Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1994
I. volební období
hospodářský výbor
Usnesení č. 244
hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu
ze dne 23. června 1994
k návrhu posl. J. Bláhy, J. Wagnera a dalších na vydání zákona o kolizi veřejného zájmu se zájmem osobním - tisk 297A
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu po vyslechnutí výkladu zástupce předkladatele J. Bláhy, zpravodajské zprávy poslance I. Vrzala, povšechné rozpravě
I. Přerušuje projednávání tisku 297A doporučuje další projednávání zákona o střetu zájmu s následujícími připomínkami:
1/ Mandátový a imunitní výbor je složen z poslanců, kteří jsou v konkrétních případech příliš ovlivnitelní veřejným míněním a sdělovacími prostředky, proto by mělo být zajištěno nezávislé posouzení jednotlivých případů, např. před soudem....
2/ Není možné, aby bylo zahájeno šetření z libovolného podnětu. Měla by být složena určitá kauce, která by v případě negativního rozhodnutí propadla do rozpočtu.
3/ Není možné, aby měl ustavní činitel povinnost zveřejňovat příjmy svých příbuzných, kteří nejsou povinni mu informace o svých příjmech poskytnout. Mělo by být zakotveno oprávnění vyšetřujícího orgánu získat si v konkrétní kause příslušné informace např. finančních úřadů atd..
4/ Zvážit možnost použití ustanovení tohoto zákona také např. na FNM, Pozemkový fond a další instituce zřízené parlementem.
5/ Hospodářský výbor nevidí důvod proč zakazovat funkcionářům parlamentu podnikatelskou činnost. Podnikatelská činnost sama o sobě není nic špatného a proto není vhodné omezovat podnikatelům vstup do parlamentu a obsazování některých funkcí. Zákon se zabývá možná příliš puritánsky případným střetem zájmů plynoucím z podnikání a neřeší řadu jiných možných konfliktů zájmů.
6/ Hospodářský výbor považuje za vhodné uvádět výši příjmů z vedlejších činností, které lze ověřit z daňových přiznání. Nedomnívá se však, že by ustavní činitelé měli zveřejňovat jmenovitě svůj majetek, zejména vzhledem k možnému ohrožení tohoto majetku, k obecné znalosti bydliště ústavních činitelů i vzhledem k určité míře ochrany osobnosti a soukromí veřejných činitelů. Navíc nelze provádět kontrolu těchto údajů srovnáním s majetkovým přiznáním. Toto by bylo možno provádět ve státech, kde se podává majetkové přiznání k daním.
7/ Není možné uvádět výši a původ dluhů.
8/ Není jasné, co se rozumí pod pojmem původ příjmů. Pokud se tím rozumí živnost, zaměstnání, nebo jiná výdělečná činnost, je to v pořádku. Nelze ale uvádět konkrétní plátce těchto příjmů z několika důvodů:
a/ ochrana hospodářské soutěže
b/ ochrana osobnosti klienta v případě, že veřejný činitel je např. lékař, advokát, daňový poradce, atd.
c/ praktická nemožnost zjištění zdrojů v některých případech, např. maloobchod, pohostinství, provozování automatů atd.
Původ příjmů je možno zkoumat opět pouze v jednotlivých kausách.
9/ Pokud si vyšetřující orgán vyžádá v konkrétní kause informace a vydá negativní stanovisko o střetu zájmů, měly by tyto informace získané nad rámec běžného přiznání být neveřejné.
II. Žádá všechny poslance hospodářského výboru, aby předložili své připomínky zpravodaji výboru do 13. září 1994.
|
ing. René Hába |
ing. Vladimír Budinský |
|
ověřovatel |
předseda výboru |

