Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

rozpočtový výbor

Zápis

z 46. schůze výboru,

která se konala ve dnech 18. a 23. října 1994

 

říjen 1994

Zápis

z 46. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala 18. až 23. října 1994, výjezdní zasedání do Švýcarské konfederace.

Přítomni: poslanci a hosté dle prezenčních listin

Omluveni: posl. R. Kolář, L. Novák, J. Valenta

Jednání výboru řídil jeho předseda T. Ježek. Program výjezdního zasedání byl schválen takto:

Bern 19. 10. 1994

1. Přijetí na velvyslanectví, beseda s pracovníky úřadu - vzájemná informace o aktuální vnitropolitické situaci v obouch státech

2. Návštěva spolkového shromáždění, beseda se zástupci výboru pro finance se zaměřením na rozpočtování a financování regionů a obcí

Ženeva 20. - 22. 10. 1994

3. Návštěva Union Bank Swiss of Geneva se zaměřením na problematiku mezinárodních bankovních operací

4. Návštěva Paláce národů

5. Přijetí u čs. chargé d'affaire

6. Návštěva firmy Davidoff

7. Návštěva Ženevské burzy (parketu) se zaměřením na fungování trhu cennými papíry a dohled nad tímto trhem

8. Návštěva sekretariátu Mezinárodní organizace práce (ILO) - zařazeno dodatečně

9. Setkání se

- zástupci Prive Invest Fund

- zástupcem ČR v GATT p. Šindelářovou

10. Poznávací program

 

1.

Přijetí na velvyslanectví, beseda s pracovníky úřadu - vzájemná informace o aktuální vnitropolitické a ekonomické situaci v obou státech

Velvyslanec ČR Dr. Belcredi uvítal členy rozpočtového výboru. Předseda T. Ježek informoval velvyslance ČR ve Švýcarské konfederaci o účelu návštěvy. V diskusi dále vystoupili za velvyslanectví ekonomický rada P. Ehremberger, p. Kováč (úseku politiky) a poslanci J. Třebický, J. Wagner, R. Mandelík, M. Skočovský, V. Lukáš, J. Hájek, J. Vačkář, S. Recman

Témata diskuse:

- postavení ČNB po zavedení konvertibility

- komparativní výhody ČR (mzdy a kurz)

- otázka bankovního tajemství

- praní špinavých peněz a přístup Švýcarských bank v ČR k tomuto problému

- otázka zastoupení Švýcarských bank v ČR

- postavení ČR v rámci postkomunistických zemích

- spolupráce ČR a Švýcarska v rámci armády

- mýtus neutrality, reforma Švýcarské armády

- společné česko-švýcarské podniky- velké (ABB, Nestlé), střední (keramička Bechyně, Obaly Opava)

- způsob řízení švýcarských podniků na území ČR

- komunální volby v ČR

- odraz ČR ve švýcarském tisku

- vláda a parlament ve Švýcarsku

- vztah občana Švýcarska ke státu

- volby ve Švýcarsku 1995

- strukturální rozlišení obyvatelstva

- vztah národů v rámci Švýcarska, francouzsky a německy mluvících kantonů

- švýcarské národní právo

- postavení cizinců ve Švýcarsku - role obce při udělovánístátního občanství

- švýcarský rozpočet

- financování kantonů a obcí, rozdělovíní příjmu z daní mezi kantony, obce a federaci (70% přijmů zůstává v kantonech)

- majetkové a daňové přiznání ve Švýcarsku

- DPH ve Švýcarsku - 6,5% , daň z obratu

- postavení Švýcarska v evropských institucích

- aktivity Švýcarska v energetice

- kultivace krajiny po zemědělské výrobě

- dovoz zemědělských produktů

- systém švýcarského zemědělství, subvence zemědělské výroby ze 70%

- srovnání tržních podmínek Švýcarska a ČR - rozdíl v přístupu ke statistice (Švýcarsko nezapočítává tranzitní obchody k zahraničnímu obchodu)

- podíl finančních a obchodních operací ve státním rozpočtu

- bankovní systém Švýcarska (banky rodiné, soukromé, kantonální)

- vzájemná regionální spolupráce kantonu Bern a jihočeského kraje

- technické služby, třídění odpadů, recyklace odpadu ve Švýcarské konfederaci

- problém drog ve Švýcarsku (příchod narkomanů z celého světa)

- církevní otázka

- turismus

- historie budovy velvyslanectví ČR ve Švýcarsku

- průběh rozdělení velvyslanectví se Slovenskou republikou

 

2.

Návštěva Spolkového shromáždění, beseda se zástupci výboru pro finance se zaměřením na rozpočtování a financování regionů a obcí

Členy rozpočtového výboru uvítali zástupci Spolkového parlamentu p. Ernst Leuenberger - předseda finanční rady a p. Paul Gamperli - člen finanční komise stavovské rady, bývalý člen vlády-ministr kantonu. Předseda rozpočtového výboru T. Ježek poděkoval za uvítání. Paul Gempling podal stručný výklad vztahu státního, kantonálního, obecního rozpočtu, vzájemné propojenosti a vazeb, správního rozdělení federace (26 kantonů, 3000 obcí).

Kompetence jednotlivých úrovní

- spolek

styk se zahraničím, obrana státu, sociální blaho, hospodařská a zemědělská politika a z toho vznikající národní kolektivní statky;

- kantony

zdravotnictví, vzdělání a výchova, otázky právního charakteru, policie a hasiči, silnice, energie;

- obce

ochrana životního prostředí, kultura, rekreace a z toho vznikající obecní kolektivní statky.

Financování

- spolek

nepřímé daně (daň z obratu), spotřební daň (tabák, alkoholické nápoje), pohonné hmoty, podílí se nepřímých spolkových daních (nárokuje určité % z daní kantonálních);

- kantony

uplatňují přímé daně (daň z příjmu, daň z majetku, daň ze zisku a kapitálu právnických a fyzických osob).

Finanční vyrovnání

- spolek

stanoví podíl kantonů na vybraných položkách (přímá spolková daň přímá spolková daň, zúčtování daně); dále mají kantony podíl na příspěvku ze spolku podle finanční mocnosti (např. finanční příspěvky nebo např. na různá operativní opatření na učňovské školství).

V následující diskusi vystoupili T. Ježek, J. Wagner, S. Recman, J. Hájek, T. Páv, Vačkář, M. Kraus. Témata diskuse:

- příspěvky do kantonů,

- rozhodovací mechanismus (finanční síla kantonů, plocha obyvatelstvo), další kritéria používaná při rozhodování,

- doplňování rozpočtu kantonu ze spolkového rozpočtu,

- placení daní vzhledem k příjmu na hlavu (porovnávání podle indexu),

- konkurence mezi kantony podle výše daní, výše daní stanovena referendem, potíže při usidlování hospodářských podniků, dochází k problému obcí, vylidňování měst a s tím spojené odchody daňových poplatníků,

- nutnost reformování finančního vyrovnání tak, aby lépe odpovídal novým kritériím a finančnímu prostředí,

- rovnost finančního roku a fiskálním rokem,

- úlevy na daních podle kantonu, právnické osoby mají konkordát - úlevy v prvním roce a nasledujících devíti letech podnikání,

- procedura projednávání rozpočtu, projednávání návrhu rozpočtu v národní a stavovské radě ve finančním výboru, kompetence výborů, výbory nemají žádné kompetence zasahovat do rozpočtu, mohou předložit parlamentu návrh na úpravy,

- daň z majetku, daň z kapitálu, vztahy při kontrolování příjmů, majetková daň u fyzických osob,kapitálové daně u právnických osob (podle základního kapitálu společnosti, základ daně právnických osob, míra zdanění - progresivním tarifem),

- odsouhlasení daňového zákonu pro kantony v referendu,

- kontrovatelnost daní (systém hlášení daně, prokazování příjmů), daňová čest,

- problém oceňování majetku a otázka aktualizace oceňování, oceňování cenných papírů, tabulka akcií, tvorba komisí při oceňování nemovitostí,

- zemědělství; dotace a zdaňování a dopad do financování malých obcí,

- ustavení společné komise, která má po třech členech národní a kantonální rady; ti vytvářejí finanční delegaci - poradní orgán pro spolkovou radu v otázce rozpočtu,

- obecní shromáždění - rozhoduje o rozpočtu, ve velkých obcích se rozhoduje referendem,

- vliv kantonální vlády na rozpočet a jeho schválení,

- deficitní rozpočet ve Švýcarsku a vyrovnaný rozpočet v ČR, deficit Švýcarské konfederace na všech úrovních, otázka řešení tohoto deficitu,

- snaha Švýcarské konfederace o snížení rozpočtu (43 miliardy výdaje, 36 miliardy příjmy),

- spoření, hledání nových finančních zdrojů, odhady daňových výnosů,

- subvence do zemědělství,

- příjem nezaměstnaných.

Na závěr diskuse poslanci požádali představitele Spolkového parlamentu o publikaci o švýcarském daňovém systému.

 

3.

Návštěva Union Bank Swiss of Geneva se zaměřením na problematiku mezinárodních bankovních operací

Jménem banky přivítal poslance p. Didier Schaer - viceprezident banky a p. Gerard Henri Cannio -zástupce ředitele divize, marketingu a veřejných vztahů.

Poslanci shlédli video záznam o dějinách finančního místa Ženevy a o bance UBS. Byla zde zachycena speciální oddělení banky - oddělení pro devizové operace, směnárna, burzovní obchody. Poslanci získali obecné informace o kantonu , jeho populaci, o dějinách Ženevy z finančního hlediska, soukromých bankách, vzniku Ženevské burzy, infrastruktuře, mezinarodních bankovních organizacích, mezivládích a nevládních organizacích, zahraniční správě a o řízení majetku bankou.

Dále následovalo podrobné seznámení poslanců s organizací banky, která se skladá ze čtyř divizí:

- úvěry (aktiva v rozvaze),

- investice (cenné papíry),

- managment (správa jmění podniků),

- obchod s cennými papíry, devizové operace.

Úhrný finanční kapitál deponovaný ve Švýcarsku = 2.000 mld. SFr, z toho 800 mld. je zahraniční kapitál. Tento kapitál spravuje 500 bank a finančních společností. Jsou spojeny do Švýcarské mezibankovní asociace. UBS (hodnocená mezinárodní firmou Standard and Poors - AAA, tj. nejvyšší ratingové hodnocení) je 27. největší světovou bankou. Spravuje úhrnný majetek (aktiva) ve výši 311 mld. SFr (údaj za rok 1993). Bližší informace byly podány k divizi obchodování s cennými papíry, která zajišťuje komerční funkci, investice a správu majetku, mezinárodní obchod a prodej cenných papírů. Tato divize existuje v každé bance UBS. Veškeré obchodování banky probíhá v frankofoní oblasti. Banka dále zajišťuje obchod se zahraničními měnami, transakce v hotovosti, nákupy a prodeje na termínovém trhu, vztahy s klientelou atd. Banka musí identifikovat původ peněz. Dále byli poslanci seznámeni s technickým vybavením oddělení, infrastrukturou banky, archivací záznamů po dobu 6 měsíců, s fungováním pracoviště s akciemi, jak probíhá operace nákupů a prodejů služby, jak fungují služby zabývající se klientelou.

Následovala diskuse, ve které vystoupili posl. T. Ježek a posl. Hájek. Tématem byla:

- interní směrnice,

- zákon o bankách, oznamovací povinnost, legislativní normy a úzus v tomto směru,

- otázka určování původu peněz, bankovní tajemství,

- obchod se zlatem a jinými drahými kovy,

- spolupráce se soudními úřady,

- propojenost mezi ekonomickou a hospodářskou politikou, styky a vztahy s parlamentními komisemi.

 

4.

Návštěva Paláce národů

Seznámení poslanců se strukturou OSN, jeho historií, prohlídka budovy, návštěva Českého salonu, seznámení s jeho historíi a významem, návštěva knihovny.

 

5.

Přijetí u čs. chargé d'affaire

Dále následovalo setkání poslanců s českým chargé d'affaire panem Venerou v sídle čs. mise v Ženevě.

 

6.

Návštěva firmy Davidoff

Jedná o obchodně finanční firmu s přímým spojením na UBS a burzu. Firma provádí operace ve výši cca 800 mil. USD ročně. Je zaměřena na obchod s luxusním spotřebním zbožím, mimo jiné má vlastní obchodní síť. Do jednoho obchodu byl pozván i RV. Zde proběhlo seznámení s historií obchodu, zakladeteli firmy, filozofií firmy a obchodní strategií. Setkání se osobně zúčastnil p. Davidoff - představitel a spolumajitel firmy.

 

7.

Návštěva Ženevské burzy (parketu) se zaměřením na fungování trhu s cennými papíry a dohled nad tímto trhem

V úvodu návštěvy poslanci shlédli instruktážní film o Ženevské burze, jejím fungování - obchody bez pohybu zboží, archivace transakcí do počítače, struktura burzy, vztahy se zákazníky, organizace obchodů, komunikace mezi světovými středisky obchodu, informovanost zákazníka.

Dále byli poslanci seznámeni se strukturou a fungováním burzy.

Struktura burzy: čtyři pracoviště tzv. koše

- zpracování švýcarských akcií v rámci Švýcarska (v domácí měně),

- cenné papíry související s průmyslem chemickým a metalurgickým (pouze domácí),

- obligace ze zahraničních stolečností (v domácí měně),

- zahraniční akcie.

Dále byly podány informace o financování burzy jako neziskové organizace, o státním dozoru,který zajišťuje státní komisař pověřený ministerstvem financí. Ten dohlíží na transakce. Poslanci sledovali funkci tajemníka burzy - diriguje rytmus transakcí a funkci operátorky - zaznamenává kurzy nabídky a prodeje a konečnou cenu transakce. Burza pomocí svého informačního systému umožňuje sledování trhu v reálném čase. Způsob provádění transakcí je následný: na každém pracovišti pracují zaměstnanci banky, kteří pracují na základě příkazů z bank a společností. V případě rovnosti nabídky dochází k elektronickému losování zájemců. V blízké době bude burzovní systém transformovám na elektronický systému, který umožní obchodování pomocí počítačové sítě v reálném čase a zvětší průhlednost trhu a dostupnost dalším zájemcům o členství na burze.

Dále byly zodpovězeny dotazy poslanců T. Ježka a J. Hájka:

- bankovní reformy v regionálních bankách - půjčky a úvěry,

- velké banky - správa majetku,

- financování provozu burzy (úhrady ze strany bank operujících na burze a z objemu realizovaných transakcí),

- losování při fixní ceně,

- vnitřní konkurence bank - členů burzy,

- postavení a stabilita bank,

- rozdělení transakcí podle odvětví,

- burzovní index - kolik společností vstupuje do indexu a jak je tvořen,

- akcie na doručitele, akcie na jméno a jejich obchodovatelnost,

- možnost odmítnutí obchodu,

- informační centrum a statistické hodnocení obchodů, využití výpočetního systému,

- informace ze světového trhu,

- zprostředkování informací laikům.

 

8.

Návštěva Mezinárodní organizace práce (ILO)

Na pozvání pracovnice sekretariátu p. Paukertové vykonal výbor neplánovanou návštěvu ILO. Poslanci byli informováni o funkci Mezinárodní organizace práce a českém zastoupení v tomto úřadu, o potřebách České republiky a o zvuku ČR v této instituci. Bylo doporučeno, aby ČR naplnila kvótu čtyř zástupců, jež jí v sekretariátu podle mezinárodních smluv mohou příslušet. Česká republika pravidelně do rozpočtu ILO přispívá a měly by jí z toho titulu plynout příslušná práva.

Závěr:

Rozpočtový výbor PSP doporučuje zahraničnímu výboru PSP, aby se otázkou odpovídajícího zastoupení ČR v sekretariátu Mezinárodní organizace práce zabýval.

 

9.

Setkání se zástupci Prive Invest Fund v jejich sídle

Úvodem přivítal RV představitel firmy pan Jiří Brožíček. Stručně charakterizoval svou firmu a její aktivity, zároveň informoval o činnosti nadace FEFDOCEE (Foundation for Enviromental Friendly Development of Central and Eastren Europe). Zde proběhlo setkání poslanců RV se zástupcem ČR v GATT p. Šindelářovou.

 

10.

Poznávací program

Návštěva Montreux, Gstaadu, Gruyeres.

46. schůzi rozpočtového výboru zakončil předseda výboru posl. T. Ježek po návratu do ČR 23. září 1994 ve 14.30 hodin v Praze.

 

ing. Richard MANDELÍK, v.r.

ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. P. Jelínek

H. Konvalinková

 

V Praze 25. října 1994



Přihlásit/registrovat se do ISP