ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví

Usnesení č.216/1992

ze dne 8. dubna 1992

 

K vládnímu návrhu zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona ČNR č. 439/1991 Sb., zákona ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona ČNR č. 553/1991 Sb. (tisk 673)

 

Po odůvodnění JUDr. Petra PŘÍHODY, ředitele odboru legislativy a koordinace předpisů ministerstva vnitra ČR, zpravodajské zprávě posl.RNDr.J.PAYNA a po rozpravě

Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví

I. doporučuje

České národní radě, aby vyslovila souhlas s předloženým vládním návrhem zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona ČNR č. 493/1991 Sb., zákona ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona ČNR č. 553/1991 Sb. (tisk 673) s připomínkami:

k čl. I.

z vládního návrhu vypustit body 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 31, 32, 33, 39, 43, 45, 46, 47, 48, 49 s výjimkou §58, odst.3, písm. a), bod 1. a s výjimkou odst. 4, 50 s výjimkou § 59 odst.3, 54, 55, 56, 58;

k čl. II.

výslovně se akceptují následující body vládního návrhu: 5, 13, 14, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27 upřesnit § 36,odst.1.,písm.k) "O členství obce v nadacích", 28, 29, s výjimkou odkazu na zemskou samosprávu, 30 v § 38, odst.3.nahradit slova "příslušný orgán zemské samosprávy" slovy "ministerstvo vnitra České republiky", 34, 35, 36, nahradit slova v § 45 písm.h) "na návrh" se mění na "se souhlasem", doplnit nové písm. ch) z dosavadního textu zákona, 37, 38, 41, 42, 44, 51, 52, 53,57, 59, (ovšem nutno podrobně ověřit správnost např."hektar" je patrně v rozporu s vyhláškou o měrných jednotkách

k bodu 3. § 3, odst. 1 a 2 nové znění:

(1) Městy se zvláštním statutem (dále jen statutární město) jsou města: Brno, Č.Budějovice, Havířov, Hradec Králové, Karlovy Vary, Liberec, Olomouc, Opava, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Ústí n/L. a Zlín. Statutární město je městem se zvláštními pravomocemi uvedenými v tomto zákoně a v jiných obecně závazných právních předpisech. Listinu dokladující udělení zvláštního statutu města dle tohoto zákona vydává předsednictvo ČNR.

(2) Území statutárního města se může členit na městské obvody (dále jen členěné statutární město).

k bodu 6., 7., 8. § 10

§ 10 a 11 a násl. o slučování a rozdělování nahradit novým textem:

§ 10

(1) Dvě nebo více sousedních obcí se mohou na základě dohody sloučit. Území obce po sloučení tvoří území slučovaných obcí.

(2) Sloučení obcí se před uzavřením dohody projedná s okresním úřadem. Název nově vzniklé obce se předem projedná s MVČR, (dále jen "ministerstvo vnitra"). Patří-li slučované obce do více okresů, projedná se před uzavřením dohody sloučení obcí s vládou ČR. Vláda současně rozhodne, do kterého okresu sloučená obec bude patřit.

(3)Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít na základě rozhodnutí obecního zastupitelstva, pokud do 30 dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, je k uzavření dohody osloučení obcí nutné souhlasné rozhodnutí místního referenda, konaného v obcí, ve které byl podán návrh na jeho konání.

(4)Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat

a) den, ke kterému obce slučují,

b) u zanikajících obcí, určení jejich majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce,

c) vzniká-li nová obec, její název a sídlo jejích orgánů.

(5)práva a závazky zanikající obce přecházejí buď nanově vzniklou obec, nebo na obec, která při sloučení obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce slučují.

(6)Vzniká-li nová obec sloučením více obcí, platí na území slučovaných obcí obecně závazné vyhlášky, které na tomto území platily před sloučením .

Za § 10 se vkládá nový § 10a, který zní:

§ 10a

(1)Nový městský obvod nebo novou městskou část ve statutárním městě lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit nový městský obvod nebo novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda, konaného na území, na němž senavrhuje zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části.

(2)Rozhodnutí o zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části musí obsahovat její název a vypořádání práv a závazků.

§ 11

(1)O rozdělení obce na dvě nebo více obcí nebo o oddělení části obce rozhodne MV ČR na základě rozhodnutí místního referenda, konaného na území odlučující se části obce. Návrh na rozdělení obce může MV ČR zamítnout jen tehdy, pokud by obce po rozdělení nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona.

(2)V rozhodnutí MV ČR uvede

a)den, ke kterému se obec rozděluje,

b)zda rozdělením obec zaniká a které obce vznikají,

c)názvy obcí po rozdělení obce,

d)rozdělení majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce.

(3)Při rozhodování podle odst.2 vychází ministerstvo vnitra z rozhodnutí místního referenda a stanoviska obecního zastupitelstva s přihlédnutím zejména k velikosti území obcí a počtu jejich obyvatel.

(4)V nově vzniklé obci platí obecně závazné vyhlášky, které platily na jejím území před jejím vznikem.

§ 25 nahradit novým textem

(1)Členěná statutární města přijmou obecně závaznou vyhlášku, ve které stanoví zejména:

a) počet jednotlivých městských obvodů a vymezení jejich území,

b) pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích orgánů, a to jak na úseku samotné působnosti, tak i na úseku přenesené působnosti,

c) pravomoc obvodních zastupitelstev, obvodních rad a jejich orgánů svěřenou zastupitelstvem města městským obvodům na úseku samostné i přenesené působnosti,

d) vzájemnou součinnost mezi orgány města a městských obvodů a v dohodě s magistrátem města i vztahy magistrátu města a úřadů městských obvodů.

e) majetek města, který se svěřuje městským obvodům a oprávnění městských obvodů při nakládání s tímto majetkem,

f) podmínky, za kterých lze městským obvodům odejmout svěřený majetek statutárního města,

g) rozsah oprávnění zakládat a zřizovat, popřípadě rušit právnické osoby a zařízení,

h) způsob stanovení podílu městskýc obvodů na dotací přiznané městu a náhradu nákladů vzniklých plněním úkolů v samostatné a přenesené působnosti,

ch)způsob projednání a vyhlášení obecně závazných vyhlášek.

(2)V této obecně závazné vyhlášce lze stanovit, že :

a)některé působnosti náležející podle tohoto zákona členěnému statutárnímu městu budou vykonávat městské obvody,

b)některý městský obvod bude vykonávat některé úkoly přenesené působnosti i pro jiný městský obvod nebo pro všechny obvody.

k bodu 7. § 27 (2) písm. c) zní:

v městském obvodu členěného statutárního města obvodní zastupitelstvo v rozsahu mu svěřeném,

k bodu 8. § 44 (1) třetí věta zní:

Při výkonu přenesené působnosti je obecní rada podřízena okresnímu úřadu s výjimkou statutárních měst, kde je rada města podřízena ústřenímu orgánu státní správy.

k bodu 9. § 44 (2) písm. c) zní:

V městském obvodu členěného statutárního města obvodní rada v rozsahu jí svěřeném.

k bodu 10. § 47 (3) se na konec první věty připojují slova:

Ve statutárních městech pokutu do 200 000 Kčs.

k bodu 11. § 48 se za (2) vkládá (3), který zní:

Pokud jednání právnické osoby a podnikatele uvedené v odstavcích (1) a (2) zasahuje svými nepříznivými důsledky více městských obvodů, členěného statutárního města, lze uložit pokutu do 200 000 Kčs.

k bodu 12. Na konec § 49, se připojují slova:

Ve statutárních městech pokutu do 100 000 Kčs.

k bodu 13. Na konec § 50 se připojují slova:

Ve statutárních městech pokutu do 200 000 Kčs.

k bodu 14. § 58 (3) zní:

Ve věcech přenesené půsaobnosti je obecmní úřad podřízen okresnímu úřadu, s výjimkou statutárních měst, kde je obecní úřad (Magistrátní úřad, úřad města) podřízen ústřednímu orgánu státní správy.

k bodu 15. § 58 (4) písm. b) zní:

V členěných statutárních městech magistrátní úřad a úřady městských obvodů; v ostatních statutárních městech úřad města.

k bodu 16. § 58 (5) druhá věta zní:

Všechna písemná opatření starosty, zástupce (zástupců) starosty, obecní rady a jejich orgánů v otázách přenesené působnosti se záhlaví označují "Obecní úřad", "Městský úřad", "Úřad města", "Magistrátní úřad", "Úřad městského obvodu" nebo "Úřad městské části" s uvedením názvu obce či města.

k bodu 17.§ 59 (1) v druhé větě v závorce doplnit za slova

"úřadu města" slova"magistrátního úřadu".

K bodu 18. § 61 nové znění (1) a (2)

(1) Úřady městských obvodů v členěných statutárních městech vykonávají státní správu:

a) v rozsahu působnosti obcí,

b) v rozsahu působnosti pověřených obecncíh úřadů, pokud její výkon nevyhradilo zcela nebo částečně zastupitelstvo města magistrátnímu úřadu, c) podle (2) písm b) a c), pokud jim byla svěřena zastupitelstvem města,

(2)Magistrátní úřady členěných statutárních měst

a) vykonávají státní správu podle (1) písm. b), pokud jim její výkon vyhradilo zastupitelstvo města,

b) ve městech Brno, Ostrava a Plzeň, která jsou samostatnými okresy, vykonávají pro území okresu státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům příslušným pro města Brno, Ostravu a Plzeň, státní správu, která byla na ně těmito okresními úřady přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům; v ostatních členěných statutárních městech vykínávají pro území města státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům, státní správu, která byla na ně okresními úřady přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům,

c) vykonávají státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů ve stanoveném územním obvodu mimo území města,

d) přezkoumávají rozhodnutí úřadů, městských obvodů, vydaná ve správním řízení,

e) kontrolují činnost úřadů městských obvodů a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přensené působnosti.

(3)Úřady měst v ostatních statutárních městech vykonávají:

a)státní správu v rozsahu působnosti obcí,

b)státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů

ve stanoveném územním obvodu,

c) pro území města státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům, státní správu, která na ně byla okresním úřadem přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří

okresním úřadům.

(4)O odvolání proti rozhodnutí magistrátních úřadů, jako orgánů 1. stupně ve správním řízení rozhodují ústřední orgány státní správy.

K bodu 19. § 62 se za (1) - (3) zařazuje nový (4), který zní:

V městských obvodech členěných statutárních měst vykonává působnost podle předchozích odstavců magistrátní úřad, který věc předkládá k rozhodnutí zastupitelstvu města.

K bodu 20. vložit § 63 b)

§ 63b

Dočasná správa obce

(1)Mají-li se konat nové volby, zřídí okresní úřad správní komisi, která na dobu nezbytně nutnou převezme správu příslušné obce a vykoná přípravy k provedení voleb.

(2)Správní komise při správě obce provádí jen opatření, která nesnesou odkladu.

(3) Správní komise nemůže rozhodovat o

a) založení, zániku, zřízení, zrušení a sloučení organizací a zařízení obce,

b) účasti obce na podnikatelské činnosti právnických a fyzických osob,

c) územním plánu a programu rozvoje územního obvodu obce,

d) rozpočtu obce,

e) územních změnách obce,

f) o koupi a zcizení nemovitého majetku obce.

(4)Výdaje spojené s činností správní komise hradí obec.

(5)Správní komise ukončí svou činnost dnem ustavujícího zasedání nově zvoleného obecního zastupitelstva.

II. zmocňuje

předsedu výboru a zpravodaje, aby přenesli stanovisko výboru a uvedené připomínky do společné zprávy, která bude předložena schůzi ČNR.

 

Gerta MAZALOVÁ, v.r.

MUDr. Petr LOM, CSc., v.r.

ověřovatelka VSPZ ČNR

předseda VSPZ ČNR

 



Přihlásit/registrovat se do ISP