Usnesení č. 389

ústavně právního výboru České národní rady

z 23. a 24. října 1991

 

k návrhu skupiny poslanců ČNR na vydání zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) a zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí (tisk 414)

 

Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců JUDr. Miloslava Výborného, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

k článku I

k bodu 2 - § 36a

- vložit nový odstavec 2 tohoto znění: "(2) Ustanovení odstavce 1 se použije i na úkony obsahující cenu nižší, než je cena v místě a čase obvyklá.",

- ostatní odstavce přečíslovat,

k bodu 2 - § 36a dosavadní odst. 2

slova "v odstavci 1" nahradit slovy "v odstavcích 1 a 2",

k bodu 2 - § 36a dosavadní odst. 4

slova "odstavců 1, 2 a 3" nahradit slovy "odstavců 1, 2, 3 a 4",

II. dále doporučuje České národní radě, aby změnila a doplnila

- zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích a

- zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze

takto:

 

Čl. I

Zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) se mění a doplňuje takto:

1. § 10 zní:

"§ 10

(1) Dvě nebo více sousedních obcí se mohou na základě dohody sloučit. Území obce po sloučení tvoří území slučovaných obcí.

(2) Sloučení obcí se před uzavřením dohody projedná s okresním úřadem. Název nově vzniklé obce se předem projedná s ministerstvem vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo vnitra"). Patří-li slučované obce do více okresů, projedná se před uzavřením dohody sloučení obcí s vládou České republiky. Vláda současně rozhodne, do kterého okresu obec po sloučení bude patřit.

(3) Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít na základě rozhodnutí obecního zastupitelstva, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh,je k uzavření dohody o sloučení obcí nutné souhlasné rozhodnutí místního referenda konaného v obci, ve které byl podán návrh na jeho konání.

(4) Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat

a) den, ke kterému se obce slučují,

b) u zanikajících obcí určení jejich majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce,

c) vzniká-li nová obec, její název a sídlo jejích orgánů.

(5) Práva a závazky zanikající obce přecházejí buď na nově vzniklou obec, nebo na obec, která při sloučení obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce slučují.

(6) Vzniká-li nová obec sloučením více obcí, platí na území slučovaných obcí obecně závazné vyhlášky, které na tomto území platily před sloučením."

2. Za § 10 se vkládá nový § 10a, který zní:

"§ 10a

(1) Nový městský obvod nebo novou městskou část ve statutárním městě lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit nový městský obvod nebo novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda, konaného na území, na němž se navrhuje zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části.

(2) Rozhodnutí o zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části musí obsahovat její název a vypořádání práv a závazků."

3. § 11 zní:

"§ 11

(1) O rozdělení obce na dvě nebo více obcí nebo o oddělení části obce rozhodne ministerstvo vnitra na základě rozhodnutí místního referenda, konaného na území odlučující se části obce. Návrh na rozdělení obce může ministerstvo vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by obce po rozdělení nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona.

(2) V rozhodnutí ministerstvo vnitra uvede

a) den, ke kterému se obec rozděluje,

b) zda rozdělením obec zaniká a které obce vznikají,

c) názvy obcí po rozdělení obce,

d) rozdělení majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce.

(3) Při rozhodování podle odstavce 2 vychází ministerstvo vnitra z rozhodnutí místního referenda a stanoviska obecního zastupitelstva s přihlédnutím zejména k velikosti území obcí a počtu jejich obyvatel.

(4) V nově vzniklé obci platí obecně závazné vyhlášky, které platily na jejím území před jejím vznikem."

4. V § 28 písmeno f) zní:

"f) v obvodech měst uvedených v § 3 7 - 70 členů,".

Za písmeno f) se vkládá písmeno g), které zní:

"g) v městských částech měst, uvedených v § 3

do 3000 obyvatel 7 - 15 členů,

nad 3000 do 20 000 obyvatel 15 - 30 členů,

nad 20 000 obyvatel 25 - 50 členů."

Dosavadní text § 28 se označuje jako odstavec 1 a za něj se vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Rozhodujícím pro počet obyvatel obce je stav k 1.lednu roku, v němž se konají volby do zastupitelstva v obci."

5. V § 36 v odstavci 1 se vypouští písmeno c) a dosavadní písmena d) až m) se označují jako písmena c) až 1).

Za nově označené písmeno 1) se vkládá nové písmeno m), které zní:

"m) schvaluje dohodu o sloučení obce s jinou obcí,"

V odstavci 3 se slova "písmeno f)" nahrazují slovy "písmeno e)".

6. Za § 63 se vkládájí nový § 63a, který zní:

§63a

Dočasná správa obce

(1) Mají-li se konat nové volby, zřídí ministerstvo vnitra správní komisi, která na dobu nezbytně nutnou převezme správu příslušné obce a vykoná přípravy k provedení voleb.

(2) Správní komise při správě obce provádí jen opatření, která nesnesou odkladu.

(3) Správní komise nemůže rozhodovat o

a) založení, zániku, zřízení, zrušení a sloučení organizací a zařízení obce,

b) účasti obce na podnikatelské činnosti právnických a fyzických osob,

c) územním plánu a programu rozvoje územního obvodu obce,

d) rozpočtu obce,

e) územních změnách obce,

f) o koupi a zcizení nemovitého majetku obce.

(4) Výdaje spojené s činností správní komise hradí obec.

(5) Správní komise ukončí svou činnost dnem ustavujícího zasedání nově zvoleného obecního zastupitelstva."

 

Čl. II

Zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, se mění takto:

1. § 4 odstavec 1 zní:

"(1) Nový městský obvod nebo novou městskou část lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit nový městský obvod nebo novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda konaného na území, kde se zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části navrhuje."

2. Dosavadní text § 27 se označuje jako odstavec 1 a za něj se vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Obvodní zastupitelstva v hlavním městě Praze tvoří 7 až 70 členů. Místní zastupitelstva v hlavním městě Praze tvoří v částech města

do 3000 obyvatel 7 - 15 členů,

nad 3000 do 20 000 obyvatel 15 - 30 členů,

nad 20 000 obyvatel 25 - 50 členů."

 

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

III. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

 

Petr KOHÁČEK v.r.

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

ověřovatel výboru

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP