Usnesení č. 270
ústavně právního výboru České národní rady
dodatek k usnesení č. 258 z 5. a 6.6.1991
z 13. června 1991
k vládnímu návrhu zákona České národní rady o Policejním sboru České republiky (tisk 253)
Po odůvodnění ministra vnitra České republiky JUDr. Tomáše Sokola, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní výbor
I. doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem s těmito dalšími připomínkami:
§ 33 zní:
"§ 33
(1) Při odhalování úmyslných trestných činů a při zjišťování jejich pachatelů, je služba kriminální policie oprávněna používat operativní pátrací prostředky.
(2) Při odhalování zvlášť závažných úmyslných trestných činů7), anebo jiných úmyslných trestných činů, k jejichž stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, a při zjišťování jejich pachatelů, je služba kriminální policie oprávněna používat operativní techniku.",
§ 34 zní:
"§ 34
Operativně pátrací prostředky
(1) Operativně pátracími prostředky se pro účely tohoto zákona rozumí sledování osob a věcí, využívání osob jednajících ve prospěch kriminální policie, používání krycích dokladů a používání nástrahové a zabezpečovací techniky.
(2) Krycím dokladem nesmí být
a) průkaz poslance zákonodárného sboru,
b) služební průkaz soudce,
c) služební průkaz prokurátora.
(3) Krycí doklad vydává ministerstvo na základě rozhodnutí ministra.",
§ 35 zní:
"§ 35
Operativní technika
Operativní technikou se pro účely tohoto zákona rozumí zejména elektrotechnické, radiotechnické, fototechnické, optické, mechanické a jiné technické prostředky a zařízení anebo jejich soubory používané utajovaným způsobem při
a) odposlechu a záznamu telekomunikačního nebo radiokomunikačního provozu,
b) pořizování obrazových, zvukových nebo jiných záznamů v případě, že jsou užívány způsobem, kterým je zasahováno do ústavních práv občana.",
§ 36 zní:
"§ 36
Zvláštní podmínky pro používání operativní techniky
(1) Operativní techniku lze používat jen v případech, kdy odhalování trestných činů uvedených v § 33 je jiným způsobem neúčinné a podstatně ztížené a to pouze na dobu nezbytně nutnou, nejdéle však na 6 měsíců.
(2) Operativní techniku lze používat jen na základě povolení. Žádost o povolení musí nejméně obsahovat
a) druh operativní techniky, která má být použita, místo jejího použití, navrhovaná doba trvání jejího použití, údaje o osobě u níž má být pátrání pomocí této techniky použito je-li její totožnost známa a pokud má být použit odposlech či zvukový záznam z telefonní stanice, pak také její číslo,
b) důvody k použití operativní techniky včetně informace o předchozím neúčinném nebo podstatně ztíženém odhalování a dokumentování činnosti, pro níž je použití operativní techniky vyžadováno,
c) informaci o jakémkoliv předchozím požadavku na použití operativní techniky ve vztahu k osobě uvedené v textu pod písmenem a), včetně data kdy, jak a kým bylo o takovém použití rozhodnuto.
(3) O povolení použití operativní techniky rozhoduje ministr.
(4) Ve zcela výjimečných případech, jestliže věc nesnese odkladu a souhlasu ministra nelze dosáhnout předem, lze používat operativní techniku i bez tohoto předchozího souhlasu. Služba kriminální policie je však povinna neprodleně si jej dodatečně vyžádat; pokud dodatečný souhlas neobdrží do 48 hodin od počátku používání operativní techniky je povinna používání těchto prostředků bezodkladně ukončit a záznam zničit.
(5) Kontrolu použití operativní techniky vykonává Česká národní rada, která k tomu účelu zřizuje kontrolní orgán.
(6) Ministr předkládá kontrolnímu orgánu České národní rady nejméně jednou ročně a dále na jeho žádost informace o použití operativní techniky o skončených případech použití operativní techniky.
(7) Použití operativní techniky vůči ústavnímu činiteli je ministr povinen oznámit kontrolnímu orgánu České národní rady do 20 dnů.",
II. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.
|
Petr KOHÁČEK v.r. |
JUDr. Jiří NOVÁK v.r. |
|
ověřovatel výboru |
předseda výboru |

