PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

I. volební období

branný a bezpečnostní výbor

Usnesení č. 144/1994

ze dne 13. dubna 1994

k vládnímu návrhu zásad zákona o Bezpečnostní informační službě /tisk 867/

 

Po odůvodnění ministra RNDr. Igora Němce, ředitele Bezpečnostní informační služby ČR Stanislava Devátého, zpravodajské zprávě posl. ing. Vladimíra Šumana a po rozpravě

branný a bezpečnostní výbor

I. souhlasí s předloženými zásadami zákona o Bezpečnostní informační službě /tisk 867/ s těmito připomínkami:

k zásadě č. 1

začátek druhé věty zní "Působnost a úkoly Bezpečnostní informační služby ..."

k zásadě č. 2

- ve druhém odstavci za slovo "nevznikla" vložit slovo "zbytečná",

- vypustit závěr druhého odstavce "zřejmě nepřiměřená k charakteru služebního úkolu",

k zásadě č. 3

- v prvním odstavci vypustit slovo "bezdůvodně" a za slovo "objektů," vložit slova "aby opustila prostor před chráněným objektem a pokud neuposlechne,",

- vypustit písm. e),

- přesněji rozlišit případy ochrany vnitřní a vnější a násilného útoku

k zásadě č. 4

- ve druhém odstavci ve druhé větě vypustit slova "služebního stejnokroje a",

- vyjádřit, aby služební stejnokroj příslušníků zabezpečujících ochranu objektů BIS byl nezaměnitelný se služebními stejnokroji jiných příslušníků,

k zásadě č. 6

- na konec doplnit tento odstavec:

"Použití zpravodajské techniky není

a) zachycování, poslech, monitorování a vyhodnocování informací, které jsou šířeny způsobem, jenž k nim umožňuje přístup předem neurčeného okruhu osob,

b) pořizování obrazových nebo zvukových záznamů, pokud jím není zasahováno do základních lidských práv a svobod,

c) použití zabezpečovací a nástrahové techniky, pokud jím není zasahováno do základních lidských práv a svobod.",

- rozšířit o možnost monitorování komunikačního spojení bez odposlechu obsahu,

K zásadě č. 7

doporučujeme rozšířit o oprávnění ke vstupu do prostor a obydlí pro zabezpečení instalace zpravodajské techniky; rovněž promítnout do ustanovení zásad č. 8 a 9,

k zásadě č. 8

- odůvodnění žádosti rozšířit i o porušení soukromí obydlí (viz dopad doporučení ze zásady č. 7)

- doporučujeme návrh dalšího ustanovení, které by zdůvodňovalo, že dotčené prostředky a prostory používají osoby, které jsou předmětem zájmu BIS,

k zásadě č. 9

lhůtu šesti měsíců snížit na 3 měsíce

navrhnout novou zásadu č. 9a

zpravodajskou techniku lze použít také na základě souhlasu jedné ze stran zúčastněných v komunikaci. Takové použití je možné jen na základě žádosti, uvedené v zásadě č. 8.

Povolení k takovému užití zpravodajské techniky vydává ředitel.

Použití zpravodajské techniky podle této zásady je možné, jen když se konverzace účastní osoba, která k jejímu užití dala souhlas,

k zásadě č. 10

zvážit možnost zpřesnění definice konverzace a zajistit, aby byla odposlouchávána pouze "zájmová" konverzace a povinnost ředitele toto prosazovat,

k zásadě č. 11

ve druhém odstavci vypustit slova "nebo příslušníka jiné zpravodajské služby České republiky", záměr sledovaný vládním návrhem zakotvit však v zákonu o zpravodajských službách pro všechny zpravodajské služby,

k zásadě č. 13

doplnit o povinnost nade vší pochybnost seznámit dotyčnou osobu s tím, že je osobou uvedenou v této zásadě,

k zásadě č.14

- vypustit druhou větu (tj. zrušit věkové omezení).

Přechodná ustanovení - způsob kontroly činnosti BIS bude převzat ze stávajícího zákona o BIS, pokud nebude do doby nabytí účinnosti tohoto zákona v účinnosti zvláštní zákon o parlamentní kontrole zpravodajských služeb.

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena organizačnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu.

 

ing. Vlastimil Doubrava

ing. Vladimír Šuman

ověřovatel

předseda

branného a bezpečnostního výboru

branného a bezpečnostního výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP