PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
I. volební období
branný a bezpečnostní výbor
Usnesení č. 193/1994
ze dne 12. října 1994
k návrhu poslance J. Kasala a dalších na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966)
Po odůvodnění poslance ing. Oldřicha Kužílka, zpravodajské zprávě poslance ing. Stanislava Kozáka a po obecné rozpravě
branný a bezpečnostní výbor
I. souhlasí s návrhem poslance J. Kasala a dalších na vydání zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny (tisk 966) s následujícími doporučeními a změnami:
§ 5
výbor trvá na předloženém znění
§ 9
- vypustit posuzování důvodů nepřítomnosti poslance na jednání orgánů Poslanecké sněmovny,
- v jednacím řádu zakotvit evidenci důvodu nepřítomnosti poslance na jednání orgánů Poslanecké sněmovny, pokud to poslanec uvedl,
- upravit v jednacím řádu evidenci přítomnosti i nepřítomnosti poslanců na jednání orgánů Poslanecké sněmovny,
v § 9 odst. 4 se vypouštějí slova "z důvodů nemoci nebo jiného závažného důvodu".
v § 9 odst. 5 se vypouští druhá věta.
v § 9 se odst. 7, 8 a 10 vypouštějí
v § 9 původní odst. 9 se označuje jako odst. 7, který zní:
"(7) Evidenci účasti poslance na schůzi Sněmovny a na schůzích jejích orgánů, včetně důvodů takové neúčasti, pokud je poslanec uvede, vede předseda Sněmovny ."
§ 10
- vypustit sankce za neomluvenou absenci na jednání orgánů Poslanecké sněmovny,
- promítnout vypuštění sankcí za neomluvenou absenci na jednání orgánů Poslanecké sněmovny do zákona č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů poslanců Poslanecké sněmovny;
§ 10 se vypouští.
Navrhuje se do návrhu zákona vložit nový § 128 - změna zákona č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů poslanců České národní rady, ve znění pozdějších předpisů.
§ 11
- doplnit tak, aby toto oprávnění poslanců na informace a vysvětlení nevedlo k zásahůmdo konkrétních řízení před správními úřady, k narušování práv jiných osob, k nerespektování uložené mlčenlivosti, k nerespektování ochrany utajovaných skutečností, a příp. dalšímu průlomu do stávajících povinností uložených zákonem,
§ 13 vypustit
§ 15
- v odst. 1 písm. a) uvést, že disciplinární řízení musí být zavedeno
- v odst. 1 písm. c) vypustit
- v odst. 2 uvést, že disciplinární řízení musí být zavedeno
- v § 15 a násl.
- upravit návrhové přestupky
- odlišit přestupky od disciplinárního provinění
- dát do souladu s přestupkovým zákonem - pokud jde o procesní řízení
§ 16
V souladu s připomínkami k § 15 a násl. se do § 16 vkládá nový odst. 2, který včetně poznámky pod čarou č. 5a zní:
"(2) U přestupků, které lze projednat jen na návrh, zjistí mandátový a imunitní výbor před zahájením disciplinárního řízení, zda byl návrh podán oprávněnou osobou a zda byly dodrženy i další podmínky stanovené zvláštním zákonem.5a)
5a) § 68 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.".
Původní odstavce 2 až 4 se přečíslují na odstavce 3 až 5.
§ 17
V souladu s připomínkami k § 15 a násl. se navrhuje nové znění § 17:
"§ 17
(1) Za disciplinární provinění podle § 15 odst. 1 a 2 lze poslanci uložit povinnost omluvit se za nevhodný výrok ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem nebo uložit pokutu až do výše jednoho měsíčního platu poslance.
(2) Za přestupek podle § 15 odst. 3 lze poslanci uložit napomenutí nebo pokutu až do výše, kterou za přestupek stanoví zvláštní zákon.6)
6) Např. zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., záýkon č. 528/1990 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů.
(3) Lhůta a způsob omluvy podle odstavce 1 se uvede ve výroku rozhodnutí, kterým se ukládá disciplinární opatření.
(4) Disciplinární opatření lze poslanci uložit do jednoho roku ode dne, kdy k disciplinárnímu provinění nebo přestupku došlo.".
§ 20
V § 20 až 22 - vypustit pořádkovou pokutu
- uvést, že za nepřístojné chování je možno uložit napomenutí a za opakované nepřístojné chování uložit možnost vykázání poslance z jednacího sálu
§ 20 včetně nadpisu zní:
"Pořádková opatření
§ 20
(1) Předsedající může za nepřístojné chování ve Sněmovně uložit poslanci pořádkové opatření, kterým je napomenutí, a za opakované nepřístojné chování vykázat poslance z jednacího sálu nejdéle do konce jednacího dne, v němž k vykázání došlo.
(2) Proti rozhodnutí předsedajícího o uložení pořádkového opatření napomenutí nebo vykázání z jednacího sálu se může poslanec odvolat ke Sněmovně bezprostředně po jeho uložení. Sněmovna bez rozpravy rozhodnutí předsedajícího potvrdí nebo zruší. Rozhodnutí Sněmovny je konečné.".
§ 22
V souladu s přípomínkou k § 20 až 22, se § 22 včetně nadpisu vypouští.
§ 41
- upravit jako ust. § 11
- v odst. 5 - udělit slovo i jiným osobám na schůzi výboru je možné jen se souhlasem výboru
v § 41 odst. 2, včetně odkazu na poznámku pod čarou č. 3a, zní:
"(2) Člen vlády a vedoucí jiného správního úřadu je povinen dostavit se osobně na schůzi výboru, jestliže o to výbor požádá a podat požadované informace a vysvětlení, pokud nejde o informace nebo vysvětlení z řízení před správními úřady nebo jejich poskytnutí brání zákony upravující mlčenlivost anebo zákaz jejich zveřejnění.3a)
3a) Např. zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění zákona č. 383/1990 Sb. a zákona č. 558/1991 Sb.
Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.
Zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.".
v § 41 odst, 5 zní:
"(5) Předsedající může na schůzi výboru udělit se souhlasem výboru slovo i jiným osobám.".
doporučuje ústavně právnímu výboru naformulovat přesné znění následující problematiky:
Na neveřejném zasedání nebo jeho části je ministr povinen předložit veškeré informace. Toto může odmítnout pokud by tím byla ohrožena bezpečnost státu nebo osob.
§ 43
- upravit obdobně jako §41 (předkládání písemných tajných informací reagujících na usnesení výboru z neveřejné ho jednání)
§ 50
- promítnout čl. 32 Ústavy
- procesní pravidla pro jednání vyšetřovací komise velmi podrobně upravit v příloze č. 1 jednacího řádu. (neřešit to odkazem na "přiměřenost")
- prolomit povinnou mlčenlivost má-li vyšetřovací komise podezření ze spáchání trestného činu s tím, že se může vyšetřovací komise obrátit na orgány činné v trestním řízení.
v § 50 odst. 4 v druhé větě se slova "postupuje se přiměřeně podle ustanovení trestního řádu.8)", včetně poznámky pod čarou č. 8, nahrazují slovy "stanoví jednací řád vyšetřovací komise."
8)
§ 97 až 104 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád) ve znění pozdějších předpisů.v § 50 se vkládá nový odstavec 8, který zní:
"(8) Nasvědčují-li skutečnosti zjištěné vyšetřovací komisí, že byl spáchán trestný čin, může vyšetřovací komise oznámit takovou skutečnost orgánům činným v trestním řízení".
doporučujeme ústavně právnímu výboru dát do souladu odstavec 7 a navrhovaný odstavec 8, § 50 se zněním zákona č. 102 o ochraně státního tajemství 102/1971 Sb.
§ 52 odst 1.písm u) nevypustit
Před Část 7 doplnit další Část, kde doporučujeme řešit další orgány sněmovny zřízené zvláštními zákony (o BIS, o Policii ČR) ve smyslu ustanovení tohoto jednacího řádu.
§ 120
branný a bezpečnostní výbor souhlasí s navrhovaným zněním
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracoval společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.
ing. Jan Klas |
ing. Oldřich Kužílek |
ověřovatel |
místopředseda |
branného a bezpečnostního výboru |
branného a bezpečnostního výboru |