Pondělí 17. prosince 1984

V zemědělství a dalších odvětvích zabezpečujících výživu lidu, jsme se zaměřovali na postupné prosazování soběstačnosti ve výrobě potravin. Mohu říci, že jsme dospěli k dobrým výsledkům. Vážíme si toho, že ústřední výbor strany na svém 11. zasedání se k těmto pozitivním stránkám vyslovil s neobyčejným uznáním. Zároveň však kriticky poukázal na stále existující rezervy a zvláště na cesty vedoucí k jejich odhalování, na způsoby řešení třeba takových problémů, jako je nestejná úroveň hospodaření jednotlivých zemědělských podniků za srovnatelných půdních a klimatických podmínek. Tato náročnost byla ostatně zdůrazněna i na nedávném 10. celostátním sjezdu jednotných zemědělských družstev.

K dílčímu pokroku jsme se dopracovali ve snižování rozestavěnosti a v uvádění základních fondů do provozu. To nelze popřít. Existuje však dost a dost důkazů nedostatečného čerpání možností, které nabízí modernizace a rekonstrukce objektů. Nedostatky trvaly v bytové výstavbě, zejména v rovnoměrnosti při dokončování bytů v průběhu roku.

Přetrvávají rovněž oprávněné připomínky ke kvalitě odvedených prací. Nemálo je stížností na liknavé odstraňování překážek spokojeného bydlení, na chybějící občanskou a technickou vybavenost.

Ještě jednu poznámku, je myslím, vhodné připojit. Některými díly našich architektů a urbanistů se rádi chlubíme. Výjimečné nebo ojedinělé, stále ovšem nejsou případy nevýrazného estetického cítění a nepromyšleného vztahu ke skutečným potřebám obyvatel. Konkrétně to prokazují - a vy se s tím ve svých volebních obvodech jistě setkáváte - některé obytné soubory, ale i jednotlivé stavby ve městech a v obcích.

V roce 1984 pokračovalo rychlejší snižování zahraniční zadluženosti. Tento fakt vyvěrá z cílevědomého úsilí stranických, státních a hospodářských orgánů, z politické uvážlivosti a ekonomické rozhodnosti. Tím více nás mrzí, že trvají nedostatky v efektivnosti zahraničně ekonomických vztahů. Při dosažení jejich plánovaných ukazatelů jsme mohli dnes vykazovat ještě přesvědčivější bilanci a případně poskytnout více zdrojů na urychlování hospodářského rozvoje a na lepší uspokojování oprávněných potřeb lidí.

Celková dynamika hospodářského rozvoje umožnila soustavně naplňovat stěžejní cíl politiky naší strany udržet a zkvalitňovat životní úroveň, upevňovat sociální jistoty. Dále se zvýšila osobní spotřeba charakterizovaná růstem peněžních příjmů a maloobchodního obratu, přibyly úsporné vklady, vzrostla společenská spotřeba. Bylo by však chybou, kdyby relativně dobré výsledky, o kterých se ve stručném souhrnném přehledu zmiňuji, vedly k jakési bezstarostnosti, k smířlivým postojům k obtížím či těžkostem, k lehkovážnému podceňování problémů. Přetrvávající nedostatky nelze přehlížet. Jsou ve struktuře a kvalitě výroby, ve zvyšování její technické úrovně, v investiční výstavbě, v uplatňování vědeckotechnických poznatků v praxi, ve využívání základních fondů a v péči o jejich údržbu. Také zásoby jsou v absolutním vyjádření neúměrně vysoké a navíc nemají vhodnou skladbu.

I tento všeobecný a jistě ne úplný výčet naznačuje, že se musíme daleko odvážněji a důsledněji dopracovávat k odhalování a odstraňování příčin trvajících potíží, být velkorysí v podpoře zdravého rizika a nesmlouvaví tam, kde přežívá rutina, stereotyp, pohodlnost a nezájem. Znovu a znovu se potvrzuje, že nejvíce záleží a bude záležet na subjektivních činitelích, na jejich obětavosti, zanícení a odpovědnosti.

Podnětných příkladů není málo. Stále se ale střetáváme s takovými vedoucími pracovníky, kteří dostatečně nehájí celospolečenské potřeby, soustřeďují se na úzké zájmy vlastních organizací. Konflikty dokáží podstoupit jenom tehdy, když jde o prosazení takových ukazatelů, s nimiž není mnoho starostí a lze je poměrně snadno překročit. Průkazným a aktuálním svědectvím těchto snah jsou návrhy finančních plánů a rozpočtů na příští rok, jak je předložily resorty a krajské národní výbory. Kdyby byly přijaty, vedly by ke zhoršení salda mezi rozpočtovými výdaji a příjmy o 19 mld 200 mil. Kčs, jinými slovy k vysokému rozpočtovému schodku. Mám za to, že podstatu, charakter a dosah takového jednání není třeba široce komentovat.

Soudružky a soudruzi, odpověď na otázku jaké byly hlavní cíle naší vlády při sestavování návrhu rozpočtu na rok 1985, je naprosto jednoznačná. Její souvislost zde ostatně rozvedl ve svém vystoupení místopředseda naší vlády s. Krč. Jde o to v souladu se záměry státního plánu aktivně podporovat dynamický proporcionální rozvoj ekonomiky, odhalovat a využívat rezervy, zvyšovat efektivnost reprodukčního procesu, prohlubovat hospodárnost a vytvářet potřebná východiska pro budoucnost.

Na státním rozpočtu se podílejí vlastní příjmy 53,1 %. Je to o 2,6 bodu více ve srovnání s letoškem. Posiluje se tedy jeho soběstačnost. Základní vklad přináší socialistické hospodářství zejména odvody státních podniků. Úsilí o posílení efektivnosti se projevuje ve zvýšení salda státních hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu. Aktivní přínos podnikové sféry se proti r. 1984 zvyšuje téměř o 34 %, tj. o 4 mld 600 mil. Kčs. Rozhodující význam pro naplnění tohoto záměru má tvorba zisku v chozrasčotní sféře.

Součástí návrhu jsou odvody z výsledků hospodaření, a to ve výši 30 mld 200 mil. Kčs. Proti roku 1984 tedy zaznamenáváme vzrůst o 29,5 %. Pro rok 1985 se zavádí v průmyslu a stavebnictví na místo odvodů odpisů dodatkový odvod ze zisku, jímž hodláme z podnikové sféry odčerpat přebytek financí.

Již jsem naznačil, že trvalou pozornost je žádoucí věnovat účinnosti zahraničního obchodu. Nevyvíjí se příznivě a stravuje značnou část přírůstku společenských zdrojů. Proto musíme zvýšit tlak na ekonomickou kalkulaci při rozhodování o sortimentní struktuře exportu. Sledujeme tím to zásadní a podstatné - aby byly plně zhodnoceny práce a materiál, které musely být na tyto výrobky vynaloženy.

Ke zvýšení zainteresovanosti výrobních podniků na efektivnosti vývozu budeme od roku 1985 u všech VHJ poskytovat dotace jen do výše plánované efektivnosti. Tam, kde nebudou s to se s ukazateli vyrovnat, zákonitě pocítí důsledky v úrovni svých ekonomických výsledků.

Nevyužité rezervy přetrvávají v hospodaření se zásobami. I když jsme na tomto úseku dosáhli dílčích pozitivních změn, zejména ve snížení dynamiky jejich přírůstku, s celkovým vývojem sotva můžeme být spokojeni. Chtěl bych zdůraznit, že i finančním tlakem se snažíme aktivně ovlivňovat další vývoj. Do rozpočtu jsme v souladu se státním plánem promítli zásadu, že zvýšení výroby v průmyslu a stavebnictví je nutno dosáhnout s jejich absolutně nižším stavem, než tomu bylo v letošním roce.

Proto počítáme s tím, že se doba obratu v průmyslu a stavebnictví sníží o 2,38 dne, což představuje relativní úsporu ve výši 1,5 mld Kčs.

Soudružky a soudruzi, v souladu se strategickou linií XVI. sjezdu KSČ na zvyšování efektivnosti ekonomiky, ve shodě se závěry, které přijalo 8. zasedání ústředního výboru naší strany, programově podporujeme urychlené využívání vědy a techniky ve výrobě. Na neinvestiční výdaje vědeckotechnického rozvoje je určeno 4,4 mld korun. Státní rozpočet z toho uhradí 1,9 mld korun. Jde o nemalou částku a popravdě, je srovnatelná s ostatními ekonomicky vyspělými zeměmi.

To samo o sobě by ovšem nic neznamenalo, kdybychom nedbali na to, aby svěřené prostředky dávaly větší užitek, a to je závazek i povinnost. Na každém kroku budeme bezvýhradně uplatňovat zásadu, že s podporou se setká uskutečňování jenom těch záměrů, jejichž řešení uspokojivě probíhá, a parametry odpovídají stanovenému zadání. V ostatních případech financování zastavíme.

I na tomto úseku platí, že teprve plné uplatňování plodů výzkumné a vývojové práce, skutečné přínosy v praktickém životě představují opravdové měřítko úspěšnosti.  

Rozhodující význam pro to, aby věda a technika dostála svěřenému poslání, aby se její poznatky výrazněji projevovaly v naší výrobě, má investiční výstavba. Pro organizace ústředně řízené vládou ČSR se pro příští rok počítá s objemem investic ve výši 25,9 mld korun. Držíme se pravidla, že při usměrňování investic je nevyhnutelné, posilovat účast vlastních zdrojů organizací a snižovat státní dotace. Proto také rozhodující část potřebných prostředků si musí zajistit samy podniky, případně se postarat o úvěr.

Tak jako v jiných oblastech ekonomiky ani zde nám nejde jenom o jakási kvantitativní hlediska. Hlavní důraz klademe na kvalitu celého investičního procesu. Již před schválením je nutné důsledně a kvalifikovaně zvážit, zda byly dostatečně využity základní fondy, zda by se nevyplatilo modernizovat a rekonstruovat. Ani z principu systematického sledování usměrňování a vyhodnocování parametrů nemůžeme nic slevovat. Cožpak je přípustné, aby se teprve po otevření nového, nákladně vybudovaného provozu zjišťovalo, že pracovní podmínky i technika jsou již vlastně zastaralé a že výrobky nenacházejí odbyt?

Jistě, i vývoj - a v technice zvlášť - rychle postupuje. Pokrok ve světě také na nás klade neúprosné nároky. To by se bezpochyby mělo stát pobídkou k větší pružnosti, k odvážným operativním a promyšleným změnám ještě v průběhu výstavby, k neustálému porovnávání docílené úrovně s nejvyspělejšími státy. Pohodlnost zákonitě vyúsťuje do zaostávání a my nesmíme ztratit krok se špičkovou světovou dovedností a důmyslem.

Úsilí proto musíme zaměřit na překonávání extenzívních tendencí v investování, na snižování rozestavěnosti, zkracování doby výstavby a na postupné řešení dalších vleklých nedostatků.

Spolu s Českou plánovací komisí prosazujeme, aby přínosy z nových investic byly promítány do prováděcích a finančních plánů investorů a zahrnovaly nejenom termíny uvádění kapacit do provozu, ale i stanovené technicko-ekonomické parametry podle náběhových křivek.

K aktivnímu tlaku na zvýšení pořádku a kázně musíme také více využívat nový způsob fakturování a placení investičních prací a dodávek. V letošním roce vstoupil v platnost a jeho účinnost se tedy může plně projevit až v příštích měsících. Jsme za jedno v tom, že by měl přispět ke všestrannějšímu dodržování pravidel celospolečenského prospěchu a k opravdové účelnosti, posílit disciplínu a odpovědnost. Nelze přece trpět, aby se plán, termíny dokončování a předávání už ve své podstatě a často i předem zpochybňovaly. Jsme přesvědčeni, ze na energičtější zodpovězení těchto otázek musí být trvale a ve zvýšené míře především zaměřena též kontrolní činnost investorů a Státní banky Československé.

Možnosti, které ve všech těchto souvislostech vytváříme, je zapotřebí spojovat se zdokonalováním životního prostředí. Jde o celý soubor povinností, který v našich podmínkách má mimořádnou váhu. Čistota ovzduší a vod, zachování přírodních krás, starostlivost o lesní bohatství, mám-li uvést alespoň několik příkladů je - ať chceme, či nechceme - výrazem vztahu k bytostným potřebám současných i příštích generací. Musí nás spojovat jediný zájem - odevzdat potomkům ušlechtilé dědictví, odkaz soustavné a prozírané péče. V České socialistické republice finančně zabezpečujeme v celé této oblasti všechny úkoly, které byly zahrnuty do státního plánu.

Do návrhu státního rozpočtu se komplexně promítají závěry 11. zasedání ÚV KSČ. Také naše finanční politika a nástroje státního rozpočtu plně podporují tendenci, aby se zemědělství a navazující zpracovatelský průmysl stávaly stabilizujícím a dynamickým činitelem rozvoje celého národního hospodářství. V roce 1985 poskytneme na uspokojování těchto požadavků dotace dosahující téměř 21 mld Kčs, zatímco odvody a zemědělská daň tohoto odvětví jsou ohraničeny částkou 13 mld Kčs.

Jde o rozsáhlé prostředky. O tom, myslím, není pochyb. Bylo by však lehkomyslné a krátkozraké se domnívat, že jsme si tím otevřeli dveře k neuváženému hospodaření. Jsme pro pochopení a pomoc, ale jenom tehdy, když odpovídá společenským zájmům a v žádoucím směru rozšiřuje a zlevňuje výrobu.

Na 11. zasedání ÚV KSČ byla vyslovena kritika na adresu těch zemědělských podniků, které v rozporu s plánem zvyšují živočišnou produkci. Za takovou iniciativu nemůžeme nikoho chválit. Vždyť nejednou zakládá svízelné starosti se zpracováním a skladováním živočišných výrobků, případně nutí k neefektivním vývozům.

Tyto problémy nechceme jenom konstatovat. Už jsme uložili řídícím orgánům, aby důsledněji usměrňovaly vyváženost v objemu a ve struktuře a zemědělským organizacím poskytneme v příštím roce neinvestiční dotace pouze na plánovanou úroveň živočišné produkce, případně do výše smluvních dodávek.

Budeme ovšem přitom volit nejen zásadový, ale i citlivý přístup. Rozhodně by tyto kroky neměly potlačovat aktivitu, zpochybňovat dobrou vůli a oslabovat zájem zemědělců na plynulém růstu výroby nebo dokonce narušovat stabilitu vnitřního trhu. Poslání, které sledujeme, má praktický dosah - posílit autoritu plánu a závaznost dodavatelskoodběratelských vztahů.

Významným nástrojem k zabezpečení péče o zemědělskou půdu, tuto nenahraditelnou část národního bohatství, je Státní fond pro zúrodnění půdy. Jeho rozhodujícím příjmem jsou poplatky za odnětí půdního fondu. V půli letošního roku, jak víte, byly zvýšeny. Ale, a to je třeba mít na paměti, žádné peníze ztráty půdy nemohou nahradit.  

Růst sazeb by měl vést k větší ekonomické zainteresovanosti, uvážlivosti a předvídavosti investorů. Počítáme s tím, že zmíněný fond oproti letošnímu roku, kdy jsme rozpočtovali 1,1 mld Kčs, stoupne na 1,6 mld Kčs. Tento podstatný růst umožní rozšířit objem rekultivací těch pozemků, které prozatím z nejrůznějších důvodů leží ladem nebo jsou málo využívány.

Významným zdrojem příjmů zemědělských organizací je jejich přidružená výroba. Nepohlížíme na ni jako na cizorodý prvek. Naopak podporujeme její rozumný rozvoj. Vždyť umožňuje plněji a rovnoměrněji, v průběhu celého roku, využívat jak materiálové zázemí, tak pracovní síly. Rozhodně také není zanedbatelné, že pro toto odvětví, pro jeho rozvoj, získává potřebné prostředky.

Měli bychom se ale zamyslet nad tím, proč přidruženou výrobu dosud více využívají Jednotná zemědělská družstva. Státní statky prozatím většinou stojí stranou. A přitom víme, že i zde je dost zdravé nápaditosti a vynalézavosti, jejichž uplatňování by mohlo mít příznivý vliv na zlepšení jejich důchodové situace.

Hovořím-li o celkových úkolech hospodaření výroby sféry, chtěl bych zde citovat myšlenku z projevu s. Konstantina Černěnka na zasedání politického byra ÚV KSSS k návrhu státního plánu a rozpočtu na rok 1985, která má plnou platnost i v našich podmínkách. Konstantin Černěno řekl: "Je pochopitelné, že každé odvětví, každý podnik má své úkoly, svou specifiku. Existuje však společný úkol, kterému musí být v současné době podřízena práce všech odvětví a všech podniků - úkol lépe hospodařit, účinněji využívat zdrojů a pracovat efektivněji. Jinými slovy - hospodařit racionálněji. Specifika daného okamžiku tkví v tom, že je nutné pozvednout veškerou práci na kvalitativně vyšší úroveň a racionalizovat všechny články výrobního procesu."  

Soudružky a soudruzi, cílem politiky naší strany je další upevňování a zkvalitňování vysoké životní úrovně. Jde o celý soubor krátkodobých i perspektivních úkolů, s jejichž uskutečňováním je spjata aktivita a tvůrčí snažení jednotlivců a kolektivů. Nechceme-li žít z podstaty, nemůžeme rozdělovat více než vytvoříme. Spoléhat na samočinný vývoj, nedoceňovat reálné podmínky a dosažitelné možnosti by bylo krátkozraké a z hlediska budoucího vývoje škodlivé.

Není žádným mentorováním, ale praktickým návodem k jednání, že veškeré představy musíme zakládat na poctivé práci, na kvalitním výkonu povinností, na dokonalejší řídící a organizátorské činnosti. Jde o otázky, jejichž řešení ve větší či menší míře může bezprostředně ovlivnit každý občan naší republiky.

Někdy zapomínáme na to, že významnou součástí životní úrovně jsou výdaje na společenskou spotřebu.

Péče strany a vlády o spokojenost lidí, starost o rodinu, pozornost upřená na generaci, která již dala své síly společnosti, i na tu dorůstající, se výrazně projevuje v obrovské částce, se kterou uvažujeme na financování této oblasti.

Na její hlavní odvětví, na sociální zabezpečení, školství, zdravotnictví a kulturu, poskytne v roce 1985 státní rozpočet včetně rozpočtů národních výborů plných 98,0 mld Kčs. Proti letošnímu roku dochází k růstu, a to o 2,4 %.

Plným právem jsme hrdi na to, že naše společnost soustavně rozšiřuje poskytování bezplatných či částečně placených služeb. Materiálně zajišťujeme základní ústavní práva občanů na bezplatné vzdělání, na jejich zabezpečení ve stáří a nemoci. Je to hmatatelný důkaz nesporných předností socialistického zřízení. Z lidských práv u nás neděláme předmět politických spekulací, licitací a demagogie. Nikdo nás nemusí poučovat, co bychom měli či neměli dodržovat. My je důsledně uplatňujeme. Na rozdíl od kapitalistických států žádné položky z této oblasti v rozpočtu neškrtáme.

Finančně jsou zabezpečena mzdová opatření, která na základě závěrů 11. zasedání ÚV KSČ od 1.1.1985 zlepšují příjmy vybraných skupin pracovníků školství a zdravotnictví. Stejně tak pamatujeme na nároky, které jsou vyvolány změnami v důchodovém a nemocenském zabezpečení a rostoucí podporou rodin s dětmi.

Nejvíce prostředků vynakládáme na sociální zabezpečení. Jde o částku 61,3 mld Kčs. Bude poskytováno 2 870 770 důchodů. Průměrná měsíční výše starobních důchodů dosáhne 1327 Kčs. Navíc se od 1.1.1985 zvyšují ty z nich, které byly přiznány před 1. lednem 1971 a některé další. Na tuto úpravu bude vynaloženo 647 mil. Kčs. Zlepší se tak životní situace více než osmi set tisíc důchodců.

U výdajů na nemocenské dávky uvažujeme s více jak 20 mld Kčs. Do této částky se promítá zvýšení hranice čisté denní mzdy, z níž se stanoví nemocenské a podpora při ošetřování člena rodiny. Tyto úpravy, které se dotýkají v České socialistické republice nemocenského zabezpečení 1,8 mil. pracujících, si vyžádají náklad 310 mil. Kčs.

Na přímou pomoc rodinám s dětmi a na podporu populace vyčleňujeme více jak 12 mld Kčs. Také zde dochází v souladu se zásadami cílevědomého zdokonalování populační politiky k úpravám. Stoupnou přídavky na jedno dítě o 240 Kčs ročně a nově se zavádí mateřský příspěvek ve výši 600 Kčs měsíčně i při péči o jediné dítě do jednoho roku. O finanční náročnosti těchto záměrů svědčí skutečnost, že si celkově vyžádají bezmála miliardu korun.  

Na školství je určeno 16,6 mld Kčs. Narůst výdajů o 2,1 % proti roku 1984 ovlivňují především silné populační ročníky ze sedmdesátých let, které nyní navštěvují základní školy. Dále posilujeme dotace na školy v přírodě. Konkrétně řečeno, chceme na ně vynaložit více než půl miliardy korun. Rozšiřujeme tak možnosti pro pobyt dětí zejména z pánevních oblastí Severočeského kraje, ze Sokolovska a z hlavního města Prahy v dobrém přírodním prostředí. Naší snahou je, aby se tyto výjezdy za upevněním zdraví konaly dvakrát ročně.

Pravda, prostředky, které do školství směřují, vytvářejí podmínky pro důstojné naplňování jeho nezastupitelného poslání. Samy o sobě by ovšem nepostačovaly, kdyby se nespojily síly řídících orgánů, národních výborů, pedagogů i rodičů při prosazování jediného cíle - vysokou odbornou úrovní, soustavným výchovným působením pečovat o formování čestných, politicky a odborně zdatných, socialismu oddaných občanů naší socialistické vlasti. K tomu nás zavazují závěry stranických orgánů rozpracované a konkretizované na letošní celostátní konferenci učitelů.

Přesto, že silné populační ročníky, jak už jsem naznačil, navštěvují základní školy, i nadále prohlubujeme starostlivost o děti předškolního věku. Pro ně bude v provozu 16 483 tříd mateřských škol a najde v nich místo 421 tis. těch nejmenších, tj. téměř 99 % z celkového počtu příslušných ročníků. Usilujeme o to, aby se zvyšoval podíl podniků a družstev na provozu předškolních zařízení. Ne všechny mají v tomto směru čisté svědomí, jak o tom např. svědčí situace v hl. m. Praze.

Na potřeby zdravotnictví dáváme 17,1 mld Kčs neinvestičních prostředků. Tím opětovně a výmluvně v souladu s letošním jednáním České národní rady dokumentujeme péči socialistického státu v péči o zdraví obyvatel. Počet lůžek v nemocnicích se zvýší o 1259, přibude 156 lékařů v ambulantní péči. Co nás ovšem mrzí, že ne vždy jsou ochotni jít do těch oblastí, kde je nejvíce potřebujeme a ve kterých se také nejednou odkrývají mimořádné možnosti odborného uplatnění. Porozumění pro společenské potřeby hodláme podněcovat a podporovat, vytvářet pro ně systém odpovídajících výhod.

Nejrychleji se zvyšují náklady na léky a speciální zdravotnický materiál, a to o 7 %. Víme, že k situaci na tomto úseku se objevují oprávněné kritické výhrady. Naše vláda celkový stav podrobně rozebírá a dospívá k cílevědomým nápravným opatřením. Věci posuzujeme reálně a víme, že ne vše se může změnit ze dne na den. To samozřejmě není omluvou pro nepořádky, liknavost či přecházení nedostatků. Získané zkušenosti nás zároveň vedou k důslednějšímu prosazování požadavku na rozumné hospodaření s léky i prostředky na ně vynakládanými. Ani pacienti, ani lékaři by s nimi rozhodně neměli plýtvat.

Pro úplnost bych snad měl ještě dodat, že dále rozvíjíme dlouhodobé záměry v léčebně preventivní oblasti, jako je kardiovaskulární program a rozvoj rehabilitace v lázních.

Velkou pozornost věnujeme rovněž dětské lázeňské péči a invalidům, vůči nimž se v souladu se závěry sekretariátu ÚV KSČ péče ještě prohloubí. Vláda bude pečlivě dbát na to, aby vydělené prostředky byly využívány účelně, aby všestranněji přispívaly k větší spokojenosti občanů. Rok od roku věnujeme stále větší částky na rozvoj kulturně výchovné činnosti. Dokladem toho jsou 3 mld korun, které jsou navrženy na rok 1985. Tyto prostředky jsou určeny na další prohloubení ideově výchovného působení a zájmové aktivity, vedou k uspokojování požadavků na trvale nákladnější údržbu a opravu kulturních památek. Finančně zajišťujeme mnohé významné akce. Za jiné se chci zmínit např. o generální opravě Tylova divadla v Praze.  

I pro oblast kultury, stejně jako pro jiné, platí požadavek ekonomické úspornosti. Jsme přitom proti komercializaci, která plodí společenskou bezobsažnost a ideovou nenáročnost. Uvolňované prostředky musí v souhrnu efektivně naplňovat společensky žádoucí cíle.

Od kulturní fronty, institucí i jednotlivých umělců vyžadujeme vysoce angažovanou, obsahově socialistickou a umělecky kvalitní tvorbu. Mělo by být samozřejmostí, že kulturní instituce, soubory i jednotlivci plní své umělecká poslání, na něž jsou angažováni a za které jsou také honorováni. I v oblasti kultury je nutné dodržovat zásadu odměňování za množství a zejména za kvalitu vykonané práce.

Vůči orgánům, řídícím činitelům i ostatních pracovníkům, kteří v oblastech společenské spotřeby působí, stavíme jasný a srozumitelný cíl: pracovat a působit skutečně socialisticky, svěřené prostředky využívat účelně a cílevědomě, uvážlivě a hospodárně. Na rozhazování ani v této oblasti nemáme a mít nebudeme.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP