21

U hospodářských organizací ostatních resortů
činí snížení cca 0, 9 mld Kčs, na němž se podílejí
především dopady ze zrušených odvodů.

U důchodové a zemědělské daně, jejichž výnos
plyne v převážném rozsahu do rozpočtů národních
výborů, nedochází k zásadnějším změnám. U pře-
vážné části poplatníků těchto daní se výnos ze zru-
šeného odvodu z motorových vozidel a daně z ob-
jemu mezd promítá do sazeb daně ze zisku
v rozsahu cca 0, 5 mld Kčs.

Na celkovém snížení odvodů do státních roz-
počtů resp. rozpočtů národních výborů se podílí
(v mil. Kčs):

vybrané resorty řízené
ostatní ČSSR

federál. orgány organy resorty ČSSR
orgány ČSR SSR

a) úprava sazeb
(§ 7 a 11]

3771 2385 1222

890 8268

b) slevy z maxi-
mální výše
odvodů (§14)

502 172 628

- 1302

c) slevy na pří-
děly fondům
(§ 36)

73 80 239

- 392

Celkem

4346 2637 2089

890 9932

Snížení dotací

Ve vztahu ke státním rozpočtům resp. k roz-
počtům národních výborů se uvedené snížení od-
vodů vyrovná snížením poskytovaných dotací. Cel-
kové snížení dotací představuje v podmínkách
plánu na rok 1977 cca 10 mld Kčs, tj. více než
o 40 % z dosud poskytovaných dotací ze státních
rozpočtů.

U organizací, jejichž vztah k rozpočtům je ur-
čen finančním plánem, se výnos zrušených odvodů
z motorových vozidel a odvodu z objemu mezd pro-
mítne do výše odvodu volného zůstatku zisku.

U poplatníků důchodové a zemědělské daně,
u nichž nedochází k úpravě sazeb daně ze zisku,
se o výnos ze zrušeného odvodu z motorových vo-
zidel a daně z objemu mezd sníží rozsah poskyto-
vaných dotací (cca 0. 2 mld Kčs).

V důsledku navrhované úpravy odvodů a daní
budou tedy výrazně sníženy přerozdělovací procesy
jak přes státní rozpočty a rozpočty národních vý-
borů, tak i orgány hospodářského řízení.

Odvodové (daňové) zatížení zisku

Oprava odvodů a daní se po zohlednění všech
slev poskytovaných přímo ze zákona promítá do

celkového odvodového zatížení zisku u vybraných
resortů takto:

odvodově zatížení v %
dosud návrh

Federál. min. paliv a energetiky

64, 2

49, 7

Federál. min. hut. a těž. strojíren.

87, 2

74, 1

Federál. min. všeob. strojírenství

84, 7

76, 3

Federál. min. zahranič, obchodu

76, 3

76, 1

Ministerstvo průmyslu ČSR

88, 3

78, 3

Ministerstvo průmyslu SSR

96, 6

78, 9

Ministerstvo stavebnictví ČSR

91, 1

68, 1

Ministerstvo stavebnictví SSR

133, 9

41, 8

Potravinářský průmysl ČSR

66, 5

62, 8

Potravinářský průmysl SSR

81, 5

64, 4

Vybrané resorty celkem

84, -

71, 4

Z uvedeného přehledu vyplývá, že navrhova-
nou úpravou odvodů a daní se výrazně sníží roz-
díly v dosavadním odvodovém zatížení zisku. Rozdíl
odvodového zatížení u organizací ministerstev sta-
vebnictví vychází ze značně diferencované úrovně
rentability.

Podrobnější údaje o vlivech odvodového zatí-
žení zisku jsou uvedeny na tabulkách č. 7 až 10.

U organizaci, u nichž jsou v převážném rozsahu
uplatňovány progresivní stupnice odvodu (daně)
ze zisku, bude odvodové (daňově) zatížení vycházet
z nové úrovně cen a dosažených hospodářských
výsledků.

Navrhované úpravy v soustavě odvodů a daní
organizací znamenají jednak zvýšení použitelných
zdrojů vytvářených hospodářskými organizacemi
na krytí jejich plánovaných potřeb, Jednak změnu
v příjmech a výdajích státních rozpočtů a rozpočtů
národních výborů. Z hlediska státních rozpočtů
i rozpočtů národních výborů se snižují příjmy u od-
vodů a daní hospodářských organizací. Současně
se však snižují výdaje uvedených rozpočtů posky-
tované formou dotací na krytí plánovaných potřeb
hospodářských organizací.

Podrobný finanční dosah úpravy odvodů a daní
organizací bude promítnut do plánu a rozpočtů na
rok 1978.

II. ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K článku I

ODVODY DO STÁTNÍHO ROZPOČTU
A PŘÍSPĚVEK NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ

K bodu 1 (§ 1)

V souvislosti se zrušením odvodu z objemu
mezd upravuje se úvodní ustanovení zákona, které
obsahuje jednotlivé druhy odvodů.


22

K bodu 2 (§ 2 odst. 1)

Vzhledem k předpokládanému vytváření hos-
podářských organizací s mezinárodní účastí, pří-
padně jejich poboček i na území ČSSR, je nutno
právně upravit i jejich odvodové povinnosti, a to
v rámci zákona č. 111/1971 Sb.

Pokud hospodářské organizace s mezinárodní
účastí budou vykonávat svou činnost na území
ČSSR formou zastupitelství bez právní subjektivity,
budou příjmy z této činnosti zdaňovány i nadále
podle zákona č. 113/1971 Sb.

K bodu 3 (§ 2 odst. 2 až 4)

V odstavci 2 se nově upravuje okruh organi-
zací, které provádějí odvod z jmění a v odst. 3 jsou
uvedeny organizace, které tento odvod nebudou
provádět. Oproti dosavadní úpravě nebudou odvod
z jmění nově provádět hornické, energetické a ply-
nárenské organizace, organizace, jejichž převážnou
činností je výroba a rozvod tepla, organizace geo-
logického průzkumu a Vodní zdroje, zřídelní orga-
nizace, organizace veřejné automobilové dopravy a
čs. automobilově opravny, a to především z důvodu
nedostatku finančních zdrojů a žádoucího omezení
rozsahu dotací.

Okruh organizací, které odvádějí příspěvek na
sociální zabezpečení, uvedený v odst. 4 se nemění
proti dosavadnímu stavu.

K bodu 4 (§ 4 odst. 2)

Tímto ustanovením se umožní u vybraných or-
ganizací zahraničního obchodu vylučovat z bilanč-
ního zisku, z něhož se provádí odvod ze zisku podle
obecných podmínek, rozdíl mezi dohodnutými a do-
cílenými kupními cenami a rozdíl mezi kalkulova-
nými a skutečnými zahraničními přímými obchod-
ními náklady. Na těchto hospodářských výsledcích,
po úpravě o dotace a odvody k cenám, se mají po-
dle smluvních závazků podílet výrobní hospodářské
jednotky. Normativně stanovená část se bude při-
dělovat do podnikových fondů, část se odvede fe-
derálnímu ministerstvu zahraničního obchodu a
rozdíl bude příjmem státního rozpočtu. Tento sy-
stém zachovává zainteresovanost organizací na do-
sahování výhodných zahraničních cen a na snižo-
vání zahraničních obchodních nákladů.

Původní znění § 4 odst. 2 a 3 se vypouští proto,
že úpravu bilančního zisku podrobně stanoví před-
pisy o účetnictví.

K bodu 5 (§ 4 odst. 3)

U organizací, jejichž vztah ke státnímu roz-
počtu je určen finančním plánem, se nepřihlíží
k připočitatelným a odpočitatelným položkám (§ 5,
6), protože tyto organizace odvádějí celý volný zů-
statek zisku do příslušného rozpočtu.

K bodu 6 až 8 (§ 4 odst. 4, § 5 a § 6)

Základem odvodu ze zisku zůstává i nadále bi-
lanční zisk, upravený o připočitatelné a odpočita-
telné položky.

Z důvodů zjednodušení se částky, o které byl
zkrácen zisk v rozporu s právními předpisy (dosa-
vadní ustanovení § 4 odst. 4), slučují s položkami,
k jejichž úhradě není organizace povinna podle
právních předpisů.

Z důvodů zjednodušení se zrušují tyto připo-
čitatelné položky:

- věrnostní přídavky horníků nad stanovený
okruh nebo nad stanovené rozpětí;

- hodnota naturálních požitků nad rámec před-
pisů nebo nad stanovený okruh pracovníků;

- neuhrazená ztráta ze závodního stravování.

Ze stejných důvodů se zrušují tyto odpočita-
telné položky:

- zisk ze závodního stravování;

- příspěvek na podnikovou bytovou výstavbu (fi-
nancuje se z fondu výstavby);

- náhrady za dočasné odnětí zemědělské půdy
v geologii;

- příspěvek do oborového nebo resortního fondu
technického rozvoje;

- příspěvek do fondu škod a náhrad v hornictví;

- příspěvek do fondu geologických prací, stano-
vený zvláštními předpisy.

Nadále se v platnosti ponechávají především ty
připočitatelné a odpočitatelné položky, které mo-
hou působit na zvyšování hospodárnosti organizaci
a které vylučují dvojí odvodové (daňové) zatížení.

K bodu 9 (§ 7)

Sazby odvodu ze zisku se mění z důsledků vy-
plývajících z přestavby velkoobchodních cen, zru-
šení odvodu z objemu mezd a odvodu z motorových
vozidel. Při stanovení sazeb se přihlíželo k tomu,
aby podíl vlastních zdrojů organizací na krytí plá-
novaných potřeb se oproti současnému stavu zvýšil
a tím se snížilo přerozdělování zdrojů přes státní
rozpočet.

Základní sazba odvodu ze zisku činí 70 % a
bude uplatněna u všech průmyslových odvětví s vý-
jimkou energetiky, hornictví a potravinářského
průmyslu. Výše této sazby odpovídá podmínkám
základních zpracovatelských odvětví, z hlediska
plánovaného vývoje rentability v průběhu zbývají-
cích let 6. pětiletky.

Snížená sazba odvodu ze zisku ve výši 50 %
se uplatňuje u organizací, u nichž v důsledku kom-
plexní přestavby velkoobchodních cen došlo ke
snížení rentability a objemu zisku.


23

U hospodářských organizací s mezinárodní
účastí se uplatňuje sazba ve výši 60 %, stejně jako
u subjektů se sídlem v cizině, které jsou poplatníky
důchodové daně.

Sazba odvodu ze zisku ve výši 75 % pro orga-
nizace zahraničního obchodu vychází z plánované
rentability, finančních zdrojů a potřeb v létech
1978-1980.

Sazba odvodu ze zisku ve výši 85 % bude i na-
dále platit pro peněžní ústavy, u nichž se v zásadě
nezměnily podmínky.

Progresivní stupnice odvodu ze zisku (25 až
75 %) zůstává zachována u státních hospodářských
organizací obchodních, odbytových, zásobovacích,
výzkumné a vývojové základny, čs. lázní, veřejné
automobilové dopravy a civilního letectví, přičemž
její výše odpovídá novým ekonomickým podmín-
kám. Tato stupnice se bude vztahovat i na státní
hospodářské organizace v oblasti kultury, u nichž
v důsledku přestavby cen došlo ke změnám v úrovni
rentability.

Progresivní stupnice se nově uplatňuje u orga-
nizací projektových.

K bodu 10 (§ 8)

V souladu s obecnými principy zamezení dvo-
jího zdanění budou příjmy čs. organizací dosažené
v cizině součásti základu odvodu ze zisku a daň
zaplacená v cizině se započte na odvod ze zisku
podle tohoto zákona. Tím se odstraní případné roz-
díly mezi zdaněním příjmů ze zahraničí a z tu-
zemska.

K bodům 11 až 14 (§ 10 a 11)

Sazba odvodu z jmění se snižuje z dosavadních
5 % na 3 % v důsledku změny základu, tj. přecho-
dem ze zůstatkové ceny na pořizovací cenu základ-
ních prostředků a s ohledem na výši odvodu z jmění
zakalkulovanou do nové úrovně velkoobchodních
cen. U Československé námořní plavby, u Brněn-
ských veletrhů a výstav a u podniku zahraničního
obchodu Incheba se ponechává dosavadní zvýhod-
něná sazba 2 %. Tato sazba (2 %) se nově zavádí
i u organizací stavební výroby a u organizací, které
se zabývají převážně výrobou stavebních hmot, a to
v souladu s novou úrovní cen. Zvýhodněná sazba
se zavádí také u organizací, zabývajících se pře-
vážně výrobou konstrukcí nebo dílců, určených pro
Investiční výstavbu a stanovených právním předpi-
sem. Tyto organizace jsou stanoveny v čl. 5 odst. 2
vyhl. č. 112/1971 Sb. Jsou to: Stavokonstrukce Uhří-
něves, Kovona-Karviná, Závody stavební prefabri-
kace Boletice a Ocelové konstrukce Žilina.

K bodu 15 (část III § 14 a 15)

Dosavadní znění části III zákona č. 111/1971
Sb. se vypouští vzhledem ke zrušení odvodu z ob-
jemu mezd. Poznatky z uplatňování odvodu z obje-
mu mezd prokázaly, že tento nástroj nemůže již
v současné době účinně ovlivňovat vývoj a úroveň
průměrných mezd, neboť netvoří organickou sou-
část celkového usměrňování vývoje mezd. Navíc
jeho dřívější sankční působení v nových podmín-
kách redistribuce finačních prostředků je značně
oslabeno.

Zrušený odvod z objemu mezd bude proto na-
hrazen systémem přímé mzdové regulace.

Nové znění této části zákona upravuje maxi-
mální výši odvodové povinnosti na 85 % základu
odvodu ze zisku zvýšeného o odvod z jmění. Tímto
ustanovením se sleduje, aby organizace, u nichž
přesahuje úhrn odvodu z jmění a odvodu ze zisku
uvedenou maximální výši odvodu, mohly podle sta-
novených normativů ze zbývající části vytvořeného
zisku provést především příděly fondům hmotně
zainteresovanosti (fond kulturních a sociálních po-
třeb, fond odměn a fond drobných podnikových in-
vestic). V případě, že tato část zisku, u organizací,
u nichž se uplatni ustanovení této části zákona,
nedostačuje na krytí přídělů uvedeným fondům,
snižuje se odvodová povinnost podle § 36.

Ztrátové organizace, pokud nevykáží základ
odvodu ze zisku v důsledku připočitatelných polo-
žek, nebudou provádět odvod ze zisku ani odvod
z jmění.

Na rozdíl od dosavadního stavu, kdy při pře-
kročení 85 % výše odvodů rozhodovalo o slevě pří-
slušné ministerstvo financí [§ 33 odst. 1 písm. a)]
na základě žádosti jednotlivých organizací, zakládá
toto ustanovení snížení odvodů přímo ze zákona.

U organizací zahraničního obchodu a u peněž-
ních ústavů, na něž se vztahuje sazba odvodu ze
zisku ve výši 85 %, se ustanovení o maximální výši
odvodů neuplatňuje v důsledku jejich ekonomic-
kých podmínek.

K bodům 16 a 17 (§ 16)

Příspěvek na sociální zabezpečení se v zásadě
nemění. Základ tvoří objem mzdových prostředků
zúčtovaných k výplatě v běžném roce, avšak s vy-
loučením odměn vyplácených podle předpisů o au-
torském právu. Uplatňováním příspěvku na sociální
zabezpečení i z autorských honorářů by neúměrně
vzrostly náklady, zejména u nakladatelských a vy-
davatelských organizací, což přestavba velkoob-
chodních cen nepředpokládala.

K bodům 18 a 19 (§ 18)

V souladu s komplexní přestavbou velkoob-
chodních cen se ruší dodatkový odvod stavebních


24

podniků z bytové výstavby. Současně se ruší dodat-
kový odvod části úspor mzdových prostředků vznik-
lých uvolněním pracovníků při likvidaci neefektiv-
ních provozů závodů a podniků, popřípadě časti
úspor mzdových prostředků v důsledku různých
racionalizačních opatření, který se v praxi ne-
osvědčil.

Dodatkový odvod za překročení limitu mzdo-
vých prostředků zůstává v platnosti, hradí se však
již pouze z fondu odměn (ne ze zisku); tomu od-
povídá i uvedená úprava § 18 v bodě 1 písm. f).

K bodům 20 a 21 [§ 26, 30)

Na základě poznatků získaných z ověřování
odchylného placení záloh upravuje se obecně způ-
sob placení záloh na odvod ze zisku na základě
skutečně dosažených hospodářských výsledků za
předchozí období kalendářního roku.

Zmocnění pro orgány vykonávající správu od-
vodů, stanovit v odůvodněných případech zálohy
odchylně, zůstane zachováno.

Odklad placení odvodů nebo záloh na ně se
přenáší na finanční správy, které je budou vykoná-
vat podle § 19 vyhl. č. 16/1962 Sb. Příslušná minis-
terstva financí budou povolovat odklad placení jen
u organizací, kde si to vyhradí [dosud u všech
ústředně řízených organizací).

K bodům 22 až 29 (§ 32 a 33)

Úpravy v těchto ustanoveních navazují přede-
vším na rozšíření odvodově povinnosti na hospo-
dářské organizace s mezinárodní účastí a na zru-
šení odvodu z objemu mezd.

Zmocnění pro vládu ČSSR povolovat úlevy
z odvodů pro hospodářské organizace s meziná-
rodní účastí (bod 22) má umožnit vytvoření vhod-
nějších podmínek pro rozvoj mezinárodní hospo-
dářské spolupráce.

Dosavadní zmocnění pro federální ministerstvo
financí ke stanovení způsobu odvodové nebo daňo-
vé povinnosti v případech sdružování prostředků
[§ 33 odst. 1) se upřesňuje tak, že federální mi-
nisterstvo financí provede toto ustanovení společně
s ministerstvy financí republik (bod 25).

Přenesení zmocnění o placení jednotlivých od-
vodů generálními ředitelstvími za celou VHJ [§ 32
odst. 2 písm. e)] z vlády ČSSR a vlád republik na
ministerstva financí (bod 28) sleduje operativní
vytváření vztahů ke státnímu rozpočtu za celé vý-
robní hospodářské jednotky, u nichž vyžaduje plá-
novité řízení užší centralizaci finančních zdrojů.
Výjimky povolené dosud vládou ČSSR a vládami
republik zůstávají v platnosti.

Zmocnění pro ministerstva financí upravovat
výši odvodu z jmění (bod 29) vychází z potřeby

ověření nejvhodnějších forem zainteresovanosti or-
ganizací na lepším využívání výrobních fondů tak,
aby výsledky těchto experimentů mohly být využity
pro další zdokonalení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství v další pětiletce.

K bodu 30 (§ 35)

Oprava vychází z potřeby vydání prováděcího
předpisu i k § 36 (snížení maximální výše odvodů).

K bodu 31 (§ 36)

Podle tohoto ustanovení se na přechodnou dobu
snižuje maximální výše odvodů u těch organizací,
které ani po uplatnění části III. zákona nebudou
mít dostatek finančních prostředků na příděly fon-
dům hmotné zainteresovanosti stanovené podle
normativů. Přechodnost tohoto ustanovení vychází
z předpokladu, že do roku 1980 se tvorba, finanč-
ních zdrojů organizací zvýší tak, že tyto slevy ne-
budou již potřebné.

K bodu 32 (§ 37)

Dosavadní rozpočtové určení výnosu odvodů a
příspěvku na sociální zabezpečení se rozšiřuje o vý-
nos od hospodářských organizací s mezinárodní
účastí.

K článku II

ODCHODOVÁ DAŇ A PŘÍSPĚVEK NA SOCIÁLNÍ
ZABEZPEČENI

K bodu 1 (§ 1)

V úvodním ustanovení se promítá změna vy-
plývající ze zrušení daně z objemu mezd.

K bodu 2 a 3 (§ 2 a 3)

Dosavadní částečné daňově osvobození u okres-
ních výstavbových bytových družstev se ruší v dů-
sledku uplatnění cen rozpočtové soustavy. Tato
družstva budou proto podléhat zdanění z veškeré
činnosti.

Oprava předmětu zdanění u družstev pro vý-
stavbu a správu garáží vytváří stejné podmínky při
zdaňování příjmů z provozu garáží jako 11 staveb-
ních bytových družstev spravujících garáže mime
bytový fond.

K bodu 4 až 7 (§ 3 až 6)

Jde o obdobnou úpravu jako u zákona č. 111/
1971 Sb.

K bodu B (část II]

U poplatníků důchodové daně se ruší daň z ob-
jemu mezd, a to ze stejných důvodů jako odvod
z objemu mezd v zákoně č. 111/1971 Sb.


25

K bodu 9 (§ 10)

Tímto ustanovením se upravuje základ pro vý-
počet příspěvku na sociální zabezpečení tak, jak
je tomu u odvodů do státního rozpočtu.

U poplatníků se sídlem v cizině a u nesocialis-
tických organizací se ruší povinnost platit příspě-
vek na sociální zabezpečení, který zahrnuje i po-
jistné nemocenského pojištění. Protože zaměstnanci
zahraničních podniků, kteří v ČSSR vykonávají
práci pouze přechodně, jsou vyňati z nemocenského
a sociálního zabezpečení, pokud jejich nároky ne-
jsou zajištěny mezinárodní smlouvou, není účelné
u poplatníků se sídlem v cizině příspěvek na so-
ciální zabezpečení uplatňovat.

Placení příspěvku na sociální zabezpečení ne-
socialistickými organizacemi podle dosavadní úpra-
vy se neosvědčilo. Tyto organizace zpravidla ne-
provádějí žádnou výdělečnou činnost a jejich da-
ňové povinnosti se v podstatě omezují na placení
příspěvku na sociální zabezpečení. Tyto organizace
budou však platit pojistné nemocenského pojištění
tak, jak tomu bylo před dosavadní úpravou.

K bodům 10 až 19 (§ 11 až 14, 16 a 21)

Způsob výpočtu rentability u jednotlivých sku-
pin poplatníků se upravuje pouze o dílčí metodické
vlivy. Úprava sazeb daně ze zisku byla provedena
podle stejných zásad jako v zákoně č. 111/1971 Sb.
U poplatníků s převážně obchodní činnosti se po-
nechává, stejně jako v zákoně č. 111/1971 Sb., do-
savadní daňová stupnice. U organizací s převážně
neobchodní činností (služby, místní výroba a místní
stavebnictví) se zvyšuje dosavadní progresivní
stupnice daně ze zisku o zrušený odvod z motoro-
vých vozidel a daň z objemu mezd. U organizací
s výrazně nízkou rentabilitou, které se zabývají
především poskytováním služeb, oprav a údržbou,
se daňové zatížení částečně snižuje, a to v zajmu
podpory dalšího rozvoje služeb.

K bodům 22 až 23 (§ 29 a 34)

Způsob placení záloh a vypořádáni daňové po-
vinnosti se upravuje obdobně jako u organizací
podléhajících odvodům do státního rozpočtu podle
zákona č. 111/1971 Sb.

K bodu 26 a 27 (§ 35)

Dosavadní ustanovení se pouze upřesňuje v dů-
sledku zrušení daně z objemu mezd.

K bodu 28 (§ 36)

Uvedené zmocnění vytváří podmínky pro pruž-
né řešení daňových vztahů k cizině při respekto-
vání vzájemné výhodnosti a uplatnění maximální
racionalizace v daňové oblasti.

K bodu 30 (§ 38)

Převod výnosu důchodové daně od poplatníků
se sídlem v cizině z rozpočtů národních výborů do
státního rozpočtu federace vyplývá především
z charakteru těchto příjmů, obtížnosti jejich plá-
nování i rozhodování o úlevách. Doposud tyto pří-
jmy menšího rozsahu plynou v ČSR do rozpočtů
ONV Praha 1 a v SSR do rozpočtu NV hl. m. SSR
Bratislavy.

V důsledku této úpravy bude nutno změnit zá-
kon ČNR č. 117/1971 Sb. a zákon SNR č. 122/1971 Sb.

K článku III
ZEMĚDĚLSKÁ DAŇ

K bodu 1 (§ 1)

U zemědělské daně se ruší daň z celkového
objemu mezd a daň z individuálních mezd. Nadále
však zůstává v platnosti daň z překročení mezd a
odměn, která je uplatňována pouze u JZD. Nutnost
ponechání této daně vyplývá ze skutečnosti, že
u převážné části JZD nejsou zatím uplatňovány jed-
notné zásady odměňování ani celková regulace
mezd, což ovlivňuje úroveň nákladů a zisku, a tím
i samotnou daň ze zisku.

Zrušení uvedených daní se promítá i do dal-
ších ustanovení zákona uvedených v bodech 8, 9,
12, 13, 16 až 22.

K bodu 2 (§ 6)

Způsob určení některých organizací poplatníky
zemědělské daně rozhodnutím federálního minister-
stva financí vydaným v dohodě s ministerstvem
financí příslušné republiky bez změny prováděcí
vyhlášky, vyplývá z nutnosti pružného reagování na
vznik nových organizací v procesu koncentrace a
specializace zemědělství.

K bodům 3 až 5 (§ 11 až 13)

Uvedené změny se týkají úpravy základu daně
ze zisku, připočitatelných a odpočitatelných polo-
žek. Provedené úpravy jsou obdobné jako je tomu
u zákona č. 111/1971 Sb. a zákona č. 113/1971 Sb.

K bodu 7 (§ 14)

Ke zvýšení daně ze zisku, vypočtené podle pro-
gresivní stupnice o 30 %, dochází u převážné části
organizací, které dosud platily odvod z motorových
vozidel, daň z celkového objemu mezd, popřípadě
daň z individuálních mezd, které se ruší. V zájmu
podpory společných zemědělských podniků s pře-
vážně zemědělskou výrobou a agrochemických pod-
niků se však toto zvýšení daně nebude u nich uplat-
ňovat.


26

U organizací zemědělského zásobování a ná-
kupu, u nichž je uplatňována lineární sazba daně
ze zisku, se o výnos zrušeného odvodu z motoro-
vých vozidel a daně z celkového objemu mezd sníží
přerozdělování prostředků přes státní rozpočet.

K bodu 10 až 12 (§ 28)

Shodně jako u zákona č. 111/1971 Sb. a zákona
č. 113/1971 Sb. upravuje se i v zákoně č. 103/1974
Sb., o zemědělské dani, pouze základ příspěvku na
sociální zabezpečení (vyloučením autorských od-
měn a honorářů).

K bodu 15 (§ 45)

U JZD, státních statků, šlechtitelských a seme-
nářských podniků a statků, velkovýkrmen a ple-
menářských podniků se placení záloh podle daně
vyměřené za předchozí rok nemění.

U ostatních poplatníků se upravuje placení zá-
loh obdobně jako tomu bude u organizací podléha-
jících odvodům do státního rozpočtu podle zákona
č. 111/1971 Sb.

K článku IV
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Zrušení odvodu z motorových vozidel se na-
vrhuje z toho důvodu, že tento odvod byl vývojem
vztahů ke státnímu rozpočtu překonán. Jeho zru-
šení sníží administrativu v organizacích, ve Státní
bance čs. i u finančních orgánů. Výnos odvodů byl
zohledněn v sazbách odvodu [daně] ze zisku.

Změny vyhlášek vydaných k provedení zákona
č. 111/1971 Sb., zákona č. 113/1971 Sb. a zákona č.
103/1974 Sb. jsou důsledkem především zrušení od-
vodu z objemu mezd, daně z objemu mezd a daně
z individuálních mezd a zrušení některých připo-
čitatelných a odpočitatelných položek k bilančnímu
zisku.

K článku V

Vzhledem k tomu, že tímto zákonem se mění
a doplňují zákony, které již byly předtím novelizo-
vány, navrhuje se zmocnění pro předsednictvo Fe-
derálního shromáždění vyhlásit jejich úplné znění.

V Praze dne 22. září 1977

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.

Ministr financí ČSSR:
Lér v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP