Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

hospodářský výbor

Usnesení č. 244

hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

ze dne 23. června 1994

 

k návrhu posl. J. Bláhy, J. Wagnera a dalších na vydání zákona o kolizi veřejného zájmu se zájmem osobním - tisk 297A

 

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu po vyslechnutí výkladu zástupce předkladatele J. Bláhy, zpravodajské zprávy poslance I. Vrzala, povšechné rozpravě

I. Přerušuje projednávání tisku 297A doporučuje další projednávání zákona o střetu zájmu s následujícími připomínkami:

1/ Mandátový a imunitní výbor je složen z poslanců, kteří jsou v konkrétních případech příliš ovlivnitelní veřejným míněním a sdělovacími prostředky, proto by mělo být zajištěno nezávislé posouzení jednotlivých případů, např. před soudem....

2/ Není možné, aby bylo zahájeno šetření z libovolného podnětu. Měla by být složena určitá kauce, která by v případě negativního rozhodnutí propadla do rozpočtu.

3/ Není možné, aby měl ustavní činitel povinnost zveřejňovat příjmy svých příbuzných, kteří nejsou povinni mu informace o svých příjmech poskytnout. Mělo by být zakotveno oprávnění vyšetřujícího orgánu získat si v konkrétní kause příslušné informace např. finančních úřadů atd..

4/ Zvážit možnost použití ustanovení tohoto zákona také např. na FNM, Pozemkový fond a další instituce zřízené parlementem.

5/ Hospodářský výbor nevidí důvod proč zakazovat funkcionářům parlamentu podnikatelskou činnost. Podnikatelská činnost sama o sobě není nic špatného a proto není vhodné omezovat podnikatelům vstup do parlamentu a obsazování některých funkcí. Zákon se zabývá možná příliš puritánsky případným střetem zájmů plynoucím z podnikání a neřeší řadu jiných možných konfliktů zájmů.

6/ Hospodářský výbor považuje za vhodné uvádět výši příjmů z vedlejších činností, které lze ověřit z daňových přiznání. Nedomnívá se však, že by ustavní činitelé měli zveřejňovat jmenovitě svůj majetek, zejména vzhledem k možnému ohrožení tohoto majetku, k obecné znalosti bydliště ústavních činitelů i vzhledem k určité míře ochrany osobnosti a soukromí veřejných činitelů. Navíc nelze provádět kontrolu těchto údajů srovnáním s majetkovým přiznáním. Toto by bylo možno provádět ve státech, kde se podává majetkové přiznání k daním.

7/ Není možné uvádět výši a původ dluhů.

8/ Není jasné, co se rozumí pod pojmem původ příjmů. Pokud se tím rozumí živnost, zaměstnání, nebo jiná výdělečná činnost, je to v pořádku. Nelze ale uvádět konkrétní plátce těchto příjmů z několika důvodů:

a/ ochrana hospodářské soutěže

b/ ochrana osobnosti klienta v případě, že veřejný činitel je např. lékař, advokát, daňový poradce, atd.

c/ praktická nemožnost zjištění zdrojů v některých případech, např. maloobchod, pohostinství, provozování automatů atd.

Původ příjmů je možno zkoumat opět pouze v jednotlivých kausách.

9/ Pokud si vyšetřující orgán vyžádá v konkrétní kause informace a vydá negativní stanovisko o střetu zájmů, měly by tyto informace získané nad rámec běžného přiznání být neveřejné.

II. Žádá všechny poslance hospodářského výboru, aby předložili své připomínky zpravodaji výboru do 13. září 1994.

 

ing. René Hába

ing. Vladimír Budinský

ověřovatel

předseda výboru

 



Přihlásit/registrovat se do ISP