Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

rozpočtový výbor

Usnesení č. 401

ze dne 22. února 1995

 

k vládnímu návrhu zákona kterým se mění a doplňuje zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586 Sb./1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb. (tisk 1473)

Po úvodním slově náměstka ministra financí Ing. Rudlovčáka, zpravodajské zprávě posl. R. Mandelíka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu,

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, schválila s těmito připomínkami:

Název zákona zní:

" Zákon ze dne ... 1995 o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření

a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., a zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona č. 292/1993 Sb. a zákona č. 156/1994 Sb.".

V § 5 v odst. 4 se slova "konkrétní stavební spořitelny" nahrazují slovy "stanovených stavební spořitelnou".

K bodu 3.

V § 5 odst. 5 zní: "(5) Stavební spořitelna může poskytovat účastníkům úvěry, které slouží k dřívější úhradě nákladů na řešení bytové potřeby podle § 6 i v případech, kdy účastník nemá ještě nárok na poskytování úvěru, a to jen do výše smluvní cílové částky.

K bodu 4.

V § 5 odst. 10 zní:"(10) Účastníkovi, který má uzavřeno více smluv, přísluší státní podpora jen na jednu z nich".

K bodu 5.

V § 5 odst. 12 a 13 znějí:

"(12) Při zániku smlouvy v době spoření nepřecházejí práva a povinnosti z této smlouvy na jiného účastníka, pokud tento zákon nestanoví jinak. (13) Podíl počtu smluv uzavřených stavební spořitelnou s právnickými osobami na počtu smluv, u nichž dosud nevznikl nárok na úvěr, může činit nejvýše 15 procent.

Nadpis § 9 zní:"Další povolené činnosti stavební spořitelny"

K bodu 7.

V § 9 odst. 1 zní:"(1) Stavební spořitelna může kromě činností stanovených tímto zákonem

a) poskytovat půjčky podnikatelům, jejichž výrobky a poskytované služby jsou určeny pro uspokojování bytových potřeb (§6),

b) přejímat záruky za půjčky, které by byla stavební spořitelna oprávněna podle tohoto zákona poskytnout,

c) přijímat podíly nebo účasti na obchodních společnostech, které se zabývají výstavbou bytů nebo výrobou pro tyto účely,

d) podílet se majetkově na jiné stavební spořitelně s předchozím souhlasem České národní banky,

e) poskytovat půjčky obchodním společnostem, na nichž má majetkový podíl,

f) získávat pro poskytování úvěrů účastníkům i ostatních půjček potřebné zdroje od úvěrových institucí nebo vydáváním dluhopisů se splatností nejvýše 5 let,

g) obchodovat na svůj účet se státními dluhopisy, za které stát převzal záruku."

K bodu 8.

V § 9 v odst. 2 se nahrazují slova " na obchodních společnostech " slovy "nebo účast na obchodní společnosti" a na konci odstavce se tečka nahrazuje čárkou a připojují se slova "a to dle stavu zjišťovaného na konci příslušného čtvrtletí".

K bodu 10.

V § 9 nově označený odst. 4 zní: "(4) Stavební spořitelna může volné prostředky na vkladových účtech účastníků včetně připsané státní podpory použít

a) k uložení u jiné banky,

b) k nákupu státních dluhopisů, případně dluhopisů, na které stát převzal záruku, a k nákupu poukázek České národní banky,

c) pro úvěry a půjčky podle § 5 odst. 5 a podle § 9 odst. 1 písmeno a) a b) a písmeno e) za předpokladu, že účastníkům, kteří splňují všechny smluvní podmínky a mají nárok na úvěr, byly všechny smluvní úvěry poskytnuty."

K bodu 11.

V § 9 se doplňuje nový odstavec 5, který zní: "(5) Stavební spořitelny mohou nabývat nemovitosti jen v souvislosti s výkonem svých činností, a to pouze k zajištění úvěrů a půjček těmito nemovitostmi nebo k pořízení prostor pro svou činnost."

K bodu 13.

V odstavci 3 se slovo "připsané" nahrazuje slovem "připsanou".

V § 11 odst. 2 zní: "(2) Nárok na vyplacení zálohy státní podpory uplatňuje souhrnně za všechny účastníky stavební spořitelna písemnou žádostí u ministerstva, a to vždy po uplynutí kalendářního roku. Stavební spořitelna připíše poukázané zálohy státní podpory na účty účastníků nejpozději do jednoho měsíce od obdržení zálohy od ministerstva."

V § 11 odst. 4 písm. b) zní: "b) seznam účastníků, kteří v průběhu daného období nově uzavřeli nebo zrušili smlouvy, a seznam účastníků, kteří nesplnili smluvně stanovené podmínky stavebního spoření,"

V § 11 nově označené odstavce 5 a 6 znějí: "(5) Ministerstvo poukáže stavební spořitelně částku ročních záloh státní podpory do dvou měsíců od doručení žádosti."

"(6) V případě neúplnosti žádosti nebo nesprávnosti vykazovaných údajů je ministerstvo oprávněno vyžadovat doplnění. Po dobu, než je žádost doplněna nebo nesprávnosti odstraněny, lhůta uvedená v odstavci 4 neběží."

Za čl. I. se vkládá nový čl. II., který zní:

"čl. II

Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona č. 292/1993 Sb. a zákona č. 156/1994 Sb., se doplňuje takto:

1. V § 41 c se doplňuje nový odstavec 2, který zní:

"(2) Roční příspěvek stavební spořitelny do Fondu pojištění vkladů činí 0,1 % z průměru objemu vkladů fyzických osob vedených v českých korunách na jméno, příjmení, adresu a datum narození účastníka stavebního spoření (dále jen "pojištěné vklady") za předchozí rok včetně úroků, na které vznikl účastníkovi stavebního spoření nárok v předchozím roce. Průměrný objem vkladů fyzických osob se propočítává podle čtvrtletních stavů vkladů fyzických osob v předchozím roce bez započtení zálohy na státní podporu."

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

2. Za § 45 se vkládá nový § 45 a, který zní:

"§ 45 a

Ustanovení § 41 c odst. 2 se poprvé použije pro roční příspěvek za rok 1995." "

Poslední článek zní:

"ii

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1995."

II. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámili schůzku společných zpravodajů výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu a podíleli se na vypracování společné zprávy, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

 

ing. Richard MANDELÍK, v.r.

ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r.

ověřovatel

předseda

 

Pracovní podklad - úplné znění zákona ve znění společné zprávy výborů, slouží pouze k lepší orientaci při projednávání na schůzi Poslanecké sněmovny.

 

96/1993 Sb.

ZÁKON

ze dne 25. února 1993

o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření

a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních

z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb. a zákona č. 21/1992 o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona č. 292/1993 Sb. a zákona č. 156/1994 Sb.

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

čl. I

 

ČÁST I

Stavební spoření

§ 1

Vymezení pojmu stavební spoření

Stavební spoření je účelové spoření spočívající

a) v přijímání vkladů1) od účastníků stavebního spoření,

b) v poskytování úvěrů1) účastníkům stavebního spoření,

c) v poskytování příspěvku fyzickým osobám2) (dále jen "státní

podpora") účastníkům stavebního spoření.

1) § 1 odst. 2 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona

č. 264/1992 Sb.

2) § 5 odst. 3 písm. d) zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech

hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v

České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění

pozdějších předpisů.

Provozovatel stavebního spoření

§ 2

(1) Provozovatelem stavebního spoření může být pouze banka,

které bylo uděleno povolení podle zvláštního zákona,3) pokud

předmětem její činnosti je pouze stavební spoření a další činnosti

podle tohoto zákona (dále jen "Stavební spořitelna"). Povolení

může být uděleno po souhlasu ministerstva financí (dále jen

"ministerstvo") se zřízením stavební spořitelny.

(2) Při své činnosti podléhá stavební spořitelna bankovnímu

dohledu podle zvláštního zákona,4) pokud tento zákon nestanoví

jinak.

(3) Náležitosti žádosti o souhlas podle druhé věty odstavce 1

stanoví právním předpisem ministerstvo v dohodě s Českou národní

bankou.

3) § 4 zákona č. 21/1992 Sb.

4) Zákon č. 21/1992 Sb., ve znění zákona č. 264/1992 Sb.

Zákon ČNR č. 6/1993 Sb., o České národní bance.

§ 3

Označení "stavební spoř

ení" lze používat pouze pro formu

spoření upravenou tímto zákonem a slova "stavební spořitelna" smí

ve svém názvu používat pouze banka, která je provozovatelem

stavebního spoření podle tohoto zákona.

§ 4

Účastník stavebního spoření

Účastníkem stavebního spoření (dále jen "účastník") může být jen

fyzická osoba s trvalým pobytem na území České republiky a rodným číslem přiděleným příslušným orgánem České republiky 4a) a právnická osoba se sídlem na území České republiky a identifikačním číslem organizace přiděleným příslušným orgánem České republiky 4b).

5) § 43 a násl. občanského zákoníku.

4a) § 23 zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací ve znění zákona č. 128/ 1989 Sb.,

§ 11 odst. 2 zákona ČNR č. 40 /1972 Sb., o působnosti orgánů ČSR v oblasti sociálně ekonomických informací ve znění zákona ČNR č. 171/1989 Sb.

4b) § 26 a § 27 zákona č. 278/1992 Sb., o státní statistice.

§ 5

Smlouva o stavebním spoření

(1) Účastník uzavře se stavební spořitelnou písemnou smlouvu 5) o stavebním spoření (dále jen "smlouva"), ve které se zaváže ukládat u stavební spořitelny peněžní částky ve smluvené výši.

(2) Všeobecné obchodní podmínky stavební spořitelny stanoví,

že účastník má nárok na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření na

financování bytových potřeb (dále jen "úvěr") za předpokladu

zajištění jeho návratnosti.

(3) Úvěr smí být stavební spořitelnou poskytnut a účastníkem

použit pouze na financování bytových potřeb.

(4) Délka čekací doby na poskytnutí úvěru je závislá na

podmínkách stanovených stavební spořitelnou, nesmí však být kratší

než 24 měsíců.

(5) Stavební spořitelna může poskytovat účastníkům úvěry, maximálně do výše smluvní cílové částky, které slouží k dřívější úhradě nákladů na řešení bytové potřeby podle § 6 v případech, kdy účastník nemá ještě nárok na poskytnutí úvěru.

(6) Cílová částka se rovná součtu přijatých vkladů, státní podpory, úroků z nich a poskytnutého úvěru.

(7) Smlouva o stavebním spoření musí obsahovat úrokovou sazbu

z vkladů a úrokovou sazbu z úvěrů. Rozdíl mezi úrokovou sazbou z

vkladu a úrokovou sazbou z úvěru může činit nejvýše 3 procentní

body.

(8) Stavební spořitelna může podmínit uzavření smlouvy

povinností účastníka sjednat životní pojištění pro zabezpečení

závazků vyplývajících ze smlouvy v případě invalidity nebo smrti

účastníka. Povinnost uzavřít pojištění a s tím spojené podmínky se

uvádějí ve smlouvě.

(9) Stavební spořitelna provádí kontrolu použití poskytnutého

úvěru. V případě použití úvěru na jiné než bytové potřeby, je

stavební spořitelna oprávněna požadovat okamžité vrácení celkové

částky poskytnutého úvěru nebo její části použité v rozporu s

účelem úvěru. Účastník je v tomto případě povinen úvěr nebo jeho

část vrátit ve lhůtě stanovené stavební spořitelnou.

(10) Účastníkovi, který má uzavřeno více smluv, přísluší státní podpora jen na jednu z nich.

(11) Částku uspořenou účastníkem na základě jím uzavřené smlouvy nelze v době spoření převést na jiného účastníka.

(12) Při zániku smlouvy v době spoření nepřecházejí práva a povinnosti z této smlouvy na jiného účastníka, pokud tento zákon nestanoví jinak.

(13) Podíl počtu smluv uzavřených stavební spořitelnou s právnickými osobami na počtu smluv, u nichž dosud nevznikl nárok na úvěr, může činit nejvýše 15 procent.

(14) Doba spoření začíná dnem uzavření smlouvy a končí poskytnutím úvěru nebo vyplacením uspořené částky, státní podpory a úroků z nich nebo zánikem právnické osoby jako účastníka.

(9) Doba spoření začíná dnem uzavření smlouvy a končí

poskytnutím úvěru nebo vyplacením státní podpory.

§ 6

Bytové potřeby

(1) Bytovými potřebami účastníka se rozumí

a) získání bytu,

b) výstavba nebo koupě stavby pro bydlení,6)

c) získání stavebního pozemku za účelem výstavby stavby pro

bydlení nebo stavebního pozemku, na kterém se nachází stavba

pro bydlení,

d) změna,7) modernizace a údržba8) bytu, stavby pro bydlení nebo

její části, včetně úhrady případného podílu na úpravách

společných částí,

e) stavební úprava9) nebytového prostoru na byt,

f) úhrada závazků souvisejících s výše uvedenými účely s výjimkou

pokut a dalších sankcí uložených účastníkovi za porušení jeho

povinností při řešení jeho bytových potřeb.

(2) Bytová potřeba účastníka, na kterou stavební spořitelna

poskytne ze stavebního spoření úvěr, se musí nacházet na území

České republiky.

6) § 40 odst. 1 vyhlášky č. 83/1976 Sb., o obecných technických

požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů.

7) § 1 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního

řízení a stavebního řádu, ve znění pozdějších předpisů.

8) § 86 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním

řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

9) § 1 odst. 3 vyhlášky č. 85/1976 Sb.

§ 7

Všeobecné obchodní podmínky

(1) Všeobecné obchodní podmínky stavebního spoření stavební

spořitelna zveřejní vhodným způsobem před zahájením provozování

stavebního spoření. Všeobecné obchodní podmínky musí obsahovat

alespoň tyto údaje:

a) provozované druhy stavebního spoření, typy smluv a podmínky

jejich uzavírání,

b) postup při vyřizování smluv, úročení vkladů a úvěrů,

c) strukturu stavebního spoření, předpoklady a postup při

poskytování úvěrů,

d) řízení při navrácení vkladů vypovězených smluv,

e) postup při vyřizování smluv v případě zániku stavební

spořitelny nebo při odnětí povolení k provozování stavebního

spoření povolujícím orgánem.

(2) Všeobecné obchodní podmínky schvaluje ministerstvo v

dohodě s Českou národní bankou.

§ 8

Úmrtí účastníka stavebního spoření

(1) V případě úmrtí účastníka přecházejí práva a povinnosti

vyplývající ze stavebního spoření na pozůstalého manžela. K tomu

soud přihlédne v řízení o dědictví.

(2) Není-li pozůstalý manžel, jsou práva a povinnosti

vyplývající ze stavebního spoření předmětem dědění, jen

dohodnou-li se dědicové v dohodě o vypořádání dědictví, že práva a

povinnosti ze stavebního spoření převezme jeden z nich.

(3) Nedojde-li mezi dědici k dohodě podle odstavce 2, smlouva

o stavebním spoření zaniká dnem úmrtí zůstavitele a v dědickém

řízení se vypořádá pouze uspořená částka, včetně úroků a poměrné

částky státní podpory ke dni úmrtí účastníka stavebního spoření.

§ 9

Další povolené činnosti stavební spořitelny

(1) Stavební spořitelna může kromě činností stanovených tímto zákonem

a) poskytovat půjčky podnikatelům, jejich výrobky a poskytované služby jsou určeny pro uspokojování bytových potřeb (§6),

b) přejímat záruky za půjčky, které by byla stavební spořitelna oprávněna podle tohoto zákona poskytnout,

c) přijímat podíly nebo účasti na obchodních společnostech, které se zabývají výstavbou bytů nebo výrobou pro tyto účely,

d) podílet se majetkově na jiné stavební spořitelně s předchozím souhlasem České národní banky,

e) poskytovat půjčky obchodním společnostem, na nichž má majetkový podíl,

f) získávat pro poskytování úvěrů účastníkům i ostatních půjček potřebné zdroje od úvěrových institucí nebo vydáváním dluhopisů se splatností nejvýše 5 let,

g) obchodovat na svůj účet se státními dluhopisy nebo dluhopisy, za které stát převzal záruku.

(2) Podíl nebo účast na obchodní společnosti podle odstavce 1 písm.

c) nesmí přesáhnout jednu třetinu základního jmění společnosti a součet podílů na obchodním společnostech nesmí překročit 15 procent základního jmění stavební spořitelny. Pohledávky z půjček podle odst. 1 písm. a) a z

úvěrů podle § 5 odstavce 5 nesmějí překročit 20 % součtu cílových částek podle uzavřených smluv, a to dle stavu zjišťovaného na konci příslušného čtvrtletí.

(3) Činnosti uvedené v odstavci 1 může stavební spořitelna vykonávat jen za předpokladu, že budou přednostně zabezpečeny její závazky vyplývající z uzavřených smluv a že nedojde ke zkracování lhůt splatnosti úvěrů k prodlužování čekacích lhůt na jejich poskytnutí.

(4) Stavební spořitelna může volné prostředky na vkladových účtech účastníků včetně připsané státní podpory použít

a) k uložení u jiné banky,

b) k nákupu státních dluhopisů, případně dluhopisů, na které stát

převzal záruku, a k nákupu poukázek České národní banky,

c) pro úvěry a půjčky podle § 5 odst. 5 a podle § 9 odst. 1 písmeno a) a b) a písmeno e) za předpokladu, že účastníkům, kteří splňují všechny smluvní podmínky a mají nárok na úvěr, byly všechny smluvní úvěry poskytnuty.

(5) Stavební spořitelny mohou nabývat nemovitosti jen v souvislosti s výkonem svých činností, a to pouze k zajištění úvěrů a půjček těmito nemovitostmi nebo k pořízení prostor pro svou činnost.

 

ČÁST II

Státní podpora

§ 10

Výše státní podpory

(1) Státní podpora přísluší účastníkovi, pokud jím je fyzická osoba, podmínek

stanovených v tomto zákoně a poskytuje se ze státního rozpočtu

České republiky formou ročních záloh.

(2) Poskytovaná záloha státní podpory činí 25 % z ročně

uspořené částky, maximálně však z částky 18 000 Kč.

(3) V případě uzavření dvou smluv o stavebním spoření se státní podporou jedním účastníkem v témže kalendářním roce tak, že následná smlouva je uzavřena po ukončení platnosti předchozí smlouvy, bude připsána záloha státní podpory na následně uzavřenou smlouvu, a to pouze do výše rozdílu mezi maximální částkou státní podpory a částkou státní podpory připsanou za daný kalendářní rok na předchozí smlouvu.

(4) Částka úspor přesahující 18 000 Kč v jednom roce se z

hlediska posuzování nároků účastníka na státní podporu převádí do

následujícího roku spoření.

§ 11

Poskytování státní podpory

(1) Na připsání roční zálohy státní podpory na účet má nárok

účastník, pokud jím je fyzická osoba, podle skutečně uspořené částky v příslušném roce.

(2) Nárok na vyplacení zálohy státní podpory uplatňuje souhrnně za všechny účastníky stavební spořitelna písemnou žádostí u ministerstva, a to vždy po uplynutí

kalendářního roku. Stavební spořitelna připíše poukázané zálohy

státní podpory na účty účastníků nejpozději do jednoho

měsíce od obdržení zálohy od ministerstva.

(3) Stavební spořitelna požádá vždy k 30. červnu kalendářního roku o zálohu státní podpory pro ty účastníky, kteří v prvním pololetí téhož roku ukončili stavební spoření.

(4) V žádosti o roční zálohy státní podpory uvádí stavební

spořitelna tyto údaje:

a) seznam účastníků, pro které je vyžadována v daném období záloha státní podpory, a potřebné údaje k ověření o účastnících, a to rodné číslo, jméno, příjmení a poštovní směrovací číslo, bydliště, číslo smlouvy, datum uzavření a ukončení smlouvy, datum a důvod změny smlouvy,

b) seznam účastníků, kteří v průběhu daného období nově uzavřeli nebo zrušili smlouvy, a seznam účastníků, kteří nesplnili smluvně stanovené podmínky stavebního spoření,

c) vyčíslení celkově požadované zálohy státní podpory.

(5) Ministerstvo poukáže stavební spořitelně částku ročních záloh státní

podpory do dvou měsíců od doručení žádosti.

(6) V případě neúplnosti žádosti nebo nesprávnosti vykazovaných údajů je ministerstvo oprávněno vyžadovat

doplnění. Po dobu, než je žádost doplněna nebo nesprávnosti

odstraněny, lhůta uvedená v odstavci 4 neběží.

§ 12

Výplata státní podpory

(1) Do doby vyplacení účastníkovi jsou připsané zálohy státní

podpory na účtě účastníka pouze evidovány.

(2) Zálohy státní podpory evidované na účtě účastníka vyplatí stavební spořitelna účastníkovi jen za podmínky, že účastník od uzavření smlouvy po dobu pěti let nebude s vkladem nakládat, s výjimkou případu, kdy byl vklad ze stavebního spoření po poskytnutí úvěru použit na bytové potřeby. Pokud by tato podmínka nebyla splněna, ztrácí účastník nárok na výplatu státní podpory a stavební spořitelna je povinna zálohu státní podpory evidovanou na účtě účastníka vrátit v plné výši do dvou měsíců ministerstvu.

(3) Obdobně jako v odstavci 2 se postupuje v případě, kdy

účastník bude žádat o úvěr. Po uplynutí minimální čekací doby

podle § 5 odst. 4 může účastník, podle podmínek konkrétní stavební

spořitelny, získat úvěr za předpokladu, že uspoří smluvně

sjednanou částku. Nárok na výplatu státní podpory má účastník jen

za skutečnou dobu spoření.

§ 13

Povinnosti stavební spořitelny

(1) Stavební spořitelna sleduje, zda účastníkovi trvá nárok

na státní podporu. Pokud tento nárok z důvodu neplnění podmínek

smlouvy nebo jejího vypovězení zanikl, stavební spořitelna další

státní podporu nečerpá a je povinna příslušnou částku přijatých

záloh státní podpory vrátit ministerstvu nejpozději do dvou měsíců

od zjištění důvodů pro vrácení.

(2) Stavební spořitelna eviduje zrušené smlouvy a v

pravidelných intervalech, alespoň čtyřikrát ročně, kontroluje, zda

jsou plněny podmínky smlouvy.

(3) Stavební spořitelna vrátí neoprávněně čerpané zálohy

státní podpory nejpozději do dvou měsíců ode dne, kdy zjistí, že

nastaly důvody pro její vrácení.

§ 14

Evidence státní podpory

(1) Státní podpora se eviduje až do jejího vyplacení

účastníkovi nebo vrácení ministerstvu na účtě účastníka tak, aby

bylo možno kdykoli vyčíslit její výši, a úročí se stejnou sazbou

jako základní vklad účastníka.

(2) V případě vrácení státní podpory ministerstvu se úroky

vzniklé ze státní podpory ponechávají účastníkovi.

§ 15

Státní dozor

(1) Kontrolu používání státní podpory provádí

ministerstvo.10)

(2) Stavební spořitelna je povinna ministerstvu poskytnout

všechny údaje nezbytné k ověření výše poskytnuté státní podpory,

jejího rozúčtování na účty účastníků a dalších skutečností,

ovlivňujících využívání státní podpory.

(3) Při předkládání uvedených údajů pověřeným pracovníkům

ministerstva se na stavební spořitelny nevztahuje povinnost

zachovávat bankovní tajemství.11)

(4) O výsledcích prováděných kontrol se ministerstvo a Česká

národní banka vzájemně informují.

10) § 20 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.

11) § 38 zákona č. 21/1992 Sb.

§ 16

Vrácení státní podpory

(1) Ministerstvo uloží stavební spořitelně vrácení vyplacené

části, případně celkově vyplacené státní podpory, v případě

porušení podmínek stanovených tímto zákonem, bez ohledu na to, zda

porušení způsobil účastník nebo stavební spořitelna, a uloží

pokutu až do výše 50 % částky, kterou je stavební spořitelna

povinna vrátit. Částku státní podpory uloženou k vrácení do státního

rozpočtu a uloženou pokutu vybírá a vymáhá ministerstvo.

(2) Pokutu podle odstavce 1 stavební spořitelna neplatí v

případě, že porušení podmínek zjistí sama a státní podporu vrátí

bez rozhodnutí ministerstva.

(3) Vrátit státní podporu a zaplatit pokutu musí stavební

spořitelna nejpozději do dvou měsíců ode dne doručení rozhodnutí

ministerstva.

(4) Uložit vrácení státní podpory a uložit pokutu podle

odstavce 1 lze do jednoho roku od zjištění, že podmínky pro

čerpání státní podpory byly porušeny, nejdéle však do pěti let od

porušení těchto podmínek.

(5) Výnos pokut je příjmem státního rozpočtu.

(6) Po dobu nejméně deseti let od ukončení spoření je

stavební spořitelna povinna archivovat všechny doklady týkající se

výplaty státní podpory. Tímto ustanovením nejsou dotčeny lhůty v

případech, kdy jiné právní předpisy stanoví lhůty delší.

 

ČÁST III

§ 17

Zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,

ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., se doplňuje

takto:

V § 4 se doplňuje písmeno s), které zní:

"s) úroky z vkladů ze stavebního spoření, včetně úroků ze státní

podpory podle zvláštního zákona,4a) jsou osvobozeny od daně

z příjmů fyzických osob.".

Poznámka č. 4a) pod čarou zní:

"4a) Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře

stavebního spoření a o doplnění zákona ČNR č. 586/1992 Sb.,o

daních z příjmů, ve znění zákona ČNR č. 35/1993 Sb.".

 

ČÁST IV

Ustanovení závěrečná

§ 18

(1) Za nedostatky v činnosti, ve smyslu ustanovení § 26

zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, se považuje i porušení tohoto

zákona.

(2) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na

stavební spořitelny ustanovení zákona č. 21/1992 Sb.,o bankách, a

zákona České národní rady č. 6/1993 Sb., o České národní bance.

§ 19

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1993.

čl. II

Právní vztahy vyplývající ze smluv uzavřených před účinností tohoto zákona se řídí dosavadními předpisy.

čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1995.

II. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámili schůzku společných zpravodajů výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu a podíleli se na vypracování společné zprávy, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

 

ing. Richard MANDELÍK, v.r.

ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r.

ověřovatel

předseda

 



Přihlásit/registrovat se do ISP