Předběžné stanovisko č. 27 

ústavně právního výboru České národní rady

z 24. srpna 1990

 

k vládnímu návrhu zákona České národní rady o hlavním městě Praze

(tisk 31)

 

§ 1 odst. 1

doplnit o druhou větu: "Hlavní město Praha je obcí, jejíž postavení určuje tento zákon.",

 

§ 2 odst. 1 upravit takto:

"území hlavního města Prahy ke dni účinnosti tohoto zákona je tvořeno ...",

 

§ 2 odst. 6 upravit takto:

"(6) pro vypořádání práv a závazků se použijí ...",

 

obecně

 

§ 3 odst. 1

jde o nepřesné ustanovení, je třeba zpřesnit,

 

§ 4 odst. 1

je otázkou, zda primátor hl. m. Prahy má mít tak rozsáhlé pravomoci, zejména vzhledem k postavení ostatních starostů velkých měst,

 

§ 4 odst. 2

jde o privilegia, zvážit zúžení,

 

§ 5 odst. 3

- precizovat majetkové vztahy hl. m. Prahy a městských částí

 

§ 6 odst. 1

- kdo je občanem dát do souladu s § 7 návrhu zákona o obcích

- zvážit zda čestné občanství mohou udělovat městské části,

 

§ 6 odst. 3

dát do souladu s návrhem ústavně právního výboru k obdobnému ustanovení návrhu zákona o obcích,

 

§ 8 odst. 1 a 2

termín "zastupitelský sbor" dát do souladu s návrhem zákona o obcích,

 

§ 9 odst. 3

vyjádřit, že primátor nemá žádný hlas,

 

§ 9 odst. 5 písm. b)

zpřesnit v tom smyslu, že půjde jen o rozdělování podílu příjmů tam uvedených v souladu se zvláštními předpisy (podle rozpočtových pravidel)

 

§ 9

zvážit zřízení "sněmu starostů",

 

§ 10

zvážit další důvody zániku mandátu,

 

§ 11

odkazy dát do souladu s konečným zněním návrhu zákona o obcích,

 

§ 12 odst. 1 písm. a)

- zvážit předkládání návrhů i radě,

- dát do souladu s ustanovením zákona o obcích,

 

§ 13

terminologicky dát do souladu s připomínkami k ustanovení zákona o obcích,

 

§ 14

- některé pravomoce by bylo vhodné přesunout na městské části,

- vymezit přesně, co patří městu, co městským částem

- definovat okruh majetku městských částí (při zákazu zcizování nemovitého majetku bez souhlasu města),

 

§ 15

řešit jako ekonomický problém bydlení (Praha či městské části),

 

§ 16

- dát do souladu s § 22,

- zveřejňovat "základní údaje či položky rozpočtu" (místo "zásady sestavení návrhu"),

 

§ 15 odst. 1 a § 17 odst. 2

vyjasnit, zda Praha či městské části zřizují základní, střední školy apod. - dát do souladu se zákonem o státní správě ve školství,

 

§ 17 odst. 2

zvážit vypuštění demonstrativního výčtu,

 

§ 18 odst. 3

vypustit - duplicita, je už v § 9,

 

§ 19

- "obecně závazné nařízení" nahradit "obecně závazné vyhlášky",

- systematika by měla být shodná jako u návrhu zákona o obcích,

 

§ 19 odst. 2

první větu doplnit "po dohodě s hlavním městem",

 

§ 19 odst. 4

dát do souladu s připomínkou ÚPV k § 14 odst. 2 návrhu zákona o obcích,

 

§ 19 odst. 5

- doplnit, že až do nabytí účinnosti musí vyhláška být vyvěšena,

 

§ 20 odst. 1

druhá věta - buď vypustit nebo doplnit slovo "též",

 

§ 21

zvážit účast městských částí na rozhodnutí,

 

§ 21 odst. 1

rozšířit,

 

§ 21 odst. 3 písm. a)

"ohrožení přírody" - rozšířit na životní prostředí

 

§ 23

barvy Prahy jsou shodné s Moravou!

 

§ 22 odst. 2

opravit na tříletou lhůtu,

 

§ 24

správní řízení?

 

§ 26 odst. 1

- doplnit o školství, archivnictví,

- vůbec překontrolovat,

 

§ 26 odst. 2

zkontrolovat hmotněprávně

 

§ 27

Praha by neměla mít tak výrazně vyšší sankce; sjednotit výše sankcí pro Prahu a pro jiné obce,

 

§ 27 odst. 1 písm. a)

sankce rozšířit i o odnětí souhlasu,

 

§ 27 odst. 2

dát do souladu se správním řádem,

 

§ 29 odst. 2

proces vzniku a změn by měl být totožný,

 

§ 30 odst. 1 písm. b)

řešit problém "odnímat majetek",

 

§ 30 odst. 1 písm. c)

řešit

 

§ 30 odst. 1 písm. h)

"vydávat" místo schvalovat,

 

§ 30 odst. 1 písm. b) a c)

- formulovat tak, aby senát nemohl odejmout zastupitelstvu,

- referendum - srovnat se zákonem o obcích,

 

§ 30 odst. 1 písm. i)

jde o členy senátu?

 

§ 31 odst. 1 písm. a)

- nejméně 7 členů,

- event. stanovit jen minimální počty,

 

§ 32 odst. 1

zvážit schvalování prostou většinou a rozpočet kvalifikovanou většinou,

 

§ 33

- zvážit odlišné koncepční řešení, a to, že

"senátní rada je výkonným orgánem hl. m. Prahy ve věcech samostatné působnosti" (viz "pracovní verze návrhu")

- zvážit, zda toto odlišné koncepční řešení se má vztahovat pouze na Prahu či jiné obce, event. do počtu kolika obyvatel,

 

§ 33 odst. 3 písm. e)

zda rozdílnost ve jmenování tajemníka v zákoně o Praze a v zákoně o obcích byla cílem navrhovatele,

 

§ 33 odst. 3 písm. k)

sladit s úpravou v zákoně o obcích,

 

§ 33 odst. 3 písm. l)

má se vztahovat správní řízení?

 

§ 35

aby schůze rady byly veřejné, pokud rada nerozhodne jinak,

 

§ 35 odst. 2 a 3

- zvážit, kdo má rušit usnesení,

- hlavu druhou dát do souladu se systematikou zákona o obcích

=§ 35 odst. 1 dát jako § 33 odst. 3,

=§ 33 nechat jen označení RADA (pravomoce rady vyškrtnout)

= dosavadní § 33 odst. 3 a 4 označit jako § 34,

=§ 35 odst. 2 a 3 zařadit do hlavy páté "Náprava nesprávných opatření",

- výbor při hlasování o sněmu starostů zaujal stanovisko, že 3 poslanci byli pro jeho zachování, 8 aby nebyl a 5 se zdrželo hlasování,

- řešit vztah magistrát a senátní úřad.



Přihlásit/registrovat se do ISP