Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

(VII. volební období České národní rady)

rozpočtový výbor

Zápis

z 21. schůze výboru,

která se konala dne 26. až 28. října 1993

ve školícím středisku PSP Harrachov

 

říjen 1993

Zápis

 

z 21. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala 26. - 28. října 1993 ve školícím středisku Harrachov.

Přítomni: poslanci a hosté dle prezenční listiny

Omluveni: 26. - 28. 10. - posl. J. Hájek a J. Valenta

Schůzi rozpočtového výboru zahájil a řídil jeho předseda posl. T. Ježek. Navrhl následující program jednání s tím, že proti pozvánce se doplnil bod pořadu 5a "Rozpočet Fondu dětí a mládeže" a zaměnily se vzájemně body 1. a 5.

1.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 302 Poslanecká sněmkovna PSP

2.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 312 Ministerstvo financí

3.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 301 Kancelář prezidenta republiky

4.

Návštěva sklárny Harrachov

5.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 345 Český statistický úřad

5.a

Návrh rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1993

6.

Vládní návrh zásad zákona o pravidlech hospodaření rozpočtovými prostředky České republiky a obcí (tisk 482) - doprojednání

7.

Stanovisko RV k návrhu zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, část 12 (projednávání státního rozpočtu) ak § 79 (pravidla hospodaření poslaneckých klubů)

8.

Sdělení předsedy, různé

9.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 397 Státní dluh na rok 1994

10.

Zpráva ministra financí o plnění státního rozpočtu za 1.-9. 1993

11.

Návrh státního rozpočtu na rok 1994 - kapitola č. 398 Všeobecná pokladní správa

12.

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1994 a o změně a doplnění některých zákonů a vládní návrh státního rozpočtu České republiky narok 1994 (tisk 533)

Takto navržený program poslanci schválili (hlasování: +10, 0, 2).

 

1.

 

Návrh státního rozpočtu na rok 1994 ČR - kapitola č. 302 Poslanecká sněmovna PSP

Úvodem vystoupil vedoucí Kanceláře Poslanecké sněmovny ing. P.Kynštetr, CSc. Uvedl hlavní potřeby Kanceláře, jež narostly převzetím řady funkcí, jež původně zastávalo Federální shromáždění. (zahraniční činnost). Uvedl též informaci o stavu rekonstrukce a dostavby areálu.

Následovala rozprava. V ní vystoupili následující poslanci L. Novák, M. Skočovský, T. Páv, M. Kraus, J. Vačkář, J. Wagner. V rámci diskuse byly vzneseny dotazy na hrazení příspěvků na členství v mezinárodních organizacích (hrazeny z položky 54). Dále jaká je výše celkových investičních nákladů (301,4 mil Kč.) a jejich struktura. Jakým způsobem se valorizují předpokládané výdaje, jaký je index růstu mezd (11 %). Na dotazy odpovídal ing. Kynštetr a ing. Kovalovský, vedoucí HSO KPSP.

Na závěr bylo přijato usnesení č. 132 (hlasování:+12, 0, 0), kterým výbor vyslovil souhlas s rozpočtem ve výši příjmů 3 400 tis. Kč a výdajů 560 214 tis. Kč.

 

2.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 312 Ministerstvo financí

Úvodem vystoupil nám. ministra financí ing. K. Purkyně. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. S. Pěnička.

V rozpravě vystoupili posl. M. Skočovský, J. Vačkář, J. Wagner, M. Kraus. Obsahem rozpravy byly otázky nesouladu výše uvedených investičních prostředů v sešitu "Kapitálové výdaje SR" a ve vlastním kapitolním sešitě (rozdíl mezi běžnou mírou investování uvedenou v kapitole a v číslech kapitálových výdajů SR - rozdíl vznikl přesunem 6 mil. Kč do globální dotace). Výbor vzal na vědomí, že index růstu výše mzdových prostředků byl stanoven odborem státního rozpočtu MF ČR na 11%. Poslanci poukazovali na to, že není zřejmé, jak je tento index dodržen u MF - finanční úřady, neboť běžný podíl dělá 17%. Dotazy padly i na pokračování vybavování finančních úřadů počítačovou technikou vč. softwearu a schopností úřadů rozúčtovávat daně (daň z nemovitostí). Ministerstvo financí předvede koncem listopadu rozpočtovému výboru systém ADIS a jeho možnosti.

Posl. J. Wagner požádal ministra financí, aby předložil neprodleně metodické pokyny k sestavení rozpočtu, jež Ministerstvo financí stanovilo správcům jednotlivých kapitol k jejich sestavení.

V rozpočtu chybí přesnější údaje na investice pro počítačovou síť celních orgánů. Prostředky jsou zatím v kapitole VPS, po vypsání tendru lze výši položek upřesnit. Rozpočtový výbor doporučil přesunout z kapitoly VPS do rozpočtu kapitoly MF ČR - oddíl GŘ Cel částku 220,6 mil. Kč na vybavení výpočetní technikou včetně napojení na ADIS.

Bylo přijato usnesení č. 133 (hlasování: +11, 0, 1).

 

3.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 301 Kancelář prezidenta republiky

Úvodní výklad přednesl vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Luboš Dobrovský. Jako zpravodaj vystoupil posl. S Pěnička. Zpravodaj doporučil vyslovit s návrhem souhlas.

V následující rozpravě vystoupili: J. Wagner, L. Novák a J. Vačkář. Byly vysloveny dotazy na funkčnost rozdělení kapitoly na vlastní Kancelář - rozpočtovou organizaci a na Správu Pražského hradu a Lesní správu Lány příspěvkové organizace. Byla diskutována i velikost vlastních příjmů organizací a výše těžby dřeva u Lesní správy.

Předložený návrh poslanci doporučili. Bylo přijato usnesení č. 134 (hlasování: +12, 0, 0).

 

4.

Návštěva sklárny Harrachov

Poslanci navštívili Sklárnu v Harrachově, kde byli uvítání majitelem a ředitelem v jedné osobě JUDr. F. Novosadem. Ten je provedl po jednotlivých provozech (huť, kulírna, muzeum). V rámci návštěvy proběhla beseda na téma: zkušenosti majitele s privatizací podniku a jeho hodnocení dalšího možného rozvoje soukromého podnikání v této sféře podnikání. Na závěr poděkoval předseda výboru za přijetí a poslanci se přemístili zpět do školícího zařízení.

 

5.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 345 Český statistický úřad

Úvodní výklad přednesl předseda Českého statistického úřadu ing. Edvard Outrata. Zpravodajem byl posl. Tomáš Páv.. Zpravodaj poukázal nato, že z návrhu není zřejmé rozložení částek do regionů. V případě požadovaných úspor bude nutno pozměnit zákon o státní statistice, kterou se nově definují její úkoly. Institut pro veřejné mínění by nadále neměl být podřízen ČSÚ. Dislokace ČSÚ není příliš vhodná, bylo by dobré úřad přemístit do některé budovy po federálních orgánech. Zpravodaj doporučil výboru návrh kapitoly schválit.

V diskusi vystoupili: M. Skočovský, T. Páv, V. Lukáš, J. Wagner. Zazněly dotazy: zda je výše prostředků dostatečná pro činnost úřadu, na výši prostředků pro tzv. běžné a kapitálové investice a na jejich strukturu, dále zda se v rámci jednotlivých rezortů počítá se statistickými odbory, které mají rezorty; z jakých prostředků jsou tyto odbory financovány. Statistický úřad by měl vytvořit ceník prací, aby bylo zřejmé, co a kolik stojí. Dodatečné služby by měla platit ministerstva ze svých rozpočtů. Otázky byly vzneseny i na další osud územních pracovišť.

Na závěr bylo přijato usnesení č. 135 (hlasování: +14, 0, 0).

 

5.a

Návrh rozpočtu Fondu dětí a mládeže narok 1993

Úvodní výklad podal posl. J. Třebický Uvedl problematiku - rozpočet je koncipován bez příjmové strany a chybí bilance majetku a jeho výnosů, Fond nemá předán majetek, jeho činnost je bržděna, i když má od 19. září (datum registrace výboru dle zákona) vyvíjet plnohodnotnou činnost. K situaci se vyjádřil náměstek ministra hodpodářství ing. M. Kupka. Ministerstvo hospodářství spolupracuje s výborem Fondu, kterému byly známy výše zůstatku na účtu.

V rozpravě vystoupili posl. R. Mandelík, J. Wagner, J. Vačkář, L. Novák, T. Ježek. Bylo konstatováno, že je třeba urychleně převést prostředky ze zvláštního účtu ve prospěch Fondu, aniž by bylo nutno čekat na uzávěrku. Poslanci vyslovili nespokojenost s tím, že zákon je účinný od března a zatím se v pracích na předání majetku příliš nepokročilo. Jsou zde dvě roviny: vlastní rozpočet Fondu a předání majetku. Další otázkou je stav tohoto majetku. Ministerstvo předá majetek movitý, nemovitý i peněžní. Podle odhadu Ministerstva hospodářství lze v letošním roce očekávat vyrovnané hospodaření, ale bez dividend. Někteří poslanci doporučili, aby NKÚ, jako nástupnický orgán bývalého Ministerstva státní kontroly odpovědného za kontrolu majetku SSM, předložil informaci o tom, kam až dospěla kontrola MSK a o provedení revize stavu majetku a hospodaření s ním.

Na závěr navrhl posl. R. Mandelík přijetí usnesení č. 136. Na návrh posl. J. Maryta bylo o usnesení hlasováno po částech (hlasování ad I. +16, 0, 0; ad II. +16, 0, 0; ad III.+16, 0, 0, ad IV.+15, -1, 0).

 

6.

Vládní návrh zásad zákona o pravidlech hospodaření rozpočtovými prostředky České republiky a obcí (tisk 482) - doprojednání

Tento bod pokračoval po přerušení z 19. schůze výboru podrobnou rozpravou k jednotlivým zásadám. V rozpravě vystoupili všichni přítomní členové výboru. Na závěr poslanci doporučili návrh zásad schválit s připomínkami, které vyplynuly z rozpravy (viz usnesení č. 115, které bylo schváleno +14 hlasy, nikdo nebyl proti a nikdo se nezdržel).

 

7.

Stanovisko RV k návrhu zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, část 12 (projednávání státního rozpočtu) ak § 79 (pravidla hospodaření poslaneckých klubů)

Na návrh předsedy výboru byl tento bod přesunut na některé z dalších jednání výboru. S tím souhlasili všichni přítomní poslanci.

 

8.

Sdělení předsedy, různé

Tento bod uvedl předseda výboru T. Ježek.

-

Proběhla diskuse k návrhu pozvánky na 22. schůzi. Poslanci byli informováni o telefonátu s Parlamentem, kdy na základě večerního jednání (27. 10.) organizačního výboru bylo schváleno upuštění zásad a zkrácení lhůty u všech novel daňových zákonů a u zákona o místních poplatcích (celkem u 7 zákonů) a všechny byly přikázány rozpočtovému výboru na příští týden nad rámec běžného pořadu. Z toho důvodu bylo rozhodnuto program upravit následovně:

1.

Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Polské republiky o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku.

2.

Smlouva mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a majetku.

3.

Návrh zásad zákona poslance Josefa Bejčka na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku státu do vlastnictví obcí (tisk 601).

4.

Návrh rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1993 (tisk 581).

5.

Pojistné plány zdravotních pojišťoven - doprojednání.

6.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích vybíraných správními orgány České republiky, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb., zákona ČNR č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (tisk 525).

7.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 605).

8.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (tisk 616).

9.

Závěrečný účet Rady pro rozhlasové a televizní vysílání

10.

Sdělení předsedy, různé

11.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 16/1993 Sb., o dani silniční a zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků ve znění pozdějších předpisů (tisk 622).

12.

Vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje občanský zákoník (tisk 532).

13.

Vládní návrh zákona o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty (tisk 549).

14.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 586/199 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (tisk 617).

15.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí a mění zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (tisk 611).

16.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (tisk 618).

17.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů (tisk 619).

18.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 391/1991 Sb., o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů, ve znění pozdějších předpisů (tisk 598)

Sněmovní tisky budou mít poslanci k dispozici po návratu do Prahy na vrátnici PSP.

-

Poslanci souhlasili s předpokládanou cestou poslanců J. Třebického, V. Lukáše a J. Maryta do Spolkové republiky Německo v termínu od 14. do 19. listopadu 1993 - společná akce s hospodářským výborem na pozvání fy Mercedes Benz. K tomu bylo přijato usnesení RV č. 139 (hlasování: +11, 0, 0).

-

Výbor na návrh předsedy zrušil komisi pro problematiku Nejvyššího kontrolního úřadu, kterou ustavil v září loňského roku. K tomu bylo přijato usnesení č. 140 (hlasování: +11, 0, 0).

 

9.

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 1994 - kapitola č. 397 Státní dluh na rok 1994

Úvodní výklad přednesl vrchní ředitel Ministerstva financí ing. Havel. Zpravodajskou zprávu měl posl. R. Mandelík.

Následovala rozprava. V ní vystoupili: R. Mandelík, J. Vačkář, T. Ježek. V diskusi bylo poukázáno na to, že z návrhu není zřejmé rozložení jednotlivých částek dluhu, doby jejich splatnosti a výše úroků (struktura dluhu). Dále byly vzneseny dotazy na vztah státního rozpočtu a Fondu národního majetku - plánované poskytnutí 18 mld. Kč na krytí státního dluhu. Po kalkulaci příjmů a výdajů může Fond provádět a provádí tyto operace. Jde o veřejné finance, tj. státní prostředky, i když z hlediska právního jde o samostatnou právní instituci. Problém však spočívá v tom, aby se kalkulace příjmové strany rozpočtu Fondu ukázaly jako správné.

Na závěr bylo přijato usnesení č. 137 (hlasování: +12, -1, 0).

 

10.

Zpráva ministra financí o plnění státního rozpočtu za 1.-9. 1993

Zprávu uvedl vrchní ředitel odboru Ministerstva financí ing. M. Havel. Následovala rozprava. V ní vystoupili: T. Ježek, J. Vačkář, P. Šafařík. Za Ministerstvo financí odpovídali ing. E. Janota, ředitel odboru státního rozpočtu, ing. M. Havel, vrchní ředitel a ing. R. Prokop, ředitel odboru rozpočtů územních orgánů. V diskusi bylo konstatováno, že není zatím funkční systém ADIS, takže i ministerstvo nemá zcela aktuální údaje, má údaje o stavu účtu SR u Komerční banky. Zde je ke dnešnímu dni opět přebytek cca 3 mld. Kč. Po přechodném snížení v srpnu a září (dovolené a přechod na jiný systém vracení nedoplatků plynoucích z daně z přidané hodnoty).

U obecních rozpočtů bylo poukazováno, že stále není rozúčtována daň z nemovitostí ve prospěch obcí. Je předpoklad, že k ukončení rozúčtování dojde do konce roku. Výše daně z nemovitostí nebude naplněna - předpoklad 3,5 mld. očekávaná skutečnost 2,9 mld. Kč. Proto MF přijalo opatření, že nebudou-li mít obce naplněny příjmy z této daně a daně ze závislé práce, dostanou od SR vyrovnání. Tam, kde mají obce aktuální nedostatek financí, poskytnou jim okresní úřady finanční výpomoc. V globále jsou rozpočty obcí přebytkové. Z dalších dotazů byly vzneseny otázky na to, zda okresní úřady mohou opustit Komerční banku. Nenaruší to informační systém. Trend je racionalizace zúčtovacího systému, gesce je však u Národní banky.

Na závěr přijali poslaci usnesení č. 138, kterým rozpočtový výbor vzal zprávu ministra financí na vědomí (hlasování: +13, 0, 0).

 

11.

Návrh státního rozpočtu na rok 1994 - kapitola č. 398 Všeobecná pokladní správa

12.

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1994 a o změně a doplnění některých zákonů a vládní návrh státního rozpočtu České republiky narok 1994 (tisk 533)

Na návrh předsedy výboru byl bod 11 a 12 spojen, tj. k oběma byl přednesen společný výklad.

Úvodem vystoupil ministr financí ČR ing. Ivan Kočárník,CSc.. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. T. Ježek.

Následovala obecná rozprava ke všem předloženým materiálům. V rozpravě vystoupili: L. Novák, S. Recman, P. Brodský, J. Vačkář, T. Ježek. Zazněla celá řada dotazů a byly projenány okruhy otázek dotýkající se v podstatě celého rozpočtu. Bylo konstatováno, že základními charakteristickými rysy předloženého návrhu jsou: snižování podílu výdajů veřejných rozpočtů na GPD (z 45% na 44%); snaha o vyrovnané veřejné rozpočty - jak vládní tak územní; stabilizace absolutní výše hrubého zadlužení, tj. do roku 2000 pokles vůči GPD na 11% ze současných 18%), hrazení části veřejných výdajů na vrub akumulovaného národního majeteku - přes Fond národního majetku, snížení daňového zatížení jak právnických, tak fyzických osob; ve výdajové části pak zajištění priorit jakými jsou školství a bezpečnost.

Poslanci konstatovali, že bez znalosti konkrétních návrhů dopadajících do kapitoly VPS nelze projednávání uzavřít. Proto na návrh posl. L. Nováka byl tento bod přerušen do doby, než budou známa usnesení výborů ke kapitolám a k návrhu zákona.

Tím skončil pořad jednání 21. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu. Schůze skončila závěrečným slovem předsedy 28. 10. 1993 ve 14.30 hodin v Harrachově.

 

ing. Richard MANDELÍK, v.r.

ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: P. Jelínek

V Praze 29. října 1993



Přihlásit/registrovat se do ISP