financování investic ve státních organizacích 58,5 mld Kčs, což je o 3,4 mld Kčs méně, než jsme plánovali. Toto neplnění se koncentruje do sféry rozpočtových organizací a jeho míra je vyšší než v předchozích letech. Svědčí to o pokračujících nepříznivých tendencích ve věcném zajišťování rozvoje této oblasti infrastruktury. Nedostatky se projevují zejména v místech soustředěné výstavby - v Praze, Severočeském kraji a Bratislavě. I v minulém roce pokračovalo nečerpání plánovaných investičních výdajů z rozpočtu na bytovou výstavbu, a to ve výši cca 600 mil. Kčs. Kromě neplnění úkolů v bytové výstavbě se v tom odráží i zpřísněný postup při přejímce bytů.

Vedle rezerv, které máme ve snižování nákladů, v efektivnosti zahraničního obchodu, v investiční činnosti a využívání základních fondů, existuje řada dalších. Především zůstává neuspokojivé využívání základních prostředků a zásob. I když se koeficient směnnosti v loňském roce mírně zlepšil, ve srovnání s jeho trvalým poklesem v minulých letech zůstává v průmyslu velké množství nedostatečně využívaných pracovních míst a pokračoval i pokles účinnosti základních prostředků.

O efektivnosti národního hospodářství stále více rozhoduje vědeckotechnický rozvoj a uplatnění jeho výsledků v praxi. Prostředky, které na tyto účely naše společnost vynakládá, nejsou malé. Každoročně se zvyšují a na užitém národním důchodu se podílejí zhruba třemi a půl procenty, což i z hlediska mezinárodního srovnání je poměrně značná výše.

V uplynulém roce bylo na neinvestiční výdaje rozvoje vědy a techniky celostátně vynaloženo 15,5 mld Kčs, to je skoro o 2 % více než v předcházejícím roce. Z uvedené částky představovaly prostředky státního rozpočtu 6,4 mld Kčs a vlastní finanční zdroje podnikové sféry 9,1 mld Kčs. Prakticky každoročně se opakuje, že řada úkolů státních programů technického rozvoje není v plánovaném rozsahu řešena - loni se to týkalo 37, tj. více než 10 % úkolů.

K výraznému zhoršení efektivnosti došlo ve využívání zásob, neboť místo zrychlení obrátky zásob v průmyslu a stavebnictví o 0,8 dne se jejich obrátka zpomalila o 2, 3 dny. Přitom struktura zásob neodpovídá potřebám hospodářství. Některých druhů surovin, materiálů, polotovarů i zboží je nedostatek, což brzdí výrobu a plynulost maloobchodního obratu, jiných je naopak nadbytek, jsou v nich vázány velké hodnoty a vyvolávají i zbytečné náklady. Proto zůstává důležitým úkolem zabezpečit jak celkově intenzívnější využití zásob, tak zejména zlepšení jejich struktury.

Do budoucna předpokládáme, že rozšířením hmotných bilancí a posílením dlouhodobosti v dodavatelsko-odběratelských vztazích zejména na základě hospodářských smluv vyřešíme hlavní chronické nedostatky v materiálně technickém zásobování, a že vývoj zásob se stane aktívním faktorem růstu efektivnosti.

Vážené soudružky, vážení soudruzi! Vypracování státního závěrečného účtu předcházelo zpracování rozborů hospodářské činnosti a hodnocení dosažených výsledků v hospodářských organizacích.

V souladu se závěry XV. sjezdu KSČ a navazujících zasedání ústředního výboru se při rozborech hospodářských výsledků ve VHJ a podnicích za loňský rok věnovala hlavní pozornost otázkám růstu efektivnosti a kvality práce.

Rozbory hospodaření jsou tak stále významnějším nástrojem kontroly komplexního plnění plánu a hodnocení úrovně činnosti každé organizace i prostředkem hledání optimálního plnění úkolů a odhalování rezerv.

U organizací, které v loňském roce dobře hospodařily, byly výsledky jejich činnosti uzavřeny bez výhrady. Těchto organizací bylo 78 % z celkového počtu, zatímco v předcházejícím roce jich bylo 83 %. To svědčí o náročnějším a kritičtějším přístupu k hodnocení činností podniků.

Skutečnost, že hospodaření řady stejných organizací bylo opětovně uzavřeno s kontrolním nebo zvláštním režimem ukazuje, že tyto podniky a VHJ dlouhodobě neplní své úkoly, a že jim ani nadřízené orgány nevěnují patřičnou pozornost, zejména při řešení těch otázek, které nemohou zvládnout vlastními silami.

V naší hospodářské politice nabývají stále větší váhu opatření ke zvýšení rentability, efektivnosti a výkonnosti ekonomiky. Nedílnou součástí této politiky je tlak na hospodárnost, kázeň, pořádek a odpovědnost.

Na adresu našich některých řídících pracovníků je třeba říci, že si zřejmě dosud neuvědomili závažnost změny podmínek hospodaření a někdy jednají, jako by se nic nezměnilo.

Jestliže se dnes proti roku 1975 dovoz zdražil zhruba o jednu čtvrtinu, zatímco růst našich vývozních cen byl proti tomu o 10 bodů pomalejší, pak by mělo být každému jasné, že si nemůžeme dovolit to, co dřív. Musíme šetřit na surovinách, energii, investicích, dovozech, v oblasti společenské spotřeby - prostě všude.

Také finanční orgány nekompromisněji než dosud musí prosazovat principy rentability a režim hospodárnosti na všech úsecích, aby došlo ke zdravým střetům všude tam, kde se nehospodaří odpovědně, kde se nekalkuluje, kde se žije na účet společnosti a málo se společnosti dává.

Pro zvýšení plánovací a rozpočtové disciplíny, hospodárnosti a kvality společenské práce, přijala vláda řadu opatření, která znamenají podstatně tvrdší kurs a požadavky i postihy oproti minulým obdobím.

Hospodářským, rozpočtovým a dalším organizacím byly limitovány vybrané nákladové položky na komplexní cestovné, na pohoštění, dary a občerstvení apod. Oproti stanoveným limitům bylo celkově ušetřeno téměř půldruhé miliardy Kčs.

Rovněž plnění úkolů a opatření ke zhospodárnění autoprovozu je předmětem soustavné kontroly. Úsporná opatření, přijatá vládou na začátku roku 1978, se projevila ve výrazném snížení celkové spotřeby autobenzínu v socialistickém sektoru. Zatímco v předchozích letech spotřeba neustále stoupala, v loňském roce poklesla o 90 tis. tun oproti roku 1977.

Pozitivní výsledky těchto opatření směřujících k posílení režimu hospodárnosti prokazují, že většina organizací správně pochopila jejich význam. Pro rok 1980 jsme, jak známo, v tomto směru přijali další opatření a k jejich realizaci musíme nyní zaměřit pozornost.

V současné době realizujeme rovněž opatření ke snížení administrativního aparátu, chceme odstranit zbytečné papírování a zamýšlíme se nad možnostmi snížení administrativní náročnosti řízení vůbec.

Jakými cestami a v jaké formě bude možno pokračovat v komplexním řešení této problematiky, mají ukázat výsledky analytických rozborů současného rozsahu administrativních prací a metod řízení v organizacích průmyslu, stavebnictví, zemědělství a národních výborů, prověrky organizační struktury na rozsah administrativních prací, prověrky výkaznictví atd.

Přijatá opatření ke zvýšení hospodárnosti mají stále více upevňovat ve vědomí každého pracovníka nutnost jednat v souladu s celospolečenskými zájmy, z hlediska prospěchu celé naší socialistické společnosti. Jde vlastně o to, abychom v nových podmínkách hospodaření všestranně, politicko-výchovnou prací, ale v neposlední řadě i ekonomickým tlakem, vytvářeli vědomí přísné hospodárnosti, účelnosti - vědomí racionálního ekonomického chování. Zásada racionálního, hospodárného vynakládání prostředků platí nejen pro miliardové projekty, ale i pro drobné korunové výdaje.

Od počátku minulého roku se podle opatření vlády intenzívněji postihuje nekvalitní práce. Náklady na reklamace a jiné ztráty z nekvalitní výroby mají přímé důsledky pro hmotnou zainteresovanost podniků i pracujících.

V loňském roce ztráty z nekvalitní výroby v průmyslových a stavebních podnicích činily okolo 1,2 mld Kčs. V důsledku toho bylo čerpání mzdových prostředků v průměru kráceno o 0,2 %. U některých podniků však toto krácení bylo výrazně vyšší a vyvolávalo silný ekonomický tlak a vážné obtíže ve finančním hospodaření, které musí tyto organizace řešit přijetím účinných opatření vedoucích ke zlepšení kvality práce.

Ministerstvo financí a finanční správy rovněž uskutečnily v hospodářských a jiných organizacích řadu běžných kontrol a finančních revizí zaměřených k dalšímu upevnění finanční kázně, prosazení hospodárnosti a efektivnosti a pořádku ve výkaznictví. Například jen dodatečné odvody do státního rozpočtu, uložené finančními správami na základě běžné kontroly a finančních revizí, činily v loňském roce téměř 700 mil. Kčs.

Soudružky a soudruzi! Problémům a nedostatkům, které se při hodnocení výsledků roku 1979 odhalily, musí všechny řídící stupně věnovat plnou pozornost a vyvodit zcela konkrétní závěry při plnění plánu letošního roku. Na jeho výsledcích závisí, do jaké míry naplníme direktivy dané XV. sjezdem naší strany pro tuto pětiletku a jakou vytvoříme základnu pro pětiletku příští.

Vstup do osmdesátých let přináší vyšší, kvalitativně nové nároky na plánování a řízení, na výkonnost hospodářství a na kvalitu práce všech řídících článků.

Závažným dokumentem, který je základem pro dosažení vyšší účinnosti plánování a řízení, je usnesení předsednictva ÚV KSČ a vlády k Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980. Toto usnesení, tento dokument, vychází z osvědčených leninských principů, totiž prohlubování vedoucí úlohy strany při řízení hospodářského a sociálního rozvoje, upevňování společenského vlastnictví výrobních prostředků, tvůrčího uplatňování zásad demokratického centralismu a rozvíjení účasti pracujících na řízení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP