ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
výbor pro obchod a cestovní ruch
Usnesení č. 102
ze dne 5. června 1991
k vládnímu návrhu zásad zákona České národní rady o obecní policii (tisk 254)
Po výkladu náměstka ministra vnitra ČR pana Ludvíka, zpravodajské zprávě posl. Josefa Meiera a po rozpravě
výbor pro obchod a cestovní ruch
I. doporučuje ministerstvu vnitra ČR, aby zvážilo zapracování připomínek do paragrafovaného znění zákona ČNR o obecní policii:
K zásadě č. 1
- navrhuje se, aby se do této zásady zapracovalo postavení a působnost obecní policie v orgánech obecního úřadu
- postavení obecní policie může být charakterizováno jako speciální výkonný orgán obecního úřadu
- působnost obecní policie lze obecně vyjádřit, že obecní policie chrání veřejný pořádek, bezpečnost osob a majetku
- v rámci své působnosti obecní policie plní zejména tyto úkoly:
1) chrání bezpečnost osob a majetku
2) působí při ochraně místních záležitostí veřejného pořádku
3) dbá na realizaci obecně závazných právních předpisů
4) odhaluje a oznamuje přestupky a v rámci působnosti obecního úřadu je vyřizuje v blokovém řízení
5) odhaluje a oznamuje jiné správní delikty a trestné činy
6) plní stanovené úkoly obecním úřadem
K zásadě č. 3
- stanovit zkušební pracovní období. Policisté je zřejmě mají.
K zásadě č. 5
- kromě jiných výcviků i kurz první pomoci. Viz zás. 21.
K zásadě č. 6
- 1. věta: doplnit za slovo povinnosti ... přiměřené povaze úkolů OP
- doplnit 2. odstavec - "Výcvik probíhá na útraty státu" (důvod: MV ČR by mohlo organizovat takový výcvik, který by obec finančně neunesla)
- doplnit - MV ČR je povinno plnit úkoly po dohodě s obcí (důvod: event. obstrukce při organizování výcviku by mohly činnost OP zcela či z části paralyzovat. Není možné aby obec byla odkázána jen na dobrou vůli MV ČR.)
- Výcvik a udržování si fyzické kondice musí být trvalý. Stanovit povinnost starostům pečovat o celkovou odbornou úroveň policie. (Aby si někteří nemyslili, že k tomu všemu dospěje hmota sama.)
K zásadě č. 7
Uniformy OP musí být jednotné pro celou ČR. Každý občan i cizinec musí mít jasno s kým jedná. Určitá specifika mohou být, ale značně omezená. ČR musí toto ujednotit, jinak to bude v policejních sborech vypadat jako na výstavě zpěvného ptactva.
K zásadě č. 12
Výjimku z povinnosti provést zákrok ze zdravotních důvodů, nebo z důvodu požití léku, popř. jiných látek, vztáhnout pouze na dobu, kdy nemá vypsanou službu.
K zásadě č. 13
- doplnit o povinnost provést zákrok, je-li páchán trestný čin, zvláště má-li naději o zadržení pachatele, zabránění mu v dokonání trestného činu, pokud je předpoklad, že bude zákrok úspěšně zakončen
(obecní policista bude ozbrojen a bude jen přihlížet?, nebo pouze oznamovat?)
K zásadě č. 14
- v zásadě za slovo "přestupek" vložit jiný správní delikt, tr. čin oznámit příslušnému st. orgánu
- přestupky dle § 58 z. č. 200 ČNR (o přestupcích) jsou svěřeny do objasňování policejnímu sboru, bylo by však vhodné část přestupků uvedených pod písm. b) - přestupky proti veřejnému pořádku a proti občanskému soužití - ponechat v objasňování obecní polici. Odstranila by se tím duplicita a zatěžování obou složek mnohdy banální věcí.
K zásadě č. 15
- ke konci odstavce doplnit "a trestného činu"
K zásadě č. 20
- použití zbraně blíže specifikovat; shodně se zákonem o Policejních sborech, například:
- aby v případě nutné obrany odvrátil útok proti jeho osobě nebo mu bezprostředně hrozící a nebo útok na život jiné osoby (+ zvážit, zda také doplnit) proti nebezpečnému pachateli,
- aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet (odůvodnění) - pokud obecní policista bude zadržovat nebezpečného pachatele, s odkazem na trestní zákon a ustanovení § 76/2 tr. řádu, měl by být vybaven tímto oprávněním.
- viz zás. 19 - neomezovat možnost použít zbraň jen na sebeobranu a krajní nouzi. Obecní policie bude nucena zasáhnout v případech stejné trestní činnosti jako policejní sbor ČR.
K zásadě č. 23
1. řádek za slovo "obec" - doplnit "popř. organizace, jíž obec k řízení OP ustavila".
Doplnit zásadu:
V návrhu není řešeno, zda obecní policisté budou spadat trestní odpovědností pod civilní nebo vojenské soudy. Logicky to neuvádí ani starý trestní řád v § 14. Kázeňské prohřešky jsou jasné. Stojí za úvahu zvážit, zda trestný čin spáchaný při výkonu služby by řešily soudy vojenské, mimo službu civilní. Vyšetřovat by je měla vždy vojenská prokuratura, protože tu budou existovat vazby místní a republikové policie.
II. ukládá předsedovi výboru, aby k zásadám zákona předal příslušným výborům ČNR.
Josef Bezděk, v.r. |
Josef Šimeček, v.r. |
předseda výboru |
ověřovatel výboru |