Zápis

z 54. schůze ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu,

která se konala 7. a 8. září 1994

Přítomni: posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, ing. Jan VRANÝ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA
Omluveni: 8.9. posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ, JUDr. Libor NOVÁK, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
po oba dny: posl. ing. Ivan MAŠEK
Hosté:
- JUDr. Vladimír ŘEZÁČ - poslanec PSP (BBV)
- ing. Jan KLAS - poslanec PSP (BBV)
- JUDr. Cyril SVOBODA - náměstek ministra spravedlnosti ČR
- doc. RSDr. Jaroslav ŠTRAIT, CSc. - poslanec PSP (VSPZ)
- Michal PROKOP - náměstek ministra kultury ČR
- ing. Milan ČERNÝ - náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR a další hosté dle prezenčních listin.

Schůzi výboru v 9.00 hodin zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ. V průběhu schůze řídili výbor i místopředsedkyně výboru JUDr. Hana MARVANOVÁ a JUDr. Anna RÖSCHOVÁ a posl. JUDr. Ondřej ZEMINA.

Výbor vyslovil souhlas s předloženým programem (ze 14 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro).

Schválený pořad schůze:

1. Zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu předložené poslancem Vladimírem Řezáčem (tisk 1071)

2. Návrh poslanců Roberta Koláře a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon Federálního shromáždění ČSFR č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 1047)

3. Program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 (tisk 1043)

4. Zásady zákona o odškodnění a zmírnění některých křivd způsobených obětem fašistického a nacistického režimu a zločinné sudetoněmecké ideologie předložené poslancem Jaroslavem Štraitem (tisk 1005)

5. Vládní návrh zásad zákona o hromadné správě autorských práv a práv autorskému právu příbuzných, podmínkách výkonu hromadné správy a o změně některých zákonů (tisk 1037)

6. Zahraniční pracovní cesta do Finska ve dnech 3. - 5. října 1994

7. Vládní návrh zákona o vyšších soudních úřednících (tisk 1096)

8. Vládní návrh zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (tisk 1113) (výbor vyslovil souhlas s tím, že tento návrh bude projednávat 8.9. - z 12 přítomných 7 hlasovalo pro, 2 proti a 3 se zdrželi hlasování)

9. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1987 Sb., o státní energetické inspekci (tisk 1124) (výbor vyslovil souhlas s tím, že tento návrh bude projednávat 8.9. - z 12 přítomných 7 hlasovalo pro, 2 proti a 3 se zdrželi hlasování)

10. Sdělení předsedy výboru

K bodu 1:

Zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu (tisk 1071) odůvodnil navrhovatel posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ.

Zpravodaj posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ seznámil výbor se stanoviskem vlády ČR a ztotožnil se s ním (tj. negativní stanovisko).

V rozpravě vystoupil posl. JUDr. Jiří Vyvadil.

Závěrem výbor vyslovil nesouhlas s předloženým návrhem (z 15 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro toto usnesení, 2 byli proti a 2 se zdrželi hlasování).

Usnesení č. 222

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. září 1994

k zásadám zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu předložené poslancem Vladimírem Řezáčem (tisk 1071)

Po odůvodnění navrhovatele posl. JUDr. Vladimíra Řezáče, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

vyslovuje nesouhlas s předloženými zásadami.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 2:

Návrh poslanců Roberta Koláře a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon Federálního shromáždění ČSFR č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 1047) odůvodnil člen návrhové skupiny poslanců ing. Jan KLAS.

K návrhu se vyjádřili i zástupce Ministerstva vnitra ČR.

Zpravodajskou zprávu přednesla posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ.

Výbor vyslovil souhlas, že tisk 1047 bude projednávat ve znění přílohy ke stanovisku vlády, která byla všem poslancům rozdána.

Po podrobné rozpravě výbor vyslovil souhlas s návrhem ve znění, jak je uveden v usnesení výboru č. 223 (z 16 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro, 1 proti a 3 se zdrželi hlasování).

Usnesení č. 223

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. září 1994

k návrhu poslanců Roberta Koláře a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon Federálního shromáždění ČSFR č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 1047)

Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců ing. Jana Klase, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Hany Marvanové a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem v tomto znění:

"Zákon

ze dne ................,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců

na území České a Slovenské Federativní Republiky

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky, se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 3 zní:

"(3) Cizinec je povinen při překročení státních hranic České republiky podrobit se kontrole Ministerstva vnitra. Jestliže jde o překročení státních hranic České republiky za účelem krátkodobého pobytu (§ 4), pro který se nevyžaduje udělení víza, je cizinec při kontrole povinen na požádání kontrolního orgánu předložit

a) peněžní částku ve výši nezbytných nákladů na svůj pobyt na území České republiky a na vycestování do státu, jehož cestovním dokladem se prokázal, nebo

b) doklady potvrzující zajištění prostředků k pobytu a k vycestování, anebo

c) pozvání ověřené Ministerstvem vnitra obsahující údaje k osobě zvaného a zvoucího a době, na kterou se zve nepřesahující dobu stanovenou příslušnou mezinárodní smlouvou (§ 2 odst. 1), kterým se potvrzuje, že ten, kdo cizince na území České republiky pozval, zajistí prostředky k jeho pobytu a uhradí náklady spojené s jeho vycestováním."

2. § 2 se doplňuje odstavcem 5, který zní:

"(5) Cizinci, u něhož se ke vstupu na území České republiky nevyžaduje vízum, může Ministerstvo vnitra vstup na území České republiky odepřít z důvodů uvedených v § 14 odst. 1 písm. b), d) a e), a vztahuje-li se na něho povinnost stanovená v odstavci 3, též z důvodu nesplnění této povinnosti.".

3. V § 26 se za písm. b) vkládá nové písm. c), které zní:

"c) kdo cizince pozval na území České republiky úředně ověřeným pozváním,".

Dosavadní písm. c) se označuje jako písm. d).

4. Za § 34 se vkládá nový § 34a tohoto znění:

"§ 34a

Ministerstvo vnitra stanoví právním předpisem výši peněžní částky uvedené v § 2 odst. 3 písm. a).".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.",

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 3:

Program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 (tisk 1043) odůvodnil náměstek ministra spravedlnosti ČR JUDr. Cyril SVOBODA.

Jednání byli přítomni i zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, Ministerstva vnitra ČR a Institutu kriminality, kteří vystoupili v rozpravě.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Miroslav NOVOTNÝ.

Po rozpravě výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 (tisk 1043), předložený vládou České republiky, vzala na vědomí (z 15 přítomných poslanců 15 hlasovalo pro).

Usnesení č. 224

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. září 1994

k programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 (tisk 1043)

Po odůvodnění náměstka ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila Svobody, zpravodajské zprávě posl. Miroslava Novotného a po rozpravě

ústavně právní výbor

doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 (tisk 1043), předložený vládou České republiky, vzala na vědomí.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 4:

Zásady zákona o odškodnění a zmírnění některých křivd způsobených obětem fašistického a nacistického režimu a zločinné sudetoněmecké ideologie (tisk 1005) odůvodnil navrhovatel posl. doc. RSDr. Jaroslav ŠTRAIT, CSc.

Zpravodaj posl. JUDr. Ondřej ZEMINA mj. seznámil výbor i se stanoviskem vlády ČR.

Po rozpravě výbor přerušil jednání o tomto návrhu zásad zákona do doby, než vláda ČR předloží návrh právní úpravy řešící obdobnou problematiku, jehož součástí by měl být ekonomický dopad navrhované úpravy (ze 14 přítomných poslanců 14 hlasovalo pro).

Usnesení č. 225

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. září 1994

k zásadám zákona o odškodnění a zmírnění některých křivd způsobených obětem fašistického a nacistického režimu a zločinné sudetoněmecké ideologie předložené poslancem Jaroslavem Štraitem (tisk 1005)

Po odůvodnění navrhovatele doc. RSDr. Jaroslava Štraita, CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Ondřeje Zeminy a po rozpravě

ústavně právní výbor

přerušuje jednání o zásadách zákona o odškodnění a zmírnění některých křivd způsobených obětem fašistického a nacistického režimu a zločinné sudetoněmecké ideologie předložené poslancem Jaroslavem Štraitem (tisk 1005) do doby, než vláda ČR předloží návrh právní úpravy řešící obdobnou problematiku, jehož součástí by měl být ekonomický dopad navrhované úpravy.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 5:

Vládní návrh zásad zákona o hromadné správě autorských práv a práv autorskému právu příbuzných, podmínkách výkonu hromadné správy a o změně některých zákonů (tisk 1037) odůvodnil náměstek ministra kultury ČR Michal PROKOP.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Petr KOHÁČEK.

Po rozpravě výbor vyslovil souhlas s předloženými zásadami s připomínkami k zásadám č. 1, 2 a 7 (z 12 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro a 1 se zdržel).

Usnesení č. 226

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. září 1994

k vládnímu návrhu zásad zákona o hromadné správě autorských práv a práv autorskému právu příbuzných, podmínkách výkonu hromadné správy a o změně některých zákonů (tisk 1037)

Po odůvodnění náměstka ministra kultury České republiky Michala Prokopa, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

souhlasí s předloženými zásadami s těmito připomínkami:

k zásadě č. 1

uvést, aby udělení licence ochranné organizaci bylo ze zákona nenárokové,

k zásadě č. 2

v souvislosti s připomínkou k zásadě č. 1 upravit proces rozhodování o udělení licence,

k zásadě č. 2 bodu 6

vyjádřit, že do evidence ochranných organizací má právo nahlížet kdokoliv,

k zásadě č. 7

tento návrh by měl být v paragrafovaném znění zpracován jako součást zákona č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon),

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 6:

Na návrh předsedy výboru posl. JUDr. Miloslava VÝBORNĚHO se výbor usnesl, že s odvoláním na usnesení ústavně právního výboru č. 178 ze dne 6. dubna 1994 uskuteční zahraniční pracovní cestu do Finska, a to ve dnech 3. října - 5. října 1994 ve složení poslanců: JUDr. Miloslav Výborný, JUDr. Hana Marvanová, MUDr. Milena Kolářová, Marek Benda, Ing. Jan Vraný, JUDr. František Kačenka. Ing. Ivan Mašek, JUDr. Dalibor Matulka (náhradníci - poslanec Petr Koháček, Miroslav Novotný), tajemnice ústavně právního výboru JUDr. Dana Pokorná, tlumočník a event. organizační pracovnice zahraničního odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu. Dále výbor pověřil předsedu ústavně právního výboru JUDr. Miloslava Výborného k dalším jednáním týkajícím se výše uvedené zahraniční pracovní cesty (z 15 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro a 4 se zdrželi hlasování).

Usnesení č. 227

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. září 1994

k zahraniční pracovní cestě do Finska ve dnech 3. října - 5. října 1994

Po úvodním slově předsedy ústavně právního výboru JUDr. Miloslava VÝBORNÉHO a po rozpravě

ústavně právní výbor se usnesl, že

I. s odvoláním na usnesení ústavně právního výboru č. 178 ze dne 6. dubna 1994 uskuteční zahraniční pracovní cestu do Finska, a to ve dnech 3. října - 5. října 1994 ve složení poslanců: JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, Marek BENDA, Ing. Jan VRANÝ, JUDr. František KAČENKA, Ing. Ivan MAŠEK, JUDr. Dalibor MATULKA (náhradníci - poslanec Petr KOHÁČEK, Miroslav NOVOTNÝ), tajemnice ústavně právního výboru JUDr. Dana POKORNÁ, tlumočník a event. organizační pracovnice zahraničního odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu,

II. pověřuje předsedu ústavně právního výboru JUDr. Miloslava VÝBORNÉHO k dalším jednáním týkajícím se výše uvedené zahraniční pracovní cesty.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 7:

Vládní návrh zákona o vyšších soudních úřednících (tisk 1096) odůvodnil náměstek ministra spravedlnosti ČR JUDr. Cyril SVOBODA.

Zpravodajskou zprávu přednesla posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.

V rozpravě vznesl posl. JUDr. Dalibor Matulka návrh, aby výbor požádal legislativní odbor o vyjádření, zda navrhovaný text § 4 odst. 1 je v souladu se zásadou nezávislosti soudu (návrh nebyl přijat, 5 poslanců hlasovalo pro).

Po rozpravě výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s návrhem s připomínkami k § 5, 18 a 21 (z 15 přítomných poslanců 15 hlasovalo pro).

/Schůze výboru byla přerušena v 18.30 hod./

Usnesení č. 228

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 7. září 1994

k vládnímu návrhu zákona o vyšších soudních úřednících (tisk 1096)

Po odůvodnění náměstka ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Cyrila Svobody, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

k § 5 odst. 2

větu za středníkem upravit takto: "proti tomuto rozhodnutí ...",

§ 18 odst. 2 a 3 znějí:

"(2) Zkrácené studium zahrnuje teoretické studium v délce 12 měsíců, které sestává z deseti týdenních studijních soustředění a individuálního studia a je ukončeno závěrečnou zkouškou stejného obsahu a rozsahu jako závěrečná zkouška podle § 15.

(3) Ke zkrácenému studiu mohou být do čtyř let ode dne účinnosti tohoto zákona přijati zaměstnanci soudu, kteří byli v posledních 5 letech před účinností zákona po dobu nejméně 2 let činní jako soudní tajemníci, byli ke studiu doporučeni příslušným předsedou krajského soudu nebo vrchního soudu anebo předsedou Nejvyššího soudu a úspěšně složili přijímací zkoušku.",

k § 18

připojit nové odstavce 4 a 5 těchto znějí:

"(4) Účast na studijním soustředění podle odstavce 2 je překážkou v práci, za kterou náleží zaměstnanci náhrada mzdy, která se rovná jeho platu.

(5) Po dobu zkráceného studia podle odstavce 2 má zaměstnanec nárok na pracovní volno v rozsahu 2 pracovních dnů před každým týdenním studijním soustředěním a 10 pracovních dnů před závěrečnou zkouškou. Za dobu pracovního volna náleží zaměstnanci náhrada mzdy, která se rovná jeho platu.",

§ 21 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.",

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

/8.9.1994 schůze výboru zahájena v 9.15 hod. - řídil poslanec

JUDr. Ondřej ZEMINA/

K bodům 8 a 9:

Výbor vyslovil souhlas s tím, že bude vládní návrh zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (tisk 1113) a vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1987 Sb., o státní energetické inspekci (tisk 1124) projednávat současně (ze 14 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro a 2 se zdrželi hlasování).

Oba vládní návrh odůvodnil náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR ing. Milan ČERNÝ, CSc.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.

Po podrobné rozpravě k tisku 1113 a 1124 se poslanci shodli, že doporučí Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s tím, že tisk 1124 bude vtělen do tisku 1113. Výbor rovněž doporučil hospodářskému výboru, jako výboru garančnímu, aby se této otázce věnoval (z 13 přítomných poslanců 13 hlasovalo pro).

Usnesení č. 229

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 8. září 1994

k vládnímu návrhu zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (tisk 1113)

Po odůvodnění náměstka ministra průmyslu a obchodu České rpeubliky ing. Milana Černého, CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem s těmito připomínkami:

název zákona zní:

"zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o státní energetické inspekci",

k § 8 odst. 1 písm. b)

slova "v § 3 odst. 4" nahradit slovy "v § 3 odst. 3",

k § 14

vypustit slova "zřízená podle zvláštního zákona5)" včetně poznámky č. 5 pod čarou,

za část II vložit novou část III tohoto znění:

"ČÁST III

STÁTNI ENERGETICKA INSPEKCE

§ 37

(1) Státní energetická inspekce (dále jen "inspekce") je orgánem státní správy podřízeným ministerstvu. Člení se na ústřední inspektorát a územní inspektoráty.

(2) V čele ústředního inspektorátu je ústřední ředitel inspekce, kterého jmenuje a odvolává ministr průmyslu a obchodu České republiky. V čele územního inspektorátu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ústřední ředitel inspekce.

(3) Sídla inspektorátů stanoví ústřední ředitel inspekce.

(4) Inspekce je rozpočtovou organizací se sídlem v Praze.

§ 38

Působnost inspekce

(1) Inspekce kontroluje, zda držitelé autorizace dodržují ustanovení tohoto zákona a předpisů jej provádějících.

(2) Inspekce kontroluje, zda odběratelé dodržují povinnosti uložené tímto zákonem.

(3) Inspekce dále kontroluje, zda ostatní fyzické a právnické osoby dodržují zákazy a omezení v ochranných a bezpečnostních pásmech podle tohoto zákona.

§ 39

Pokuty

(1) Inspekce může osobám kontrolovaným podle § 38 odst. 1 ukládat pokuty až do výše 50 mil. Kč za:

a) podnikání bez autorizace,

b) porušení povinnosti zajistit výkon autorizované činnosti prostřednictvím osob s odbornou způsobilostí podle § 9 odst. 1,

c) porušení povinnosti uzavřít smlouvu o dodávkách energie podle § 9 odst. 3,

d) překročení povolených omezení nebo přerušení dodávek energie podle § 9 odst. 4,

e) porušení povinnosti obnovit dodávku bezprostředně po odstranění příčin, které vedly k jejímu omezení nebo přerušení podle § 9 odst. 6,

f) porušení povinnosti poskytovat informace nezbytné pro výkon práv a povinností ministerstva podle § 9 odst. 7,

g) porušení povinnosti podřídit se omezení spotřeby podle § 9 odst. 4 a při stavech nouze podle § 12 odst. 2,

h) porušování pravidel dispečerského řízení podle § 13 odst. 8,

i) porušení povinnosti podle § 15 odst. 1, § 23 odst. 1 a § 30 odst. 1,

j) porušení povinnosti vykupovat elektřinu podle § 18 odst. 1 a teplo podle § 33 odst. 1,

k) porušení zákazu provádět v ochranném a bezpečnostním pásmu činnosti uvedené v § 19, 26, 27 a 34.

(2) Kontrolovaným osobám podle předchozího odstavce, které podnikají s instalovaným výkonem elektřiny do 2 MW nebo tepla do 3 MW, lze uložit pokutu až do 1 mil. Kč.

(3) Inspekce může ukládat kontrolovaným osobám podle § 38 odst. 2 pokuty až do výše 50 mil. Kč za:

a) porušení povinnosti podřídit se omezení spotřeby podle § 9 odst. 4 a při stavech nouze podle § 12 odst. 2,

b) porušování pravidel dispečerského řízení podle § 13 odst. 8,

c) porušení povinnosti podle § 15 odst. 4,

d) porušení zákazu zasahovat do měřícího zařízení bez souhlasu jeho vlastníka podle § 17 odst. 4, do plynoměru podle § 25 odst. 4 a měřidla tepla podle § 32 odst. 4,

e) porušení zákazu provádět v ochranném a bezpečnostním pásmu činnosti uvedené v § 19, 26, 27 a 34,

f) neoprávněný odběr až do výše dvojnásobné ceny průměrného odběratelova ročního odběru elektřiny, plynu nebo tepla.

(4) V případě, že jde o odběratele, který nemá uzavřenou smlouvu s dodavatelem a nemá měřící zařízení, lze uložit pokutu až do 5 mil. Kč.

(5) V případě, že je odběratelem fyzická osoba, která nepodniká podle tohoto zákona ani jiných právních předpisů, lze podle odst. 3 uložit pokutu až do výše 100 tis. Kč.

(6) Inspekce může ukládat kontrolovaným osobám podle § 38 odst. 3 pokuty za porušení zákazu provádět v ochranném a bezpečnostním pásmu činnosti uvedené v § 19, 26, 27 a 34 do výše 50 mil. Kč.

(7) Kopie rozhodnutí o uložení pokuty s doložkou vykonatelnosti zašle inspekce místně příslušnému finančnímu úřadu.

§ 40

Lhůty pro ukládání pokut

Pokuty lze uložit do jednoho roku ode dne zjištění porušení povinnosti, nejpozději však do tří let, kdy k porušení povinnosti došlo.

§ 41

Výnosy pokut

Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu. Jejich správu vykonává inspekce.

§ 42

Výkon kontroly podle § 38 odst. 2 a 3 v objektech a zařízeních Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti a Bezpečnostní informační služby provádí tyto orgány v rozsahu a způsobem dohodnutým s ministerstvem.

§ 43

Na řízení o ukládání pokut se vztahuje správní řádx) s tím, že o odvolání proti jejich uložení ředitelem územního inspektorátu rozhoduje ústřední ředitel inspekce a o odvolání proti jejich uložení ústředním ředitelem inspekce ministr průmyslu aobchodu České republiky.

odkaz x pod čarou zní:

"x) odkaz na správní řád

§ 44

Práva a povinnosti Státní energetrické inspekce zřízené zákonem č. 88/1987 Sb., o státní energetické inspekci, přecházejí na inspekci.",

dosavadní část III se označí jako část IV,

k dosavadnímu § 38

- vložit nový bod 3. tohoto znění: "3. zákon č. 88/1987 Sb., o státní energetické inspekci,",

- ostatní body přečíslovat,

- na konec vložit nový bod tohoto znění: "vyhláška č. 92/1988 Sb., kterou se provádí zákon o státní energetické inspekci,"

dosavadní § 39 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.",

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby spolu se zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

Usnesení č. 230

ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu

z 8. září 1994

k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1987 Sb., o státní energetické inspekci (tisk 1124)

Po odůvodnění náměstka ministra průmyslu a obchodu České rpeubliky ing. Milana Černého, CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

doporučuje

- Poslanecké sněmovně Parlamentu vtělit úpravu vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 88/1987 Sb., o státní energetické inspekci (tisk 1124) do vládního návrhu zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (tisk 1113) v souladu s usnesením ústavně právního výboru č. 229,

- hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, aby se této otázce věnoval.

Marek BENDA v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 10:Sdělení předsedy výboru

1. Poslancům byl rozeslán přehled legislativních úkolů vlády ČR na II. pololetí 1994.

2. Organizační výbor dne 1.9. přikázal ÚPV k projednání

- zákon o zeměměřičství (tisk 1094 - zpravodaj posl. Röschová

- vyšší soudní úředníky (tisk 1096) - zpravodaj posl. Röschová

- zadávání veřejných zakázek (tisk 1100) - zpravodaj Marvanová

- novela zákona o rodině - Štambera (tisk 1101) - zpravodaj posl. Röschová

- výkon státní správy v energetických odvětví (tisk 1113) - zpravodaj posl. Výborný

- energetická inspekce (tisk 1124) - zpravodaj Výborný

- novela občanského zákoníku (tisk 1125) - zpravodaj posl. Marvanová

- působnost vyšších samosprávných celků (tisk 1129) - zpravodaj posl. Röschová

- rozhodčí řízení - zpravodaj posl. Výborný

- novela Bezpečnostní informační služby (tisk 1138) - zpravodaj posl. Mašek

3. Příští schůze ÚPV by se měla konat 14., 15. a 16.9.

4. Upozornit poslance, že mají být společnými zpravodaji na schůzi PS koncem září:

- dr. Röschová k vyšším soudním úředníkům

- ing. Mašek ke kolizi veřejného zájmu

- Koháček k sídle Parlamentu

- Benda k návrhu Ústavy P. Buzkové

5. Legislativní odbor předal ÚPV přepracovaný návrh jednacího řádu ve světle připomínek ústavně právního výboru. Po jednom výtisku obdrželi členové ÚPV a předsedové výborů.

6. Poslanci byli seznámeni se stanoviskem vlády ČR k

- návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 182/93 Sb., o Ústavním soudu (tisk 1071)

- zásadám zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 37/89 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi (tisk 1082)

- návrhu zákona o změně názvu vysokých škol uvedených v příloze zákona č. 172/90 Sb., o vysokých školách (tisk 1084)

- návrhu na vydání zákona o kolizi veřejného zájmu se zájmem osobním (tisk 297A)

- návrhu na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí (tisk 991)

- návrhu zásad zákona o odškodnění a zmírnění některých křivd způsobených obětem fašistického a nacistického režimu a zločinné sudetoněmecké ideologie (tisk 1005)

- návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/92 Sb., o pobytu cizinců na území ČSFR (tisk 1047)

- návrhu zákona o volbách do Parlamentu ČR (tisk 1048)

- návrhu zákona o volbách do PS a do Senátu Parlamentu ČR (tisk 1049)

- návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 576/90 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí v ČR (rozpočtová pravidla republiky), a zákon č. 337/92 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1065)

- návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon ČNR č. 246/92 Sb., na ochranu zvířat proti týrání (tisk 1083)

7. Poslanci byli seznámeni s materiálem Českého statistického úřadu "Vývoj obyvatelstva ČR v roce 1993" (čj. 424/94-ÚPV)

8. Poslanci byli seznámeni s dopisem předsedy Soudcovské unise ČR JUDr. Jana Vyklického, který se týká otázek soudnictví (čj. 415/94-ÚPV)

9. Poslanci byli seznámeni s komentářem k zákonu č. 152/94 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, které zpracovali pracovníci Ministerstva vnitra a Českého statistického úřadu (čj. 428/94-ÚPV).

10. Poslanci byli seznámeni s dopisem děkana právnické fakulty UK prof. JUDr. Dušana Hendrycha, který se týká novely zákona o vysokém školství (čj. 370/94-ÚPV).

11. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana René Štefka z Poličky,. který se týká zákona o civilní službě (čj. 361/94-ÚPV).

12. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana RNDr. Vladimíra Fučíka z Prahy 7, který se týká soudnictví (čj. 421/94-ÚPV).

13. Poslanci byli seznámeni s projevem předsedy SPD Rudolfa Scharpinga, přednesený 5.4.1994 v Praze.

14. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Adolfa Kurečky z Pardubic, který se týká dodržování Ústavy (čj. 385/94-ÚPV).

15. Poslanci byli seznámeni s memorandem krajanských spolků z různých států (čj. 389/94-ÚPV).

16. Poslanci byli seznámeni s neoficiálním překladem nařízení vlády Maďarské republiky č. 74/94 o provádění zákona XXIV z roku 1994 o předcházení a zabraňování praní peněz

17. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Františka Zapletala z Ostravy, který se týká soudnictví (čj. 397/94-ÚPV).

18. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana MUDr. Jiřího F. Novaka z Kanady, který se týká restitucí (čj. 396/94-ÚPV).

19. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Jana Balíka z Prahy 4, který se týká novely zákona o bankách (čj. 395/94-ÚPV).

20. Poslanci byli seznámeni s dopisem poslance PSP Jana Krámka, který se týká návrhu zákona o drahách (čj. 406/94-ÚPV).

21. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana K. Jandy z Prahy 2, který se týká problematiky prostituce (čj. 419/94-ÚPV).

22. Poslanci byli seznámeni s dopisem vedoucího Mezinárodní společnosti pro uvědomování si Kršny pana Antonína Valera, který se týká umožnění registrace jako náboženské společnosti.

23. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Zdeňka Horáka z Chlumce nad Cidlinou, který se týká restitučních zákonů (čj. 382/94-ÚPV).

24. Poslanci byli seznámeni s dopisem starosty obce Bratčice, který se týká podpory zřízení okresu Čáslav (čj. 414/94-ÚPV).

25. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Františka Černého z Val, který se týká novelizace zákona o rodině (čj. 418/94-ÚPV).

26. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Josefa Baťky ze Šumperka, který se týká tvorby zákonů (čj. 422/94-ÚPV).

27. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Josefa Bílka z Kanady, který se týká restitučních nároků (čj. 311/94-ÚPV).

28. Poslanci byli seznámeni s dopisem prezidenta Českého klubu soukromých bezpečnostních a detektivních služeb pana JUDr. Františka Brabce, který se týká zákona o soukromých bezpečnostních agenturách (čj. 424/94-ÚPV).

29. Poslanci byli seznámeni se zprávou Nadace Tolernace "Zpráva o zákonu o českém občanství - důsledky zákona o občanství pro českou romskou komunitu" (čj. 410/94-ÚPV).

30. Poslanci byli seznámeni s materiálem Národního informačního střediska ČR - červen 1994.

/Schůze výboru byla ukončena ve 12.00 hod./

Marek BENDA
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
ověřovatel výboru
předseda výboru


Přihlásit/registrovat se do ISP