Přítomni: | posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, ing. Jan VRANÝ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA |
Neomluven: | 18.3. posl. ing. Ivan MAŠEK |
Hosté: | |
-JUDr. Jan KALVODA - místopředseda vlády ČR | |
-ing. Ludvík MOTYČKA - poslanec PSP (HV) | |
-doc. ing. Karel DYBA, CSc. - ministr hospodářství ČR a další hosté dle prezenčních listin. |
Schůzi výboru v 9.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
V průběhu jednání schůzi řídily
i místopředsedkyně výborů posl.
JUDr. Hana MARVANOVÁ a JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh zákona o Kanceláři prezidenta republiky (tisk 145)
2.Právní stránka způsobu financování Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
3.Návrh skupiny poslanců na vydání zásad zákona, kterým se doplňuje trestní zákon č. 140/1961 Sb., v úplném znění č. 392/1992 Sb. (tisk 115)
4.Usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 28 z 3. února 1993 k některým aktuálním problémům spojeným s migrací v rámci České republiky
5.Návrh skupiny poslanců na vydání ústavního zákona o zřízení země Moravskoslezské (tisk 70)
6.Návrh skupiny poslanců na vydání zásad ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (tisk 135)
7.Návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým Česká republika nabývá pro Národní divadlo v Praze vlastnické právo k některým nemovitostem (tisk 156)
8.Návrh poslance L. Motyčky na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích (tisk 153)
9.Návrh Statutu a jednacího řádu vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny Parlamentu pro vyšetření okolností souvisejících s akcemi "Norbert", "Zásah" a "Vlna"
10.Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání (tisk
154)
11.Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky (tisk 5) ve znění usnesení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 015 z 17. března 1993
12.Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky (tisk 5)
13.Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání (tisk 154)
14.Sdělení předsedy
výboru
Posl. dr. Jiří VYVADIL vznesl
návrh, aby na program jednání byla zařazena
otázka transformace Generální prokuratury
na státní zastupitelstvo; v té souvislosti
požádal, aby se tohoto jednání v ústavně
právním výboru zúčastnili generální
prokurátor a ministr spravedlnosti (o tomto návrhu
však nebylo hlasováno).
Poslanec Marek BENDA navrhl, aby se projednalo
usnesení rozpočtového výboru k tisku
49 - fond dětí a mládeže. S tímto
návrhem poslanci nesouhlasili (z 13 přítomných
poslanců 4 hlasovali pro a 1 proti).
K bodu 1:
Vládní návrh zákona
o Kanceláři prezidenta republiky (tisk 145) odůvodnil
místopředseda vlády České republiky
JUDr. Jan KALVODA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA.
Přítomen byl i místopředseda
Poslanecké sněmovny ing. Pavel TOLLNER, který
doporučil poslancům pozměňovací
návrhy k tisku 145, které vzal za své poslanec
Benda.
V rozpravě vystoupili posl. JUDr.
Dalibor MATULKA, JUDr. Jiří VYVADIL a Marek BENDA
a další.
Poslanci vyslovili souhlas s tím,
aby ve schůzi výboru vystoupila dr. Chrastilová,
ředitelka legislativního odboru Kanceláře
prezidenta republiky.
Závěrem poslanci doporučili
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila
souhlas s návrhem (z 15 přítomných
poslanců 15 hlasovalo pro) a dále souhlasili s tím,
aby společným zpravodajem ve schůzi Poslanecké
sněmovny byl posl. Marek Benda.
Po odůvodnění místopředsedy
vlády České republiky JUDr. Jana Kalvody,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem,
II.doporučuje, aby společným
zpravodajem ve schůzi Poslanecké sněmovny
Parlamentu byl posl. Marek Benda,
III.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 2:
Výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu předložil
ústavně právnímu výboru své
usnesení č. 23 z 10. března 1993, v němž
požádal ústavně právní
výbor o posouzení právní stránky
způsobu financování Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.
Podle zákona ČNR č. 103/1992 Sb., ve znění
před novelou a podle zákona ČNR č.
10/1993 Sb., má Rada financovat svou činnost z prostředků
státního rozpočtu České republiky
a podle zákona ČNR č. 36/1993 Sb., je činnost
Rady hrazena z části výnosu ze sazeb za používání
televizních a rozhlasových přijímačů.
Jde o to, zda v r. 1993 lze činnost Rady financovat současně
z prostředků státního rozpočtu
a současně z části výnosu ze
sazeb za používání televizních
a rozhlasových přijímačů.
Zpravodaj posl. JUDr. Ondřej ZEMINA
velmi podrobně rozebral danou problematiku. Seznámil
poslance se zněním § 8 zákona č.
103/1992 Sb. a se zákonem č. 10/1993 Sb., týkající
se Rady pro televizní a rozhlasové vysílání.
Závěrem doporučil výboru přijmout
jeho názor, že rozpor mezi těmito zákony
shledán nebyl a že se domnívá, že
Radě přísluší finanční
částky podle obou zákonů.
V rozpravě vystoupili poslanci JUDr.
Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL,
JUDr. František KAČENKA a Marek BENDA a další.
Závěrem výbor přijal
usnesení, v němž uvedl, že neshledává
rozpor mezi zákonem č. 10/1993 Sb., o státním
rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně
a doplnění některých zákonů
ČNR a některých dalších předpisů,
a zákonem č. 36/1993 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, a zastává názor,
že Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání přísluší
finanční částky podle obou těchto
zákonů. Zároveň pověřil
zpravodaje, aby zpracoval odůvodnění tohoto
usnesení (ze 17 přítomných poslanců
17 hlasovalo pro).
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Ondřeje Zeminy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.neshledává rozpor
mezi zákonem č. 10/1993 Sb., o státním
rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně
a doplnění některých zákonů
ČNR a některých dalších předpisů,
a zákonem č. 36/1993 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, a zastává názor,
že Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání přísluší
finanční částky podle obou těchto
zákonů,
II.pověřuje zpravodaje,
aby zpracoval odůvodnění tohoto usnesení.
Ústavně právní
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu se v
rozpravě podrobně zabýval zákonem
ČNR č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1993, o změně
a doplnění některých zákonů
ČNR a některých dalších předpisů,
a zákonem ČNR č. 36/1993 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, se zaměřením
na oblast týkající se financování
Rady České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání.
Zákon ČNR č. 10/1993
Sb., v příloze č. 3 "Výdaje státního
rozpočtu České republiky podle kapitol"
uvádí výdaje Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
ve výši 16,670 mil. Kčs.
Zákon ČNR č. 36/1993
Sb., v čl. III bod 3 uvádí, že činnost
Rady České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání je hrazena z 0,3 % výnosu
ze sazeb za používání rozhlasových
a z 0,3 % výnosu ze sazeb za používání
televizních přijímačů podléhajících
evidenci.
Je třeba též připomenout,
že zákon ČNR č. 10/1993 Sb., nabyl účinnosti
dnem 1.1.1993, zákon ČNR č. 36/1993 Sb.,
nabyl účinnosti dnem 30.12.1992.
V rozpravě výbor konstatoval,
že na schůzích ČNR v prosinci 1992 byl
nejprve projednán a schválen zákon o státním
rozpočtu, ve kterém poslanci jasně vyjádřili
svou vůli financovat činnost Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
ze státního rozpočtu. Teprve poté
byl projednán a schválen zákon o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, kde v citovaném článku
je zmíněno financování Rady z 0,3
% z koncesionářských poplatků.
Výbor však neshledal důvody
k závěru, že uvedené zákony se
vylučují ani, že zákon ČNR č.
10/1993 Sb. v uvedených pasážích novelizuje
zákon č. 36/1993 Sb. Z těchto důvodů
se výbor domnívá, že Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
přísluší pro rok 1993 finanční
prostředky jak ve smyslu zákona č. 10/1993
Sb., tak zákona č. 36/1993 Sb.
Za jedinou možnost jak změnit
tento faktický stav považuje výbor cestu novelizace
zákona č. 10/1993 Sb., kde by se uvedená
částka vyčleněná pro Radu vrátila
do státního rozpočtu.
Závěrem je třeba zdůraznit,
že výše uvedený výklad ústavně
právního výboru není závazným
právním výkladem.
Usnesení s uvedeným odůvodněním
bylo přijato jednomyslně.
K bodu 3:
Návrh skupiny poslanců na
vydání zásad zákona, kterým
se doplňuje trestní zákon č. 140/1961
Sb., v úplném znění č. 392/1992
Sb. (tisk 115) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců JUDr. Dalibor MATULKA.
Zpravodaj posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
uvedl, že vládní návrh novely tohoto
zákona bude předložen v dohledné době
a proto doporučil s těmito zásadami vyslovit
nesouhlas - doporučil navrhovatelům návrh
vzít zpět.
Po rozpravě výbor nesouhlasil
s těmito zásadami (z 18 přítomných
poslanců 13 hlasovalo pro, 2 proti a 3 se zdrželi
hlasování).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Dalibora
Matulky, zpravodajské zprávě posl. JUDr.
Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nedoporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
trestní zákon podle zásad dle tisku 115.
K bodu 4:
Usnesení Poslanecké sněmovny
Parlamentu č. 28 z 3. února 1993 k některým
aktuálním problémům spojeným
s migrací v rámci České republiky
bylo přikázáno všem výborům
k projednání a navrženo zařadit jej
na program 8. schůze Poslanecké sněmovny.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. Eva MATOUŠKOVÁ.
Po rozpravě se poslanci usnesli doporučit
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby informaci
o aktuálních problémech spojených
s migrací přednesenou ve 4. schůzi Poslanecké
sněmovny Parlamentu 3. února 1993 vzala na vědomí
(z 13 přítomných poslanců 13 hlasovalo
pro).
Po zpravodajské zprávě
posl. Evy Matouškové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby informaci o aktuálních
problémech spojených s migrací přednesenou
ve 4. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu
3. února 1993 vzala na vědomí.
K bodu 5:
Návrh skupiny poslanců na
vydání ústavního zákona o zřízení
země Moravskoslezské (tisk 70) odůvodnil
člen návrhové skupiny psolanců JUDr.
Jiří BÍLÝ.
Zpravodaj posl. JUDr. František KAČENKA
doporučil výboru, aby vyslovil souhlas s těmito
zásadami ústavního zákona.
Po rozpravě výbor při
hlasování, kterým by poslanci vyslovili souhlas
s předloženými zásadami hlasovalo z
18 přítomných poslanců 5 pro, 10 proti
a 3 se zdrželi a při hlasování o usnesení,
kterým poslanci nesouhlasili s předloženými
zásadami z 18 přítomných poslanců
12 hlasovalo pro, 5 proti a 1 se zdržel.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Jiřího
Bílého, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Františka Kačenky a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nesouhlasí s
návrhem zásad zákona o zřízení
země Moravskoslezské (tisk 70).
K bodu 6:
Návrh skupiny poslanců na
vydání zásad ústavního zákona,
kterým se mění ústavní zákon
č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky
(tisk 135) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců ing. Ladislav NEDOROST.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, která návrh
poslancům nedoporučila.
Ústavně právní
výbor vyjádřil nesouhlas s předloženým
návrhem (z 18 přítomných poslanců
13 hlasovalo pro, 1 proti a 4 se zdrželi hlasování).
Návrh poslance JUDr. Dalibor MATULKY,
že výbor neshledává na návrhu
vážné koncepční chyby nebyl poslanci
přijat (z 18 přítomných poslanců
9 hlasovalo pro a 1 proti).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Ladislava
Nedorosta, zpravodajské zprávě posl. JUDr.
Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
vyjádřil nesouhlas s předloženými
zásadami ústavního zákona, kterým
se mění ústavní zákon č.
1/1993 Sb., Ústava České republiky (návrh
skupiny poslanců - tisk 135).
K bodu 7:
Návrh skupiny poslanců na
vydání zákona, kterým Česká
republika nabývá pro Národní divadlo
v Praze vlastnické právo k některým
nemovitostem (tisk 156) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Mj. seznámil poslance s průběhem jednání
vlády České republiky, která návrh
projednala 17.3.1993. Dále informoval o jednání
mezi zúčastněnými stranami, které
se usktuečnilo 17.3.1993 u ministra kultury PhDr. Jindřicha
Kabáta. Doporučil, aby výbor přerušil
jednání do doby, než bude známo stanovisko
vlády České republiky.
Zpravodaj posl. ing. Viktor DOBAL se připojil
k doporučení navrhovatele.
Výbor po rozpravě přerušil
projednávání tisku 156 do doby, než
bude známo stanovisko vlády České
republiky k tomuto návrhu (z 16 přítomných
pslanců 10 hlasovalo pro, 4 proti a 2 se zdrželi hlasování).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Miloslava
Výborného, zpravodajské zprávě
posl. ing. Viktora Dobala a po rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušuje projednávání
tisku 156 do doby, než bude známo stanovisko vlády
České republiky k tomuto návrhu zákona.
K bodu 8:
Návrh poslance L. Motyčky
na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 231/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky
v mimosoudních rehabilitacích (tisk 153) odůvodnil
navrhovatel posl. ing. Ludvík MOTYČKA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Libor NOVÁK, který mj. uvedl, že
vláda České republiky návrh ještě
neprojednala a bez stanoviska vlády by jej výbor
neměl projednávat. Doporučil do této
doby jednání o návrhu přerušit.
Po rozpravě výbor přerušil
projednávání do doby, než bude známo
stanovisko vlády České republiky k tomuto
návrhu (z 12 přítomných poslanců
11 hlasovalo pro a 1 se zdržel).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Ludvíka
Motyčky, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Libora Nováka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušuje projednávání
tisku 153 do doby, než bude známo stanovisko vlády
České republiky k tomuto návrhu zákona.
K bodu 9:
Návrh Statutu a jednacího
řádu vyšetřovací komise Poslanecké
sněmovny Parlamentu pro vyšetření okolností
souvisejících s akcemi "Norbert", "Zásah"
a "Vlna" předložila výboru poslankyně
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ jako zpravodajka.
Výboru byly předloženy
branným a bezpečnostním výborem návrhy
Statutu a volebního řádu vyšetřovací
komise Poslanecké sněmovny Parlamentu pro vyšetření
okolností souvisejících s akcemi "Norbert",
"Zásah" a "Vlna".
Tento úkol byl uložen usnesením
č. 40 Poslanecké sněmovny Parlamentu ze dne
24. února 1993.
Po obsáhlé rozpravě
výbor doporučil Poslanecké sněmovně
Parlamentu Statut, který je obsažen v usnesení
ústavně právního výboru č.
32 (z 14 přítomných poslanců 11 hlasovalo
pro, 2 proti a 1 se zdržel).
Dále se poslanci zabývali
jednacím řádem této vyšetřovací
komise, který výboru předložila zpravodajka
posl. JUDr. Anna Röschová (pro jednací řád
z 14 přítomných poslanců 11 hlasovalo
pro a 2 proti).
Závěrem výbor přijal
usnesení č. 32 (z 14 přítomných
poslanců (z 14 přítomných poslanců
11 hlasovalo pro a 2 proti).
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu přijetí tohoto
Statutu a jednacího řádu vyšetřovací
komise Poslanecké sněmovny Parlamentu pro vyšetření
okolností souvisejících s akcemi "Norbert",
"Zásah" a "Vlna"
Poslanecká sněmovna Parlamentu
1.Ve smyslu čl. 30 Ústavy
České republiky a § 55a zákona ČNR
č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu zřídila
vyšetřovací komisi pro vyšetření
okolností souvisejících s akcemi "Norbert",
"Vlna" a "Zásah".
2.Předmětem činnosti
vyšetřovací komise je vyšetřit
a posoudit účast a míru odpovědnosti
občanů bývalé ČSFR na iniciaci,
schvalování, přípravě a realizaci
akcí "Norbert", "Vlna", "Zásah"
a případně dalších obdobných
akcí a zjistit další činnost odpovědných
občanů v orgánech veřejné správy
a se svými výsledky seznámit Poslaneckou
sněmovnu Parlamentu.
3.Schvaluje jednací řád
komise, který je přílohou tohoto Statutu.
Příloha |
1.Vyšetřovací komise
Poslanecké sněmovny Parlamentu je nezávislým
vyšetřovacím orgánem Poslanecké
sněmovny. Členem komise je poslanec zvolený
Poslaneckou sněmovnou. Předsedou komise je poslanec
zvolený Poslaneckou sněmovnou.
2.Komise zvolí místopředsedu
a tajemníka. Komise pověřuje plněním
některých úkolů stálé
spolupracovníky uvolněné pro tento účel
z Kanceláře Poslanecké sněmovny (organizační
a administrativní pracovníky).
3.Předseda řídí
práci komise, svolává její schůze
a je ve styku s ústavními a jinými orgány
a organizacemi, plní úkoly z pověření
komise a zastupuje komisi před veřejností.
4.Místopředseda zastupuje
předsedu komise.
5.Tajemník komise je ve styku s Kanceláří
Poslanecké sněmovny, organizačně zajišťuje
práci komise a řídí práci stálých
spolupracovníků komise.
6.K přijetí usnesení
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
všech členů komise.
7.Komise spolupracuje s Generální
prokuraturou, orgány ministerstva vnitra, obrany a dalšími
orgány a organizacemi dle svého rozhodnutí.
8.Z jednání komise se pořizují
stenografické, zvukové, popř. obrazové
záznamy, které jsou trvale uloženy ve zvláštním
trezoru Kanceláře Poslanecké sněmovny.
Přístup k těmto záznamům a
dalším materiálům komise mají
pouze členové komise. Komise může rozhodnout,
že do záznamů či materiálů
může nahlédnout, popř. pořídit
opis jiná osoba nebo orgán. Za dodržení
tohoto usnesení odpovídá tajemník
komise.
9.Komise může pověřit
vykonáváním úkonů spojených
s její činností jednotlivého člena
komise, jiný orgán či osobu, může
ukládat úkoly orgánům a organizacím
v přímé působnosti Parlamentu.
10.Komise má k dispozici dva administrativní
pracovníky, dva profesionální vyšetřovatele,
automobil s řidičem a kancelář.
Tento jednací řád nabývá
účinnosti dnem
K bodu 10:
Posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ vznesla
návrh, aby vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání (tisk
154) ústavně právní výbor projednával
v pátek od 9.00 hod. Návrh nebyl přijat (z
12 přítomných poslanců 5 hlasovalo
pro a 3 proti).
Dále posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
vznesla návrh, aby vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání (tisk
154) ústavně právní výbor projednal
až v 16.00 hod. Návrh byl přijat (z 12 přítomných
poslanců 11 hlasovalo pro).
Důvodem k odložení byla
nezbytnost usnesení hospodářského
výboru a rozpočtového výboru k tomuto
tisku.
Jednání výboru byl
přítomen místopředseda vlády
České republiky JUDr. Jan Kalvoda.
K bodu 11:
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 301/1992 Sb., o Hospodářské
komoře České republiky a Agrární
komoře České republiky (tisk 5) odůvodnil
ministr hospodářství České
republiky doc. ing. Karel DYBA, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK.
Poslancům byla rozdána usnesení
zemědělského výboru a hospodářského
výboru tak, jak se poslanci usnesli dne 10. února
1993 při prvním projednávání
tohoto návrhu.
V rozpravě vznesl posl. ing. Viktor
DOBAL návrh, aby bylo jednání k tisku 5 přerušeno
(z 12 přítomných poslanců 5 hlasovalo
pro. Návrh nebyl přijat.
Posl. JUDr. Libor NOVÁK vznesl návrh,
aby za základ jednání bylo vzato usnesení
hospodářského výboru č. 015
ze dne 17. března 1993 (z 11 přítomných
poslanců 9 hlasovalo pro). Tento návrh byl přijat.
Po obsáhlé podrobné
rozpravě k usnesení hospodářského
výboru č. 015 výbor přijal usnesení,
v němž přerušil projednání
(vládního návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře
České republiky a Agrární komoře
České republiky (tisk 5) ve znění)
usnesení hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 015 z 17.
března 1993 a doporučil vládě České
republiky, aby předložila Poslanecké sněmovně
Parlamentu návrh zákona o sdružování
v komorách (z 12 přítomných poslanců
7 hlasovalo pro, 3 proti a 2 se zdrželi).
Po rozpravě a na návrh poslance
JUDr. Ondřeje Zeminy
ústavně právní
výbor
přerušuje projednání
(vládního návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře
České republiky a Agrární komoře
České republiky (tisk 5) ve znění)
usnesení hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 015 z 17.
března 1993 a doporučuje vládě
České republiky, aby předložila Poslanecké
sněmovně Parlamentu návrh zákona o
sdružování v komorách.
K bodu 12:
Dále se výbor zabýval
vládním návrhem zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře
České republiky a Agrární komoře
České republiky (tisk 5).
Po rozpravě přijal připomínky
k čl. I bodu 7, čl. II a III.
Při hlasování o celém
vládním návrhu ve znění přijatých
připomínek z 11 přítomných
poslanců 5 hlasovalo pro, nikdo proti a 6 se zdrželo
hlasování. Návrh nebyl přijat.
Po přerušeném jednání
na návrh předsedy výboru posl. JUDr. Miloslava
VÝBORNÉHO výbor revokoval své předchozí
hlasování (z 11 přítomných
poslanců 8 hlasovalo pro a 3 se zdrželi hlasování).
Na návrh předsedy výboru
posl. JUDr. Miloslava VÝBORNÉHO výbor hlasoval
o vládním návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře
České republiky a Agrární komoře
České republiky (tisk 5) ve znění
přijatých připomínek (z 11 přítomných
poslanců 8 hlasovalo pro a 3 se zdrželi).
Po odůvodnění ministra
hospodářství České republiky
doc. ing. Karla Dyby, CSc., zpravodajské zprávě
posl. JUDr. ing. Pavla Petržílka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s předloženým
návrhem s těmito připomínkami:
uvozovací věta zní:
"Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:",
k čl. I - bodu 7 - § 5 odst. 4 písm. c)
-vypustit,
-ostatní písmena přeoznačit,
k čl. II
-vypustit označení bodu "12.",
-slova "přípravnému
výboru" nahradit slovem "představenstvu",
čl. III zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. května 1993.",
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 13:
Návrh posl. Marka BENDY, aby se výbor
zabýval vládním návrhem zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání (tisk
154) v pátek 19.32. v 9.15 hod. nebyl poslanci přijat
(z 11 přítomných poslanců 4 hlasovali
pro).
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání (tisk
154) odůvodnil místopředseda vlády
České republiky JUDr. Jan KALVODA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. ing. Jan VRANÝ.
Po všeobecné a podrobné
rozpravě výbor doporučil Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s připomínkami v čl. I k § 5b, 5c, 67,
67a, 67b, 67d a k čl. II odst. 4 a k čl. III (z
12 přítomných poslanců 10 hlasovalo
pro a 2 proti).
Po odůvodnění místopředsedy
vlády České republiky JUDr. Jana Kalvody,
zpravodajské zprávě posl. ing. Jana Vraného
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k čl. I
k bodu 3 - § 5b odst. 1
ve druhé větě slovo
"Rozhodnutí" nahradit slovem "Usnesení",
k bodu 3 - § 5b
vložit nový odst. 5 tohoto znění:
"(5) Proti usnesení, jímž soud povolil
ochrannou lhůtu, není odvolání přípustné.",
k bodu 3 - § 5c
první věta zní: "Ochranná
lhůta trvá tři měsíce a začíná
běžet dnem, kdy usnesení o jejím povolení
bylo vyvěšeno na úřední desce
soudu.",
k bodu 15 - § 67 odst. 1
první větu upravit takto:
"... účastní stát a tato osoba
je uveřejněna v seznamu schváleném
vládou a publikovaném ...",
k bodu 15 - § 67 odst. 2
první větu upravit takto:
"zašel soud ministerstvu pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky "(dále
jen "ministerstvo").",
k bodu 15 - § 67 odst. 9
začátek druhé věty
upravit takto: "Po tuto dobu se nepřerušuje běh
lhůt ...",
k bodu 15 - § 67 odst. 11
slovo "realizaci" nahradit slovy
"převodu majetku nebo majetkových účastí
na Fond nebo na nového nabyvatele podle",
k bodu 16 - § 67a odst. 1
vypustit slova "; v odůvodněných
případech může soud na návrh
správce podstaty přiznat i vyšší
částku",
k bodu 16 - § 67b odst. 1
za slova "osoby jim blízké"
vložit odkaz 6c) tohoto znění: "6c) §
116 občanského zákoníku",
k bodu 16 - § 67d
odkaz 6c) pod čarou upravit takto:
"6d) Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů, ve znění
zákona č. 219/1991 Sb.",
k čl. II odst. 4
závěr upravit takto: "a
to do 30 dnů od účinnosti tohoto zákona.",
k čl. III
-vypustit,
-dosavadní čl. IV označit
jako čl. III,
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 14:Sdělení
předsedy výboru
1.Předseda výboru informoval
poslance, že v nadcházejících dvou měsících
bude organizační tajemnici výboru dr. Pokornou,
která bude čerpat řádnou dovolenou,
zastupovat dr. Havrdová.
2.Posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
informovala výbor o závěrech organizačního
výboru dne 11.3. - se zaměřením na
přikázání. Dále posl. Benda
v té souvislosti požádal, aby se usneseními
organizačního výboru týkajících
se přikázání zákonů
byl ústavně právní výbor seznáment
prostřednictvím "kolovadel".
3.Poslanci byli seznámeni s několika
dopisy nájemníků domů v Praze 2, které
se týkají možnosti koupě domu do společného
vlastnictví - odpoví dr. Marvanová.
4.Poslanci byli seznámeni s dopisem
dr. Vladimíra Koláře z Prahy 4, který
se týká naplnění litery čl.
106 odst. 2 Ústavy ČR (čj. 66/93 - ÚPV).
5.Poslanci byli seznámeni se zprávou
o opatřeních předsedy Poslanecké sněmovny
(tisk 100).
6.Poslanci byli seznámeni s dopisem
rodiny Dobešovi z Veliše, který se týká
připomínek k zákonu o půdě
(čj. 129/93 - ÚPV) - odpoví dr. Röschová.
7. Poslanci byli seznámeni s dopisem
Romana Górniaka z Českého Těšína,
který se týká zákona o mimosoudních
rehabilitacích (čj. 131/93 - ÚPV) - odpoví
dr. Marvanová.
8.Poslanci byli seznámeni s informací
ministerstva spravedlnosti o vyřizování agendy
milostí v resortu ministerstva spravedlnosti ČR
v roce 1992 (čj. VBB-121/93).
9.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Libuše Skalické z Janských Lázní,
který se týká zákona č. 87/91
Sb., nařízení vlády ČR č.
233/91 a zákona ČNR č. 338/92 Sb. (čj.
158/93 - ÚPV).
10.Poslanci byli seznámeni s rozhodnutím
č. 3 předsedy Poslanecké sněmovny
k návrhu na postup při schvalování
zahraničních cest poslanců.
11.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. V. Hellebrantové z Prahy 3, který se týká
námětů k některým zákonům
(čj. 112/93 - ÚPV).
12.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Vlasty Lošťákové z Prostějova,
který se týká úpravy restitučních
nároků podle zákona č. 229/1991 Sb.
(čj. 111/93 - ÚPV).
13.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Erika Pfeifera z Ostravy, který se týká
problematiky homosexuálně orientovaných lidí
ve výkonu trestu (čj. 28/93 - ÚPV).
14.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Miloslava Brože, vedoucího tajmeníka synodní
rady Československé církve evangelické,
který se týká postavení církví
ve společnosti (čj. 125/93 - ÚPV).
15.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Ivana Fotula z Prahy 10, který se týká
nabývání a pozbývání
státního občanství ČR (čj.
138/93 - ÚPV).
16.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. Jaroslava Benady, starosty města Kutná Hora,
který se týká zákona o protikomunistickém
odboji (čj. 135/93 - ÚPV).
17.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. arch. Petra Brodského, starosty obchodního
úřadu Prahy 2, který zaslal petici proti
zásadám postupu při transformaci bytového
fondu městské části Prahy 2 (čj.
200/93 - ÚPV).
18.Poslanci byli seznámeni se stanoviskem vlády České republiky
-k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti,
-k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993,
-k návrhu zákona, kterým se mění zákon o trestním řízení soudním (trestní řád),
-k návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon).
19.Poslanci byli seznámeni s dopisem
náměstníků domu v Tyršově
ul. č. 5, Praha 2, který se týká činnosti
a žádosti o poskytnutí právní
ochrany (čj. 161/93 - ÚPV).
20.Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedy klubu poslanců svobodných liberálů
dr. Vyvadila, kterým informuje o změně názvu
klubu.
21.Poslanci byli seznámeni s dopisem
přednosty okresního úřadu Ústí
nad Labem ing. Ldislava Cihláře, který se
týká předložení pozastaveného
výkonu obecně závazné vyhlášky
městského zastupitelstva v Ústí nad
Labem č. 22/1992 k zabezpečení veřejného
pořádku a bezpečnosti, přijaté
dne 10.12.1992 (čj. 152/93 - ÚPV).
22.Poslanci byli seznámeni s dopisem
dr. ing. Zdenko Blažeje z Prahy 6, který se týká
novely zákona č. 10/1993 a č. 589/92 Sb.
(čj. 21/93 - ÚPV) - odpoví posl. Mašek.
23.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. Antonína Srba z Tuchoměřic, který
se týká zákona o dani z přidané
hodnoty (čj. 159/93 - ÚPV) - odpoví posl.
Mašek.
24.Poslanci byli seznámeni s dopisem
dr. Jakuba Čermína, předsedy ČSBS,
který se týká návrhu zákona
"O českém a slovenském exilu" (čj.
153/93 - ÚPV) - odpoví dr. Marvanová.
25.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Kurta Rosmarina z Ostravy, který se týká
doplnění či novelizace zákonů
týkajících se lidských práv
a jejich praktické aplikace (čj. 169/93 - ÚPV)
- odpoví posl. Benda.
26.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Charlotty Holubové z Opavy, který se týká
restituce majetku (čj. 144/93 - ÚPV) - odpoví
posl. Marvanová.
27.Poslanci byli seznámeni s dopisem
Klubu křesťanských žen ve Strážnici,
který se týká navrácení majetku
církvím (čj. 171/93 - ÚPV) - odpoví
posl. Dobal.
28.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. Zdeňka Kolínkého z Chomutova, který
se týká rehabilitace (čj. 183/93 - ÚPV)
- odpoví posl. Novák.
29.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Milana Jelínka z Ostravy, který se týká
vnitrostátního vypořádání
za majetek zanechaný čs. občany v Jugoslávii
(čj. 214/93 -ÚPV) - odpoví posl. Marvanová.
30.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Josefa Mazura z Jablunkova, který se týká
úpravy zákona o půdě (čj. 202/93
- ÚPV).
31.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Vladimíra Klikara z Hronova, který se týká
navrácení majetku právnickým osobám
(čj. 207/93 - ÚPV).
32.Poslanci byli seznámeni s peticí
městského úřadu Fenštátu
pod Radhoštěm, která se týká
zákona o protikomunsitickém odboji (čj. 223/93
- ÚPV).
33.Poslanci byli seznámeni s peticí
městské části Praha - Modřany,
která se týká zákona o protikomunsitickém
odboji (čj. 248/93 - ÚPV).
34.Poslanci byli seznámeni s peticí
městského úřadu v Příboru,
která se týká zákona o protikomunistickém
odboji (čj. 247/93 - ÚPV).
35.Poslanci byli seznámeni s peticí
p. Antonína Bareše z Litvínova, která
se týká zákona o protikomunistickém
odboji (čj. 246/93 - ÚPV).
36.Poslanci byli seznámeni s peticí
městského úřadu v Horšovkém
Týnu, která se týká zákona
o protikomunistickém odboji (čj. 245/93 - ÚPV).
37.Poslanci byli seznámeni s peticí
městského úřadu v Jílemnici,
který se týká zákona o protikomunistickém
odboji (čj. 244/93 - ÚPV).
38.Poslanci byli seznámeni s dopisem
Moravskoslezských dřevařských závodů
v Šumperku, který se týká připomínek
k zákonu č. 10/1993 Sb. (čj. 198/93 - ÚPV).
39.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. Ilji Výborného z Prahy 6, který se týká
připomínek k zákonu o státním
občanství ČR (čj. 160/93 - ÚPV)
- odpoví posl. Novotný.
41.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Rudolfa Vrby z Šumperka, který se týká
nedostatků zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci (čj. 179/93 - ÚPV) - odpoví
posl. Marvanová.
42.Poslanci byli seznámeni s dopisem
výboru samosprávy 040 SBD v Hradci Králové,
který se týká návrhu novelizace transformačního
zákona bytových družstev (čj. 176/93
- ÚPV) - odpoví posl. Marvanová.
43.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Vojtěcha Pernici z Vyškova, který se týká
připomínek k Ústavě ČR (čj.
175/93 - ÚPV) - odpoví posl. Novák.
44.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Jany Suchánkové z Prahy 10, který se týká
neexistence Ústavního soudu ČR (čj.
220/93 - ÚPV).
45.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Jaromíra Jareše z Opavy, který se týká
činosti na porušení zákonů a
vyhlášení se žádostí o provedení
nápravy a zřízení Ústavního
soudu (čj. 228/93 - ÚPV) - odpoví posl. Benda.
46.Poslanci byli seznámeni s dopisem
Křesťansko-sociálního spolku ve Frenštátu
pod Radhoštěm, který se týká
zákona o navrácení majetku spolkům
(čj. 229/93 - ÚPV) - odpoví posl. Mašek.
47.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. arch. Liany Janáčkové z Ostravy, kterým
zaslala komuniké ze setkání starostem České
republiky (čj. 193/93 - ÚPV) - odpoví posl.
Mašek.
48.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Josefa Mazura z Jablunkova, který se záká
zákona o protikomunistickém odboji (čj. 181/93
- ÚPV).
49.Poslanci byli seznámeni s dopisem
paní Milady Nekvasilové z Nového Boru, který
se zákona zákona o III. odboji (čj. 174/93-
ÚPV).
50.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Jany Mejsnarové z Prahy 6, který se týká
návrhů názvů naší republiky
(čj. 167/93 - ÚPV).
51.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Marty Šafářové ze Žacléře,
kterým žádá se závazný
výklad zákona č. 243/1992 Sb. (čj.
145/93 - ÚPV).
52.Poslanci byli seznámeni s dopisem
p. Libora Kruliše z Nového Bydžova, který
se týká dopadů nemocenského a sociálního
pojištění na malé podnikatele (čj.
201/93 - ÚPV).
53.Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedy MO KDU-ČSL v Ortnici p. Josefa Mezulánika,
který se týká zákona o navrácení
majetku spolkům a společenským organizacím
(čj. 205/93 - ÚPV).
54.Poslanci byli seznámeni s usnesením
6. schůze okresního shromáždění
v Pelhřimově, konaného dne 25.2.1993 (čj.
221/93 - ÚPV).
55.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. Jana Havelky, předsedy Klubu českých
turistů z Prahy 6, který se týká zákona
o protikomunistickém odboji.