Pondělí 25. června 1984

Hodnotíme-li výsledky hospodaření v minulém roce, jistě bude ku prospěchu věci vážně se zamyslet i nad tím, jak využíváme a spravujeme národní majetek. Jeho hodnota je obrovská - 1 bilión 201 miliard korun. Proto patří k našim předním povinnostem věnovat trvalou pozornost nejen ochraně tohoto společenského bohatství, ale i jeho účelnému, hospodárnému využívání a rozvíjení.

Chtěl bych zdůraznit, že jde o zásadní otázku, která má hluboký společensko-politický význam. Vždyť národní majetek je ekonomickým základem našeho socialistického zřízení a tvoří materiální základnu pro plnění všech náročných funkcí státu v hospodářské, obranné, sociální a kulturní oblasti.

Nemám tu na mysli jen prosté dodržování vyhlášek a administrativní kontrolu. Jde především o základní výrobní fondy, kde účinnost využití rok od roku klesá. Loni o 1,96 bodu. Také ukazatel směnnosti nám stagnuje. Nijak významně jsme nepokročili ani v modernizaci. Opotřebení strojních výrobních fondů činilo 55,6 % a nejhorší stav zůstává v lehkém průmyslu s téměř 64 %.

Nejde však jenom o techniku a technologii. Máme na zřeteli i výchovu lidí k uvědomělému a aktivnímu socialistickému vztahu k veškerým hodnotám.

Proto vláda naší republiky obrací pozornost všech hospodářských článků k uvážlivé správě a ochraně národního majetku, ke zdrojům, které rozhodují o uskutečňování cílů budoucího rozvoje.

Soudružky a soudruzi, v souladu s politickou linií komunistické strany, orientovanou na udržení a zkvalitnění životní úrovně, jsme v roce 1983 poskytli značné prostředky na financování společenské spotřeby. Hradili jsme je ze státního rozpočtu a z rozpočtů národních výborů. Za pomoci těchto výdajů jsou zajišťovány významné úkoly ve školství, zdravotnictví, sociálním zabezpečení, kultuře, v tělesné výchově a sportu, v oblasti komplexní bytové výstavby a bydlení, v péči o životní prostředí.

Úhrnná částka neinvestičních výdajů pro potřeby důchodců překročila v loňském roce 39 miliard korun. To bylo ve srovnání s rokem 1982 o 1,25 miliard korun více. Počet těch, jimž jsou určeny, představuje téměř 2 817 000 a průměrná výše plného starobního důchodu stoupla na 1275 Kčs.

Dosažená úroveň sociálního zabezpečení zajišťuje klidné stáří občanům, kteří po letech poctivé aktivní práce odešli na zasloužený odpočinek.

Socialistická společnost ovšem nezapomíná ani na ty, jež jsou pro nemoc vyřazeni z pracovního procesu. Celková suma poskytnutá na nemocenské pojištění činila v roce 1983 17,20 miliard korun a proti roku 1982 vzrostla o 3,1 %.

Velkou vymožeností a předností naší společnosti je neustálé zkvalitňování společenské pomoci rodinám s dětmi. Objem prostředků věnovaných pro tento účel dosáhl 23,50 miliard korun (v roce 1982 to bylo 23,20 miliard korun).

Významné postavení v systému pomoci rodinám s dětmi zaujímají půjčky se státním příspěvkem pro mladá manželství. V roce 1983 jsme v těchto dlouhodobých úrokově zvýhodněných půjčkách na pořízení a zařízení bytu vyhověli téměř 74 tisícům žadatelů a celková výše takto vynaložených prostředků činila 1,52 miliard korun. Státní příspěvek při narození dítěte byl přiznán v 90,3 tisících případech. Souhrnná částka odepsaných půjček uhrazených ze státního rozpočtu představovala téměř 282 mil. Kčs.

S velikou vážností a odpovědností jsme i v loňském roce přistupovali k zabezpečování předního úkolu naší společnosti, k všestranné péči o zdraví lidu. Na zítřejší schůzi České národní rady bude mít k této problematice souhrnný výklad ministr zdravotnictví. Omezím se proto pouze na stručný výčet některých faktografických údajů.

Neinvestiční výdaje na zdravotnictví vzrostly o 4,3 % a dosáhly 15,91 miliard korun. Ambulantní péče byla posílena o 413 lékařských míst a lůžkový fond ve zdravotnických zařízeních se zvýšil o 414 lůžek. Na rekonstrukce a modernizace zdravotnických zařízení bylo vynaloženo 0,92 miliard korun, což je o 0,26 miliard korun více, než bylo rozpočtováno.

Na rozvoj školství jsme celkově vynaložili 16,19 miliard korun neinvestičních výdajů, z toho na pobyt více než 300 tisíc dětí ve školách v přírodě 419 mil. Kčs. To názorně dokazuje pozornost naší strany a vlády k otázkám výchovy a péče o zdraví nastupujícího pokolení i hmotnou a finanční náročnost úkolů v této oblasti. V tvůrčím pohybu je celé naše školství, kde již řadu let pokračuje důsledné uskutečňování cílů československé výchovně vzdělávací soustavy.

Tyto procesy a jejich další usměrňování zevrubně posoudila celostátní konference učitelů, která se konala 11. a 12. června t. r. v Praze za účasti nejvyšších představitelů strany a státu. Vláda ČSR ze své strany učiní vše pro to, aby její závěry byly uváděny do života, aby se zkvalitňovalo a prohlubovalo vzdělávací a výchovné poslání našeho socialistického školství. Jsme si přitom vědomi toho, že i ve finanční oblasti existují v tomto směru otevřené otázky. Jednou z nejzávažnějších je vysoké překračování orientačních finančních ukazatelů a norem nákladů na 1 žáka a na 1 třídu.

Týká se to téměř všech krajů a značné části okresů. S touto nedobrou praxí je třeba všude tam, kde se připouští, rychle skoncovat. I ve školství je nutné bezvýhradně prosazovat hlediska hospodárnosti a zároveň na každém kroku dbát, aby její měřítka nenarušovala či neomezovala plnění věcných záměrů.

Ústřední výbor komunistické strany na svých zasedáních nejednou zdůraznil, že další vyvážený rozvoj socialistické společnosti je neodmyslitelně spjat s výchovou socialisticky myslícího a jednajícího člověka. Jejich mnohostranný a mnohotvárný rozmach se setkává s porozuměním a podporou stranických i státních orgánů. Právě v této souvislosti vystupuje do popředí požadavek rozhodněji čelit všem negativním vlivům a tendencím buržoazní kultury, které jsou k nám nejednou zanášeny i pod pláštíkem falešné světovosti a módnosti.

V souladu s kulturní politikou strany cílevědomě zapojujeme do aktivního kulturního života nejširší vrstvy lidu. Na rozvoj kulturně výchovné činnosti bylo v roce 1983 vynaloženo 3,18 miliard korun neinvestičních prostředků. Tato částka slouží zejména k dalšímu prohloubení ideově výchovné a zájmové činnosti, pomáhá rozvoji divadelnictví, přispívá k socialisticky angažované filmové tvorbě, k rozšiřování kulturních styků se zahraničím a v neposlední řadě sleduje uspokojování požadavků na stále náročnější údržbu a opravy kulturních památek. Po rozsáhlé rekonstrukci bylo loni znovu otevřeno Národní divadlo. Bude záležet na všech řídících orgánech i na jednotlivých organizacích, aby prostředky uvolňované pro oblast kultury v souhrnu efektivně naplňovaly uvedené společensky účelné cíle.

Celkově bylo v loňském roce na společenskou spotřebu ze státního rozpočtu a z rozpočtů národních výborů uvolněno 113,62 mld Kčs. V průměru na 1 obyvatele ČSR to bylo 11 005 Kčs. Tyto částky jsou přesvědčivým důkazem důsledné péče o vytváření materiálních podmínek pro uplatňování základních ústavních práv našich občanů. Svědčí o humánnosti socialistické společnosti, o souladu slov a činů v naší politice, o dotváření širokého zázemí pro spokojený život obyvatel. My o lidských právech halasně mluvit nemusíme. Nikdo nás o nich také nemusí poučovat. My je důsledně dodržujeme v každodenní praxi.

Soudružky a soudruzi, důležité postavení v politickém systému naší socialistické společnosti a při uskutečňování politiky Komunistické strany Československa v územních obvodech mají národní výbory. Tuto skutečnost znovu důrazně podtrhlo 6. zasedání ÚV KSČ, když se zabývalo směry jejich dalšího rozvoje.

Při uvádění stranou přijatých závěrů do života učinily zastupitelské sbory v loňském roce značný krok kupředu. Pravda, ne vše se daří. Přetrvávají neopodstatněné rozdíly v úrovni práce, ani liknavost, pohodlnost a výkyvy v aktivitě zcela nevymizely. Přesto pokrok je patrný a přijímáme jej s uznáním.

Svou činností a svými výsledky hospodaření se významně podílely na příznivém vývoji celého našeho hospodářství. Jejich mnohotvárné působení přispívá k uspokojování oprávněných potřeb a zájmů jednotlivců, prohlubování socialistické demokracie, k zužitkování nápaditosti a iniciativy a ke komplexnímu zabezpečování politického, hospodářského, kulturního a sociálního rozvoje na svěřeném území. Zvláště si ceníme těch míst, kde se mohou pochlubit konkrétními výsledky ve zdokonalování placených služeb, uvažují ekonomicky a ve shodě s přáním obyvatel, není jim lhostejná kritika nedbalé práce vlastních organizací. Ostatně - určité předpoklady pro větší náročnost se už v tomto ohledu vytvořily a s dalšími ještě počítáme.

Celkově ovšem na úseku placených služeb jsme dospěli jen k dílčímu zlepšení. Problémy v dostupnosti, kvalitě a pohotovosti trvají, rozdíly v úrovni mezi jednotlivými kraji a okresy jsou stále značné.

Vláda pro zajištění všech uváděných cílů soustavně vytváří potřebné finanční podmínky. Objem rozpočtů národních výborů dosáhl 77,01 mld Kčs. Bylo to o 1,25 mld Kčs více než v roce 1982. Na celkových výdajích se stát dotacemi a subvencemi podílel 56,6 %. Peněžně to bylo 43,58 mld Kčs.

Jejich celkové příjmy byly překročeny o 4,40 mld Kčs a využity na řešení místních potřeb a na plnění volebních programů Národní fronty.

Také finanční hospodaření jimi řízených podniků bylo příznivé. Úsporami v nákladech se podařilo snížit ztrátu a její skutečné čerpání se oproti plánu snížilo o 260 mil. Kčs.

V roce 1983 bylo pro národní výbory provedeno za 11,74 mld Kčs investičních prací a dodávek pro komplexní bytovou výstavbu. Proti minulým letům se z hlediska struktury lépe dařilo ve výstavbě objektů občanské a technické vybavenosti než ve výstavbě obytných domů. Proti plánu, který ukládal ukončit 55 635 bytů, chybí 1249 bytů. Největší "vinu" na tom nese individuální bytová a družstevní stabilizační výstavba. I nadále trvala značná nerovnoměrnost v práci dodavatelů. Ve IV. čtvrtletí předali více jak polovinu celoročního úkolu. Vázla též kolaudace a předávání uživatelům poté, když už je převzaly bytové organizace. To vyvolává plně opodstatněné výhrady naší veřejnosti. Tyto nedostatky je třeba řešit podstatně důrazněji, než tomu bylo doposud. Jak na věci jít, ukazuje zvláště Středočeský a Severočeský kraj.

V investiční části akce "Z" bylo vytvořeno dílo v hodnotě 2,65 mld Kčs při vynaložených finančních nákladech ve výši 1,80 mld Kčs. Touto formou výstavby jsme získali např. 8996 míst v mateřských školách, 3594 žákovských míst v základních školách, 564 míst v zařízeních sociální péče. Dobrovolným přičiněním lidí se vybudovalo také 48 dětských hřišť, 21 tělocvičen, 11 čistíren odpadních vod - a v tomto výčtu by se dalo dlouho pokračovat. Úspěšně se rozvíjela neinvestiční část akce "Z", na kterou bylo vynaloženo 0,49 mld Kčs, což bylo přibližně o 39 % více než v roce předešlém.

Dovolte, abych poděkoval jménem naší vlády národním výborům všech stupňů, jejich poslancům a funkcionářům, organizacím Národní fronty a miliónům našich občanů za iniciativní úsilí a aktivitu, jimiž vyjadřují svůj angažovaný uvědomělý postoj k potřebám společnosti.

Soudružky a soudruzi, výsledky loňského roku tak, jak je zobrazuje i státní závěrečný účet ČSR jednoznačně prokazují, že jdeme správnou cestou. Při uskutečňování ekonomického a sociálního programu KSČ jsme postoupili o další krok kupředu.

Také v letošním roce pokračuje dynamický vzestup našeho hospodářství. Vláda České socialistické republiky přitom klade hlavní důraz na prohloubení kvalitativní stránky dalšího rozvoje.

Zárukou dosažení těchto cílů je v našich podmínkách další, neformální prohlubování pracovní a politické aktivity, tvořivého a odpovědného přístupu ke komplexnímu uskutečňování požadavků, vyplývajících ze sjezdových závěrů a usnesení ÚV KSČ.

Vážené soudružky a soudruzi, jednotlivé kapitoly návrhu státního závěrečného účtu ČSR byly podrobně projednány ve výborech České národní rady. Podnětné připomínky a návrhy z těchto jednání plně využijeme v další práci.

Jménem vlády ČSR vám děkuji za aktivní a všestrannou podporu, kterou jí poskytujete v jejím úsilí o splnění závěrů XVI. sjezdu KSČ.

Navrhuji, aby Česká národní rada návrh státního závěrečného účtu České socialistické republiky za rok 1983 schválila. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji ministru financí ČSR soudruhu Tlapákovi za odůvodnění návrhu. Dávám nyní slovo zpravodaji výboru České národní rady pro plán a rozpočet poslanci ing. Miroslavu Mrázkovi.

Zpravodaj poslanec ing. Miroslav Mrázek: Vážené soudružky, vážení soudruzi, nedílnou součástí procesu řízení ekonomiky jsou analýzy dosažených výsledků. Ukazují, do jaké míry se daří naplňovat programové cíle hospodářského a sociálního rozvoje, stanovené XVI. sjezdem naší strany a dále konkretizované na zasedáních ÚV KSČ.

Takovéto analýzy mají základní smysl v tom, že ukazují co se nám daří lépe, kde ještě máme rezervy ve své činnosti. Z nich musíme čerpat poučení pro další cestu vpřed.

V tom také vidíme základní smysl projednávání státního závěrečného účtu ČSR v České národní radě. Ukázat a zobecnit dobré zkušenosti z plnění úkolů roku 1983, hledat cesty pro to, abychom rychleji odstraňovali slabá místa a zapojovali do plného využívání všechny rezervy naší ekonomiky při plnění úkolů letošního roku i při přípravě plánovaných úkolů roku 1985.

Na 10. zasedání ÚV KSČ byly znovu posouzeny výsledky dosažené v roce 1983. Jsou lepší, než se při sestavování letošního plánu předpokládalo. Tento vklad nelze promarnit a nelze ztratit nasazené tempo.

Proto bylo na tomto zasedání přijato zpevnění úkolů státního plánu na rok 1984 a uloženo připravit náročnější plán na rok 1985 tak, aby byly splněny a v některých směrech i překročeny úkoly sedmé pětiletky. Jen tak lze vytvořit příznivé podmínky pro nástup do další pětiletky.

V orgánech ČNR jsme proto základní přístupy v posuzování loňských výsledků hospodaření odvíjeli od jednání Předsednictva ÚV KSČ ze srpna minulého roku.

Rok 1983 lze charakterizovat především tím, že došlo k obnovení dynamiky rozvoje naší ekonomiky. Projevilo se to na plnění všech ukazatelů plánu a rozpočtu, charakterizujících tvorbu zdrojů. Tato tvorba přitom probíhala na vyšší kvalitativní úrovni, o čemž svědčí vyšší plnění produktivity práce z upravených vlastních výkonů, nižší podíl materiálových nákladů na výkonech i vyšší tvorba zisku, než předpokládal plán. Pozitivním rysem bylo plnění maloobchodního obratu. Podařilo se obnovit předstih růstu prodeje průmyslového zboží před potravinami, byla zajištěna vyšší výroba některých druhů nedostatkového zboží, rozšířil se prodej luxusního zboží a zboží mimořádné kvality.

Dosud nejvyšší produkce bylo dosaženo v zemědělství, dosáhlo se příznivějšího salda obchodní bilance, než předpokládal plán, omezilo se zahajování nových staveb atd.

Tyto příznivé skutečnosti nalezly odraz i ve výsledcích hospodaření státního rozpočtu ČSR, jak o tom hovořil s. ministr Tlapák a jak to odeznělo vesměs na jednání našich výborů. Hospodaření skončilo mírným přebytkem a bylo možné, vzhledem k vyšším rozpočtovým příjmům, pokrýt v uplynulém roce i zvýšené výdaje a některé mimořádné potřeby výrobní i nevýrobní sféry.

Celkově příznivé výsledky umožnily lepší uspokojování potřeb společnosti i obyvatelstva a upevnění dosažené životní úrovně. Svědčí o tom údaje o dosaženém růstu hmotné společenské spotřeby o 4,6 %, peněžních příjmů obyvatelstva o 2,6 %, vše ve srovnání s rokem 1982, a další údaje. Přes vcelku velice úspěšné výsledky nemůžeme ovšem přehlížet nedostatky, které se vyskytovaly i v loňském roce.

Mezi skutečnosti, které brzdily proces dynamizace tvorby a užití zdrojů, patřilo to, že se nedosáhlo plánem stanoveného zhodnocení produkce ve vývozu ani na vnitřním trhu, opozdilo se uvádění některých kapacit do provozu, ne všechna odvětví průmyslu řízeného vládou ČSR se vyrovnala s plánovanými úkoly stejně dobře a podobně. Zemědělství dosáhlo velmi dobrých výsledků, ale nedodrželo plánovaný předstih růstu rostlinné výroby před živočišnou. Určité výpadky byly i v plnění plánovaných realizačních výstupů vyřešených úkolů státního plánu technického rozvoje.

Prostě se ukazuje, že hospodářská sféra pracuje stále s rezervami, které musí dáti zcela ve prospěch celospolečenských zájmů. Je to důležité právě v této době. To je také jeden ze základních požadavků vyplývajících z 10. zasedání ÚV KSČ.

Výsledky uplynulého roku ukazují, kde má naše ekonomika stále nedostatečně využité možnosti, na které poslanci při jednání ve výborech poukazovali.

Jsou především v míře zhodnocení vstupů na zahraničním i vnitřním trhu, v relativně pomalém růstu produktivity práce ve srovnání s růstem vybavenosti základními prostředky, ve stagnující směnnosti a klesajícím využití základních fondů, v dosud nedostatečně se projevujícím vlivu VTR na intenzifikaci rozvoje ekonomiky, v nerovnoměrném plnění plánovaných úkolů během roku, v nevyrovnanosti výsledků některých organizací a podniků, které hospodaří ve srovnatelných podmínkách a podobně. Mnoho z těchto nedostatků má pramen v kvalitě řízení.

Významný vliv má proto uplatňování Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení, jehož působení se zcela nesporně projevilo na intenzifikačním procesu naší ekonomiky v uplynulém roce pozitivně. Na jednání výboru ČNR pro plán a rozpočet za účasti delegací z ostatních výborů však k tomu mimo jiné odezněl závěr, že k růstu národního důchodu v uplynulém roce bez dosavadní závislosti na růstu vstupů do výrobního procesu dochází zřejmě z větší části vlivem úspornosti a hospodárnosti, která by měla samozřejmě býti průvodním jevem veškeré činnosti, vlivem omezování zdrojově náročnějších výrob, někde i bez ohledu na jejich potřebu a podobně, než vlivem vyšší účinnosti reprodukčního procesu, postavené na širokém uplatnění vědy a techniky v praxi. Tento závěr podporují i některé skutečnosti, vyplývající z ukazatelů hospodaření za uplynulý rok. Především vzrostla váha vlivu růstu výkonů na růstu upravených vlastních výkonů na úkor relativní úspory nákladů ve srovnání s rokem 1982. Výše relativních nadplánovaných úspor materiálových nákladů má od počátku 7. pětiletky klesající tendenci. V porovnání s předchozím rokem poklesla účinnost základních prostředků ve všech odvětvích průmyslové výroby, ve zdravotnické i ve stavební výrobě. Ukazuje to mimo jiné, že intenzifikační proces se zatím uskutečňoval na bázi snáze mobilizovatelných rezerv, na drobnějších a relativně pohotových racionalizačních akcích. Je však důležité, aby především systém řízení vedl a přímo nutil podniky a organizace zároveň připravovat a realizovat inovační záměry, které do budoucna podstatněji ovlivní efektivnost reprodukčního procesu. Tak to předpokládají i závěry 8. zasedání ÚV KSČ, které se v praxi zatím realizují pomaleji, než potřeba naší společnosti vyžaduje.

Na poznatcích z projednávání výsledků hospodaření v konkrétních podnicích a organizacích za rok 1983, kterých se poslanci zúčastnili, je možné dokumentovat, jak pozitivní zkušenosti, tak i některé rezervy v dosavadních přístupech k plnění úkolů. Odezněly také vesměs na jednání výborů ČNR.

Na úrovni VHJ a podniků pokračoval v roce 1983 proces snižování nákladů, zejména těch okruhů, které ovlivňují ukazatel upravené vlastní výkony, a s tím související i dynamický růst zisku, růst rentability nákladů a podobně. Výši zisku však někde příznivě ovlivňují i takové skutečnosti, které nejsou prospěšné. Například vlivem zpožděné realizace řady investičních akcí se "šetří" na odpisech. Konkrétní příklady jsou z Jablonecké bižuterie i Nábytku Brno, ale bylo by možné uvádět i další podniky.

Úspor ve finančních nákladech je možné dosahovat i tím, že si organizace "prozíravě" naplánují vyšší částky na znečištění ovzduší a vod, než potom ve skutečnosti zaplatí. To je konkrétně příklad VHJ Unichem Pardubice.

Naše poznatky dokumentují, že podniky v mnoha případech s velkými obtížemi zajišťují věcnou náplň úkolů, zejména ve vývozu do nesocialistických zemí. Stále se ve vývozu našich podniků do nesocialistických zemí opakují časté případy výrobků s nadprůměrnou materiálovou náročností a malou rentabilitou.

Setkáváme se ale i s takovými případy, že odběratel má zájem o naše výrobky, ale výrobní podnik nemá dostatek surovin pro zabezpečení požadavku, i když jde o surovinu z domácích zdrojů. To je konkrétní případ Interiéru Praha, ale i dalších podniků.

Ne všude přistupují dostatečně odpovědně a kvalifikovaně k zajišťování úkolů. Proto se i v roce 1983 vyskytovaly případy, kdy při nákupu strojů a zařízení z nesocialistických zemí po instalaci u nás tato zařízení nedosahovala deklarovaných parametrů.

I v roce 1983 se opakovala, přes určité zlepšení, řada problémů s kvalitou výrobků. V pozadí jsou vesměs subjektivní příčiny. Ale ani obecně platná a uplatňovaná kritéria nepůsobí vždy dostatečně účinně a správně. Např. měřítka pro technickou pokrokovost a kvalitu výrobků uplatňovaná u nás nejsou často dostatečně náročná ve srovnání se světem a výrobky u nás hodnocené jako špičkové se v řadě případů těžko prosazují na zahraničních trzích. Je to patrné především z výrobků strojírenských, ale i dalších. Ovšem s označením stupně pokrokovosti a kvality roste velkoobchodní cena, o což mají podniky pochopitelně zájem, neroste však užitečný efekt, který z takovéhoto výrobku společnost má. Při prodeji do zahraničí často naopak klesá, měřeno rozdílovým ukazatelem, efektivnost. Je to ostatně patrné i z trvajícího poklesu efektivnosti vývozu především na nesocialistické země.

Jak jsme si ověřili, stále se opakují případy, kdy nově vybudované kapacity nejsou do plánu zahrnovány v projektovaných parametrech a dokonce ani snížené parametry nejsou potom dosahovány. Zase by bylo možné konkretizovat ne jeden, ale více příkladů.

Nejednoduchým problémem stále zůstávají zásoby, jak o tom koneckonců hovořil i ministr Tlapák. Velmi zevrubně se touto problematikou zabývalo na své 34. schůzi předsednictvo ČNR a se závěry z tohoto jednání je podle našeho názoru třeba dále pracovat.  

Bylo by možné hovořit o dalších příkladech ať pozitivního nebo méně pozitivního působení systému řízení na plnění vytyčovaných záměrů. Chtěl bych ještě upozornit na otázku režijních nákladů.

Již jsme o ní několikrát hovořili, ale stále ve většině organizací a podniků oblast režií není potřebným způsobem řešena. Výrobní a podnikové režie dnes dosahují v sazbách několika set až 1000 procent z jednicových mezd. I když jsme si vědomi složitostí, znovu opakujeme požadavek, aby této oblasti byla věnována zvýšená pozornost.

S účinností zejména řídící práce velice úzce souvisí kontrola, jako nedílná součást této práce na všech stupních řízení. K těmto otázkám byla přijata již řada usnesení vlád a je potřeba je důsledně realizovat. O tom, že i zde jsou rezervy, svědčí mimo jiné naše poznatky, že v roce 1983 zůstalo relativně hodně úkolů, které si podniky samy stanovily v opatřeních z rozborů hospodaření za rok 1982, nesplněných.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, loňský rok znovu potvrdil známou skutečnost, že podaří-li se získat lidi, je splnění náročných úkolů nejen reálné, ale v mnoha směrech se dosahuje ještě lepších výsledků. Právě této skutečnosti musíme na všech úsecích co nejlépe využít ke směrování iniciativy pracujících na ty úkoly, které pro naši ekonomiku vyplývají především z 8. a 10. zasedání ÚV KSČ.

40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje československého lidu a osvobození naší vlasti Sovětskou armádou je k tomu významným impulsem. Stručně bych chtěl připomenout, o jaké úkoly ve vztahu k letošnímu roku i k roku 1985 jde.

V letošním roce se v celé naší ekonomice předpokládá dosáhnout proti vyšší loňské základně minimálně 3%tní růst národního důchodu i průmyslové výroby. Proto byl vytyčen úkol dosáhnout ve výrobní sféře zhruba o 1 % vyšší růst produktivity práce z upravených vlastních výkonů a snížení podílu celkových i materiálových nákladů nejméně o 0,5 % proti původně stanoveným úkolům plánu. Přitom byly zpevněny limity státního plánu na letošní rok o 1 milión tun měrného paliva a úkoly v těžbě uhlí zvýšeny o 2 milióny tun. Byly uloženy i další úkoly ke zvýšení efektivnosti vývozu, zvýšení podílu výrobků vysoké technicko ekonomické úrovně a podobně. Tyto požadavky se promítly i v usnesení české vlády ke zpevnění úkolů státního plánu na rok 1984 a k přípravě směrnice na rok 1985.

Důležité je dosáhnout, aby zvýšené přírůstky výroby nebyly neúčelně vázány v hotových výrobcích na skladě a aby překračování plánované výroby, především ve zpracovatelských odvětvích, bylo jednoznačně založeno na vyšším zhodnocení daných zdrojů, surovin a energie. Je proto třeba zajišťovat operativní změny ve výrobním sortimentu, rychleji inovovat a především zabezpečovat všude vysokou kvalitu produkce tak, aby byla plně srovnatelná i na mezinárodní úrovni.

V přípravě plánu roku 1985 musíme i my jako poslanci působit aktivně na zabezpečení takové dynamiky tvorby zdrojů, která zabezpečí další růst národního důchodu opět minimálně o 3 % při dalším zpevnění kvalitativních úkolů. Je to úkol především pro hospodářskou sféru.

V zájmu splnění vytyčených směrů je proto všude třeba prosazovat ofenzivní uplatňování dosavadních dobrých zkušeností a aktivně ovlivňovat v konkrétních podmínkách volebních obvodů a pracovišť realizaci stanovených úkolů.

Pozornost řídící práce hospodářské sféry musí být proto zaměřena především

- na prohloubení úsilí o racionální hospodaření s palivoenergetickými zdroji; začít je nutno všude již nyní s přípravou na příští zimní období a věnovat potřebnou pozornost realizaci státních cílových programů a racionalizačních akcí zaměřených na úspory paliv, energií a kovů,

- dále na včasné uvádění nových a modernizovaných kapacit do provozu a zabezpečování plánovaných výrobních parametrů, snižování rozestavěnosti a plnění úkolů v komplexní bytové výstavbě,

- dále na prosazení větší disciplíny v řízení rozvoje zemědělské produkce tak, aby byly dodržovány stanovené záměry, zejména v rychlejším růstu rostlinné výroby,

- dále na plnění plánu inovací a zvyšování kvality výrobků, plnění vývozních úkolů, zejména do SSSR a nesocialistických zemí, a plnění dodávek pro vnitřní trh.

Na základě provedených hodnocení můžeme konstatovat, jak to také odeznělo na jednání některých výborů, že záměry 7. pětiletky se za uplynulé tři roky v podstatě daří, i za ztížených podmínek vnějších a vnitřních, ve většině podniků naplňovat. Je však třeba vidět, že do posledních dvou let se soustřeďují rozhodující úkoly v oblasti dynamiky tvorby zdrojů, strukturální přestavby a intenzifikace dalšího rozvoje ekonomiky. Je proto nesmírně důležité dosáhnout letos stanovených cílů právě těmi cestami a nástroji, které předkládá plán.

Prvních pět měsíců letošního roku svědčí o tom, že jde o reálnou cestu. Mimořádnou pozornost však budeme muset věnovat hodnocení výsledků za první pololetí letošního roku. Toto hodnocení by mělo býti provedeno na všech podnicích a závodech objektivně, aby nezakrývalo existující problémy a rezervy. Jen takové hodnocení potom umožní přijmout účinná opatření ke splnění celoročních úkolů a vytvoří příznivé podmínky pro kvalitní přípravu plánu na rok 1985.

Soudružky a soudruzi, všechny výbory České národní rady řádně projednaly výsledky hospodaření jednotlivých kapitol státního rozpočtu za rok 1983. Vládní návrh státního závěrečného účtu České socialistické republiky projednal na své 26. schůzi 12. června výbor pro plán a rozpočet za účasti delegací z ostatních výborů.

Na základě výsledků všech těchto jednání doporučuji jako zpravodaj, aby Česká národní rada přijala usnesení tak, jak jej navrhla vláda České socialistické republiky a jak je obsaženo v tisku č. 85, který máte všichni k dispozici.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./ 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP