Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1993
I. volební období
hospodářský výbor
Usnesení č. 127
hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu
ze dne 24. listopadu 1993
k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 586/12992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů - tisk 617.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu po vyslechnutí výkladu zástupce předkladatele ministerstva financí, zpravodajské zprávy poslance I. Vrzala, povšechné a podrobné rozpravě
I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 586/12992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů - tisk 617 s těmito připomínkami:
1/ V bodě 11. číslovku "3000" nahradit číslovkou "2000".
2/ V bodě 24 v § 7 odst. 10 na konec první věty doplnit text ", pokud byla tato nemovitost zahrnuta do účetnictví alespoň jednoho z podnikajících manželů."
3/ Vypustit bod 30.
4/ V bodě 43 za slovy "čtyři děti" udělat tečku a zbytek věty vypustit. Ponechat pouze poslední větu.
5/ Osvobození příjmů z prodeje akcií z kuponové privatizace.
6/ V bodě 76 vypustit písmeno v).
7/ Bod 68 písmeno e) vypustit vše od slov "s výjimkou pojistného".
8/ Bod 74 vsunout text "zvýšené výdaje" před slova "v důsledku".
9/ Bod 96 nahradit číslovku "40" číslovkou "50".
10/ Čl. II. bod 5 § 34 odst. 5 včetně vypustit.
11/ V čl. I, bod 112 vložit do navrženého nového odst. 8 za slova "ve prospěch penzijního fondu" a za slova "daň penzijního fondu" text: "a pojišťovny" a současně přeřadit v čl. IV ustanovení týkající se účinnosti bodu 112 z bodu 2 do bodu 1.
12/ V čl. I, bod 106 na konec věty doplnit text: "a s výjimkou úroků z vkladů pojišťoven a penzijních fondů u bank".
13/ V bodě 42 nahradit současný text následujícím textem: "v § 1 5 odst. 1) písm. a se částka "20 400 Kč" nahrazuje částkou "24 480 Kč". V bodě 45 nahradit současný text následujícím textem: " v § 15 odst. 1) písm. c) se částka "20 400" nahrazuje částkou "24 480".
14/ V bodě 19 novely na rozdíl od návrhu zachovat v § 6 odst. 13 písm. b) s tím, že obsah 19 nově zní:
v § 6 odst. 13 písmeno b) zní: "b) částku 300 Kč za každý kalendářní měsíc výkonu práce na částenou úhradu nákladů zaměstnance na cesty do práce a zpět, vykonáva-li zaměstnanec pro zaměstnavatelel práce ve více než pěti kalendářních dnech v kalendářním měsíci a nejde-li o zaměstnance, jejichž dohodnuté nebo sjednané pravidelné pracoviště má popisné číslo shodné s číslem bydliště".
15/ Bod 67 - doplnit výraz "a nehmotného" výrazem "hmotného" ve 2. řádku novelizovaného textu a doplnit bod 95 stejně.
16/ Bod 80 - doplnit výraz "pro účely tohoto zákona" za výrazem "smlouva" ve 3. řádku novelizovaného textu.
17/ Bod 87 - vypustit výrazy "nově vzniklých a", a to na 1. a 2. řádce novelizovaného ustanovení.
18/ Bod 96 - nahradit limit "40%" ve 3. řádce novelizovaného ustanovení limitem "50%".
19/ Bod 2a, § 4 odst. 1 písm. a) zní:
"a) příjmy z prodeje bytu nebo obytného domu s nejvýše dvěma byty včetně souvisejících pozemků, pokud jej prodávající vlastnil a současně v něm měl bydliště nejméně po dobu dvou let bezprostředně před prodejem. Osvobození se nevztahuje na příjmy z prodeje takovýchto bytů nebo domů, které jsou zahrnuty do obchodního majetku a ve kterých poplatník vykonáváv podnikatelskou činnost nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost, a to do dvou let od ukončení této činnosti.
20/ § 4 odst, 1. písm. b) doplnit na konci ještě tato slova ", které jsou zahrnuty do bochodního majetku a".
21/ Bod 4 upravit takto: V §4 odst 1 písm. c) se ve druhé větě "cených papírů" doplňují slova ", s výjimkou cenných papírů nabytých v rámci kuponové privatizace" a dále ve třetí větě za slova "z prodeje movitých věcí" se doplňují slova "z prodeje movitých věcí uvedených v odst. 1 písm. g)".
22/ Bod 12a. § 6 odst. 6 zní:
" 6) Poskytuje-li zaměstnavatel zaměstnanci motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši 12 % pořizovací ceny vozidla v kalendářním roce. Za příjem zaměstnance pro výpočet zálohy na daň se považuje částka ve výši 1 % z pořizovací ceny vozidla za každý kalendářní měsíc, a to i v případě, že je vozidlo používáno jen po část kalendářního měsíce. Jde-li o najaté vozidlo vychází se z pořizovací ceny vozidla u původního vlastníka, a to i v případě, že dojde k následné koupi vozidla.
23/ Bod 37a. V § lO se doplňuje nový odstavec lO tohoto znění:
" (lO) Při nesplnění podmínek osvobození podle § 4 odst.1 písm.u) je základem daně (dílčím základem daně) přijatá náhrada (odstupné) za uvolnění bytu v tom zdaňovacím období, kdy uplynula lhůta pro splnění podmínky osvobození."
24/ Bod 38 nahradit novým zněním: § 12 odst. 2 zní:
" (2) Příjmy dosažené při podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti (§7) z provozované za spolupráce druhého manžela a výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění, a udržení se rozdělují tak, aby podíl na spolupracujícího manžela (manželku) nečinil více jak 50%, pokud manželé nemají další jiné příjmy podle § 6, 7 a 9 zákona. V ostatních případech se příjmy dosažené pří podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti provozované (§ 7) provozované za spolupráce osob žijících v domácnosti s poplatníkem se rozdělují na spolupracující osoby tak, aby jejich podíl na společných příjmech a výdajích činil v úhrnu nejvýše 30%, přitom se částka případající v úhrnu na spolupracující osoby, o kterou příjmy přesahují výdaje, smí činit nejvýše 180 000,-- Kč při spolupráci po celé zdaňovací období nebo 15 000,-- Kč za každý i započatý kalendářní měsíc spolupráce. Příjmy nelze rozdělovat na děti povinné školní docházkou a na děti a manželku (manžela), pokud jsou uplatňovány jako osoby vyživované (§15). 30%, přitom částka připadající v úhrnu na spolupracující osoby, o kterou příjmy přesahují výdaje, smí činit nejvýše 180 000,-- Kč při spolupráci po celé zdaňovací období anebo 15 000,-- Kč za každý i započatý kalendářní měsíc spolupráce".
25/ Bod 62a
V § 22 odst.1 se na konci písm. d) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje písm. e), které zní:
"e) příjmy z prodeje nemovitostí nebo movitých věcí umístěných nebo registrovaných na území České republiky a z prodeje účasti nebo podílu na obchodní společnosti či družstvu se sídlem na území České republiky.".
26/ Bod 63a
§ 23 odst. 1 zní:
"Základem daně je rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů osvobozených od daně (§ 4 a § 19), převyšují výdaje (náklady) vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení (§ 24), a to při respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím období, upravený podle následujících odstavců."
27/ Bod 63b
§ 23 odst. 2 zní:
"Pro zjištění základu daně se u poplatníků, kteří účtují v soustavě podvojného účetnictví,20) vychází z hospodářského výsledku (zisk nebo ztráta) a u poplatníků, kteří účtují v soustavě jednoduchého účetnictví z rozdílu mezi příjmy a výdaji."
Odůvodnění k bodům 63a a 63b
Navržené ustanovení jednoznačně stanoví, že základ daně ke zdanění může být pouze kladný výsledek hospodaření.
28/ Bod 64a
V § 23 odst. 4 se v písm. d) tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňuje se písm. e), které zní:
"e) částky zúčtované do výnosů, které souvisejí s rozpouštěním rezerv a opravných položek, jejichž tvorba nebyla pro daňové účely výdajem na dosažení, zajištění a udržení příjmů".
29/ Bod 67
V bodě 67 vypustit navrhované znění odst. 10.
30/ Bod 71
V navrhovaném bodě 71 vypustit slova "poskytovanou zařízením závodní preventivní péče".
31/ Bod 76
V § 24 odst. 2 písm. v) včetně poznámky pod čarou zní:
"v) zaplacené smluvní pokuty a úroky z prodlení x),
x) § 369 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník."
32/ Bod 81
V § 25 písm. f) se text prvního řádku upravuje takto:"penále, pokuty a úroky z prodlení 20) s výjimkou uvedenou v § 24 odst. 2 písm. v)".
33/ Bod 88 vládního návrhu upravit takto: V § 26 odst. 2 se připojuje
druhá věta, která zní:
"Hmotným majetkem pro účely tohoto zákona však nejsou zásoby".
34/ Bod 97a
V § 31 odst. 3 se doplňuje za slova "hmotného majetku" slova "a nehmotného majetku".
35/ Bod 97a
V § 31 odst. 3 se doplňuje za slova "hmotného majetku" slova "a nehmotného majetku".
36/ Bod 97b
V § 32 odst. 3 se v uvozovací větě i v písm. a) a b) se za slova "hmotného majetku" doplňují slova "a nehmotného majetku".
37/ V bodě 99 v navrženém znění odst. 3 ve druhé větě na konci na konci nahradit slova " od jeho nabytí" slovy následujících po roce, kdy byl uplatněn odpočet".
38/ Bod 103
Vypustit bod 103 s tím, že bude komplexně řešen v čl. II, § 79.
39/ Bod l15a. V § 40 odst.5 se navrhuje doplnit na konci tuto větu:
" Dojde-li u uvedených základních prostředků (hmotného majetku) k technickému zhodnocení, zvyšuje se o něj cena, ze které byly odpisy prováděny (vstupní cena).V případě, že dojde v průběhu roku k vyřazení uvedeného odepisovaného základního prostředku (hmotného majetku), lze jako výdaj (náklad) uplatnit odpisy v poloviční výši."
40/ Bod l19 Do § 40 doplnit další odstavec 24, který zní:
"(24) Částky zúčtované do výnosů 20), které souvisejí s rozpouštěním rezerv vytvořených na vrub nákladů před nabytím účinnosti tohoto zákona, které nejsou podle § 24 odst. 1 písm. i) výdajem(nákladem) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, se zahrnují do základu daně.".
41/ K čl. II.
Za bod 1 se doplňuje bod 1a, který zní:
1a. V § 4 odstavec 11 se vypouští.
42/ Za bod 2 se doplňuje bod 2a, který zní:
"§ 24 odst. 3 nově zní:
(3) Pracovníci správci daně mohou
a) informace získané v daňovém řízení poskytnout jinému pracovníku téhož nebo jiného správce daně, dále pak odvolacímu orgánu nebo soudu, projednávají-li tyto orgány opravný prostředek v daňové věci, projednávají-li dědictví po daňovém dlužníkovi, vedou-li řízení o konkursu a vyrovnání u daňového dlužníka, projednávají-li návrh správce daně, jímž se domáhá určení neúčinnosti právních úkonů daňového dlužníka nebo výkon exekuce ohledně daňové pohledávky,
b) poskytovat informace nadřízeným orgánům v případech vyřizování stížností daňových subjektů, při odborném posuzování jednotlivých případů a při jejich dohlídkové činnosti vykonávané u správce daně, jakož i dalším orgánům oprávněným ze zvláštního zákona ke kontrolní či dohlídkové činnosti u správce daně při výkonu správy daní v rozsahu jejich zákonného oprávnění; pracovníci těchto orgánů, jsou přitom vázáni pod sankcí podle § 25 podle tohoto zákona. Tyto orgány rovněž postupují podle odstavce 8,
c) zobecněné informace získané při výkonu správy daní poskytnout ministerstvu, aniž by byly uváděny konkrétní daňové subjekty, jichž se informace týkají. Tyto zobecněné informace může ministerstvo poskytovat jinému orgánu, pokud tak stanoví zvláštní zákon,
d) poskytovat souhrnné údaje o výši daňové povinnosti, stavu nedoplatků povoleným posečkáním, splátkách a prominutích, výši a včasnosti převedených částek apod. u jednotlivých daní jejich příjemcům, jimž výnos těchto daní náleží podle zákonného rozpočtového určení.".
43/ Bod 5 - novela § 34 odst. 5
V bodu 5 se vypouštějí slova "nebo správci daně dle bydliště poplatníka".
44/ Za bod 6 se doplňuje bod 6a, který zní:
6a. V § 36 odst. 1 se připojuje tento text:
"K tomu účelu může sdružovat informace a informační systémy sloužící k rozdílným účelům. Potřebné informace jsou oprávněni správci daně požadovat z jiných informačních systémů i na technických nosičích dat."
45/ Do bodu 9 doplnit nový odstavec 13, který zní:
"13) Zbytkový státní podnik je povinen podat nejpozději do konce následujícího měsíce ode dne převodu majetku státu na Fond národního majetku příznání za uplynulou část zdaňovacího období".
Dosavadní odstavce 11 až 13 se označují jako 14 až 16.
46/ Bod 16 zní:
§ 77 odst. 7 nově zní:
" (7) Poslední známou daňovou povinností se rozumí částka, kterou si poplatník sám vypočetl a uvedl v posledním (dodatečném) přiznání s účinností od lhůty stanovené pro jeho podání, nebo po účinnosti posledního platebního (dodatečného platebního) výměru nebo rozhodnutí o opravném prostředku částka stanovená tímto rozhodnutím s účinností od následujícího měsíce. Při změně poslední daňové povinnosti v běžném zdaňovacím období se zálohy do té doby splatné nemění. Ke změnám ve výši a periodicitě zálohové povinnosti se přihlíží, jen liší-li se nová zálohová povinnost o více než 5 % od dosavadní zálohové povinnosti nebo činí-li tento rozdíl více než 5 000 Kč měsíčně. Dále se nepřihlíží ke změnám zálohové povinnosti, které by nastaly v měsíci listopadu a prosinci běžného roku, kterého se zálohová povinnost týká; změna se uplatní až v následujícím zdaňovacím období. Dojde-li se změnou výše zálohové povinnosti současně i k prodloužení lhůty její splatnosti, započítávají se již uhrazené zálohy v tomto novém zálohovém období na tuto nově vzniklou zálohovou povinnost. Jestliže se poslední daňová povinnost týkala jen části zdaňovacího období, je poplatník povinen si pro placení záloh dopočítat poslední daňovou povinnost tak, jako by se týkala celého zdaňovacího období. Propočet se provede tak, že poslední známá daňová povinnost týkající se části zdaňovacího období se vydělí počtem měsíců, za které poplatník pobíral příjmy podléhající dani, a násobí se dvanácti."
47/ Za bod 16 se doplňují body 16a a 16b, které znějí:
16a. V § 79 odst. 1 se za slova "z příjmů" se doplňují slova "včetně záloh ".
16b. V § 79 odst. 4 se za slova "o příjmy" doplňují slova "nebo zálohy na ně".
48/ K čl. IV. - účinnost
Pro zdaňovací období roku 1993 body čl. I:
1, 2, 6, 8, 9, 21, 24, 32 až 34, 39 až 41, 51 až 53, 55 až 58, 60, 61, 63 až 68, 72 až 74, 79 až 81, 88, 89, 91, 93, 94, 98, 101, 106, 110, 111, 114, 115, 117 až 119.
Z pozměňujících návrhů schválených hospodářským výborem body:
3, 5, 7, 8 až 19, 21 až 23.
pozor bod 7 je podmíněn schválením bodu 5.
V čl. II bod 9 vládního návrhu
body 5, 7 pozměňujících návrhů
II. Zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby s přihlédnutím k uvedeným připomínkám a připomínkám ostatních výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu, které vládní návrh projednaly, vypracovali spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.
ing. René Hába |
ing. Vladimír Budinský |
ověřovatel |
předseda výboru |