Předběžné stanovisko č. 27
ústavně právního výboru České národní rady
z 24. srpna 1990
k vládnímu návrhu zákona České národní rady o hlavním městě Praze
(tisk 31)
§ 1 odst. 1
doplnit o druhou větu: "Hlavní město Praha je obcí, jejíž postavení určuje tento zákon.",
§ 2 odst. 1 upravit takto:
"území hlavního města Prahy ke dni účinnosti tohoto zákona je tvořeno ...",
§ 2 odst. 6 upravit takto:
"(6) pro vypořádání práv a závazků se použijí ...",
obecně
§ 3 odst. 1
jde o nepřesné ustanovení, je třeba zpřesnit,
§ 4 odst. 1
je otázkou, zda primátor hl. m. Prahy má mít tak rozsáhlé pravomoci, zejména vzhledem k postavení ostatních starostů velkých měst,
§ 4 odst. 2
jde o privilegia, zvážit zúžení,
§ 5 odst. 3
- precizovat majetkové vztahy hl. m. Prahy a městských částí
§ 6 odst. 1
- kdo je občanem dát do souladu s § 7 návrhu zákona o obcích
- zvážit zda čestné občanství mohou udělovat městské části,
§ 6 odst. 3
dát do souladu s návrhem ústavně právního výboru k obdobnému ustanovení návrhu zákona o obcích,
§ 8 odst. 1 a 2
termín "zastupitelský sbor" dát do souladu s návrhem zákona o obcích,
§ 9 odst. 3
vyjádřit, že primátor nemá žádný hlas,
§ 9 odst. 5 písm. b)
zpřesnit v tom smyslu, že půjde jen o rozdělování podílu příjmů tam uvedených v souladu se zvláštními předpisy (podle rozpočtových pravidel)
§ 9
zvážit zřízení "sněmu starostů",
§ 10
zvážit další důvody zániku mandátu,
§ 11
odkazy dát do souladu s konečným zněním návrhu zákona o obcích,
§ 12 odst. 1 písm. a)
- zvážit předkládání návrhů i radě,
- dát do souladu s ustanovením zákona o obcích,
§ 13
terminologicky dát do souladu s připomínkami k ustanovení zákona o obcích,
§ 14
- některé pravomoce by bylo vhodné přesunout na městské části,
- vymezit přesně, co patří městu, co městským částem
- definovat okruh majetku městských částí (při zákazu zcizování nemovitého majetku bez souhlasu města),
§ 15
řešit jako ekonomický problém bydlení (Praha či městské části),
§ 16
- dát do souladu s § 22,
- zveřejňovat "základní údaje či položky rozpočtu" (místo "zásady sestavení návrhu"),
§ 15 odst. 1 a § 17 odst. 2
vyjasnit, zda Praha či městské části zřizují základní, střední školy apod. - dát do souladu se zákonem o státní správě ve školství,
§ 17 odst. 2
zvážit vypuštění demonstrativního výčtu,
§ 18 odst. 3
vypustit - duplicita, je už v § 9,
§ 19
- "obecně závazné nařízení" nahradit "obecně závazné vyhlášky",
- systematika by měla být shodná jako u návrhu zákona o obcích,
§ 19 odst. 2
první větu doplnit "po dohodě s hlavním městem",
§ 19 odst. 4
dát do souladu s připomínkou ÚPV k § 14 odst. 2 návrhu zákona o obcích,
§ 19 odst. 5
- doplnit, že až do nabytí účinnosti musí vyhláška být vyvěšena,
§ 20 odst. 1
druhá věta - buď vypustit nebo doplnit slovo "též",
§ 21
zvážit účast městských částí na rozhodnutí,
§ 21 odst. 1
rozšířit,
§ 21 odst. 3 písm. a)
"ohrožení přírody" - rozšířit na životní prostředí
§ 23
barvy Prahy jsou shodné s Moravou!
§ 22 odst. 2
opravit na tříletou lhůtu,
§ 24
správní řízení?
§ 26 odst. 1
- doplnit o školství, archivnictví,
- vůbec překontrolovat,
§ 26 odst. 2
zkontrolovat hmotněprávně
§ 27
Praha by neměla mít tak výrazně vyšší sankce; sjednotit výše sankcí pro Prahu a pro jiné obce,
§ 27 odst. 1 písm. a)
sankce rozšířit i o odnětí souhlasu,
§ 27 odst. 2
dát do souladu se správním řádem,
§ 29 odst. 2
proces vzniku a změn by měl být totožný,
§ 30 odst. 1 písm. b)
řešit problém "odnímat majetek",
§ 30 odst. 1 písm. c)
řešit
§ 30 odst. 1 písm. h)
"vydávat" místo schvalovat,
§ 30 odst. 1 písm. b) a c)
- formulovat tak, aby senát nemohl odejmout zastupitelstvu,
- referendum - srovnat se zákonem o obcích,
§ 30 odst. 1 písm. i)
jde o členy senátu?
§ 31 odst. 1 písm. a)
- nejméně 7 členů,
- event. stanovit jen minimální počty,
§ 32 odst. 1
zvážit schvalování prostou většinou a rozpočet kvalifikovanou většinou,
§ 33
- zvážit odlišné koncepční řešení, a to, že
"senátní rada je výkonným orgánem hl. m. Prahy ve věcech samostatné působnosti" (viz "pracovní verze návrhu")
- zvážit, zda toto odlišné koncepční řešení se má vztahovat pouze na Prahu či jiné obce, event. do počtu kolika obyvatel,
§ 33 odst. 3 písm. e)
zda rozdílnost ve jmenování tajemníka v zákoně o Praze a v zákoně o obcích byla cílem navrhovatele,
§ 33 odst. 3 písm. k)
sladit s úpravou v zákoně o obcích,
§ 33 odst. 3 písm. l)
má se vztahovat správní řízení?
§ 35
aby schůze rady byly veřejné, pokud rada nerozhodne jinak,
§ 35 odst. 2 a 3
- zvážit, kdo má rušit usnesení,
- hlavu druhou dát do souladu se systematikou zákona o obcích
=§ 35 odst. 1 dát jako § 33 odst. 3,
=§ 33 nechat jen označení RADA (pravomoce rady vyškrtnout)
= dosavadní § 33 odst. 3 a 4 označit jako § 34,
=§ 35 odst. 2 a 3 zařadit do hlavy páté "Náprava nesprávných opatření",
- výbor při hlasování o sněmu starostů zaujal stanovisko, že 3 poslanci byli pro jeho zachování, 8 aby nebyl a 5 se zdrželo hlasování,
- řešit vztah magistrát a senátní úřad.