Přítomni:posl.
Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing.
Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK,
MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ,
ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor
MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr.
Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel
PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, ing. Jan
VRANÝ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří
VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA
Omluveni:6.4. posl. MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, ing. Ivan MAŠEK
7.4. posl. ing. Ladislav NEDOROST
Hosté:
- JUDr. Jiřina VOŇKOVÁ, CSc., - náměstkyně ministra práce a sociálních věcí ČR
- ing. JAKL - předseda Úřadu průmyslového vlastnictví
- Stanislav DEVÁTÝ - ředitel Bezpečnostní informační služby
- ing. Ivan KOČÁRNÍK, CSc. - místopředseda vlády a ministr financí ČR
- JUDr. Jan KALVODA - místopředseda vlády ČR
- JUDr. Jiří NOVÁK - ministr spravedlnosti
- ing. Václav KUPKA, CSc. - náměstek ministra hospodářství ČR
- ing. ŠKAROUDEK - ředitel odboru
Ministerstva pro hospodářskou soutěž
ČR a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 9.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
V průběhu schůze jednání řídila
místopředsedkyně výboru posl. JUDr.
Anna ROSCHOVÁ a poslanec JUDr. Ondřej ZEMINA.
Schválený pořad schůze:
1. Proces přístupu České republiky k Evropské unii
2. Vládní návrh zásad zákona o státní službě některých státních zaměstnanců (služební zákon) (tisk 579)
3. Návrh zásad ústavního zákona o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a jejich samostatné působnosti, předložené skupinou poslanců (tisk 842)
4. Návrh skupiny poslanců na vydání ústavního zákona o územní samosprávě a státní správě v České republice (tisk 836)
5. Zásady zákona o přenesené působnosti vyšších územně samosprávných celků předložené skupinou poslanců (tisk 849)
6. Informace o přípravách nové legislativní úpravy postavení a působnosti profesních komor poskytujících právní služby
7. Vládní návrh zásad zákona o ochranných známkách (tisk 852)
8. Zahraniční pracovní cesta do Švédska
9. Návrh programu ústavně právního výboru na dny 13. a 14. dubna 1994
10. Vládní návrh zásad zákona o Bezpečnostní informační službě (tisk 867)
11. Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Úvodní slovo k procesu přístupu
České republiky k Evropské unii přednesl
předseda výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Po rozpravě poslanci přijali usnesení, že s cílem aktivně se zabývat procesem přístupu České republiky k Evropské unii, zejména se zaměřit na problematiku kompatibility právního řádu České republiky s právem Evropské unie a na problematiku soudnictví Evropské unie je připraven uskutečnit zahraniční pracovní cesty do
- Belgie (Bruselu), kde je sídlo Rady a Komise Evropské unie a kde zasedají výbory a frakce,
- Finska, Rakouska, Švédska, Norska, tj. zemí, jejichž členství je v současné době projednáváno příslušnými orgány Evropské unie,
- Francie (Štrasburku), kde zasedá plénum Evropského parlamentu,
- Lucemburku, kde je sídlo Evropského
soudního dvora a sekretariátu Evropského
parlamentu.
Zároveň výbor pověřil
předsedu výboru JUDr. Miloslava Výborného
dalším jednáním týkajícím
se těchto zahraničních pracovních
cest (z 13 přítomných poslanců 13
hlasovalo pro).
Po úvodním slově předsedy
výboru posl. JUDr. Miloslava Výborného a
po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. s cílem aktivně se zabývat procesem přístupu České republiky k Evropské unii, zejména se zaměřit na problematiku kompatibility právního řádu České republiky s právem Evropské unie a na problematiku soudnictví Evropské unie
je připraven uskutečnit zahraniční pracovní cesty do
- Belgie (Bruselu), kde je sídlo Rady a Komise Evropské unie a kde zasedají výbory a frakce,
- Finska, Rakouska, Švédska, Norska, tj. zemí, jejichž členství je v současné době projednáváno příslušnými orgány Evropské unie,
- Francie (Štrasburku), kde zasedá plénum Evropského parlamentu,
- Lucemburku, kde je sídlo Evropského
soudního dvora a sekretariátu Evropského
parlamentu,
II. pověřuje předsedu
výboru JUDr. Miloslava Výborného dalším
jednáním týkajícím se těchto
zahraničních pracovních cest.
K bodu 2:
Vládní návrh zásad
zákona o státní službě některých
státních zaměstnanců (služební
zákon) (tisk 579) odůvodnila náměstkyně
ministra práce a sociálních věcí
České republiky JUDr. Jiřina VOŇKOVÁ,
CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Ondřej ZEMINA.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami s připomínkami
k zásadám č. 4, 18. 21, 34, 52, 99, 103 a
160 (z 13 přítomných poslanců 10 hlasovalo
pro a 3 se zdrželi hlasování).
Po odůvodnění náměstkyně
ministra práce a sociálních věcí
České republiky JUDr. Jiřiny Voňkové,
CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Ondřeje
Zeminy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. souhlasí s předloženými
zásadami s těmito připomínkami:
obecně
označení "prokuratura"
apod. dát do souladu se zákonem o státním
zastupitelství,
k zásadě č. 4
- zpřesnit písm. a) "Parlament",
- vypustit označení písm. "ch)",
- upravit systematiku,
k zásadě č. 18
- písm. d) předsunout do návětí a zpřesnit dikci,
- vypustit větu "Bezúhonným občanem se pro účely tohoto zákona rozumí občan, který nebyl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin.",
- v písm. c) doplnit středník a slova "bezúhonnost je vždy vyloučena při odsouzení pro úmyslný trestný čin",
- v písm. g) zvážit,
zda při současném právním vymezení
pojmu "trvalého pobytu" by tento pojem v paragrafovaném
znění zákona neměl být pro
účely tohoto zákona definován,
k zásadě č. 21
doplnit slib o "nezneužívání
postavení",
k zásadě č. 34
v odst. 4 zpřesnit jaké povinnosti
se budou vztahovat na osoby uvedené v zásadě
č. 33 odst. 1 (v souvislosti se zásadou č.
45),
k zásadě č. 52
nahradit a systematicky jinak zařadit
tyto připomínky:
"Zásada č. x1
Reprezentativní odborový orgán ve služebním úřadu
Jestliže ve služebním úřadu působí reprezentativní odborový orgán je služební úřad povinen s tímto orgánem
a) projednat podklady potřebné pro sestavení organizační struktury a systemizace na příslušný kalendářní rok,
b) projednat návrhy rozhodnutí ve věcech skončení a změn státně zaměstnaneckého poměru,
c) projednat vnitřní služební předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při výkonu státní služby,
d) projednat opatření k vytváření podmínek pro řádný výkon státní služby,
e) umožnit zastoupení v kvalifikační komisi, disciplinární komisi a v poradních orgánech zřizovaných vedoucím služebního úřadu podle tohoto zákona nebo na základě vnitřního služebního předpisu, projednává-li věci týkající se státně zaměstnaneckého poměru,
f) informovat o ostatních vnitřních služebních předpisech, které byly vydány.
Nevyjádří-li se reprezentativní
odborový orgán v případech uvedených
v předchozím odstavci písm. a) až d)
do 10 dnů ode dne, kdy mu byl písemný návrh
doručen, postupuje se dále bez jeho stanoviska.
Zásada č. x2
Jednání orgánů pověřených vládou s příslušným vyšším reprezentativním odborovým orgánem
Ministerstvo financí a Úřad pro legislativu a veřejnou správu jednají za vládu s příslušným vyšším reprezentativním odborovým orgánem ve 2. pololetí kalendářního roku o
a) návrhu systemizace na příští rozpočtový rok,
b) návrhu vývoje platových poměrů státních zaměstnanců v příštím rozpočtovém roce,
c) návrzích na zlepšení podmínek pro řádný výkon státní služby v příštím rozpočtovém roce,
d) dalších dohodnutých otázkách.
Závěry z jednání podle předchozího odstavce, jestliže je vláda schválí, se zahrnou ve finančním vyjádření do návrhu zákona o státním rozpočtu v položkách týkajících se státních zaměstnanců, na které se vztahuje tento zákon a do systemizace.
Zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním
vyjednávání, se nepoužije.
Zásada č. x3
Reprezentativnost odborového orgánu
Za reprezentativní se pro účely tohoto zákona považuje pro uplatnění zásady
a) č. 1 odborový orgán
působící ve služebním úřadu,
jestliže členy tohoto orgánu je alespoň
4O % státních zaměstnanců vykonávajících
státní službu v tomto úřadu,
b) č. 2 vyšší odborový orgán, jestliže v reprezentativních odborových orgánech podle zásady č. x1, které sdružuje, je členy úhrnem alespoň 40 % státních zaměstnanců vykonávajících státní službu v těchto úřadech.
Zákon č. 120/1990 Sb., kterým
se upravují některé vztahy mezi odborovými
organizacemi a zaměstnavateli, ve znění zákona
č. 3/1991 Sb., se nepoužije.
Zásada č. x4
Zabezpečení činnosti odborového orgánu
Státní zaměstnanec, který byl zvolen do funkce v odborovém orgánu působícím ve služebním úřadu, jejíž výkon vyžaduje uvolnění v rozsahu týdenního služebního úvazku od plnění služebních povinností, se zařadí mimo státní službu činnou na dobu výkonu funkce v tomto odborovém orgánu.
Doba strávená výkonem odborářské funkce uvedená v předchozím odstavci se započítává do doby potřebné pro účely platového postupu ve státní službě.
Státnímu zaměstnanci, který byl zvolen do funkce v odborovém orgánu působícím ve služebním úřadu, jejíž výkon nevyžaduje uvolnění v rozsahu týdenního služebního úvazku od plnění služebních povinností, poskytne služební úřad placené služební volno v nezbytně nutném rozsahu.
Služební úřad poskytuje k zabezpečení činnosti odborového orgánu působícího ve služebním úřadu nezbytné materiálně technické zabezpečení.
Státně zaměstnanecký
poměr státního zaměstnance podle tohoto
zákona nesmí být skončen z důvodu
výkonu odborové funkce v odborovém orgánu.
Zásada č. x5
Reprezentativnímu odborovému
orgánu podle zásady č. x3 písm. b)
přísluší určit, který
reprezentativní odbororový orgán je příslušným
odborovým orgánem pro účely výkonu
kontroly nad bezpečností a ochranou zdraví
při výkonu státní služby.
Zásada č. x6
Návrhy právních předpisů
týkajících se státních zaměstnanců
podle tohoto zákona se projednávají s příslušným
vyšším reprezentativním odborovým
orgánem.",
k zásadě č. 99
časový termín "2
týdnů" rozšířit až
na časový termín "4 týdnů",
k zásadě č. 103
vypustit "že vyhláškou
mají být určovány součásti
ošacení",
k zásadě č. 160
částku "2000 Kč"
zvýšit na částku "5000 Kč",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena organizačnímu
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 3:
Předkladatelé návrhu
zásad ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků a jejich samostatné působnosti, předložené
skupinou poslanců, (tisk 842) posl. Grulich a posl. Buzková
byli vyrozuměni o projednávání; i
když se nedostavili, výbor návrh projednal.
Zpravodajka posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
mj. seznámila členy výboru se stanoviskem
vlády České republiky; dále výboru
doporučila vyslovit nesouhlas s tímto návrhem.
Po rozpravě výbor vyslovil
nesouhlas s předloženými zásadami (z
15 přítomných poslanců 13 hlasovalo
pro a 2 se zdrželi hlasování).
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nesouhlasí s
předloženými zásadami.
K bodu 4:
Návrh skupiny poslanců na
vydání ústavního zákona o územní
samosprávě a státní správě
v České republice (tisk 836) odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců JUDr. František
KAČENKA, který mj. uvedl, že návrh teprve
dnešního dne projednala vláda České
republiky; stanovisko ještě však nezná.
Zpravodajka posl. JUDr. Anna ROSCHOVÁ
doporučila, aby výbor vyslovil nesouhlas s tímto
zákonem.
Po rozpravě výbor nedoporučil
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila
souhlas s návrhem (z 13 přítomných
poslanců 9 hlasovalo pro a 4 proti).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Františka
Kačenky, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. nedoporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem,
II. vyslovil souhlas s těmito
připomínkami:
název zní:
"O vyšších územních
samosprávných celcích",
k čl. 12
nad označením čl. 12
vypustit nadpis "Přenesená působnost",
III. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 5:
Zásady zákona o přenesené
působnosti vyšších územně
samosprávných celků předložené
skupinou poslanců (tisk 849) odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců JUDr. František
KAČENKA, který mj. seznámil poslance se stanoviskem
vlády České republiky.
Posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ ve
zpravodajské zprávě doproučila výboru
vyslovit nesouhlas s těmito zásadami.
Po rozpravě výbor nesouhlas
s předloženými zásadami (z 13 přítomných
poslanců 9 hlasovalo pro a 4 proti).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Františka
Kačenky, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nesouhlasí s
předloženými zásadami.
K bodu 6:
Úvodem jednání předseda
výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ přivítal
přizvané a přítomné místopředsedy
vlády ing. Ivana Kočárníka, CSc. a
JUDr. Jana Kalvodu, ministra spravedlnosti JUDr. Jiřího
Nováka, náměstka ministra hospodářství
ing. Václava Kupku, CSc. a ředitele odboru Ministerstva
pro hospdářskou soutěž ing. Škaroudka.
Ministři Dyba a Bělehrádek se z jednání
výboru omluvili.
Úvodní slovo přednesli
místopředsedové vlády Ivan Kočáník
a Jan Kalvoda. Členům výboru byla podána
informace o závěrech porady ekonomických
ministrů ze dne 22. února 1994.
Místopředseda vlády
Kočárník zdůraznil, že smyslem
těchto závěrů je vytýčení
teze podle které je třeba liberalizovat poskytování
různých profesních služeb a zabezpečit
přitom dostačující vliv státu,
který musí garantovat, že jednotlivé
profesní komory jednak neuzavřou své personální
obsazení vlastní vůlí tak, aby nikdo
další do komory nemohl přistoupit a jednak
zabezpečí, aby tyto profesní komory nepoškozovaly
spotřebitele služeb poskytovaných jejich členy.
Přitom není vyloučeno, že v některých
případech (avšak proti současnému
stavu výjimečných) se ukáže i
povinné členství v komorách zdůvodnitelným.
Tomu však musí předcházet řádná
analýza.
Místopředseda vlády
Kalvoda a ministr spravedlnosti Novák zdůraznili
odlišné postavení České advokátní
komory a Notářské komory a vyložili
některé aspekty odůvodňující
jejich odlišné postavení od jiných profesních
komor.
Z poslanců v rozpravě vystoupili
Miloslav Výborný, Anna Röschová, Jiří
Vyvadil, Dalibor Matulka, Petr Koháček, Milena Kolářová,
Libor Novák, Pavel Petržílek, František
Kačenka.
Do rozpravy se přihlásili
a v rozpravě vystoupili i první náměstek
ministra hospodářství Kupka a ředitel
odboru Ministerstva pro hospodářskou soutěž
Škaroudek.
Z rozpravy vyplynulo, že je nezbytné
analyzovat zda k přijetí jednotlivých zákonů
upravujících sdružování v profesních
komorách, a to zvláště tam, kde členství
v těchto komorách je povinné vedly vždy
důvody racionální nebo zda v některých
případech nepřevážily lobbystické
tlaky, přičemž je vhodné v rámci
této analýzy také zaměřit pozornost
na to, zda u všech těchto komor je dostačujícím
způsobem zabezpečeno, aby zásahem státní
moci (někdy zřejmě exekutivní jindy
justiční) mohla být odstraněna nebezpečí
cechovního chování komor jak ve vztahu k
přijímání nových členů
tak ve vztahu k spotřebitelům služeb poskytovaných
členy komor. V rámci této analýzy
- pokud jde o komory jejichž členové poskytují
právní služby - není podle názoru
řady diskutujících sporu o tom, že současná
právní úprava, zejména komory advokátů
a komory notářské, zřejmě však
i komory auditorů principiálně vyhovuje sledovaným
záměrům, tj. tomu, aby zásadou byla
liberalizace přístupu do komor s možnými
řádně odůvodněnými výjimkami.
U těchto komor totiž již existující
zákonná úprava zájem státu
reflektuje. Byla položena otázka, zda povinné
členství v komorách neodporuje ústavnímu
pořádku České republiky, přičemž
v replice bylo konstatováno, že tímto problémem
se výbor pakovaně zabýval. Za jednu z komor,
jejíž další existence nemusí být
považována za účelnou, byla označena
Komora komerčních právníků,
kde logické se jeví její splynutí
s Českou advokátní komorou.
Po rozpravě ukončené
ve 12.00 hod. výbor zatím nepřijal žádné
usnesení, jednání přerušil s
tím, že předseda výboru požádal
přítomné členy vlády a jejich
zástupce o průběžné doručení
analýz, jejichž potřeba z rozpravy vyplynula.
K bodu 7:
Vládní návrh zásad
zákona o ochranných známkách (tisk
852) odůvodnil předseda Úřadu průmyslového
vlastnictví ing. JAKL.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK.
Po rozpravě výbor vyslovil
souhlas s předloženými zásadami (z 12
přítomných poslanců 12 hlasovalo pro).
Po odůvodnění předsedy
Úřadu průmyslového vlastnictví
ing. Jakla, zpravodajské zprávě posl. JUDr.
ing. Pavla Petržílka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. souhlasí s předloženými
zásadami,
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena organizačnímu
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 8:
Dne 6.4. přijal výbor usnesení,
že uskuteční zahraniční pracovní
cesty v souvislosti s problematikou kompatibility právních
řádů ČR s právem Evropské
unie a s problematikou soudnictví Evropské unie.
Zahraniční výbor dne
6.4. toto usnesení ústavně právního
výboru vzal na vědomí s tím, že
je třeba, aby ústavně právní
výbor ke každé konkrétní cestě
přijal konkrétní usnesení. Proto se
výbor usnesl, že ve dnech 24. až 27. května
1994 uskuteční zahraniční pracovní
cestu do Švédska (z 13 přítomných
poslanců 13 hlasovalo pro).
Po úvodním slově místopředsedkyně
výboru posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl, že s odvoláním
na usnesení ústavně právního
výboru č. 178 ze dne 6. dubna 1994 uskuteční
zahraniční pracovní cestu do Švédska,
a to ve dnech 24. až 27. května 1994.
K bodu 9:
Dále se výbor usnesl, že
jednání výboru ve dnech 13. a 14 dubna svolané
předsedou výboru JUDr. Miloslavem Výborným
se neuskuteční, protože navrhované body
není nutno projednávat. Tisk 861 - návrh
skupiny poslanců na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích
a zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnickývh vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku - projedná dne
19.4. na výjezdním zasedání ve večerních
hodinách (po příjezdu) v Židlochovicích
(z 13 přítomných poslanců 12 hlasovalo
pro a 1 se zdržel hlasování).
Po úvodním slově místopředsedkyně
výboru posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní výbor se usnesl, že
- navrhovaný program jednání výboru ve dnech 13. a 14. dubna 1994 není nutno v tomto termínu projednávat,
- návrh skupiny poslanců na
vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích a zákon č. 229/1991 Sb., o
úpravě vlastnickývh vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku (tisk
861) projedná výbor na výjezdním pracovním
jednání dne 19. dubna 1994 v Židlochovicích.
K bodu 10:
Vládní návrh zásad
zákona o Bezpečnostní informační
službě (tisk 867) odůvodnil ředitel
Bezpečnostní informační služby
Stanislav DEVÁTÝ.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. ing. Ivan MAŠEK.
Po rozpravě výbor vyslovil
souhlas s předloženými zásadami s připomínkami
k názvu a k zásadám č. 2, 3, 4, 6,
11 a 13 (z 14 přítomných poslanců
10 hlasovalo pro, 3 se zdrželi hlasování a
1 nehlasoval).
Po odůvodnění ředitele
Bezpečnostní informační služby
Stanislava Devátého, zpravodajské zprávě
posl. ing. Ivana Maška a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. souhlasí s předloženými
zásadami s těmito připomínkami:
k názvu
zpřesnit,
k zásadě č. 2
- ve druhém odstavci za slovo "nevznikla" vložit slovo "zbytečná",
- vypustit závěr druhého
odstavce "zřejmě nepřiměřená
k charakteru služebního úkolu",
k zásadě č. 3
- v prvním odstavci vypustit slovo "bezdůvodně" a za slovo "objektů," vložit slova "aby opustila prostor před chráněným objektem a pokud neuposlechne,",
- vypustit písm. e),
k zásadě č. 4
- ve druhém odstavci ve druhé větě vypustit slova "služebního stejnokroje a",
- vyjádřit, aby služební
stejnokroj příslušníků zabezpečujících
ochranu objektů BIS byl nezaměnitelný se
služebními stejnokroji jiných příslušníků,
k zásadě č. 6
na konec doplnit tento odstavec:
"Použití zpravodajské techniky není
a) zachycování, poslech, monitorování a vyhodnocování informací, které jsou šířeny způsobem, jenž k nim umožňuje přístup předem neurčeného okruhu osob,
b) pořizování obrazových nebo zvukových záznamů, pokud jím není zasahováno do základních lidských práv a svobod,
c) použití zabezpečovací
a nástrahové techniky, pokud jím není
zasahováno do základních lidských
práv a svobod.",
k zásadě č. 11
ve druhém odstavci vypustit slova "nebo příslušníka jiné zpravodajské služby České republiky",
záměr sledovaný předloženým
návrhem zakotvit však v zákonu o zpravodajských
službách,
k zásadě č. 13
- upravit do zákona způsob evidence osob jednajících ve prospěch BIS,
- vypustit slova "starší
18 let",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena organizačnímu
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Dne 6.4. na začátku jednání
výboru vyslovil výbor souhlas s návrhem poslance
Koháčka, že se bude zabývat tiskem 868
- vládní návrh zásad zákona
o neperiodických publikacích - který ústavně
právnímu výboru nebyl přikázán.
Vzhledem k tomu, že pro omezený
časový prostor by nebylo možno se návrhem
kvalitně zabývat, výbor vyslovil souhlas,
že návrh na tomto jednání neprojedná
(z 14 přítomných poslanců 14 hlasovalo
pro).
K bodu 11:
Sdělení předsedy výboru
1. Informoval, že v průběhu
této schůze budou poslancům rozdány
podklady o státních závěrečných
účtech, které se však mají projednávat
až v květnu.
2. Zahraniční výbor
se rozhodl zřídit komisi pro regionální
příhraniční spolupráci. Kdo
má zájem, ať se dnes přihlásí,
neboť zahraniční výbor tuto skupinu
chce ustavit také dnešního dne.
3. Dočasná komise PSP pro otázky územně správního uspořádání, v jejímž čele je místopředseda dr. Vlach doporučila výborům PS, aby si vyžádaly od svých resortů jejich představy o reformě veřejné správy, zejména o přesunu kompetencí na vyšší územně samosprávné celky a tyto materiály projednaly tak, aby se komise mohla s výsledky těchto jednání seznámit.
Tato žádost byla tlumočena
ministru spravedlnosti dr. Novákovi.
4. Informoval o výjezdním zasedání ÚPV PSP s ÚPV NR SR v Židlochovicích, které se uskuteční ve dnech 19. až 21. dubna 1994 - jde o reciproční jednání. Návrh programu:
- poznatky z aplikace Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o právní pomoci poskytované justičními orgány a o úpravě některých právních vztahů v občanských a trestních věcech
- postup České republiky a Slovenské republiky při procesu kompatibility právních předpisů obou republik s právem Evropské unie
- informace o současném legislativním programu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Národní rady Slovenské republiky
- příprava jednacích řádů Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Národní rady Slovenské republiky
- různé.
Závěrem výbor vyslovil
souhlas s programem a přijal usnesení č.
187 (z 13 přítomných poslanců 13 hlasovalo
pro).
Po úvodním slově předsedy
výboru posl. JUDr. Miloslava Výborného a
po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl, že pracovní jednání ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a ústavně právního výboru Národní rady Slovenské republiky se uskuteční 19. až 21. dubna 1994 v Židlochovicích u Brna - jde o reciproční návštěvu - s tímto programem:
1. Poznatky z aplikace Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o právní pomoci poskytované justičními orgány a o úpravě některých právních vztahů v občanských a trestních věcech
2. Postup České republiky a Slovenské republiky při procesu kompatibility právních předpisů obou republik s právem Evropské unie
3. Informace o současném legislativním programu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Národní rady Slovenské republiky
4. Příprava jednacích řádů Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Národní rady Slovenské republiky
5. Různé
Náklady na ubytování
a stravování poslanců Národní
rady Slovenské republiky hradí Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky.
5. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem ministra hospodářství ČR
doc. ing. Karla Dyby, CSc., který se týká
návrhu zásad horního zákona (čj.
249/94-ÚPV).
6. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem starosty města Smiřice ing. Lubomíra
Kupky, který se týká stanovení poplatků
z alkoholu (čj. 230/94-ÚPV).
7. Poslanci výboru byli seznámeni
s pozvánkou z katedry občanského práva
PF UK na konferenci ve dnech 17.-18.5.1994 na téma "Kodifikace
rodinného práva".
8. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem odborářů obchodního domu
RIO v Mostě, který se týká požadavaků
ČMKOS (čj. 223/94-ÚPV).
9. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisy, které se týkají novely zákoníku
práce (čj. 206, 211, 220, 221, 225/94-ÚPV).
10. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Karla Schicka z Prahy 2, který se týká
restitucí (čj. 222/94-ÚPV).
11. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem J. Preise z Prahy 6, který se týká
UNESCO (čj. 204/94-ÚPV).
12. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Františka Štěpána z Příbrami,
který se týká zákona č. 229/91
Sb. (čj. 214/94-ÚPV).
13. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Zdeňka Kousla z Jablonce nad Nisou, který
se týká zákona č. 229/91 Sb. (čj.
217/94-ÚPV).
14. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem J. Procházkové z Mařína,
který se týká restitucí (čj.
215/94-ÚPV).
15. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Tomáše Dvořáka z Kamenice
nad Jizerou, který se týká situace ve školství
(čj. 181/94-ÚPV).
16. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem prof. A. Romanovského z Prahy 10, který
se týká restitucí (čj. 183/94-ÚPV).
17. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem doc. Karla Kibice z Prahy 8, který se týká
článku v Lidové demokracii (čj. 180/94-ÚPV).
18. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem ing. Vladimíra Hajného z Šumperka,
který se týká restitucí (čj.
175/94-ÚPV).
19. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem ing. Miloslava Machače z USA, který se
týká vrácení majetku (čj. 216/94-ÚPV).
20. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem prof. George F.- Glose z USA, který se týká
vrácení majetku (čj. 172/94-ÚPV).
21. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem D. Martincové z Brna, který se týká
zřízení funkce ombudsmana (čj. 229/94-ÚPV).
22. Poslanci výboru byli seznámeni
s peticí občanů Českých Budějovich,
která se týká restituce zemědělského
majetku (čj. 227/94-ÚPV).
23. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Frnatiška Němce z Pacova, který se
týká novely zákona o půdě (čj.
236/94-ÚPV).
24. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Marie Steinocherové z Netolic, který se
týká politických postojů KDU-ČSL
(čj. 212/94-ÚPV).
25. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Zdeňky Křízové z Litvínova,
který se týká zákona č. 87/91
Sb. (čj. 224/94-ÚPV).
26. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Vladimíra Klikara z Hronova, který se
zákona č. 87/91 Sb. (čj. 93/94-ÚPV).
27. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem MUDr. Drbohlavové z Mladé Boleslavi, který
se týká návrhu zákona o bytech (čj.
237/94-ÚPV).
28. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem ing. Josefa Záviška z Tišnova, který
se týká zákona č. 410/92 Sb.
29. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Josefa Machka z Ústí nad Labem, který
se týká rozkrádání národního
majetku (čj.: 240/94-ÚPV).
30. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Jiřího Wajsara z Příbrami,
který se týká trestného činu
opuštění republiky (čj. 126/94-ÚPV).
31. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Františka Jakvída z Brna, který se
týká výkladu občanského zákoníku
(čj. 174/94-ÚPV).
32. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem ing. Vlastimila Marši z Brna, který se týká
neodškodnění pracovního úrazu
(čj. 185/94-ÚPV).
33. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Jindřicha Matyse z Davle, který se týká
stížnosti proti rozhodnutí Generální
prokuratury ČR (čj. 188/94-ÚPV).
34. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Aloise Sedláčka z Plzně, který
se týká zákona č. 586/92 Sb. (čj.
189/94-ÚPV).
35. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Dalibora Šubrta z Třebívlic, který
se týká životního prostředí
(čj. 191/94-ÚPV).
36. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Josefa Macháčka z Prahy 5, který
se týká stanovení cen nemovitostí
(čj. 200/94-ÚPV).
37. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem Evy Zíkové z Křivoklátu,
který se týká restitituce zemědělské
půdy (čj. 199/94-ÚPV).
38. Poslanci výboru byli seznámeni
s dopisem ing. Otakara Jasanského ze Žďáru
nad Sázavou, který se týká novely
zákona č. 229/91 Sb. (čj. 197/94-ÚPV).