Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1994
I. volební období
rozpočtový výbor
Zápis
z 46. schůze výboru,
která se konala ve dnech 18. a 23. října 1994
říjen 1994
Zápis
z 46. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala 18. až 23. října 1994, výjezdní zasedání do Švýcarské konfederace.
Přítomni: poslanci a hosté dle prezenčních listin
Omluveni: posl. R. Kolář, L. Novák, J. Valenta
Jednání výboru řídil jeho předseda T. Ježek. Program výjezdního zasedání byl schválen takto:
Bern 19. 10. 1994
1. Přijetí na velvyslanectví, beseda s pracovníky úřadu - vzájemná informace o aktuální vnitropolitické situaci v obouch státech
2. Návštěva spolkového shromáždění, beseda se zástupci výboru pro finance se zaměřením na rozpočtování a financování regionů a obcí
Ženeva 20. - 22. 10. 1994
3. Návštěva Union Bank Swiss of Geneva se zaměřením na problematiku mezinárodních bankovních operací
4. Návštěva Paláce národů
5. Přijetí u čs. chargé d'affaire
6. Návštěva firmy Davidoff
7. Návštěva Ženevské burzy (parketu) se zaměřením na fungování trhu cennými papíry a dohled nad tímto trhem
8. Návštěva sekretariátu Mezinárodní organizace práce (ILO) - zařazeno dodatečně
9. Setkání se
- zástupci Prive Invest Fund
- zástupcem ČR v GATT p. Šindelářovou
10. Poznávací program
1.
Přijetí na velvyslanectví, beseda s pracovníky úřadu - vzájemná informace o aktuální vnitropolitické a ekonomické situaci v obou státech
Velvyslanec ČR Dr. Belcredi uvítal členy rozpočtového výboru. Předseda T. Ježek informoval velvyslance ČR ve Švýcarské konfederaci o účelu návštěvy. V diskusi dále vystoupili za velvyslanectví ekonomický rada P. Ehremberger, p. Kováč (úseku politiky) a poslanci J. Třebický, J. Wagner, R. Mandelík, M. Skočovský, V. Lukáš, J. Hájek, J. Vačkář, S. Recman
Témata diskuse:
- postavení ČNB po zavedení konvertibility
- komparativní výhody ČR (mzdy a kurz)
- otázka bankovního tajemství
- praní špinavých peněz a přístup Švýcarských bank v ČR k tomuto problému
- otázka zastoupení Švýcarských bank v ČR
- postavení ČR v rámci postkomunistických zemích
- spolupráce ČR a Švýcarska v rámci armády
- mýtus neutrality, reforma Švýcarské armády
- společné česko-švýcarské podniky- velké (ABB, Nestlé), střední (keramička Bechyně, Obaly Opava)
- způsob řízení švýcarských podniků na území ČR
- komunální volby v ČR
- odraz ČR ve švýcarském tisku
- vláda a parlament ve Švýcarsku
- vztah občana Švýcarska ke státu
- volby ve Švýcarsku 1995
- strukturální rozlišení obyvatelstva
- vztah národů v rámci Švýcarska, francouzsky a německy mluvících kantonů
- švýcarské národní právo
- postavení cizinců ve Švýcarsku - role obce při udělovánístátního občanství
- švýcarský rozpočet
- financování kantonů a obcí, rozdělovíní příjmu z daní mezi kantony, obce a federaci (70% přijmů zůstává v kantonech)
- majetkové a daňové přiznání ve Švýcarsku
- DPH ve Švýcarsku - 6,5% , daň z obratu
- postavení Švýcarska v evropských institucích
- aktivity Švýcarska v energetice
- kultivace krajiny po zemědělské výrobě
- dovoz zemědělských produktů
- systém švýcarského zemědělství, subvence zemědělské výroby ze 70%
- srovnání tržních podmínek Švýcarska a ČR - rozdíl v přístupu ke statistice (Švýcarsko nezapočítává tranzitní obchody k zahraničnímu obchodu)
- podíl finančních a obchodních operací ve státním rozpočtu
- bankovní systém Švýcarska (banky rodiné, soukromé, kantonální)
- vzájemná regionální spolupráce kantonu Bern a jihočeského kraje
- technické služby, třídění odpadů, recyklace odpadu ve Švýcarské konfederaci
- problém drog ve Švýcarsku (příchod narkomanů z celého světa)
- církevní otázka
- turismus
- historie budovy velvyslanectví ČR ve Švýcarsku
- průběh rozdělení velvyslanectví se Slovenskou republikou
2.
Návštěva Spolkového shromáždění, beseda se zástupci výboru pro finance se zaměřením na rozpočtování a financování regionů a obcí
Členy rozpočtového výboru uvítali zástupci Spolkového parlamentu p. Ernst Leuenberger - předseda finanční rady a p. Paul Gamperli - člen finanční komise stavovské rady, bývalý člen vlády-ministr kantonu. Předseda rozpočtového výboru T. Ježek poděkoval za uvítání. Paul Gempling podal stručný výklad vztahu státního, kantonálního, obecního rozpočtu, vzájemné propojenosti a vazeb, správního rozdělení federace (26 kantonů, 3000 obcí).
Kompetence jednotlivých úrovní
- spolek
styk se zahraničím, obrana státu, sociální blaho, hospodařská a zemědělská politika a z toho vznikající národní kolektivní statky;
- kantony
zdravotnictví, vzdělání a výchova, otázky právního charakteru, policie a hasiči, silnice, energie;
- obce
ochrana životního prostředí, kultura, rekreace a z toho vznikající obecní kolektivní statky.
Financování
- spolek
nepřímé daně (daň z obratu), spotřební daň (tabák, alkoholické nápoje), pohonné hmoty, podílí se nepřímých spolkových daních (nárokuje určité % z daní kantonálních);
- kantony
uplatňují přímé daně (daň z příjmu, daň z majetku, daň ze zisku a kapitálu právnických a fyzických osob).
Finanční vyrovnání
- spolek
stanoví podíl kantonů na vybraných položkách (přímá spolková daň přímá spolková daň, zúčtování daně); dále mají kantony podíl na příspěvku ze spolku podle finanční mocnosti (např. finanční příspěvky nebo např. na různá operativní opatření na učňovské školství).
V následující diskusi vystoupili T. Ježek, J. Wagner, S. Recman, J. Hájek, T. Páv, Vačkář, M. Kraus. Témata diskuse:
- příspěvky do kantonů,
- rozhodovací mechanismus (finanční síla kantonů, plocha obyvatelstvo), další kritéria používaná při rozhodování,
- doplňování rozpočtu kantonu ze spolkového rozpočtu,
- placení daní vzhledem k příjmu na hlavu (porovnávání podle indexu),
- konkurence mezi kantony podle výše daní, výše daní stanovena referendem, potíže při usidlování hospodářských podniků, dochází k problému obcí, vylidňování měst a s tím spojené odchody daňových poplatníků,
- nutnost reformování finančního vyrovnání tak, aby lépe odpovídal novým kritériím a finančnímu prostředí,
- rovnost finančního roku a fiskálním rokem,
- úlevy na daních podle kantonu, právnické osoby mají konkordát - úlevy v prvním roce a nasledujících devíti letech podnikání,
- procedura projednávání rozpočtu, projednávání návrhu rozpočtu v národní a stavovské radě ve finančním výboru, kompetence výborů, výbory nemají žádné kompetence zasahovat do rozpočtu, mohou předložit parlamentu návrh na úpravy,
- daň z majetku, daň z kapitálu, vztahy při kontrolování příjmů, majetková daň u fyzických osob,kapitálové daně u právnických osob (podle základního kapitálu společnosti, základ daně právnických osob, míra zdanění - progresivním tarifem),
- odsouhlasení daňového zákonu pro kantony v referendu,
- kontrovatelnost daní (systém hlášení daně, prokazování příjmů), daňová čest,
- problém oceňování majetku a otázka aktualizace oceňování, oceňování cenných papírů, tabulka akcií, tvorba komisí při oceňování nemovitostí,
- zemědělství; dotace a zdaňování a dopad do financování malých obcí,
- ustavení společné komise, která má po třech členech národní a kantonální rady; ti vytvářejí finanční delegaci - poradní orgán pro spolkovou radu v otázce rozpočtu,
- obecní shromáždění - rozhoduje o rozpočtu, ve velkých obcích se rozhoduje referendem,
- vliv kantonální vlády na rozpočet a jeho schválení,
- deficitní rozpočet ve Švýcarsku a vyrovnaný rozpočet v ČR, deficit Švýcarské konfederace na všech úrovních, otázka řešení tohoto deficitu,
- snaha Švýcarské konfederace o snížení rozpočtu (43 miliardy výdaje, 36 miliardy příjmy),
- spoření, hledání nových finančních zdrojů, odhady daňových výnosů,
- subvence do zemědělství,
- příjem nezaměstnaných.
Na závěr diskuse poslanci požádali představitele Spolkového parlamentu o publikaci o švýcarském daňovém systému.
3.
Návštěva Union Bank Swiss of Geneva se zaměřením na problematiku mezinárodních bankovních operací
Jménem banky přivítal poslance p. Didier Schaer - viceprezident banky a p. Gerard Henri Cannio -zástupce ředitele divize, marketingu a veřejných vztahů.
Poslanci shlédli video záznam o dějinách finančního místa Ženevy a o bance UBS. Byla zde zachycena speciální oddělení banky - oddělení pro devizové operace, směnárna, burzovní obchody. Poslanci získali obecné informace o kantonu , jeho populaci, o dějinách Ženevy z finančního hlediska, soukromých bankách, vzniku Ženevské burzy, infrastruktuře, mezinarodních bankovních organizacích, mezivládích a nevládních organizacích, zahraniční správě a o řízení majetku bankou.
Dále následovalo podrobné seznámení poslanců s organizací banky, která se skladá ze čtyř divizí:
- úvěry (aktiva v rozvaze),
- investice (cenné papíry),
- managment (správa jmění podniků),
- obchod s cennými papíry, devizové operace.
Úhrný finanční kapitál deponovaný ve Švýcarsku = 2.000 mld. SFr, z toho 800 mld. je zahraniční kapitál. Tento kapitál spravuje 500 bank a finančních společností. Jsou spojeny do Švýcarské mezibankovní asociace. UBS (hodnocená mezinárodní firmou Standard and Poors - AAA, tj. nejvyšší ratingové hodnocení) je 27. největší světovou bankou. Spravuje úhrnný majetek (aktiva) ve výši 311 mld. SFr (údaj za rok 1993). Bližší informace byly podány k divizi obchodování s cennými papíry, která zajišťuje komerční funkci, investice a správu majetku, mezinárodní obchod a prodej cenných papírů. Tato divize existuje v každé bance UBS. Veškeré obchodování banky probíhá v frankofoní oblasti. Banka dále zajišťuje obchod se zahraničními měnami, transakce v hotovosti, nákupy a prodeje na termínovém trhu, vztahy s klientelou atd. Banka musí identifikovat původ peněz. Dále byli poslanci seznámeni s technickým vybavením oddělení, infrastrukturou banky, archivací záznamů po dobu 6 měsíců, s fungováním pracoviště s akciemi, jak probíhá operace nákupů a prodejů služby, jak fungují služby zabývající se klientelou.
Následovala diskuse, ve které vystoupili posl. T. Ježek a posl. Hájek. Tématem byla:
- interní směrnice,
- zákon o bankách, oznamovací povinnost, legislativní normy a úzus v tomto směru,
- otázka určování původu peněz, bankovní tajemství,
- obchod se zlatem a jinými drahými kovy,
- spolupráce se soudními úřady,
- propojenost mezi ekonomickou a hospodářskou politikou, styky a vztahy s parlamentními komisemi.
4.
Návštěva Paláce národů
Seznámení poslanců se strukturou OSN, jeho historií, prohlídka budovy, návštěva Českého salonu, seznámení s jeho historíi a významem, návštěva knihovny.
5.
Přijetí u čs. chargé d'affaire
Dále následovalo setkání poslanců s českým chargé d'affaire panem Venerou v sídle čs. mise v Ženevě.
6.
Návštěva firmy Davidoff
Jedná o obchodně finanční firmu s přímým spojením na UBS a burzu. Firma provádí operace ve výši cca 800 mil. USD ročně. Je zaměřena na obchod s luxusním spotřebním zbožím, mimo jiné má vlastní obchodní síť. Do jednoho obchodu byl pozván i RV. Zde proběhlo seznámení s historií obchodu, zakladeteli firmy, filozofií firmy a obchodní strategií. Setkání se osobně zúčastnil p. Davidoff - představitel a spolumajitel firmy.
7.
Návštěva Ženevské burzy (parketu) se zaměřením na fungování trhu s cennými papíry a dohled nad tímto trhem
V úvodu návštěvy poslanci shlédli instruktážní film o Ženevské burze, jejím fungování - obchody bez pohybu zboží, archivace transakcí do počítače, struktura burzy, vztahy se zákazníky, organizace obchodů, komunikace mezi světovými středisky obchodu, informovanost zákazníka.
Dále byli poslanci seznámeni se strukturou a fungováním burzy.
Struktura burzy: čtyři pracoviště tzv. koše
- zpracování švýcarských akcií v rámci Švýcarska (v domácí měně),
- cenné papíry související s průmyslem chemickým a metalurgickým (pouze domácí),
- obligace ze zahraničních stolečností (v domácí měně),
- zahraniční akcie.
Dále byly podány informace o financování burzy jako neziskové organizace, o státním dozoru,který zajišťuje státní komisař pověřený ministerstvem financí. Ten dohlíží na transakce. Poslanci sledovali funkci tajemníka burzy - diriguje rytmus transakcí a funkci operátorky - zaznamenává kurzy nabídky a prodeje a konečnou cenu transakce. Burza pomocí svého informačního systému umožňuje sledování trhu v reálném čase. Způsob provádění transakcí je následný: na každém pracovišti pracují zaměstnanci banky, kteří pracují na základě příkazů z bank a společností. V případě rovnosti nabídky dochází k elektronickému losování zájemců. V blízké době bude burzovní systém transformovám na elektronický systému, který umožní obchodování pomocí počítačové sítě v reálném čase a zvětší průhlednost trhu a dostupnost dalším zájemcům o členství na burze.
Dále byly zodpovězeny dotazy poslanců T. Ježka a J. Hájka:
- bankovní reformy v regionálních bankách - půjčky a úvěry,
- velké banky - správa majetku,
- financování provozu burzy (úhrady ze strany bank operujících na burze a z objemu realizovaných transakcí),
- losování při fixní ceně,
- vnitřní konkurence bank - členů burzy,
- postavení a stabilita bank,
- rozdělení transakcí podle odvětví,
- burzovní index - kolik společností vstupuje do indexu a jak je tvořen,
- akcie na doručitele, akcie na jméno a jejich obchodovatelnost,
- možnost odmítnutí obchodu,
- informační centrum a statistické hodnocení obchodů, využití výpočetního systému,
- informace ze světového trhu,
- zprostředkování informací laikům.
8.
Návštěva Mezinárodní organizace práce (ILO)
Na pozvání pracovnice sekretariátu p. Paukertové vykonal výbor neplánovanou návštěvu ILO. Poslanci byli informováni o funkci Mezinárodní organizace práce a českém zastoupení v tomto úřadu, o potřebách České republiky a o zvuku ČR v této instituci. Bylo doporučeno, aby ČR naplnila kvótu čtyř zástupců, jež jí v sekretariátu podle mezinárodních smluv mohou příslušet. Česká republika pravidelně do rozpočtu ILO přispívá a měly by jí z toho titulu plynout příslušná práva.
Závěr:
Rozpočtový výbor PSP doporučuje zahraničnímu výboru PSP, aby se otázkou odpovídajícího zastoupení ČR v sekretariátu Mezinárodní organizace práce zabýval.
9.
Setkání se zástupci Prive Invest Fund v jejich sídle
Úvodem přivítal RV představitel firmy pan Jiří Brožíček. Stručně charakterizoval svou firmu a její aktivity, zároveň informoval o činnosti nadace FEFDOCEE (Foundation for Enviromental Friendly Development of Central and Eastren Europe). Zde proběhlo setkání poslanců RV se zástupcem ČR v GATT p. Šindelářovou.
10.
Poznávací program
Návštěva Montreux, Gstaadu, Gruyeres.
46. schůzi rozpočtového výboru zakončil předseda výboru posl. T. Ježek po návratu do ČR 23. září 1994 ve 14.30 hodin v Praze.
ing. Richard MANDELÍK, v.r. |
ing. Tomáš JEŽEK,CSc., v.r. |
ověřovatel |
předseda |
Zapsal: ing. P. Jelínek
H. Konvalinková
V Praze 25. října 1994