Zápis

z 40. schůze ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu,

která se konala 9. a 10. února 1994

Přítomni: posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, ing. Ladislav NEDOROST, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, ing. Jan VRANÝ, JUDr. Ondřej ZEMINA
Omluveni: 9.2.: posl. JUDr. František KAČENKA
10.2.: posl. JUDr. Dalibor MATULKA a ing. Jan VRANÝ
po oba dny: posl. JUDr. Jan NAVRÁTIL, JUDr. Libor NOVÁK, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ a JUDr. Jiří VYVADIL
Hosté:
- ing. Václav ČIHÁK - náměstek ministra hospodářství ČR
- MVDr. Jan ČERNÝ - poslanec PSP (ZEV) a další hosté dle prezenční listiny.

Schůzi výboru v 9.00 hodin zahájila a řídila místopředsedkyně ústavně právního výboru posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.

Schválený pořad schůze:

1. Vládní návrh zákona, kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (tisk 599)

2. Vládní návrh zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem (tisk 756)

3. Návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících, schválený Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky dne 2. prosince 1993 (tisk 777)

4. Vládní návrh zákona, kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (tisk 599)

5. Návrh skupiny poslanců na vydání zákona o úpravě některých majetkových vztahů Federace židovských obcí v České republice a o zmírnění následků některých majetkových křivd židovských fyzických osob (tisk 700)

6. Sdělení místopředsedkyně výboru

K bodu 1:

Výbor navázal na své jednání z 26. ledna a 3. a 4. února 1994 a pokračoval v projednávání vládního návrhu zákona, kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (tisk 599), a to jeho § 25 a násl.

Výbor přerušil své jednání o tomto návrhu.

K bodu 2:

Výbor dále navázal na své jednání z 2. února 1994 a pokračoval v projednávání vládního návrhu zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem (tisk 756), a to o navrhované úpravě novely trestního zákona.

Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK uvedl, že návrh (nové znění části šesté), který doporučuje výboru k přijetí, konzultoval s legislativními odborníky z Ministerstva hospodářství, Ministerstva spravedlnosti a Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu.

Závěrem výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami k názvu a k § 2, 7, 13, 15, 16, 19, 23, 24, 25, 30 a 33 a dále s nově navrhovanou částí šestou (z 11 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro).

Usnesení č. 163

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 2. a 9. února 1994

k vládnímu návrhu zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem (tisk 756)

Po odůvodnění ministra průmyslu a obchodu České republiky ing. Vladimíra Dlouhého, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

název upravit takto:

"o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, kterým se mění a doplňuje zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů",

k § 2 odst. 2

vypustit slovo "propagační",

k § 7

- v názvu nad označením paragrafu slovo "Předpoklady" nahradit slovem "Podmínky"

- toto promítnout i do ostatních ustanovení tohoto zákona,

k § 7

vložit nový odst. 3 tohoto znění: "(3) Skutečnosti podle § 7 odst. 1 písm. b) je povinna právnická osoba osvědčit ve lhůtě do 30 dnů při personálních změnách ve statutárním orgánu."

k § 13 odst. 1 písm. d)

vypustit slova "se zjistí, že",

k § 13 odst. 2

slovo "zrušení" nahradit slovem "zániku",

k § 15 odst. 3 písm. c)

upravit takto: "c) na žádost ministerstva dalšími doklady ...",

§ 15 odst. 3 písm. d) zní:

"d) stanoviskem k navrhovaného vývozu, dovozu nebo jinému nakládání s vojenským materiálem významným ve smyslu § 20 odst. 4 tohoto zákona, které z hlediska obranyschopnosti České republiky vydá žadateli ministerstvo obrany.",

k § 16 odst. 2 písm. i)

slovo "odvolání" nahradit slovem "rozkladu",

k § 19 odst. 1 písm. a)

vypustit slova "se zjistí, že",

k § 23 odst. 2

ve druhé větě slova "Tyto osoby" nahradit slovy "Osoby, kterým bylo vydáno povolení k obchodu s vojenským materiálem",

k § 24

za slova "oprávněno žádat" vložit slova "od státních orgánů",

§ 25 odst. 1 zní:

"(1) Jestliže osoba poruší ustanovení tohoto zákona tím, že obchoduje s vojenským materiálem bez udělení povolení nebo licence nebo, že svou žádost o udělení povolení k provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem nebo svou žádost o licenci podle § 14 doloží nepravdivým nebo neúplným dokladem nebo zatají okolnosti důležité pro rozhodnutí s cílem získat neoprávněně povolení nebo licenci nebo bez vážných důvodů odmítne umožnit provedení kontroly nebo odmítne splnit pravomocné rozhodnutí ministerstva k nápravě zjištěných nedostatků, může jí být uložena pokuta až do výše 5 000 000 Kč. Výše pokuty se určí s ohledem na míru, význam a dobu ohrožení zahraničně politických, obchodních nebo bezpečnostních zájmů státu, popřípadě s ohledem na škodu vzniklou protiprávním jednáním.",

za § 28 vložit novou část šestou tohoto znění:

"ČÁST ŠESTÁ

Doplnění zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon,

ve znění pozdějších předpisů

§ 29

Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění zákonů č. 120/1962 Sb., č. 53/1963 Sb., č. 56/1965 Sb., č. 81/1966 Sb., č. 148/1969 Sb., č. 45/1973 Sb., č. 43/1980 Sb., č. 159/1989 Sb., č. 47/1990 Sb., č. 175/1990 Sb., č. 457/1990 Sb., č. 545/1990 Sb., č. 490/1991 Sb., č. 557/1991 Sb. a č. 290/1993 Sb., se doplňuje takto:

1. V § 66 se za slova "(§ 124a, 124b, 124c)" vkládají slova "porušování předpisů o zahraničním obchodu s vojenským materiálem (§ 124d, 124e, 124f)".

2. Za § 124c se vkládají § 124d, 124e a 124f, které včetně nadpisu znějí:

"Porušování předpisů o zahraničním obchodu

s vojenským materiálem

§ 124d

(1) Kdo bez povolení nebo licence provede zahraniční obchod s vojenským materiálem, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až na osm let nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem.

(2) Odnětím svobody na tři až deset let nebo zákazem činnosti nebo propadnutím majetku nebo peněžitým trestem bude pachatel trestného činu uvedeného v odstavci 1 potrestán,

a) spáchá-li takový čin ve spojený s organizovanou skupinou,

b) spáchá-li takový čin za branné pohotovosti státu,

c) spáchá-li takový čin opětovně,

d) získá-li takovým činem značný prospěch, nebo

e) způsobí-li takovým činem škodu velkého rozsahu nebo jiný zvlášť závažný následek.

§ 124e

(1) Kdo poruší nebo nesplní důležitou povinnost svého zaměstnání, povolání, postavení nebo své funkce a způsobí tím, že je neoprávněně vydáno povolení k provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem nebo licence pro určitý obchod s vojenským materiálem nebo

vydá nepravdivý nebo neúplný doklad, na jehož základě bude takové povolení nebo licence neoprávněně vydáno, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem.

(2) Odnětím svobody na dvě léta až pět let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán,

a) jestliže se v důsledku činu uvedeného v odstavci 1 vojenský materiál dostal do ciziny,

b) spáchá-li takový čin v úmyslu získat značný prospěch,

c) způsobí-li takovým činem značnou škodu nebo jiný zvlášť závažný následek, nebo

d) spáchá-li takový čin ve spojení s organizovanou skupinou.

(3) Odnětím svobody na tři až deset let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán,

a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech,

b) spáchá-li takový čin v úmyslu získat prospěch velkého rozsahu, nebo

c) způsobí takovým činem škodu velkého rozsahu nebo jiný zvlášť závažný následek.

§ 124f

(1) Kdo žádost o povolení nebo o licenci k zahraničnímu obchodu s vojenským materiálem doloží nepravdivým nebo neúplným dokladem nebo zatají skutečnosti důležité pro vydání povolení nebo licence, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo peněžitým trestem.

(2) Stejně bude potrestán, kdo podklady potřebné pro evidenci zahraničního obchodu s vojenským materiálem zničí, poškodí, učiní neupotřebitelnými, zatají nebo evidenci nevede, anebo kdo učiní zásah do technického nebo programového vybavení počítače, v němž se vede evidence zahraničního obchodu s vojenským materiálem."

3. V § 167 se za slova "(§ 124a, 124b, 124c)" vkládají slova "porušování předpisů o zahraničním obchodu s vojenským materiálem (§ 124d, 124e, 124f)".

4. V § 168 se za slova (§ 124a, 124b, 124c)" vkládají slova "porušování předpisů o zahraničním obchodu s vojenským materiálem (§ 124d, 124e, 124f)".",

další části a paragrafy přečíslovat,

dosavadní § 30 odst. 2 zní:

"(2) Zaměstnanci ústředních orgánů státní správy uvedených v § 6 odst. 2 tohoto zákona, kteří se bezprostředně podílejí na provádění tohoto zákona a jsou povinni zachovávat mlčenlivost podle předchozího odstavce, nesmějí být zaměstnáni u právnických osob oprávněných obchodovat s vojenským materiálem po dobu tří let od skončení pracovního poměru.",

dosavadní § 33 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1994.",

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ v.r.
ověřovatel výboru
místopředsedkyně výboru

K bodu 3:

Předseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu MVDr. Jan ČERNÝ požádal ústavně právní výbor, aby se vyjádřil z legislativního hlediska k usnesení zemědělského výboru č. 87 z 27. ledna 1994 k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících, schválený Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky dne 2. prosince 1993 (tisk 777).

Usnesení zemědělského výboru odůvodnil jeho předseda MVDr. Jan ČERNÝ.

K návrhu se vyjádřil zpravodaj posl. Miroslav NOVOTNÝ.

Po rozpravě výbor doporučil na návrh posl. Novotného z ustanovení uvedených v usnesení zemědělského výboru č. 87 doporučit Poslanecké sněmovně Parlamentu přijetí ustanovení uvedeného v bodě 5 s tím, že bude vypuštěno první slovo "jinak", které se v tomto textu vyskytuje.

Dále výbor na návrh posl. Petra KOHÁČKA doporučil přijmout usnesení, jímž Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu České republiky, aby vypracovala a nejpozději do 30. září 1994 předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu návrh zákona o reklamě. S tímto usnesením seznámí Poslaneckou snemovnu Parlamentu JUDr. Anna Röschová (z 11 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro).

Usnesení č. 164

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 9. února 1994

k usnesení zemědělského výboru Poslanecké sněmovny č. 87 z 27. ledna 1994 k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících, schválený Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky dne 2. prosince 1993 (tisk 777)

Po úvodním slově předsedy zemědělského výboru MVDr. Jana Černého, zpravodajské zprávě posl. Miroslava Novotného a po rozpravě

ústavně právní výbor

z ustanovení uvedených v usnesení zemědělského výboru č. 87 doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu přijetí ustanovení uvedeného v bodě 5 s tím, že bude vypuštěno první slovo "jinak", které se v tomto textu vyskytuje.

Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ v.r.
ověřovatel výboru
místopředsedkyně výboru

Usnesení č. 165

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 9. února 1994

k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zrušení státního tabákového monopolu a opatřeních s tím souvisejících, schválený Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky dne 2. prosince 1993 (tisk 777)

Na návrh poslance Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala toto usnesení:

"Usnesení

Poslanecké sněmovny Parlamentu

z ........................................

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu České republiky, aby vypracovala a nejpozději do 30. září 1994 předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu návrh zákona o reklamě."

Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ v.r.
ověřovatel výboru
místopředsedkyně výboru

K bodu 4:

Výbor pokračoval v přerušeném jednání k vládnímu návrhu zákona, kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (tisk 599).

Výbor přerušil své jednání v 19.15 hod. s tím, aby pracovní skupina ve složení posl. Marvanová, Benda, Novotný a dr. Vomlelová z legislativního odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu a pracovníci z Ministerstva hospodářství dopracovali určité pasáže projednávaného návrhu, které byly ve výboru dlouze diskutovány.

/10.2.1994 schůze výboru zahájena v 10.00 hod. - řídila místopředsedkyně výboru

posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ/

Po velmi obsáhlé podrobné rozpravě při pokračování v projednávání vládnímu návrhu zákona, kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (tisk 599) výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami k názvu a k § 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 14, 15, 16. 19, 20, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 34, 36, 37 a 38.

Zároveň výbor upozornil branný a bezpečností výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu, že nebytovými prostory podle tohoto zákona jsou i zvláštní stavby civilní obrany vestavěné do obytných a jiných budov a navrhovaná úprava neřeší ve vlastnictví kterého subjektu zůstanou (z 11 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro a 1 se zdržel hlasování).

Usnesení č. 166

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 26. ledna a 3., 4., 9. a 10. února 1994

k vládnímu návrhu zákona, kterým se upravují některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (tisk 599)

Po odůvodnění náměstka ministra hospodářství České republiky ing. Václava Čiháka, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Hany Marvanové a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

název upravit takto:

"... kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony",

k § 2 písm. f)

vypustit slova "ve vlastnictví",

k § 3 odst. 1

za slova "vlastníků budov" vložit slova "a práva a povinnosti spoluvlastníků domu a vlastníků jednotek (dále jen "vlastník jednotky")",

k § 4

nadpis nad označením § 4 vypustit,

§ 4 zní:

"§ 4

Vznik a spoluvlastnictví domu a vlastnictví jednotky

Spoluvlastnictví domu podle tohoto zákona představované vlastnictvím jednotky a spoluvlastnickým podílem na společných částech domu může vzniknout smluvním převodem první jednotky do vlastnictví.",

vložit nový § 5 a 6 těchto znění:

"§ 5

Prohlášení vlastníka

(1) Vlastník budovy může učinit prohlášení, že v budově vymezuje jednotky podle tohoto zákona za účelem převodu jejich vlastnictví. Prohlášení musí mít písemnou formu. Účinnosti nabývá prohlášení vkladem do katastru nemovitostí.

(2) Dnem účinnosti prohlášení podle odstavce 1 se dosavadní vlastník budovy stává vlastníkem každé jednotky, a to až do doby, kdy některá jednotka bude převedena na jinou osobu nebo kdy vlastník všech jednotek prohlášením odvolá prohlášení podle odstavce 1. Odvolání musí mít písemnou formu. Účinnosti učiněné odvolání nabývá vkladem do katastru nemovitostí.

(3) Prohlášení podle odstavce 1 musí obsahovat:

a) název katastrálního území, parcelní číslo pozemku, na kterém je budova postavena a číslo popisné podle údajů katastru nemovitostí4), čísla bytů a nebytových prostor a pojmenování nebytových prostor, popřípadě popis jejich umístění v budově, pokud nejsou byty a nebytové prostory v budově očíslovány,

b) popis bytů a nebytových prostorů, jejich příslušenství, jejich podlahová plocha a popis vybavení bytů nebo nebytových prostorů,

c) určení společných částí domu včetně určení, které části domu budou společné vlastníkům jen některých jednotek,

d) stanovení spoluvlastnického podílu vlastníků jednotky na společných částech domu,

e) název katastrálního území a parcelní číslo pozemku, který je předmětem převodu vlastnictví nebo předmětem jiných práv ve smyslu § 23 a určení práv k němu,

f) práva a závazky týkající se domu, jeho společných částí a práva k pozemku, která přejdou z dosavadního vlastníka budovy na vlastníky jednotek,

g) pravidla pro přispívání spoluvlastníků domu na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu, popřípadě domu jako celku,

h) pravidla pro správu společných částí domu, popřípadě domu jako celku včetně označení zástupce spoluvlastníků nebo jiné osoby pověřené správou domu, dále jen "správce".

(4) K prohlášení se přikládají půdorysy všech podlaží, popřípadě jejich schemata, určující polohu jednotky a společných částí domu, s údaji o podlahových plochách jednotek a společných částí domu, jakož i písemný souhlas k převodu bytu uvedený v § 24 odstavcích 4 a 5.

§ 6

Prohlášení musí obsahovat ustanovení o tom, jak budou společné části domu spravovány, kdo bude správcem, a jaká jsou jeho práva a povinnosti; dále musí obsahovat ustanovení o tom, jak bude správce odměňován.",

ostatní paragrafy se přečíslují,

k dosavadnímu § 5 odst. 1 písm. e)

závěr upravit takto: "... která přecházejí z dosavadního vlastníka jednotky na budoucího vlastníka jednotky,"

dosavadní § 8 zní:

"§ 8

Zajišťování správy, provozu

a oprav společných částí domu

(1) Správu, provoz a opravy společných částí domu (dále jen "správa domu"), v němž jsou jednotky ve vlastnictví podle tohoto zákona, zajišťuje správce.

(2) Správce je povinen nejméně jednou ročně, a to ke konci prvního kalendářního čtvrtletí následujícího roku, předložit vlastníkům jednotek zprávu o své činnosti, zejména o finančním hospodaření, o stavu společných částí domu, jakož i o jiných významných skutečnostech, které se týkají společných částí domu nebo jeho činnosti. Končí-li správce svou činnost, musí předložit vlastníkům jednotek zprávu o své činnosti a písemné materiály, které, pokud jde o jeho činnost, má k dispozici.

(3) Za jednání správce vůči třetím osobám odpovídají vlastníci jednotek společně a nerozdílně.

(4) Funkce správce nepřechází na jeho právní nástupce. Právní nástupci jsou však povinni sdělit vlastníkům jednotek všechny skutečnosti a předat písemné materiály, které, pokud jde o činnost, správce mají k dispozici.

(5) Smlouvu o správě domu uzavřenou se správcem lze uzavřít jen na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou šest měsíců.",

za dosavadní § 8 vložit nový paragraf tohoto znění:

"§ ..

Zřízení právnické osoby

(1) Vlastníci jednotek se spolu mohou dohodnout, že zřídí právnickou osobu podle zvláštního zákona6), jejímž účelem bude zejména správa společných částí domu. Tato právnická osoba může být zřízena pouze z vlastníků jednotek. Vlastníci jednotek, které se nacházejí v jednom domě mohou zřídit jen jednu právnickou osobu. O zřízení právnické osoby se však spolu mohou dohodnout vlastníci jednotek, které se nacházejí ve více domech.

(2) Pokud vlastníci jednotek zřídili právnickou osobu, plní povinnosti správce tato právnická osoba.",

dosavadní § 9 zní:

"§ 9

Společenství vlastníků jednotek

(1) Pokud je dům rozdělen na jednotky, které vlastní více než jedna osoba, tvoří vlastníci jednotek společenství vlastníků jednotek (dále jen "společenství").

(2) Společenství musí alespoň jednou ročně konat shromáždění.

(3) Shromáždění se sejde buď z podnětu správce nebo z podnětu vlastníků jednotek, kteří mají alespoň jednu čtvrtinu hlasů. Shromáždění svolává správce, a to písemně tak, aby vlastníci jednotek obdrželi oznámení o konání shromáždění alespoň 15 dnů předem.

(4) Při hlasování je rozhodující velikost spoluvlastnického podílu vlastníků jednotek na společných částech domu (§ 7 odst. 2); hlasy spoluvlastníků jednotky jsou společné. Shromáždění je schopné usnášení, jsou-li přítomni vlastníci jednotek, kteří mají většinu hlasů; k přijetí usnesení je zapotřebí nadpoloviční většiny všech hlasů.

(5) K přijetí usnesení o věcech, které jsou obsahem prohlášení je zapotřebí tříčtvrtinové většiny všech hlasů.

(6) K přijetí usnesení o odvolání a ustanovení správce a o určení jeho práv a povinnností a způsobu jeho odměňování je zapotřebí nadpoloviční většiny všech hlasů.

(7) K přijetí usnesení týkajícího se změny účelu užívání stavby a o zcizení společných částí domu, které jsou nezbytné pro zachování účelu užívání stavby je zapotřebí jednomyslného souhlasu všech vlastníků jednotek.

(8) Nedosáhne-li se potřebné většiny nebo dohody, rozhodne na návrh kteréhokoli vlastníka jednotky soud. Jde-li o důležitou záležitost, může přehlasovaný vlastník jednotky požádat soud, aby o ní rozhodl.

(9) Všechny změny, které se týkají obsahu prohlášení je společenství povinno do 30 dnů oznámit katastrálnímu úřadu. Přílohou oznámení katastrálnímu úřadu je zápis z jednání společenství včetně prezenční listiny.",

k dosavadním § 10, 11, 12 a 13

vypustit,

k dosavadnímu § 14 odst. 2

- vypustit,

- ostatní odstavce přečíslovat,

k dosavadnímu § 14 dosavadnímu odst. 4

- ve druhé větě vypustit slova "který je členem společenství",

- třetí větu "Pokud není společenství zřízeno, musí si vlastník jednotky k takovým úpravám vyžádat souhlas ostatních vlastníků jednotek v domě; ustanovení § 9 odst. 8 platí obdobně." vypustit,

za dosavadní § 14 vložit nový paragraf tohoto znění:

"§ ..

Každý z vlastníků jednotek užívá jednotku, která je v jeho vlastnictví a dále společné části domu. Přitom nesmí zasahovat do práv ostatních vlastníků jednotek ani je ve výkonu jejich obdobných práv jakkoli omezovat.",

k dosavadnímu § 15

na konec připojit slova "ve veřejné dražběx)",

- odkaz x) pod čarou zní: "x) příslušný § zákona č. ...... občanský soudní řád.",

k dosavadnímu § 16 odst. 1

ve druhé větě slova "nebo stanovy" vypustit,

k dosavadnímu § 16 odst. 2

na konec připojit větu: "Výši částky a den její splatnosti sděluje vlastníkům jednotek správce po společném projednání věci (§ 9).",

dosavadní § 16 odst. 4 zní:

"(4) Pokud je zřízena právnická osoba (§ 8a), jsou finanční prostředky zálohově poskytnuté vlastníky závazkem právnické osoby vůči vlastníkům jednotek.",

k dosavadnímu § 19 odst. 1 písm. d)

na konec připojit slova "není-li dohodnuto něco jiného",

k dosavadnímu § 19 odst. 5 a 6

vypustit,

k dosavadnímu § 20

vypustit,

k dosavadnímu § 22 odst. 2

vypustit,

k dosavadnímu § 24

nad označení paragrafu vložit nadpis "Zvláštní ustanovení",

dosavadní § 24 odst. 2 zní:

"(2) Po dobu jednoho roku od uplynutí lhůty uvedené v odstavci 1 má nájemnce při převodu bytu právo na jeho přednostní nabytí za podmínek stanovených v § 606 občanského zákoníku. Nabídka k převodu bytu nájemci musí být písemná a musí obsahovat všechny podmínky převodu. Smlouvu o převodu bytů je nájemce za výše uvedených podmínek povinen uzavřít do tří měsíců ode dne doručení nabídky, jinak jeho právo na přednostní nabytí bytu zaniká. Ustanovení § 603 odst. 3 občanského zákoníku platí obdobně."

k dosavadnímu § 24

vložit nové odstavce 8 a 9 těchto znění:

"(8) Lhůty uvedené v odstavcích 1, 2 a 7 neběží po dobu řízení o určení platnosti či neplatnosti nabídkyx).

(9) Při převodu bytů a spoluvlastnických podílů v domech, převedených do majetku obcí z majetku státu podle § 3 odst. 1 se u domů postavených z prostředků státní dotace na komplexní bytovou výstavbu použije pro výpočet maximální smluvní ceny za převod výše účetní hodnoty domu.",

odkaz x) pod čarou zní: "x) § 39 a 43a občanského zákoníku a § 2 odst. 3 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.",

k dosavadnímu § 25

stávající text označit jako odst. 1 a připojit odstavce 2 a 3 těchto znění:

"(2) Družstvo je povinno uzavřít smlouvu o převodu bytu uvedeného v § 26 odst. 1 a 2 s členem bytového družstva, který vyzval družstvo k uzavření smlouvy o převodu vlastnictví k bytu. Smlouva musí být uzavřena nejpozději do 31. prosince 1995, není-li dohodnuto jinak.

(3) Obdobně se postupuje i u nebytových prostor u nichž se na financování podílel svým členským podílem pouze nájemce nebo jeho právní předchůdce.",

k dosavadnímu § 26

za odst. 2 vložit nové odst. 3, 4 a 5 těchto znění:

"(3) Ustanovení odstavce 1 platí i pro převody nebytových prostorů vzniklých rekolaudací z bytů, garáží a ateliérů, uvedených v odstavcích 1 a 2.",

(4) Je-li v budově ve vlastnictví popřípadě spoluvlastnictví družstva nebytový prostor vzniklý rekolaudací ze společných prostorů budovy, přechází tento nebytový prostor při převodu jednotek do podílového spoluvlastnictví vlastníků jednotek. Velikost spoluvlastního podílu se řídí velikostí spoluvlastnického podílu na společných částech domu. Obdobně jak je uvedeno v předcházejícíh dvou větách, se postupuje i u nebytových prostorů, u nichž se na financování podíleli svými členskými podíly pouze nájemci bytů v budově nebo jejich právní předchůdci. Ustanovení odstavce 1 platí i pro tyto převody nebytových prostorů.

(5) Nadpoloviční většina nájemců bytů - členů družstva a vlastníků bytů v domě může prohlásit do 6 měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona, že nesouhlasí s převodem jiných nebytových prostorů než které jsou uvedeny v odstavci (....), na jiného, než vlastníky bytů v domě. Takovéto nebytové prostory se stávají spoluvlastnictvím vlastníků bytových jednotek v domě v poměru stanoveném v § 7 odst. 2. Prohlášení je účinné doručením družstvu. Dispozice družstva k této jednotce jsou od okamžiku doručení naplatné.",

ostatní odstavce přečíslovat,

dosavadní § 26 dosavadní odst. 3 a 4 znějí:

"(3) S vlastnickým právem k převáděnému majetku podle odst. 1 až .. přecházejí na jeho nabyvatele závazky související s převáděným majetkem, zejména dosud nesplacené úvěry s příslušenstvím poskytnutým družstvu, připadající na převáděný byt, popřípadě nebytový prostor. Přechod pohledávek se řídí jinak právní úpravou podle zvláštních předpisůx). Zřízené zástavní právo zůstává zachováno.

(4) K přechodu závazku podle odst. 3 se nevyžaduje souhlas věřitele. Nabyvatel je povinen bez zbytečného odkladu oznámit věřitelům převzetí závazku.",

odkaz x) zní: "x) odkaz na občanský zákoník",

k dosavadnímu § 26 dosavadnímu odst. 5

- vypustit slova "statutárního fondu",

- slovo "tvořeného" nahradit slovem "tvořených",

k dosavadnímu § 26 dosavadnímu odst. 7

- ve druhé větě za slovo "jestliže" vložit slova "po vypořádání podle odst. 5",

- na konec připojit slova "nebo složí-li člen družstva do 30 dnů základní členský vklad",

dosavadní § 27 odst. 2 zní:

"(2) Družstvo je povinno pojistit nepřevedené jednotky v domě tak, aby byl zachován dosavadní rozsah pojištění budovy, odpovídající nepřevedeným jednotkám, pokud se těchto jednotek týká úvěr ponechaný podle odstavce 1.",

k dosavadnímu § 27 odst. 3

slova "družstvu podle odstavce 1" nahradit slovy "vlastníkům a družstvu podle § 26 odst. 1",

k dosavadnímu § 27 odst. 4

- slova "družstvu" nahradit slovy "vlastníkům a družstvu podle § 26 a 27 odst. 1",

- ve druhé větě vypustit slovo "družstva",

k dosavadnímu § 27 odst. 5

za slova "§ 26 odst. 1" vložit slova "a odst. 2a",

k dosavadnímu § 28 odst. 1

slova "§ 26 odst. 4 a 5" nahradit slovy "§ 26 odst. 4, 5 a 7",

k dosavadnímu § 29

- slova "§ 26" nahradit slovy "§ 25",

- slova "bytů" nahradit slovem "jednotek",

k dosavadnímu § 30

nadpis nad označením paragrafu zní: "Společná a přechodná ustanovení",

k dosavadnímu § 34

- na konec nadpisu nad označením paragrafu doplnit slova "a zákona č. 322/93 Sb."

- v uvozovací větě za slova "č. 18/1993 Sb." doplnit slova "a zákona č. 322/1993 Sb.",

- slova "V § 20 odst. 6 písm. d)" nahradit slovy "V § 20 odst. 6 písm. g),"

- poznámku pod čarou označenou jako 11) označit jako 12a),

k dosavadnímu § 36

vypustit slova "a společných částí domu a pozemku",

k dosavadnímu § 37 bodu 2

vypustit číslovku "24",

dosavadní § 38 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1994.",

II. zmocňuje zpravodajku JUDr. Hana Marvanovou vypracovat spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, společnou zprávu, s tím, že dále pověřuje poslance JUDr. Hanu Marvanovou a ing. Ivana Maška dopracovat § 28 odst. 2 ve smyslu schválené připomínky,

III. upozorňuje branný a bezpečnostní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu, že nebytovými prostory podle tohoto zákona jsou i zvláštní stavby civilní obrany vestavěné do obytných a jiných budov a navrhovaná úprava neřeší ve vlastnictví kterého subjektu zůstanou.

Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ v.r.
ověřovatel výboru
místopředsedkyně výboru

K bodu 5:

Výbor pokračoval v přerušeném jednání z 2. února 1994 k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona o úpravě některých majetkových vztahů Federace židovských obcí v České republice a o zmírnění následků některých majetkových křivd židovských fyzických osob (tisk 700).

Poslankyně JUDr. Hana MARVANOVÁ informovala, že právě telefonicky hovořila s náměstkem ministra vnitra ing. Vladimírem Zemanem, který za vládu České republiky měl předložit ověřené jednotlivé položky uvedené v příloze k tomuto návrhu zákona. Tyto materiály předloží výboru za jednu až dvě hodiny.

Posl. ing. Viktor DOBAL uvedl, že rozpočtový výbor přijal usnesení, který by určité připomínky, které vznesl ústavně právní výbor, řešil.

Zpravodajka posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ uvedla, že ve Všeobecné pokladní správě jsou usnesením rozpočtového výboru tyto připomínky ústavně právního výboru pokryty.

Závěrem výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami k názvu, preambuli a k § 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12d, 13 a 14 a v příloze k položkám 53, 61, 66, 70, 92, 98, 99, 120, 143, 148, 152, 160, 172 a 174. Dále výbor pověřil poslankyni JUDr. Annu Röschovou prověřit správnost jednotlivých položek, zejména zda jde o majetek, který byl ve vlastnictví židovských obcí do 25. února 1948 nebo zda měly židovské obce v této době na něj právní nárok; k tomu též použít materiál předložený Ministerstvem vnitra (z 12 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro).

Usnesení č. 167

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 2. a 10. února 1994

k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona o úpravě některých majetkových vztahů Federace židovských obcí v České republice a o zmírnění následků některých majetkových křivd židovských fyzických osob (tisk 700)

Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců ing. Viktora Dobala, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

název upravit takto:

"o úpravě některých majetkových vztahů Federace židovských obcí v České republice a kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku",

k preambuli

ve třetím odstavci slovo "nýbrž" nahradit slovy "ale je",

§ 1 zní:

"Zákon se vztahuje na movitý majetek uvedený v § 4 tohoto zákona a nemovitý majetek uvedený v příloze, která je součástí tohoto zákona.",

§ 2 zní:

"Oprávněnou osobou k převzetí nemovitého majetku je osoba uvedená v příloze tohoto zákona.",

k § 4 odst. 2

slova "31. prosince 1993" nahradit slovy "31. srpna 1994",

k § 5 odst. 1

- vypustit,

- ostatní odstavce přečíslovat,

k § 5 dosavadnímu odst. 2

za slova "osoba vyzve" vyložit slovo "písemně",

§ 5 dosavní odst. 5 zní:

"Řízení související s vydáním nemovitosti podle tohoto zákona je osvobozeno od správních, popřípadě soudních poplatků."

k § 6 odst. 1

slova "ke dni doručení písemné výzvy k vydání věci povinné osobě" nahradit slovy "ke dni účinnosti tohoto zákona",

k § 7 odst. 2

vypustit,

k § 8

- dosavadní odstavec označit jako odstavec první,

- vložit druhý odstavec tohoto znění: "(2) Právo na náhradu škody, kterou povinná osoba způsobí osobě oprávněné porušením povinností podle § 7 zůstává nedotčeno.",

k § 11

- nadpis nad označením paragrafu zní: "Doplnění zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona č. 267/1992 Sb. a zákona č. 133/1993 Sb."

- návětí upravit takto: "Doplnění zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona č. 267/1992 Sb. a zákona č. 133/1993 Sb., se doplňuje takto:"

k § 11

vložit nový bod 1 tohoto znění:

"1. V § 3 se za odst. 1 vkládají nové odstavce 2 a 3 těchto znění:

"(2) Oprávněnou osobou je též fyzická osoba, která v den přechodu věci na stát podle § 6 odstavce 2 měla na ni právní nárok, nebylo-li v den přechodu věci na stát osoby uvedené v odstavci 1.

(3) Bylo-li v den přechodu věci na stát oprávněných osob uvedených v odstavci 2 více, je oprávněnou osobou k celé věci kterákoliv z nich."

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 4 a 5.",

dosavadní § 11 bod 1 se označuje jako bod 2,

k § 11 dosavadnímu bodu 1 odst. 2

za slova "§ 2 odstavce 1 písmene c)" vložit slovo "tohoto",

k § 12

název nad označením paragrafu zní: "Doplnění zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku ve znění zákona č. 42/1992 Sb., zákona č. 93/1992 Sb., zákona České národní rady č. 39/1993 Sb. a zákona č. 183/1993 Sb."

k § 12

vložit nový bod 1 tohoto znění:

"1. V § 4 se za odst. 1 vkládají nové odstavce 2 a 3 těchto znění:

"(2) Oprávněnou osobou je též fyzická osoba, která v den přechodu věci na stát podle § 6 odstavce 2 měla na ni právní nárok, nebylo-li v den přechodu věci na stát osoby uvedené v odstavci 1.

(3) Bylo-li v den přechodu věci na stát oprávněných osob uvedených v odstavci 2 více, je oprávněnou osobou k celé věci kterákoliv z nich."

Ostatní odstavce se přečíslují.",

dosavadní § 12 bod 1 se označuje jako bod 2,

k § 13 odst. 1 písm. a)

vypustit slova "pokud zvláštní zákon nestanoví lhůty delší",

§ 14 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1994.",

k příloze

ve všech položkách vypustit rubriky "Vlastník" a "Uživatel"

k položce 53

vypustit,

k položce 61

vypustit,

k položce 66

slova "č.k. 274/1" nahradit slovy "č.k. 27/41",

k položce 70

slova "č.k. 734/2" nahradit slovy "č.k. 234/1",

k položce 92

doplnit "Zapsáno u KÚ Olomouc, Nová ulice, LV č. 1 pro obec a k.ú. Olomouc",

k položce 98

vypustit,

k položce 99

vypustit,

k položce 120

vypustit,

k položce 143

vypustit,

k položce 148

vypustit,

k položce 152

vypustit,

k položce 160

slovo "Synagoga" nahradit slovy "Obytná budova",

k položce 172

vypustit,

k položce 174

za slova "plochou 727" vložit slovo "(část)"

II. pověřuje poslankyni JUDr. Annu Röschovou prověřit správnost jednotlivých položek, zejména zda jde o majetek, který byl ve vlastnictví židovských obcí do 25. února 1948 nebo zda měly židovské obce v této době na něj právní nárok; k tomu též použít materiál předložený Ministerstvem vnitra,

III. zmocňuje zpravodajku výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

Petr KOHÁČEK
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
ověřovatel výboru
místopředsedkyně výboru

K bodu 6:Sdělení místopředsedkyně výboru

1. Poslanci byli seznámeni se seminářem, který se koná 3.-6.3.1994 v Petěburgu na téma "procesy usmiřování v parlamentu". Semináře se zúčastní posl. Novotný.

2. Poslanci byli seznámeni s materiálem Českého statistického úřadu "Základní výsledky populační prognozy ČR do roku 2020" (čj. 108/94-ÚPV).

3. Poslanci byli seznámeni se seznamem materiálů Parlametního institutu.

4. Poslanci byli seznámeni s dopisy odborového svazu Stavba, které se týkají připravované novely zákoníku práce (čj. 87, 89, 90/94-ÚPV).

5. Poslanci byli seznámeni s dopisem předsedy zemědělského výboru Poslanecké sněmovny, který se týká zákona na ochranu zvířat (čj. 112/94-ÚPV).

6. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Miroslava Holbeina z Hodonína, který se týká restitucí (čj. 86/94-ÚPV).

7. Poslanci byli seznámeni s dopisem samosprávy bytového družstva z Prahy 1, který se týká návrhu zákona o bytech (čj. 88/94-ÚPV).

8. Poslanci byli seznámeni s dopisem paní Jany Voňkové z NSR, který se týká restitucí (čj. 92/94-ÚPV).

9. Poslanci byli seznámeni s dopisem Informačního centra nadací a jiných neziskových organizací.

10. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Václava Šrouba, předsedy H-21, který se týká rozkrádání majetku nevinných obětí bývalého režimu (čj. 105/94-ÚPV).

11. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana ing. Milana Veverky, CSc. ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR, který se týká návrhu zákona o bytech (čj. 111/94-ÚPV).

12. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Přemka Háka z USA, který se týká restitucí (čj. 110/94-ÚPV).

13. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Otakara Zoufalého z USA, který se týká restitucí (čj. 106/94-ÚPV).

/Schůze výboru byla ukončena v 18.20 hod./

Petr KOHÁČEK
JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
ověřovatel výboru
místopředsedkyně výboru


Přihlásit/registrovat se do ISP