PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
I. volební období
branný a bezpečnostní výbor
Usnesení č. 144/1994
ze dne 13. dubna 1994
k vládnímu návrhu zásad zákona o Bezpečnostní informační službě /tisk 867/
Po odůvodnění ministra RNDr. Igora Němce, ředitele Bezpečnostní informační služby ČR Stanislava Devátého, zpravodajské zprávě posl. ing. Vladimíra Šumana a po rozpravě
branný a bezpečnostní výbor
I. souhlasí s předloženými zásadami zákona o Bezpečnostní informační službě /tisk 867/ s těmito připomínkami:
k zásadě č. 1
začátek druhé věty zní "Působnost a úkoly Bezpečnostní informační služby ..."
k zásadě č. 2
- ve druhém odstavci za slovo "nevznikla" vložit slovo "zbytečná",
- vypustit závěr druhého odstavce "zřejmě nepřiměřená k charakteru služebního úkolu",
k zásadě č. 3
- v prvním odstavci vypustit slovo "bezdůvodně" a za slovo "objektů," vložit slova "aby opustila prostor před chráněným objektem a pokud neuposlechne,",
- vypustit písm. e),
- přesněji rozlišit případy ochrany vnitřní a vnější a násilného útoku
k zásadě č. 4
- ve druhém odstavci ve druhé větě vypustit slova "služebního stejnokroje a",
- vyjádřit, aby služební stejnokroj příslušníků zabezpečujících ochranu objektů BIS byl nezaměnitelný se služebními stejnokroji jiných příslušníků,
k zásadě č. 6
- na konec doplnit tento odstavec:
"Použití zpravodajské techniky není
a) zachycování, poslech, monitorování a vyhodnocování informací, které jsou šířeny způsobem, jenž k nim umožňuje přístup předem neurčeného okruhu osob,
b) pořizování obrazových nebo zvukových záznamů, pokud jím není zasahováno do základních lidských práv a svobod,
c) použití zabezpečovací a nástrahové techniky, pokud jím není zasahováno do základních lidských práv a svobod.",
- rozšířit o možnost monitorování komunikačního spojení bez odposlechu obsahu,
K zásadě č. 7
doporučujeme rozšířit o oprávnění ke vstupu do prostor a obydlí pro zabezpečení instalace zpravodajské techniky; rovněž promítnout do ustanovení zásad č. 8 a 9,
k zásadě č. 8
- odůvodnění žádosti rozšířit i o porušení soukromí obydlí (viz dopad doporučení ze zásady č. 7)
- doporučujeme návrh dalšího ustanovení, které by zdůvodňovalo, že dotčené prostředky a prostory používají osoby, které jsou předmětem zájmu BIS,
k zásadě č. 9
lhůtu šesti měsíců snížit na 3 měsíce
navrhnout novou zásadu č. 9a
zpravodajskou techniku lze použít také na základě souhlasu jedné ze stran zúčastněných v komunikaci. Takové použití je možné jen na základě žádosti, uvedené v zásadě č. 8.
Povolení k takovému užití zpravodajské techniky vydává ředitel.
Použití zpravodajské techniky podle této zásady je možné, jen když se konverzace účastní osoba, která k jejímu užití dala souhlas,
k zásadě č. 10
zvážit možnost zpřesnění definice konverzace a zajistit, aby byla odposlouchávána pouze "zájmová" konverzace a povinnost ředitele toto prosazovat,
k zásadě č. 11
ve druhém odstavci vypustit slova "nebo příslušníka jiné zpravodajské služby České republiky", záměr sledovaný vládním návrhem zakotvit však v zákonu o zpravodajských službách pro všechny zpravodajské služby,
k zásadě č. 13
doplnit o povinnost nade vší pochybnost seznámit dotyčnou osobu s tím, že je osobou uvedenou v této zásadě,
k zásadě č.14
- vypustit druhou větu (tj. zrušit věkové omezení).
Přechodná ustanovení - způsob kontroly činnosti BIS bude převzat ze stávajícího zákona o BIS, pokud nebude do doby nabytí účinnosti tohoto zákona v účinnosti zvláštní zákon o parlamentní kontrole zpravodajských služeb.
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena organizačnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu.
|
ing. Vlastimil Doubrava |
ing. Vladimír Šuman |
|
ověřovatel |
předseda |
|
branného a bezpečnostního výboru |
branného a bezpečnostního výboru |

