| Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, JUDr. Milan TATÁR, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK | 
| Omluveni: | 3.9. posl. ing. Václav ŽÁK | 
| po oba dny: posl. PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivo PALKOSKA, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ a Michal SEDLÁČEK | 
Hosté:
-JUDr. Leon RICHTER - ministr spravedlnosti ČR
-ing. Ivan NÁPRAVNÍK - místopředseda Českého statistického úřadu
-dr. TRPÁK - náměstek ministra životního prostředí ČR
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru ve 14.00 hodin
zahájil a řídil místopředseda
ústavně právního výboru JUDr.
Miloslav VÝBORNÝ.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh zákona ČNR o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů (tisk 351)
2.Vládní návrh zásad zákona ČNR o statistice (tisk 355)
3.Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí ČR (tisk 303)
4.Návrh poslance ing. Václava Žáka na rozšíření programu schůze
5.Zaujetí stanoviska k výkladu usnesení ČNR č. 156 ze 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací komise České národní rady pro otázky lustrací
6.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Vládní návrh zákona
ČNR o platových poměrech soudců, státních
notářů, justičních a notářských
čekatelů (tisk 351) odůvodnil ministr spravedlnosti
České republiky JUDr. Leon RICHTER.
Zpravodaj posl. Marek BENDA mj. seznámil
výbor s usneseními výborů, které
návrh projednaly.
V obecné rozpravě vystoupili
poslanci JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Vladimír ŘEZÁČ,
JUDr. Leonard DANNEBERG a JUDr. František KAČENKA.
V podrobné rozpravě vystoupili
všichni přítomní poslanci.
Závěrem výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s předloženým návrhem s připomínkami
k § 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 19 a 21.
Po odůvodnění ministra
spravedlnosti České republiky JUDr. Leona Richtera,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
k § 2 odst. 2
začátek upravit takto: "Předsedům
a místopředsedům okresních ...",
k § 4 bodu 7
v I. skupině částku
"8 600" nahradit částkou "8 700",
§ 5 odst. 4 zní:
"(4) Do doby započítatelné praxe podle odstavce 1 se započítává také
a)doba nejvýše devíti měsíců výkonu vojenské základní (náhradní) služby nebo civilní služby nebo mateřské popřípadě další mateřské dovolené,
b)doba jiné omluvené nepřítomnosti
v práci nepřesahující tři měsíce
v kalendářním roce.",
k § 5 odst. 5
na konci vypustit slova "písm.
a) a b)",
k § 6 odst. 1 písm. b)
začátek upravit takto: "místopředsedovi
okresního ...",
k § 6 odst. 1 písm. d)
začátek upravit takto: "místopředsedovi
krajského ...",
k § 8
-slovo "čekatelů" nahradit slovem "čekatele",
-částku "300 Kčs" nahradit částkou "500 Kčs",
-na konec připojit druhou větu
tohoto znění: "Je-li soudce nebo státní
notář pověřen výchovou více
než jednoho čekatele, náleží mu
příplatek ve výši 800 Kčs.",
k § 9
pod označení § 9 vložit
nadpis "Další plat",
k § 9 odst. 1
-za slova "nárok na jeden" vložit slovo "další"
-slovo "navíc" vypustit
k § 10
pod označení § 10 vložit
nadpis "Plat při dočasném přidělení
a přeložení",
k § 10 odst. 1
konec upravit takto: "... náleží
soudci plat nejméně ve výši platu dosavadního
s výjimkou příplatků podle §
7 a 8.",
k § 10
-vložit nový odstavec 2 tohoto znění: "(2) Příplatky podle § 7 a 8 náleží soudci jen vznikne-li na ně nárok v místě dosavadního přidělení.",
-dosavadní odst. 2 označit
jako odst. 3,
k § 11 odst. 2
konec upravit takto: "... ve výši
rozdílu mezi jeho dosavadním platem a platem zastupovaného.",
k § 14
pod označení § 14 vložit
nadpis "Platové vyrovnání",
k § 14 odst. 1
slova "§ 3 až 9" nahradit
slovy "§ 3 až 8",
k § 15 odst. 1 písm. a) a b)
slovo "plat" nahradit slovy "základní
plat",
k § 15 odst. 2
-slova "nejméně tří let" nahradit slovy "nejméně jednoho roku",
-za slova "od počátku"
vložit slova "přípravné služby
základní",
k § 16 odst. 1
vypustit slova "následujícího
po dni" a větu za středníkem "je-li
tímto dnem první den v měsíci, již
od tohoto dne",
§ 16 odst. 2 zní:
"(2) Příplatky podle
§ 6, 7 a 8 náležejí od prvního
dne měsíce, v němž došlo ke skutečnosti,
která zakládá na tyto příplatky
nárok.",
k § 16 odst. 3
vypustit,
nový § 19 zní:
"Další plat podle §
9 náleží i za kalendářní
rok, v němž tento zákon nabývá
účinnosti.",
§ 21 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 15. října 1991.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 2:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o statistice (tisk 355) odůvodnil
místopředseda Českého statistického
úřadu ing. Ivan NÁPRAVNÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. ing. Václav ŽÁK.
V povšechné rozpravě
vystoupili posl. ing. Václav ŽÁK a JUDr. František
KAČENKA.
Po podrobné rozpravě ústavně
právní výbor souhlasil s předloženými
zásadami a doporučil, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zpracovány připomínky
k zásadám č. 2, 4, 7, 8, 13, 17, 19, 22,
23, 26 a 29.
Po odůvodnění místopředsedy
Českého statistického úřadu
ing. Ivana Nápravníka, zpravodajské zprávě
posl. ing. Václava Žáka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 2
označení "oblastní
správy" nahradit označením "krajské
správy",
k zásadě č. 4 písm. g)
upravit takto: "g) vytváří
statistické klasifikace, využívá číselníky
a registry pro potřebu republiky,",
k zásadě č. 4 písm. n)
vypustit,
k zásadě č. 7 odst. 3 písm. d)
v závěru doplnit slova "...
techniky, které musí odpovídat přijatým
standardům",
k zásadě č. 8
výslovně specifikovat působnost
obcí (co je přenesená a co samosprávná
působnost),
k zásadě č. 13
doplnit v tom smyslu, že je třeba
zohlednit ochranu individuálních dat,
k zásadě č. 17
promítnout úpravu k zásadě
č. 4,
k zásadě č. 19
vypustit,
k zásadě č. 22
oprávnění vstupovat
do objektů (atd.) dát do souladu s Listinou lidských
práv a převzít obdobnou úpravu ze
zákonů ČNR o inspekcích životního
prostředí,
k zásadě č. 23
upřesnit; dát do souladu s
již přijatými zákony upravujícími
povinnost zachovávat mlčenlivost,
k zásadě č. 26
doplnit o sankci za porušení
povinnosti pracovníků statistických orgánů
stanovených v zásadě č. 22,
k zásadě č. 29
upravit v tom smyslu, že tyto zkony
se ruší s výjimkou ustanovení týkající
se rodného čísla,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 3:
Vládní návrh zákona
ČNR o Státním fondu tvorby a ochrany životního
prostředí ČR (tisk 303) odůvodnil
náměstek ministra životního prostředí
České republiky dr. TRPÁK.
Poslanci obdrželi pracovní návrh,
do kterého již byly zapracovány připomínky
ostatních výborů České národní
rady, zejména výboru pro životní prostředí
a urbanismus.
Jednání byl též
přítomen i předseda výboru pro životní
prostředí a urbanismus ing. Leopold ZUBEK.
Zpravodaj posl. Marek BENDA ve své
zprávě mj. seznámil poslance i s dalšími
připomínkami výborů ČNR.
Po všeobecné a podrobné
rozpravě výbor doporučil České
národní radě, abylo vyslovila souhlas s vládním
návrhem, přičemž přijal k vládnímu
návrhu mnoho podstatných změn.
Po odůvodnění náměstka
ministra životního prostředí dr. Trpáka,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem zákona v tomto znění:
Česká národní
rada se usnesla na tomto zákoně:
(1) Zřizuje se Státní fond životního prostředí České republiky (dále jen "Fond").
(2) Fond je právnickou osobou). Rozsah činnosti Fondu stanoví statut.
(3) Správcem Fondu je ministerstvo životního prostřdí (dále jen "ministerstvo").
(4) V čele Fondu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr životního prostředí.
(5) O poskytování prostředků z Fondu rozhoduje ministr.
(6) Zřizuje se Rada Fondu, která
je poradním orgánem ministra.
(7) Radu Fondu tvoří zejména poslanci a experti České národní rady, zástupci ministerstva financí České republiky, ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky, ministerstva zemědělství České republiky, ministerstva průmyslu České republiky a ministerstva životního prostředí České republiky. Členy Rady fondu jmenuje a odvolává ministr životního prostředí. Rada Fondu má 11-15 členů.
(8) Činnost Rady Fondu se řídí jednacím řádem, který schvaluje ministr životního prostředí.
(9) Rada Fondu posuzuje zejména:
a)zásadní otázky tvorby a užití prostředků Fondu,
b)roční rozpočty příjmů a výdajů Fondu,
c)navržená opatření a jejich zabezpečení prostředky Fondu.
(10) Rada Fondu posuzuje dále návrhy
na poskytnutí prostředků z Fondu a doporučuje
ministrovi životního prostředí výši
čerpání pro jednotlivé konkrétní
případy, přičemž vychází
ze zásad ochrany životního prostředí
České republiky.
(1) Příjmy Fondu tvoří zejména:
a)úplaty za vypouštění odpadních vod do vod povrchových),
b)poplatky za vypouštění škodlivých látek do ovzduší),
c)poplatky podle zákona o odpadech),
d)odvody za trvalé i dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě),
e)úplaty za odběry podzemní vody,
f)úhrady odvedené do státního rozpočtu za vydobyté nerosty,
g)pokuty uložené orgány správce Fondu a inspekcemi za porušení předpisů a opatření k ochraně životního prostředí,
h)příjmy z peněžního postihu žadatelů za neoprávněné použití nebo zadržení prostředků Fondu,
i)dotace ze státního rozpočtu,
j)podíly na výnosu určených daní,
k)úroky z prostředků Fondu uložených v bance a ze splátek půjček poskytnutých Fondem,
l)úvěry od právnických osob,
m)příspěvky od tuzemských a zahraničních právnických a fyzických osob,
n)další příjmy
stanovené obecně závaznými právními
předpisy v jednotlivých úsecích životního
prostředí.
(2) Pro finanční hospodaření Fondu se zřizuje samostatný bankovní účet.
(3) Z pokut uvedených v § 2
odst. 2 písm. g) připadá 50 % do rozpočtu
obce, v jejímž katastru došlo k porušení
předpisu. Tyto příjmy jsou účelově
vázány na ochranu životního prostředí.
(1) Prostředky Fondu lze použít na:
a)podporu akcí investičního charakteru souvisejících s ochranou životního prostředí,
b)podporu právnických a fyzických osob uskutečňujících opatření ke zlepšení životního prostředí,
c)podporu programu výzkumu, vývoje, výroby a zavádění vhodných technologií a akcí vědeckotechnického rozvoje v oblasti životního prostředí,
d)podporu ekologických opatření a akcí samosprávných orgánů,
e)podporu činností souvisejících s funkcemi vodních toků,
f)podporu monitorování složek životního prostředí,
g)úhradu splátek a úroků za půjčky poskytnuté Fondu,
h)podporu výchovných akcí a rozšiřování informací o životním prostředí,
i)podporu nevládních ekologických organizací a hnutí,
j)úhradu nákladů spojených s činností Fondu, schválených v rámci rozpočtu Fondu,
k)na další opatření neinvestičního charakteru, související s ochranou životního prostředí.
(2) Podporou se pro účely
tohoto zákona rozumí dotace, subvence, půjčky,
převzetí závazků a další
pomoc právnickým a fyzickým osobám.
(1) Na poskytnutí prostředků z Fondu není právní nárok.
(2) Prostředky z Fondu se poskytují žadatelům za podmínek stanovených statutem a směrnicí. Základním principem je objektivní posouzení žádosti z hlediska ekologické a ekonomické výhodnosti a celospolečenských zájmů.
(3) Žadatelé - právnické a fyzické osoby - předkládají žádosti Fondu. Součástí žádosti je odborný posudek, který doplní Fond vlastním stanoviskem. Žádost posuzuje Rada Fondu.
(4) Poskytnuté prostředky
z Fondu musí být vráceny, jestliže nebyly
použity v souladu s podmínkami určenými
podle odst. 2 nebo jestliže účel pro poskytnutí
prostředků odpadl.
Zůstatek finančních
prostředků Fondu koncem kalendářního
roku nepropadá.
Státní fond vodního
prostředí) a Fond ochrany ovzduší)
se stávají dnem nabytí účinnosti
zákona součástí tohoto Fondu.
Zrušuje se § 4 písm. a)
zákona ČNR č. 77/1969 Sb., o Státním
fondu pro zúrodnění půdy, ve znění
zákona ČNR č. 175/1982 Sb.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 4:
Poslanec ing. Václav ŽÁK
požádal výbor (v rámci přípravy
na společné jednání předsednictev
ČNR a SNR) o rozšíření programu
schůze, a to, aby se dne 4. září ve
20.00 hod. sešel ústavně právní
výbor k problematice rozboru preambule a článků
1, 2 a 3 ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších
zákonů.
Po rozpravě výbor nesouhlasil
s rozšířením programu schůze
ústavně právního výboru.
K bodu 5:
Předsedkyně České
národní rady JUDr. Dagmar Burešová svým
dopisem z 2. září 1991 požádala
předsedu ústavně právního výboru
ČNR dr. Nováka, aby ústavně právní
výbor zaujal stanovisko k výkladu usnesení
ČNR č. 156 ze 14. května 1991 k obsahu práce
vyšetřovací komise České národní
rady pro otázky lustrací.
Výbor zaujal stanovisko:
doporučuje
I.předsednictvu České národní rady, aby zprostilo mlčenlivosti členy vyšetřovací komise ČNR v rozsahu uvedeném pod bodem III B usnesení,
II.při seznámení schůze České národní rady s výsledky šetření vycházet ze stanoviska Generální prokuratury České republiky o tom, že poslanci ČNR jsou osobami oprávněnými ke styku se státním tajemstvím při splnění obvyklých podmínek dle zákona č. 102/1971 Sb.,
III.schůzi České národní rady změnu citovaného usnesení v bode IV, a to s vypuštěním slov "po odtajnění",
IV.při doručování sdělení poslanci či jiné osobě o pozitivním výsledku šetření postupovat podle ustanovení občanského soudního řádu o doručování, s výjimkou doručení uložení,
V.v případě, že po sdělení podle bodu V usnesení prováděla komise další šetření, je povinna poslanci či jiné osobě sdělit jeho výsledky. Teprve od tohoto dne počne běžet patnáctidenní lhůta,
VI.pokud by poslanec či jiná
osoba navrhl vlastní výslech a poté se k
němu opakovaně neomluveně nedostavil, může
komise ukončit šetření i bez provedení
tohoto výslechu. O oprávněnosti omluvy rozhoduje
komise.
Na základě žádosti
předsedkyně České národní
rady JUDr. Dagmar Burešové ze dne 2. září
1991 k výkladu usnesení ČNR č. 156
ze 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací
komise České národní rady pro otázky
lustrací a jednacího řádu vyšetřovací
komise České národní rady pro otázky
lustrací ústavně právní výbor
České národní rady zaujal toto stanovisko:
doporučuje
I.předsednictvu České
národní rady, aby zprostilo mlčenlivosti
členy vyšetřovací komise ČNR
v rozsahu uvedeném pod bodem III B usnesení,
II.při seznámení schůze
České národní rady s výsledky
šetření vycházet ze stanoviska Generální
prokuratury České republiky o tom, že poslanci
ČNR jsou osobami oprávněnými ke styku
se státním tajemstvím při splnění
obvyklých podmínek dle zákona č. 102/1971
Sb.,
III.schůzi České národní
rady změnu citovaného usnesení v bode IV,
a to s vypuštěním slov "po odtajnění",
IV.při doručování
sdělení poslanci či jiné osobě
o pozitivním výsledku šetření
postupovat podle ustanovení občanského soudního
řádu o doručování, s výjimkou
doručení uložení,
V.v případě, že
po sdělení podle bodu V usnesení prováděla
komise další šetření, je povinna
poslanci či jiné osobě sdělit jeho
výsledky. Teprve od tohoto dne počne běžet
patnáctidenní lhůta,
VI.pokud by poslanec či jiná
osoba navrhl vlastní výslech a poté se k
němu opakovaně neomluveně nedostavil, může
komise ukončit šetření i bez provedení
tohoto výslechu. O oprávněnosti omluvy rozhoduje
komise.
| K bodu 6: | Sdělení předsedy výboru | 
1.Předsednictvo ČNR pořádá přátelské neformální setkání poslanců ČNR ve čtvrtek 12.9.1991 (na parníku).
Přihlásili se posl. Řezáč,
Kadlec, Ortman, Žák, Danneberg, Novák, Koháček,
Benda.
2.Předseda výboru informoval poslance, že došla petice od Václava Haška, Orlická 976, Dobruška, ve které žádá, aby spis okresního soudu sp.zn. 6 C/31/88 a krajského soudu sp.zn. 8 CO 679/88 a usnesení sp.zn Nc 689/89 byl zaslán se všemi doklady Nejvyššímu soudu ČR a dále žádá, aby byl ke stejnému opatření předložen spis okresního soudu sp.zn. 6 C 36/89 a krajského soudu sp.zn. 8 CO 588/89.
Podle přesvědčení
ÚPV není zákonodárný sbor oprávněn
jakkoliv zasahovat do výkonu nezávislého
soudnictví aje pouze na soudních orgánech,
jakým způsobem ve věci rozhodnou. Pokud by
v této věci výbor zaujímal jakékoliv
stanovisko, porušil by tím zásadu rovnocennosti
a nezávislosti soudní moci na moci zákonodárné.
Pokud své podání p. Hašek nazval peticí,
zaujal výbor stanovisko, že jeho žádost
je v rozporu s § 1 odst. 3 zákona č. 85/1990
Sb., o právu petičním, podle kterého
se peticí nesmí zasahovat do nezávislosti
soudů. K jeho stížnostem na nevhodné
podání soudních osob výbor doporučil,
aby se v této části obrátil na ministerstvo
spravedlnosti ČR, jak připouští §
6 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích.
Vyřízení petice bylo předáno
výboru ČNR petičnímu, pro právní
ochranu a bezpečnost.
3.Posl. ing. Václav Žák
byl ustanoven zpravodajem k zásadám zákona
k Nejvyššímu kontrolnímu orgánu
republiky.
4.Další schůzka zpravodajů ke společným zprávám se uskuteční
5.9. v 9.00 hod.
- platy soudců - posl. Benda
-životní prostředí - posl. Benda
-veterina - posl. Výborný
termíny budou upřesněny:
-byty - posl. Danneberg
-prokuratura - posl. Koháček
5.Poslancům bylo rozdáno usnesení
předsednictva ČNR č. 485 z 22.8., které
stanoví, že místem, kde poslanci obdrží
společnou zprávu výborů k návrhu
zákona nejpozději 24 hod. před schůzí
ČNR, je sekretariát jejich příslušného
výboru.
6.Poslancům byl rozdán tisk
365 - návrh na usnesení ČNR - bude zařazen
na program 22. schůzi ČNR (od 10. září).

