Zápis

z 31. schůze ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu,

která se konala 6., 7., 8. a 9. října 1993 v Harrachově

Přítomni: posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, ing. Jan VRANÝ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA
Omluveni: 6., 7. a 8.10. posl. JUDr. Ondřej ZEMINA
6., 7. a 9.10. posl. JUDr. Jiří VYVADIL
7., 8. a 9.10. posl. ing. Viktor DOBAL
6., 7., 8. a 9.10. posl. MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ
Hosté:
- JUDr. Jiří NOVÁK - ministr spravedlnosti ČR
- JUDr. Cyril SVOBODA - náměstek ministra spravedlnosti ČR
- JUDr. Zdeněk KARABEC - generální ředitel Vězeňské služby
- ing. Jindřich VODIČKA - ministr práce a sociálních věcí ČR a další hosté dle prezenčních listin.

Schůzi výboru v 9.00 hodin zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.

Schválený pořad schůze:

1. Vládní návrh zákona o státním zastupitelství (tisk 537)

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody (tisk 536)

3. Vládní návrh zákona o výkonu vazby (tisk 500)

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon a zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích (tisk 534)

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (tisk 498)

6. Sdělení předsedy výboru

K bodu 1:

Podle schváleného programu jednání ústavně právního výboru odůvodnil vládní návrh zákona o státním zastupitelství (tisk 537) náměstek ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyril SVOBODA.

Za určeného zpravodaje posl. ing. Viktora Dobala podal zpravodajskou zprávu posl. Marek BENDA.

Jednání výboru byla přítomna i předsedkyně odborového svazu státních orgánů a organizací dr. Alena Vondrová, která vznesla řadu připomínek, a dále se jednání zúčastnil i předseda Nejvyššího soudu České republiky dr. Otakar Motejl.

Po povšechné a obsáhlé podrobné rozpravě bylo ve 24.00 hod. přerušeno projednávání tisku 537.

/Dopoledne se výbor zabýval tiskem 536./

Výbor pokračoval v projednávání tohoto bodu 7.10. ve 14.00 hod. za účasti ministra spravedlnosti České republiky, a to § 9 a části desáté.

V 19.00 hod. byl návrh zákona doporučen Poslanecké sněmovně ke schválení s připomínkami k § 1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 26, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37, 38 a 40 (ze 14 přítomných poslanců 9 hlasovalo pro a nikdo proti).

Usnesení č. 123

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 6. a 7. října 1993

k vládnímu návrhu zákona o státním zastupitelství (tisk 537)

Po odůvodnění náměstka ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila Svobody, zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

k § 1 odst. 1

slova "státních orgánů" nahradit slovy "úřadů státu",

k § 1 odst. 2

větu za středníkem upravit takto: "upravuje dále zejména postavení ...",

§ 2 odst. 2 zní:

"(2) Státní zastupitelství vykonává svou činnost tak, aby jeho zásah byl v souladu se zákonem, účinný a pohotový.",

k § 7 odst. 2

slova "v prováděcím předpisu" nahradit slovy "právním předpisem",

§ 8 odst. 1 zní:

"(1) Státní zastupitelství je příslušné k zastupování státu u soudu, u něhož toto státní zastupitelství působí, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.",

k § 9 odst. 1

slova "Státní zastupitelství vyššího stupně vykonávají dohled nad činností státního zastupitelství nižšího stupně" nahradit slovy "Vyšší státní zastupitelství vykonávají dohled nad činností nižších státních zastupitelství ve svém obvodu",

k § 9 odst. 3

vypustit,

za § 9 vložit nový § 10 tohoto znění:

"§ 10

Vyšší státní zastupitelství je oprávněno dávat pokyny bezprostředně nižším státním zastupitelstvím ve svém obvodu; pokud nižší státní zastupitelství nehodlá pokyn dodržet, sdělí to vyššímu státnímu zastupitelství, které pak může věc odejmout nižšímu státnímu zastupitelství a působit v ní samo. Totéž platí pro případ, že nižší státní zastupitelství je nečinné.",

- ostatní paragrafy přečíslovat,

k dosavadnímu § 10 odst. 1

na konec připojit slova "nebo náměstci v pořadí určeném vedoucím státním zástupcem",

za dosavadní § 10 vložit nový paragraf tohoto znění:

"§ ..

(1) Nejvyšší státní zástupce je služebně nadřízen vrchním státním zástupcům, vrchní státní zástupci jsou služebně nadřízeni krajským státním zástupcům a krajští státní zástupci jsou služebně nadřízeni okresním státním zástupcům.

(2) Vedoucí státních zastupitelství jsou služebně nadřízeni státním zástupcům, kteří u nich působí.",

k dosavadnímu § 11 odst. 1

- začátek upravit takto: "Ministr spravedlnosti je služebně nadřízen nejvyššímu státnímu zástupci a vykonává ...",

- ve třetí větě slova "zprávu o své činnosti" nahradit slovy "zprávu o činnosti státního zastupitelství",

k dosavadnímu § 13

slova "své působnosti" nahradit slovy "působnosti státního zastupitelství",

k dosavadnímu § 14 odst. 5

částku "50 000 Kč" nahradit částkou "5 000 Kč",

k dosavadnímu § 15 odst. 1

vypustit slova "který má trvalý pobyt na jejím území" a dále slova "jestliže má morální vlastnosti, které dávají záruku, že bude funkci státního zástupce řádně vykonávat" a slova "po stavenovenou dobu konal čekatelskou praxi",

k dosavadnímu § 15 odst. 3

v závěru vypustit slova "který může též započítat čekatelskou a obdobnou praxi vykonanou podle zvláštních zákonů",

dosavadní § 16 odst. 1 zní:

"(1) Ministr spravedlnosti na návrh nejvyššího státního zástupce jmenuje státního zástupce na dobu časově neomezenou.",

k dosavadnímu § 16 odst. 2

na konec vložit slova "do rukou ministra spravedlnosti. Součástí jmenování je i přidělení k určitému státnímu zastupitelství.",

k dosavadnímu § 16 odst. 3

začátek upravit takto: "(3) Slib státního zástupce zní: "Slibuji ...",

k dosavadnímu § 16

vložit nový odstavec 4 tohoto znění: "(4) Odepření slibu nebo složení slibu s výhradou má za následek zánik pracovního poměru.",

dosavadní § 17 odst. 1 zní:

"(1) Státního zástupce přiděluje k výkonu služby k určitému státnímu zastupitelství ministr spravedlnosti na základě jeho předchozího souhlasu.",

k dosavadnímu § 17 odst. 2

druhá věta zní: "O jeho žádosti rozhoduje ministr spravedlnosti.",

k dosavadnímu § 19 písm. c)

závěr upravit takto: "anebo dnem přijetí do funkce ve veřejné správě,"

k dosavadnímu § 19

vložit nové písmeno g) tohoto znění: "g) ke dni 31. prosince kalendářního roku, v němž dosáhne 65 let.",

k dosavadnímu § 20 odst. 1

závěr upravit takto: "... jmenuje do funkce a odvolává vláda na návrh ministra spravedlnosti.",

dosavadní § 20 odst. 2 zní:

"(2) Ostatní vedoucí státních zastupitelství jmenuje do funkce a odvolává ministr spravedlnosti.",

k dosavadnímu § 21

vypustit,

k dosavadnímu § 26

vypustit,

k dosavadnímu § 27 odst. 1

vypustit slova "a za jednání, které má znaky přestupku podle zvláštních předpisů nebo jiného správního deliktu (dále jen "přestupek")",

dosavadní § 29 zní:

"§ 29

Návrh na zahájení kárného řízení je oprávněn podat

a) ministr spravedlnosti a nejvyšší státní zástupce proti kterémukoliv státnímu zástupci,

b) vrchní státní zástupce proti státnímu zástupci vrchního státního zastupitelství, proti státnímu zástupci krajského státního zastupitelství a státnímu zástupci okresního státního zastupitelství v jeho obvodu,

c) krajský státní zástupce proti státnímu zástupci krajského státního zastupitelství a státnímu zástupci okresního státního zastupitelství v jeho obvodu,

d) okresní státní zástupce proti státnímu zástupci okresního zastupitelství.",

dosavadní § 30 odst. 2 zní:

"(2) O opravném prostředku rozhoduje Nejvyšší soudx).",

odkaz x) pod čarou zní: "x) § 250l a násl. občanského soudního řádu.",

k dosavadnímu § 30 odst. 3

vypustit,

k dosavadnímu § 32 odst. 2

slova "kárné řízení bylo zastaveno" nahradit slovy "nedošlo-li k ukončení pracovního poměru státního zástupce na základě kárného řízení podle § 19 písm. d)",

dosavadní § 33 včetně nadpisu zní:

"Právní čekatelé a čekatelská praxe

§ 33

(1) Právním čekatelem se může stát bezúhonný občan České republiky, který je způsobilý k právním úkonům a má vysokoškolské právnické vzdělání. Právní čekatel vykonává čekatelskou praxi za účelem odborně se připravit pro výkon činnosti státního zástupce.",

(2) Čekatelská praxe je vykonávána v pracovním poměru na dobu určitou. Čekatelská praxe je tříletá; výjimky může v jednotlivých případech povolit ministr spravedlnosti, přičemž zkrácení čekatelské praxe nesmí přesáhnout 2 roky. Ministr spravedlnosti může též započítat čekatelskou nebo obdobnou praxi podle zvláštního zákona.

(3) V rámci čekatelské praxe je čekatel povinen podrobit se závěrečné zkoušce, kterou může v případě neúspěchu jednou opakovat.",

k dosavadnímu § 34 odst. 1

závěr upravit takto: "... stanoví Ministerstvo spravedlnosti právním předpisem.",

dosavadní § 35 odst. 1 zní:

(1) Prokurátoři a vyšetřovatelé prokuratury včetně vojenské prokuratury ustanovení do funkcí podle dosavadních předpisů, se dnem účinnosti tohoto zákona považují za státní zástupce jmenované podle tohoto zákona do doby uvedené v odstavcích 3, 4 a 5 a tímto dnem končí jejich dosavadní pracovní nebo služební poměr. To neplatí, jestliže s tímto postupem projeví do 15 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona nesouhlas.",

dosavadní § 35 odst. 4 a 5 znějí:

"(4) Do 30 dnů od účinnosti tohoto zákona rozhodne ministr spravedlnosti o přidělení prokurátorů a vyšetřovatelů vojenské prokuratury ke státním zastupitelstvím. Pokud s tímto přidělením prokurátor nebo vyšetřovatel vojenské prokuratury nesouhlasí, jeho pracovní poměr končí uplynutím této lhůty.

(5) Pracovní poměr, který vznikl podle odstavce 1 je pracovním poměrem na dobu určitou do 30. 6. 1994; tím není dotčeno ustanovení odstavců 3 a 4. Prodlužuje se však na dobu neurčitou, pokud ministr spravedlnosti během jeho trvání jmenuje státního zástupce podle tohoto zákona.",

k dosavadnímu § 35 odst. 6

- slova "pracovníky státních zastupitelství" nahradit slovy "Ministerstva spravedlnosti ve státních zastupitelstvích",

- slova "ve státních zastupitelstvích" nahradit slovy "v těch státních zastupitelstvích",

- na konec připojit slova "a jejich dosavadní pracovní poměr končí. To neplatí, projeví-li s tímto postupem do 15 dnů od účinnosti tohoto zákona nesouhlas",

k dosavadnímu § 37

slova "o platových poměrech" nahradit slovy "upravujícího platové poměry",

k dosavadnímu § 38 odst. 1

za slova "s tímto majetkem" vložit slova "a jiná práva a závazky",

k dosavadnímu § 40

vypustit slova "prováděcí předpis k § 34 odst. 1 a",

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

/7.10.1993 v 9.15 hod. jednání zahájil předseda výboru

posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, schůzi řídila místopředsedkyně výboru

posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ/

K bodu 2:

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody (tisk 536) odůvodnil náměstek ministra spravedlnsoti České republiky JUDr. Cyril SVOBODA.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Petr KOHÁČEK.

Jednání výboru byl přítomen předseda Nejvyššího soudru dr. Otakar Motejl, generální ředitel Vězeňské služby dr. Zdeněk Karabec, dr. Král z ministerstva spravedlnosti a předsedkyně odborového svazu státních orgánů a organizací dr. Vondrová.

Jednání výboru bylo ve 12.30 hod. přerušeno.

/Odpoledne výbor projednával tisk 537./

Výbor pokračoval ve 20.00 v projednávání tohoto bodu.

Po povšechné a podrobné rozpravě výbor doporučil Poslanecké sněmovně ke schválení tento návrh s připomínkami k bodům 3, 6, 18, 38, 41, 45, 50 a 53 (z 12 přítomných poslanců 9 hlasovalo pro).

Usnesení č. 124

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. října 1993

k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody (tisk 536)

Po odůvodnění náměstka ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila Svobody, vyjádření generálního ředitele Vězeňské služby JUDr. Zdeňka Karabce, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

obecně

slova "ústav pro výkon trestu odnětí svobody" nahradit slovy "věznice" a slova "ústav pro výkon vazby" nahradit slovy "vazební věznice" a legislativní zkratku "ústav" nahradit slovem "věznice"

a toto promítnout do celého návrhu zákona

k čl. I

k bodu 3 - § 5 odst. 2 zní:

"(2) Zřizují se věznice pro mladistvé, členěné podle odstavce 1, do kterých se umísťují odsouzení, kteří ve výkonu trestu odnětí svobody nedovršili osmnáctý rok svého věku nebo o nichž tak rozhodl soud (dále jen "mladiství").",

k bodu 3 - § 9 odst. 1

začátek upravit takto: "(1) Ředitel věznice může rozhodnout ...",

k bodu 3 - § 9a odst. 1

vypustit slovo "může",

k bodu 6 - § 12 odst. 1

za slova "státním orgánem" vložit slova "České republiky",

k bodu 18 - § 18 odst. 1

slova "ústavní řád" nahradit slovy "řád věznice" a tuto formulaci promítnout do celého návrhu zákona,

k bodu 38 - § 44 zní:

"Dozor nad dodržováním právních předpisů při výkonu trestu a kontrolu nad výkonem trestu provádí ministr spravedlnosti."

k bodu 41 - § 48a

za slova "státní správy a" vložit slovo "územní",

k bodu 45 - § 53 zní:

"(1) Dovrší-li mladistvý ve výkonu trestu osmnáctý rok věku, rozhodne ředitel věznice, zda vykoná zbytek trestu ve věznici pro mladistvé, nebo se přeřadí do věznice pro ostatní odsouzené. Při rozhodování se přihlíží zejména k dosaženému stupni jeho převýchovy a k délce zbytku trestu. V případě přeřazení do věznice pro ostatní odsouzené zároveň ředitel věznice rozhodne, zda se tento odsouzený umístí do věznice s dohledem nebo s dozorem.

(2) O přeřazení odsouzeného do věznice pro ostatní odsouzené může ředitel věznice rozhodnout též tehdy, jestliže odsouzený podle odst. 1 ve věznici pro mladistvé soustavně nebo závažným způsobem porušuje stanovený pořádek nebo kázeň.

(3) Na řízení podle odstavce 1 a 2 se užije ustanovení § 9a. Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice pro ostatní odsouzené se vždy považuje za rozhodnutí o přeřazení do věznice s přísnějším režimem.",

k bodu 50 - § 57 odst. 1

na konci tečku nahradit čárkou a připojit slova "a to i bez souhlasu zákonného zástupce mladistvého.",

k bodu 53 - § 61 zní:

"Na výkon trestu u dále uvedených kategorií odsouzených se užije ostatních ustanovení tohoto zákona, pokud tento oddíl neobsahuje zvláštní ustanovení.",

k bodu 53 - § 62a odst. 1

upravit takto: "(1) Odsouzení, u nichž byla na základě komplexní zprávy doplněné závěrem odborného lékařského vyšetření shledána duševní porucha nebo závislost vyžadující ...",

k čl. II

k bodu 4

označit jako bod 2,

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 3:

Výbor navázal na své jednání z 29.9.1993 a vrátil se k přerušenému projednávání vládního návrhu zákona o výkonu vazby (tisk 500)

Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK seznámil poslance s novým zněním hlavy IV, které předložilo ministerstvo spravedlnosti. Výbor souhlasil s tím, že bude návrh projednávat ve znění návrhu předloženém ministerstvem spravedlnosti.

Po obsáhlé rozpravě výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhla s návrhem s připomínkami k § 4, 5, 6, 7, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 26, 27, 28, 29 a s novým zněním hlavy IV a VIII (ze 13 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro a 2 se zdrželi hlasování).

/Schůze výboru byla přerušena ve 23.50 hod./

Usnesení č. 125

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 29. září a 7. října 1993

k vládnímu návrhu zákona o výkonu vazby (tisk 500)

Po odůvodnění náměstka ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila Svobody, vyjádření generálního ředitele Vězeňské služby JUDr. Zdeňka Karabce, zrpavodajské zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

§ 4 zní:

"Vazba se vykonává ve vazební věznici nebo ve zvláštním oddělení věznice (dále jen "věznice").",

k § 5 odst. 2

slovo "ústavu" nahradit slovem "věznice",

k § 6 odst. 2

slova "v ústavu" nahradit slovy "ve věznici",

k § 6 odst. 3

druhá věta zní: "O žádosti rozhoduje ředitel věznice.",

k § 7 odst. 2

- slovo "spoluobviněných" nahradit slovem "obviněných",

- vypustit slova "kteří jsou ve vazbě z jiného důvodu, než je uveden v odstavci 1 písm. c)",

k § 7 odst. 3

za slovo "pořádku" vložit slovo "věznice",

k § 9 odst. 1

slova "ubytovacího prostoru" nahradit slovy "zbývajícího prostoru cely",

k § 13 odst. 2

v první větě vypustit slovo "obviněného",

§ 13 odst. 3 zní:

"(3) Kontrola korespondence mezi obviněným a jeho obhájcem a mezi obviněným a státními orgány České republiky a jejich představiteli je nepřípustná. Tato korespondence se odesílá adresátům neprodleně a doručuje se obviněnému bez průtahu.",

k § 14 odst. 1

první a druhá věta znějí: "Obviněný má právo na přijetí návštěvy v počtu nejvýše 4 osob ve věznici jednou za tři týdny v trvání 30 minut. V odůvodněných případech může ředitel věznice povolit přijetí návštěvy i za dobu kratší než tři týdny, popřípadě na dobu delší než 30 minut.",

k § 14 odst. 2

upravit takto: "... přijmout balíček s obsahem uvedeným v § 16 odst. 2; tímto ustanovením není dotčeno jeho právo podle § 16 odst. 2 tohoto zákona. Ustanovení § 16 odst. 3 se použije přiměřeně.",

k § 14 odst. 3

- slovo "nárok" nahradit slovem "právo",

- slova "v ústavu" nahradit slovy "ve věznici",

k § 15

druhá věta zní: "Poskytování těchto služeb ve věznici se nepovažuje za návštěvy ve smyslu § 14.",

k § 16 odst. 3

slova "řádu výkonu vazby" nahradit slovy "pravidel vnitřního pořádku věznice",

k § 16 odst. 4

- v první větě slovo "ústavu" nahradit slovem "věznice",

- ve druhé větě slovo "Ústav" nahradit slovem "Věznice",

- třetí věta zní: "Zvláštní předpis stanoví, v kterých případech je obviněný povinen peníze uložit.",

k § 17

slovo "ústavní" nahradit slovem "vězeňské".

k § 18 odst. 2

slovo "ústavu" nahradit slovem "věznice", 2x

k § 18 odst. 5

- v první větě slova "v ústavu" nahradit slovem "ve věznici",

- na konci první věty slovo "ústav" nahradit slovem "věznici",

- na konci slovo "ústav" nahradit slovem "věznice",

k § 19 odst. 1

slovo "ústavu" nahradit slovem "věznice",

§ 20 odst. 1 zní:

"(1) K uplatnění svých práv může obviněný podávat státním orgánům České republiky žádosti a stížnosti, které je věznice povinna neprodleně odeslat.".

k § 20 odst. 2

- za slova "mu být" vložit slova "bez zbytečného odkladu"

- slovo "ústavu" nahradit slovem "věznice",

- slova "v ústavu" nahradit slovy "ve věznici",

k § 21 odst. 1

slova "v ústavu" nahradit slovy "ve věznici",

k § 21 odst. 3

- slova "v ústavu" nahradit slovy "ve věznici",

- v odkazu 9) pod čarou slova "§ 17 zákona 555/1990 Sb.," nahradit slovy "§ 17 a 18 zákona 555/1992 Sb.",

k § 21 odst. 4

slovo "ústav" nahradit slovem "věznice",

hlava IV zní:

"HLAVA IV

Vyřizování kázeňských přestupků obviněných

§ 22

Kázeňské přestupky, kázeňské tresty

a ochranná opatření zabrání věci

(1) Zaviněné porušení povinností podle § 21 při výkonu vazby je kázeňským přestupkem, za nějž může být obviněnému uložen kázeňský trest. Méně závažný kázeňský přestupek lze vyřídit napomenutím nebo převedením obviněného z oddělení pro výkon vazby se zmírněným režimem na oddělení s běžným režimem. Výkonem kázeňského trestu není dotčena povinnost obviněného uhradit případně způsobenou škodu.

(2) Kázeňskými tresty jsou:

a) pokuta do výše 1 000 Kč,

b) odnětí práva na přijetí balíčku a zákaz nákupu potravin a věcí osobní potřeby (s výjimkou hygienických potřeb) až na dobu jednoho měsíce,

c) propadnutí věci,

d) umístění do samovazby až na 10 dní.

(3) Uložený kázeňský trest musí být úměrný závažnosti kázeňského přestupku. Není-li stanoveno jinak, lze obviněnému za kázeňský přestupek uložit jen jeden kázeňský trest.

(4) Při výměře pokuty je třeba přihlédnout též k osobním poměrům obviněného. Věznice může výkon tohoto kázeňského trestu provést převodem příslušné částky z prostředků, které má obviněný ve věznici uloženy. Vlastníkem této částky se stává stát. Uložené prostředky nesmějí klesnout pod 500 Kč.

(5) Propadnutí věci je možno uložit samostatně nebo vedle jiného kázeňského trestu obviněnému, jde-li o věc, která mu náleží a

a) kterou použil ke spáchání kázeňského přestupku nebo

b) která byla ke spáchání kázeňského přestupku určena, anebo

c) kteru spácháním kázeňského přestupku získal.

(6) Propadnutí věci nelze uložit, je-li hodnota věci v nápadném nepoměru k povaze kázeňského přestupku. Vlastníkem propadlé věci se stává stát.

(7) Samovazbou se rozumí umístění obviněného do zvláštní cely na oddělení samovazeb. Po dobu umístnění na samovazbě nesmí obviněný přijímat návštěvy (s výjimkou obhájce), nemá právo používat vlastní oděv, prádlo a obuv, nemá právo na přijetí balíčku, nákup potravin a věcí osobní potřeby (s výjimkou hygienických potřeb), není mu dovoleno čtení časopisů a knih s výjimkou právních předpisů, jakož i hraní společenských her. Doba výkonu kázeňského trestu umístění do samovazby se nezapočítává do lhůt pro přijetí návštěvy a balíčku.

(8) Kázeňský trest umístění do samovazby nelze uložit těhotné ženě a obviněnému, u něhož by výkonem takovou trestu bylo ohroženo jeho zdraví.

(9) Jestliže uložení kázeňského trestu propadnutí věci brání skutečnost, že obviněného nelze kázeňsky stíhat nebo věc nenáleží pachateli přestupku, lze rozhodnout o jejím zabrání, vyžaduje-li to bezpečnost osob nebo majetku, popřípadě jiný obdobný obecný zájem. Vlastníkem zabrané věci se stává stát.

§ 23

Řízení o kázeňských přestupcích a o zabrání věci

(1) Ukládat kázeňské tresty a rozhodnout o zabrání věci je oprávněn ředitel věznice nebo jím pověřený orgán Vězeňské služby.

(2) Kázeňský trest lze uložit jen po náležitém objasnění rozhodných okolností, za nichž byl kázeňský přestupek spáchán, a prokázání viny obviněného. Před uložením kázeňského trestu musí být obviněnému a osobě, která uplatňuje vlastnické právo k věci, jež může být zabrána, umožněno se k věci vyjádřit.

(3) O uložení kázeňského trestu musí být rozhodnuto a toto rozhodnutí obviněnému oznámeno do 15 dnů ode dne, kdy se orgán oprávněný k jeho uložení o spáchání přestupku dozvěděl, nejpozději však do 30 dnů od porušení stanoveného pořádku a kázně.

(4) Rozhodnutí o zabrání věci se neprodleně oznámí obviněnému, který měl spáchat kázeňský přestupek a vlastníkovi věci, pokud je znám.

(5) Rozhodnutí, jímž byla uložena pokuta, propadnutí věci nebo bylo vysloveno zabrání věci, je třeba bez zbytečného odkladu písemně vyhotovit a doručit obviněnému a osobě uvedené v odstavci 4.

(6) Proti rozhodnutí o uložení kázeňského trestu může obviněný a proti rozhodnutí o zabrání věci i osoba uvedená v odst. 4 do tří dnů od jeho oznámení a bylo-li doručeno, od doručení podat stížnost, která má odkladný účinek. Stížnost nemá odkladný účinek, byl-li uložen trest umístění do samovazby a udržení pořádku a kázně ve věznici vyžaduje, aby byl trest ihned vykonán.

(7) O stížnosti proti rozhodnutí jímž byl uložen kázeňský trest pokuty, propadnutí věci nebo bylo uloženo ochranné opatření zabráni věci, rozhoduje podle zvláštního zákonax) okresní soud, v jehož obvodu se věznice nachází. O stížnosti proti rozhodnutí, jímž byl uložen kázeňský trest, rozhoduje ředitel věznice, jde-li o rozhodnutím jím vydané generální ředitel Vězeňské služby nebo jím pověřený orgán generálního ředitelství Vězeňské služby. Jde-li o stížnost, která nemá odkladný účinek, musí být rozhodnuto bez zbytečného odkladu."

odkaz x) pod čarou zní: "x) § 250l a násl. občanského soudního řádu.",

§ 25 zní:

"Na výkon vazby obviněného, který nepřekročil 18. rok svého věku (dále jen "mladistvý"), se použijí ostatní ustanovení tohoto zákona, pokud není v této hlavě stanoveno jnak.",

k § 26 odst. 2 a 3 znějí:

"(2) Mladistvý má právo na přijetí návštěvy ve věznici jednou za týden.

(3) Kázeňský trest odnětí práva na přijetí balíčku a zákaz nákupu potravin a věcí osoby potřeby nesmí u mladistvého přesáhnout dobu jednoho týdne.",

k § 26 odst. 5

slova "a má právo na nákup potravin a věcí osobní potřeby, s výjimkou tabákových výrobků" nahradit slovy "a je mu dovoleno čtení denního tisku a knih",

§ 27 zní:

"Na výkon vazby obviněného, který není státním občanem České republiky (dále jen "cizinec"), se použijí ostatní ustanovení tohoto zákona, pokud není v této hlavě stanoveno jinak.",

k § 28 odst. 1

vypustit slovo "Obviněného",

k § 28 odst. 2

začátek upravit takto: "Cizinec se poučí o právu ...",

k § 28 odst. 3

slovo "obviněného" nahradit slovem "cizince",

k § 28 odst. 4

vypustit,

§ 29 zní:

"§ 29

Dozor a kontrola nad výkonem vazby

Dozor nad dodržováním právních předpisů při výkonu vazby a kontrolu nad výkonem vazby provádí ministr spravedlnosti.",

hlava VIII zní:

"HLAVA VIII

Přechodná a závěrečná ustanovení

§ 30

Pokud se v jiných právních předpisech užívají slova "ústav pro výkon vazby" rozumí se tím "vazební věznice" a pokud se užívají slova "ústav pro výkon trestu odnětí svobody" rozumí se tím "věznice".

§ 31

Ministerstvo spravedlnosti právním předpisem stanoví pravidla vnitřního pořádku ve věznici.

§ 32

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1994.".

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

/8.10.1993 v 9.15 hod. jednání zahájil předseda výboru

posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, schůzi řídila místopředsedkyně výboru

posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ/

K bodu 4:

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon a zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích (tisk 534) odůvodnil náměstek ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyril SVOBODA.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.

Výbor při projednávání posoudil i usnesení zahraničního výboru Poslanecké sněmovny č. 144, ve kterém bylo dporučeno novelizovat trestní zákon doplněním skutkové podstaty neoprávněného obchodu vojenským materiálem. Výbor tuto připomínku nedoporučil.

Výbor v nočních hodinách (23.30 hod). své jednání o tisku 534 přerušil.

/9.10.1993 v 9.00 hod. jednání zahájil předseda výboru

posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, schůzi řídila místopředsedkyně výboru

posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ/

Výbor pokračoval v přerušeném jednání k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon a zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích (tisk 534).

Po podrobné a povšechné rozpravě výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s předloženým návrhem s připomínkami k bodům 4, 18, 40, 56, 65, 86 a 87 (ze 13 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro a 2 se zdrželi hlasování).

Usnesení č. 126

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 8. a 9. října 1993

k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon a zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích (tisk 534)

Po odůvodnění náměstka ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila Svobody, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

obecně

slova "ústav pro výkon trestu odnětí svobody" nahradit slovem "věznice";

výbor zmocnil zpravodaje, aby tuto úpravu spolu s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny promítl do návrhu i do stávajícího trestního zákona,

bod 4 zní:

"4. V § 13 se slovo "zřejmě" nahrazuje slovy "zcela zjevně" a slova "povaze a nebezpečnosti" nahrazují slovem "způsobu",

k bodu 18 - § 39a odst. 2

návětí upravit takto: "Soud zpravidla zařadí do věznice",

k bodu 18 - § 39a odst. 2 písm. b)

na konec doplnit slova "nebo pachatele, kterému byl uložen trest za úmyslný trestný čin ve výměře nepřevyšující dva roky a který dosud nebyl ve výkonu trestu pro úmyslný trestný čin",

k bodu 18 - § 39a odst. 2 písm. c)

závěr upravit takto: "... pro umístění do věznice s dozorem nebo se zvýšenou ostrahou,",

k bodu 18 - § 39a

vložit nový odstavec 3 tohoto znění: "(3) Soud může zařadit pachatele do jiného typu věznice, než do které má být podle odstavce 2 zařazen, má-li se zřetelem na závažnost trestného činu a na stupeň a povahu narušení pachatele za to, že bude jeho nápravu v jiném typu věznice lépe zaručena; do věznice se zvýšenou ostrahou zařadí však vždy pachatele, jemuž byl uložen výjimečný trest.",

k bod 40 zní:

"40. Název nad označením § 102 zní: "Hanobení prezidenta republiky".

§ 102 se vypouští.",

k bodu 56 - § 152 odst. 1 zní:

"(1) Kdo s dílem, které je předmětem ochrany podle práva autorského, nebo s výkonem výkonného umělce, zvukovým či obrazovým záznamem nebo rozhlasovým či televizním pořadem, které jsou předmětem práva příbuzného právu autorskému, neoprávněně nakládá způsobem, který přísluší autoru, výkonnému umělci, výrobci zvukového či obrazového záznamu, rozhlasové či televizní organizaci nebo jinému nositeli těchto práv, anebo kdo jinak tato práva porušuje, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem nebo propadnutím věci.",

k bodu 56 - § 152 odst. 2

vypustit,

k bodu 56 - § 153 dosavadní odst. 3

označit jako odstavec 2 a v písm. a) vypustit slova "a 2",

k bodu 65 - § 175 odst. 1

slova "nebo kdo před vyšetřovatelem" nahradit slovy "nebo před vyšetřovatelem",

k bodu 86 - § 228 odst. 2 zní:

"(2) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán

a) získá-li činem uvedeným v odstavci 1 značný prospěch,

b) páchá-li čin uvedený v odstavci 1 soustavně,

c) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví nebo smrt.",

k bodu 87 - § 235 odst. 2 písm. b) zní:

"b) spáchá-li takový čin nejméně se dvěma osobami,",

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 5:

Ve čtvrtek dne 7. října 1993 přikázal organizační výbor Poslanecké sněmovny ústavně právnímu výboru k projednání vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (tisk 498), který má být projednáván na říjnové schůzi Poslanecké sněmovny dne 12. října 1993.

Tento návrh projednal hospodářský výbor, rozpočtový výbor a výbor pro sociální politiku a zdravotnictví; nebylo však dosaženo shody ve výši přídavků na děti.

Zpravodajem k tomuto návrhu byl určen posl. ing. Ivan MAŠEK.

Po obsáhlé povšechné a podrobné rozpravě poslanci doporučili Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby tento návrh projednala ve znění vládního návrhu se změnami v čl. III, IV a V (pro čl. IV hlasovalo z 15 přítomných poslanců 10 pro a pro čl. V hlasovalo z 15 přítomných poslanců 12 pro).

Usnesení č. 127

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 9. října 1993

k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (tisk 498)

Po odůvodnění ministra práce a sociálních věcí České republiky ing. Jindřicha Vodičky, zpravodajské zprávě posl. ing. Ivana Maška a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby tento návrh projednala ve znění vládního návrhu s těmito změnami:

k čl. III odst. 1, 2, 3 a 4

slova "30. září 1993" nahradit slovy "31. října 1993",

k čl. III odst. 1

v první větě za slova "pokud je to" vložit slova "pro oprávněného",

k čl. III odst. 2

za slova "a je-li to" vložit slova "pro oprávněného",

čl. IV zní:

"(1) Přídavky na děti ve výši podle tohoto zákona náležejí poprvé za měsíc listopad 1993. Na děti, na něž náležely za měsíc říjen 1993 přídavky na děti, náleží za měsíc listopad 1993 ještě částka ve výši rozdílu mezi úhrnem částek přídavků na děti, které by náležely podle tohoto zákona a výší přídavků na děti, které na všechny tyto děti náležely v měsíci říjnu 1993 podle předpisů platných před účinností tohoto zákona, včetně případného doplatku k přídavkům na děti1). Pokud se přídavky na děti vyplácejí různým příjemcům, náleží na každé dítě poměrná část rozdílu stanoveného podle předchozí věty.

(2) Výchovné k důchodům ve výši podle tohoto zákona náleží poprvé při splátce výchovného k důchodům splatné v měsíci prosinci 1993. Na děti, na něž náležela v měsíci listopadu 1993 splátka výchovného k důchodům, náleží v měsíci prosinci 1993 ještě částka ve výši dvojnásobku rozdílu mezi úhrnem částek výchovného k důchodům, která by náležela podle tohoto zákona a výší výchovného k důchodům, která na všechny tyto děti náležela v měsíci listopadu 1993 podle předpisů platných před účinností tohoto zákona, včetně případného doplatku k výchovnému k důchodům2). Pokud se výchovné k důchodům vyplácí různým příjemcům, náleží na každé dítě poměrná část rozdílu stanoveného podle předchozí věty. Rozdíl podle tohoto odstavce nenáleží na děti, na něž náleží rozdíl podle odstavce 1.",

čl. V zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 1993."

II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem,

III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 6:Sdělení předsedy výboru

1. Poslanci se dohodli, že návrh zákona o trestním řízení nebudou z časových důvodů v Harrachově projednávat.

2. Poslanci se dále dohodli, že návrh statutu Bezpečnostní informační služby budou projednávat na příští schůzi výboru (z 15 přítomných poslaců 14 hlasovalo pro).

3. Při hospodářském výboru byla ustavena komise pro dopravu - kdo má zájem pracovat v této komisi? (Nikdo se nepřihlásil.)

4. Ve dnech 26.-31.10.1993 se koná ve Wiesbadenu symposium "Proces přizpůsobení národního práva k právu Evropského společenství - šance a výzva pro státy střední a východní Evropy". Na toto symposium se přihlásil dr. Vyvadil. Má ještě někdo zájem? (Nikdo se zatím nepřihlásil.)

5. Porada předsedů výborů a zpravodajů k tisku 498 - přídavky na děti - se koná v úterý 12.10. v 9.00 hod u dr. Mayera (dr. Výborný, ing. Mašek).

/Schůze výboru byla ukončena ve 12.30 hod./

JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
ověřovatel výboru
předseda výboru


Přihlásit/registrovat se do ISP