Přítomni: | posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, ing. Jan VRANÝ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA |
Omluveni: | 6., 7. a 8.10. posl. JUDr. Ondřej ZEMINA |
6., 7. a 9.10. posl. JUDr. Jiří VYVADIL | |
7., 8. a 9.10. posl. ing. Viktor DOBAL | |
6., 7., 8. a 9.10. posl. MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ | |
Hosté: | |
- JUDr. Jiří NOVÁK - ministr spravedlnosti ČR | |
- JUDr. Cyril SVOBODA - náměstek ministra spravedlnosti ČR | |
- JUDr. Zdeněk KARABEC - generální ředitel Vězeňské služby | |
- ing. Jindřich VODIČKA - ministr práce a sociálních věcí ČR a další hosté dle prezenčních listin. |
Schůzi výboru v 9.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Schválený pořad schůze:
1. Vládní návrh zákona o státním zastupitelství (tisk 537)
2. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody (tisk 536)
3. Vládní návrh zákona o výkonu vazby (tisk 500)
4. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon a zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích (tisk 534)
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (tisk 498)
6. Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Podle schváleného programu
jednání ústavně právního
výboru odůvodnil vládní návrh
zákona o státním zastupitelství (tisk
537) náměstek ministra spravedlnosti České
republiky JUDr. Cyril SVOBODA.
Za určeného zpravodaje posl.
ing. Viktora Dobala podal zpravodajskou zprávu posl. Marek
BENDA.
Jednání výboru byla
přítomna i předsedkyně odborového
svazu státních orgánů a organizací
dr. Alena Vondrová, která vznesla řadu připomínek,
a dále se jednání zúčastnil
i předseda Nejvyššího soudu České
republiky dr. Otakar Motejl.
Po povšechné a obsáhlé
podrobné rozpravě bylo ve 24.00 hod. přerušeno
projednávání tisku 537.
Výbor pokračoval v projednávání
tohoto bodu 7.10. ve 14.00 hod. za účasti ministra
spravedlnosti České republiky, a to § 9 a části
desáté.
V 19.00 hod. byl návrh zákona
doporučen Poslanecké sněmovně ke schválení
s připomínkami k § 1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 13,
14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 26, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37,
38 a 40 (ze 14 přítomných poslanců
9 hlasovalo pro a nikdo proti).
Po odůvodnění náměstka
ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila
Svobody, zpravodajské zprávě posl. Marka
Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k § 1 odst. 1
slova "státních orgánů"
nahradit slovy "úřadů státu",
k § 1 odst. 2
větu za středníkem
upravit takto: "upravuje dále zejména postavení
...",
§ 2 odst. 2 zní:
"(2) Státní zastupitelství
vykonává svou činnost tak, aby jeho zásah
byl v souladu se zákonem, účinný a
pohotový.",
k § 7 odst. 2
slova "v prováděcím
předpisu" nahradit slovy "právním
předpisem",
§ 8 odst. 1 zní:
"(1) Státní zastupitelství
je příslušné k zastupování
státu u soudu, u něhož toto státní
zastupitelství působí, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak.",
k § 9 odst. 1
slova "Státní zastupitelství
vyššího stupně vykonávají
dohled nad činností státního zastupitelství
nižšího stupně" nahradit slovy "Vyšší
státní zastupitelství vykonávají
dohled nad činností nižších státních
zastupitelství ve svém obvodu",
k § 9 odst. 3
vypustit,
za § 9 vložit nový § 10 tohoto znění:
"§ 10
Vyšší státní
zastupitelství je oprávněno dávat
pokyny bezprostředně nižším státním
zastupitelstvím ve svém obvodu; pokud nižší
státní zastupitelství nehodlá pokyn
dodržet, sdělí to vyššímu
státnímu zastupitelství, které pak
může věc odejmout nižšímu
státnímu zastupitelství a působit
v ní samo. Totéž platí pro případ,
že nižší státní zastupitelství
je nečinné.",
- ostatní paragrafy přečíslovat,
k dosavadnímu § 10 odst. 1
na konec připojit slova "nebo
náměstci v pořadí určeném
vedoucím státním zástupcem",
za dosavadní § 10 vložit nový paragraf tohoto znění:
"§ ..
(1) Nejvyšší státní zástupce je služebně nadřízen vrchním státním zástupcům, vrchní státní zástupci jsou služebně nadřízeni krajským státním zástupcům a krajští státní zástupci jsou služebně nadřízeni okresním státním zástupcům.
(2) Vedoucí státních
zastupitelství jsou služebně nadřízeni
státním zástupcům, kteří
u nich působí.",
k dosavadnímu § 11 odst. 1
- začátek upravit takto: "Ministr spravedlnosti je služebně nadřízen nejvyššímu státnímu zástupci a vykonává ...",
- ve třetí větě
slova "zprávu o své činnosti" nahradit
slovy "zprávu o činnosti státního
zastupitelství",
k dosavadnímu § 13
slova "své působnosti"
nahradit slovy "působnosti státního
zastupitelství",
k dosavadnímu § 14 odst. 5
částku "50 000 Kč"
nahradit částkou "5 000 Kč",
k dosavadnímu § 15 odst. 1
vypustit slova "který má
trvalý pobyt na jejím území"
a dále slova "jestliže má morální
vlastnosti, které dávají záruku, že
bude funkci státního zástupce řádně
vykonávat" a slova "po stavenovenou dobu konal
čekatelskou praxi",
k dosavadnímu § 15 odst. 3
v závěru vypustit slova "který
může též započítat čekatelskou
a obdobnou praxi vykonanou podle zvláštních
zákonů",
dosavadní § 16 odst. 1 zní:
"(1) Ministr spravedlnosti na návrh
nejvyššího státního zástupce
jmenuje státního zástupce na dobu časově
neomezenou.",
k dosavadnímu § 16 odst. 2
na konec vložit slova "do rukou
ministra spravedlnosti. Součástí jmenování
je i přidělení k určitému státnímu
zastupitelství.",
k dosavadnímu § 16 odst. 3
začátek upravit takto: "(3)
Slib státního zástupce zní: "Slibuji
...",
k dosavadnímu § 16
vložit nový odstavec 4 tohoto
znění: "(4) Odepření slibu nebo
složení slibu s výhradou má za následek
zánik pracovního poměru.",
dosavadní § 17 odst. 1 zní:
"(1) Státního zástupce
přiděluje k výkonu služby k určitému
státnímu zastupitelství ministr spravedlnosti
na základě jeho předchozího souhlasu.",
k dosavadnímu § 17 odst. 2
druhá věta zní: "O
jeho žádosti rozhoduje ministr spravedlnosti.",
k dosavadnímu § 19 písm. c)
závěr upravit takto: "anebo
dnem přijetí do funkce ve veřejné
správě,"
k dosavadnímu § 19
vložit nové písmeno g)
tohoto znění: "g) ke dni 31. prosince kalendářního
roku, v němž dosáhne 65 let.",
k dosavadnímu § 20 odst. 1
závěr upravit takto: "...
jmenuje do funkce a odvolává vláda na návrh
ministra spravedlnosti.",
dosavadní § 20 odst. 2 zní:
"(2) Ostatní vedoucí
státních zastupitelství jmenuje do funkce
a odvolává ministr spravedlnosti.",
k dosavadnímu § 21
vypustit,
k dosavadnímu § 26
vypustit,
k dosavadnímu § 27 odst. 1
vypustit slova "a za jednání,
které má znaky přestupku podle zvláštních
předpisů nebo jiného správního
deliktu (dále jen "přestupek")",
dosavadní § 29 zní:
"§ 29
Návrh na zahájení kárného řízení je oprávněn podat
a) ministr spravedlnosti a nejvyšší státní zástupce proti kterémukoliv státnímu zástupci,
b) vrchní státní zástupce proti státnímu zástupci vrchního státního zastupitelství, proti státnímu zástupci krajského státního zastupitelství a státnímu zástupci okresního státního zastupitelství v jeho obvodu,
c) krajský státní zástupce proti státnímu zástupci krajského státního zastupitelství a státnímu zástupci okresního státního zastupitelství v jeho obvodu,
d) okresní státní zástupce
proti státnímu zástupci okresního
zastupitelství.",
dosavadní § 30 odst. 2 zní:
"(2) O opravném prostředku
rozhoduje Nejvyšší soudx).",
odkaz x) pod čarou zní: "x)
§ 250l a násl. občanského soudního
řádu.",
k dosavadnímu § 30 odst. 3
vypustit,
k dosavadnímu § 32 odst. 2
slova "kárné řízení
bylo zastaveno" nahradit slovy "nedošlo-li k ukončení
pracovního poměru státního zástupce
na základě kárného řízení
podle § 19 písm. d)",
dosavadní § 33 včetně nadpisu zní:
(1) Právním čekatelem se může stát bezúhonný občan České republiky, který je způsobilý k právním úkonům a má vysokoškolské právnické vzdělání. Právní čekatel vykonává čekatelskou praxi za účelem odborně se připravit pro výkon činnosti státního zástupce.",
(2) Čekatelská praxe je vykonávána v pracovním poměru na dobu určitou. Čekatelská praxe je tříletá; výjimky může v jednotlivých případech povolit ministr spravedlnosti, přičemž zkrácení čekatelské praxe nesmí přesáhnout 2 roky. Ministr spravedlnosti může též započítat čekatelskou nebo obdobnou praxi podle zvláštního zákona.
(3) V rámci čekatelské
praxe je čekatel povinen podrobit se závěrečné
zkoušce, kterou může v případě
neúspěchu jednou opakovat.",
k dosavadnímu § 34 odst. 1
závěr upravit takto: "...
stanoví Ministerstvo spravedlnosti právním
předpisem.",
dosavadní § 35 odst. 1 zní:
(1) Prokurátoři a vyšetřovatelé
prokuratury včetně vojenské prokuratury ustanovení
do funkcí podle dosavadních předpisů,
se dnem účinnosti tohoto zákona považují
za státní zástupce jmenované podle
tohoto zákona do doby uvedené v odstavcích
3, 4 a 5 a tímto dnem končí jejich dosavadní
pracovní nebo služební poměr. To neplatí,
jestliže s tímto postupem projeví do 15 dnů
ode dne účinnosti tohoto zákona nesouhlas.",
dosavadní § 35 odst. 4 a 5 znějí:
"(4) Do 30 dnů od účinnosti tohoto zákona rozhodne ministr spravedlnosti o přidělení prokurátorů a vyšetřovatelů vojenské prokuratury ke státním zastupitelstvím. Pokud s tímto přidělením prokurátor nebo vyšetřovatel vojenské prokuratury nesouhlasí, jeho pracovní poměr končí uplynutím této lhůty.
(5) Pracovní poměr, který
vznikl podle odstavce 1 je pracovním poměrem na
dobu určitou do 30. 6. 1994; tím není dotčeno
ustanovení odstavců 3 a 4. Prodlužuje se však
na dobu neurčitou, pokud ministr spravedlnosti během
jeho trvání jmenuje státního zástupce
podle tohoto zákona.",
k dosavadnímu § 35 odst. 6
- slova "pracovníky státních zastupitelství" nahradit slovy "Ministerstva spravedlnosti ve státních zastupitelstvích",
- slova "ve státních zastupitelstvích" nahradit slovy "v těch státních zastupitelstvích",
- na konec připojit slova "a
jejich dosavadní pracovní poměr končí.
To neplatí, projeví-li s tímto postupem do
15 dnů od účinnosti tohoto zákona
nesouhlas",
k dosavadnímu § 37
slova "o platových poměrech"
nahradit slovy "upravujícího platové
poměry",
k dosavadnímu § 38 odst. 1
za slova "s tímto majetkem"
vložit slova "a jiná práva a závazky",
k dosavadnímu § 40
vypustit slova "prováděcí
předpis k § 34 odst. 1 a",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 2:
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí
svobody (tisk 536) odůvodnil náměstek ministra
spravedlnsoti České republiky JUDr. Cyril SVOBODA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Jednání výboru byl
přítomen předseda Nejvyššího
soudru dr. Otakar Motejl, generální ředitel
Vězeňské služby dr. Zdeněk Karabec,
dr. Král z ministerstva spravedlnosti a předsedkyně
odborového svazu státních orgánů
a organizací dr. Vondrová.
Jednání výboru bylo
ve 12.30 hod. přerušeno.
/Odpoledne výbor projednával
tisk 537./
Výbor pokračoval ve 20.00
v projednávání tohoto bodu.
Po povšechné a podrobné
rozpravě výbor doporučil Poslanecké
sněmovně ke schválení tento návrh
s připomínkami k bodům 3, 6, 18, 38, 41,
45, 50 a 53 (z 12 přítomných poslanců
9 hlasovalo pro).
Po odůvodnění náměstka
ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila
Svobody, vyjádření generálního
ředitele Vězeňské služby JUDr.
Zdeňka Karabce, zpravodajské zprávě
posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
obecně
slova "ústav pro výkon trestu odnětí svobody" nahradit slovy "věznice" a slova "ústav pro výkon vazby" nahradit slovy "vazební věznice" a legislativní zkratku "ústav" nahradit slovem "věznice"
a toto promítnout do celého
návrhu zákona
k čl. I
k bodu 3 - § 5 odst. 2 zní:
"(2) Zřizují se věznice
pro mladistvé, členěné podle odstavce
1, do kterých se umísťují odsouzení,
kteří ve výkonu trestu odnětí
svobody nedovršili osmnáctý rok svého
věku nebo o nichž tak rozhodl soud (dále jen
"mladiství").",
k bodu 3 - § 9 odst. 1
začátek upravit takto: "(1)
Ředitel věznice může rozhodnout ...",
k bodu 3 - § 9a odst. 1
vypustit slovo "může",
k bodu 6 - § 12 odst. 1
za slova "státním orgánem"
vložit slova "České republiky",
k bodu 18 - § 18 odst. 1
slova "ústavní řád"
nahradit slovy "řád věznice" a
tuto formulaci promítnout do celého návrhu
zákona,
k bodu 38 - § 44 zní:
"Dozor nad dodržováním
právních předpisů při výkonu
trestu a kontrolu nad výkonem trestu provádí
ministr spravedlnosti."
k bodu 41 - § 48a
za slova "státní správy
a" vložit slovo "územní",
k bodu 45 - § 53 zní:
"(1) Dovrší-li mladistvý ve výkonu trestu osmnáctý rok věku, rozhodne ředitel věznice, zda vykoná zbytek trestu ve věznici pro mladistvé, nebo se přeřadí do věznice pro ostatní odsouzené. Při rozhodování se přihlíží zejména k dosaženému stupni jeho převýchovy a k délce zbytku trestu. V případě přeřazení do věznice pro ostatní odsouzené zároveň ředitel věznice rozhodne, zda se tento odsouzený umístí do věznice s dohledem nebo s dozorem.
(2) O přeřazení odsouzeného do věznice pro ostatní odsouzené může ředitel věznice rozhodnout též tehdy, jestliže odsouzený podle odst. 1 ve věznici pro mladistvé soustavně nebo závažným způsobem porušuje stanovený pořádek nebo kázeň.
(3) Na řízení podle
odstavce 1 a 2 se užije ustanovení § 9a. Rozhodnutí
o přeřazení odsouzeného do věznice
pro ostatní odsouzené se vždy považuje
za rozhodnutí o přeřazení do věznice
s přísnějším režimem.",
k bodu 50 - § 57 odst. 1
na konci tečku nahradit čárkou
a připojit slova "a to i bez souhlasu zákonného
zástupce mladistvého.",
k bodu 53 - § 61 zní:
"Na výkon trestu u dále
uvedených kategorií odsouzených se užije
ostatních ustanovení tohoto zákona, pokud
tento oddíl neobsahuje zvláštní ustanovení.",
k bodu 53 - § 62a odst. 1
upravit takto: "(1) Odsouzení,
u nichž byla na základě komplexní zprávy
doplněné závěrem odborného
lékařského vyšetření shledána
duševní porucha nebo závislost vyžadující
...",
k čl. II
k bodu 4
označit jako bod 2,
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 3:
Výbor navázal na své
jednání z 29.9.1993 a vrátil se k přerušenému
projednávání vládního návrhu
zákona o výkonu vazby (tisk 500)
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
seznámil poslance s novým zněním hlavy
IV, které předložilo ministerstvo spravedlnosti.
Výbor souhlasil s tím, že bude návrh
projednávat ve znění návrhu předloženém
ministerstvem spravedlnosti.
Po obsáhlé rozpravě
výbor doporučil Poslanecké sněmovně
Parlamentu, aby vyslovila souhla s návrhem s připomínkami
k § 4, 5, 6, 7, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 25,
26, 27, 28, 29 a s novým zněním hlavy IV
a VIII (ze 13 přítomných poslanců
11 hlasovalo pro a 2 se zdrželi hlasování).
Po odůvodnění náměstka
ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila
Svobody, vyjádření generálního
ředitele Vězeňské služby JUDr.
Zdeňka Karabce, zrpavodajské zprávě
posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
§ 4 zní:
"Vazba se vykonává ve
vazební věznici nebo ve zvláštním
oddělení věznice (dále jen "věznice").",
k § 5 odst. 2
slovo "ústavu" nahradit
slovem "věznice",
k § 6 odst. 2
slova "v ústavu" nahradit
slovy "ve věznici",
k § 6 odst. 3
druhá věta zní: "O
žádosti rozhoduje ředitel věznice.",
k § 7 odst. 2
- slovo "spoluobviněných" nahradit slovem "obviněných",
- vypustit slova "kteří
jsou ve vazbě z jiného důvodu, než je
uveden v odstavci 1 písm. c)",
k § 7 odst. 3
za slovo "pořádku"
vložit slovo "věznice",
k § 9 odst. 1
slova "ubytovacího prostoru"
nahradit slovy "zbývajícího prostoru
cely",
k § 13 odst. 2
v první větě vypustit
slovo "obviněného",
§ 13 odst. 3 zní:
"(3) Kontrola korespondence mezi obviněným
a jeho obhájcem a mezi obviněným a státními
orgány České republiky a jejich představiteli
je nepřípustná. Tato korespondence se odesílá
adresátům neprodleně a doručuje se
obviněnému bez průtahu.",
k § 14 odst. 1
první a druhá věta
znějí: "Obviněný má právo
na přijetí návštěvy v počtu
nejvýše 4 osob ve věznici jednou za tři
týdny v trvání 30 minut. V odůvodněných
případech může ředitel věznice
povolit přijetí návštěvy i za
dobu kratší než tři týdny, popřípadě
na dobu delší než 30 minut.",
k § 14 odst. 2
upravit takto: "... přijmout
balíček s obsahem uvedeným v § 16 odst.
2; tímto ustanovením není dotčeno
jeho právo podle § 16 odst. 2 tohoto zákona.
Ustanovení § 16 odst. 3 se použije přiměřeně.",
k § 14 odst. 3
- slovo "nárok" nahradit slovem "právo",
- slova "v ústavu" nahradit
slovy "ve věznici",
k § 15
druhá věta zní: "Poskytování
těchto služeb ve věznici se nepovažuje
za návštěvy ve smyslu § 14.",
k § 16 odst. 3
slova "řádu výkonu
vazby" nahradit slovy "pravidel vnitřního
pořádku věznice",
k § 16 odst. 4
- v první větě slovo "ústavu" nahradit slovem "věznice",
- ve druhé větě slovo "Ústav" nahradit slovem "Věznice",
- třetí věta zní:
"Zvláštní předpis stanoví,
v kterých případech je obviněný
povinen peníze uložit.",
k § 17
slovo "ústavní"
nahradit slovem "vězeňské".
k § 18 odst. 2
slovo "ústavu" nahradit
slovem "věznice", 2x
k § 18 odst. 5
- v první větě slova "v ústavu" nahradit slovem "ve věznici",
- na konci první věty slovo "ústav" nahradit slovem "věznici",
- na konci slovo "ústav"
nahradit slovem "věznice",
k § 19 odst. 1
slovo "ústavu" nahradit
slovem "věznice",
§ 20 odst. 1 zní:
"(1) K uplatnění svých
práv může obviněný podávat
státním orgánům České
republiky žádosti a stížnosti, které
je věznice povinna neprodleně odeslat.".
k § 20 odst. 2
- za slova "mu být" vložit slova "bez zbytečného odkladu"
- slovo "ústavu" nahradit slovem "věznice",
- slova "v ústavu" nahradit
slovy "ve věznici",
k § 21 odst. 1
slova "v ústavu" nahradit
slovy "ve věznici",
k § 21 odst. 3
- slova "v ústavu" nahradit slovy "ve věznici",
- v odkazu 9) pod čarou slova "§
17 zákona 555/1990 Sb.," nahradit slovy "§
17 a 18 zákona 555/1992 Sb.",
k § 21 odst. 4
slovo "ústav" nahradit
slovem "věznice",
hlava IV zní:
(1) Zaviněné porušení povinností podle § 21 při výkonu vazby je kázeňským přestupkem, za nějž může být obviněnému uložen kázeňský trest. Méně závažný kázeňský přestupek lze vyřídit napomenutím nebo převedením obviněného z oddělení pro výkon vazby se zmírněným režimem na oddělení s běžným režimem. Výkonem kázeňského trestu není dotčena povinnost obviněného uhradit případně způsobenou škodu.
(2) Kázeňskými tresty jsou:
a) pokuta do výše 1 000 Kč,
b) odnětí práva na přijetí balíčku a zákaz nákupu potravin a věcí osobní potřeby (s výjimkou hygienických potřeb) až na dobu jednoho měsíce,
c) propadnutí věci,
d) umístění do samovazby až na 10 dní.
(3) Uložený kázeňský trest musí být úměrný závažnosti kázeňského přestupku. Není-li stanoveno jinak, lze obviněnému za kázeňský přestupek uložit jen jeden kázeňský trest.
(4) Při výměře pokuty je třeba přihlédnout též k osobním poměrům obviněného. Věznice může výkon tohoto kázeňského trestu provést převodem příslušné částky z prostředků, které má obviněný ve věznici uloženy. Vlastníkem této částky se stává stát. Uložené prostředky nesmějí klesnout pod 500 Kč.
(5) Propadnutí věci je možno uložit samostatně nebo vedle jiného kázeňského trestu obviněnému, jde-li o věc, která mu náleží a
a) kterou použil ke spáchání kázeňského přestupku nebo
b) která byla ke spáchání kázeňského přestupku určena, anebo
c) kteru spácháním kázeňského přestupku získal.
(6) Propadnutí věci nelze uložit, je-li hodnota věci v nápadném nepoměru k povaze kázeňského přestupku. Vlastníkem propadlé věci se stává stát.
(7) Samovazbou se rozumí umístění obviněného do zvláštní cely na oddělení samovazeb. Po dobu umístnění na samovazbě nesmí obviněný přijímat návštěvy (s výjimkou obhájce), nemá právo používat vlastní oděv, prádlo a obuv, nemá právo na přijetí balíčku, nákup potravin a věcí osobní potřeby (s výjimkou hygienických potřeb), není mu dovoleno čtení časopisů a knih s výjimkou právních předpisů, jakož i hraní společenských her. Doba výkonu kázeňského trestu umístění do samovazby se nezapočítává do lhůt pro přijetí návštěvy a balíčku.
(8) Kázeňský trest umístění do samovazby nelze uložit těhotné ženě a obviněnému, u něhož by výkonem takovou trestu bylo ohroženo jeho zdraví.
(9) Jestliže uložení kázeňského
trestu propadnutí věci brání skutečnost,
že obviněného nelze kázeňsky
stíhat nebo věc nenáleží pachateli
přestupku, lze rozhodnout o jejím zabrání,
vyžaduje-li to bezpečnost osob nebo majetku, popřípadě
jiný obdobný obecný zájem. Vlastníkem
zabrané věci se stává stát.
(1) Ukládat kázeňské tresty a rozhodnout o zabrání věci je oprávněn ředitel věznice nebo jím pověřený orgán Vězeňské služby.
(2) Kázeňský trest lze uložit jen po náležitém objasnění rozhodných okolností, za nichž byl kázeňský přestupek spáchán, a prokázání viny obviněného. Před uložením kázeňského trestu musí být obviněnému a osobě, která uplatňuje vlastnické právo k věci, jež může být zabrána, umožněno se k věci vyjádřit.
(3) O uložení kázeňského trestu musí být rozhodnuto a toto rozhodnutí obviněnému oznámeno do 15 dnů ode dne, kdy se orgán oprávněný k jeho uložení o spáchání přestupku dozvěděl, nejpozději však do 30 dnů od porušení stanoveného pořádku a kázně.
(4) Rozhodnutí o zabrání věci se neprodleně oznámí obviněnému, který měl spáchat kázeňský přestupek a vlastníkovi věci, pokud je znám.
(5) Rozhodnutí, jímž byla uložena pokuta, propadnutí věci nebo bylo vysloveno zabrání věci, je třeba bez zbytečného odkladu písemně vyhotovit a doručit obviněnému a osobě uvedené v odstavci 4.
(6) Proti rozhodnutí o uložení kázeňského trestu může obviněný a proti rozhodnutí o zabrání věci i osoba uvedená v odst. 4 do tří dnů od jeho oznámení a bylo-li doručeno, od doručení podat stížnost, která má odkladný účinek. Stížnost nemá odkladný účinek, byl-li uložen trest umístění do samovazby a udržení pořádku a kázně ve věznici vyžaduje, aby byl trest ihned vykonán.
(7) O stížnosti proti rozhodnutí
jímž byl uložen kázeňský
trest pokuty, propadnutí věci nebo bylo uloženo
ochranné opatření zabráni věci,
rozhoduje podle zvláštního zákonax)
okresní soud, v jehož obvodu se věznice nachází.
O stížnosti proti rozhodnutí, jímž
byl uložen kázeňský trest, rozhoduje
ředitel věznice, jde-li o rozhodnutím jím
vydané generální ředitel Vězeňské
služby nebo jím pověřený orgán
generálního ředitelství Vězeňské
služby. Jde-li o stížnost, která nemá
odkladný účinek, musí být rozhodnuto
bez zbytečného odkladu."
odkaz x) pod čarou zní: "x)
§ 250l a násl. občanského soudního
řádu.",
§ 25 zní:
"Na výkon vazby obviněného,
který nepřekročil 18. rok svého věku
(dále jen "mladistvý"), se použijí
ostatní ustanovení tohoto zákona, pokud není
v této hlavě stanoveno jnak.",
k § 26 odst. 2 a 3 znějí:
"(2) Mladistvý má právo na přijetí návštěvy ve věznici jednou za týden.
(3) Kázeňský trest
odnětí práva na přijetí balíčku
a zákaz nákupu potravin a věcí osoby
potřeby nesmí u mladistvého přesáhnout
dobu jednoho týdne.",
k § 26 odst. 5
slova "a má právo na
nákup potravin a věcí osobní potřeby,
s výjimkou tabákových výrobků"
nahradit slovy "a je mu dovoleno čtení denního
tisku a knih",
§ 27 zní:
"Na výkon vazby obviněného,
který není státním občanem
České republiky (dále jen "cizinec"),
se použijí ostatní ustanovení tohoto
zákona, pokud není v této hlavě stanoveno
jinak.",
k § 28 odst. 1
vypustit slovo "Obviněného",
k § 28 odst. 2
začátek upravit takto: "Cizinec
se poučí o právu ...",
k § 28 odst. 3
slovo "obviněného"
nahradit slovem "cizince",
k § 28 odst. 4
vypustit,
§ 29 zní:
Dozor nad dodržováním
právních předpisů při výkonu
vazby a kontrolu nad výkonem vazby provádí
ministr spravedlnosti.",
hlava VIII zní:
Pokud se v jiných právních
předpisech užívají slova "ústav
pro výkon vazby" rozumí se tím "vazební
věznice" a pokud se užívají slova
"ústav pro výkon trestu odnětí
svobody" rozumí se tím "věznice".
Ministerstvo spravedlnosti právním
předpisem stanoví pravidla vnitřního
pořádku ve věznici.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1994.".
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 4:
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje trestní
zákon a zákon ČNR č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích (tisk 534) odůvodnil náměstek
ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyril
SVOBODA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Výbor při projednávání
posoudil i usnesení zahraničního výboru
Poslanecké sněmovny č. 144, ve kterém
bylo dporučeno novelizovat trestní zákon
doplněním skutkové podstaty neoprávněného
obchodu vojenským materiálem. Výbor tuto
připomínku nedoporučil.
Výbor v nočních hodinách
(23.30 hod). své jednání o tisku 534 přerušil.
Výbor pokračoval v přerušeném
jednání k vládnímu návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje trestní
zákon a zákon ČNR č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích (tisk 534).
Po podrobné a povšechné
rozpravě výbor doporučil Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s předloženým
návrhem s připomínkami k bodům 4,
18, 40, 56, 65, 86 a 87 (ze 13 přítomných
poslanců 11 hlasovalo pro a 2 se zdrželi hlasování).
Po odůvodnění náměstka
ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila
Svobody, zpravodajské zprávě posl. JUDr.
Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
obecně
slova "ústav pro výkon trestu odnětí svobody" nahradit slovem "věznice";
výbor zmocnil zpravodaje, aby tuto
úpravu spolu s legislativním odborem Kanceláře
Poslanecké sněmovny promítl do návrhu
i do stávajícího trestního zákona,
bod 4 zní:
"4. V § 13 se slovo "zřejmě"
nahrazuje slovy "zcela zjevně" a slova "povaze
a nebezpečnosti" nahrazují slovem "způsobu",
k bodu 18 - § 39a odst. 2
návětí upravit takto:
"Soud zpravidla zařadí do věznice",
k bodu 18 - § 39a odst. 2 písm. b)
na konec doplnit slova "nebo pachatele,
kterému byl uložen trest za úmyslný
trestný čin ve výměře nepřevyšující
dva roky a který dosud nebyl ve výkonu trestu pro
úmyslný trestný čin",
k bodu 18 - § 39a odst. 2 písm. c)
závěr upravit takto: "...
pro umístění do věznice s dozorem
nebo se zvýšenou ostrahou,",
k bodu 18 - § 39a
vložit nový odstavec 3 tohoto
znění: "(3) Soud může zařadit
pachatele do jiného typu věznice, než do které
má být podle odstavce 2 zařazen, má-li
se zřetelem na závažnost trestného činu
a na stupeň a povahu narušení pachatele za
to, že bude jeho nápravu v jiném typu věznice
lépe zaručena; do věznice se zvýšenou
ostrahou zařadí však vždy pachatele, jemuž
byl uložen výjimečný trest.",
k bod 40 zní:
"40. Název nad označením § 102 zní: "Hanobení prezidenta republiky".
§ 102 se vypouští.",
k bodu 56 - § 152 odst. 1 zní:
"(1) Kdo s dílem, které
je předmětem ochrany podle práva autorského,
nebo s výkonem výkonného umělce, zvukovým
či obrazovým záznamem nebo rozhlasovým
či televizním pořadem, které jsou
předmětem práva příbuzného
právu autorskému, neoprávněně
nakládá způsobem, který přísluší
autoru, výkonnému umělci, výrobci
zvukového či obrazového záznamu, rozhlasové
či televizní organizaci nebo jinému nositeli
těchto práv, anebo kdo jinak tato práva porušuje,
bude potrestán odnětím svobody až na
dvě léta nebo peněžitým trestem
nebo propadnutím věci.",
k bodu 56 - § 152 odst. 2
vypustit,
k bodu 56 - § 153 dosavadní odst. 3
označit jako odstavec 2 a v písm.
a) vypustit slova "a 2",
k bodu 65 - § 175 odst. 1
slova "nebo kdo před vyšetřovatelem"
nahradit slovy "nebo před vyšetřovatelem",
k bodu 86 - § 228 odst. 2 zní:
"(2) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán
a) získá-li činem uvedeným v odstavci 1 značný prospěch,
b) páchá-li čin uvedený v odstavci 1 soustavně,
c) způsobí-li činem
uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na
zdraví nebo smrt.",
k bodu 87 - § 235 odst. 2 písm. b) zní:
"b) spáchá-li takový
čin nejméně se dvěma osobami,",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 5:
Ve čtvrtek dne 7. října
1993 přikázal organizační výbor
Poslanecké sněmovny ústavně právnímu
výboru k projednání vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 498), který má být
projednáván na říjnové schůzi
Poslanecké sněmovny dne 12. října
1993.
Tento návrh projednal hospodářský
výbor, rozpočtový výbor a výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví; nebylo
však dosaženo shody ve výši přídavků
na děti.
Zpravodajem k tomuto návrhu byl určen
posl. ing. Ivan MAŠEK.
Po obsáhlé povšechné
a podrobné rozpravě poslanci doporučili Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby tento návrh projednala
ve znění vládního návrhu se
změnami v čl. III, IV a V (pro čl. IV hlasovalo
z 15 přítomných poslanců 10 pro a
pro čl. V hlasovalo z 15 přítomných
poslanců 12 pro).
Po odůvodnění ministra
práce a sociálních věcí České
republiky ing. Jindřicha Vodičky, zpravodajské
zprávě posl. ing. Ivana Maška a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby tento návrh projednala
ve znění vládního návrhu s
těmito změnami:
k čl. III odst. 1, 2, 3 a 4
slova "30. září
1993" nahradit slovy "31. října 1993",
k čl. III odst. 1
v první větě za slova
"pokud je to" vložit slova "pro oprávněného",
k čl. III odst. 2
za slova "a je-li to" vložit
slova "pro oprávněného",
čl. IV zní:
"(1) Přídavky na děti ve výši podle tohoto zákona náležejí poprvé za měsíc listopad 1993. Na děti, na něž náležely za měsíc říjen 1993 přídavky na děti, náleží za měsíc listopad 1993 ještě částka ve výši rozdílu mezi úhrnem částek přídavků na děti, které by náležely podle tohoto zákona a výší přídavků na děti, které na všechny tyto děti náležely v měsíci říjnu 1993 podle předpisů platných před účinností tohoto zákona, včetně případného doplatku k přídavkům na děti1). Pokud se přídavky na děti vyplácejí různým příjemcům, náleží na každé dítě poměrná část rozdílu stanoveného podle předchozí věty.
(2) Výchovné k důchodům
ve výši podle tohoto zákona náleží
poprvé při splátce výchovného
k důchodům splatné v měsíci
prosinci 1993. Na děti, na něž náležela
v měsíci listopadu 1993 splátka výchovného
k důchodům, náleží v měsíci
prosinci 1993 ještě částka ve výši
dvojnásobku rozdílu mezi úhrnem částek
výchovného k důchodům, která
by náležela podle tohoto zákona a výší
výchovného k důchodům, která
na všechny tyto děti náležela v měsíci
listopadu 1993 podle předpisů platných před
účinností tohoto zákona, včetně
případného doplatku k výchovnému
k důchodům2). Pokud se výchovné
k důchodům vyplácí různým
příjemcům, náleží na každé
dítě poměrná část rozdílu
stanoveného podle předchozí věty.
Rozdíl podle tohoto odstavce nenáleží
na děti, na něž náleží rozdíl
podle odstavce 1.",
čl. V zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. listopadu 1993."
II. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem,
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 6:Sdělení
předsedy výboru
1. Poslanci se dohodli, že návrh
zákona o trestním řízení nebudou
z časových důvodů v Harrachově
projednávat.
2. Poslanci se dále dohodli, že
návrh statutu Bezpečnostní informační
služby budou projednávat na příští
schůzi výboru (z 15 přítomných
poslaců 14 hlasovalo pro).
3. Při hospodářském
výboru byla ustavena komise pro dopravu - kdo má
zájem pracovat v této komisi? (Nikdo se nepřihlásil.)
4. Ve dnech 26.-31.10.1993 se koná
ve Wiesbadenu symposium "Proces přizpůsobení
národního práva k právu Evropského
společenství - šance a výzva pro státy
střední a východní Evropy". Na
toto symposium se přihlásil dr. Vyvadil. Má
ještě někdo zájem? (Nikdo se zatím
nepřihlásil.)
5. Porada předsedů výborů
a zpravodajů k tisku 498 - přídavky na děti
- se koná v úterý 12.10. v 9.00 hod u dr.
Mayera (dr. Výborný, ing. Mašek).