Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1980
III. volební období
99
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1980
o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace
Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Zřizuje se Federální úřad pro tisk a informace.
§ 2
Federální úřad pro tisk a informace je federál-
ním ústředním orgánem státní. správy pro oblast
tisku a jiných informačních prostředků.
§ 3
Federální úřad pro tisk a informace
a) navrhuje vládě Československé socialistické re-
publiky zásady státní politiky ve věcech tisku
a jiných informačních prostředků a zabezpečuje
její jednotné provádění a koordinaci;
b) provádí registraci periodického tisku celospo-
lečenského významu;
c) zajišťuje ochranu důležitých státních zájmů
v tisku a jiných informačních prostředcích ce-
lospolečenského významu;
d) rozhoduje o dovozu a rozšiřování zahraničního
periodického tisku vytištěného nebo rozmnože-
ného v cizině, o rozšiřování zahraničního
pe-
riodického tisku vytištěného nebo rozmnožené-
ho v Československé socialistické republice za-
hraničním vydavatelem nebo na jeho příkaz,
jakož i o rozšiřování zpravodajství zahraničních
zpravodajských agentur;
e) rozhoduje o udělování souhlasu k výkonu funk-
ce šéfredaktora osobami, které nejsou česko-
slovenskými občany;
f) uděluje oprávnění organizacím, které mohou
rozšiřovat vydavatelům periodický
tisk 1
§ 4
Na působnost Federálního úřadu pro tisk a
informace se vztahují obdobně ustanovení §
2 až 9,
§ 85 odst. 1 a § 86 zákona č. 133/1970 Sb., o působ-
nosti federálních ministerstev.
§ 5
Předsedu Federálního úřadu pro tisk a infor-
mace jmenuje a odvolává vláda Československé so-
cialistické republiky.
§ 6
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna
1981.
1) Zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a o ostatních hromadných informačních prostředcích, ve znění zákona č. 84/1968 Sb., zákona č. 127/1968 Sb. a zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 99/1969 Sb.
2
Důvodová zpráva
Významným prostředkem socialistické výchovy
a mobilizace pracujících
jsou v naší socialistické
společnosti hromadné informační prostředky -
tisk, rozhlas, televize a zpravodajský film; mají
velký podíl na realizaci politiky Komunistické stra-
ny Československa a jí vytyčovaných cílů, na
infor-
movanosti a rastu socialistického uvědomění lidu.
Zkušenosti bratrských socialistických zemí
i ČSSR ukazují, že při zabezpečování úkolů spoje-
ných s organizací a plánováním rozvoje soustavy
informačních prostředků je nezbytná a nezastupi-
telná úloha socialistického státu, zejména zabezpe-
čení celostátního řízení v této oblasti.
Činnost řady deníků a časopisů má celostátní,
celospolečenský význam. Totéž platí i o ostatních
hromadných informačních prostředcích. Odpovídá
proto současným potřebám budování rozvinuté so-
cialistické společnosti posílení úlohy federace ve
vztahu k hromadným informačním prostředkům.
Federální výbor pro tisk a informace, který po-
dle ústavního zákona č. 171/1968 Sb. vykonával pů-
sobnost ústředního orgánu státní správy Českoslo-
venské socialistické republiky, nebyl po zrušení fe-
derálních výborů ústavním zákonem č. 126/1970 Sb.
nahrazen jiným federálním orgánem.
Od roku 1970 uplatňují v ČSSR státní vliv v ob-.
lasti informačních prostředků pouze orgány repub-
lik - Český úřad pro tisk a informace a Slovenský
úřad pro tisk a informace, zřízené zákonem ČNR
č. 2/1969 Sb. a zákonem SNR č. 207/1968 Sb. Na tyto
úřady přešla působnost ministerstva školství a kul-
tury podle zákona č. 81/1966 Sb., o periodickém
tisku a o ostatních hromadných informačních pro-
středcích, ve znění zákona č. 84/1968 Sb.
Náročné úkoly v oblasti řízení a rozvoje infor-
mačních prostředků v současném období vyžadují,
aby byl zřízen ústřední orgán státní správy federace
pro tento úsek státní správy. Navrhuje se proto zří-
dit Federální úřad pro tisk a informace, jehož po-
sláním bude přispívat k realizaci informační a
tiskové politiky strany a zabezpečovat
jednotné pro-
vádění a koordinaci státní politiky ve věcech tisku
a jiných Informačních prostředků.
Věci tisku a jiných informačních prostředků
patří podle čl. 8 ústavního zákona o československé
federaci do společné působnosti Československé
socialistické republiky a obou republik. Rozdělení
působnosti stanoví podle čl. 28 cit. ústavního záko-
na zákon Federálního shromážděni.
Zákon č. 167/1968 Sb., o vymezení působnosti
Československé socialistické republiky ve věcech
tisku a
jiných informačních prostředku, svěřil do
působnosti Československé socialistické republiky
zejména stanovit zásady státní politiky na tomto
úseku, koordinovat její provádění a přijímat záko-
nodárnou úpravu na úseku tisku a jiných informač-
ních prostředků.
Uvedená zákonodárná úprava spočívá v úpravě
tiskového práva, kterou v současné době tvoří pře-
devším zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a
o ostatních hromadných informačních prostředcích,
ve znění zákona č. 84/1968 Sb., zákona č. 127/1968
Sb. a zákonného opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 99/1969 Sb.
Vymezení působnosti zřizovaného Federálního
úřadu pro tisk a
informace vychází ze shora uvede-
ných předpisů a navazuje na ne; působnost tohoto
orgánu zahrnuje tedy periodický tisk a ostatní hro-
madné informační prostředky, které jsou přesné
vymezeny ustanovením § 3 odst. 2 zákona č. 81/
1966 Sb.
Počítá se s tím, že Federální úřad pro tisk a
informace bude vládě ČSSR nejen navrhovat zásady
státní politiky a koordinovat její provádění, nýbrž
i zabezpečovat její jednotné provádění a vykonávat
ve vymezeném rozsahu působnost ústředního orgá-
nu státní správy podle tiskového zákona. Půjde např.
o provádění registrace periodického tisku celospo-
lečenského významu, která zakládá oprávnění vy-
dávat periodický tisk, působnost v oblasti dovozu
a rozšiřování zahraničního periodického tisku,
udě-
lování souhlasu k výkonu funkce šéfredaktora oso-
bám, které nejsou československými občany (§3).
Z postavení Federálního úřadu pro tisk a infor-
mace jako federálního ústředního orgánu státní
správy vyplývá, že je třeba mu svěřit obecné působ-
nosti federálních ústředních orgánů upravené zá-
konem č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev. Jde o zpracování analýz stavu věcí,
návrhů na řešení rozhodujících otázek a jejich
předkládání vládě ČSSR, péči o náležitou právní
úpravu patřící do působnosti federace, rozvíjeni
mezistátních styků, zabezpečování požadavků obra-
ny na svém úseku atd. (viz § 2 až 9 kompetenčního
zákona).
Zabezpečování jednotného provádění a koordi-
nace statui politiky a s tím souvisící spolupráci
s příslušnými orgány republik a koordinaci jejich
činnosti bude Federální úřad pro tisk a informace
provádět v souladu s obecnými zásadami stanove-
nými pro ústřední orgány státní správy federace
působící v oblasti společné působnosti federace a
republik (§ 7 a 8 kompetenčního zákona).
Podrobnější vymezení úkolů Federálního úřadu
pro tisk a informace, zásad jeho činnosti a organi-
zace upraví statut, který schválí vláda Českosloven-
ské socialistické republiky podle ustanovení § 85
odst. 1 zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federál-
ních ministerstev. Ve statutu bude uplatněn těž prin-
cip národní alternace při jmenování prvního na-
3
městka předsedy úřadu shodně s úpravou ve statu-
tech federálních ministerstev.
Při finančním zabezpečení činnosti Federálního
úřadu pro tisk a Informace budou přísně dodržo-
vány zásady hospodárnosti.
Kádrové zabezpečení bude řešeno přerozděle-
ním počtu pracovních sil z republikových úřadů pro
tisk a informace do Federálního úřadu pro tisk a
informace a nevyžádá si zvýšení plánu pracovních
sil.
V Fráze dne 10. října 1900
Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.