Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

rozpočtový výbor

Usnesení č. 281

ze dne 23. června 1994

 

k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1034)

Po výkladu náměstka ministra financí ing. V. Rudlovčáka, vystoupení guvernéra České národní banky J. Tošovského, zpravodajské zprávě posl. R. Mandelíka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh, kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1034) schválila s těmito změnami:

Do čl. I vložit nový bod 9 s tímto textem:

Za § 41 se vkládá část devátá obsahující §§ 41a až 41k včetně odkazů a která zní:

 

"ČÁST DEVÁTÁ

Pojištění vkladů fyzických osob

§ 41a

/1/ Tímto zákonem se zřizuje Fond pojištění vkladů (dále jen "Fond"), který je právnickou osobou. Fond se zapisuje do obchodního rejstříku.

/2/ Fond není státním fondem ve smyslu zlváštního zákona 12/. Na pojištění vkladů se nevztahují zvláštní předpisy o pojišťovnictví.

pozn. 12 zní: 12/ Zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů.

/3/ Všechny banky a pobočky zahraničních bank (dále v této části jen "banky") jsou povinny účastnit se systému pojištění vkladů fyzických osob a přispívat v rozsahu stanoveném tímto zákonem do Fondu.

/4/ Zdrojem Fondu jsou příspěvky od bank, výnosy z investování peněžních prostředků, návratné finanční výpomoci, bezúročné úvěry a výtěžky z ukončených konkursních a likvidačních řízení.

/5/ Čerpat z Fondu lze jen na náhrady vlastníkům vkladů, kterými jsou jen fyzické osoby (dále jen "vkladatel") poskytované za podmínek stanovených tímto zákonem, splátky návratných finančních výpomocí a bezúročných úvěrů. Náklady na činnost Fondu se hradí z výnosů z investování peněžních prostředků.

 

§ 41b

/1/ Fond je řízen pětičlennou správní radou.

/2/ Předsedu, místopředsedu a ostatní členy správní rady jmenuje a odvolává ministr financí.

/3/ Členové správní rady jsou jmenováni ministrem financí na období pěti roků, a to i opakovaně. Každý rok je jmenován jeden člen. Za výkon funkce člena správní rady nenáleží odměna.

/4/ Nejméně jeden člen správní rady je jmenován z řad zaměstnanců České národní banky, a to na návrh České národní banky. Nejméně dva členové správní rady jsou jmenováni z řad členů představenstev bank. Člen správní rady má právo na náhradu nákladů vzniklých mu v souvislosti s výkonem jeho funkce.

/5/ Další podrobnosti o činnosti a působnosti Fondu upraví statut Fodnu, který vydává správní rada po předchozím souhlasu Ministerstva financí.

 

§ 41c

/1/ Roční příspěvek banky do Fondu činí 0,5 % z objemu vkladů fyzických osob vedených v českých korunách na jméno, příjmení, adresu a datum narození vkladatele (dále jen "pojištěné vklady") ke dni 31. prosince uplynulého roku včetně úroků, na které vznikl vkladateli nárok k témuž dni. Nákup cenného papíru emitovaného bankou (např. depozitní certifikát, vkladní list nebo jiný dluhopis) není pojištěným vkladem.

/2/ Příspěvek do Fondu je banka povinna zaplatit za předchozí kalendářní rok nejpozději do 31. ledna běžného roku.

 

§ 41d

/1/ Náhrada za pojištěný vklad se vkladateli z Fondu poskytne v případě, že Fond obdrží písemné oznámení České národní banky účiněné v dohodě s Ministerstvem financí o neschopnosti banky dostát závazkům vůči vkladateli za zákonných a smluvních podmínek.

/2/ Fond v dohodě s Ministerstvem financí a Českou národní bankou stanoví den zahájení plateb Fondu a vhodným způsobem jej zveřejní.

/3/ Důvodem pro výplatu náhrady z Fondu není pozastavení nakládání vkladatelů s jejich vklady v rámci nucené správy podle § 27 nebo § 29 odst. 3 v případě, že netrvá dále (?déle?) než 90 dní.

 

§ 41e

/1/ Pro výpočet náhrady se sečtou všechny pojištěné vklady klienta u banky včetně jeho podílů na účtech vedených pro dva a více spoluvlastníků. Podíl spoluvlastníka účtu je roven zlomku, v jehož čitateli je celková částka na účtu a ve jmenovateli počet spoluvlastníků. Od výsledné částky se odečtou vkladatelovy splatné závazky v českých korunách vůči bance. Součástí pojištěného vkladu jsou i úroky vypočtené ke dni zahájení plateb.

/2/ Náhrada vkladateli se poskytuje ve výši 80 % částky vypočtené podle odst. 1, nejvýše do výše 100 000 Kč pro jednoho vkladatele u jedné banky.

 

§ 41f

/1/ Peněžní prostředky fyzických osob uložené do úření úschovy 13/ a uložené na jeden účet se pro účely tohoto zákona považují za vklady fyzických osob.

Pozn. 13 zní: 13/ § 568 Občanského zákoníku.

/2/ Při zakládání tohoto účtu nebo při nejbližší dispozici s účtem již existujícím je vkladatel povinen bance písemně oznámit, že na účtu jsou uloženy peněžní prostředky fyzických osob. Od okamžiku tohoto oznámení banka nakládá s vkladem na tomto účtu jako s jakýmkoli jiným pojištěným vkladem.

/3/ Pro účely výpočtu náhrady z Fondu za vklad na tomto účtu je vkladatel povinen předložit Fondu rezčlenění vkladů podle jendotlivých osob a částek, připadajících na každou z nich, a pravdivost údajů prokázat. Údaje předá Fondu.

/4/ Náhrada za vklad se poskytne ve stejné výši, v jaké by se poskytla v případě, že by každá z uvedených osob měla peněžní prostředky uložené na vlastním účtu.

 

§ 41g

/1/ Místo a způsob vyplácení náhrad z Fondu stanoví Fond v dohodě s Ministerstvem financí a Českou národní bankou.

/2/ Fond ve spolupráci s Ministerstvem financí zajistí vhodným způsobem informování veřejnosti o skutečnostech uvedených v odstavci 1.

 

§ 41h

/1/ Ke dni zahájení plateb se snižuje pohledávka vkladatele vůči bance o částku rovnající se jeho právu na náhradu z Fondu.

/2/ Fond se dnem podle ods. 1 stává věřitelem banky ve výši práv vkladatelů banky na plnění z Fondu.

/3/ Právo vkladatele na plnění z Fondu se promlčí uplynutím 5 roků ode dne stanoveného jako den zahájení plateb.

 

§ 41i

V případě, že prostředky Fondu nepostačují k vyplacení zákonem stanovených náhrad, poskytne 50 % potřebných peněžních prostředků do Fondu stát ve formě návratné finanční výpomoci a 50 % potřebných peněžních prostředků Česká národní banka ve formě bezúročného úvěru.

 

§ 41j

/1/ Fond může investovat peněžní prostředky do

a) státních cenných papírů,

b) cenných papírů se státní zárukou,

c) poukázek České národní banky.

/2/ Peněžní prostředky může Fond taktéž bezúročně uložit u České národní banky.

 

§ 41k

V případě, že Fondu byla poskytnuta návratná finanční výpomoc a bezúročný úvěr podle § 41i, zvyšuje se příspěvek bank do Fondu od roku následujícího po poskytnutí půjčky na dvojnásobek procentní sazby uvedené v § 41e odst. 1. V roce následujícím po splacení návratné finanční výpomoci a bezúročného úvěru podle § 41i se příspěvek snižuje na procentní sazbu uvedenou v § 41e odst. 1."

Stávající bod 9 vládního návrhu upravit takto:

9. Za § 44 se vkládá § 44a, který zní:

 

"§ 44a

/1/ Za závazky Konsolidační banky, státního peněžního ústavu, ručí stát.

/2/ Za vklady fyzických osob u České spořitelny, a.s., ručí stát po dobu 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.".

Vládní návrh rozšířit o bod 10 takto:

10. Dosavadní část devátá se označuje jako část desátá.

Vládní návrh zákona rozšířit o článek IV s tímto textem:

 

"Čl. IV

Přechodná ustanovení

1. Do jednoho měsíce ode dne zápisu Fondu do obchodního rejstříku jsou banky a pobočky zahraničních bank povinny uhradit na účet Fondu polovinu předpokládaného příspěvku za rok 1994. K 31. lednu 1995 se příspěvek zúčtuje mezi bankou a Fondem k výši příspěvku vypočteného podle § 41c odst. 1.

2. Při prvním jmenování členů správní rady Fondu jmenuje ministr financí jednoho člena na 1 rok, jednoho člena na 2 roky, jednoho člena na 3 roky, jednoho člena na 4 roky a jednoho člena na 5 roků.

3. Nucená správa zavedená v bankách před dnem účinnosti tohoto zákona se řídí ustanoveními tohoto zákona."

Stávající článek IV vládního návrhu zákona přečíslovat na V.;

II. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámili schůzku zpravodajů výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu a podíleli se na vypracování společné zprávy, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

 

ing. Richard MANDELÍK, v.r.

ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r.

ověřovatel

předseda

 



Přihlásit/registrovat se do ISP