Usnesení č. 25
ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu
z 17. března 1993
k právní stránce způsobu financování Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
Po zpravodajské zprávě posl. JUDr. Ondřeje Zeminy a po rozpravě
ústavně právní výbor
I. neshledává rozpor mezi zákonem č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů ČNR a některých dalších předpisů, a zákonem č. 36/1993 Sb., o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, a zastává názor, že Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání přísluší finanční částky podle obou těchto zákonů,
II. pověřuje zpravodaje, aby zpracoval odůvodnění tohoto usnesení.
Petr KOHÁČEK v.r. |
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r. |
ověřovatel výboru |
předseda výboru |
Odůvodnění
Ústavně právní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu se v rozpravě podrobně zabýval zákonem ČNR č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů ČNR a některých dalších předpisů, a zákonem ČNR č. 36/1993 Sb., o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, se zaměřením na oblast týkající se financování Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.
Zákon ČNR č. 10/1993 Sb., v příloze č. 3 "Výdaje státního rozpočtu České republiky podle kapitol" uvádí výdaje Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání ve výši 16,670 mil. Kčs.
Zákon ČNR č. 36/1993 Sb., v čl. III bod 3 uvádí, že činnost Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání je hrazena z 0,3 % výnosu ze sazeb za používání rozhlasových a z 0,3 % výnosu ze sazeb za používání televizních přijímačů podléhajících evidenci.
Je třeba též připomenout, že zákon ČNR č. 10/1993 Sb., nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1993, zákon ČNR č. 36/1993 Sb., nabyl účinnosti dnem 30. 12. 1992.
V rozpravě výbor konstatoval, že na schůzích ČNR v prosinci 1992 byl nejprve projednán a schválen zákon o státním rozpočtu, ve kterém poslanci jasně vyjádřili svou vůli financovat činnost Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání ze státního rozpočtu. Teprve poté byl projednán a schválen zákon o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, kde v citovaném článku je zmíněno financování Rady z 0,3 % z koncesionářských poplatků.
Výbor však neshledal důvody k závěru, že uvedené zákony se vylučují ani, že zákon ČNR č. 10/1993 Sb. v uvedených pasážích novelizuje zákon č. 36/1993 Sb. Z těchto důvodů se výbor domnívá, že Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání přísluší pro rok 1993 finanční prostředky jak ve smyslu zákona č. 10/1993 Sb., tak zákona č. 36/1993 Sb.
Za jedinou možnost jak změnit tento faktický stav považuje výbor cestu novelizace zákona č. 10/1993 Sb., kde by se uvedená částka vyčleněná pro Radu vrátila do státního rozpočtu.
Závěrem je třeba zdůraznit, že výše uvedený výklad ústavně právního výboru není závazným právním výkladem.
Usnesení s uvedeným odůvodněním bylo přijato jednomyslně.