Přítomni: | posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, ing. Jan VRANÝ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL |
Omluveni: | 14.1.: posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ po oba dny: posl. Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Ondřej ZEMINA |
Neomluveni: | 14.1. posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ |
Hosté: | |
-ing. Pavel TOLLNER místopředseda PSP | |
-dr. STEHLÍK - ministerstvo zemědělství ČR | |
-Jan RUML - ministr vnitra ČR a další hosté dle prezenčních listin. |
Schůzi výboru v 9.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Schválený pořad schůze:
1.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona o stavebním spoření a o státní podpoře stavebního spoření (tisk 19 - ČNR 174)
2.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání ústavního zákona ČNR o ustavení Prozatímního senátu Parlamentu (tisk 2 - ČNR 300)
3.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání (tisk 22 - ČNR 236)
4.Zpráva dočasné komise ústavně právního výboru ČNR pro přípravu novely zákona ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu
5.Vládní návrh zásad zákona ČNR o majetku České republiky (tisk 24 - ČNR 69)
6.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání ústavního zákona ČNR o ustavení Prozatímního senátu Parlamentu (tisk 2 - ČNR 300)
7.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňují některé zákony na úseku všeobecné vnitřní správy (tisk 1 - ČNR 232)
8.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Hany MARVANOVÉ a po rozpravě se výbor
usnesl odložit projednávání návrhu
skupiny poslanců ČNR na vydání zákona
o stavebním spoření a o státní
podpoře stavebního spoření (tisk 19)
(z 12 přítomných poslanců 7 hlasovalo
pro).
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Hany Marvanové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
odložil projednávání
tohoto bodu.
K bodu 2:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na vydání ústavního zákona
ČNR o ustavení Prozatímního senátu
Parlamentu (tisk 2) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců místopředseda Poslanecké
sněmovny Parlamentu ing. Pavel TOLLNER.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA.
Po povšechné rozpravě,
ve které vystoupili poslanci JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr.
Jan NAVRÁTIL, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. ing.
Pavel PETRŽÍLEK, ing. Viktor DOBAL, Marek BENDA, MUDr.
Milena KOLÁŘOVÁ a JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
výbor přerušil projednávání
tohoto návrhu ústavního zákona do
doby, než bude známo stanovisko vlády České
republiky (z 16 přítomných poslanců
9 hlasovalo pro, 6 proti a 1 se zdržel hlasování).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců místopředsedy
Poslanecké sněmovny Parlamentu ing. Pavla Tollnera,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušil projednávání
tohoto návrhu ústavního zákona do
doby, než bude známo stanovisko vlády České
republiky.
K bodu 3:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění zákon ČNR
č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti
týrání (tisk 22) odůvodnil zástupce
ministerstva zemědělství České
republiky dr. STEHLÍK.
Zpravodajka posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
ve své zpravodajské zprávě mj. nedoporučila
přijetí tohoto zákona.
Po rozpravě výbor při
hlasování o usnesení, jímž se
doporučuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu
předložený návrh neschválila,
ze 16 přítomných poslanců hlasovali
4 poslanci pro a 2 proti a při hlasování
o usnesení, jímž se doporučuje, aby
Poslanecká sněmovna Parlamentu předložený
návrh schválila, ze 16 přítomných
poslanců hlasovalo 8 poslanců pro, 4 proti a 4 se
zdrželi hlasování.
Po odůvodnění zástupce
ministerstva zemědělství ČR dr. Stehlíka,
zpravodajské zprávě posl. JUDr. Anny Röschové
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.při hlasování o usnesení,
jímž se doporučuje, aby Poslanecká sněmovna
Parlamentu předložený návrh neschválila,
ze 16 přítomných poslanců hlasovali
4 poslanci pro a 2 proti,
II.při hlasování o
usnesení, jímž se doporučuje, aby Poslanecká
sněmovna Parlamentu předložený návrh
schválila, ze 16 přítomných
poslanců hlasovalo 8 poslanců pro, 4 proti a 4 se
zdrželi hlasování.
K bodu 4:
Předseda dočasné komise
ústavně právního výboru ČNR
pro přípravu novely zákona ČNR č.
238/1992 Sb., o některých opatřeních
souvisejících s ochranou veřejného
zájmu JUDr. Jiří VYVADIL předložil
výboru návrh novely tohoto zákona.
Výbor po rozpravě přerušil
projednávání tohoto bodu.
K bodu 5:
Na návrh zpravodajky posl. JUDr.
Anny RÖSCHOVÉ a po rozpravě se výbor
usnesl, že projednávání vládního
návrh zásad zákona ČNR o majetku České
republiky (tisk 24) odloží (ze 16 přítomných
poslanců 10 hlasovalo pro a 1 proti).
Na návrh zpravodajky posl. JUDr.
Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
odložil projednávání
tohoto bodu.
K bodu 6:
Po obdržení stanoviska vlády
výbor pokračoval v projednávání
návrhu skupiny poslanců ČNR na vydání
ústavního zákona ČNR o ustavení
Prozatímního senátu Parlamentu (tisk 2) podrobnou
rozpravou, ve které přijal řadu pozměňovacích
návrhů.
Výbor se rozhodl hlasovat o celém návrhu zákona podle jmen s tímto výsledkem:
posl. Benda | pro |
posl. Bílý | proti |
posl. Dobal | proti |
posl. Kačenka | zdržel se |
posl. Koháček | pro |
posl. Kolářová | pro |
posl. Marvanová | zdržela se |
posl. Mašek | proti |
posl. Matoušková | nepřítomna |
posl. Matulka | proti |
posl. Navrátil | proti |
posl. Nedorost | proti |
posl. Novák | pro |
posl. Novotný | pro |
posl. Petržílek | zdržel se |
posl. Röschová | zdržela se |
posl. Vranýproti | |
posl. Výborný | pro |
posl. Vyvadil | proti |
posl. Zemina | nepřítomen |
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců místopředsedy
Poslanecké sněmovny Parlamentu ing. Pavla Tollnera,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
při hlasování o usnesení,
jímž se doporučuje, aby Poslanecká sněmovna
Parlamentu předložený návrh schválila,
z 18 přítomných poslanců hlasovalo
6 poslanců pro, 8 proti a 4 se zdrželi hlasování.
K bodu 7:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňují
některé zákony na úseku všeobecné
vnitřní správy (tisk 1) odůvodnil
ministr vnitra České republiky Jan RUML.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. František KAČENKA.
Po rozpravě výbor doporučil
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila
souhlas s návrhem s výjimkou uvozovací věty,
ke které se výbor ještě vrátí
a s připomínkami k čl. I, II, III bodu 13,
navrhla nový článek VI a změnu v čl.
VII (z 15 přítomných poslanců 15 hlasovalo
pro).
Po odůvodnění ministra
vnitra České republiky Jana Rumla, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s výjimkou uvozovací věty, ke které
se výbor ještě vrátí a s těmito
připomínkami:
k čl. I
vypustit s tím, že se doporučuje
výboru pro právní ochranu a bezpečnost,
aby tento článek zařadil do vládního
návrhu zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích a doplňuje zákon ČNR
č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky
(tisk ČNR 89),
k dosavadnímu čl. II
návětí upravit takto:
".. č. 300/1990 Sb. a zákona č. 513/1991
Sb., se mění ...",
k dosavadnímu čl. III
návětí upravit takto:
".. politických hnutích, ve znění
zákona č. 468/1991 Sb., se mění ...",
k bodu 13 - § 18 odst. 1
slova "České národní
radě" nahradit slovy "Poslanecké sněmovně
Parlamentu",
dosavadní čl. VI zní:
Zákon České národní
rady č. 68/1990 Sb., o užívání
státního znaku a státní vlajky České
republiky, ve znění zákona České
národní rady č. 358/1992 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1.Název zákona zní:
"o užívání
státních symbolů České republiky".
2.§ 1 odst. 1 zní:
"(1) Státního znaku České republiky jsou oprávnění užívat:
a)Poslanecká sněmovna Parlamentu, Senát Parlamentu a kancelář zákonodárného sboru,
b)prezident republiky a Kancelář prezidenta České republiky,
c)vláda a Úřad vlády,
d)ministerstva a jiné správní úřady České republiky,
e)vyšší územní samosprávné celky, hlavní město Praha a její městské části, obce, města a územně členěná statutární města a jejich městské části nebo městské obvody,
f)soudy, státní zastupitelství, notáři,
g)ozbrojené síly a bezpečnostní sbory,
h)diplomatické mise a konzulární
úřady České republiky.".
3.§ 1 odst. 2, 3 a 4 znějí:
"(2) Státní znak České republiky mohou užívat rovněž státní muzea, galerie a další státní kulturní a vědecké instituce, školy, Česká národní banka a jiné orgány a organizace, stanoví-li tak zvláštní předpis.
(3) Státního znaku mohou vhodným a důstojným zůsobem užívat i jednotliví občané, politické strany a občanská sdružení.
(4) Státní znak může
být použit na bankovkách a mincích České
republiky.
4.§ 2 odst. 1 písm. a), b). c) a g) zní:
"a)na významných listinách Parlamentu, Poslanecké sněmovny a Senátu, prezidenta republiky a vlády,
b)na insigniích starostů a primátorů obcí a měst uvedených v § 1 odst. 1 písm. e) a představitelů vyšších územních samosprávných celků, stanoví-li tak zvláštní zákon,
c)v místnostech, kde zasedají a jednají orgány uvedené v § 1 odst. 1, zejména v obřadních síních, jednacích síních soudů a dále ve volebních místnostech,
g)na osobních a úředních
průkazech vydávaných státními
orgány České republiky,".
5.V § 2 odst. 1 se za písmeno g) doplňuje písmeno h), které zní:
"h)na cenných papírech
a jiných ceninách České republiky.".
6.V § 2 odst. 2 se slova "a organizace"
nahrazují slovy ", organizace a instituce".
7.V § 3 odst. 1 se za slova "§
1 odst. 1" vkládají slova "a 2".
8.V § 4 odst. 2 se slova "občanská
sdružení" nahrazují slovy ", politické
strany a občanská sdružení".
9.§ 4 odst. 3 zní:
"(3) Jestliže se vyvěšují
i další vlajky, umístí se státní
vlajka České republiky na nejčestnějším
místě.".
10.V § 4 se vypuští odstavec
4 a dosavadní odstavce 5 a 6 se označují
jako odstavce 4 a 5.
11.§ 4 odst. 4 písm. b) zní:
"b) orgány obcí nebo
jejich částí při oficiálních
příležitostech místního významu.".
12.§ 4 odst. 5 zní:
(5) Dokud zvláštní zákon
nestanoví jinak, rozhoduje o použití státních
vlajek na budovách Parlamentu předseda Poslanecké
sněmovny.",
13.Za § 4 se vkládají
§ 4a, § 4b, § 4c a § 4d, které znějí:
Vlajku prezidenta republiky lze užít k označení
a)sídla prezidenta republiky v době, jeho přítomnosti v České republice,
b)dopravního prostředku, používaného
prezidentem republiky při oficiálních příležitostech.
Státní pečeť České republiky lze užít
a)k pečetění mezinárodních smluv,
b)na pověřovací listiny diplomatických zástupců,
c)v dalších případech,
pokud tak stanoví zákon, mezinárodní
smlouva nebo pokud je to obvyklé.
(1) Státní hymnu České republiky lze hrát a zpívat při příležitostech státních svátků, památných a významných dnů a při dalších oficiálních a slavnostních příležitostech nebo je-li to obvyklé.
(2) Státní hymnu lze současně
hrát a zpívat, popřípadě jen
hrát nebo jen zpívat.
Zakázáno je takové
užívání státních symbolů
České republiky, kterým by se projevovala
neúcta k těmto symbolům.".
14.V § 5 se slova "o užívání
státního znaku a státní vlajky České
republiky" nahrazují slovy "o užívání
státních symbolů České republiky".
15.Za § 5 se vkládají
§ 5a a § 5b, které znějí:
Vláda může stanovit nařízeném
přechodná opatření pro postupné
nahrazení státního znaku České
a Slovenské Federativní Republiky státním
znakem České republiky.
Podrobnosti o užívání
státního znaku České republiky v Armádě
České republiky stanoví prezident republiky.",
dosavadní čl. VII zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.",
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 8:Sdělení
předsedy výboru
1.Ústavně právní výbor byl požádán, aby rozhodl, jak napříště má znít uvozovací věta u zákonů:
dříve: "Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:",
nyní: "Parlament (České republiky ?) se usnesl na tomto zákoně:" (?)
Výbor se k této problematice
vrátí na příští schůzi.
2.Ústavně právní
výbor byl požádán předsedou Poslanecké
sněmovny Parlamentu, aby zaujal stanovisko k dopisu ministra
státní kontroly ČR. Výbor se k této
problematice vrátí na příští
schůzi.
3.Do 5.1. měli poslanci odevzdat
prohlášení poplatníka daně z
příjmů účtárně
PSP. Je nutno urychleně odevzdat.
4.Příští schůze ÚPV se bude konat 20. a 21. ledna. od 9.00 hod. s tímto programem:
-návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o psychologické činnosti a Psychologické komoře České republiky (tisk 16 - ČNR 28)
-vládní návrh zásad zákona ČNR o majetku České republiky (tisk 24 - ČNR 69)
-návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona o stavebním spoření a o státní podpoře stavebního spoření (tisk 19 - ČNR 174)
-stanovisko ústavně právního výboru k formulaci uvozovacích vět zákonů po přijetí Ústavy České republiky a novely jednacího řádu České národní rady
-stanovisko ústavně právního
výboru k žádosti předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu (dopis ministra státní
kontroly ČR).
5.Poslanci byli seznámeni s dopisem
primátora města Brna - zaslal usnesení z
jednání o romské problematice a o problematice
národnostních menšin v Brně.
6.Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Ratmíra Zoubka, který zaslal své připomínky
k Ústavě ČR.
7.Poslanci byli seznámeni s dopisem
přednosty okresního úřadu v Olomouci,
ve kterém uvádí, že Okresní shromáždění
okresu Olomouc požaduje vytvoření vyššího
územně správního celku "Střední
Morava" se sídlem v Olomouci.
8.Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Ondřeje Mézla z Prostějova týkající
se vyřízení jeho rehabilitace a restitučních
nároků.
9.Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedů výborů pro životní
prostředí SN a SL FS ČSFR, týkající
se mezinároních úmluv spadajících
do oblasti životního prostředí.
10.Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana MUDr. Břetislava Zajíce z Vranova nad Dyjí,
který si stěžuje na Generální
prokuraturu.
11.Poslanci byli seznámeni s dopisem
starosty města Kadaň týkající
se neuspokojivé bezpečnostní situace, ochromení
soudů a z toho vyplývající nutnosti
řešit tuto sicuaci přijímáním
opatření v rámci jednotlivých měst.
12.Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana ing. Jana Schneeweise z Prahy 8, ve kterém poukazuje
na problematiku, která není restitučními
zákony nijak řešena.
13.Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Ferdinanda Keršnera z Boskovic, který se týkal
novelizace některých zákonů dříve
schvalovaných FS.
14.Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Miloslava Macka z Dolní Věstonice, který
se uchází o kandidaturu na funkci prezidenta ČR.